1

برخی‌ها “عاشقی” می‌کنند، برخی هم “کاسبی”

ورزش به‌خاطر جذابیت‌های خاصی که دارد در مقایسه با دیگر پدیده‌های اجتماعی از مخاطب بیشتری برخوردار می‌باشد. حمایت مردم از ورزش و ورزشی‌ها موجب افزایش ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن شده‌است. قهرمانان و خدمتگزاران صادق و کسانی که توانایی ایجاد تحول را داشته‌اند، جایگاه مطلوبی در بین مردم پیدا می‌کنند و روی این اصل کسانی که در اندیشه رسیدن به صندلی‌های مدیریت، معروفیت و سری در میان سرها درآوردن هستند سعی می کنند که در بدنه ورزش نفوذ نمایند. آن‌ها بدون تخصص برای جبران کمبودهایشان ورزش را بهترین عرصه برای مطرح شدن قلمداد می‌نمایند و جهت حضور در آن هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهند.

فعالین عرصه ورزش در اقدامات خود، جذب تماشاگر و پر کردن ورزشگاه را از اهداف مهم به حساب می‌آورند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تماشاگران یکی از مهم‌ترین ارکانی هستند که به ورزش هویت و معنا می‌بخشند.

بخش مهمی از ساختار یک رقابت ورزشی مربوط به جذب تماشاگران است. تماشاگران سرمایه‌های اصلی ورزش به شمار می‌روند و اصلی‌ترین عامل در رونق بخشیدن به ورزش و رقابت‌های ورزشی به شمار می روند.

در ورزش تعداد زیادی از علاقه‌مندان “عاشقی” می‌کنند. ورزش را به‌خاطر ورزش دوست دارند و برای سربلندی‌اش از هیچ کوششی کوتاهی نمی‌کنند. در سرما و گرما و در زیر بارش باران و برف و تابش سوزناک آفتاب به ورزش عشق می‌ورزند و در حمایت و پشتیبانی آن کوتاهی نمی‌کنند.

برای عاشقان ورزش، مهم ورزش و موفقیت آن می‌باشد. به افراد و نام‌ها و به کسانی که یک‌شبه در ورزش آفتابی شده‌اند اهمیتی نمی‌دهند، از جیب‌شان هزینه می‌کنند، گلویشان را پاره می‌کنند، رنج سفرها را به جان می‌خرند، مورد کم‌لطفی و کم محبتی غیرورزشی‌ها و آویزان‌های ورزش قرار می‌گیرند و برای موفقیت هرچه بیشتر از جان مایه می‌گذارند، این‌ها عاشقانی هستند که جز ورزش و سربلندی ورزشکاران به چیز دیگری فکر نمی‌کنند.

آن‌ها حامیان صادق و صاحبان اصلی ورزش هستند. آن‌ها افرادی هستند که ورزش در رگ و خونشان در جریان می‌باشد. همه دست‌اندرکاران ورزش و همه‌ی کسانی که مدعی خدمت به ورزش و ساختن آینده‌ای روشن و سرشار از سربلندی و سرافرازی برای فرزندان قهرمان و ورزشکار این مرزوبوم هستند وظیفه‌شان حمایت از کسانی است که در ورزش “عاشقی” می‌کنند.

متأسفانه برخی‌ها هم در ورزش دنبال “کاسبی” هستند. تا فرصتی به دست می‌آورند به طرفدار و هوادار دوآتشه ورزش تبدیل می‌شوند و کار را تا جایی پیش می‌برند که فضا را برای خیلی‌ها تنگ می کنند تا زمینه دستیابی به اهدافشان را فراهم نمایند.

برای شناخت چنین افرادی که به‌سرعت نور، علاقه‌مند به ورزش می‌شوند و در یک حالت تصنعی و ساختگی خود را نه یک دل بلکه صد دل واله و شیدا و عاشق ورزش نشان می‌دهند هدفی جز “کاسبی” ندارند. “کاسبی” برای معروف شدن، سرشناس شدن و به دروازه‌های شهرت رسیدن. “کاسبی” برای درآمد بیشتر، عقد قراردادهای میلیونی، دوشیدن ورزش، گسترش دلالی و اجرای پروژه‌های آن‌چنانی.

وظیفه همه کسانی که دلسوز ورزش‌اند و حساس به سرنوشت فرزندان ایران اسلامی، مبارزه با کاسبان و دلالان ورزشی است. مبارزه با کسانی است که به یک‌باره دل‌سپرده ورزش و عاشق سینه چاک آن شده‌اند و مواظبت از آن‌هایی است که شناختی از ورزش ندارند ولی برای بودن در عرصه آن حاضرند همه خوبی‌ها را پایمال بکنند تا  موقعیت به‌دست‌آمده را از دست ندهند.