1

بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای گرمی ذخیره شد

 مدیر منابع آب شهرستان‌های گرمی و انگوت گفت: در اثر بارش ماه‌های اخیر بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سه سد مهم شهرستان‌های گرمی و انگوت ذخیره‌سازی شده است.

رضا بدرزاده اظهار کرد: تاکنون بیش از ۴۲ میلیون مترمکعب در پشت سد عمارت، بیش از ۵.۵ میلیون مترمکعب در پشت سد تازه‌کند و بیش از ۴.۷ میلیون مترمکعب در پشت سد گیلارلو ذخیره‌سازی شده تا در ماه‌های آتی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره به افزایش ذخیره سدهای تازه‌کند و گیلارلوی گرمی افزود: در اثر بارش‌های اخیر ذخیره سد تازه‌کند به میزان ۸۲ درصد و سد گیلارلو به میزان ۷۰ درصد در مقایسه با مشابه سال قبل افزایش یافته است.

بدرزاده اظهار کرد: در ۲ سال گذشته جهت لایروبی، مرمت و بازسازی و همچنین لاینینگ کانال آب‌آور سد گیلارلو ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیر منابع آب شهرستان‌های گرمی و انگوت همچنین حفاظت و صیانت از منابع آب شهرستان گرمی را یادآور شد و گفت: در همین راستا با همکاری تیم‌های گشت و بازرسی آخرین وضعیت منابع آبی منطقه رصد می‌شود.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمالغرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند، در جایگاه‌ چهارم قرار دارد.

خشکسالی متوالی و مصرف بالای آب در استان ذخایر و منابع اب استان اردبیل را در معرض تهدید قرار داده است به طوری که تا قبل از بارش‌های اخیر ارتفاعات سبلان تقریبا خالی از پوشش برفی بود. علاوه بر این آب موجود در مخزن سد یامچی به عنوان اصلی ترین منبع آب شرب شهر اردبیل و روستاهای اطراف به مرز هشدار رسیده بود.

طبق اعلام کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای اردبیل سطح آب سفره‌های زیرزمینی دشت اردبیل به طور متوسط ۱۳ متر افت دارد و آبخوان دشت اردبیل در معرض خطر قرار دارد. با این اوصاف انتظار نمی‌رود بارندگی‌های اخیر کمبودهای آب منطقه را برطرف کند.