1

لیگ برتر فوتبال و بی‌اخلاقی‌های شرم‌آور

در دو هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، علاقه‌مندان شاهد صحنه‌هایی هستند که تماشای آن‌ها جز تأسف و افسوس حاصل دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

فوتبالی که فساد در تاروپود آن رخنه کرده و هرروز پرونده جدیدی در ارتباط با آن گشوده می‌شود، فوتبالی که در آن حفظ حرمت و جایگاه بزرگ و کوچک معنی و مفهوم خود را از دست داده است، فوتبالی که جز ضربه زدن به بیت‌المال و هزینه کردن از آن اقدام دیگری بلد نیست و فوتبالی که نه‌تنها حرفه‌ای نیست بلکه از آماتور‌ترین کشورها نیز در فوتبال آماتور‌تر است چه انتظاری می‌توان داشت؟

فوتبال زوار در رفته‌ی ایران، هرروز آبستن حادثه‌ای جدید و گشوده شدن پرونده‌ای تازه است. این روزها تهمت زدن و از خجالت یکدیگر درآمدن به عادی‌ترین مسئله فوتبال تبدیل شده‌است. گویا فوتبالی‌ها، بازیکنان و مربیان ما کار دیگری جز تهمت زدن و نفرت‌پراکنی ندارند.

فحاشی و توهین، به‌کار روزانه عده‌ای که باید الگوی جوانان و فوتبالی‌های این کشور باشند تبدیل شده‌است. چگونه می‌توان باور داشت که الفاظ رکیک و تأسف‌آور از دهان کسانی بیرون می‌آید که خود را عالم دهر می دانند و در فوتبال صاحب‌نظر و کارشناس  بدون رقیب.

تیمی که با آویزان شدن از حاشیه‌ها، جادوها و یا احیاناً هدیه دادن‌ها و تحت تأثیر قرار دادن این و آن به قهرمانی برسد چه حاصلی می‌تواند برای فوتبال فلک‌زده‌ی ما داشته باشد؟ باید بپذیریم با وضعیت حاکم بر فوتبال و جایگاه و رفتار و عملکرد دست‌اندرکاران‌اش در سطح قاره به‌جایی نمی‌توانیم برسیم و حتی در یک سطح معمولی هم قادر نخواهیم بود که گلیم خود را از آب بیرون بکشیم.

آن‌هایی که مدعی‌اند و خود را در فوتبال جهان، چهره‌ای شناخته‌شده می‌دانند و هواداران به بازی‌شان در یک ورزشگاه و در مقابل یک تیم می‌بالند با پریدن به این و آن و پهن کردن بساط تهمت و زیر سؤال بردن دست‌اندرکاران و عوامل اجرایی در این فوتبال بیمار چه چیزی را می‌خواهند جستجو بکنند؟

بزرگی در ایجاد حاشیه و اظهار نظر کردن‌های آنچنانی نیست، بزرگی در برخورد تند و به دور از انصاف و مروت با رقبا و به قولی چشم بستن و دهان باز کردن نیست، بزرگی حرکت در چارچوب اخلاق ورزشی و توجه به متن و بی‌توجهی به حاشیه‌ها می‌باشد.

تا یک هفته دیگر تکلیف این دوره از رقابت‌های لیگ برتر هم مشخص می‌شود اما آن‌چه در اذهان می‌ماند رفتار کسانی است که حرمت‌ها را می‌شکنند و با به‌کار بردن الفاظ زشت و تهمت به حاشیه‌های لیگ پر حاشیه و سؤال‌برانگیز می‌افزایند.

فوتبال ما با این رفتارها و با این جو حاکم بر آن به مقصد نخواهد رسید و جز شرمندگی ارمغانی دیگر برای ورزش نخواهد داشت.