1

سرمای بهاره بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال به باغات مشگین شهر خسارت وارد کرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل گفت: طبق برآوردهای اولیه سرمای بهاره بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال خسارت به باغات شهرستان مشگین‌شهر وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مهدی خدمتی در جلسه ستاد شورای هماهنگی مدیریت بحران مشگین‌ شهر با اعلام این خبر اظهار کرد: افت دمای هوا و بارش برف در روزهای اخیر خسارتهای هنگفتی به باغات شهرستان مشگین‌شهر وارد کرد کارشناسان در حال برآورد دقیق میزان این خسارت‌ها هستند.

وی افزود: متاسفانه باغداران با وجود هشدارهای مکرر سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر ایجاد دود در باغات به این توصیه ها عمل نکردند و حدود ۶۰درصد از باغات مشگین شهر خسارت دید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل افزود: در سال‌های گذشته باغداران همکاری خوبی با کارشناسان جهاد کشاورزی داشتند به طوری که میزان خسارت ناشی از برف و سرما حدود ۱۰ درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: سرمازدگی باغات مشگین‌شهر در ماههای پیش رو اثرات خود را بر سردخانه‌ها ، صنایع جانبی ، کارگران فصلی ، بخش حمل و نقل و اقتصاد استان نشان خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان مشگین‌شهر قطب تولید میوه استان است به طوری که از حدود ۴۰۰ هزار تن محصولات باغی استان حدود ۳۰۰ هزار تن در مشگین‌شهر تولید می شود و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد برخی از باغات این منطقه ۱۰۰ درصد آسیب دیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل همچنین بر لزوم ترویج و همگانی شدن فرهنک بیمه تاکید کرد و گفت: اهمیت فرهنگ بیمه محصولات باغی و کشاورزی برای کاهش میزان خسارت‌ها ضرورتی است که باید توسط مطبوعات و رسانه‌های گروهی همگام با مسئولان برای کشاورزان و باغداران تبیین شود.

خدمتی افزود: در زمان حاضر کمتر از ۱۰ درصد از باغات خسارت دیده شهرستان مشگین‌شهر تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی است و باغداران در این زمینه هم کوتاهی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا طی روزهای اخیر جهاد کشاورزی اردبیل با اشاره به هشدار اداره کل هواشناسی استان مبنی بر افت دهای هوا و احتمال سرمازدگی باغات، توصیه‌هایی به باغداران، گلخانه‌داران، کشاورزان، و پرورش دهندگان ماهی ارائه کرد.

شهرستان مشگین‌شهر دارای ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه است و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات سردرختی از این باغات استحصال می‌شود.

از مجموع تولیدات باغی استان اردبیل حدود ۶۰ درصد ذر باغات شهرستان مشگین‌شهر تولید می شود.