1

برداشت سیب‌زمینی در اردبیل آغاز شد/پیش بینی تولید ۸۰۰ هزار تن محصول

 برداشت سیب زمینی از مزارع روستاهای تابعه شهرستان اردبیل، نیر، نمین و سرعین به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول در کشور آغاز شده است و پیش بینی می شود امسال ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی توسط کشاورزان این استان تولید شود.

همه ساله برداشت گسترده محصول سیب زمینی در این استان از اوایل شهریورماه آغاز شده و تا یک ماه بعد ادامه می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از کشت سیب زمینی در حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، سرعین و نیر در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که از این میزان سطح زیر کشت، حدود ۸۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار شود.

غفور آقایی افزود: کشت سیب زمینی در مزارع استان اردبیل که از اوایل امسال آغاز شده بود، نیمه خردادماه پایان یافت و در جریان آن نزدیک ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان به کشت این محصول اختصاص یافت.

وی تهیه بذر مرغوب در زمان کاشت را مهم‌ترین دغدغه کشاورزان سیب زمینی کار اعلام و بیان کرد: برای کاشت این میزان سیب زمینی در استان حدود ۷۰ هزار تن بذر از نوع مینی تیوبر، مینی تیوبر اس، سوپر الیت، الیت، گواهی شده آ و گواهی شده ب مصرف شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: ۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا تشکیل می‌دهد و سیب زمینی‌کاران این استان همچنان در تهیه بذر مرغوب به قیمت مناسب دچار مشکل هستند.

وی اضافه کرد: به‌رغم شیوع بیماری سفیدک دروغین در مزارع سیب زمینی استان اردبیل از اواخر فصل بهار، با اقدامات پیشگیرانه و کنترلی کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی این استان، این بیماری قارچی در اغلب مزارع سیب زمینی استان مهار شد.

آقایی همچنین گفت: بر اساس برآوردها، سه هزار کشاورز سیب زمینی‌کار در استان اردبیل وجود دارد که همانند سال زراعی گذشته، امسال نیز مشغول تولید محصول هستند و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری نیز ۷۷۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول برداشت کنند