1

طرح احیای تالاب نئور اردبیل با موفقیت در حال انجام است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از در حال اجرا بودن طرح احیای تالاب نئور اردبیل خبر داد و گفت: از سال ۱۴۰۱ تاکنون با تور ریزی گسترده در سطح دریاچه ، گونه مهاجم کاراس از این تالاب حفاظت شده جمع‌آوری شده است.

 حسن قاسم‌پور در کارگاه آموزشی توانمندسازی جوامع بومی و بهره‌برداران حوضه آبریز تالاب نئور اظهار داشت: جمعیت گونه مهاجم کاراس از طریق مبارزه فیزیکی و بیولوژیکی به‌طور چشمگیری کاهش یافته اما برای احیای کامل نئور همچنان نیازمند مشارکت دستگاه‌های ذیربط و جوامع محلی هستیم.

وی در زمینه گونه شاخص آبزی تالاب نئور گفت: میگوی گاماروس به عنوان گونه شاخص تالاب نئور شناخته می‌شود و جمعیت این گونه با انجام عملیات پاکسازی و حذف فیزیکی گونه‌های مهاجم در ۲ سال اخیر افزایش یافته و امسال نیز کارشناسان محیط زیست نسبت به بررسی و ارزیابی جمعیت گاماروس با همکاری کارشناسان اداره کل شیلات اقدام خواهند کرد.

قاسم‌پور بر لزوم برخورد با عوامل تخریب و تصرف و قاچاق خاک پیت حاشیه تالاب نئور توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست و اجرای برنامه‌های آموزش چهره به چهره با جوامع بومی – محلی تاکید کرد.

وی ادامه داد: قاچاق خاک پیت، آتش سوزی‌های عمدی و غیرعمدی، حضور دام در حاشیه تالاب و ورود عناصر شیمیایی حاصل از کود دهی اراضی اطراف تالاب از مهم‌ترین مشکلات موجود در منطقه حفاظت شده تالاب نئور است.

وی تصریح کرد: احیای یک اکوسیستم به دلیل پیچیدگی‌های سیستم‌های طبیعی بسیار زمان‌بر است ، بنابراین باید نگاه بلند مدت به موضوع احیای نئور داشته باشیم.

سید محمد اعتماد اعجازی ، فرماندار اردبیل نیز در این کارگاه با تاکید بر اهمیت همکاری جوامع محلی در مدیریت تالاب نئور گفت: مشکلات تالاب نئور زمانی آغاز شد که مداخلات غیرکارشناسی و غیرعلمی صورت گرفت و اکنون با یک نگاه علمی و کارشناسانه می‌توان چالش‌های موجود در این منطقه را کاهش داد.

در این کارگاه موضوع حفاظت مشارکتی در تالاب نئور توسط دکتر سفیدی از اساتید دانشگاه محقق اردبیلی ارائه شد و حاضران به تبادل نظر پرداختند.