1

استمرار شرایط جوی ناپایدار در استان اردبیل

 اداره‌کل هواشناسی استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای از استمرار شرایط جوی ناپایدار در نقاط مختلف این استان تا پایان هفته جاری خبر داد.

 اداره‌کل هواشناسی استان اردبیل  در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر پایه آخرین خروجی مدل‌های عددی پیش‌بینی وضع هوا، خنکای پاییزی همچنان امروز و فردا (۲۳ و ۲۴ مهر) در بیشتر مناطق استان به حاکمیت خود ادامه خواهد داد اما از روز چهارشنبه (۲۵ مهر) دما روندی افزایشی به خود خواهد گرفت.

در ادامه این اطلاعیه عنوان شده است: تا پیش از ظهر روز پنجشنبه (۲۶ مهر) با توجه به تداوم جریان‌های شمالی که با رطوبت خزری نیز همراه است، آسمان بیشتر مناطق استان نیمه ابری تا ابری، گاهی با رخداد مه و بارش خفیف باران و باران ریزه به ویژه در ناحیه‌های شمالی و شرقی خواهد بود.

بر اساس این اطلاعیه بعد از ظهر پنجشنبه با تغییر جهت جریان‌های جوی و جنوبی شدن آن همچنان ناپایداری ها در استان ادامه می‌یابد و رخداد بارش بیشتر به صورت رگبار باران و رعد و برق پیش‌بینی‌می‌شود.

همچنین در این اطلاعیه آمده است: روزهای پنجشنبه و جمعه در ناحیه‌های مرکزی و جنوبی استان اردبیل شاهد وزش باد گرمیج تند تا گاهی به نسبت شدید خواهیم بود.

آسمان اردبیل در حال حاضر صاف تا قسمتی ابری، سرعت وزش باد ۳۵ کیلومتر بر ساعت و دمای هوا ۱۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر است




سقوط بالابر در بخش مرادلو مشگین‌شهر قربانی گرفت

بخشدار مرادلو مشگین شهر گفت: سقوط بالابر در یک کارخانه در حال احداث در بخش مرادلو مشگین‌شهر منجر به جان باختن ۲ نفر شد.

مهدی توحیدی  با اعلام این خبر اظهار کرد:  در کارخانه در حال احداث آردسازی و ماکارونی در بخش مرادلو مشگین شهر یک دستگاه بالا بر سقوط کرد که بر اثر این اتفاق ۲ نفر جان باختند و یک نفر راهی بیمارستان شد.

وی افزود: این بالابر حامل بار آجر بوده و سه نفر هم سوار آن شده بودند که بر اثر نقص فنی و پاره شدن کابل دستگاه بالابر این افراد سقوط کردند.

بخشدار مرادلو اضافه کرد: در این حادثه یک نفر در دم جان باخت و یک نفر هم در راه بیمارستان جان خود را از دست داد.

به گفته توحیدی یکی دیگر از مصدومین این حادثه به بیمارستان منتقل شده است.




احداث ۲۳۷ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل

اردبیل – ایرنا – مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: این استان نیازمند ساخت و احداث ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه است که از این میزان تاکنون ۲۳۷ کیلومتر احداث شده است.

محبوب حیدری  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تامین منابع مالی مناسب به طرح‌های بزرگراهی استان اردبیل در روزهای آتی خبر داد و اظهار کرد: با تلاش مجموعه راه و شهرسازی استان و به همت مسئولان با تامین منابع مالی مناسب در روزهای آتی ، اجرای طرح‌های بزرگراهی استان سرعت گرفته و با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه تکمیل بزرگراه‌های استان اردبیل نیازمند ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است، افزود: در مناطق مختلف استان۲۲۰ کیلومتر بزرگراه در دست احداث است و لازم است ۳۴۰ کیلومتر دیگر احداث شود.

حیدری گفت: مسیر اردبیل –سرچم به عنوان اصلی‌ترین مسیر ارتباطی مرکز استان با مرکز کشور به شمار می‌رود و تکمیل قطعات این طرح جزو اولویت‌های اصلی اداره کل راه و شهرسازی استان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه قطعات این مسیر با جدیت در دست اجراست و مصمم هستیم تا پایان سال جاری تمام قطعات در دست اجرای مسیر اردبیل-سرچم تکمیل و به روی خودروها گشوده شود.

تکمیل بزرگراه اردبیل – سرچم نیازمند ۱۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبار است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه تکمیل و بهره‌برداری از قطعات در دست اجرای اردبیل – سرچم نیازمند ۱۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبار است، گفت: انتظار می‌رود با تخصیص و تامین اعتبارات مورد نیاز شاهد تسریع در روند تکمیل شبکه بزرگراهی استان و ارتقای ایمنی جاده‌ای باشیم.

حیدری با بیان اینکه بر اساس مطالعات اولیه استان اردبیل به۸۱۴ کیلومتر بزرگراه نیاز داشت که تاکنون۲۳۷ کیلومتر احداث شده است، گفت: در سطح استان اردبیل احداث ۲۲۵ کیلومتر باند دوم بزرگراهی در دست اجراست که با بازگشایی ۳۰ کیلومتر باند دوم بزرگراهی در مسیر اردبیل – سرچم و افتتاح رسمی آن با حضور مقامات کشوری و استانی در ماه‌های آتی و ادامه این فعالیت‌ها ، در سال مالی جدید نیز شاهد افزایش بیش از ۵۰ کیلومتر به طول بزرگراه‌های استان خواهیم بود.

مطالبات پیمانکاران پرداخت می‌شود

وی بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته ، مطالبات پیمانکاران فعال در طرح‌های راهسازی استان از محل خرید اوراق مالی اسلامی توسط بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شد و امیدوارم با پیگیری‌های استاندار ساعی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به حساب پیمانکاران واریز شود.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده در استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.




اعزام ۱۷۰ هزار زائر عمره به مکه و مدینه تا پایان سال/ ۵۰۰ یورو به هر زائر اختصاص می‌یابد

 معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: از اربعین تا کنون ۱۷ هزار زائر عمره به مکه و مدینه اعزام شده‌اند و تا پایان ماه شعبان (اسفند ماه) هم بیش از ۱۷۰ هزار زائر به عربستان سعودی اعزام خواهند شد.

غلامرضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار حج و اوقاف ایرنا از اعزام ۱۷۰ زائر عمره به سرزمین وحی تا پایان ماه شعبان (بهمن ماه) خبر داد و گفت: جابه‌جایی زائران عمره از پایان آیین اربعین تا ۲۲ مهر با ۶۳ پرواز به انجام شده و حدود ۱۷ هزار زائر عمره به عربستان سعودی اعزام شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت توضیح داد: سفر عمره به مدت ۱۰ روز در قالب ۵ روز در مدینه و ۵ روز در مکه خواهد بود، که از تعداد ۱۷ هزار زائر اعزامی به سرزمین وحی تاکنون ۹۵۰۰ زائر به کشور باز گشته است.

 

اعزام بیش از ۱۷۰ هزار زائر عمره به عربستان تا پایان سال

رضایی افزود: در صورت افزایش پروازها آمادگی اعزام بیش از ۱۷۰ هزار زائر عمره به عربستان وجود دارد، زائران سرزمین وحی می‌توانند پس از انجام مراحل اداری جهت دریافت ۵۰۰ یورو ارز همراه از طریق سیستم بانکی اقدام کنند.

وی از مشتاقان این سفر معنوی که دارای سندهای اعزام و اعلام شده هستند خواست برای برنامه ریزی سفر خود هر چه سریعتر اقدام و مراحل اداری را به انجام برسانند.

رضایی با بیان اینکه اعزام زائران عمره از ۱۶ فرودگاه کشور ادامه خواهد داشت، گفت: زائران اعزامی تاکنون از طریق فرودگاه‌های حضرت امام (ره)، اصفهان، مشهد، شیراز، ساری، تبریز، ارومیه، کرمان، بوشهر و زاهدان به دو فرودگاه جده و مدینه منوره منتقل شده اند.




۷۵ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های منطقه گردشگری ازناو خلخال هزینه شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال هزینه کرد ۷۵ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری ازناو این شهرستان خبر داد.

علی درویشی  در حاشیه بازدید از آخرین مرحله از عملیات اجرای آسفالت مسیر راه تفرجگاه ازناو خلخال  گفت: ۶۰ میلیارد ریال از اعتبار یاد شده برای آسفالت بخشی از راه گردشگری پاسگاه انتظامی تا چشمه ازناو، و ۱۵میلیارد ریال برای راه‌اندازی و ایجاد تاسیسات روشنایی این مسیر از محل اعتبارات گردشگری خلخال هزینه شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال اضافه کرد: با این اعتبارات عملیات تعریض و آسفالت راه دسترسی به منطقه نمونه گردشگری ازناو با آسفالت کامل مسیر پایان یافت.

وی همچنین گفت: عملیات اجرایی نصب تیرهای برق روشنایی مسیر تفرجگاه ازناو نیز از طریق پیمانکار مجری طرح اجرا شده و به زودی با نصب سیم‌ها و همچنین چراغ‌های روشنایی مسیر، امکان استفاده گردشگران از یک راه مناسب و با امکانات ایمنی بالا فراهم خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال همچنین از نصب آنتن بی تی اس با هدف تقویت امواج تلفن همراه و اینترنت در منطقه نمونه گردشگری ازناو خلخال خبر داد.




مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از انتقال سه راس گوزن زرد ایرانی از مجتمع نگهداری حیات وحش استان البرز به سایت فندقلوی شهرستان نمین با هدف مدیریت جمعیت این گونه ارزشمند خبر داد.

به گزارش  اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ، حسن قاسم‌پور روز یکشنبه با اشاره به اینکه استان اردبیل به عنوان یکی از مراکز تکثیر و احیای گونه‌ در معرض خطر انقراض گوزن زرد ایرانی انتخاب شده است ، افزود: به منظور افزایش تنوع ژنتیکی و همچنین جلوگیری از تداخل ژنتیکی این گونه ارزشمند حیات وحش در سال‌های آینده، سه راس گوزن زرد به سایت فندقلوی نمین منتقل شده است.

وی اظهار کرد: در مرحله چهارم انتقال این گونه، تعداد سه راس گوزن زرد ایرانی با ترکیب جنسی ۲ راس ماده و یک راس نر از مجتمع نگهداری و تیمار حیات وحش استان البرز زنده‌گیری و به سایت فندقلو شهرستان نمین انتقال داده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: تاکنون طی چهار مرحله از استان‌های مازنداران، ایلام ، تهران و البرز نسبت به زنده‌گیری و انتقال موفق گوزن زرد ایرانی به سایت فندقلوی شهرستان نمین اقدام شده است.

قاسم‌پور خاطر نشان کرد: امسال یک راس گوساله اواخر اردیبهشت ماه در سایت فندقلو نمین متولد شد و در حال حاضر جمعیت این گونه در معرض خطر انقراض به ۱۲ راس افزایش یافته است.

وی با ابراز رضایت از وضعیت گوزن زرد ایرانی در سایت فندقلو، اظهار امیدواری کرد: با توجه به شرایط مساعد زیستگاه، شاهد افزایش جمعیت و احیای این گونه در منطقه باشیم.




جولان بادیسم‌های همیشه مدعی

برخوردها، موضع‌گیری‌ها و قدرت‌نمایی‌ها به معضلی در جامعه تبدیل شده‌است. فضای مجازی به عرصه‌ای برای کشمکش‌ها، تسویه حساب‌ها و خالی کردن عقده‌ها تبدیل شده و بیشتر از هر مورد و مسئله‌ای، اهانت و تحقیر دیگران به‌نظر می‌رسد که عادی‌ترین و پیش‌پاافتاده‌ترین اقدامات این روز‌ها باشد.

عده‌ای مست از باده پیروزی و جمعی با ترس از دست دادن موقعیت به آب و آتش می‌زنند و دیوارهای حرمت و انسانیت را ویران کرده و از نسبت دادن دروغ به دیگران احساس شرمندگی نمی‌کنند.

انسان باید تلاش نماید که در هر موقعیت و در هر جایگاهی از شخصیت و تکریم افراد جامعه پاسداری بکند و از هر کار و عملی که جایگاه و حرمت افراد را زیر سؤال برده و مورد حمله و اهانت و تحقیر قرار بدهد پرهیز نماید.

اهانت و تحقیر افراد از هیچ‌کس و هیچ احدی پذیرفته نیست. از وزیر و وکیل گرفته تا طرفدار و هوادار و سیاست‌مدار و مسئول و جویای کار و دل‌داده رسیدن به پست و مقام و یا مطالبه‌گر و کنشگر و هر عنوان و صاحب جلال و جبروت.

در باد پیروزی خوابیدن و فکر فردا و فرداها را نکردن و از فرجام زیاده‌خواهی‌ها و ریاست‌طلبی‌ها غافل شدن خود می‌تواند عاملی برای تحقیر مدافعان این قبیل رفتارها در آینده باشد.

قرار است در مدیریت اجرایی استان تغییراتی صورت پذیرد. برخورد نامطلوب با کسانی که سال‌ها در جایگاه مسئول به جامعه خدمت کرده و آثاری از خود برجای گذاشته و یا آن‌هایی که قرار است در سایه تغییر و تحول به مقامی برسند دور از مردانگی و مغایر با روح جوانمردی و قدرشناسی است.

در روزهای اخیر که بحث رفتن‌ها و آمدن‌ها در دستگاه‌های اجرایی داغ و داغ‌تر شده‌است خیلی‌ها چهره مطالبه‌گری از خود نشان می‌دهند و با زیر پا گذاشتن خطوط قرمز حفظ حرمت و با عدم رعایت اصول اخلاقی مواردی مطرح می‌گردد که باورش سخت و حتی فکر کردنش آزاردهنده.

فقط باید دعا بکنیم که دولت و وزارت کشور هرچه زودتر تکلیف استاندار اردبیل را مشخص و روشن بکند تا بیش‌از این شاهد یک‌سری اتفاقات ناخوشایند و برخوردهای سؤال‌برانگیز در فضای مجازی نباشیم.

امیدواریم که همه اقدامات، گام‌ها، نوشتن‌ها و گفتن‌ها همگی در جهت خدمت و تقویت واقعیت‌ها و مبارزه با پلشتی‌ها و ناحق‌ها باشد و موضع‌گیری‌ها نتیجه‌ای از منافع شخصی و باندی و تسویه حساب‌های سیاسی نباشد. در عرصه سیاست به قدرت رسیدن برنده‌ها امری طبیعی است به شرطی که دست‌اندرکاران امر از جولان دادن فرصت‌طلب‌ها، نان به نرخ روز خورها، ازخودراضی‌های همیشه مدعی و هواداران مکتب بادیسم و دوستداران گل آفتاب‌گردان ممانعت نمایند.




ضرورت احیای اعتبار ملی راه‌های روستایی

 حذف ردیف ملی احداث راه‌های روستایی در سال‌های گذشته، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در روستاها به عنوان یکی از ارکان مهم تولید را با چالش مواجه کرده است و این تصمیم امروز نیازمند بازنگری جدی است.

به گزارش  خبرنگار ایرنا ، روستاها به عنوان یکی از ارکان مهم تولید نقش اساسی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند. با این حال بخش مهمی از ظرفیت‌های موجود در مناطق روستایی به واسطه ضعف زیرساخت‌ها به ویژه زیرساخت‌های حمل و نقل به فعلیت نمی‌رسد.

هرچند خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در مناطق روستایی قابل انکار نیست و به ویژه دهه نخست انقلاب دوران شکوفایی روستاها و خروج روستاییان از عسرت و محرومیت بوده است با این حال ضعف زیرساخت‌ها در این مناطق همچنان مشهود است و در این بین راه‌های روستایی به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه هر منطقه‌ای در سال‌های اخیر شرایط خوبی نداشته است.

تا چند سال قبل معاونت راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی متولی احداث و مرمت و نگهداری راه‌های روستایی بود با این حال با حذف این معاونت و بعد از آن حذف ردیف ملی راه‌های روستایی و لزوم تامین اعتبارات مورد نیاز راه‌های روستایی از منابع استانی، این بخش با چالش‌های اساسی مواجه شده است که برون رفت از این وضعیت مستلزم چاره‌اندیشی اساسی دولت و مجلس است.

در همین زمینه معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل در گفت و گو با ایرنا گفت: هزینه احداث (اعم از زیرسازی و آسفالت) هر کیلومتر راه روستایی در مناطق کوهستانی حدود ۷۰ میلیارد ریال و در مناطق تپه ماهور و دشت بین ۴۰ تا ۴۵ میلیارد ریال است ، این در حالی است که با اعتبارات استانی تنها امکان اجرای ۲۵ کیلومتر زیرسازی و آسفالت راه روستایی در استان اردبیل وجود داشت.

منصور نجفقلی‌زاده اضافه کرد: استان اردبیل پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی دارد که از این میزان ۲ هزار و۹۰۰ کیلومتر آسفالت ، یک هزار و ۲۵۰ کیلومتر شنی و ۸۷۰ کیلومتر خاکی است.

وی اضافه کرد: از زمان شروع فصل کاری ( خردادماه) تاکنون با هزینه کرد چهار هزار میلیارد ریال حدود ۹۰ کیلومتر راه روستایی در این استان آسفالت و ۱۴۵ کیلومتر بهسازی شده است و در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا آبان ماه امکان اجرای ۳۰ کیلومتر زیرسازی و آسفالت راه روستایی در استان وجود دارد.

این کارشناس عمران روستایی با بیان اینکه با اعتبارات استانی یک سوم این عملکرد هم قابل اجرا نبود، یادآورشد: اغلب منابع مورد نیاز زیرسازی و آسفالت راه‌های روستایی استان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تامین شده که در این زمینه برخی از نمایندگان موفق بوده‌اند و برخی دیگر قادر به تامین منابع نبودند.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل افزود: با حذف ردیف ملی اعتبارات راه‌های روستایی در سال ۱۳۹۷ این بخش با چالش‌های بسیار جدی مواجه شد ، طوری که با توجه به محدودیت منابع استانی در برخی از شهرستان‌های استان اتفاق خاصی نیفتاده است.

نجفقلی‌زاده عامل اصلی کندی پروژه‌های روستایی را نبود اعتبارات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بدهی به پیمانکاران راه‌های روستایی استان داریم و انتظار داریم در این زمینه اقدام عاجلی صورت بگیرد.

وی در عین حال گفت: فرمانداری یک شهرستان برای مثال ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار سالانه را باید بین دست کم ۳۰ دستگاه اجرایی توزیع کند و بدیهی است که با این اعداد و ارقام اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اینکه این موضوع یک معضل و مساله کشوری است، یادآورشد: طی سال‌های اخیر بارها در دیدارهای مختلف با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید شده است که پیگیر بازگرداندن ردیف ملی راه‌های روستایی باشند که تا امروز این امر محقق نشده است.

وی با تاکید بر اینکه تا ردیف ملی راه‌های روستایی احیا نشود، این معضل ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: بیش از ۴۵۰ کیلومتر راه روستایی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان اردبیل وجود دارد که باید آسفالت شود و هزینه اجرای آن حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال است که در توان اعتبارات استانی نیست.

نجفقلی‌زاده با بیان اینکه تنها در شهرهای نمین و نیر استان روستاهای بالای ۲۰ خانوار به طور کامل آسفالت شده است،اضافه کرد: در شهرستان‌های خلخال، مشگین‌شهر، بیله‌سوار و پارس‌آباد روستاهای بالای ۵۰ خانوار هم داریم که هنوز راه‌های آنها آسفالت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: طی این مدت بیشتر اعتبارت مورد نیاز برای زیرسازی و آسفالت راه‌های روستایی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی جذب شده است که در سطح استان شهرستان‌های نیر، نمین سرعین و اردبیل با یک هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال بیشترین اعتبارات را داشته و بعد از آن شهرستان خلخال با ۱۰۰ میلیارد ریال در رتبه بعدی در سطح استان قرار داشته است.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل اضافه کرد: اینکه نمایندگان برای تامین منابع مورد نیاز تلاش می‌کنند شایسته قدردانی است اما باید دولت و مجلس باید برای احیای ردیف ملی آن در بودجه تلاش کنند وگرنه روز به روز وضعیت راه‌های روستایی بدتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: میزان اعتباری که در یکی از شهرستان‌های استان در اختیار ما قرار گرفته ۲ هزار میلیارد ریال بوده است این در حالی است که هزینه زیرسازی و آسفالت هر کیلومتر راه روستایی در دشت و تپه ماهور بین چهار و تا چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار لازم دارد.




سالانه چهار میلیارد دلار ارز برای گوشی همراه از کشور خارج می‌شود

 سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تخصصی صنایع همگن تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ گفت: ۲۰ درصد از سهم بازار گوشی تلفن همراه بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی باید توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شود، ولی بی‌توجهی به این قانون سالانه بیش از چهار میلیارد دلار ارز را از کشور خارج می‌کند.

عباسعلی بادیانی  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فرآیند طولانی مدت تخصیص ارز از طریق بانک مرکزی، مشکلات ترخیص قطعات وارداتی تلفن همراه و مشکلات مرتبط با حوزه تنظیم و ارتباطات رادیویی از جمله چالش های تولید تلفن های همراه در داخل کشور است.
وی با بیان اینکه تلفن همراه بیشترین کالای وارداتی به کشور است، بیان کرد: طبق ارزیابی انجام شده مصرف تلفن همراه در کشور، بیش از ۲۰ میلیون گوشی در سال است که به دلیل حمایت نکردن از تولید تلفن همراه بومی، این صنعت اکنون با چالش رو به رو است و ارز زیادی را از کشور خارج می کند.

این مسوول با بیان اینکه بحث تولید تلفن همراه داخلی از سال ۱۳۷۳ در کشور مطرح شد، افزود: از آن زمان تاکنون دولت های مختلف نتوانستند با تولید بومی این محصول بخشی از سهم بازار داخلی را به خود اختصاص دهند.

 

بادیانی خاطر نشان کرد: به طور معمول نزدیک به ۷۰ درصد مصرف کنندگان در کشور، گوشی تلفن همراه را تا ۱۵۰ دلار خرید می کنند و بقیه مردم نیز متقاضی خرید تلفن های همراه بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار هستند که اگر موانع تولید رفع و قطعات گوشی از تامین کنندگان معتبر و درجه یک وارد کشور شود، این گوشی ها قابلیت تولید در داخل کشور را دارند.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تخصصی صنایع همگن تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ گفت: در حال حاضر وزارت صمت، تلفن همراه را در چهار سبد شامل تلفن های همراه با قیمت تا ۱۵۰ دلار، تلفن های همراه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار، گوشی های از ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار و سبد چهارم تلفن های بالای ۶۰۰ دلار تقسیم بندی کرده است .

به گفته وی، در مرحله نخست برای تلفن های همراه با قیمت زیر ۶۰۰ دلار سالانه کاهش واردات و افزایش تولید داخلی با سرمایه گذاری بخش خصوصی به روش مونتاژ قطعات آماده و در مراحل بعد به صورت تولید با انتقال تکنولوژی خواهیم بود.




جشنواره گردو در بخش ثمرین اردبیل برگزار شد

نخستین جشنواره استانی گردو در بخش ثمرین شهرستان اردبیل با استقبال آحاد مختلف مردم، خانواده ها و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.

اسلام عبدی بخشدار ثمرین شهرستان اردبیل در حاشیه برگزاری این جشنواره افزود: نخستین جشنواره استانی گردو با هدف معرفی این محصول مرغوب بومی و دیگر ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی استان، به ویژه این منطقه با مرکزیت و میزبانی بخش ثمرین برگزار شد.

وی گفت: در این جشنواره بیش از ۲۵ غرفه دایر شده و علاوه بر گردوی مرغوب استان، محصولات و مواد غذایی بومی منطقه و صنایع دستی نیز ارایه و برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی برگزار شد.

بخشدار ثمرین اظهار کرد: بخش ثمرین، ظرفیت بالایی در تولید گردو دارد و گردوی این بخش زبانزد خاص و عام است و هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و فرهنگی منطقه و حمایت از تولیدکنندگان و ایجاد شور و نشاط اجتماعی است.

بخشدار ثمرین با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم و خانواده ها از این جشنواره، بیان کرد: بیش از پنج هزار نفر در این جشنواره از سراسر استان و دیگر استان ها حضور داشتند به طوری که استقبال بیش از حد مردم و خانواده‌ها از این جشنواره باعث بروز ترافیک شد که از مهمانان عذرخواهی می‌کنم.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت معابر، خیابان ها و کوچه های ثمرین این جشنواره نواقصی هم داشت که انشاالله سعی می کنیم در سال های آینده نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم.

 

ثبت ملی جشنواره گردو ثمرین

بخشدار ثمرین گفت: جشنواره گردو ثمرین ثبت ملی شد و در سال های آینده این جشنواره به صورت ملی برگزار خواهد شد.

عبدی با بیان اینکه نخستین جشنواره گردو ثمرین با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، فرمانداری اردبیل، بخشداری، شهرداری و شورای اسلامی بخش ثمرین، دهیاران بخش و دستگاه‌های متولی برگزار شد، افزود: با تلاش و کوشش تمامی دستگاه های متولی این جشنواره ثبت ملی شد و در سال های آینده با شکوه بیشتری برگزار خواهد شد.

وی ایجاد شور و نشاط اجتماعی، معرفی ظرفیت ها و قابلیت های منطقه، توسعه صنعت گردشگری و جذب سرمایه گذار و رونق اقتصادی منطقه را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر اقدامات خوبی برای توسعه زیرساخت های بخش ثمرین انجام شده است، اظهار کرد: در تمامی حوزه ها از جمله آب، برق، راه و دیگر زیرساخت های بخش ثمرین اقدامات خوبی انجام شده است.