1

افزایش ۲۸ درصدی بارندگی در خلخال

رئیس اداره هواشناسی خلخال از افزایش ۲۸ درصدی بارندگی‌های سال زراعی گذشته این شهرستان در مقایسه با میزان بارندگی سال ما قبل آن خبر داد.

غلامرضا گل مرادی  افزود: در حالی که مقدار بارش سال زراعی سال گذشته خلخال حد فاصل اول مهر ماه سال ۱۴۰۲ تا ۳۱ شهریور ماه سال ۱۴۰۳ به مقدار ۴۵۴.۲ میلیمتر به ثبت رسیده است ، میزان بارندگی مدت مشابه سال زراعی ماقبل ان ۳۵۳.۸ میلیمتر بوده و مقدار بارندگی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان خلخال گفت: با توجه به میزان بارندگی نرمال بلند مدت خلخال که ۳۸۰ میلیمتر است مقدار افزایش بارندگی سال زارعی گذشته نسبت به نرمال بلند مدت این شهرستان نیز ۱۹.۵ درصد است.

گل مرادی از افزایش دمای سال زراعی گذشته در مقایسه با سال زراعی ماقبل آن خبر داد و اضافه کرد : میانگین دمای خلخال از ابتدای سال زراعی گذشته تا پایان آن ۱۰.۹ درجه سلسیوس بوده، و این در حالی است که میانگین دمای نرمال بلند مدت این شهرستان ۹.۱ درجه سلسیوس است، و مقدار افزایش دمای هوای سال زراعی گذشته شهرستان نسبت به نرمال بلند مدت آن نیز ۱.۸ درجه سلسیوس ثبت شده است.




ثبت ۶ میلیون تخلف سرعت غیرمجاز در جاده‌های استان اردبیل

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: ۶ میلیون تخلف سرعت غیرمجاز در ۶ ماه نخست امسال در جاده‌های این استان ثبت شد.

 منصور نجف‌قلی‌زاده در بازدید از سامانه های هوشمند محور اردبیل – سرچم افزود: این تعداد تخلف توسط ۶۶ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور سرعت نصب شده در جاده‌های استان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه سرعت غیرمجاز از بیشترین تخلفات رانندگان در استان اردبیل است، اظهار کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری از کل ترددها در راه‌های ارتباطی استان ۱۰ درصد مرتکب تخلف سرعت غیرمجاز شده‌اند.

وی محورهای بران – قره آغاج، گرمی – بیله‌سوار و مشگین‌شهر – کنگرلو را به ترتیب جزوه محورهای پر تخلف سرعت غیرمجاز استان برشمرد و بیان کرد: در ۶ ماه نخست امسال ۲۶۳ هزار و ۷۷۴ تخلف سرعت غیرمجاز در محور بران – قره آغاج، ۱۸۳ هزار و ۵۰۷ تخلف سرعت غیرمجاز در محور گرمی – بیله‌سوار و ۱۷۸هزار و ۶۲۸ تخلف سرعت غیرمجاز در محور مشگین شهر – کنگرلو ثبت شده است.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل اضافه کرد: میانگین سرعت متوسط استان ۷۳ کیلومتر است که انتظار می‌رود رانندگان برای حفظ جان خود و سایر ترددکنندگان به علایم راهور در جاده ها توجه کنند.

نجف‌قلی‌زاده ادامه داد: در ۶ ماه نخست امسال همچنین ۵۶۱ هزار و ۹۴۲ تردد تخلف سبقت غیرمجاز در مبادی ورودی و خروجی استان اردبیل ثبت شده است که بیشترین میزان این تخلف در محور آستارا – اردبیل با ۱۲۹ هزار تردد، اردبیل – سرچم با ۶۶ هزار و ۷۰۳ تردد و اسالم – خلخال با ۴۸ هزار و ۷۳۷ تردد از پرتخلف‌ترین محورهای سبقت غیرمجاز استان است.

وی گفت: در این مدت ۱۱ میلیون و ۹۱۶ هزار و ۴۳۸ تخلف عدم رعایت فاصله طولی توسط رانندگان خودرو در جاده‌های استان اردبیل ثبت شده است.

وی افزود: بیشترین تخلف عدم رعایت فاصله طولی در این مدت به ترتیب در جاده اردبیل – آستارا و بالعکس و جاده اردبیل – مغان و بالعکس ثبت شده است.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر ۷۴ سامانه تردد شمار ، ۴۱ دوربین نظارت تصویری و ۶۶ سامانه ثبت تخلفات، ۲ سامانه توزین حین حرکت و سه تابلو پیام متغیر در راه‌های ارتباطی استان نصب شده است که از طریق این ابزارها رفتارهای ترافیکی رانندگان رصد و کنترل می‌شود.

نجف‌قلی‌زاده بیان کرد: با هدف ارتقای ایمنی جاده‌ها و کاهش تلفات ، گشت‌های تلفیقی پلیس راه و راهداری به‌طور مستمر و شبانه‌روزی در راه‌های ارتباطی استان حضوری فعال دارند.

وی از مردم و مسافران خواست قبل از سفر جهت اطلاع از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی با سامانه ۱۴۱ راهداری استان تماس گرفته و هرگونه انتقاد و پیشنهاد خود را نیز جهت بررسی اطلاع دهن




آغاز برداشت ذرت بدری در اردبیل

 برداشت محصول ذرت بذری از مزارع شهرستان‌های پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز مغان در شمال استان اردبیل آغاز شد.

استان اردبیل تولید کننده ۱۰۰ درصد از بذر ذرت کاشته شده در ایران به شمار می‌رود و تولید بذر ذرت در این استان، ایران را از نیاز به واردات بذر این محصول پایه‌ای تولید بی نیاز کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: در سال زراعی جاری ۶ هزار و ۱۷ هکتار از اراضی شمال استان در منطقه مغان به زیر کشت ذرت بذری رفته و پیش‌بینی می‌شود که از این اراضی بالغ بر ۱۷ هزار تن ذرت بذری کیسه شده و آماده کشت برداشت شود.

غفور آقاییبا اشاره به کشت ۱۰۰ درصد ذرت بذری مورد نیاز کشور در استان اردبیل افزود: امسال ارقام ۷۰۳، ۷۰۴، ۷۰۵، ۷۰۶، ۷۱۵، ارقام خارجی از جمله امریکن ژنتیک و رقم زودرس ۶۴۷ ذرت بذری در استان اردبیل کشت و برداشت آن در سطح مزارع استان آغاز شده است.

وی با اشاره به خرید هر کیلوگرم از ذرت بذری به قیمت یک میلیون ۶۰۰ هزار ریال در سال گذشته و تعیین قیمت خرید تضمینی این محصول از کشاورزان منطقه در آینده نزدیک بیان کرد: امسال رقم ۷۰۴ بیشترین سطح زیر کشت این محصول پایه‌ای را در استان اردبیل به خود اختصاص داده که پس از برداشت و خرید همه محصول توسط شرکت‌های معتبر و مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی، بذر مرغوب پس از فرآوری در اختیار ذرت‌کاران کشور قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بذر تولید شده ذرت در این استان را مرغوب و قابل رقابت با بذور خارجی عنوان کرد و ادامه داد: این بذور در کشت محصول ذرت علوفه‌ای مورد استفاده کشاورزان همه استان‌های کشور قرار می‌گیرد و به طور میانگین ۹۰ تا ۱۲۰ تن در هر هکتار محصول ذرت علوفه‌ای از بذور تولیدی استان اردبیل به دست می آید.

وی اضافه کرد: برداشت ذرت بذری در استان اردبیل برای جلوگیری از شکستن و آسیب دیدن بذر، به صورت دستی انجام می‌شود.




ترافیک شهری و مسئولیت عمومی شهروندان

 آغاز سال تحصیلی از اول مهرماه زمینه‌ساز شکل‌گیری ترافیک در خیابان‌های مرکز شهر اردبیل شده است. هرچند گره‌گشایی از ترافیک مستلزم اقدامات زیربنایی و زمان‌بر است ، با این حال شهروندان می‌توانند با رعایت برخی توصیه‌ها شرایط را برای خود و سایر شهروندان تسهیل کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بیش از ۲۶۰ هزار دانش‌آموز با آغاز سال تحصیلی روانه مدارس شدند که از این تعداد حدود ۶۰ درصد در شهر اردبیل سکونت دارند. این در حالی است که از مجموع ۴۰۰ مدرسه واقع در شهر اردبیل ۵۰ مدرسه در هسته مرکزی شهر اردبیل واقع شده و این ۵۰ مدرسه از نظر ترافیک بحران‌ساز و مستلزم رعایت تمهیدات ویژه هستند.

به گفته سرهنگ سیدحجت فتاحی ، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل با شروع سال تحصیلی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بر ترافیک شهر اردبیل در ساعت‌های خاص افزوده می‌شود. در این زمینه طی هفته‌های اخیر جلساتی با حضور مدیران و مسئولان دستگاه‌های ذیربط برگزار و تمهیداتی اتخاذ شده است ، با این حال موفقیت و نتیجه بخش بودن این تمهیدات مستلزم همراهی شهروندان به ویژه اولیای دانش‌آموزان است.

طبق اعلام سازمان حمل و نقل شهرداری اردبیل ، در سال تحصیلی جدید ۱۹۰ دستگاه مینی‌بوس ، ۴۵ دستگاه ون ، ۳۰۰ دستگاه تاکسی و ۸۰۰ سرویس مدارس شخصی در سامانه سپند ثبت‌نام کردند با این حال تعدادی از والدین به هر دلیل با وسیله نقلیه شخصی اقدام به جابجایی فرزندان خود می‌کنند که این امر به ویژه در ساعات ورود و خروج دانش‌آموزان در ساعات ظهر ترافیک شهری را در خیابان‌های مرکزی شهر به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

با توجه به اینکه موضوع ترافیک موضوع مبتلا به چند سال اخیر شهر اردبیل بوده است مسئولان و مدیران شهری در این زمینه به مسائل مربوط به آن اشراف لازم را دارند.

یکی از تمهیدات اتخاذ شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش اردبیل ثبت‌نام بومی دانش‌آموزان است که در صورت صحت و رعایت این شرط از سوی مدیران مدارس نیاز به سرویس مدارس به میزان قابل توجهی کاهش یافته و طبیعتا حجم ترافیک شهری کاهش خواهد یافت.

یکی از راهکارهایی که در جلسات هماهنگی مسئولان شهری اردبیل اتخاذ شده مدیریت زمان ساعات کار ادارات با شروع مدارس بوده است که در این راستا مقرر شده است ساعات تخلیه مدارس و ادارات با یکدیگر انطباق نداشته باشد و معاون عمرانی استاندار اردبیل ابلاغیه را داده است.

در همین زمینه کاظم دبیر، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل با اشاره به مصوبه هیات وزیران گفت: با توجه به آغاز سال تحصیلی و با موافقت استاندار اردبیل برای مدیریت ترافیک و رفع دغدغه‌های خانواده‌ها ساعت آغاز به‌کار ادارات شهر اردبیل به غیر از مراکز امدادی، خدمات‌رسان و بانک‌ها از یکشنبه یک مهر تا چهارشنبه چهارم مهر ۸:۳۰ صبح خواهد بود.

به گفته معاون استاندار اردبیل ، ساعت پایان کار ادارات نیز ۱۴:۴۵ تعیین شده و کمبود میزان کار کارمندان از طریق دورکاری جبران خواهد شد و دستگاه‌های اجرایی باید برنامه‌ریزی لازم را برای عدم تداخل در خدمت‌رسانی به مردم در دستور کار خود داشته باشند.

 

سرهنگ فتاحی با اشاره به این که بیشترین جامعه آماری دانش‌آموزان مربوط به مدارس ابتدایی است ، ادامه داد: شرط لازم برای ساماندهی ترافیک همکاری سازمان‌های ذیربط و شرط دیگر همراهی خانواده‌های دانش‌آموزان است که اغلب با خودرو شخصی فرزندان خود را تا درب مدرسه می‌آورند.

وی تصریح کرد: ظهرهنگام و زمان ورود و خروج دانش‌آموزان دو خانواده حضور دارند که این بار ترافیک را افزایش می‌دهد ، تمام این موضوعات موجب شکل‌گیری گلوگاه ترافیکی و انسداد مسیر شده و سایر معابر را نیز دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای ترافیک مدارسی که داخل حیاط ظرفیت دارند باید درب خود را باز کنند و سرویس مدارس در داخل مدارس دانش‌آموزان را سوار و یا پیاده کنند.

وی با اشاره به این که لازمه موفقیت در مدیریت ترافیک ترافیک همراهی مردم است ، تصریح کرد: شهروندان باید حتما از سفرهای غیرضروری خودداری و کارهای شخصی خود را به ساعت‌های دیگر موکول کنند تا با ساعت ورود و خروج دانش‌آموزان تلاقی نداشته باشد.

سرهنگ فتاحی تصریح کرد: اغلب این مدارس هم مشرف به خیابان اصلی هستند و ممکن است دانش‌آموزان شتاب‌زده از مدرسه خارج شوند که خطرآفرین است و لازم است مدیران و اولیا با حضور در درب اصلی مدارس برای جلوگیری از بروز تصادفات و خطرات آن به پلیس کمک کنند.

حمل و نقل عمومی؛ حلقه مفقوده شهر اردبیل

آغاز سال تحصیلی و افزایش ترافیک در خیابان‌های مرکزی شهر اردبیل بار دیگر توجه شهروندان به این مساله معطوف کرده است. ترافیک نه تنها در اردبیل در کل کشور و در دنیا یک معضل جاری است و کشورهای مختلف برای ساماندهی ترافیک اقداماتی انجام شده و به نتایج قابل قبولی رسیده‌اند.

به گفته سرهنگ فتاحی ، مدیریت قابل قبول ترافیک شهری شامل سه مولفه آموزش، اجرای مقررات و مهندسی ترافیک است و علت بروز ترافیک در هسته مرکزی شهر اردبیل این است که در سال‌های گذشته به موضوع مهندسی ترافیک، توسعه زیرساخت‌ها، آموزش و فرهنگ سازی توجه لازم نشده و همین امر موجب بالا رفتن سهم اجرای مقررات از سوی پلیس شده است.

یکی از مشکلاتی که شهروندان در اردبیل به آن دست به گریبان هستند کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه ناوگان اتوبوسرانی است ، هر چند طی سال‌های اخیر شهرداری اردبیل برای تامین ۶۰ دستگاه اتوبوس برای شهر اردبیل قراردادی را منعقد کرد از این تعداد تا سال گذشته ۲۰ دستگاه اتوبوس و تعدادی ون وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده است و این در حالی است که به نظر می‌رسد حتی تامین ۶۰ دستگاه هم ممکن است گره‌گشای ترافیک شهری اردبیل نباشد و شهر اردبیل در این زمینه نیازمند اقدامات عاجل و ضروری است.

نبود ناوگان حمل و نقل عمومی باعث شده است ، اغلب شهروندانی که شغل آنها در مرکز شهر اردبیل است با خودرو شخصی در این مناطق تردد کنند. از سوی دیگر نبود زیرساخت‌های مورد نیاز به ویژه پارکینگ لاجرم باعث پارک وسایط نقلیه در حاشیه خیابان شده است که همین امر بر شدت ترافیک در خیابان‌های مرکز شهر اردبیل می‌افزاید.

بدیهی است هر گونه اقدام متولیان امر اعم از دریافت هزینه از شهروندانی که اقدام به پارک خودرو در خیابان‌ها می‌کنند نیازمند وجود زیرساخت‌های مورد نیاز اعم از پارکینگ و حمل و نقل عمومی سریع و ارزان است تا شهروندان از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل با بیان اینکه حل معضل ترافیک مستلزم توجه ویژه به ناوگان حمل و نقل عمومی و تمرکززدایی از شهر است، ادامه داد: خیابان‌های مرکزی شهر حدود ۶۰ سال قبل برای ۶۰ هزار دستگاه خودرو طراحی شده است و این در حالی است که الان بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه در خیابان‌های مرکزی اردبیل تردد می‌کنند که تعداد آنها هم روز به روز افزایش می‌یابد.

هوشمندسازی ترافیک و انتقال اصناف به خارج از شهر

واقع امر این است که امروزه کنترل و مدیریت ترافیک در دنیا از انسان محوری خارج شده است و معابر و تقاطع‌ها به صورت هوشمند مدیریت می‌شود، اگر سیستم مدیریت ترافیک هوشمند شود فرصت انجام تخلف برای مختلفان حرفه‌ای سلب خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اردبیل گفت: ممکن است برخی اقدامات مانند ایجاد معابر و پل‌های روگذر و زیرگذر زمان بر است باشد ولی اقداماتی مانند زوج و فرد کردن تردد خودروها امکان‌پذیر است.

سرهنگ فتاحی با اشاره به حضور مشاغل و اصناف در داخل بافت شهری اظهار داشت: در حال حاضر تمامی مراکز جاذب سفر اعم از مراکز رفاهی ، تجاری ، خرید و پزشکی در هسته مرکزی شهر واقع شده و اینها مردم را به حضور در این منطقه ترغیب می‌کند.

وی افزود: در کل دنیا معمولا در هسته مرکزی شهر ممنوعیت ترافیک اعمال می‌شود و هسته مرکزی شهر بافت سنتی رعایت می‌شود ، به طوری که هر فردی نمی‌تواند با وسیله نقلیه شخصی در این بخش حضور یابد ، علاوه بر این ناوگان حمل و نقل عمومی رایگان و یا با هزینه بسیار پایین در این مناطق تردد می‌کند.

سرهنگ فتاحی با بیان این که این موضوع در استان و کشور جا نیفتاده است ، خاطرنشان کرد: ما در سطح کشور مدیریت یکپارچه ترافیک نداریم و اقدامات در این زمینه جزیره‌ای است ، هر سازمان تصمیمی می‌گیرد در صورتی که اگر بخواهیم در ترافیک موفقیت حاصل شود باید مدیریت یکپارچه ترافیک شده و یک سازمان صفر تا ۱۰۰ را هم نظارت کند و هم پاسخگو باشد.

مسئولیت عمومی شهروندان در قبال ترافیک شهری

توسعه حمل و نقل عمومی، هوشمندسازی مدیریت ترافیک شهری، اجرای طرح زوج و فرد، توسعه عینی و واقعی و نه صوری دولت الکترونیک و راهکارهای دیگر هرچند از الزامات مدیریت شهری برای کاهش ترافیک و تلفن نشدن وقت و زمان شهروندان است ، با این حال شهروندان هم می‌توانند با رعایت برخی اقدامات شرایط را هم برای خود و هم برای سایر شهروندان تسهیل کنند.

عدم سفرهای ضروری در ساعات اوج ترافیک، استفاده از ظرفیت‌های موجود ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از سرویس مدارس و در نهایت کمی صبر و حوصله می‌تواند شرایط را برای عموم مردم بهتر کرده و فضا را برای اقدامات اساسی از سوی مدیریت شهری فراهم کند.




سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در اردبیل هدر می‌رود

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: فرسودگی شبکه، مصرف بی‌رویه و اسراف در بخش آب شرب و کشاورزی باعث هدر رفت آب سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب در اردبیل می‌شود.

علی حیدری اناری  اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا افق ۱۴۲۵ استان اردبیل با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب مواجه باشد که تامین آب نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌هاست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به افت شدید منابع آب زیرزمینی در سطح استان ادامه داد: افت شدید منابع آب زیرزمینی در سالیان اخیر بر کیفیت خاک منطقه نیز تاثیر منفی گذاشته و تداوم استفاده غیراصولی از منابع آب همه ساله به این موضوع دامن می‌زند.

حیدری اناری ارتقای تصفیه‌خانه یامچی به سیستم حذف آلاینده‌ها، اتمام حوزه آبرسانی داخل شهر اردبیل، اتمام خط دوم برج آبگیر به تصفیه‌خانه، اتمام مطالعات انتقال آب از حوضه سفیدرود و تکمیل آبگیر سد یامچی را از جمله اقدامات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای تامین آب سالم و بهداشتی در استان ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: در حال حاضر در پشت سد یامچی که تامین کننده آب مصرفی و شرب اردبیل است تنها هفت میلیون مترمکعب آب برای مصرف وجود دارد که تا ۲ ماه دیگر به پایان می‌رسد.

وی گفت: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل وظیفه تامین، تخصیص و حفاظت از منابع استان در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات را بر عهده دارد و حفاظت از منبع آب از لحاظ کمی و کیفی از اولویت‌های این شرکت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین میزان بارندگی در سال آبی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را مطلوب دانست و بیان کرد: میزان بارش در این استان نسبت به سال آبی گذشته ۴۶ درصد و نسبت به بلند مدت هم ۱۶ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: با این حال خشکسالی‌های مستمر سال‌های گذشته و افزایش مصرف آب در بخش‌های مختلف تعادل بین تولید و مصرف آب را بر هم زده و تا این روند متوقف نشود بارش‌های مقطعی گره‌گشای مشکلات آب استان نخواهد بود.

حیدری اناری افزود: ظرفیت آب زیرزمینی دشت اردبیل حدود سه میلیارد متر مکعب است که مصرف زیاد و اضافه برداشت‌ها در سال‌های اخیر موجب افت ۱۳ متری آبخوان شده و همین امر سبب پایین آمدن کیفیت آب و خاک و شور شدن آب شده است.

وی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از هدر رفت آب و مصرف بی‌رویه آب مقوله آموزش، ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و همچنین رعایت الگوی کشت جزو اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای اردبیل است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه آب محور توسعه استان است، ادامه داد: از مجموع آب‌های سطحی و زیرزمینی استان حدود ۹۳ درصد در بخش کشاورزی ، سه درصد در بخش آب شرب و چهار درصد هم در بخش صنعت مصرف می‌شود و اگر بتوانیم تنها یک درصد صرفه‌جویی در مصرف آب استان داشته باشیم می‌توانیم آب مصرفی حوزه صنعت را به طور کامل تامین کنیم.




اعمال محدودیت ترافیکی در محورهای مواصلاتی استان اردبیل

 معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از اعمال محدودیت‌های ترافیکی چند روزه به دلیل انجام تعمیرات و نگهداری سیستم روشنایی در تونل‌های ۱۴ گانه واقع در جاده‌های این استان خبر داد.

، آیدین هاشمی در بازدید از عملیات تعمیر سیستم روشنایی تونل آزادگان در محور اردبیل – پارس‌آباد محدوده روستای گونی کند اظهار کرد: از تاریخ ۱۴ تا ۲۶ مهرماه جاری به مدت ۱۲ روز کاری از ساعت هشت صبح تا ۱۷ عصر به جز روزهای تعطیل در تونل‌های ۱۲ گانه در محور اردبیل- سرچم محدودیت ترافیکی اعمال می‌شود.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل اضافه کرد: در این محور تردد همزمان با اجرای عملیات و یک‌طرفه کردن مقطعی محور در محدوده عملیات با رعایت جوانب احتیاط امکان‌پذیر است.

وی همچنین گفت: همزمان در محور اردبیل –آستارا (تونل حیران) نیز از نهم تا ۱۲ مهرماه جاری به مدت چهار روز کاری از ساعت هشت صبح تا ۱۷ عصر محدودیت ترافیکی اعمال خواهد شد.

هاشمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محور فوق مسدود است، تردد همزمان با اجرای عملیات با محدودیت و رعایت جوانب احتیاط از کنار گذر احداثی انجام می‌گیرد.

معاون راهداری استان اردبیل همچنین از اعمال محدودیت در تونل آزادگان واقع در محور اردبیل- پارس‌آباد خبرداد و خاطرنشان شد: در این جاده نیز از تاریخ هفتم تا نهم مهرماه جاری به مدت سه روز کاری از ساعت هشت صبح تا ۱۷ عصر محدودیت ترافیکی اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به مسدود بودن محور فوق، تردد از راه کنار گذر احداثی با محدودیت و رعایت همه جوانب با نصب علایم و تجهیزات کافی امکان‌پذیر است.

هاشمی ادامه داد: جهت کنترل ایمنی و کنترل و هدایت ترافیک به مسیر جایگزین توسط گشت‌های راهداری به صورت منظم با خودروهای مجهز به دستگاه جی پی اس انجام می‌شود.

معاون راهداری استان اردبیل از مردم خواست همکاری لازم را با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس راه داشته و جهت اطلاع از وضعیت مسیرها با سامانه ۱۴۱ راهداری استان تماس بگیرند.




از زندگی تا شهادت سیدمقاومت

سید حسن نصرالله که به سید رهبران جهان عرب مشهور بود به خاطر پافشاری بر اصول و ارزش‌های خود در دفاع از مظلومان و مبارزه قاطع با استکبار لقب سید مقاومت و آزادی را گرفت.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا؛ در آستانه یکسالگی نسل‌کشی مردم فلسطین، رژیم غاصب صهیونیستی دست به جنایت بزرگی زد. ارتش این رژیم شامگاه جمعه ۶مهرماه ۱۴۰۳ با حمله جنون آمیز به ضاحیه جنوبی لبنان مقر فرماندهی حزب الله را مورد حمله قرار داد. در این حمله که از بمب‌های سنگرشکن دوهزار پوندی استفاده شده بود سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان پس از عمری مجاهدت در برابر رژیم جعلی اسرائیل به آرزوی دیرینه خود دست یافت و به شهادت رسید.

مردی که تا آخرین نفس مبارزه کرد

اما سیدحسن نصرالله که بود؟ در ۱۹۶۰ میلادی در منطقه اشرفیه بیروت به دنیا آمد. در دوران نوجوانی به همراه شهید سیدعباس موسوی عازم نجف شد تا در مدرسه علوم اسلامی شیعیان به تحصیل علوم دینی بپردازد. در ۱۹۷۸ میلادی رژیم بعثی این ۲ را از عراق اخراج کرد.

نصرالله برای ادامه تحصیل به قم آمد و پس از کسب درجه اجتهاد به بیروت بازگشت. در ۱۹۸۲ میلادی و پس از فشارهای جبهه ملی نجات بر جنبش امل جهت برقراری صلح با رژیم صهیونیستی، نصرالله به همراه شهید سیدعباس موسوی، شهید راغب حرب، شیخ عبید، شیخ صبحی طفیلی، شیخ حسن کورانی و محمدرعد در ۱۹۸۲ میلادی از جنبش امل خارج شدند و گروه مقاومت اسلامی را که بعدها به حزب الله مشهور شد در برابر دیگر احزاب تشکیل دادند.

حیات اجتماعی سید حسن نصرالله

سیدحسن نصرالله، فرزند بزرگ خانواده ای پرجمعیت با ۱۱ عضو بود. او هشت خواهر و برادر داشت. نخستین بار نشریه فرانسوی مگزین Le Magazine Littéraire بود که موفق شد در ۲۸ نوامبر ۱۹۹۷ میلادی سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان را راضی کند که در گفت وگویی از زندگی شخصی‌اش صحبت کند. این نشریه اینگونه از کودکی اش می نویسد: پدرش، عبدالکریم با کمک برادرانش به فروش میوه و سبزیجات مشغول بود. سال ها بعد وقتی توانست دکانی خریداری کند و بقالی خود را در آن دایر کند، حسن که کودکی بیش نبود به آنجا تردد می کرد. روی صندلی می نشست و ساعت ها به عکس امام موسی صدر خیره می شد، آرزویش این بود که روزی مثل وی شود. از کودکی با بچه های دیگر تفاوت داشت، نه سراغ فوتبال می رفت و نه با بچه های محل برای شنا و آب بازی به دریا می رفت. در عوض تمام مساجد منطقه را زیر پا گذاشته بود، سن الفیل، برج حمود، النبعة وغیره …

۹ ساله بود که برای خرید کتاب دست دوم از دست فروشان به میدان شهدای قدیم در مرکز شهر رفت. درونگرا و آرام نشان می داد. هرچه را به دستش می رسید، می‌خواند، به خصوص اگر درباره اسلام و مذهب بود. اگر در فهم کتابی با مشکل مواجه می شد، خواندنش را به وقتی دیگر موکول می کرد؛ وقتی کمی بزرگتر شد. دوستان هم مدرسه اش درباره آن دوره تعریف می کنند که اگرچه اهل مزاح نبود، اما شوخی‌های دیگران را با لبخندی پاسخ می‌داد. در عین حال از کودکی اجازه شوخی و مزاح درباره دین و مذهب را نمی‌داد.

۱۵ ساله بود که به جنبش امل ملحق شد، جنبشی که در آن زمان به جنبش محرومان مشهور بود. او و برادرش حسین به امل ملحق شدند و خیلی زود با وجود سن پایین به نمایندگی محل زندگیش در جنبش امل منصوب شد.

۱۶ سال بیشتر نداشت که تصمیم گرفت، برای تحصیل علوم دینی و حوزوی راهی نجف اشرف شود. در مسجد صور با سید محمد غروی که به نمایندگی از امام موسی صدر در آن مسجد تدریس می کرد، آشنا شد و از تصمیمش گفت. سید غروی که با سید محمد باقر صدر در عراق روابطی داشت، توصیه نامه ای برایش نوشت. وسایلش را جمع کرد و با اندک پولی که با کمک پدر و دوستانش تهیه کرده بود، راهی نجف اشرف شد. وقتی پای به نجف گذاشت، هیچ پولی برایش نمانده بود. اما چه باک که او به این شرایط خو گرفته بود. غذایش را آن روزها تکه ای نان و مقداری آب تشکیل می داد و رختخوابش تشکی اسفنجی بود.

وقتی به نجف رسید، درباره نحوه رساندن توصیه نامه اش پرس و جو کرد. سید عباس موسوی را برای این کار معرفی کرده بودند. نزد او رفت تا این دیدار آشنایی دیرینه آنها را درپی داشته باشد. بنا بر توصیه سید محمد باقر صدر مسوولیت آموزش طلبه جدید به سید عباس موسوی محول شد. سید عباس موسوی به دستور سید محمد باقر صدر و براساس قوانینی که در آن زمان بر حوزه علمیه نجف حاکم بود، مقداری پول و تهیه اتاقی برای اقامت و چند دست لباس برای تغییر پوشش و سپس آموزش دینی و مذهبی او را برعهده می گیرد.

سید عباس موسوی برای این طلبه جوان؛ دوست، برادر، استاد و یار همراه بود که ۱۶ سال بعد در منصب دبیرکل حزب الله و در جرین حمله رژیم صهیونیستی وی را از دست داد. موسوی استادی سخت گیر بود، از این رو همواره طلبه هایی که تدریس آنها را برعهده داشت، دروس ۵ ساله مرحله مقدماتی را ظرف ۲ سال به پایان می رساندند و سید حسن نیز جزو همین طلبه ها بود.

سید حسن در ۱۹۷۸ میلادی مرحله نخست تحصیلات حوزوی خود را به پایان رساند و این مصادف با فشارهای رژیم بعث بر حوزه علمیه و بازداشت شماری از طلبه های خارجی بود، از این رو سید حسن مجبور به بازگشت به لبنان می شود و در آنجا تحصیلات حوزوی خود را در حوزه بعلبک ادامه می دهد و پس از پایان تحصیل در همانجا به تدریس مشغول می شود و در عین حال فعالیت سیاسی خود را در جنبش امل از سر می گیرد. در ۱۹۸۲ میلادی به نمایندگی سیاسی منطقه بقاع انتخاب می شود. سالی که لبنان شاهد تجاوز بزرگ رژیم صهیونیستی به جنوب این کشور بود. پدرش می گوید: از وقتی سید حسن به جنبش ملحق شد و مسوولیت هایش افزایش یافتند، سالی یک بار به دیدن خانواده می آید و به خاطر مسایل امنیتی این ملاقات ها بدون اطلاع قبلی صورت می گیرد.

جنبش اَمَل یکی از ۲ حزب عمده شیعه در لبنان که در ۱۹۷۴ میلادی توسط سید موسی صدر پایه‌گذاری شد

با اینکه فعالیت در جنبش، وقت بسیاری از وی می گرفت، او همچنان بر ادامه تحصیلات دینی و حوزوی اصرار داشت، از این رو اگرچه تجاوز رژیم صهیونیستی فاصله ای چند ساله در تحصیلات وی ایجاد کرد اما از ۱۹۸۹ میلادی بار دیگر تحصیل را از سر گرفت و این بار راهی قم شد، اما اختلاف پیش آمده با جنبش امل، موجب رها کردن تحصیل و بازگشت به لبنان شد. سفرش به قم برای ادامه تحصیلات حوزوی سنگ بنای اتحادی مستحکم میان تهران، دمشق و حزب الله را بنا نهاد، اتحادی که بعدها در بحران تحمیلی به سوریه خود را نمایان ساخت. به همین دلیل سه روز پس از پیروزی مقاومت در ۲۰۰۰ میلادی پیامی ویژه در تشکر از شهدا، مردم، مقاومت و آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری ارسال کرد. پس از آن پایه گذار معادله ای به نام موازنه ترس در قبال رژیم صهیونیستی شد. در عرصه جنگ روانی در مقابل دشمن صهیونیستی بی رقیب نشان داد و همچنان نیز بی همتاست. این تحولات به دشمن صهیونیستی فهماند که فرزندان آنها ارزشمندتر از فرزندان لبنان و مقاومت نیستند.

پس از شهادت سید عباس موسوی در ۱۹۹۲ میلادی با وجود سن پایین و وجود اعضای مجرب تر به دلیل اعتمادی که به او وجود داشت، مسوولیت دبیرکلی جنبش به وی محول شد. خودش می گوید که وقتی سید عباس در قید حیات بود، مرا به عنوان نماینده اش به بسیاری از مراسم و حضور در مناسبت‌ها می‌فرستاد، وقتی به او اعتراض می کردم، می گفت که برای این برنامه ها تو مناسب تری. آن موقع معنای حرف هایش را نمی فهمیدم تا وقتی خبر شهادتش رسید و جنبش مرا به جانشینی وی انتخاب کرد. روزی که این مسوولیت بر دوشم گذاشته شد، به دلیل سن پایینم و بزرگی مسوولیت احساس ترس کردم، لذا پذیرش آن را رد کرد اما تاکید شد که این انتخاب از سوی رهبران جنبش بوده و برای دومین بار طی رای گیری برای پذیرش این مسوولیت انتخاب شدم.

سید حسن نصرالله در ۱۹۷۸ میلادی با فاطمه یاسین فرزند شیخ مصطفی یاسین از منطقه العباسیه ازدواج کرد. حاصل این ازدواج ۴ فرزند بود. سید هادی یکی از فرزندانش در جریان درگیری های سپتامبر ۱۹۹۶ میلادی با نظامیان رژیم صهیونیستی در ۱۸ سالگی به شهادت رسید. نصرالله به عنوان یک پدر می گوید که مستمر سرخاک هادی می رود و از شجاعت وی الهام می گیرد و ایمان دارد که او در آسمان ها در بهترین مکان هاست و از سرنوشتش که به شهادت منتهی شد، بسیار خرسند است و می داند که روزی همدیگر را در آن دنیا ملاقات خواهند کرد.

سید حسن نصرالله درباره آخرین ماموریت جهادی هادی چنین می گوید: با او وداع کردم، وی را در آغوش گرفته و بوسیدم.

وقتی خبر شهادتش را به سید دادند، خدا را به خاطر اینکه خانواده اش را مشمول رحمت کرد و جزو خانواده های شهدا قرار داد، شکر کرد. اگرچه اندوهگین نشان می داد، اما صدایش همچنان با صلابت و قاطع بود. همواره تلاشش این بود، مبادا فرزند شهیدش جایگاهی والاتر از شهدای دیگر مقاومت بیابد. افرادی که آن روز در کنار وی بودند، تعریف می کنند که وقتی خبر شهادت هادی را به وی دادند، چشم هایش را بست تا ۲ قطره اشکی را که گوشه چشمانش جمع شده بود، نبینند، سپس وضو گرفت و به نماز ایستاد. هنگامی که پیکر فرزندش در عملیات تبادل با دشمن صهیونیستی به لبنان بازگشت، خود او را کفن کرد، گریست و برای شادی روحش قرآن و دعا خواند، پیشانی اش را پاک کرد، سپس او را از پیشانی بوسید و مابقی کارها را به اطرافیان سپرد.

درباره ارتباط سید حسن نصرالله با خانواده اش این طور گفته است که وقتی به خانه باز می گردد، عبایش را ورودی خانه از تن درآورده و تبدیل به همسر و پدری می شود با وظایفی که در این زمینه برعهده دارد. بسیار مطالعه می کند. در آن زمان (دهه ۸۰) عمده کتاب های مورد مطالعه اش خاطرات شخصیت های سیاسی از جمله شخصیت های رژیم صهیونیستی بود، خاطرات شارون و پس از آن جایی زیر آفتاب نوشته بنیامین نتانیاهو این نشان می دهد، شناخت دشمن برای وی اهمیت بسیاری دارد.

اعتقادات و منش اخلاقی سید حسن نصرالله

کاریزما یا ویژگی رهبری که در چهره اش موج می زد. مرگ برای وی چیزی جز دروازه ورود به دنیای آخرت نبود و بهترین دروازه را شهادت می‌دانست. وقتی فردی به شهادت می رسد با گرانبهاترین بخشش و هدیه الهی به آسمان ها عروج می کند و به شکلی بسیار متفاوت تر مورد استقبال قرار می گیرد. چرا که به اعتقاد وی حتی ملل غیرمسلمان نیز احترام بسیاری برای افرادی قائل هستند که زندگی خود را در راه وطن و هم میهنان خود فدا می کنند.

یکی از مهمترین ویژگی های شخصیتی وی صبوری در برابر نزدیکان و چشم پوشی در قبال دیگران بود، چون همیشه تاکید می کرد خود را وقف قضیه مهمتری به نام وطن، انسانیت و کرامت بشری کرده است. هیچ گاه خشم و غضب وی دیده نشده است، همواره با مسایل داخلی و خارجی با آرامش برخورد می کرد، چون باور داشت این رفتار موجب می شود، انرژی خود را صرف کارها و رفتارهای بی مایه که سودی از آنها متصور نیست، نباید کرد.

یکی دیگر از شاخص های سید حسن نصرالله قدرت بیان، نفوذ کلام و بینش دقیق و سنجیده وی در خطاب قرار دادن مخاطبان بود. انیسه الامین روانشناس اجتماعی با ۲۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه لبنان درباره این ویژگی دبیرکل حزب الله به بخش هایی از سخنرانی سید در تجاوز ۲۰۰۰ میلادی رژیم صهیونیستی اشاره می کند که در آن دبیرکل حزب الله رزمندگان مقاومت را با جمله دست هایتان را می بوسم مورد خطاب قرار می دهد.

به اعتقاد این روانشناس مجرب لبنانی چنین سخنانی به مخاطبان دبیرکل حزب الله اعتماد به نفس، برحق بودن خط مشی آنها را در دفاع از وطن و یادآور کرامت انسانی آنهاست. آنچه این ویژگی را اثربخش تر می کند به روز بودن شخصیت سید، بهره مندی از منطق، عقل و جدل در کنار شخصیت دینی و مذهبی وی بود. صادق به این معنی که او نه تنها به ارزش هایی چون وفای به عهد، راستگویی و صداقت، تواضع، صبر و آرامش مزین بود، بلکه ایمان و باور داشت و همین شهامت و جرأت رویارویی با دشمن به وی ثبات در عزم و عقیده را می بخشید و موجب می شد، به هرآنچه وعده داده عمل کند. دکتر انیسه در ادامه سیمای سید حسن را اینگونه ترسیم می کند: سید شباهت چندانی به چهره سنتی ترسیم شده از مردان ندارد، در سیمایش خشونتی نمی توان یافت، چهره اش معصومیت کودکانه ای دارد. در عین حال یکی مثل همه ماست.

از دیگر ویژگی های شخصیتی سید حسن نصرالله دوری از فساد و پنهان کاری، شفافیت در کار، انضباط و قانونمندی اشاره کرد که انعکاس مستقیمی بر فعالیت ها و عملکرد جنبش داشت.

از طرفی دیگر، دفاع از مردم در برابر اشغالگران صهیونیست و از خودگذشتگی های بدون چشم داشت برای مردم از دیگر ویژگی های سید بود، دیدگاهی که در تمام سطوح جنبش قابل ملاحظه بود به گونه ای که تاکنون فردی به وسیله اعضای جنبش در مناطق تحت اداره اش در سرتاسر جنوب لبنان در معرض آزار و اذیت واقع نشد.

نمی توان، تعامل با دیگران، پذیرش افکار و دیدگاه های دیگران را در شخصیت دبیرکل حزب الله نادیده گرفت، موضوعی که مشوق بروز استعدادها و توانایی های نهفته در اعضای آن است. او ایمان داشت که هر انسانی دارای استعداد و توانمندی خاص خویش است. بدون ذره ای شک و تردید کادرهای خود را نوسازی و بازسازی می کند. آنها را به همراهی با تکنولوژی های روز تشویق می کند و مهمتر از همه اینکه با تمام اعضا رابطه ای برادرانه داشت.

ویژگی دیگر، سید حسن نصر الله اهتمام به امر جوانان و توجه به نیازهای آنها بود. دیدار وی با جوانان به عنوان دیدار رییس و مسوول یک مجموعه با جمعی از اعضای این مجموعه نیست، بلکه آنها از نیازها و خواسته های خود می گویند و او نیز با تمام توان برای رفع آنها تلاش می کند. در این باره قصیر مسوول روابط عمومی حزب الله گفته بود: خوش رویی یکی از ویژگی های منحصر به فرد سید است. او در روابط عمومی و برقراری رابطه با دیگران بی همتاست. خیلی دیر موضوعی او را خشمگین می کند و اگر هم خشمگین شد، به سرعت واکنش نشان نمی دهد. سید فردی بسیار زیرک و باهوش است و قدرت خارق العاده ای در قانع کردن و راضی کردن طرف دیگر دارد، افرادی که در جلسات سید حضور یافته اند به خوبی با این ویژگی اخلاقی سید آشنا هستند.

و در آخر باید گفت از مهمترین ویژگی های اجتماعی سید حسن نصرالله همنشینی با رزمندگان بود. او عاشق زندگی با مجاهدین در حال مبارزه در جبهه بود به همین دلیل در سال های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ چندین بار مخفیانه و بدون اطلاع فرماندهان میدانی حزب الله راهی خط مقدم شد، حال او با یک عمر مجاهدت در راه آرمان آزادی قدس شریف به یاران و سربازان شهید خود ملحق شد.




شاخص راه‌های اصلی استان اردبیل به ۷۳ درصد رسید

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با احداث ۲۳۷ کیلومتر بزرگراه و ۶۳۷ کیلومتر راه اصلی، شاخص بزرگراه‌های این استان به ۲۷ درصد و شاخص راه‌های اصلی هم به ۷۳ درصد رسیده است.

محبوب حیدری  با اشاره به نقش اساسی زیرساخت‌های حمل و نقل در توسعه کشور و استان اظهار کرد: برای ارتقای استان اردبیل به شاخص‌های کشوری علاوه بر بزرگراه های موجود، لازم است ۱۸۶ کیلومتر بزرگراه جدید احداث و به طول راه‌های استان افزوده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲۵ کیلومتر طرح بزرگراهی و بیش از ۶۷ کیلومتر راه اصلی در سطح استان اردبیل در دست اجرا و احداث است، افزود: مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اخیرا” از نزدیک در جریان پیشرفت اجرای طرح‌های راهسازی استان قرار گرفته و رسیدگی به موانع و حل مشکلات طرح‌های راهسازی در تامین اعتبار را مورد تاکید قرار دادند.

وی توجه به طرح‌های در حال اجرای بزرگراهی استان را حیاتی دانست و افزود: با توجه به مطالبات سنگین پیمانکاران طرح‌های در حال احداث بزرگراهی استان ، با تلاش و همدلی مسئولان استانی و مجمع نمایندگان استان در سایه وفاق، امیدواریم اقدامات خوبی در استان در اجرای طرح‌های راه‌سازی اتفاق بیافتد تا شاهد تحول اساسی در توسعه بزرگراه‌های استان باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه تکمیل طرح‌های بزرگراهی استان نیازمند تامین اعتبارات لازم است. ادامه داد: باند دوم بزرگراه مشگین‌شهر – اردبیل نیازمند تامین اعتبار و منابع مالی است و در صورت تخصیص منابع لازم شاهد تکمیل این جاده و مسیر در این شهرستان خواهیم بود.

وی افزود: تامین و تخصیص به موقع اعتبارات و منابع مالی در روند اجرا و پیشرفت کارهای عمرانی و به ویژه طرح‌های حوزه راه‌سازی و بزرگراهی نقش تعیین کننده‌ای دارد و تلاش می‌کنیم با پیگیری‌ها و حمایت‌های نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان ارشد استان طرح‌های بزرگراهی در دست اقدام را هر چه سریع‌تر به سرانجام برسانیم.




برگزیدگان جشنواره شعر دفاع مقدس در اردبیل تجلیل شدند

برگزیدگان شعر دفاع مقدس و مسابقات هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، طی آئینی معرفی و تجلیل شدند و ۲ کتاب شعر و داستان با موضوع ایثار و شهادت رونمایی شد.

مدیرکل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان اردبیل  در این آئین گفت: هدف از برگزاری این رویداد ادبی و هنری به مناسبت هفته مبارک دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و نام جانباز شهید صابر قره داغلو، توجه به استعدادهای نوظهور برای خلق آثار فاخر و ماندگار ادبی و هنر در حوزه ایثار و شهادت است.

علی واحد، دفاع مقدس را گنجینه‌ای تمام نشدنی از فرهنگ پایداری و سلحشوری ملت مقاوم و بصیر ایران اسلامی توصیف کرد و افزود: حفظ و نشر آثار دوران طلایی دفاع مقدس، رسالت همه اهالی قلم، هنر و اندیشه است و در این راستا باید روی نسل نوجوان و نونهال تمرکز بیشتری صورت گیرد تا نسلی متعهد به سرمایه‌های فکری و ملی کشور تربیت شود.

سیدسعید اطهر نیاری دبیر جشنواره شعر کودک و نوجوان دفاع مقدس استان اردبیل هم در این مراسم گفت: این رویداد ادبی و هنری به مناسبت هفته مبارک دفاع مقدس و گرامیداشت جانباز شهید حاج صابر قره داغلو با هدف کشف استعدادها و خلاقیت‌های ادبی نونهال و نوجوان برگزار شد.

وی برخلاف روال مرسوم اختتامیه جشنواره‌های ادبی، به جای خوانش بیانیه هیات داوران، به روایت خاطره‌ای از رشادت رزمندگان استان اردبیل در عملیات آزادسازی خرمشهر پرداخت و صحنه‌های ایثار و شهادت ایثارگران دفاع مقدس را بهترین ذخایر برای تربیت نسل متعهد و پایبند به آرمان‌های ملی و انقلابی دانست.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل نیز در این آئین گفت: کانون برای کار در حوزه دفاع مقدس با جدیت وارد شده است تا فاصله‌ای بین نسل انقلاب و نسل‌های جدید واقع نشود.

ملیحه ملک‌زاده فرد افزود: در شعر و شاعری، کارهای زیادی در کانون انجام گرفته است اما حوزه دفاع مقدس برای بچه‌ها همچنان تازگی دارد و در آینده نزدیک ۲ کتاب شعر و داستان در این حوزه رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز می‌توان از صحبت‌ها و خاطرات آزادگان، مسایل تربیتی مفیدی اتخاذ کرد و این سوال پیش می‌آید که مادران آزادگان، چه الگوها و آموزه‌های تربیتی را مدنظر داشته‌اند که ما به آنها واقف نیستیم و امروز فرزندان ما در معرض آسیب‌ها قرار دارند؟

ملک‌زاده فرد اضافه کرد: دفاع مقدس گنجینه‌ای تمام نشدنی از آموزه‌هایی نظیر قناعت، شهامت، ایثار، صداقت، اخلاص و شجاعت است و بهترین مکتب برای تعلیم و تربیت فرزندان جامعه است و باید از این ذخایر با ابزار هنر بهره‌برداری کنیم.

زبان شعر کودک و نوجوان، عاطفی و متناسب با آن دوره سنی است

شهاب‌الدین وطن‌دوست شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های اردبیل هم در این آئین گفت: مصطفی رحماندوست و ابراهیمی شاهد جزو نوابغ شعر و ادبیات داستانی کودک و نوجوان هستند و شعر و ادبیات کودک و نوجوان از دهه پنجاه به بعد در حوزه ادبیات، برای خود جا باز کرده است.

وی افزود: مراد از شعر کودک و نوجوان، شعری است که بزرگسالان با زبان کودک و نوجوان می‌سرایند یا خود کودکان و نوجوانان آنها را می‌آفرینند و این نوع شعر از دبستان تا اوایل دانشگاه را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: آثار زیادی در قالب‌های رایج ترانه یا شعر کودک و نوجوان نظیر چهارپاره، نیمایی، مثنوی، رباعی و غزل به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود.

وطن‌دوست گفت: زبان شعر کودک و نوجوان، زبانی کودکانه است و کلمات و واژگان این دوره سنی را شامل می‌شود و ادبیات کودک و نوجوان، زبان عاطفی و مهربان دارد و جملات کوتاه و ساده و روان از دیگر ویژگی‌های آن است.

او ادامه داد: این نوع شعر، وزن بلند ندارد بلکه کوتاه و دارای محتوای متناسب با زبان است و از واژگان مهجور و پیچیده فاصله دارد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اولیا و مربیان آنها در بالندگی این گونه شعر تاثیرگذار است و این امر در تصویرسازی‌های شعر کودک و نوجوان مشهود است.

اجرای سرود، پخش نماهنگ یادمان جانباز شهید قره داغلو، رونمایی از ۲ کتاب شعر و داستان کودک و نوجوان در موضوع دفاع مقدس و تجلیل از نزدیک به ۲۰ نفر از برگزارکنندگان، داوران، برترین‌های مسابقات ادبی و هنری و برگزیدگان جشنواره شعر دفاع مقدس کودک و نوجوان از دیگر بخش‌های این رخداد ادبی و هنری بود.




کشورهای اسلامی به کمک مردم لبنان بشتابند/ سازمان‌های بین المللی انفعال را کنار بگذارند

 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان گفت: کشورهای اسلامی همگی باید به کمک مردم مظلوم لبنان بشتابند.

حجت الاسلام وحید احمدی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا ضمن محکومیت به حملات روز گذشته رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان گفت: رژیم صهیونیستی با این گونه جنایات و حملات علیه مردم لبنان به دنبال جبران شکست‌های خود در غزه است غافل از اینکه این حملات، واکنش ها به جنایات این رژیم را افزایش داده و می دهد.

وی افزود: سازمان‌های بین المللی انفعال را در قبال جنایات صهیونیست‌ها کنار بگذارند و جلوی جنایات این رژیم نامشروع را بگیرند.

احمدی خاطرنشان کرد: پایه و اساس تشکیل رژیم صهیونیستی بر ترور و وحشیگری بنا شده و این رژیم نامشروع از ابتدای تأسیس تاکنون مرتکب جنایات زیادی علیه مسلمانان شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: رژیم صهیونیستی با جنایات خود سقوط خود را بیش از پیش تسریع می کند و جنایات این رژیم نمی تواند از سقوط آن جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی روز گذشته مناطق جنوب لبنان از جمله بخشی از مناطق مسکونی این منطقه را مورد حملات وحشیانه خود قرار داد که در جریان این حملات تعدادی از شهروندان لبنانی به شهادت رسیدند و تعدادی نیز زیر آوار مدفون شدند

رسانه های خبری گزارش دادند شب گذشته، رژیم صهیونیستی بیش از ۳۰ نوبت، حومه جنوبی بیروت را بمباران کرد که این حملات همچنان نیز ادامه دارد.

ساختمان مناطقی همچون «الکفاءات»، «الشویفات»، «الحدث» و «اللیلکی» در حومه جنوبی بیروت زیر آتش شدید جنگنده های رژیم صهیونیستی قرار گرفت.