1

فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر استان اردبیل منتشر شد

 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از انتشار فراخوان سی و یکمین دوره جشنواره تئاتر استانی در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی با هدف رقابت سازنده هنرمندان برای توسعه ، تداوم و تقویت هنرهای نمایشی خبر داد.

ب در متن فراخوان سی‌ و یکمین جشنواره تئاتر استان اردبیل آمده است: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، موسسه انجمن هنرهای نمایشی کشور و موسسه فرهنگی و هنری سروش نغمه امید با توجه ‌به اهمیت، نقش و جایگاه هنر نمایش و با هدف توسعه ، تداوم و تقویت هنرهای نمایشی سی و یکمین جشنواره تئاتر استان اردبیل را در ۲ بخش صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌کند.

موضوع و مضمون آثار ارائه‌شده آزاد است و نگاه ویژه و هنرمندانه به شعار سال ۱۴۰۲ (سال مهار تورم، رشد تولید) ، فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و انقلاب اسلامی ، معرفی هنرمندانه مفاخر ، شخصیت‌ها ، قهرمانان و شهدای استان اردبیل ، فرهنگ تشیع و معارف اهل‌ بیت (ع) ، نماز ، امر به‌معروف و نهی از منکر و مهدویت ، حجاب و عفاف ، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و افزایش و تقویت روحیه نشاط و امیدبخشی می‌تواند موضوع آثار ارسالی باشد.

همچنین این جشنواره بر لزوم بهره‌گیری از مفاهیم و جلوه‌های تاریخی، دینی، مذهبی، فرهنگی، ادبی و آداب و سنت‌های منطقه ، حقوق شهروندی و قانون‌مداری ، تقویت بنیان خانواده، سبک زندگی ایرانی- اسلامی، اخلاق‌مداری، همگرایی ملی ، ارزش‌های انسانی- اسلامی، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکید دارد.

این جشنواره در بخش صحنه‌ای و خیابانی به صورت رقابتی برگزار می‌شود و اختصاص به آثار و نمایش‌نامه‌های ایرانی دارد اما حضور گونه‌های مختلف نمایشی از جمله عروسکی ، فیزیکال و آیینی سنتی بلامانع است.

جشنواره به جز بخش اصلی (تئاتر صحنه‌ای و تئاتر خیابانی) رقابتی می‌تواند با تشخیص دبیر جشنواره و تصویب شورای سیاست‌گذاری میزبان آثار نمایشی در بخش‌هایی چون میهمان، ویژه و جنبی باشد.

آثاری که بعد از اتمام سی امین جشنواره تئاتر استانی در سال ۱۴۰۱ تا ۳۰ مهرماه سال جاری تولید و حداقل پنج نوبت اجرای عمومی داشته باشند، می‌توانند متقاضی حضور در این جشنواره باشند و هر کارگردان می‌تواند با یک اثر در این جشنواره شرکت کند.

این جشنواره مختص هنرمندان و گروه‌های نمایشی استان اردبیل است و کارگردانان و عوامل اجرایی نمایش‌ها می‌بایست از هنرمندان بومی استان اردبیل باشند. کارگردانان می‌توانند از نمایشنامه‌های نویسندگان غیربومی نیز استفاده کنند.