1

۶۰۰ میلیارد ریال وقف در استان اردبیل ثبت شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: در ۲ سال اخیر نزدیک ۶۰۰ میلیارد ریال موقوفه در این استان وقف و ثبت شده است.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مالکیت بیش از هفت هزار موقوفه و رقبه در این استان ثبت شده است ، افزود: وقف، بالاترین انفاق و مدیریت مال پس از مرگ است و اداره کل اوقاف و امور خیریه تلاش می‌کند با انفال و مدیریت اموال بسیاری از افراد جامعه از خیرات و مبرات آن بهره‌مند شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با اشاره به اقدامات صوت گرفته در بخش‌های مختلف اوقاف اظهار کرد: تولید برق با استفاده از پنل خوشیدی، سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و شیلات و ساخت و ساز با هدف افزایش در آمد موقوفات، احیای بافت فرسوده و تاریخی موقوفات، سرمایه‌گذاری در تولید، تعیین تکلیف وضعیت موقوفات و تثبیت مالکیت از جمله اقدامات صورت گرفته در سال جاری است .

ستوده افزود: برنامه‌هایی با عنوان آرامش بهاری، ضیافت الهی، یاس نبوی، ولایت علوی، دهه کرامت، بصیرت عاشورایی، نشاط معنوی، شمیم خدمت، قرار دوازدهم، آموزش سبک زندگی ، مسابقات قرآنی شهرستانی ، مسابقات استانی، مسابقات کشوری و بین‌المللی، استقرار هیات‌های مذهبی در امامزادگان ، برپایی نماز جماعت ، پاسخگویی به شبهات و احیای امامزادگان از دیگر اقدامات اداره کل اوقاف در استان می‌باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه اماکن مقدسه و بقاع متبرکه بنام امامزادگان و مساجد ثبت می‌شود ، گفت: در اقدامات مرتبط با امامزادگان عملکرد خوبی داشته ولی در کارکردهای مساجد موفق عمل نکرده‌ایم.

ستوده همچنین از احیا و واگذاری زمین ۳۰ هکتاری برای کشاورزی در گرمی ‏خبر داد و ادامه داد: احیای حمام اوچدکان شروع شده اما حمام ‏ملاهادی به دلیل عدم همکاری سهامدار هنوز تعیین تکلیف نشده است.

‎مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با اشاره به ساخت مسکن وقفی در استان افزود: ساخت ۶۲ واحد مسکن وقفی شروع و مجوز احداث ۱۱۰ واحدی نیز در اردبیل صادر شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر عمده موقوفات استان به غیر از موقوفه ملاهادی که هنوز تعیین تکلیف نشده، به مرحله بهره‌برداری رسیده است.