1

تخفیف ۵۰ درصدی مراکز اقامتی سرعین

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرعین از تخفیف ۵۰ درصدی ویژه مراکز اقامتی سرعین در تعطیلات اربعین خبر داد.
سیدمصطفی سیدمحسنی گفت: برای میزبانی از مسافران و گردشگران در تعطیلات اربعین ۱۰ هزار تخت اقامتی در شهرستان سرعین آماده سازی شده‌است.
او با اشاره به ممنوعیت فعالیت خانه‌مسافرها در نیمه دوم سال، افزود: ۱۲ هتل، ۸۷ هتل آپارتمان و ۴۰ میهمان‌پذیر در این شهرستان آماده پذیرش مسافران است و تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است.
وی اظهار داشت: علاوه بر این ۱۱ مجتمع آبدرمانی برای استفاده مسافران و گردشگران آماده سازی شده‌است.
وی گفت: سرعین از مقاصد اصلی سفر در کشور است و تمامی امکانات و تاسیسات گردشگری آن آماده پذیرش گردشگران مذهبی است.




فرماندار جدید اردبیل معرفی شد

در جلسه ای با حضور استاندار و جمعی از مسئولین استان مسعود امامی یگانه به عنوان فرماندار جدید اردبیل معرفی شد و از خدمات چندین ساله جواد زنجانی تقدیر به عمل آمد.
از مدت ها قبل شایعه ترک ساختمان فرمانداری اردبیل توسط زنجانی در محافل سیاسی استان مطرح بود. هرچند که در استانه انتخابات مجلس شورای اسلامی انتظار نمی رفت این تغییر انجام پذیرد ولی در نهایت اکبر بهنامجو تصمیم خود را گرفت و زنجانی را پس از سال ها مدیریت در فرمانداری اردبیل به مدیریت شهر و روستای استانداری اردبیل منصوب کرد.
به هر حال رفتن زنجانی از فرمانداری به همه حرف و حدیث هایی که در مورد قدرت نمایی، مقاومت و یا اختلاف وی با برخی از ارگان ها و نخادها پایان داد .
در مراسمس که به منظور تودیع زنجانی و معرفی امامی یگانه ترتیب یافته بود اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در سخنانی گفت: آسیب‌های اجتماعی در این استان برای خانواده‌ها خطرآفرین شده و باید بیشتر مورد توجه قراربگیرد.
اکبر بهنامجو افزود: در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد ، طلاق ، نزاع  و خشونت در کشور و استان بیش از پیش جلوه‌گر شده و همه موظف هستیم برای کاهش این آسیب‌ها تلاش کنیم.
وی اظهار داشت: البته در استان اردبیل کارهای خوبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در ارتباط با مهارت‌های زندگی شروع شده که امید است مثمرثمر قراربگیرد.
استاندار اردبیل افزایش طلاق و اعتیاد را نگران‌کننده دانست و گفت: لازمه کاهش طلاق و اعتیاد فرهنگ‌سازی و آموزش است و باید پیش از ازدواج آموزش‌های مهارت زندگی به زوجین داده شود و در ارتباط با کاهش اعتیاد هم برنامه‌های متعددی قابل اجراست.
وی استان اردبیل را امن‌ترین استان کشور ذکرکرد و گفت: در کنار امنیت جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در استان برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید ضروری است.
استاندار اردبیل توسعه صنعت و کشاورزی در استان را یادآور شد و افزود: در سال‌های اخیر صنعت و کشاورزی در استان رشد داشته بطوریکه رتبه بخش کشاورزی رتبه در آبیاری مدرن از بیست و نهم به نهم رسیده است.
بهنامجو ساماندهی بازار اردبیل را ضروری دانست و گفت: شهرداری و شورای شهر برای جذب و جلب بیشتر گردشگران در ساماندهی بازار اردبیل تلاش کنند.
در ادامه این جلسه زنجانی فرماندار سابق گزارشی از فعالیت های انجام یافته را ارائه کرد و از همکاری کلیه دستگاه ها و ادارات و نهادها قدردانی نمود.




همیشه با خدا بمان

وقتی دلت با خداست
بگذار هر کسی که می خواهد دلت را بشکند
وقتی توکلت به خداست
بگذار هر چقدر می خواهند با تو بی انصافی کنند
وقتی امیدت به خداست
بگذار هر چه می خواهند ناامیدت بکنند
وقتی یارت خداست
بگذار هر چه می خواهند نارفیق شوند
همیشه با خدا بمان
چتر پروردگار بزرگ ترین چتر دنیاست

 




عطر خوش نذری امام حسین(ع) در حسینیه زنجیرزنان اوچدکان اردبیل

در یکی از کوچه های تنگ و قدیمی محله ابراهیم آباد اردبیل ساختمانی وجود دارد که بر سر درب آن تابلویی با عنوان “حسینیه متبرک زنجیرزنان محله اوچدکان” به چشم می خورد.
این حسینیه در شهر حسینی اردبیل از معروفیت خاصی برخوردار می باشد. در شهر اردبیل فعالیت اماکنی تحت عنوان حسینیه محدود است چرا که از دیرباز و در سایه سنت دیرینه، مراسم مذهبی و بخصوص عزاداری ها در مساجد متمرکر هستند .
از ویژگی های این مکان مقدس ، نقش آن در اعلام آغاز عزاداری های اباعبداله (ع )می باشد. مردم اردبیل برای شروع عزاداری های محرم و صفر سنت ویژه و منحصر به فردی به نام “طشت گذاری” دارند.
حسینیه زنجیرزنان اوچدکان مکانی است که برگزاری این مراسم از آنجا کلید می خورد و بنابراین به عنوان اولین مکان برای برپایی مراسم سنتی “طشت گذاری” در بین مردم اردبیل و حسینیان منطقه از یک جایگاه خاص و ویژه بهره می برد.
همچنانچه در این حسینیه اولین گام برای عزاداری های سالار و سرور شهیدان در ماه محرم برداشته می شود به نوعی در پایان ماه محرم ختم عزاداری ها نیز با برگزاری آخرین نوبت مراسم احسان در آن انجام می شود.
این ویژگی ها دست به دست هم داده و “حسینیه متبرک زنجیرزنان محله اوچدکان” را به میعادگاهی برای عاشقانِ ارباب و دوستداران و علاقه مندان مکتب حسینی تبدیل کرده است.
شب های دهه اول ماه محرم که دستجات عزاداری ازتمامی محلات در سطح شهر اردبیل به راه افتاده و در مساجد مختلف به اقامه مراسم عزاداری می پردازند این حسینیه محل تجمع و حرکت دسته بزرگ و قدیمی زنجیرزنان محله اوچدکان به شمار می رود.
اردبیل شهر حسینی و محلی برای تجلی عشق و ارادت مرد به سیدالشهدا(ع) و یاران آن بزرگوار می باشد. نقش مردم اردبیل و فرندان آن در زنده نگه داشتن یاد و خاطره قیام عاشورا در طول تاریخ نقشی بی بدیل و تأثیرگذاراست.
در ماه های محرم و صفر عزاداری های مردم اردبیل با روش های خاص و طرق مثال زدنی برگزار می گردد . در کنار مراسم مختلف سینه و زنجیر زنی و سنت حرکت دستجات محلات شش گانه در سطح شهر و بخصوص بازار سرپوشیده و چگونگی استقبال و بدرقه دستجات میزبان توسط ریش سفیدان و اهالی محلات میهمان، سنت قدیمی و دلنشین نذری دادن از ویژگی های عزاداری های محرم و صفر منطقه است.
در کنار همه شورآفرینی ها و جاذبه هایی که عزاداری های مردم حسینی اردبیل از آن ها برخوردار می باشد اعتقاد به حرمت و برکت نذورات ، جایگاه والائی به خود اختصاص می دهد. در فرهنگ دینی مردم منطقه استفاده از نذورات و تناول کردن از احسان آقا حسین بن علی(ع)یعنی بیمه شدن در مقابل همه اتفاقات و حوادث مختلف. استقبال مردم از سفره احسان سالار شهیدان و حتی ساعت ها توقف در صف های طویل دلیلی محکم بر اعتقاد قلبی و درونی شیعیان به برکت احسان می باشد.
مراجعه مردم به اماکن مذهبی، مساجد و منازلی که در آن ها سفره احسان حسین(ع) برپاست هیچ دلیل واضح و آشکاری جز عشق به سومین اختر تابناک امامت و ولایت نمی تواند داشته باشد.
در جایی که پرچم سیدالشهدا(ع) بر سر یک منزل، مکان و یا سالنی نصب شده باشد صاحب آن خانه دیگر سیدالشهدا(ع) و سایر معصومین علیهم السلام است. مراجعه مردم به این قبیل فضاها به عشق صاحبخانه است . می آیند و دور هم جمع می شوند تا از مجلس حسین(ع) نور بگیرند و صیقل بخورند و همراه با شوری که بر وجودشان مستولی است شعور و معرفت اهل بیت عصمت و طهارت را بیشتر دریابند، می آیند تا با زنده نگه داشتن یاد و تاریخ پرشکوه نهضت حسین ، روح ایثار و حماسه را در خود پرورش بدهند و می آیند تا به جهانیان بگویند که نام و یاد و راه و حسین زنده است و به بلندای تاریخ همچنان زنده و تأثیرگذار خواهد بود.
سفره احسان حسینیه اوچدکان
احسان یکی از سنت های بسیار خوب اسلامی است. هرچند که صبغه اصلی سنت نیکوی احسان و نذری مذهبی است اما نمود اجتماعی این پدیده نیز بسیار چشمگیر است.
در هر محفلی که دیگی به نیت آقا و به نام ارباب و به یاد حسین(ع) گذاشته شود و یا شمعی در دل سقاخانه ای روشن گردد و یا باران اشکی بر کویر گونه ها جا خوش بکند باید پذیرفت که در آن محل ها در حقیقت چراغ آگاهی روشن می شود.
بر اساس یک سنت قدیمی که بنا به برخی از اظهار نظر ها قدمت آن به دو قرن می رسد همه ساله در نیمه دوم ماه صفر به مدت شانزده شب سفره احسان آقا اباعبداله (ع) در حسینیه زنجیرزنان اوچدکان اردبیل گسترده می شود.
احسان و پهن شدن سفره غذای امام حسین(ع) صفای دیگری دارد. غذای امام حسین(ع) در کنار بحث تبرک و مسائل معنوی آن به عنوان یک رسم مذهبی است. شیعیان اعتقاد بر آن دارند که احسان امام حسین(ع) مزه و طعم دیگری دارد و به عبارتی می توان گفت که احسان حسین(ع) صفای دیگری دارد.
سفره ای که در شانزده شب متوالی در حسینیه اوچدکان پهن می شود علاوه بر ویژگی های یک احسان، آداب خاص حاکم بر آن دنیای خاص خود را دارد. هرچند که ممکن است حرف هایی در مورد چگونگی حضور مهمانان در آن مطرح باشد ولی به جرئت می توان گفت که احسان حسینیه زنجیرزنان محله اوچدکان نماد کاملی از فرهنگ، آداب، رسوم و سنت های مرسوم در جامعه و در بین مرم اردبیل در زمان های گذشته می باشد.
محدودیت فضا
فضای حسینیه محدود بوده و بنابراین خدمتگزاران این مجموعه هر شب می توانند از تعداد اندکی از عاشقان حسین(ع) پذیرایی نمایند. برنامه هایی که از زمان حضور مهمانان تا پایان مراسم به مورد اجراء گذاشته می شود امکان حضور تعداد بیشتری را فراهم نمی کند.
محدودیت فضا و عزم زحمتکشان برای پذیرایی مناسب ، حضور در مراسم را با دعوت قبلی میسر می کند. هر شب تعدادی از عاشقان و از قشرهای مختلف با در دست داشتن دعوتنامه به حسینیه مراجعه می کنند. از آنجایی که در طی سال ها نحوه حضور در احسان حسینیه در بین مردم اردبیل نهادینه شده است بنابراین در 16 شب از برگزاری مراسم احسان، نشانی از تجمع و مراعات بی دلیل به محل مشاهده نمی شود.
نظم و ترتیب
نظم و ترتیب حاکم بر مراسم از آغاز تا پایان نقطه قوتی بر سنت چند و چندین ساله حسینیه است. بعد از استقرار مهمانان اولین گام، پذیرایی با چایی معطر است. چایی در استکانی کوچک و در پایه های نقره ای تقدیم مهمانان می شود.
روش پذیرایی در این حسینیه نیز قابل توجه است. برای هر اتاق و هر قسمتی دو مأمور پذیرایی در نظر گرفته می شود. یکی به عنوان مسئول پذیرایی سمت راست و دیگری مسئول پذیرایی سمت چپ است.حرکت این دو برای تحویل چایی و یا هر اقلام پذیرایی دوش به دوش یکدیگر و هم زمان صورت گرفته و رفت و برگشت آن ها نیز به همین ترتیب انجام می شود.
قرائت قرآن مجید و سخنرانی روحانی و توسل به اهل بیت(ع)
مردم اردبیل در اقامه عزای حسینی و با شکوه برگزار کردن آن زبانزد خاص و عام هستند. مرحوم منزوی شاعر مرثیه سرای نامی اردبیل می گوید:
آنام دیل اورگدنی گونده یا حسین دییرم
محرم و صفری اینیمه قرا گییرم
استفاده از هر فرصتی برای گریستن در غم حسین(ع) و اولاد حسین (ع) یکی از ویژگی های مردم این دیار است و روی این اصل از مراسم احسان حسینیه نیز برای گوش کردن به سخنان یک روحانی و عزاداری در مصائب کربلا بهره می برند و فضا را با ذکر مصیبت مولا معنویت خاصی می بخشند.
بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید و سخنرانی یکی از روحانیون، ذکر مصایب توسط مداحان حسینی انجام می شود.
شستشوی دست ها با آفتابه و لگن
بعد از عزاداری و پرواز دل ها به سوی کربلا، نوبت به اجرای یکی از سنت های قدیمی در مهمانی های مردم اردبیل می رسد .
مسئولین پذیرایی در حالی که هر کدام یک دست آفتابه و لگن مسی را حمل می کنند در برابر هر یک از مهمانان زانو می زنند و بر دست های آن ها آب می ریزند تا بدینوسیله یکی از رسوم نیاکان خود را که نشان از رعایت بهداشت و اهمیت دادن به سلامتی است اجرا نمایند
آفتابه و لگن وسیله ای است که در گذشته برای شستشوی دست و دهان در قبل و بعد غذا مورد استفاده قرار می گرفت.
می گویند این امر از دوره قاجار در سطح کشور مرسوم شده است. آفتابه و لگن انواع مختلفی می تواند داشته باشد که نوع مسی و برنجی آن بیشتر مورد توجه بوده است. از آفتابه برای شستن و از لگن برای جمع اوری آب زاید استفاده می شده است.
در قدیم که غذا را با دست می خوردند رسم بر این بود که پیش از غذا با استفاده از آفتابه و لگن دست ها را می شستند. در مهمانی ها آفتابه و لگن را سر سفره می آوردند و آن را پیش تک تک مهمانان می بردند ، لگن را زیر دست هر یک می گرفتند و با آفتابه آب می ریختند و مهمان ها دست را می شستند و با حوله خشک می کردند.
این سنت هنوز هم به همت خادمان و زحمتکشان در احسان حسینیه زنجیرزنان اوچدکان که قدمت دیرینه دارد حفظ شده است. هرچند که این روزها استفاده از آفتابه و لگن به دلیل امکانات موجود غیرممکن به نظر می رسد ولی همین وسیله گوشه ای از فرهنگ گذشته مردم بزرگ این منطقه را از آن خود داشته که زنده نگه داشتن یاد آن و معرفی اش به نسل جوان می تواند گویای گذشته پرافتخار مردم این منطقه باشد .
پهن کردن سفره
در این مرحله نوبت به پهن سفره و توزیع نان می رسد. قرص های نانِ لواشی که بر روی سفره قرار می گیرد عطرش مشام همه حاضرین را نوازش می هد. لواش هایی که ماده اولیه اش عالی و پختش عالی تر است. اگر از این لواش به حد کافی در سفره قرار بدهند می تواند شام مناسبی باشد چرا که آنقدر از کیفیت مطلوبی برخوردار است که خوردنش به تنهایی نیز می تواند دلچسب باشد.
گلاب و گلابدان
مرحله بعدی در پذیرایی معطر ساختن فضا با گلاب قمصر کاشان است. پذیرایی کنندگان با گلابدان های نقره ای وارد می شوند و بعد از زانو زدن در مقابل تک تک مهمانان آن ها را به قطراتی از گلاب خوشبو مهمان می کنند.
گلابدان ظرفی مانند تُنگ کوچک دسته دار با گردن باریک و بلند و معمولا دارای لوله است که در آن گلاب می ریزند.. این وسیله قدیمی که اینک در منازل به وسیله ای برای استفاده در دکور تبدیل شده است در حسینیه متبرک زنجیرزنان اوچدکان در جای خود مورد استفاده قرار گرفته و خاطرات خوش زندگی نیاکان ما را در اذهان جوانان این دیار زنده می کند.
غذای نذری
وقتی نوبت به توزیع غذای نذری می رسد خادمین با سینی های مسی در دست وارد می شوند و برای هر دو نفر از مهمانان یک سینی غذای نذری در ظروف چینی تقدیم می کنند.
بشقاب بزرگ پر از برنجِ با کیفیت، یک کاسه آش دوغ برای هر نفر، قورمه سبزی، پیچاق قیمه، مسمای مرغ، سبزی همراه با دو تکه پنیر و لیوان آب محتویات هر یک از سینی ها را تشکیل می دهند.
در کنار این ها برای هر نفر، ظرف یک بار مصرف به همراه دو نایلون دستی نیز تقدیم می گردد تا مهمانان بتوانند از غذای حسینیه به عنوان تبرک به خانواد خود نیز هدیه ببرند.
کیفیت غذای نذری حسینیه زنجیرزنان اوچدکان زبانزد خاص و عام در منطقه است. همه مهمانان به عنوان تبرک چند لقمه ای را تناول کرده و بقیه سهم خود را برای بهره مندی اعضای خانواده با خود به همراه می برند.
معمولا وقتی یکی از اعضای خانواده مهمان سفره پربرکت حسینیه می شود همه برای بازگشت وی به منزل در انتظار به سر می برند چرا که می خواهند از غذای نذری حسینیه بی بهره نباشند و سهمی هرچند ناچیز از آن داشته باشند.
جمع کردن سفره
جمع کردن سفره و سینی ها هم تابع آداب حاکم بر مجموعه است. از غذای تخصیص یافته نمی توان حتی دانه ای برنج را در سینی ها مشاهده کرد و به عبارتی دیگر برگشت غذا از سفره حسینیه امکان پذیر نمی باشد.
بعد از آنکه سفره جمع شد دوباره برای شستشوی دست ها خادمین با آفتابه و لگن وارد می شوند. البته تفاوتی که بین شستن دست ها در آغاز و پایان غذاخوردن وجود دارد این است که آب این مرحله گرم است. چرا که در قدیم وقتی با دست غذا می خوردند برای زدودن آثار چربی آب گرم به کار می بردند. در حسینیه نیز اجرای مراسم احسان، تکرار مراسم یک قرن پیش است و مطمئنا برای حفظ این سنت نیکو لازم است همه مراحل آن با جزئیات به مورد اجرا گذاشته شود .
توزیع شیر کاکائو
در سال های گذشته پذیرایی در مساجد اردبیل از دسته های عزاداری با شیرکاکائو رایج بود. البته این کار بیشتر در سطح محلات شش گانه و معمولا از آخرین دسته هر محله صورت می گرفت. برای ین کار از فنجان هایی در اندازه کوچک استفاده می شد.
مدت هاست که این رسم در مساجد اردبیل به دست فراموشی سپرده شده است ولی توزیع شیرکاکائو در آخرین مرحله از پذیرایی احسان حسینیه به نوعی خاطرات سال های گذشته مساجد و بخصوص محلات شش گانه را در اذهان زنده می کند.
وقتی فنجان های شیرکاکائو جمع شد همه برای ترک حسینیه آماده می شوند. برای انجام این مرحله نیز باید در انتظار اقدام خادمین بود. خدمتگزاران هر مجموعه درب های ورودی را می بندند و باز شدن دوباره درب ها به معنی صدور مجوز برای ترک حسینیه است.
حاضرین در فضایی آرام و بدون عجله و شتاب و در حالی که هر کدام بسته ای در دست دارند و توسط خادمین حسینیه بدرقه می شوند حسینیه را ترک می کنند.
آن هایی که پا از حسینیه بیرون می گذارند از خداوند می خواهند برای آن ها سلامتی همراه با طول عمر عنایت فرماید تا بتوانند سال ها توفیق شرکت در عزاداری های محرم و صفر و حضور در مراسم احسان حسینیه زنجیرزنان اوچدکان را داشته باشند
مراسمی ماندگار
برنامه هایی که با نظم و ترتیب و با حفظ سنت ها در حسینیه اوچدکان اجرا می شود آن را به مراسمی ماندگار و قابل توجه تبدیل می کند. فضای محدود حسینیه، امکان پذیرایی و دعوت از تعداد بیشتری از علاقه مندان و عاشقان حسین(ع) را فراهم نمی کند . همین امر خود گلایه هایی را می تواند در سطح جامعه به دنبال داشته باشد و برای کسانی که علی رغم تلاششان موفق به شرکت در مراسم نمی شوند سؤال ایجاد بکند.
غلبه بر این مشکل با اتخاذ تصمیمیم مناسب و روشی ایده آل تا حدودی امکان پذیر خواهد بود . هرچند که در چنین مواردی جلب رضایت همه ممکن نیست ولی زحمتکشان و تلاش کنندگان حسینیه می توانند همه ساله با دعوت از چهره های جدید و ممانعت از حضور تکراری افراد ، گامی در راستای بهره مندی همه عاشقان حسین(ع) از نعمت و برکت سفره احسان حسینیه بردارند.
امید است این مطلب که مسلما دارای اشکال و ضعف هایی خواهد بود با راهنمایی و مساعدت دوستان و خادمین حسینیه تکمیل گردد.
برای همه کسانی که در اقامه عزای حسینی و افزودن بر عظمت و شکوه مراسم مختلف ماه های محرم و صفر تلاش می کنند التماس دعا داریم. یاحق.




قلدری آنلاین

✍فضای مجازی بازار مکاره ای شده است و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می شود. تعجب نیست که فرهنگ و ادبیات چاله میدانی نیز در این فضا بازتولید شده و از دل پست مدرنیسم “قلدری آنلاین” سربرآورده باشد.
✍در این فضا همه چیز سرعت و شدت سرسام آور پیدا کرده و روابط اجتماعی بسیار پیچیده تر از دنیای واقعی شده است. پدیده اجتماعی قلدری هم پیچیدگی وحشتناکی پیدا کرده و چاله میدان مجازی فراخ و فراگیری برای خود دست و پاکرده تا مبادا از قافله عقب بماند.
✍همان گونه که شهروندان در جهان واقعی طعم تلخ پدیده اجتماعی قلدری را چشیده و با هر نوع یادآوری کام آنها بار دیگر تلخ می شود، در فضای مجازی نیز پدیده اجتماعی قلدری با درجه پیچیدگی بالایی بازتولید شده و شهروندان شهرهای مجازی را در کمند خود گرفتار کرده است.
✍در عصر مدرنیته علل بسیاری از نارسایی های رسانه ای به میزان زیادی مشخص و گمنامی و هویت جعلی در انتشار اطلاعات بی معنا بود. ولی در عصر پست مدرنیسم و شاهکار منحصربفرد آنها یعنی فضای مجازی، روابط سببی و متکثر بیشتری بین علت و معلول وجود دارد و یک معلول می تواند به علل گوناگون نسبت داده و یا یافتن علت آن غیرممکن شود.
✍پیچیدگی بالای فضای مجازی موجب شده که شهروندان گاه ضربه هولناک را خورده و جالب اینکه نمی دانند از کجا خورده اند!. به حریم شخصی تجاوز می شود، تصاویر و اسناد خصوصی به سرقت می رود؛ رمز بانکی سرقت و حساب تخلیه می شود؛ شایعه و اخبار جعلی بیداد می کند، و صدها اقدام مجرمانه دیگر رخ می دهد ولی در بسیاری از اوقات یافتن “علت” سایبرقلدری ناممکن شده و یا به سختی امکان پذیر است.
✍یکی از کژکارکردهای فضای مجازی
قلدری آنلاین یا زورگویی در رسانه های اجتماعی بوده که درجه بسیار پیشرفته ای نسبت به نوع مشابه در رسانه های جمعی است. تعجب انگیز نیست که در قرن بیست و یکم، فرهنگ و ادبیات چاله میدانی و قلدری در قالب حمله سایبری جایگاه مستحکمی در فیس بوک، توئیتر، یوتیوب، واتس آپ، اینستاگرام و دیگر پلت فرم ها برای خود دست و پا کرده و روزانه آه و ناله عده ای را به آسمان بلند کند و عده ای را نیز بر خاک سیاه نشاند.
✍قلدری سایبری نوعی حمله و تجاوز به حریم شخصی کاربران از طریق دستگاههای دیجیتالی مانند تلفن همراه، رایانه و تبلت برای آسیب زدن و صدمه زدن به آنها با هدف کسب منافع فردی و گروهی است.
✍مصادیق قلدری آنلاین به سهولت قابل شمارش نیست و مهم تر اینکه روزبروز بر انواع و دامنه آنها در گونه های جدید افزوده می شود و قلدرهای فرامدرن به قول قدیمی ها سر شیطان نیز کلاه می گذارند. آزار و اذیت دیگران؛ ارسال پیام های خصوصی زننده؛ جعل هویت؛ سرقت و باج خواهی؛ افشای اطلاعات شخصی؛ تهدید، تخریب و تحقیر شخصیت؛ ارسال محتوای نفرت انگیز و تصاویر شرم آور؛ اعمال خشونت های رنگارنگ؛ هک کردن، انتقام گیری؛ مختل کردن خواب و آرامش؛ انتشار اخبار جعلی، شایعات و گفتارهای نفرت انگیز؛ ایجاد ترس و وحشت، نگرانی و استرس؛ از جمله روش های قلدری آنلاین است.
✍مقابله با پدیده قلدری آنلاین از جنس فیزیکی نیست. هر کاربری به دنیای مجازی پا گذارد باید همیشه و مستمر در حال یادگیری و یاد دادن تا از گزند حوادث در امان باشد. با این حال انجام اقداماتی مانند گزارش کردن( ریپورت) پیام های ناهنجار به سرویس دهنده پلت فرم، بالا بردن هزینه اقدام برای قلدران، تغییر تنظیمات خصوصی پلت فرم، بلاک کردن حساب های کاربری، صیانت از اطلاعات خصوصی، پرهیز از تایید، انتشار و اشتراک گذاری پیام های آزار دهنده و گزارش به پلیس در موارد تهدیدات جدی می تواند تا حدی زهر اقدامات قلدران آنلاین را کاهش دهد.(منبع: رسانه و ارتباطات).




نمی‌دانم مخاطب سلام‌تان هستم یا نه؟! اما می‌دانم سلام یعنی آغاز…

دلنوشته ای از امیررضا سعیدی:
ظهر روز جمعه در حال تحریر خبر نماز جمعه بودم که سلام‌ و پیام‌ حضرت آقا به جوانان فعال فرهنگی اردبیل را خواندم، ابتدا خوشحال شدم اما بعد مدت کوتاهی از خود پرسیدم آخر از کجا می‌دانی که مخاطب سلام آقا هستی؟ اصلا چرا باید خود را جوان فعال فعال فرهنگی بدانی؟
سلام آقاجان؛ آقاجان شاید به لحاظ سنی جوان باشم اما نمی‌دانم در عمل به وظایف یک جوان از نگاه شما چقدر موفق بوده‌ام؟ نمی‌دانم می‌توان اسم چند پروژه و کار را فعالیت، و فعالِ در تراز انقلاب اسلامی گذاشت یا نه؟ آن هم از نوع فرهنگی!
مدت‌ها است که یکی از گفتمان‌های اصلی انقلاب‌مان، طبق فرمان و فرمایشات شما، جوانان است و جوانان است و جوانان؛ تا حدی که بار بخش عظیمی از گام دوم بر عهده ما جوانان است؛ نمی‌دانم خود ما جوانان برای گام دوم چه کرده‌ایم یا چه خواهیم کرد اما می‌دانم هنوز اقدام اساسی را آغاز نکرده‌ایم؛
نمی‌دانم می‌توانم نام خود را جوان فعال فرهنگی بنامم یا نه! چرا که شما آنقدر به ما اعتقاد و اعتماد دارید که فرمان آتش به خیر به اختیار داده‌اید! اما بعید می‌دانم آن طور که شایسته است، عمل کرده باشیم.
مطالبه، دغدغه‌، همراهی مردم، روشنگری، امیدآفرینی، تبیین اهداف و دستاوردهای انقلاب و هزاران عنوان دیگر، انتظار شما از ما جوانان است؛ اما حقیقتاً از زبان خود می‌گویم که شرمنده‌ام…
برادران و خواهرانم بگذارید به نکته‌ای اشاره کنم، این‌که از سلام آقا خوشحال هستیم چیز عجیبی نیست، بنده هم هستم! اما تا به حال شده است در پایان کاری سلام دهیم؟ قطعاً نه! همیشه سلام‌هایمان در ابتدای فعالیت دیدار یا هر رویداد است.
پس باید بدانیم این سلام آغاز کار است نه پایان آن…
اینکه بگوییم یا بنویسیم ممنون آقاجان یا دلم آرام گرفت یا به قول برخی مشتی‌ها آخیش… یعنی خطر!!! ما دیدگاه‌هایمان و احساس‌هایمان را بیان کرده‌ایم اما در بخش اعظم این پیام‌ها هیچ نگاهی به آینده وجود ندارد.
اینکه حس کنیم کار تمام شده است یا اصلا ما خوب بوده‌ایم و به وظیفه خود عمل کرده‌ایم و کار تمام شده است، خطرناک است؛ نمی‌‌دانم حضرت آقا از ما راضی است یا نه اما این را می‌دانم که برای رسیدن به تراز انقلاب راه زیادی در پیش داریم، حس می‌کنم خودمان هم در برخی موارد از خودمان راضی نیستیم؛ یک سئوال، آیا شما هم موافق هستید که هزاران کار بر زمین مانده داریم که باید انجام دهیم؟ پس کارمان تمام نشده است و وقتی کار تمام نشده نباید از خودمان راضی باشیم.
شاید برخی بگویند تلنگر تلخی است و نگاهی به نیمه خالی لیوان؛ اما مطمئنم برای برخی تلنگری شیرین و امیدآفرین است مثلاً خودم؛ چرا که آقا به ما پیام داده و سلام کرده است و این یعنی به ما جوانان اعتقاد دارد، اعتماد دارد و امیدوار است و چه خوب است حالا در میان خوشحالی و خرسندی‌هایمان کمی به خود بنگریم؛ اهدافمان، کارهایمان، تلاش‌هایمان، آینده‌مان، همکاری‌هایمان، تحمل‌هایمان، تشکیلات‌هایمان و…
چه خوب است این سلام آغاز همدلی بیشتر، همت بیشتر و کار بیشتر در تراز عالی و حقیقی برای خدا، انقلاب و مردم باشد.
اما نکته‌ای در میان تمامی این سلام‌‌ها بیشتر خوشحالم کرده است؛ خوشحالم که برخی از جوانان که ادامه‌دهنده مکتب یکی از مرحومان انقلاب بودند از این سلام استقبال کرده‌اند، جواب داده‌اند، پیام‌داده‌اند و خوشحال شده‌اند؛ آری هنوز یادمان نرفته آن نامه بدون سلام…
و اینکه گفتم ادامه‌دهنده بودند و از فعل ماضی استفاده کردم بخاطر این است که این جوانان امروز ثابت کردند برای رهبر و سلام حرمت قائل‌اند و اشتباهات گذشتگان را تَکرار نمی‌کنند.




قلدری رسانه ای

✍ بعید است که شهروندی با مفهوم «قلدری» (bulling) آشنا نباشد و در عصر اطلاعات و ارتباطات کمتر فردی زیست می کند که نوعی قلدری را در طول زندگی تجربه نکرده باشد.
✍ در جهان کنونی پدیده اجتماعی قلدری، سیطره خود را از خانواده تا جامعه گسترانده است و سایه به سایه ساختارهای اجتماعی واقعی و مجازی را تعقیب کرده و شکل فرا مدرن بخود گرفته است.
✍”قلدری در محیط کار”(bulling in workplace) موجب سو مدیریت، زایل شدن عدالت اجتماعی، ایجاد نابرابری، کاهش انگیزه شغلی، ناامنی شغلی و به حاشیه راندن شایسته سالاری می شود و تبعات ناخوشایند آن گریبان جامعه را می گیرد.
✍در دنیای رسانه ای شده امروز و وابستگی مفرط شهروندان به اطلاعات رسانه ها، سواستفاده از قدرت ارتباطات و رسانه ها بسیار افزون شده است و قلدری رسانه های اصلی و رسانه های اجتماعی به سرفصل مطالعات رسانه ای ارتقا یافته است.
✍ قلدری رسانه ای(bulling in media) گونه های مختلفی را تجربه می کند و می توان از قلدری مطبو عاتی، قلدری رادیویی، قلدری تلویزیونی، «سایبر قلدری» و«رایاقلدری»، قلدری اینترنتی، قلدری فیس بوکی، توئیتری و قلدری اینستاگرامی و…. سخن به میان آورد.
✍ “قلدری رسانه ای” نوعی رفتار پرخاشگرانه با هدف آزار و زیان رساندن به دیگران از طریق تولید و انتشار اطلاعات و اخبار فراواقعی و جعلی در رسانه های جمعی و اجتماعی با هدف تغییر اذهان عمومی است. مصادیق “قلدری رسانه ای” توهین، تهمت، افتراء، تحقیر، آبروریزی، زورگویی، انتقام گیری، دروغ پردازی با هدف زیاده خواهی، باج گیری و تضعیف موقعیت دیگران و تامین منافع فردی و گروهی است.
✍قلدری رسانه ای با سوء استفاده از مسئولیت و با هدف ترور شخصیت، آزار روحی، سرکوب و کنترل افراد و گروههای اجتماعی انجام می شود.
✍فرد یا گروه قلدر از طریق رسانه ها، بدون درگیری فیزیکی، قدرت خویش را با دستکاری در افکار عمومی افزایش داده و با تقلیل قدرت رقبا آنها را به زیرسلطه کشیده و منافع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را به پیش می برد.
✍در قاموس مفاهیم سازمانی «اختیار» و «مسئولیت» به صورت توام تعریف می شوند و هر نوع اختیار سازمانی متضمن مسئولیت و پاسخ گویی است. در “قلدری رسانه ای” قلدران و دنباله های آنان به صورت سازمان یافته در صدد استفاده حداکثری از اختیارات خود بدون قبول مسئولیت و پاسخ گویی هستند. از اینرو بزرگترین خسارات را از طریق رسانه ها به دیگران تحمیل می کنند و کوچکترین انتقاد را نیز بر نمی تابند.
✍رسانه ها جمعی و بویژه رسانه های عمومی در فرایند ارتباطات جمعی، نقش میانجی و واسطه دارند و به همین جهت به آنها مدیا اطلاق می شود. ارتباط سازان جمعی در بیان اخبار و اطلاعات باید از جهت گیری غیر واقعی و از یک سویه نگری در روایت رخدادها و پدیده های اجتماعی پرهیز کنند.
✍آنچه می تواند قطار قلدری رسانه ای را تا حدی متوقف کند، نهادینه کردن دمکراسی، جریان آزاد اطلاعات، آزادی رسانه ها، آزادی بیان و تغییر سیاستگذاری رسانه ای بر مدار قانون و خواست، نیاز و آمال های شهروندان است.(منبع :مطالعات رسانه و ارتباطات).




به جا مانده از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان اردبیل

دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر سه روزه به استان اردبیل در جلسات مختلف حضور یافت و در ارتباط با رفع مشکلات و تأمین خواست و نیاز اهالی فرهنگ و هنر و رسانه قول مساعد داد.
سفر های مسئولین رده بالای نظام به استان موقعی می تواند مهم تلقی شود و برای آن ها هورا کشیده شود که  وعده های داده شده فقط به حرف خلاصه نشود و در کمترین زمان ممکن همه حرف های شیرین و امیدوار کننده فراموش نگردد.
آرشیو مطبوعات و ذهن افرادی که معمولا در جلسات رسمی سفر مسئولین به استان حضور می یابند پر است از وعده هایی که با آب و تاب بیشتر و با قیافه طرفداری از مناطق محروم زده شده ولی با گذشت زمان، اجرایی شدن آن ها به بایگانی سپرده شده است.
بازار داغ تفاهم نامه
استان اردبیل از جمله استان هایی است که انعقاد تفاهم نامه بین ادارات کل و سازمان ها در آن رواج دارد . برخی از ادارات و مؤسسه ها در بحث تفاهم نامه ها پیشقدم هستند که از آن جمله می توان به دانشگاه آزاد اسلامی و اداره کل ورزش و جوانان اشاره کرد.
این که تا چه حدی تفاهم نامه های منعقد شده در استان عملیاتی گردیده بحث دیگری است ولی امیدواریم تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری اردبیل به میزان 600 میلیارد ریال به طور کامل به مورد اجرا گذاشته شود و حداقل هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد و تحقق موارد قید شده در تفاهم نامه به اطلاع مردم رسانده شود.
تالار شهر
تالار شهر در مجاورت نمایشگاه بین المللی در سال 90 کلنگ زنی شده است و از آن تاریخ تاکنون در چم و خم تأمین اعتبارات مورد نیاز گرفتار شده و بعد از گذشت بیش از 8 سال تا رسیدن به مرحله بهره برداری راه درازی در پیش دارد.
وزیر قول داد که اعتبارات تالار با همکاری وزارتخانه و استانداری اردبیل تأمین شود و البته گفته شد که اعتبارات این پروژه در قالب تفاهم نامه 600 میلیارد ریالی نخواهد بود.
زمان در نظر گرفته شده برای پایان عملیات احداث و تکمیل آن پایان سال 99 می باشد. امیدواریم اجل مهلت دهد و افتتاح این پروژه را بتوانیم شاهد باشیم.
دیدار با اهالی فرهنگ و هنر ورسانه
دکتر صالحی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در جمع محدودی از اهالی فرهنگ و هنر ورسانه حضور پیدا کرد.
در فرصت به دست آمده نمایندگان هنرمندان و رسانه و تشکل های قرآنی و … گوشه ای از مسایل و نقاط مثبت و مشکلات موجود را بیان داشتند.
نکته قابل توجه در هر دو جلسه که استاندار اردبیل نیز حضور داشت حوصله وزیر در گوش کردن به حرف ها و جواب دادن به اکثریت موارد مطرح شده بود.
اگر در ارتباط با بخشی از خواست ها اقدام مقتضی صورت بگیرد می توان به سفر وزیر نمره مثبت داد و اگر این جلسات نتیجه ای جز نشستند و گفتند و برخاستند نداشته باشد باید نشست و به تلف شدن وقت حاضرین در جلسه تأسف خورد.
خبرنگاران و سفر وزیر
برای پوشش خبری سفر وزیر از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و روابط عمومی استانداری از تعدادی محدود خبرنگار که بیشتر خبرگزاری ها را شامل می شد دعوت به عمل آمده بود.
در دو جلسه برگزار شده با اهالی فرهنگ و هنر این امر کاملا مشخص بود و در اعزام خبرنگاران به بیله سوار نیز خبرنگاری جز وابستگان به خبرگزاری های فعال، خبرنگار دیگری از مرکز استان دیده نشد.
یاد ایام بخیر که در روزگاری نه چندان دور ، خبرنگاران روزنامه های سراسری و محلی در کنار زحمتکشان خبرگزاری ها چه زحماتی که در تحت پوشش قرار دادن خبرهای استان در جریان سفر مسئولین متحمل نمی شدند.
مشخص نیست که به چه دلیل روزنامه های سراسری فعال و با پیشینه را آرام آرام از دعوت به مراسم خط زدند و میدان را فقط در اختیار خبرگزاری ها قرار دادند.
آن دسته از روزنامه های سراسری که برای سرپرستی های خود در استان هزینه کرده و دفاتری همراه با نیروهای ثابت را به کار گرفته اند چرا غریبه می شوند و به چه دلیلی بر روی اسم آن ها در دعوت از رسانه ها به مراسم مختلف خط قرمز کشیده می شود و به آسانی از کنار تأثیرگذاری آن ها عبور می کنند .
باید بپذیرند که برخی از روزنامه های سراسری تأثیرشان از خبرگزاری های مورد علاقه مسئولین استان اگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست. البته اعمال این سیاست سؤال برانگیز در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی اداره کل تا حدودی آزار دهنده و ناراحت کننده است.
غیبت بسیج رسانه در جلسات
در جلسات وزیر با اهالی فرهنگ و هنر و رسانه جای خالی مسئولین بسیج رسانه و هنرمندان کاملا احساس می شد. حضور آن ها که در ارتباط نزدیک با بخشی از مطبوعات و هنرمندان می باشند می توانست در طرح مسائل و وحدت همه جانبه مؤثر باشد. غیبت آن ها به هر دلیلی که بوده باشد امیدواریم در چنین جلساتی در آینده دیگر تکرار نشود. حضور همه عزیزانی که برای اعتلای فرهنگ و هنر و رسانه استان تلاش می کنند در کنار یکدیگر می تواند حال و هوا و صفای دیگری داشته باشد.
حال خوب
حال خوب و ایده آل برای اهالی فرهنگ و هنر و رسانه آرزوی همه کسانی است که در ارتباط با این اقشار هستند اما شرایط موجود و حرف هایی که نمایندگان آن ها در جلسات زدند حال آن ها را نامساعد نشان داده است.

امیدواریم شرایطی فراهم شود که کبک همه وابستگان به فرهنگ و هنر و رسانه استان خروس بخواند و آثاری از یأس و نومیدی در چهره آن ها مشاهده نگردد.

رسانه ها که هفتِ شان در گرو هشتِّ شان می باشد .آرزو می کنیم که دخل و خرج آن ها با هم مطابقت پیدا نمایند تا بیشتر از این برای فعالیت در این عرصه اظهار ندامت و پشیمانی نکنند. انشااله.




شورای شهر، خبرنگاران و معمای جیره خواری

خبری که از طریق وسایل ارتباط جمعی منتشر می شود باید درست ، روشن و جامع باشد و سرعت و دقت و صحت در آن کاملا مورد توجه قرار گیرد.
خبرنگار به کسی گفته می شود که وظیفه کسب،تهیه،جمع آوری و تنظیم اخبار و انتقال آن ها از طریق وسایل ارتباط جمعی را بر عهده داشته باشد.
با توجه به موارد بالا خبرنگاری که با سرعت و دقت، خبر را در اختیار افکار عمومی و جامعه قرار بدهد باید به عنوان یک خبرنگار موفق مورد تقدیر قرار گیرد ولی متاسفانه در شهر ما یک خبرنگار موفق مورد مواخذه قرار گرفته و در کمال تعجب با القابی چون جیره خوار روبرو می شود.
می گویند رحیم آقازاده یکی از اعضای شورای شهر در جلسه رسمی در ارتباط با مدیر کل ورزش و جوانان اظهار نظر می کند. خبرنگاران حاضر در جلسه بر حکم وظیفه نسبت به مخابره خبر اقدام می کنند و به دنبال اطلاع آقازاده از انتشار مطلب،خبرنگاران را مورد عنایت و محبت بی پایان قرار می دهد و تلاشگران عرصه اطلاع رسانی را به القابی چون جیره خوار و ضعیف مفتخر می نماید.
جلسات علنی تعریف خاص خود را دارند. در جلسات علنی سخنرانان نباید انتظار داشته باشند که انعکاس اخبار جلسه با نظر آن ها و تائید حضرات باشد.
وقتی در جلسه علنی نماینده ای حرفی بر زبان جاری می کند خبرنگاری موفق است که بتواند در کم ترین زمان ممکن اخبار جلسه را به اطلاع عموم برساند یعنی همان کا ر که خبرنگاران حاضر در جلسه شورا انجام دادند ولی به جای تقدیر و قدردانی از زحمات آن ها،جیره خوار شدند.
کسانی که اطلاع کافی در حوزه خبر و خبررسانی نداشته و به رمز و رموزآن آگاه نیستند در قبال فعالیت های اصولی موضع گیری می کنند و با رفتاری غیر قابل قبول آنچه را که نباید بر زبان جاری کنند بیان می نمایند.
دخالت و اظهار نظر در موردی که انسان علم و اطلاع کافی نسبت به آن نداشته باشد به مشکلی بزرگ در جامعه ما تبدیل می شود. کسانی که با رای مردم به مجلس شورای اسلامی و یا پارلمان محلی راه پیدا می کنند از همان ساعات اولیه به همه علوم آراسته می شوند و اظهار نظر در
همه موارد را حق طبیعی و مسلم خود به حساب می آورند.
خبرنگار جیره خوار نیست. خبرنگار فردی ضعیف و درمانده نیست. خبرنگاران افرادی آزاد،مستقل،نترس و شجاع هستند . خبرنگاری که وظیفه خود را به نحو احسن انجام بدهد باید مورد تقدیر قرار بگیرد و حرمتش حفظ بشود.
و در نهایت از رئیس محترم شورا انتظار می رود اجازه توهین به خبرنگار در صحن شورا را ندهد. مسلما جامعه خبری استان در انتظار موضعگیری رسمی رئیس شورا در قبال رفتار انجام یافته خواهند بود. بدون شک عیار مسئولین در چنین شرایطی برای مردم و افکار عمومی روشن و مشخص می شود.




بیانیه انجمن دیده‌بان طبیعت اردبیل در رابطه با طرح “پاکبانان محرم

انجمن دیده بان طبیعت اردبیل بیانیه ای در ارتباط با طرح پاکبانان محرم منتشر و به مراحل تشکیل و پاگیری آن اشاره کرد.قضاوت در مورد چگونگی اجرای طرح در محرم سال جاری با خوانندگان عزیز خواهد بود
متن بیاتیه بل شرح زیر است:
یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلى یَوْمِ الْقِیامَهِ
نظر به حواشی صورت گرفته در رابطه با طرح “پاکبانان محرم اردبیل” و اجرای آن به صورت همزمان و جداگانه توسط انجمن دیده‌بان طبیعت اردبیل و شهرداری جهت تنویر افکار عمومی و پاسخ به ابهاماتی که در این رابطه وجود دارد نکاتی را به استحضار می‌رساند:
۱. انجمن دیده‌بان، سازمانی غیردولتی، غیر‌سیاسی و غیرانتفاعی است که از بدو تاسیس در سال ۱۳۹۴ به اجرای طرح‌های زیست‌محیطی و فعالیت‌های مدنی عام‌المنفعه اشتغال دارد. طرح پاکبان محرم، یکی از ده‌ها طرح اجرا شده توسط این انجمن است که در سال‌های اخیر، به همت جوانان عاشورایی پایتخت حسینیت ایران در حاشیه مراسم باشکوه محرم اجرا و در سایه توجهات حضرت حق، با اقبال و استقبالی ملی مواجه شده است.
۲. اجرای این برنامه در محرم امسال اما با حواشی پدید آمده پیرامون حق مالکیت طرح و ورود نهادهای شبه دولتی برای بهره‌مندی از ثمرات درختی که حاصل سال‌ها تلاش مردم و جوانان این خطه بود، در هاله‌ای از غبار سیاست و مصادره و فرصت‌طلبی، خدشه‌دار شد. این چند سطر، شاید تلاشی برای ابهام‌زدایی از این ماجرا باشد یا به نظر برسد، اما در واقع گلایه‌نامه‌ای است که به امید زدودن غبار خستگی و بهت جوانان پای کار و پاک‌ دل مجری این برنامه نوشته می‌شود. همان‌ها که امسال هم مثل همه این چند سالی که از آغاز طرح پاکبان می‌گذرد آمدند، لباس سبز خادمی آقا را پوشیدند، شهر را پاک کردند و رفتند. این‌بار هم با لبخندی روی لب اما علاوه بر آن، بهتی در دل که نشان از بی‌اعتنایی همراه با بی‌خبری از بازیچه‌های چرخ بازیگر سیاست داشت.
۳. حضرت آیت‌الله عاملی امام جمعه گرانقدر اردبیل در جلسه‌ای ایده اجرای طرح پاکبانان محرم اردبیل را با شهردار اردبیل که در آن زمان چند ماه از انتخابش به این سمت می‌گذشت مطرح می‌نمایند. همزمان درخواست برگزاری طرح توسط انجمن به استانداری ارائه شده بود. با تماس معاون فرهنگی وقت شهرداری با مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری جهت طرح موضوع و جلب همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد این دو مجموعه یعنی شهرداری اردبیل و انجمن دیده‌بان به هم معرفی می‌شوند.
۴. این طرح در یکم آبان سال نود و چهار، همزمان با تاسوعای حسینی متولد شد و هماهنگی اجرای آن طی یک جلسه یک ساعته با حضور آقایان کیومرث اوچی و صادق پناهی صورت گرفت. چند روز مانده به اجرا روابط عمومی شهرداری در جریان قرار گرفت و برای پشتیبانی مسئول شد.
۵. بسیاری از اشخاص و مجموعه‌های دیگر طی پنج سال اخیر در اجرای طرح مشارکت داشته‌اند که به جهت تعدد آنها از ذکر اسامی اجتناب می‌شود.
۶. در همان سال انجمن از شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل به جهت اجرای طرح لوح سپاس دریافت کرد و این رویداد انعکاس کشوری در برنامه‌های تلوزیونی پر مخاطب داشت که از آن جمله می توان به برنامه میلیونی پایش اشاره کرد.
۷. از سال سوم با حذف معاونت فرهنگی از چارت شهرداری، روابط عمومی که پیشتر نقش پشتیبانی را در طرح ایفا می‌کرد به عنوان جایگزین، نقش مستقیم اجرا را از طرف شهرداری عهده‌دار شد که در آن زمان مسئولیت آن با جناب آقای نادر جلیلی بود.
۸. مشکلات ایجاد شده پیرامون مالکیت معنوی طرح از سال چهارم و با تغییر روابط عمومی شهرداری نقش جدی به خود گرفت چرا که آنان باور داشتند شهرداری که هزینه اجرای طرح را تامین می‌کند نیازی به جلب مشارکت دیگران را ندارد.
۹. امسال در پنجمین سال اجرا هیچ جلسه هماهنگی برگزار نشد و شهرداری اردبیل راسا و بدون اطلاع انجمن فراخوان خود را منتشر نمود.
۱۰. به جهت پاسداشت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و دفاع از شان آنان انجمن رویکرد خود را پاکبانی اندیشه قرار داد و تصمیم گرفت نشان دهد که سازمان‌های مردم نهاد دارای قدرت کافی برای اجرای مستقل برنامه‌های خود هستند و نیازی به مجموعه‌هایی چون شهرداری ندارند.
۱۱. با اخذ مجوز از شورای محترم تامین طبق سنوات گذشته توسط انجمن ثبت‌نام صرفا با ارسال پیامک به شماره رسمی انجمن آغاز شد و با عنایت و توجهات حضرت حق تعداد داوطلبان شرکت کننده در تصاویر ثبت و منعکس شده قابل ارزیابی است.
۱۲. در مقابل شهرداری اردبیل غرفه‌ ثبت‌نام خود را در پیاده‌راه عالی‌قاپو دایر کرد. با استفاده از آرشیو سال گذشته اعضای انجمن تبلیغات گسترده تلوزیونی با نام شهرداری پخش شد. بنرهای فراخوان در سطح شهر نصب گردید. نا‌امید کننده‌تر از همه اینها تلاش همه جانبه برای منصرف نمودن شهروندان برای همکاری با انجمن بود که از طریق کانال‌های تلگرامی وابسته به جدیت دنبال شد.
۱۳. تنها هزینه صورت گرفته صرفا برای تهیه کاور انجام یافت چرا که اعضای انجمن توسط ایستگاه‌های صلواتی سطح شهر پذیرایی شدند. غرفه‌ و بنری در سطح شهر مستقر نشد. کیسه‌های زباله توسط خیرین تامین شد. انعکاس اخبار توسط اعضا و نیز وجهه ملی انجمن انجام یافت و همه چیز با اوج قناعت و طبق روال اسلامی محقق شد.
۱۴. شهرداری اردبیل که با وجود وعده بیمه و ناهار، ثبت‌نامی کمتر از انجمن با یک خط سیمکارت داشت نیروهای خدماتی خود را با کاور سبز به میدان آورد و از اعداد یک‌هزار در مصاحبه‌ها استفاده کرد که به نوعی خط بطلان بر فعالیت داوطلبانه بود.
۱۵. به صراحت اذعان می‌دارد با توجه به انتشار تصاویر کاورهای رها شده در سطح شهر و بسیاری حواشی دیگر که به احترام ماه محرم از ذکر آنها معذوریم مسئولیت افرادی که با کاورهای شهرداری در شهر حضور یافتند بر عهده انجمن نیست.
۱۶. پیام واضح شهرداری اردبیل به جامعه این بود که من شریک قابل اعتمادی نیستم و بهتر است هیچ شخص، مجموعه یا سمنی طرح مشترکی را با من اجرا نکند چرا که روزی آن را به نام خود مصادره خواهم کرد.
۱۷. انجمن دست تمامی کسانی را که خالصانه و آگاهانه برای پیشرفت کهن شهر اردبیل تلاش می‌کنند می‌فشارد، برای تمامی افرادی که نا‌آگاهانه مانع فعالیت کنشگران راستین قرار گرفته‌اند بیداری آرزو می‌کند و برای آنانی که عمدا سد راه حقیقت شده‌اند طلب بخشش می‌نماید.
۱۸. همچنین اذعان می‌دارد در رابطه با ایجاد کانال‌های ناشناس که نسبت به تخریب سازمان‌یافته برگزارکنندگان اقدام نموده بودند حق پیگیری قضایی را برای خود محفوظ می‌داند.
۱۹. انجمن امیدوار است مجموعه شهرداری و شهردار محترم در کنار رقابت با یک سازمان مردم نهاد برای بهبود وضعیت محل دپوی زباله، به روز و استانداردسازی سیستم جمع‌ آوری پسماند و بهبود وضعیت معیشت رفتگران محترم نیز وقت و هزینه بگذارند.
۲۰. در انتها از حمایت‌های معنوی حضرت آیت‌الله دکتر سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم اردبیل، شورای محترم تامین استان و شهرستان اردبیل، فرماندار محترم، مدیرکل محترم دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل محترم ورزش و جوانان، مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست محترم دانشگاه محقق اردبیلی و معاونت محترم امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کمال قدردانی را می‌نماید. همچنین دست تمامی زحمت‌کشان اصلی طرح یعنی هشتصد و سیزده ثبت نام کننده امسال و همچنین هزاران شهروندی که طی چهار سال اخیر برای ارتقا مدنیت دارالاشاد اردبیل تلاش کرده‌اند و نیز تمامی عزیزانی که در شکل گیری این جنبش زیست‌محیطی از دیار شیخ صفی الدین اردبیلی سهم داشته‌اند به گرمی می‌فشارد‌.