1

پنج روش برای آوردن جوان‌ها پای صندوق رای

تهرن- ایرنا- داشتن نسلی که فعال و مشارکت‌جو باشد و در زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی به مشارکت تمایل نشان دهد، نیازمند برنامه‌ریزی از دوران کودکی و نوجوانی است.

در تقویم سیاسی کشور تا چند هفته پیش هیچ انتخاباتی برای سال ۱۴۰۳ به چشم نمی‌خورد اما اکنون در وضعیتی به سر می‌بریم که نهایتا تا میانه ماه آتی رئیس‌جمهوری جدید با انتخابات چهاردهم مشخص خواهد شد تا زمام امور اجرایی کشور را در دست گیرد. در این روزها یکی از موضوعاتی که مورد توجه ناظران و تحلیلگران سیاسی است نرخ مشارکت است و در همین ارتباط، اقبال نسل جوان به حضور پای صندوق‌های رای.

جوانان که نزدیک به یک سوم از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، یکی از گروه های جمعیتی اثرگذار در تحولات سیاسی و اجتماعی محسوب می‌شوند. نوع رفتار، کنش‌گری انتخابی و میزان مشارکت آنان در عرصه سیاست می‌تواند تعیین‌کننده ثبات و نهادمندی نظام سیاسی باشد. از این رو شناخت عوامل مرتبط با مشارکت سیاسی این قشر از جمعیت در ایران و برنامه‌ریزی برای جلب حضور و مشارکت فعالانه آنها در امور سیاسی و مشارکت انتخاباتی بسیار مهم و ضروری است.

نسل جوان و نوجوان دارای نیازهای خاصی از قبیل امنیت و آسایش، احساس تعلق، مقبولیت و احترام، استقلال، قدردانی، داشتن هدف مشخص در زندگی، احساس هویت و شناخت خود، احساس رشد، کمال و خودشکوفایی، معنویت و مذهب بوده و خواستار مشارکت و ایفای نقش بیشتر در جامعه است

در همین ارتباط، «داود میرمحمدی» در آذر ۱۴۰۲ در مقاله‌ای با عنوان «انتخابات و همبستگی جمعی؛ با تاکید بر اهمیت کنشگری جوانان در انتخابات» (۱) به این مساله پرداخته که بخشی از آن در ادامه آمده است؛

رای‌دهندگان جوان و آنچه از انتخابات می‌خواهند

رفتار انتخاباتی حداقل به صورت رای دادن یکی از سطوح مشارکت سیاسی است. از زمانی که یک شهروند می‌خواهد به این جمع‌بندی برسد که در انتخابات شرکت کند یا نه تا زمانی که مجاب به شرکت در انتخابات شده و تصمیم می‌گیرد از میان گزینه‌های موجود دست به انتخاب بزند، عوامل و متغیرهای مختلفی از جمله جامعه‌پذیری سیاسی، تنوع گزینش، منافع فردی (هزینه فایده)، احساس ارزشمندی، رضایت از عملکرد دولت، ایدئولوژی سیاسی، نظر احزاب و جریان‌های سیاسی همسو و حامی نامزدها، نوع و ماهیت سیاست‌گذاری‌ها، عملکرد و توان نامزدها، کاندیدای مورد نظر رأی‌دهندگان و قیاس آن با احزاب رقیب، احساس امید به آینده، احساس آزادی و آسایش و اعتماد فردی و عمومی تأثیرگذارند.

روشن است که رأی‌دهندگان برای آگاهی از شخصیت و سوابق سیاسی کاندیداهای مورد نظر خود به سنجش آنان می پردازند و از طریق یک گزینش عقلانی از میان نامزدها افرادی را انتخاب می‌کنند که حقوق و منافع فردی و جمعی آنان را تأمین کنند. در این میان، شناخت رفتار انتخاباتی جوانان به عنوان کنشگران سیاسی کشور که درصد بالایی از جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند واجد اهمیت ویژه است.

بنابر اعلام مدیر کل دفتر جمعیت نیروی کار و اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران، حدود ۲۵ درصد از جمعیت کشور را گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ ساله تشکیل می‌دهد. این گروه سنی در سال ۱۳۹۰ برابر ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، سال ۱۳۹۵ برابر ۲۰ میلیون و ۵۱ هزار نفر و سال ۱۳۹۹ برابر ۱۷ میلیون و ۸۱۷ نفر بوده است. همچنین تا اسفند سال ۱۴۰۱ تعداد جمعیت ۱۸ تا ۳۵ ساله حدود ۲۱ میلیون نفر بوده است. حدود ۷.۵ (هفت و نیم) میلیون نفر از این جمعیت جوان جزو متولدان دهه شصت، نزدیک به ۱۱ میلیون نفر متولد دهه هفتاد و حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز متولد دهه هشتاد هستند. حدود ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از این جمعیت جوان ۲۱ میلیونی مرد و ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر زن هستند.

از رویکرد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی، جوانان از نظر بینش‌ها، منش‌ها، خواسته‌ها و خصوصیات روانی اجتماعی از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که جنبه‌های مثبت و منفی را در بر می‌گیرد. از آنجا که سرعت تحولات در تمامی عرصه‌های زندگی بشری شتاب فزاینده و رو به تزایدی یافته است، تفاوت‌ها و وضعیت جدیدی را از حیث جغرافیایی، عاطفی، فکری، مشارکت‌پذیری و ارزشی از نوع آرمان‌خواهی، تحول‌خواهی، نوگرایی، سرزندگی، عدالت‌خواهی، آزادی‌خواهی و استقلال‌جویی در جوانان ایجاد کرده است.

کاوشی گذرا در متون روانشناسی بیانگر این واقعیت است که نسل جوان و نوجوان دارای نیازهای خاصی از قبیل امنیت و آسایش، احساس تعلق، مقبولیت و احترام، استقلال، قدردانی، داشتن هدف مشخص در زندگی، احساس هویت و شناخت خود، احساس رشد، کمال و خودشکوفایی، معنویت و مذهب بوده و خواستار مشارکت و ایفای نقش بیشتر در جامعه است.

جوانان نه تنها در فضای مدارس و دانشگاه‌ها حضوری فعال و مؤثر دارند، بلکه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی جامعه حضوری تعیین‌کننده داشته‌اند. آنان حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی و دخالت در تعیین سرنوشت کشور را حق خود می‌دانند و با توجه به جمعیت خود، بیشترین نقش را در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر آرای مردم دارند. این نسل در آینده بدنه اصلی نظام را به وجود خواهد آورد و به دلیل برخورداری از قدرت تحلیل و آگاهی به تحولات سیاسی، امید می‌رود که کشور را در جهت تحقق اهداف انقلاب بهتر کمک کند.

جوانان برای ورود به عرصه مشارکت سیاسی نیازمند آموزش درک مسائل سیاسی، انگیزه تحرک، کسب خبر صحیح و مهارت و قدرت تجزیه و تحلیل و استنباط حکم و ایجاد انگیزه هستند. مدیریت استراتژیک کشور باید در انتقال تجارب سیاسی خود با درایت و پختگی عمل کند

عوامل موثر بر مشارکت انتخاباتی جوانان

عوامل زیادی در تقویت مشارکت انتخاباتی جوانان نقش دارند که در این میان ترجیحات ارزشی افراد، عملکرد رسانه ملی و استانی، شبکه‌های اجتماعی، نهادهای اجتماعی، اعتماد اجتماعی، نظم اجتماعی، هویت ملی و دینی، فاکتورهای جمعیت‌شناختی، گروه‌های مرجع و دیگرانِ مهم، عوامل قومی و مذهبی، فضای سیاسی حاکم بر کشور در زمان انتخابات، جامعه‌پذیری سیاسی، نقش خانواده و نظام آموزشی، ویژگی‌های شخصیتی و عملکرد نامزدها و فضای مجازی، دینداری و ویژگی‌های سرمایه اجتماعی رابطه معناداری با رفتار انتخاباتی جوانان نشان می‌دهند.

بدیهی است داشتن نسلی که فعال و مشارکت‌جو بوده و در زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی تمایل به مشارکت داشته باشد، نیازمند برنامه‌ریزی از دوران کودکی و نوجوانی است. در مدرسه و از طریق فعالیت‌های داوطلبانه است که به کودک می‌آموزند چگونه با دیگران و جامعه تعامل برقرار کرده و برای خود نظری داشته باشد و نظرش را چگونه بیان کند و برای تحقق خواسته‌های خود کوشش کند؛ بنابراین، فعالیت‌های فوق برنامه‌ای که مستلزم بحث کار جمعی، حل مساله، بیان خود و صحبت کردن در جمع باشد، باید در برنامه‌های مدارس و دانشگاه‌ها لحاظ شده و از صورت‌های نمادین خارج و مشوق‌های لازم برای آن فراهم شود.

برای تقویت مشارکت سیاسی و تشویق و ترغیب حضور جوانان و آحاد ملت در انتخابات باید اقدامات متعددی در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت صورت گیرد که مهمترین آنها در پی می‌آید:

۱- مشخص کردن چشم‌انداز روشن برای امیدواری مردم، اصلاح رفتار و عملکردها، تقویت کارآمدی نهادی و اداری، رفع مشکلات اقتصادی شغلی، معیشتی، مسکن و تشکیل خانواده جوانان و تلاش برای جبران کاستی‌ها، اعتمادسازی مبتنی بر تبیین القائات شبهات و تردیدافکنی‌ها، ارائه پاسخ‌های اقناعی و مستدل و اطلاع‌رسانی دقیق، صریح و سریع.

۲- جوانان برای ورود به عرصه مشارکت سیاسی نیازمند آموزش درک مسائل سیاسی، انگیزه تحرک، کسب خبر صحیح و مهارت و قدرت تجزیه و تحلیل و استنباط حکم و ایجاد انگیزه هستند. مدیریت استراتژیک کشور باید در انتقال تجارب سیاسی خود با درایت و پختگی عمل کند و جوانان را که باید سکان مدیریت سیاسی اجرایی کشور را در دست بگیرند، درست تربیت و هدایت کند.

۳- توجه به مقوله جامعه‌پذیری سیاسی از جمله مهم‌ترین روش‌های تقویت هویت جمعی و گرایش به مشارکت پذیری در نوجوانان و جوانان محسوب می‌شود. مشارکت سیاسی احتیاج به مقدمات ذهنی و نگرشی و بعد از آن دانش و مهارت‌هایی دارد که باید در جریان جامعه‌پذیری رسمی و غیررسمی به دست آید؛ زیرا عوامل جامعه‌پذیری از مهم‌ترین عواملی است که در شکل‌گیری نگرش و کنش فرد نسبت به خود و دیگران و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند نقش ایفا می‌کند. علاوه بر خانواده، مدرسه، گروه‌های دوستان و همسالان و رسانه‌ها نیز از دیگر عوامل جامعه‌پذیری هستند که انسان در روند زندگی خود با آنها ارتباط داشته و بسیاری از مهارت‌هایی را که در زندگی به آنها نیاز دارد، فرا می‌گیرد.

۴. نقش نظام آموزش رسمی از مدرسه تا دانشگاه در آموزش شهروندی و تقویت روحیه مشارکت‌پذیری در خانواده، جامعه و به ویژه نسل نوجوان و جوان بسیار حائز اهمیت و درخور توجه است. مدارس و نظام آموزش رسمی باید در کنار برنامه آموزش رسمی، تعامل مثبت و هم افزا را میان چهار حوزه نظام آموزشی شامل تعامل کودک، معلم، محیط و هنجارهای مدرسه برقرار سازد؛ موضوعی که برخی از جامعه‌شناسان آن را برنامه آموزشی پنهان نامیده‌اند.

در واقع این عناصر چهارگانه است که یادگیری کودکان را مشروط می‌کند. تعامل کودک، معلم، محیط و هنجارهای مدرسه بر مهارت‌های مدنی و سطح آگاهی عملی فرد و انتظارات و تصویر وی از خودش تأثیرگذار است. همچنین فضای آموزشی و جو حاکم بر کلاس درس متغیر مهمی در ایجاد نگرش تثبیت مفاهیم و تدریس دانش و مهارت‌ها است؛ بنابراین مهارت‌آموزی و نگرش‌های مثبت در جو باز و محیط آزاد به وجود می‌آید. هرچه سیاست‌های حاکم بر تربیت و آموزش آزادانه‌تر باشد و مباحث در قالب گفت وگو، بحث و مبادله استدلال‌های خود را نشان دهد، نگرش دانش‌آموزان درباره رقابت و شناخت آنها از مشارکت عمیق شده و تقاضای مشارکت در محیط اجتماعی بزرگتر افزون می‌شود.

مدارس باید در کنار برنامه آموزش رسمی، تعامل مثبت و هم‌افزا را میان چهار حوزه نظام آموزشی شامل تعامل کودک، معلم، محیط و هنجارهای مدرسه برقرار سازد؛ موضوعی که برخی از جامعه‌شناسان آن را برنامه آموزشی پنهان نامیده‌اند

در این شرایط است که نسلی مشارکت‌جو پا به عرصه وجود می‌گذارد که مشارکت را حق خود می‌داند و برای تحقق شرایط آن تلاش می‌کند. به علاوه، در این فضا استعدادها بیشتر شکوفا شده و مهارت‌ها مؤثرتر آموخته می‌شوند.

۵- تلاش و تأکید بر تقویت، حفظ جایگاه و منزلت و کارکرد خانواده: با بهره‌گیری از نظریه آنتونی گیدنز که معتقد است ارتباط متقابل بین جامعه و خانواده می‌تواند در مشارکت سیاسی نقش داشته باشد، تأکید می‌شود مدیریت راهبردی کشور تلاش کند تا کارکردهای نهادی خانواده و جایگاه و اهمیت آن در جامعه و در بین نسل جوان حفظ و تقویت شود، زیرا میان کارکردها و روابط خوب اعضای خانواده و سازوکارهای رسمی مردم‌سالاری و مشارکت شباهت زیادی وجود دارد. در چارچوب خانواده موفق (خانواده منسجم، امیدوار، بالغ و …) است که افراد از روابط اجتماعی و بلوغ کافی، خوداتکایی و اعتماد به نفس روان‌شناختی و مادی مورد نیاز برای ورود به صحنه ارتباط کار آمد با دیگران برخوردار می‌شوند. آموزش مشارکت سیاسی در جامعه تا حدود زیادی به وجود دموکراسی عاطفی در خانواده و رشد مهارت‌های ارتباطی در این عرصه وابسته است.

جمع‌بندی

تحلیل رفتار انتخاباتی یکی از کارویژه‌های اساسی جامعه‌شناسی انتخابات است که پژوهشگر می‌تواند با مطالعه انتخابات مختلف، الگوهای متعددی در رفتار انتخاباتی ارائه دهد. مشارکت در انتخابات و رأی دادن از مؤلفه‌های اساسی رفتار سیاسی شهروندان محسوب می‌شود.

مشارکت‌افزایی جوانان در انتخابات نیازمند اتخاذ تدابیر حکیمانه ،عقلانی، هدفمند و به کارگیری شیوه‌ها و راه کارهای مناسب و بهینه است که بهره‌گیری از وجود نخبگان، صاحب نظران و افراد دلسوز انقلاب اسلامی، آگاه‌سازی و توصیه مردم و جوانان، اعتمادسازی و ایجاد رضایتمندی در میان مردم از مهمترین این شیوه‌ها است.




موافقت ایجاد ۹ رشته در دانشگاه محقق اردبیلی اخذ شد

اردبیل – ایرنا – معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی از موافقت شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با ایجاد ۹ رشته جدید در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری این مرکز علمی خبر داد.

به گزارش  روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، دکتر قادر قاسمی روز یکشنبه اظهار کرد: به تازگی موافقت شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با ایجاد رشته‌های مهندسی سیستم‌های انرژی گرایش سیستم‌های انرژی، حقوق خصوصی، مهندسی برق گرایش برنامه‌ریزی و مدیریت سیستم‌های انرژی الکتریکی، مخاطرات محیطی، جامعه شناسی، فیزیک گرایش علوم و فناوری کوانتومی و مهندسی خودرو گرایش سازه و بدنه خودرو در مقطع کارشناسی‌ارشد و مدیریت منابع خاک گرایش فیزیک و حفاظت خاک و مهندسی برق گرایش الکترونیک در مقطع دکتری اعلام شده است.

وی افزود: در راستای گسترش رشته‌های تقاضامحور و کاربردی و پاسخگویی به نیازهای کشور و استان، پس از پیگیری‌ها از دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با پذیرش دانشجو در رشته‌های مذکور موافقت و مقرر شد دانشگاه از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در آن رشته‌ها دانشجو پذیرش کند.

دبیر کارگروه آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی استان اردبیل اقدامات و پیگیری اخذ مجوز و راه‌اندازی رشته‌های اشتغال‌محور را از سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه محقق اردبیلی برشمرد و اضافه کرد: این دانشگاه به عنوان ستاد اصلی کارگروه آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی استان به راه‌اندازی و اخذ مجوز رشته‌های تحصیلی منطبق بر نیازمندی‌های اشتغال و امکانات و توانمندی‌های موجود اقدام می‌کند.




انتخاب درست؛ هوشیاری مردم

انتخابات ریاست‌جمهوری فضای خاصی را بر عرصه سیاسی ایران اسلامی به ارمغان آورده است. ثبت‌نام کاندیداها و اعلام آمادگی برای خدمت به مردم، سوژه روز محافل سیاسی و اجتماعی است. همه این قضایا نشان‌دهنده اهمیت انتخابات و توجه بیشتر مردم به تعیین سرنوشت مملکت در چهار سال آینده است.

آن‌چه که در انتخابات ریاست‌جمهوری مهم است بحث انتخاب درست و هوشیاری مردم دراین‌رابطه می‌باشد، انتخاب درست بهترین اقدام جهت رسیدن به نقطه‌های ایده‌‌ال و هموار کردن راه پیشرفت و توسعه می‌باشد.

در برخی از انتخابات برگزار شده در سال‌های گذشته، نوای قهر کردن از صندوق‌های رأی توسط برخی از گروه‌های سیاسی همگام با دشمنان نظام به گوش می‌رسید ولی این‌بار تا به این‌جای کار تقریباً همه گروه‌ها برای حضور در پای صندوق‌های رأی اعلام آمادگی کرده‌اند و مسلماً میزان بالای مشارکت، اقتدار ملت قهرمان ایران را در معرض دید همه جهانیان قرار خواهد داد.

حضور همه‌جانبه مردم در پای صندوق‌های رأی یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری و عزتمندی نظام محسوب می شود. جامعه‌ای از سرمایه اجتماعی و پشتوانه بیشتری بهره می‌برد که اکثریت مردم در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی حضوری فعال داشته باشند.

جامعه ما درحال‌حاضر با مشکلاتی از قبیل تورم، فساد، بیکاری و افت ارزش پولی مواجه می‌باشد. برای غلبه بر همه این نابسامانی‌ها بهترین راه‌حل، حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی و انتخاب فردی اصلح و مورد اعتماد برای ریاست جمهوری‌است.

مردم دوست دارند که مسئولین برای موفقیت ایران اسلامی در صحنه‌های مختلف، هم تلاش وافری داشته باشند و هم برنامه قابل‌قبول برای هدایت تلاش‌ها به سوی موفقیت.

مؤثرترین و بهترین راه برای تحقق این خواسته‌ها رأی دادن است. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، بستری مناسب برای اعتمادبه‌نفس مسئولان کشور فراهم می‌کند تا آن‌ها بتوانند با پشتوانه قوی، محکم و خلل‌ناپذیر به‌نام مردم در اداره امور کشور و در برخورد با دشمنان نظام قاطعانه عمل کنند و به‌درستی تصمیم‌گیری نمایند.

انتخاب درست مردم برای غلبه یافتن بر مسائل ریز و درشت حاکم بر جامعه تأثیر گذار است. هشتم تیرماه بهترین زمان برای انتخابی است که بتواند جهت آینده این کشور نوید روزهای خوب و آفتابی را بدهد. آن‌هایی که در شرایط ایجاد شده سهیم بوده و در دوران مسئولیت‌شان فقط به حرف زدن و احیاناً شنا برخلاف جریان آب و خواسته جامعه داشته‌اند در این انتخاب نباید جایی داشته باشند.

انتخاب مردم بدون شک در مسیر رأی دادن به انسان‌های متواضع و مردمی خواهد بود. آن‌هایی که سال‌ها با نگاه از بالا، فخرفروشی کرده و خود را برتر از مردم تلقی نموده و برای خود و اطرافیان، جایگاهی رفیع قائل شده‌اند توانایی تأثیرگذاری در رأی مردم و جلب نظر حداکثری آن‌ها را نخواهند داشت. در این راه برخی از حرکت‌ها و رفتارهای عوام‌فریبانه و تغییر نظر360 درجه‌ای و تلاش برای القای همراه با مردم بودن به‌هیچ‌وجه چاره ساز نخواهد بود.

جامعه‌ی سرافراز ایران اسلامی به رئیس جمهوری پرتلاش، پاک‌دست با کارنامه‌ای سرشار از موفقیت و در خط ولایت و خادم واقعی ملت و انقلاب نیاز دارد.




۶ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری معرفی شدند

تهران- ایرنا- سخنگوی ستاد انتخابات کشور، اسامی نهایی نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم را اعلام کرد.

 «محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور امروز اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم را اعلام کرد.

اسامی ۶ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری بدین شرح است:

۱. مصطفی پورمحمدی

۲. مسعود پزشکیان

۳ سعید جلیلی

۴. علیرضا زاکانی

۵. محمدباقر قالیباف

۶-سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم از پنج‌شنبه ۱۰ خرداد آغاز و تا ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۱۴ خرداد به اتمام رسید. در مدت این ۵ روز ۸۰ نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند.

مطابق قانون پس از پایان زمان تعیین‌شده برای ثبت‌نام‌ها، شورای نگهبان از تاریخ ۱۵ خرداد فرآیند بررسی صلاحیت ثبت‌نام کنندگان را آغاز و امروز اسامی نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده برای حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.




اطلاعات سپاه اردبیل یکی از عوامل ضدامنیتی را بازداشت کرد

اردبیل-ایرنا- پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل یکی از عوامل ضد امنیتی را دستگیر و تحویل مراجع قضایی دادند.

 یکی از شهروندان استان اردبیل مستقر در خارج از کشور که اقدامات متعددی در جهت تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب، هتک حرمت به پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اجتماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با عناصر سلطنت طلب انجام داده بود با تلاش سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه حضرت عباس استان اردبیل، پس از هدایت به داخل کشور، دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضایی قرار گرفت.

ستاد خبری ۱۱۴ اطلاعات بسیج، آماده دریافت اخبار و گزارشات مردمی از طریق شماره تلفن ۱۱۴ و شماره پیامک ۱۱۴۴۵ است.




سه تبعه غیرمجاز شاغل در اردبیل بازداشت شدند

اردبیل – ایرنا – مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: سه تبعه افغانستانی که به صورت غیرمجاز در یک کارگاه ضایعاتی در مرکز استان اشتغال داشتند، شناسایی و بازداشت شدند.

بهروز رحیم‌زاده  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس دریافت گزارشی مبنی بر اشتغال غیرقانونی سه نفر از اتباع افغانستانی در یک کارگاه جمع‌آوری ضایعات، رسیدگی به موضوع و بازدید از کارگاه مورد نظر در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: بازرسان اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل با هماهنگی استانداری پس از شناسایی و اطمینان از صحت موضوع اشتغال غیرمجاز این سه تبعه افغانستانی در کارگاه جمع‌آوری ضایعات، آنها را به پلیس اطلاعات و امنیت تحویل دادند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل با اشاره به اینکه حضور، اسکان و اشتغال اتباع افغانستانی‌ در این استان بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی ممنوع است، تاکید کرد: کارفرمایان، صاحبان مشاغل و کسب و کار از به‌کارگیری تبعه‌های خارجی غیرمجاز در محدوده این استان به جد خودداری کنند.

وی تصریح کرد: کارفرمایان در صورت اثبات به‌کارگیری تبعه‌های خارجی غیرمجاز بر اساس بند ج قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت،به ازای هر روز اشتغال اتباع حدود پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه خواهند شد و در صورت تکرار تخلف، جریمه ۲ برابر می‌شود و سایر مجازات‌های قانونی مرتبط نیز اعمال می‌گردد.

رحیم‌زاده یادآور شد: سال گذشته نیز حدود ۸۰ تبعه غیرمجاز خارجی که در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی استان اردبیل مشغول به کار بودند، شناسایی و با همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه از استان خارج شدند.




سنجش وعده‌ها با عملکردها

از دیدگاه دین مبین اسلام عمل به وعده ها لازم و واجب است. وفای به عهد یکی از شاخصه‌ها و صفات اهل تقوا و صداقت می‌باشد.

کاندیداهای ریاست‌جمهوری درمورد وعده‌هایی که می‌دهند باید با احتیاط عمل کنند، وعده ای که توان عمل به آن‌ها وجود نداشته باشد می‌تواند صدمات غیرقابل جبرانی برای جامعه به‌همراه داشته باشد.

حرف زدن کار آسانی است، در برخی موارد عطش رسیدن به قدرت ممکن است در سخن گفتن و حرف زدن عنان اختیار را از دست انسان خارج نماید ولی آن‌هایی که خود را شایسته تکیه زدن به منصبی چون ریاست‌جمهوری می‌دانند باید بدانند که هر وعده‌ای که به مردم متعهد و ولایت‌مدار ایران اسلامی می دهند درواقع به میلیون‌ها انسان بدهکار می‌شوند و تا زمانی‌که به وعده خود عمل نکنند امکان رهایی از این دین وجود نخواهد داشت.

کافی است که نامزدهای ریاست‌جمهوری برای این مسئله معتقد باشند که عمل نکردن آن‌ها به وعده‌ها، بدبینی مردم نسبت‌به نظام و انقلاب و مسئولین را موجب می‌شود.

گذشته نامزدها و کارنامه آن‌ها در پست‌ها و مسئولیت‌هایی که داشته‌اند می‌تواند بهترین سنجش و میزان برای چگونگی وعده‌های آن‌ها باشد.

برای مردم، صداقت در کلام اهمیت خاصی دارد. در شرایط حاضر مردم برای انتخاب رئیس قوه مجریه براساس حرف و وعده عمل نمی‌کنند باید بررسی کرد و به نتیجه قطعی رسید که چه کسانی در ایران اسلامی تا به امروز در مسئولیت‌هایی که داشته‌اند در حل مشکلات و ارائه راهکار موفق بوده‌اند و در منصب و جایگاهی که داشتند امتحان خود را به‌خوبی پشت‌سر گذاشته‌اند.

این‌که میزان عمل‌گرایی یک فرد مدعی سنجیده بشود کار سخت و پیچیده‌ای نیست. تشخیص کاندیداهای عمل‌گرا از نامزدهای حراف و شلوغ‌کن کار سختی نیست، بهترین مسیر، بررسی کارنامه عملکرد گذشته آن‌ها می‌باشد.

هر وعده‌ای که کاندیداها می‌دهند باید از پشتوانه عملیاتی شدن برخوردار باشد. اصرار بر وعده‌های پرطمطراق، بدون توجه به چگونگی عملی شدن آن‌ها مطمئناً نارضایتی عمومی، دلسردی و بدبینی در بخشی از جامعه را موجب خواهد شد.

رأی آوردن و قرار گرفتن در رأس امور اجرایی کشور یک طرف قضیه است و خیانت به فداکاری هزاران شهید سرافراز و رنج انسان‌های پاک و صادق طرف دیگر.

روز سرنوشت‌ساز تعیین چهاردهمین رئیس جمهوری ایران اسلامی نزدیک است و فرصت زیاد نیست. در این روزها نامزدها با رعایت تقوای الهی از دادن وعده‌های دروغ به مردم خودداری نمایند و بر مردم نیز لازم است که همه اطرافیان‌شان را به مشارکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح تشویق نمایند.

ایران اسلامی کشوری است که اقتدارش متکی به مردم می‌باشد. برای حفظ این اقتدار و کمک به رفع مشکلات موجود، چاره‌ای جز حضور یک‌پارچه و گرم مردم در پای صندوق‌های رأی وجود ندارد.




عدالت‌خواهی نامزدهای ریاست جمهوری

کسانی که احساس مسئولیت نموده و خود را در قد و قواره مسئولیت مهمی چون ریاست‌جمهوری دیده‌اند برای اخذ رأی، شعارهای مختلفی سر می‌دهند و حرف‌های بسیار زیبا و امیدوارکننده بر زبان جاری می‌نمایند. خیلی از نامزدها تلاش می‌کنند که در مصاحبه‌ها و گردهمایی‌ها از خود چهره‌ای عدالت‌خواه به تصویر بکشند. از آن روزی که کار ثبت‌نام را انجام می‌دهند خود را عدالت‌خواه معرفی کرده و بر سر این موضوع مانور داده و سخن‌سرایی می‌کنند.
انتظار مردم و جامعه از مسئولین، عدالت‌خواهی آن‌ها به معنی واقعی می‌باشد اما در عمل مشاهده می‌شود که توجه به این مسئولیت اجتماعی در نزد آن‌ها در حد یک “پز مدیریتی” تقلیل پیدا می‌کند.
بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی با آن‌همه ویژگی‌های منحصربه‌فرد، ایران اسلامی به رئیس جمهوری نیاز دارد که خودش عدالت‌پیشه باشد و این ویژگی را در مسئولیت‌های قبلی نشان داده باشد. آن‌هایی که با ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری، شعار عدالت‌خواهی بدهند و در رفتار شخصی‌شان از آن کیلومترها فاصله داشته باشند، اقدام شان چیز دیگری جز بازارگرمی انتخاباتی نخواهد بود.
آن‌هایی که دم از عدالت‌خواهی می‌زنند باید در عمل این ادعا را به اثبات برسانند. کسی که در سال‌های گذشته برای خود، اطرافیان، دوستان و اقربای نسبی و سببی فرصت‌های ویژه‌ای فراهم کرده آیا می‌تواند از عدالت خواهی حرف بزند؟
مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری به کسانی رأی خواهند داد که عدالت‌خواهی و عدالت‌‌پیشگی را نه به‌عنوان یک شعار تبلیغاتی بلکه موردی با باور قلبی معتقد باشند و دامن‌شان از هر چه تبعیض و فساد و رانت است مصون بوده باشد.
کسی که خود را عدالت‌خواه معرفی می‌کند اگر در میان مردم زندگی نکند و با مردم در همه صحنه‌ها همراه و هم‌قدم نباشد و مسیر رانت‌ها را به روی خود و خودی‌ها مسدود نکند شایسته تکیه زدن بر رأس قوه مجریه ایران اسلامی نخواهد بود.




اولین نوزاد گوزن زرد در سایت احیا و تکثیر فندقلو متولد شد

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در اولین سال از اجرای طرح نگهداری و تکثیر گوزن زرد ایرانی در جنگل فندقلوی شهرستان نمین استان اردبیل، اولین نوزاد این گونه در سایت فندقلو متولد شد.

حسن قاسم‌پور  اظهار کرد: با توجه به تیپ گیاهی سایت فندقلو که عمدتا دارای پوشش متراکم جنگلی هست و گوزن ماده برای در امان ماندن از خطرات احتمالی نوزادان خود را پنهان می‌کند، امکان مشاهده نوزادان گوزن زرد در اولین روزهای تولد امکان‌پذیر نیست با این وجود محیط‌بانان مستقر در سایت فندقلو موفق به رصد و رویت اولین گوساله گوزن زرد شدند.

سایت فندقلوی شهرستان نمین به وسعت هفت هکتار در منطقه جنگلی به همین نام در مرز استان گیلان و اردبیل قرار دارد و به عنوان اکوتون دارای ارزش‌های اکولوژیکی قابل توجهی است که از اوایل سال ۱۴۰۲ به محلی برای تکثیر گوزن زرد ایرانی اختصاص داده شده است.

بر اساس این گزارش سایت فندقلو نمین به عنوان یکی از زیستگاه‌های منتخب سازمان حفاظت محیط زیست کشور جهت تکثیر و احیای نسل گوزن زرد ایرانی انتخاب شده و در همین راستا اسفندماه سال گذشته چهار راس گوزن زرد ایرانی به سایت فندقلو نمین انتقال یافت.




۴۵ سال خط مقدم مبارزه با مواد مخدر/خودکفایی و تغییر موازنه قدرت به نفع فرزندان ایران

 ۴۵ سال است که جمهوری اسلامی ایران با وجود عضویت در سازمان‌های بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر، کماکان یکه و تنها در خط مقدم مقابله قرار گرفته است و شاهد بی تفاوتی کشورهای مدعی نسبت به حمایت ایران در مسیر مقابله با مخدر هستیم؛ مسیری که تا امروز تنها با خون شهدا آبیاری شده و کشورهای غربی را امن نگاه‌ داشته و البته ثمره آن خودکفایی و تغییر موازنه قدرت به نفع فرزندان این مرز و بوم است.

گروه جامعه ایرنا – جمهوری اسلامی ایران در ۴۵ سال گذشته، خط مقدم جنگ علیه مواد مخدر و سوداگران مرگ بوده است و تا امروز برای حراست از این مرز و بوم، بیش از چهار هزار شهید را در کارنامه جهاد و ایثار ملت ایران ثبت کرده اما در عمل این جانفشانی‌ها در راه مقابله با مواد مخدر نه تنها مرزهای کشور ما که کشورهای مدعی دموکراسی و حقوق بشر را نیز از گزند این بلای خانمان‌سوز در امان نگه داشته است.

به طور تقریبی، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مواد مخدر تولیدی در افغانستان از مسیر ایران برای ورود به اروپا و غرب آسیا قاچاق می‌شود که با رشادت و جانفشانی فرزندان این سرزمین بیش از ۷۵ درصد از این انبوه مواد مخدر، کشف و از گردونه خارج می‌شود و به واقع پیش از آنکه در چرخه توزیع و مصرف قرار گیرد، منهدم می‌گردد و تنها با یک حساب سرانگشتی می‌توان شاهد بود که در صورت عدم اقدامات لازم از سوی جمهوری اسلامی، این میزان مخدر چه فجایعی را در اروپا و آمریکا ایجاد خواهد کرد.

در این سال‌ها، همواره جمهوری اسلامی در مسیر مبارزه با مواد مخدر و حفظ سنگر اقدامات مقابله‌ای تنها بوده است. تحریم لجستیکی و محرومیت تجهیزاتی و مالی به بهانه تحریم های سیاسی، در عمل جمهوری اسلامی ایران را در مقابله با عظیم‌ترین محور قاچاق مخدر دنیا تنها گذاشته است و طبق گزارش‌های رسمی تا به امروز کشورهای غربی از کوچکترین کمک‌ها به ایران دریغ کرده‌اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی از آغاز حرکت بین المللی در مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۸، که مقر آن در شهر وین است همچنین شکل‌گیری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، یکی از اعضای موثر و همراه بود و بر این اساس، تمامی کشورهای عضور در حمایت و کمک به یکدیگر و نقش بین الملل خود مسئولیت دارند اما آنچه مشخص است تا به امروز غرب از مسئولیت خود شانه خالی کرده‌اند.

موضوعی که بارها واکنش جدی مسئولان نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشته است. سردار احدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور بارها تاکید کرده است که «افزایش تحریم‌ها بر مبارزه با مواد مخدر نیز سایه افکنده است اما به تحریم‌کنندگان جمهوری اسلامی هشدار می‌دهیم که تحریم در حوزه مواد مخدر ناهوشمندانه‌ترین تحریم است زیرا تحریم ایران به کاهش امنیت جهان خواهد انجامید.»

 

کیش و مات تحریم‌ها با دستان توانمند نخبگان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی ایرنا به ۴۶ سال تحریم و محرومیت جمهوری اسلامی ایران از تجهیزات و تکنولوژی در حوزه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بر کسی پوشیده نیست که اجرای مأموریت‌های متنوع و گسترده پلیس، مستلزم دارا بودن کارکنانی است که در بهره گیری از امکانات و تجهیزات به آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا مجهز باشند تا بتوانند، برای ایجاد امنیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حرکت در مسیر تعالی علمی و فرهنگی، گام‌های بلند و استواری بردارند.

سردار ایرج کاکاوند تصریح کرد: البته هیچ گاه جمهوری اسلامی و پلیس چشم انتظار کمک غرب نبوده و دل به شعارهای آنان خوش نکرده است و همواره پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا توانسته با اتکا به توان نخبگان و پژوهشگران، بکارگیری تجهیزات به‌روز و نیز اختراعات جدید شرکت‌های دانش بنیان به نتایج خوبی در عرصه کشفیات و دستگیری‌ها برسد اما با این حال تا به امروز غرب کوچکترین کمک مالی و تجهیزاتی به جمهوری اسلامی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه پلیس امروز در حوزه کشف و شناسایی مواد مخدر به جدیدترین تجهیزات و امکانات مجهز دست یافته است، افزود: پلیس برای هوشمندسازی خود از هیچ امری دریغ نکرده است و با استفاده صحیح از این تجهیزات نوین ریشه سوداگران مرگ را در جامعه می خشکاند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا طراحی و تولید کیت شناسایی سریع مواد مخدر(کشفیار)، تولید مکمل های غذای سگ، تولید آنتی سرم ضد پارو ویروس، تولید کاغذهای کروماتوگرافی نمونه ای از تولیدات پلیس با تکیه بر توان متخصصان داخلی دانست و گفت: امروز در جایگاهی ایستاده ایم که تامین کننده نیازهای دیگر کشورها در حوزه مبارزه با مواد مخدر هستیم.

سردار کاکاوند گفت: از یک سو با عنایت به پرچمداری و در خط اول قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در عرصه مقابله با قاچاق مواد مخدر و از سوی دیگر همسایگی با بزرگترین کشورهای تولیدکننده مواد مخدر جهان و کنترل بیش از ۲ هزار کیلومتر مرز مشترک با پاکستان و افغانستان و نیز دستیابی به بیشترین میزان کشفیات در سطح کشورهای جهان، می توان با قاطعیت گفت پلیس مبارزه با مواد مخدر در سطح منطقه و جهان جایگاه ممتاز دارد.

وی تقدیم حدود چهار هزار شهید و بیش از ۱۲ هزار جانباز در راه مقابله با مواد مخدر را خود گواه دیگری از جایگاه رفیع پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا در جهان دانست و افزود: ناگفته نماند با وجود تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی و نیز تلاش کشورهای معاند و مغرض مبنی بر نادیده گرفتن تلاش‌های ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر، مقامات سازمان ملل متحد از اقدامات مقابله‌ای جمهوری اسلامی ایران تقدیر به عمل آورده و در گزارش‌های متعدد آن سازمان، بیشترین کشفیات سالانه مواد مخدر را از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.

 

تغییر موازنه قدرت طی چهار دهه نبرد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به مقایسه شرایط کشف و شناسایی مواد مخدر در نخستین روزهای انقلاب و میزان آن در حال حاضر اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب به دلیل رهاسازی مناطق حساس کشور تقریباً هیچ کنترلی بر قاچاق مواد مخدر نبود در حالی که امروز تقریباً بیش از ۷۵ درصد محموله‌هایی که وارد کشور می شوند، شناسایی و ضبط و باندهای قاچاق نیز منهدم می‌شوند.

سردار کاکاوند ادامه داد: با ارتقای اشراف اطلاعاتی بر فعالیت عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر در شرق و جنوب شرق، هم افزایی و مشارکت رده‌های درون و برون سازمانی، تقویت توان عملیاتی استان‌های شرق و جنوب شرق کشور با تمرکز بر توزیع امکانات و تجهیزات به استان‌های هدف و تشدید اقدامات کنترلی در مرز، حاشیه مرز، محورهای مواصلاتی و کویری می توان گفت بخش گسترده‌ای از مواد مخدر قاچاق شده از مرزهای شرقی(به عنوان اصلی ترین مسیر، توسط پلیس کشف می‌شود.

به گفته وی، برای نمونه می‌توان از کشف بیش از ۵۶۰ هزار و ۴۵۰ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که نشان از تغییر موازنه قدرت میان پلیس و قاچاقچیان مواد مخدر دارد که به برکت خون شهدا، تلاش شبانه روزی سربازان نظام همچنین پیشرفت‌های تکنولوژیکی بومی حاصل شده است.

سلطه غرب از طریق تباهی کشورها با مخدر

رئیس پلیس مبارزه به مواد مخدر به چرایی استانداردهای دوگانه غرب در مبارزه با مواد مخدر و فقدان کمک به کشورهای خط مقدم اشاره کرد و توضیح داد: بر اساس اعلام دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل(UNODC) حدود ۳۵ درصد از مواد مخدر تولید شده در افغانستان به سمت جمهوری اسلامی ایران قاچاق می‌شود؛ این در حالی است که با تمرکز پلیس بر مرزهای شرقی کشور بیش از ۷۵ درصد از محموله های مواد مخدر قبل از رسیدن به استان های مرکزی توسط همکارانم در مرزهای شرقی و حاشیه شرق کشف می‌شود.

سردار کاکاوند ادامه داد: با توجه به اینکه جرایم مرتبط با مواد مخدر، جزو جرایم سازمان یافته فراملی محسوب می‌شود، هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند اقدام موثری در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام دهد. هر چند که جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات نظیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و مشکلات اقتصادی پیش رو و مشارکت محدود سایر کشورها با صرف هزینه‌های هنگفت مادی و معنوی با تمام قدرت و بکارگیری هزینه‌های کلان مالی و معنوی به مقابله با قاچاق سازمان یافته مواد مخدر می‌پردازند و در جهان به عنوان پرچم دار مبارزه با مواد مخدر شناخته می‌شود.

به گفته وی، در عصر کنونی مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن به یک معضل اساسی برای بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است. ویژگی سازمان یافته و فرا ملی این جرایم موجب شده تا هیچ کشوری نتواند خود را از عواقب زیان بار آن مصون بداند. از لحاظ ابعاد امنیتی، قاچاق مواد مخدر بیشترین آثار و تهدیدات را دارد زیرا حتی در امنیت فردی افراد نیز تاثیرات سوء و عمیقی داشته و حیات و سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازد. شبکه‌های ارتکاب قاچاق مواد مخدر علاوه بر این جرم، جرایم جانبی دیگری مانند قتل عمد، خشونت، اخاذی، تهدید، تبانی، ارتشاء و فرار از مالیات را نیز مرتکب می‌شوند.

این مقام ارشد مبارزه با مخدر انتظامی کشور تاکید کرد: جرایم مواد مخدر، پیش از آن که فعالیتی تجاری و اقتصادی در عرصه مافیای اقتصاد بین‌المللی باشد، ابزاری کارآمد، موثر و راهبردی در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهای توسعه نیافته محسوب می‌شود و تحلیلگران سیاسی و اجتماعی براین باورند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده مواد مخدر مهمترین عامل به تباهی کشیدن و انحطاط جوامع بشر به شمار می‌رود.