1

مردم به چه کسی رأی می‌دهند

در فاصله ۱۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهور، بازار تبلیغات نامزدها کم‌کم داغ می‌شود. با پخش برنامه‌های تبلیغی از صدا و سیما و آغاز فعالیت ستادها، فضای کشور به‌مرور رنگ‌وبوی تبلیغاتی به خود می‌گیرد.

سخنرانی‌ها، نشست‌ها و سفر برخی از کاندیداها به استان‌ها و شهرستان‌ها و ارتباط با اقشار مختلف و نخبگان، بخشی از تحرکات انتخاباتی و نشانی از تلاش نامزدها و هواداران‌شان برای جلب توجه افکار عمومی است.

در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها ستاد نامزدها در تکاپوی جلب نظر مردم و پررونق کردن ستادهای انتخاباتی و به نوعی در تدارک زهر چشم گرفتن از رقبا و هواداران آن‌ها هستند. هر چه به‌روز برگزاری انتخابات نزدیک بشویم با اوج گرفتن فعالیت‌ها و پخش مناظره‌های صدا و سیما، گفتار و رفتار نامزدها بیشتر مورد رصد مردم و افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

با توجه به فرصت اندک نامزدها برای تبلیغات میدانی به‌نظر می‌رسد در دوره چهاردهم، صداوسیما نقش تأثیرگذاری در فضای انتخاباتی داشته باشد. حضور نامزدها در برنامه‌های مختلف و مخصوصاً مناظره‌ها برای کاندیدا‌ها سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده خواهد بود.

گروه رسانه‌ای کاندیداها درصورتی‌که بتوانند در تولید محتوا از تجربیات دوره گذشته استفاده ‌کنند قادر خواهند بود با طراحی برنامه‌های جدید، نظر اکثریت جامعه را به سوی کاندیدای مورد حمایت خود جلب نمایند.

کاندیداها به هر ترتیبی می‌خواهند در بین هواداران وحدت و هماهنگی ایجاد بکنند و به‌نظر می‌رسد در جایی که جمع شدن همگی در زیر یک سقف امکان‌پذیر نباشد راه‌اندازی ستادهای مردمی هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

تجربه انتخابات دوره‌های گذشته و مخصوصاً انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری، کارایی و قدرت نفوذ و تأثیرگذاری ستادهای مردمی را نشان داده است. در روزهای اخیر با صدور احکامی با این عنوان توسط برخی از نامزدها حتی رقابت در درون تشکیلات، خود به عاملی برای افزایش شور و شوق انتخاباتی و بالا رفتن میزان مشارکت تبدیل شده‌است.

و درنهایت با اوج گرفتن برنامه تبلیغاتی نامزدها و فعالیت شبانه‌روزی ستاد‌ها و حاکم شدن فضای انتخاباتی در سطح کشور این سؤال مهم و حیاتی و فراگیر مطرح است که مردم به چه کسی رأی می‌دهند؟