1

ضرورت ترویج فرهنگ و علایق مؤثر در دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس تداعی کننده خاطرات فراوانی از پایمردی، ایستادگی، مقاومت، وفاداری و مبارزه همه‌جانبه ملت قهرمان و ولایتمدار ایران می‌باشد.

در این هفته بار دیگر دفتر مهربانی‌ها و ایثارگری‌ها باز می‌شود و صفحات پرافتخار آن مرور می‌گردد. حقایق دفاع مقدس، صفا و خلوص نیت رزمندگان، اخلاق ایثار‌گری حاکم بر جامعه، عشق و شیدایی غرورانگیز، یک‌رنگی و یکدلی مردم و حماسه خرمشهر، سرپل‌ذهاب، سوسنگرد، دوکوهه و…. در ذهن‌ها نفس می‌کشند و یاد و خاطره‌شان برای مردمی که دل در گروی انقلاب اسلامی ایران دارند موجی از غرور و ستایش ایجاد می‌کند.

دفاع مقدس و رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های آن ایام به تاریخ آبرو می‌بخشد. قصه مردان بی‌ادعا و تاریخ ساز جزیره مجنون، طلاییه و…. زینت‌بخش صفحات کتاب قطوری است که هر ورق آن دلیلی بر حقانیت مردم قهرمان و مسلمان و همیشه ‌درصحنه‌ی ایران اسلامی است.

دنیا از تحلیل و پذیرش چگونگی حضور مخلصانه رزمندگان در جبهه‌ها و حمایت همه‌جانبه ملت ایران از فرزندان خود سردرگم بودند، این‌که چگونه جوانان دلاور و خدا شناس ایران در آن ایام خواسته‌ها و خواستن‌ها را درهم شکستند و به مقام نخواستن رسیدند و چگونه در جوانان ایران اسلامی تحولی شگرف پدید آمد که آن‌ها را به مرحله گذشتن از همه‌چیز و حتی ایثار جان ‌رساند.

امروز باید با روایت‌های صادقانه و با عمل مخلصانه به جوانان آگاهی‌های لازم از دوران مقدس ارائه گردد. جوان مسلمان ایرانی باید با تمام وجود درک نماید و بپذیرد که در حال حاضر اطاعت از ولایت فقیه در جامعه اسلامی تنها ریسمان نجات و اتحاد محسوب می‌شود.

جوان ایران اسلامی به پشتوانه تاریخ دفاع مقدس و نگاه عمیق به زندگی رادمردانی که دغدغه‌ای جز ساختن کشوری آباد نداشته و ندارند برای  ایجاد فردایی بهتر کمر همت ببندند و در این راه از همه توانایی‌های خود بهره بگیرند.

ارائه ابعاد مختلف دوران دفاع مقدس به نسل جوان ضروری است. تفهیم این‌که فردی برای حفظ کشور و انقلاب و جهت دفاع از آب و خاکش به دل دشمن بزند و ترسی از اتفاقات و حوادث احتمالی به دل راه ندهد و آگاهانه به سمت خطرهای جدی منجر به شهادت برود می‌تواند برای جوانان ایران مهم و تأثیرگذار باشد و چنین است که باید فرهنگ و علایق مؤثر در دفاع مقدس به‌خوبی به نسل جوان منتقل بشود و در این راه از همه امکانات موجود به‌نحو مطلوب بهره‌برداری گردد.(