1

تجهیز چهار هزار هکتار از اراضی مغان به سامانه آبیاری عقربه‌ای

 مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از تجهیز چهار هزار هکتار از اراضی زراعی منطقه مغان به سامانه آبیاری سنترپیوت(عقربه ای یا دوار) خبر داد و گفت: اقدامات وسیعی در زمینه آبیاری نوین در این مجتمع تولید کشاورزی انجام شده است.

 صمد بهزاد در تشریح نتایج سفر صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به شمال استان اردبیل و بازدید از مجتمع تولیدی کشت و صنعت مغان افزود: تجهیز اراضی منطقه مغان به سامانه آبیاری سنترپیوت در افزایش میزان بهره‌وری، کیفیت و کمیت محصولات نقش قابل توجهی داشته است.

سنترپیوت یک نوع سامانه آبیاری مکانیزه است که مزارع کشت شده را به صورت دایره‌ای در اطراف یک محور مرکزی آبیاری می‌کند و شامل یک لوله شعاعی است که توسط برج‌هایی پشتیبانی می‌شود که حول یک نقطه مرکزی می‌چرخند و در امتداد لوله شعاعی، آب تحت فشار با چرخش دستگاه، از نازل‌های هم‌اندازه خارج شده و محصولات را از ارتفاع ۲ تا سه متری آبیاری می‌کند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به حاصلخیزی خاک منطقه و کشت محصولات استراتژیک در این بنگاه تولیدی و اقتصادی، از تمهیدات لازم برای تولید بذور محصولات کشاورزی در شرکت خبر داد.

وی با بیان این که در ۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشت و صنعت مغان محصولات مختلف از جمله بذور جهت خودکفایی محصولات استراتژیک از جمله گندم و ذرت تولید می شود، اظهار کرد: مقدمات عرضه سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در بازار بورس فراهم شده است.

بهزاد تاکید کرد: با این اقدام، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از شمول اجرای اصل ۴۴ و واگذاری به بخش خصوصی خارج شده و پس از آن روند تولید، سرمایه گذاری و به خصوص اجرای طرح‌های آبیاری نوین در این مجتمع اقتصادی تسریع خواهد شد.

وی همچنین گفت: با توجه به نیاز مجتمع دامپروری شرکت کشت و صنعت مغان به تامین نهاده‌های دامی، کشت محصول کم‌آب‌بر تریتیکاله و چغندر علوفه‌ای از سال زراعی جاری در دستور کار قرار گرفت و چهار هزار هکتار محصول تریتیکاله در این واحد تولیدی کشت شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، راندمان تولید محصول تریتیکاله در واحد سطح در این مجتمع تولید کشاورزی را بالا ذکر کرد و افزود: چغندر علوفه‌ای نیز در سال زراعی جاری در سطح ۱۲.۵ هکتار از اراضی این شرکت کشت شده که با رفع نقایص و تقویت مزیت‌های آن، میزان کشت این محصول نیز افزایش می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به تقدیر صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از پروژه در حال اجرای آبیاری زیرسطحی کشت و صنعت مغان در جریان بازدید از آزمایشگاه آب و خاک مجتمع زراعت این مجتمع تولیدی بیان کرد: آبیاری زیرسطحی روشی روزآمد جهت مقابله با چالش کم آبی است و اجرای آن میزان بهره‌وری آب را ارتقا می‌دهد.

بهزاد با اشاره به قدمت شبکه آبیاری مغان، از زهدار شدن برخی از اراضی در دشت مغان خبر داد و افزود: در جهت کاهش وسعت اراضی زهدار که موجب شوره زاری زمین و کاهش راندمان تولید و افزایش نیاز آبیاری می شود، وزارت جهاد کشاورزی طرح‌ها و پروژه هایی را برای مقابله با اراضی زهدار در دشت مغان و شهرستان پارس‌آباد مطالعه کرده و عملیات اجرایی آن در یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی منطقه به اتمام رسیده است.

وی اظهار کرد: مدیریت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اهتمام جدی در ایفای نقش ملی خود در استفاده از امکانات این شرکت برای حمایت از بخش کشاورزی استان دارد و در فعالیت خود، رویکرد فناورانه و همراه با نوآوری و افزایش عملکرد در واحد سطح را دنبال می کند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین از امضای تفاهم نامه همکاری بین این شرکت و موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خبر داد و گفت: امکان رقابت‌پذیری، تولید با هزینه کمتر و مدیریت بهینه منابع از اصول اساسی تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و کشت و صنعت مغان در بخش کشاورزی پشتوانه خوبی برای زارعین منطقه است.

وی رشد و توسعه دانش فنی کشاورزی در حوزه زراعت دیم کشت و صنعت مغان، تقویت نقاط تاثیرگذار در عملکرد محصولات دیم، هم افزایی علمی، تجاری سازی و ایجاد محصول دانش بنیان در حوزه زراعت دیم، همکاری در تولید ارقام پرمحصول و تاب‌آور در برابر تغییرات اقلیمی و متحمل به بیماری و استفاده از ظرفیت‌های کشت و صنعت مغان برای تامین بذر مورد نیاز را از جمله محورهای همکاری فیمابین موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ذکر کرد.

بهزاد با اشاره به تاکید بر تولید با شیوه‌های علمی در این تفاهمنامه بیان کرد: رقابت پذیری و اقتصادی بودن محصولات تولیدی، مهمترین اصل در حوزه فعالیت کشاورزی است.