1

بیش از ۱۰۱ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در استان اردبیل اجرا شد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: طی سال‌های اخیر ۱۰۱ هزار و ۷۹۵ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در نقاط مختلف این استان اجرا شده و. هم اکنون در حال بهره برداری است.

حمید فضایلی اظهار کرد:: از ۱۰۱ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در استان اردبیل، بزرگترین شبکه با مساحت ناخالص بالغ بر ۹۰ هزار هکتار مربوط به شبکه آبیاری و زهکشی مغان و کوچک‌ترین آن مربوط به سقزچی شهرستان نمین است.

وی وضعیت منابع آب اردبیل را نگران کننده دانست و گفت: در سال‌های اخیر به دلیل اضافه برداشت از دشت اردبیل و منابع آب سفره‌های زیرزمینی این دشت به عنوان دشت ممنوعه اعلام شده و ضروری است از یک سو شهروندان از مصرف بی رویه خودداری کرده و از سوی دیگر هم شبکه آبیاری مدرن در استان توسعه یابد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اینکه ۱۳ درصد از مصارف آب اردبیل از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود، بیان کرد: بخش کشاورزی با ۹۳ درصد مصرف آب بزرگترین مصرف کننده این منابع در استان اردبیل است که باید برای کاستن از بار مصرف این بخش تمهیداتی اندیشیده شود.

فضایلی افزود: با وجود پیگیری‌های جدی اقدامات مهمی از قبیل پر کردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، تعطیلی تعدادی از چاه‌های آب شیرین و تأمین آن از سد یامچی همچنان شاهد تداوم افت سطح آب زیرزمینی در دشت اردبیل هستیم.

وی با اشاره به تداوم خشکسالی‌های دهه اخیر و محدود شدن تغذیه سطح آبخوان در بالادست اظهار کرد: برداشت بی رویه و بیش از میزان مندرج در پروانه بهره برداری چاه‌ها و کاهش محسوس بارش‌ها سبب افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی دشت اردبیل شده است.

۸۰۰ میلیون مترمکعب بیلان منفی دشت اردبیل

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه سطح آب زیرزمینی در دشت اردبیل از سال ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۱ به طور متوسط ۱۳ متر افت را نشان می‌دهد، اظهار کرد: این رقم در مجموع کسری مخزن ۸۰۰ میلیون مترمکعبی را شامل می‌شود که این میزان معادل ۱۰ برابر کل مخزن سد یامچی است.

فضایلی بیان کرد: تداوم روند افت فعلی خطر فرونشست و نابودی کامل دشت را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: برای نجات دشت اردبیل و بهره مندی نسل‌های آینده از این موهبت الهی انتظار می‌رود تمامی نهادها، سازمان‌ها، مراکز علمی و فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ صرفه جویی و مصرف بهینه آب به ویژه در بخش کشاورزی به میدان آمده و در راستای حفاظت از این منابع مهم و حیاتی اقدام شود.