1

باید ۳۵ پایگاه نظامی آمریکا در منطقه برچیده شود/ اگر ملتها اراده کنند، این کار شدنی است

تحلیلگران عرب با اشاره به استقرار ۳۵ پایگاه آمریکا در منطقه و حمایت همه جانبه آنها از نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه تاکید کرد که باید این پایگاهها به شکل مسالمت آمیز یا مسلحانه برچیده شوند و اگر ملت های منطقه اراده کنند، این کار شدنی است.

به گزارش ایرنا، «محمود القیعی» تحلیلگر عرب در مطلبی در روزناه رای الیوم با اشاره به پایگاههای آمریکایی در منطقه آورده است: در چهارم فوریه ۲۰۰۳ مجله «نیوزویک» آمریکا نقشه 35 پایگاه نظامی آمریکایی در غرب آسیا را منتشر کرد که ۳۰ پایگاه آن در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قرار دارد. در سال ۲۰۰۳ میلادی از همین پایگاهها به عراق حمله شد. هم اکنون در اوج نسل کشی ارتش قاتل اسرائیل با حمایت بی پایان آمریکا و غرب، درخواست هایی برای برچیده شدن هرچه سریع تر این پایگاهها مطرح شده است.

«مجدی احمد حسین» سردبیر روزنامه الشعب در این باره گفت: این پایگاهها در جهان عرب و اسلام با هدف سیطره بر کشورهای عربی و اسلامی است. از این پایگاهها در دفاع از اسرائیل در جریان حمله ۱۴ آوریل ایران استفاده شد. نیاز مبرمی به کمپین مردمی برای برچیدن این پایگاهها خواه به شکل مسالمت آمیز یا مبارزه مسلحانه مشابه آنچه در عراق و سوریه رخ داده، وجود دارد. جدای از این پایگاهها، تسهیلاتی است که داوطلبانه به آمریکا و متحدانش داده می شود.

درباره امکان رهایی از شر این پایگاهها، مجدی حسین آنرا غیرقابل دسترس نمی داند و بیان کرد: اگر ملتها اراده کنند، این شدنی است. تفکر ناامیدی نزد ملتها اشتباه است. علما، نخبگان، رهبران جدید، سندیکاها و تشکلات دانشجویی و دیگران باید ملتها را بیدار کنند.

«کارم یحیی» دیگر تحلیلگر مصری نیز به نقش این پایگاهها به شکل مستقیم و غیرمستقیم در حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه اشاره کرده و آورده است: اگر در حال حاضر مورد استفاده هم قرار نگرفته باشد حداقل در انتقال تسلیحات نقش دارد و حمایت معنوی و نمایش قدرت آمریکا در منطقه تقویت کننده نسل کشی است. باید پویش مردمی علیه این پایگاهها انجام شود مشابه زمانی که در دهه ۵۰ میلادی پس از حمله سه کشور اروپایی به مصر در سال ۱۹۵۶ علیه پایگاههای نظامی در منطقه، انجام شد.

وی افزود: تظاهراتی که در منامه، بغداد، دمشق، عدن، کشورهای عربی شمال آفریقا را به یاد دارم.

«حامد تعلب» از مبارزان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ با رژیم صهیونیستی درباره دعوت به جهاد و یاری مردم غزه گفت: ما باید به سلاح مجهز شویم و به مقابله با دشمن بپردازیم. ما باید خودمان را زیر یوغ و فرمانبرداری رها کنیم.