1

۹۵ درصد چاه‌های کشاورزی استان اردبیل به کنتور هوشمند مجهز شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: بیش از ۹۵ درصد چاه‌های کشاورزی در این استان به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شد.

حسین قدیمی در گفت و گو با ایرنا، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی را از اولویت‌های شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل عنوان کرد و افزود: بر همین اساس با نصب ۲ هزار و ۵۰ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی بیش از ۹۵ درصد چاه‌های کشاورزی در این استان به کنتور هوشمند مجهز شد.

وی اظهار کرد: کنتورهای هوشمند آب و برق در راستای مدیریت دقیق‌تر منابع آب زیرزمینی، کنترل میزان برداشت، جلوگیری از اضافه برداشت، بهره‌وری بیشتر انرژی و مدیریت توامان مصرف آب و برق، بر روی چاه‌ها نصب می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل بیان کرد: تجهیز چاه‌ها به کنتورهای هوشمند آب و برق مهم‌ترین ابزار مدیریت صحیح منابع آب زیرزمینی و انرژی برق است که در راستای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی و مدیریت مصرف برق در زمان پیک بار در تابستان در استان در حال اجرا است.

قدیمی اضافه کرد: اگر کشاورزان و بهره‌برداران ۸۰ درصد برق مصرفی خود را از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تامین کنند، محدویت مصرف آنها در زمان‌های اوج مصرف برق (پیک بار) برداشته خواهد شد.

 

بیش از ۲۵ هزار کنتور هوشمند برق در اردبیل نصب شده است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: تاکنون بیش از ۲۵ هزار کنتور جدید هوشمند برق به جای کنتورهای معمولی و قدیمی با هدف کنترل و مدیریت مصرف برق در این استان نصب شده و این روند ادامه دارد.

قدیمی از شناسایی مشترکین پرمصرف برق در استان اردبیل خبر داد و افزود: نصب کنتور هوشمند با اولویت مشترکین پرمصرف در دست اجراست و کنتور برق مشترکین پر مصرف استان در بخش های اداری، تجاری، و خانگی تعویض و به جای آن کنتورهای هوشمند (فهام) نصب خواهد شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد انرژی مشترکین صنعتی شرکت توزیع برق استان اردبیل به وسیله کنتورهای فهام و به صورت آنلاین و از راه دور قرائت می‌شود.

وی با اشاره به مزیت کنتور هوشمند برق به کنتورهای سنتی بیان کرد: کنتور هوشمند برق، دستگاهی است که با استفاده از فناوری هوشمند میزان دقیق مصرف برق را در هر زمان اندازه می‌گیرد و از طریق شبکه‌های ارتباطی از جمله اینترنت و بلوتوث در لحظه به سامانه مرکزی می‌فرستد و حتی می‌تواند شخص را از میزان مصرف برق لحظه به لحظه محل زندگی خود آگاه کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل اضافه کرد: برخلاف اندازه‌گیری آنالوگ (سنتی) که نیاز به قرائت دستی توسط کنتورخوان‌ها دارد، اندازه‌گیری هوشمند داده‌های مصرف دقیق و به‌روزی را ارائه می‌دهد که هم شرکت‌ها و هم مصرف‌کنندگان را قادر می‌کند تا مصرف انرژی را به طور موثرتری نظارت و مدیریت کنند ، با وجود برخی نگرانی‌ها بابت افزایش هزینه‌ها به دنبال استفاده از این ابزار، اما در حقیقت کنتور هوشمند می‌تواند ابزار موثری برای کاهش مصرف برق باشد.

قدیمی با بیان اینکه کنتورهای هوشمند اطلاعات دقیق‌تری را نسبت به دستگاه‌های قدیمی ارائه می‌دهند، ادامه داد: کنتورهای هوشمند دسترسی به داده‌های مصرف برق را تسهیل می‌کنند و در نتیجه مصرف‌کنندگان می‌توانند کنترل بیشتری بر میزان استفاده از انرژی خود داشته باشند تا با تغییر عادات استفاده، هزینه‌ها را کاهش دهند.

جلوگیری از خاموشی ها با مدیریت مصرف برق امکان پذیر است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: مصرف بهینه و مدیریت مصرف برق از اصلی‌ترین راه‌ها برای عبور از خاموشی و قطع برق مشترکان است.

قدیمی با بیان اینکه عمده مصرف برق از ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد است، افزود: پیک مصرف برق در استان اردبیل تا به امروز ۴۵۶ مگاوات بوده که در مقایسه با سال گذشته به طور متوسط در سطح کشور ۷.۵ درصد مصرف برق افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در ایام تابستان و زمان اوج پیک بار میزان مصرف برق در ساعات مختلف متفاوت است، برای تامین ۱۲ هزار مگاوات برق و عبور از دوره پیک سه یا چهار ماهه نیازمند احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه هستیم که سرمایه سنگینی لازم دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پروژه‌ها و برنامه‌های خوبی برای تولید برق در کشور در دست اجراست ، اما در عین حال بهترین راه برای عبور از این دوره مدیریت مصرف از سوی مصرف‌کنندگان بخش‌های مختلف است.

۳۲ هزار مگاوات برق مصرفی تابستان مربوط به کولرهاست

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل با اشاره به عوامل متعدد افزایش مصرف برق در ماه‌های گرم سال، اضافه کرد: یکی از دلایل افزایش مصرف برق در فصل تابستان بارهای سرمایش کولرها است به طوری که از حدود۷۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق مصرفی در کشور حدود ۳۲ هزار مگاوات در کشور مربوط به کولرها است.

قدیمی ادامه داد: همکاری مشترکان خانگی و تجاری با استفاده نکردن از لوازم برقی پرمصرف در ساعت‌های اوج بار (۱۱ تا ۱۷ و ۱۸ تا ۲۳)، استفاده از روشنایی روز، لامپ‌های کم‌مصرف، تنظیم دمای آسایش روی ۲۵ درجه و استفاده از دور کند کولر آبی و نصب سایبان روی کولرها از جمله روش‌های ساده و کم هزینه برای مدیریت مصرف است.

وی با اشاره به اینکه مصرف برق در کشور و استان رشد غیرمتعارف داشته است، از تمامی مشترکان خواست با صرفه‌جویی حداقل ۱۵ درصدی، خادمان خود در شرکت توزیع نیروی برق را در فصل پیک سال یاری کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: باید بپذیریم و باور کنیم که مدیریت درست منابع و صرفه‌جویی در مصرف باعث بهینه‌سازی مصرف می‌شود و بهینه‌سازی مصرف یکی از وظایفی است که بر عهده تمامی افراد جامعه است.

 

اردبیل سه برابر مصرف خود برق تولید می‌کند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: با اینکه امسال اوج مصرف برق در این استان ۴۵۶ مگاوات بود اما حدود هزار و ۴۵۷ مگاوات یعنی سه برابر میزان مصرف استان، برق در اردبیل تولید می‌شود.

قدیمی با بیان اینکه عمده برق استان اردبیل در ۶ واحد گازی و سه واحد سیکل ترکیبی نیروگاه سبلان که ۲ واحد آن اخیرا وارد مدار شده است، تولید می‌شود ، افزود: علاوه بر آنها در نیروگاه آبی مغان و چهار مگاوات نیروگاه خورشیدی هم در سطح استان برق تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: برق تولیدی نیروگاه‌های کشور وارد شبکه سراسری شده و با توجه به نیاز استان‌ها و شرکت‌ها مصرف می‌شود بنابراین اگر امروز در استان اردبیل برق تولید نشود استان بدون برق نخواهد ماند و برق مورد نیاز آن از طریق شبکه سراسری تامین خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر با توجه با احداث پست‌های ۲۳۰ کیلوولتی، تمامی شهرستان‌های استان به شبکه سراسری وصل هستند تنها مشگین‌شهر وصل نشده که در این شهرستان هم امسال پست ۲۳۰ به ۶۳ کیلو ولت احداث شده و در این شهرستان هم مشکلی نداریم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل با بیان اینکه ۹۹.۹ درصد جمعیت استان از نعمت برق برخوردار هستند، اظهار کرد: طول شبکه توزیع نیروی برق در استان ۱۵ هزار کیلومتر است و در مجموع ۶۵۰ هزار مشترک برق در این استان وجود دارد و ۱۰۰ درصد مناطق شهری و هزار و ۷۵۷ روستا در این استان از نعمت برق برخوردار هستند.

قدیمی ادامه داد: به طور میانگین هر سال ۲۰ هزار مشترک به مشترکین برق استان اضافه می‌شود به طوری که تعداد انشعابات در سه سال اخیر ۶۰ هزار مشترک افزایش یافته است.

بانک‌ها و دستگاه‌های اداری دمای آسایش را رعایت کنند

وی گفت: یکی از مشکلاتی که ما در سطح استان داریم عدم رعایت دمای آسایش از سوی بانک‌ها است در حالی که دمای هوا باید روی ۲۴ درجه تنظیم شود این دما در برخی از شعبات بانک‌ها رعایت نمی‌شود.

وی افزود: در بخش اداری هم طبق برنامه سراسری و برای مدیریت مصرف در ساعات پیک، ساعات کار ادارات از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ ظهر تعیین و از سوی دولت به طور رسمی ابلاغ شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده دستگاه‌های اداری موظف هستند در ساعات اداری ۳۰ درصد و در ساعات غیراداری ۷۰ درصد برق مصرفی خود را کاهش دهند.

قدیمی بیان کرد: در طول شبانه‌روز دو دوره پیک مصرف شامل روزانه بین ۱۲ ظهر تا ۱۸ عصر و پیک شبانه نیز بین ساعات ۲۰ شب تا ۲۳ شب تعیین شده که باید در این ساعات مصرف برق از سوی مشترکان مدیریت شود.

وی اضافه کرد: برنامه و طرح خوبی در شرکت توانیر در قالب نرم‌افزار “با انرژی” و پویش ۱۵/۲۱ در حال اجرا است، یعنی ۱۵ درصد کاهش مصرف در ۲۱ هفته نسبت به دوره مشابه سال گذشته که در حال اجرا است..

وی ادامه داد: در این طرح علاوه بر کاهش هزینه برق، جوایز ارزشمندی از جمله ۳۰۰ دستگاه خودرو برای مشترکان کم‌مصرف در نظر گرفته شده است و کسانی که این نرم‌افزار را نصب کنند شانس بهره‌مندی از جوایز این پویش را خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با ۱۲ شهرستان و جمعیتی افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان، گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است