1

طرح پاکسازی محورهای مواصلاتی اردبیل آغاز شد

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: طرح پاکسازی پسماندهای محورهای مواصلاتی و حاشیه جاده‌های ورودی شهر اردبیل به شعاع ۵۰ متر و به طول پنج کیلومتر آغاز شد.

 حسن قاسم‌پور  در بازدید از جاده اردبیل – خلخال اظهار کرد: این طرح با هدف فرهنگ‌سازی و پاکسازی پسماندهای مختلف انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ورودی‌های خارج از محدوده شهر اردبیل به لحاظ وجود پلاستیک‌های یک بار مصرف وضعیت مطلوبی ندارد اظهارامیدواری کرد سایر دستگاه‌های اجرایی متولی در انجام چنین طرح‌هایی مشارکت داشته باشند تا فرهنگ زیباسازی محیط در استان نهادینه شود.

قاسم‌پور تصریح کرد: برخی خانواده‌ها و مسافران تابستانی هنگام اتراق در مسیرها با رها کردن پلاستیک‌ها و نایلون‌های یک‌ بار مصرف باعث بدریخت شدن محیط می‌شوند و با فرهنگ‌سازی این مساله باید اصلاح شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه دهیاران روستاهای حاشیه جاده‌ها باید مسیرهای مورد نظر در محدوده روستای خود را پاکسازی کنند ، افزود: بیشتر پلاستیک‌ها از طریق جریان باد در حاشیه جاده‌ها دپو شده و آلودگی و بدریختی مسیرهای ورودی شهر اردبیل را سبب شده است.

وی ادامه داد: پسماندهای جمع‌آوری شده از حاشیه جاده‌ها به محل‌های دفع زباله انتقال می‌یابد تا آلاینده‌های زیست محیطی در پیرامون شهر اردبیل کاهش یابد.

حاشیه تالاب نئور اردبیل پاکسازی می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین از پاکسازی حاشیه تالاب نئور خبر داد و افزود: حاشیه تالاب زیبای نئور نیز به‌دلیل عدم رعایت موضوع توسط گردشگران پوشیده از آلاینده‌های زیست محیطی شده بود که با همت حفاظت محیط زیست این مجموعه گردشگری و طبیعی چند روزی است با حضور افراد بومی پاکسازی می‌شود.

او اظهار کرد: زباله‌های جمع‌آوری شده در نئور نیز به محل دفن زباله انتقال می‌یابد تا دریاچه پاک و فاقد پلاستیک شود.

قاسم‌پور از گردشگران خواست در حفاظت از محیط زیست همکاری و دقت لازم را داشته و از رهاسازی زباله و پلاستیک‌های غیرقابل تجزیه به محیط و طبیعت خودداری کنند.

وی از زحمات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و سازمان مدیریت پسماند شهرداری در کمک و همکاری در این موضوع قدردانی کرد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است و به داشتن مناطق طبیعی، تاریخی، مذهبی و اقتصادی یکی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

آمارها حکایت از آن دارد که در جهان روزانه به‌طور متوسط بیش از ۵.۳‌ میلیون تن زباله تولید می‌شود، آلمانی‌ها با ۹۰‌ هزار تن یکی از کشورهای رکوددار در تولید زباله هستند اما ۸۰‌ درصد این زباله‌ها بازیافت می‌شوند، این در حالی است که ایران تنها پنج درصد از ۴۰‌ هزار تن زباله تولیدی‌ خود را روزانه بازیافت می‌کند و ۹۵‌ درصد آن راهی طبیعت و کوه و دشت می‌شود.

مدیریت پسماند یکی از ضروری‌ترین محورهای توسعه پایدار محسوب می‌گردد. تولید انواع پسماند در زندگی انسان‌ها امری اجتناب‌ناپذیر بوده و عدم توجه کافی به این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی در تخریب محیط زیست و طبیعت داشته باشد، مدیریت پسماند به عواملی همچون تولید،جمع‌آوری، حمل و نقل، دفع و بازیافت آن بستگی دارد بنابراین محدوده مدیریت این مقوله بسیار وسیع و متغیر است.

پسماندها به‌عنوان یک تهدید محیط زیستی است و کاهش آن به‌عنوان یک راهکار اساسی و مهم که می‌تواند جنبه پیشگیری از بروز مشکلات باشد نیاز به فرهنگ‌سازی همگانی و توجه ویژه شهروندان دارد.

در این میان کارشناسان برای مقابله با تهدید زیست محیطی زباله، راهکار اصلی را کاهش تولید پسماند، کاهش حجم پسماندهای خشک مثل فشرده‌سازی انواع بطری‌ها، شانه تخم‌مرغ، قوطی کنسرو، ظروف لبنیات و بسته‌بندی‌های خوراکی، آگاهی از فواید و عواید روش‌های کاهش تولید پسماند برای حفاظت از محیط زیست و سلامتی بشر، کاهش تولید پسماند و تفکیک از مبداء ،خرید به اندازه اقلام مصرفی ، راه‌اندازی واحدهای فرآوری بهداشتی و صنعتی سبزی و صیفی‌جات ثابت،پرهیز از خرید نان بیش از حد نیاز مصرفی،عدم استفاده از ظروف، سفره‌ها و لوازم یکبار مصرف،جایگزینی لوح‌های فشرده(CD وDVD) با فلش مموری‌ها و حافظه‌های جانبی ، تعمیر وسایل خراب‌شده به جای دورانداختن آن‌ها و خرید لوازم جدید،جایگزینی کاغذ کادو با کیسه‌های پارچه‌ای زینتی، عدم دریافت رسید از خودپردازهای بانکی و استفاده از خدمات الکترونیکی بانک‌ها، ادارات، سازمان‌ها یا موسسات را پیشنهاد می‌کنند.

به گفته آنها ، در کنار این موارد که به نوعی نیاز به فرهنگ‌سازی و تغییر رفتار شهروندی مربوط می‌شود دولت‌ نیز در سطح کلان می‌بایست اقدام به اقدامات اساسی از جمله ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه پسماند ، استفاده از فناوری نوین و دانش‌بنیان در این حوزه ، پیاده‌سازی مدیریت واحد و نوین پسماند و انجام کار پژوهشی از سوی مجامع علمی و دانشگاهی کند.