1

مجلس دوازدهم و فسادستیزی

مردم از منتخبین خود در مجلس دوازدهم انتظار حرکت منطقی، وحدت همه‌جانبه، پرهیز از منیت و خدمت بی‌منت انتظار دارند. مردم دوست دارند که فسادستیزی و عقلانیت سیاسی بر رفتار و کردار منتخبان حاکم باشد. مردم امیدوارند که مجلس دوازدهم درراه فساد ستیزی و معیشت سازی گام بردارد نه درجهت فساد سازی و معیشت اندیشی.

پرونده انتخابات مجلس دوازدهم با همه حواشی‌ها بسته شد ولی با شروع کار مجلس دوازدهم انتظاری جز تلاش، دوراندیشی و اقدامات سازنده و منطقی نخواهد بود.

مسئولان با احساس مسئولیت بیشتر باید پیام مردم را به‌کار گیرند. برگزاری انتخابات، مشارکت مردم، چگونگی انتخاب افراد و توجه به لیست‌های ارائه‌شده توسط گروه‌های مختلف همه پیام‌های خاص خود را دارند. مسئولان پیام ولی‌نعمتان انقلاب را باید به‌طور کامل دریافت بکنند و در مسیر برآوردن مطالبات برحق آن‌ها و برداشتن موانع موجود در این مسیر گام بردارند.

مشخص شدن نتیجه آرا در سطح کشور نشان داد که اقبال مردم به کهنه‌کاران خمود تعریف چندانی نداشته است. شاید این نوع نگرش ناشی از دیدگاهی باشد که مردم در آن‌ها توان لازم برای کار جهادی را سراغ نداشته باشند. ممکن است مردم آن‌ها را فاقد فاکتورهای لازم برای فسادستیزی بدانند. اکثریت جامعه و کسانی که مشتاقانه به پای صندوق‌های رأی آمدند معتقدند که در مجلس شورای اسلامی شرط اساسی برای انجام کارهای ماندگار و رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی بهره بردن منتخبین از روحیه انقلابی است. رفتارهای سازشکارانه، نگاه‌های تبعیض‌آمیز و شعارهای بدون پشتوانه عملی جز دلسردی مردم و بی‌اعتمادی به نمایندگان حاصل دیگری نخواهد داشت.

مردم دوست دارند که نمایندگان‌شان در کنار یکدیگر باشند و نه در مقابل هم. در مناطقی که نمایندگانش در ادوار مختلف غزل تفرقه، جدایی و برتری‌جویی سروده‌اند ناکامی و عدم تحقق مطالبات مردم کوچک‌ترین نتیجه‌اش بوده‌است.

منتخبینی که در دوران تبلیغات وعده‌های آن‌چنانی داده‌اند و برای افزودن به سبد رأی، خارج از وظایف و اختیارات سخن گفته و سطح توقع مردم را بالا برده‌اند باید از همان روز اول آغاز به‌کار به واقعیت‌ها تن بدهند و برای وعده‌های توخالی عذرخواهی بکنند و برای جبران اشتباهات مصمم‌تر از قبل وارد صحنه بشوند.

براساس قانون، وظایف نمایندگان مشخص است، نظارت و قانون‌گذاری. منتخبی که در ایام تحصیل رأی خارج از این نوع وظایف سخن‌ها گفته است بهتر خواهد بود که هرچه زودتر به ترمیم توقعات اقدام نماید.

امید است منتخبین مجلس دوازدهم دغدغه‌ای جز پیشرفت کشور، سرافرازی انقلاب، رفع مشکلات و موانع و توجه به مطالبات مردم نداشته باشند. ان‌شاءالله.