1

۲۶مصوبه مهم مجلس در راستای اصلاح بودجه به نفع مردم/ کمیسیون تلفیق بمب ساعتی دولت را خنثی کرد

دنیای اردبیل؛ یکصدمین شماره نشریه دنیای اردبیل و با بررسی مسائل مختلف فرهنگی و ورزشی استان با عناوین،یکصدمین شماره“، فضول باشی و ثبت نام بهاروند و  … منتشر شد.
دانلود نسخه PDF d یکصدمین شماره نشریه دنیای اردبیل
/http://donyayeardabil.ir/wp-content/uploads/2020/05/pdfjoiner-13.pdf

مطالب موجود در صفحه دوم  شماره یکصدمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*یکصدمین شماره

*مرکز کنترل ترافیک در اردبیل راه اندازی می شود

*251 هزار تن کالای ایرانی از پایانه مرزی بیله سوار مغان صادر شده است

مطالب موجود در صفحه سوم یکصدمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*فوتسال کوثر و بی توجهی مسئولان

*فضول باشی و ثبت نام بهاروند

*کلید موفقیت وزنه برداری استان؛ همدلی و همراهی

مطالب موجود در صفحه چهارم و پنج و ششم یکصدمین شماره نشریه دنیای اردبیل

*قادر دهقان پرچمدار مربیان جوان اردبیل

*مطالب موجود در صفحه هفتم یکصدمین شماره نشریه دنیای اردبیل

*26 مصوبه مهم مجلس در راستای اصلاح بودجه به نفع مردم/ کمیسیون تلفیق بمب ساعتی دولت را خنثی کرد

مطالب موجود در صفحه هشتم یکصدمین شماره نشریه دنیای اردبیل

*ثبت شکایت بیرانوند از پرسپولیس در کمیته وضعیت

 

 




یکصدمین شماره

یکصدمین شماره نشریه الکترونیکی دنیای اردبیل را در حالی منتشر می‌کنیم که جامعه با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده در یک وضعیت خاص به سر می‌برد. در کنار این مشکل، گرانی سرسام آور و پائین آمدن قدرت خرید و نابسامانی‌های اقتصادی مردم را با چالش بزرگی مواجه کرده است.

جامعه رسانه‌ای و نشریات مختلف چه چاپی و چه الکترونیکی در چنین شرایطی به سختی قادر به ادامه حیات هستند ولی چاره‌ای نیست کاری که آغاز کرده‌ایم باید به انتها برسانیم و بریدن و در وسط راه انصراف دادن نمی‌تواند کاری منطقی و اصولی باشد.

اولین شماره نشریه در بهمن ماه سال 93 و با عنوان ورزش اردبیل منتشر شد و تا به امروز که شش سال از آن تاریخ می‌گذرد نشریه دوره‌های متفاوتی را پشت سر گذاشته است. بعد از انتشار 24 شماره چاپی به دلیل عدم حمایت‌ها و مشکلات مالی تغییر وضعیت داده و انتشار الکترونیکی را برگزیدیم و در ادامه از معاونت مطبوعاتی تغییر نام از ورزش اردبیل به دنیای اردبیل با موضوع فرهنگی، ورزشی را درخواست کردیم و خدا را شاکریم که در این مدت تلاش شده است چندان وقفه‌ای در انتشار الکترونیکی نشریه ایجاد نکنیم و حداقل به وظیفه‌ای داریم تا جایی که امکانات ما اجازه می‌دهد عمل بکنیم.

در مدت شش سالی که از ورزش نوشتیم و خبرهای مختلف آن را تحت پوشش قرار دادیم با کوچکترین حمایتی از سوی مسئولین مواجه نشده‌ایم. از یارانه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا اداره کل ارشاد و اداره کل ورزش و جوانان با بحثی به نام پشتیبانی روبرو نشده‌ایم ولی تا دلمان بخواهد از برخی از مسئولین هیئت‌های ورزشی، اداره کل ورزش و جوانان و حتی از بعضی به اصطلاح همکاران رسانه‌ای انواع تهمت‌ها و کم محبتی‌ها را به جان خریده‌ایم. این برخوردها کوچکترین تأثیری در راه ما نداشته‌اند و هرچقدر که آنها بیشتر حمله کرده‌اند به همان اندازه برای دفاع از حق و معرفی چهره‌های منافقانه و مزورانه خیلی‌ها مصمم شده‌ایم و ناگفته پیداست که این مسیر را تا رسیدن به اهداف متعالی در ورزش منطقه ادامه خواهیم داد.

وقتی نشریه‌ای از سوی متولی اصلی یعنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موررد حمایت و توجه قرار نگیرد از دیگر ارگان‌ها و مؤسسات انتظار پشتیبانی کار بیهوده‌ای می‌تواند باشد. علیرغم اینکه در بخشنامه مربوط به آگهی‌های دولتی توجهی نیز به نشریات الکترونیکی شده است ولی در اردبیل متأسفانه این نشریات را فرزند ناتنی رسانه‌ها به حساب می‌آورند و جایگاهی برای آنها قائل نیستند.

خوشحالیم که به عنوان اولین نشریه ورزشی اردبیل و اولین نشریه الکترونیکی منطقه تاکنون با تکیه بر داشته‌های خود ادامه حیات داده‌ایم و امیدواریم که خداوند رحمان و رحیم همچنان ما را مورد لطفق و عنایت خود قرار بدهد با بتوانیم ادای وظیفه نماییم. وقتی که خدا به انسان و مجموعه‌ای توجه بکند به فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان نیازی نخواهد بود. یاحق.

 




۲۵۱ هزار تن کالای ایرانی  از پایانه مرزی بیله‌سوار مغان صادر شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: امسال تاکنون ۲۵۱ هزارو ۷۷۹ تن کالای ایرانی از پایانه مرزی بیله‌سوار به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش ایرنا، کلیم‌الله وثوقی در بازدید از پایانه مرزی بیله‌سوار مغان افزود: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: بیش از ۲۴۲ هزار تن کالا از این کالاها توسط  ۱۰ هزارو ۵۷۸ دستگاه کامیون ایرانی و بیش از ۹ هزار تن کالا نیز توسط ۴۶۲ دستگاه کامیون خارجی از مرز خارج شده است.

او محصولات کشاورزی، کاشی، شیشه، نمک، سنگ ساختمانی، پسته، نئوپان، خرما و پلی‌اتیلن را عمده کالاهای صادر شده ایرانی در سال جاری  ذکر کرد که به جمهوری آذربایجان، روسیه ،گرجستان و حوزه قفقاز صادر شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: در این مدت ۱۵۵ هزار تن کالا  نیز توسط ۶ هزار و ۷۲۷ دستگاه از پایانه مرزی بیله‌سوار ترانزیت خروجی شده است.

وثوقی از افزایش ۲۵ درصدی ترانزیت خروجی خبر داد و افزود: آب معدنی، سیمان ، ام دی اف ، گچ ، نئوپان ، بیسکویت ، برنج ، پروفیل، نمک و انواع البسه عمده کالاهای ترانزیت خروجی از مرز هستند.

وی با بیان اینکه بخاطر شیوع ویروس کرونا تردد مسافر از پایانه مرزی بیله‌سوار  متوقف شده است، افزود: عملیات گندزدایی و ضدعفونی مرتب سالن‌های تجاری و محوطه پایانه مرزی بیله‌سوار جهت مبارزه با ویروس کرونا تا عادی شدن شرایط انجام خواهد شد.

 




مرکز کنترل ترافیک در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

شهردار اردبیل گفت: ایجاد مرکز کنترل ترافیک در این شهر به تصویب رسیده و راه‌اندازی می‌شود.

حمید لطف‌اللهیان افزود: برای راه‌اندازی این طرح ۲ بار آگهی انتخاب پیمانکار منتشر شده و بر اساس ماده ۳۱ با همکاری دانشگاه صنعتی شریف تفاهم‌نامه‌ای امضا شده تا نسبت به تامین تجهیزات و امکانات این مرکز اقدام لازم شود.

وی اظهارکرد: مرکز کنترل ترافیک دارای ردیف بودجه است و مصمم هستیم در سال آاینده این طرح را راه‌اندازی کنیم.

شهردار اردبیل از کاهش ۵۰ درصدی آمار تصادفات درون شهری با ایمن‌سازی نقاط حادثه خیز در سطح شهر خبر داد و گفت: با اصلاح هندسی بیش از ۴۰ مورد از تقاطع‌های سطح شهر و همچنین ایمن‌سازی بیش از ۶۰ مورد از نقاط حادثه‌خیز واقع در بزرگراه بسیج و بزرگراه شهدا تعداد متوفیان ناشی از تصادفات در ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۴۵ درصد کاهش یافته است.

وی همچنین به اجرای ایمن‌سازی مستمر نقاط حادثه‌خیز طبق مصوبات شورای ترافیک استان اشاره کرد و افزود: برنامه شهرداری کاهش تعداد تصادفات جرحی و فوتی درون شهری بوده و حفظ امنیت شهروندان در اولویت برنامه‌های شهرداری اردبیل قرار دارد.

شهردار اردبیل با اشاره به راه‌اندازی پارکینگ درخشان گفت: پارکینگ درخشان که در بهترین نقطه شهر با هدف کاهش بارترافیکی  احداث شده، در دهه فجر افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: پروژه روند طولانی را در مرحله اجرا و آزادسازی مغازه‌های حریم پارکینگ را پشت سر گذاشته به طوری‌که در سال ۹۶ سرمایه‌گذار با شهرداری اردبیل توافق کرده تا خود نسبت به آزادسازی مغازه‌های اطراف پارکینگ اقدام کند.

لطف‌اللهیان گفت: به جهت تغییرات قیمتی، افزایش قیمت تمام شده این پروژه یک امر طبیعی است که امید است بر اساس مصوبه شورا، تفاوت قیمت‌ها از سوی شهرداری جبران شود تا این پروژه که می‌تواند به سهولت ترددها و دسترسی به مرکز شهر کمک کند، در دهه فجر به بهره‌برداری برسد.

 




۲۶مصوبه مهم مجلس در راستای اصلاح بودجه به نفع مردم/ کمیسیون تلفیق بمب ساعتی دولت را خنثی کرد

بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس نشان می دهد این کمیسیون به وعده خود مبنی بر اصلاح اساسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ تا حدود زیادی عمل کرده به گونه ای که علاوه بر اصلاح بسیاری از ایرادات این لایحه، تصمیمات مهم متعددی در راستای حذف رانت گروه‌های خاص و به نفع معیشت مردم گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از گذشت حدود یک ماه و برگزاری جلسات متعدد کمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی کلیات و جزئیات لایحه بودجه 1400، روند بررسی این لایحه در این کمیسیون تقریبا به پایان رسیده است و قرار است از اواسط هفته آینده روند بررسی گزارش این کمیسیون درباره لایحه بودجه 1400 در صحن علنی مجلس آغاز شود.

نگاهی کوتاه به مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس نشان می دهد این کمیسیون به وعده خود مبنی بر اصلاح اساسی لایحه بودجه 1400 که لایحه ای به شدت پرایراد بود و برخی نمایندگان مجلس به آن لقب «بمب ساعتی دولت» داده بودند، تا حدود زیادی عمل کرده است به گونه ای که علاوه بر اصلاح بسیاری از ایرادات مهم این لایحه، تصمیمات مهم فراوانی به نفع مردم گرفته شده است. در ادامه این گزارش به بررسی مهمترین مصوبات کمیسیون تلفیق می اندازیم:

*محور اول: افزایش درآمد و کاهش هزینه دولت با حذف رانت گروه‌های خاص

1- حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی: مهمترین و جنجالی ترین مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، حذف ارز ترجیحی یا 4200 تومانی بابت واردات کالاهای اساسی بود، سیاستی که با هدف کنترل قیمت کالاهای اساسی از اوایل سال 97 اجرایی شده بود ولی تا حدود زیادی محقق نشده و شاهد افزایش چشمگیر قیمت آنها بودیم. همچنین تخصیص ارز 4200 تومانی موجب شده بود که رانت بزرگی در میان برخی واردکنندگان کالاهای اساسی توزیع شود و تولیدکنندگان داخلی این کالاها هم به شدت تضعیف شوند. در واقع، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت که این ارزی که به اسم مردم داده می‌شد ولی به کام برخی واردکنندگان کالاهای اساسی بود، حذف کند.

2-افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی کالاها از 4200 تومان به نرخ نیمایی: با وجود آنکه از مردادماه 97 تاکنون بخش اعظم واردات کشور با نرخ ارز نیما صورت می گرفت و قیمت این کالاها در داخل کشور هم با همین نرخ و حتی نرخ ارز آزاد تنظیم می‌شد، مبنای محاسبه حقوق ورودی همچنان نرخ ارز 4200 تومانی بود. در نظر گرفتن نرخ ارز ترجیحی به جای نرخ ارز نیمایی در این محاسبات، علاوه بر کاهش درآمد چشمگیر دولت، نرخ مؤثر حقوق ورودی را نیز کاهش داده و در نتیجه، نرخ حمایت مؤثر از کالای داخلی در مقابل کالای وارداتی عملاً به حدود یک چهارم کاهش یافته بود. مجلس تصمیم گرفت این رانت بزرگ واردکنندگان بخصوص واردکنندگان کالاهای غیراساسی را حذف کند.

3- حذف معافیت مالیاتی انتشارات کمک درسی و موسسات کنکوری: در راستای حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضرروی و حتی پرضرر، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت معافیت مالیاتی انتشارات کمک درسی در صورتی که  بالای 500 میلیون تومان در سال درآمد داشته باشند و همچنین معافیت مالیاتی موسسات کنکوری را حذف کند. این مصوبه این کمیسیون گام مهمی در راستای حذف رانت بزرگ مافیای کنکور در کشور بود.

4- حذف معافیت مالیاتی هنرمندانی که بالای 500 میلیون تومان در سال درآمد دارند: در راستای حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضروری و حتی پرضرر، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت معافیت مالیاتی انتشارات کمک درسی در صورتی که  بالای 500 میلیون تومان در سال درآمد داشته باشند را حذف کند. این مصوبه این کمیسیون گام بزرگی در راستای حذف رانت بزرگ برخی هنرمندان بود که دولت بخاطر مباحث سیاسی و انتخاباتی علاقه ای به حذف آن نداشت.

5-افزایش قیمت سوخت (گاز) و برق صنایع پتروشیمی و فولادی: با وجودی که صنایع پتروشیمی و فولادی بخش زیادی از محصولاتشان صادراتی است و در نتیجه، درآمد ارزی بالایی دارند، قیمت سوخت (گاز) و برق این صنایع به صورت یارانه‌ای و بسیار پایین بود. با مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس، این رانت بزرگ صنایع پتروشیمی و فولادی حذف شد و مقرر شد قیمت برق این صنایع به قیمت تمام شده و قیمت سوخت این صنایع به 50 درصد قیمت خوراک صنایع پتروشیمی برسد.

6-اضافه کردن دو پله مالیاتی برای پردرآمدها: کمیسیون تلفیق مجلس در راستای افزایش عدالت مالیاتی و جلوگیری از تشدید فاصله بین حقوق بگیران، دو پله مالیاتی به مالیات حقوق اضافه کرد و آخرین پله را که در لایحه 25 درصد بود، به 35 درصد افزایش داد تا عملا افرادی که حقوق های بالا می گیرند، مجبور باشند مالیات بیشتری بدهند. گفتنی است در بسیاری از کشورهای دنیا، بالاترین پله مالیات بر حقوق، 40 درصد است.

7-کاهش 37 درصدی کف حقوق نجومی: طبق مصوبه شورای حقوق و دستمزد در تیرماه 95، سقف خالص حقوق و مزایای مدیران و کارکنان دولت (به غیر از مناطق محروم)، 21 برابر حداقل حقوق بود یعنی عملا سقف ناخالص حقوق آنها حدود 24 برابر حداقل حقوق بود و این رقم عملا کف حقوق نجومی محسوب می شد. کمیسیون تلفیق مجلس در راستای مبارزه با حقوق‌های نجومی، تصمیم گرفت که سقف ناخالص حقوق و مزایای مدیران و کارکنان دولت را به 15 برابر حداقل حقوق کاهش دهد و عملا کف حقوق نجومی در سال آینده را حدود 37 درصد کاهش داد.

*محور دوم: افزایش درآمدهای مالیاتی بدون ایجاد فشار به عموم مردم

علاوه بر موضوعات مطرح شده در قالب محور اول، کمیسیون تلفیق مجلس مصوبات دیگری برای افزایش درآمدهای مالیاتی بدون ایجاد فشار به عموم مردم داشت که مهمترین آنها عبارتند از:

 

1- افزایش درآمد دولت از محل مالیات بر خودروهای لوکس و مالیات بر خانه‌های خالی: در لایحه بودجه، عملا سازوکاری برای اخذ مالیات بر خودروهای لوکس دیده نشده بود و پیشنهاد دولت درباره مالیات بر خانه های خالی هم هیچ تناسبی با مصوبه جدید مجلس درباره این موضوع نداشت. کمیسیون تلفیق مجلس هم سازوکار اخذ این دو پایه مالیاتی رو مشخص کرد و هم رقم درآمد دولت از این دو محل را به صورت چشمگیری افزایش داد.

2-افزایش تعرفه واردات گوشی‌های لوکس: در راستای اخذ مالیات از ثروتمندان و در کنار اخذ مالیات از خانه ها و خودروهای لوکس، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت تعرفه واردات گوشی های لوکس که قیمتی بالاتر از 600 دلار دارند را به 12 درصد افزایش دهد و عملا از دارندگان این گوشی ها، مالیات بگیرد.

 

3-حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد: در راستای حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضروری و حتی پرضرر، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت معافیت مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده را حذف کند. حذف این معافیت مالیاتی نه تنها منجر به افزایش درآمدهای دولت خواهد شد، بلکه بر روی میزان فرار مالیاتی در کشور و شفاف شدن زنجیره عرضه کالا و خدمات در کشور اثرگذار است. گفتنی است از آنجایی که مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است و مصرف‌کننده آن را پرداخت خواهد کرد و بار مالی آن به تولیدکننده اصابت نمی‌کند، این معافیت مالیاتی به بهانه حمایت از تولید، منطق کارشناسی نداشت.

4- افزایش درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده از محل مبارزه با فرار مالیاتی: دولت در تنظیم لایحه بودجه، درآمدهای مالیاتی را صرفا با توجه به تورم، افزایش داده بود و این در حالی بود که اقدامات مناسبی در راستای مبارزه با فرار مالیاتی در حال انجام است که آثار آنها بر درآمدهای مالیاتی هم باید دیده می شد. در راستای توجه به این موضوع، کمیسیون تلفیق مجلس با توجه به اینکه بانک مرکزی براساس ماده 11 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، در حال ساماندهی دستگاه های کارتخوان است و در نتیجه، شاهد کاهش فرار مالیاتی در این بخش خواهیم بود، میزان درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده را حدود 40 درصد (32 هزار میلیارد تومان) افزایش داد.

*محور سوم: حمایت از معیشت مردم و بخش تولید

1-اختصاص درآمد ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به مردم: کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت با هدف جلوگیری از ایجاد فشار به زندگی مردم بخاطر حذف ارز ترجیحی، بخش اعظم منابع حاصله از محل حذف ارز 4200 تومانی (محاسبه 8 میلیارد دلار ارز نفتی با ارز 17500 تومانی به جای 4200 تومانی) را در قالب یارانه (تبصره 14) بین مردم توزیع کند. مابقی این منابع هم به بیمه ها اختصاص خواهد یافت تا آثار حذف ارز ترجیحی دارو را جبران نماید.

2-نصف کردن نرخ گمرکی کالاها: کمیسیون تلفیق مجلس در راستای جلوگیری از ایجاد فشار به زندگی مردم بخاطر اصلاح نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی کالاها، مصوب کرد نرخ تعرفه گمرکی کالاها از 4 درصد به 2 درصد کاهش یابد.

3- افزایش فاصله پله‌های مالیاتی برای افرادی که حقوق پایینی می گیرند: در راستای حمایت از معیشت اقشار ضعیف و متوسط، کمیسیون تلفیق مجلس فاصله پله های مالیاتی برای افرادی که حقوق پایینی می گیرند را افزایش داد و عملا موجب شد تا میزان مالیات پرداختی آنها در سال آینده کاهش یابد.

4- کاهش مالیات تولیدکنندگان از 25 درصد به 20 درصد: در راستای حمایت از تولید، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت که مالیات تولیدکنندگان را از 25 درصد به 20 درصد کاهش دهد.

5- افزایش میزان وام ازدواج از 50 به 70 و 100 میلیون تومان: با توجه به تورم بالای امسال، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت میزان وام قرض الحسنه ازدواج از 50 میلیون تومان به 70 میلیون تومان افزایش یابد. همچنین این کمیسیون با هدف تشویق جوانان به ازدواج در سنین پایین، میزان این وام برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال را 100 میلیون تومان تعیین کرد. کمیسیون تلفیق مجلس، دوره بازپرداخت وام ازدواج را افزایش داد و شرایط ضمانت برای پرداخت این وام را هم تسهیل کرد.

6-درنظر گرفتن بودجه بابت پوشش دادن هزینه درمان زوج های نابارور: با وجودی که درمان زوج های نابارور می تواند نقش مهمی در افزایش نرخ رشد جمعیت در کشورمان داشته باشد، بخش اعظم هزینه درمان آنها تحت پوشش قرار نداشت. در راستای اصلاح این وضعیت، کمیسیون تلفیق مجلس بودجه قابل توجهی بابت پوشش دادن هزینه درمان زوج های نابارور درنظر گرفت.

7- اعطای سهام عدالت به 7 میلیون نفر از اقشار کم درآمد: گروهی از اقشار ضعیف جامعه از داشتن سهام عدالت محروم بودند و با توجه به همین موضوع، کمیسیون تلفیق مجلس مصوب کرد دولت در سال آینده به 7 میلیون نفر از این گروه، سهام عدالت اعطا نماید.

8- رایگان شدن هزینه آب و برق و گاز برای اقشار محروم کم مصرف: در راستای حمایت از معیشت اقشار ضعیف، کمیسیون تلفیق مجلس مصوب کرد هزینه آب و برق و گاز برای اقشار محروم کم مصرف رایگان شود و هزینه تحمیل شده به دولت بابت این موضوع از محل افزایش تعرفه آب و برق و گاز پرمصرف ها جبران گردد.

*محور چهارم: کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی

1- تنظیم لایحه براساس صادرات 1.5 میلیون بشکه ای نفت خام: دولت لایحه بودجه 1400 را با فرض صادرات 2.3 میلیون بشکه ای نفت تنظیم کرده بود یعنی عملا اداره کشور را به لغو کامل تحریم های نفتی توسط آمریکا گره زده بود. کمیسیون تلفیق مجلس با هدف جلوگیری از گره خوردن اداره کشور به اقدامات کشورهای خارجی، منابع نفتی بودجه را براساس صادرات 1.5 میلیون بشکه ای نفت خام تنظیم کرد.

2-حذف اوراق سلف نفتی: دولت قصد داشت با هدف جلوگیری از جبران کسری بودجه در سال آینده، اوراق سلف نفتی به صورت گسترده منتشر نماید. از آنجایی که این راهکار پرهزینه ترین راهکار جبران کسری بودجه محسوب می شد و منجر به ایجاد بحران بدهی در سال های آتی می گردید، کمیسیون تلفیق مجلس این اوراق را از لایحه بودجه 1400 حذف کرد.

*محور پنجم: افزایش شفافیت بودجه

1-اضافه کردن برخی از بودجه های خارج از بودجه به منابع و مصارف عمومی بودجه: 841 هزار میلیارد تومان سقف اسمی بودجه عمومی در سال آینده بود و بخش های مهم و قابل توجهی مانند بند «و» تبصره 2 و بند «و» تبصره 5 در داخل این رقم وجود نداشتند. کمیسیون تلفیق مجلس در راستای واقعی شدن بودجه و افزایش نظارت پذیری آن، تصمیم گرفت این بخش ها به منابع و مصارف عمومی بودجه اضافه شود.

2- الزام دستگاه های اجرایی و شرکتهای دولتی به شفاف سازی میزان حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان: کمیسیون تلفیق مجلس با هدف زمینه سازی برای مدیریت عادلانه شیوه افزایش حقوق و مزایای کارمندان دولت و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی (مالیات بر حقوق) دستگاه های اجرایی و شرکتهای دولتی، آنها را موظف به شفاف سازی این اطلاعات کرد و ضمانت اجرایی مناسبی هم برای تحقق این موضوع مشخص کرد.

3- الزام دستگاه های اجرایی و شرکتهای دولتی به تکمیل سامانه سادا: شرط اصلی فروش و مولدسازی اموال و دارایی های مازاد دولت، شناسایی آنهاست. کمیسیون تلفیق مجلس با درنظر گرفتن ضمانت اجرایی مناسب، دستگاه های اجرایی و شرکتهای دولتی را موظف به تکمیل اطلاعات مذکور در سامانه ساداد (اموال و دارایی های دولت) کرد.

4-کاهش اختیارات دولت در جابجایی اعتبارات فصول هزینه ای: مهمترین ابزار قانونی سازمان برنامه و بودجه برای جابجایی اعتبارات فصول هزینه ای و دور زدن قانون بودجه یعنی اتفاقاتی مشابه اتفاقی که در سال جاری برای افزایش حقوق چشمگیر کارکنان دستگاه های اجرایی افتاد، اختیارات قانونی دولت در قالب قوانین بودجه سالیانه بود. در راستای اصلاح این وضعیت، کمیسیون تلفیق مجلس اختیارات دولت در این زمینه را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

5- اضافه کردن درآمدهای صادرات گاز مایع و اتان توسط شرکت ملی گاز ایران به درآمدهای هدفمندی: بخاطر مقاومت وزارت نفت و کم توجهی نمایندگان مجلس، تاکنون بخشی از درآمدهای فروش محصولات شرکت ملی گاز ایران در قالب تبصره 14 مدیریت نمی شد و هیچ سهمی از این درآمدها به دولت نمی رسید. با تلاش اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، این مشکل برطرف شد و درآمدهای ناشی از فروش داخلی و صادرات گاز مایع و اتان هم در قالب تبصره 14 لایحه بودجه (تبصره هدفمندی یارانه ها) قرار گرفت.

 

به گزارش فارس، البته انتظار می رفت که کمیسیون تلفیق مجلس اقدامات دیگری مانند اصلاح روش مدل افزایش حقوق کارمندان در سال آینده، کاهش سهم اوراق در جبران کسری بودجه و همچنین کاهش هزینه های غیرضروری را هم انجام دهد که متاسفانه این انتظارات محقق نشد.




هنرنمایی محمد قلیزاده در فوتبال ایران

دنیای اردبیل؛ نود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل و با بررسی مسائل مختلف فرهنگی و ورزشی استان با عناوین،اصلاح امور در فوتبال“، چه کسی به فکر فوتبال است و  … منتشر شد.
دانلود نسخه PDF نود ونهمین شماره نشریه دنیای اردبیل
/http://donyayeardabil.ir/wp-content/uploads/2020/05/pdfjoiner-13.pdf

مطالب موجود در صفحه دوم  شماره نود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*مدیریت مخلص؛ نیاز ورزش کشور

*روزهای سرنوشت ساز در انتظار فدراسیون پنج ستاره

مطالب موجود در صفحه سوم نود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*چه کسی به فکر فوتبال است

*اصلاح در امور فوتبال

*تیموری و خدنگی در اردوی تیم ملی ناشنویان

مطالب موجود در صفحه چهارم و پنجنود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل

*هنرنمایی محمد قلیزاده در فوتبال ایران

*مطالب موجود در صفحه  ششم نود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل

*وزنه برداری استان در انتظار مدیری شایسته

مطالب موجود در صفحه هفتم نود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل

*حفظ و جذب سرمایه گذاران توانمند در حوزه گردشگری

مطلب موجود در صفحه هشتم نود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*عملیات اجرایی باند دوم سه راهی سربند، مشگین شهر آغاز شد

*تصفیه خانه فاضلاب شهرستان پارس اباد سال 1400 به پایان می رسد

 




مدیریت مخلص؛ نیاز ورزش کشور

ورزش کشور نیاز به مدیریتی پرتلاش، مخلص و متخصص دارد. نابسامانی‌های موجود و مشکلاتی که بر سر راه ورزش وجود دارد با وجود ”خدمت بی‌منت قابل حل می‌باشد.

یکی از بزرگترین مشکلات موجود، مدیران آویزان، مدیران ناکارآمد و مدیران تحمیلی خارج از مجموعه ورزش می‌باشد. چرا با وجود استعدادهای ناب و امکانات کافی موفقیت مورد نظر در ورزش حاصل نمی‌شود؟ به چه دلیلی از همه آنچه که در اختیار ورزش است استفاده بهینه نمی‌شود و چرا کسانی که در ورزش در رأس امور قرار دارند چندان روی خوش به برنامه‌ریزی نشان نمی‌دهند و نقشه راه مشخصی برای آینده ترسیم نمی‌کنند؟

روزمرگی و دل بستن به نتایج زودگذر و انجام حرکات فریبنده برای ورزش کشوری که می‌تواند در بیشتر رشته‌ها در سطح دنیا آقایی بکند آفتی خطرناک و سمی کشنده است. کارهای ساختاری و اهمیت دادن به اقدامات زیربنایی در ورزش ما از چه جایگاهی برخوردار می‌باشد؟

به همان میزانی که برای بهره‌برداری‌های حاشیه‌ای، راه انداختن برنامه‌های تبلیغاتی و ایجاد سر و صدا در ورزش هزینه کرده و وقت صرف شده است آیا در مسیر صحیح و اصولی و رسیدگی به مشکلات واقعی و اقدام قاطع برای جبران عقب ماندگی‌ها نیز توجه شده است؟

دلیل اصلی برای عدم به کارگیری صاحبان اصلی ورزش در امور مربوط به آن و سپردن مسئولیت‌های کلیدی و اصلی به استخوان خرد کرده‌های ورزش چه می‌تواند باشد؟

ترس از سرنوشت صندلی مدیریتی یکی از علل عدم دعوت از ورزشی‌ها برای حضور فعال در عرصه مدیریت‌بخش‌های مختلف آن می‌باشد. این امر می‌تواند در همه سطوح مدیریتی ورزش از یک شهر تا مسئولیت‌های کلیدی و حساس صادق باشد.

مدیری که تحمیلی است، مدیری که در جامعه ورزش میهمان ناخوانده است، مدیری که با زیر و بم ورزش غریبه است و مدیری که نه در سایه شایسته سالاری بلکه با زد و بند‌های سیاسی به جایگاهی می‌رسد نمی‌تواند در کنار خود صاحبان اصلی ورزش را تحمل نماید. البته ممکن است این کار توسط برخی از ورزشی‌های به منصب رسیده نیز انجام شود ولی معمولا از درصد پائینی برخوردار بوده و چندان نمی‌توان بر روی آن تأکید نمود.

ضرباتی که تاکنون ورزش کشور از مدیران بی‌انگیزه خورده است غیر قابل جبران می‌باشد. اکثر این قبیل از به اصطلاح مدیران برای خدمت به ورزش نیامده‌اند بلکه آنها آمده‌اند تا ورزش را ابزار و وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف سیاسی، باندی و گروهی قرار بدهند. آن‌ها از شورآفرینی ورزش در جهت تبلیغات حزبی و رجزخوانی برای اثبات برتری خود و ناکارآمدی دیگران استفاده می‌کنند.

مثال روشن و واضح برای این بحث، وضعیت فوتبال کشور است. هر وقتی اداره امور آن به دست غیرفوتبالی‌ها سپرده شده قرار گرفتنش در سراشیبی سقوط حتمی شده است.

این سقوط تنها مربوط به کسب نتیجه نیست. نتیجه فقط بخش کوچکی از آن می‌تواند باشد. جنبه‌های دیگری چون فساد، نابسامانی اخلاقی و فروریختن دیوار حرمت از دیگر موارد قابل ذکر است.

چرا مبارزه با فساد در فوتبال علیرغم شعارهای فراوان به نتیجه نرسیده است. مقابله با فساد در فوتبال همت، شجاعت و استقامت می‌طلبد. آنهایی که در فوتبال و ورزش مخالف مبارزه با فساد هستند و به نوعی در مسیر آن سنگ اندازی می‌کنند و چوب لای چرخ می‌گذارند باید شناسایی شوند و به طور کامل از صحنه ورزش و فوتبال طرد گردند.

امیدواریم حداقل در دولت آینده برای ورزش و مدیریت آن چاره‌ای در راستای نفع ورزش و جامعه ورزش اندیشیده شود و اداره امور آن به امتحان داده‌های دارای کارنامه قابل قبول سپرده شود. انشااله.

 




حفظ و جذب سرمایه گذاران توانمند در حوزه گردشگری

اتقدیر استاندار اردبیل از پیشتازی میراث فرهنگی در آماده سازی پروژه ها در فرصت کرونا

استاندار اردبیل از پیشتازی ادار ه ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل در آماده ‌سازی پروژه ‌ها در فرصت کرونا قدردانی کرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، اکبر بهنام‌جو در جلسه بررسی طرح‌های آماده افتتاح اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل اظهار کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان از فرصت کرونا به نحوی مناسب و شایسته برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در حوزه‌های سه‌گانه بهره‌برداری کرده که این اقدام شایسته قدردانی است.

وی با اشاره به آماده‌سازی طرح‌های حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ایام کرونا بیان کرد: این اقدامات زمینه برای رونق برنامه‌ها و طرح‌ها در این حوزه را فراهم خواهد کرد.

استاندار اردبیل در مورد اجرای طرح گردشگری در دریاچه کشت و صنعت مغان گفت: با همکاری‌های لازم با سرمایه‌گذار طرح و حل مشکلات و موانع در این پروژه باید زمینه برای اجرای هر چه سریع‌تر طرح فراهم شود.

بهنام‌جو با اشاره به طرح‌های آماده افتتاح اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان افزود: طرح‌های خوبی در این حوزه اجرا و آماده بهره‌برداری شده که به زودی در سفر وزیر میراث‌فرهنگی به استان شاد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

73 طرح سرمایه‌گذاری در اردبیل فعال است

نادر فلاحی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل نیز در این جلسه با قدردانی از حمایت استاندار از طرح‌ها و برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اظهار کرد: به دنبال این حمایت‌ها وزیر میراث‌فرهنگی، اردبیل را به عنوان استان معین انتخاب کرده است چرا که این استان دارای رتبه در تمامی حوزه‌ها در وزارتخانه و جزو 5 استان برتر در بخش‌های مختلف است.

وی در مورد پروژه‌های قابل افتتاح میراث‌فرهنگی استان، با اشاره به فعال بودن 73 طرح سرمایه‌گذاری در سطح استان افزود: در حوزه میراث‌فرهنگی از جمله پروژه‌هایی که آماده افتتاح است، در پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین است به طوری که پنج موزه در این مجموعه راه‌اندازی شده و با اقدامات انجام شده میزان ماندگاری گردشگران در این مجموعه از 25 دقیقه به بیش از چهار ساعت افزایش یافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به تملک ساختمان بانک ملی برای بازگشایی در میدان عالی‌قاپو ادامه داد: اقدامات برای تملک دو ساختمان دیگر برای اجرای این طرح در محدوده مد نظر، در حال پیگیری است تا آرزوی 50 ساله مردم در زمینه بازگشایی تحقق یابد.

فلاحی از تکمیل مرمت مدرسه پورسینا و اخذ اعتبارات مناسب برای تجهیز آن خبر داد و گفت: تکمیل مرمت مدرسه تاریخی جعفر اسلامی، مرمت خانه رئیسی، تکمیل یادمان شهدای گمنام بیله‌سوار، مرمت سرای وکیل بازار تاریخی اردبیلی و برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات عمرانی در سرای زنجیرلو و برنج‌فروشان این مجموعه از جمله اقدامات است که در سفر وزیر به استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به هزینه‌کرد 50 میلیارد ریال اعتبار برای پوشش محوطه باستانی شهر یری عنوان کرد: در حالی که از استان اردبیل تنها شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان پایگاه ملی ثبت شده بود اما در دو سال اخیر شهر یری و کنزق سرعین پایگاه ملی شده که با این مهم امکان برقراری ردیف اعتبارات ملی برای این مجموعه‌ها وجود دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل بیان کرد: موزه سنگ، موزه سفال، موزه سکه، موزه‌های شهرستان‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد و کوثر و موزه باستان‌شناسی گرمی نیز آماده افتتاح است.

بهره‌برداری از 3000 میلیارد ریال پروژه سرمایه‌گذاری در اردبیل

فرزاد کیسان معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل نیز در این جلسه اظهار کرد: در سطح استان 22 پروژه با حجم سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد ریال آماده افتتاح برای دهه فجر است که بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه برای اشتغالزایی 300 نفر به شکل مستقیم و دو هزار و 400 نفر به شکل غیرمستقیم را فراهم کرده است.

وی از جمله این طرح‌ها را 9 واحد اقامتی و 6 محوطه گردشگری، آبدرمانی، سفره‌خانه سنتی و واحد پذیرایی عنوان کرد و افزود: در شهرستان اردبیل چهار طرح، در بیله‌سوار، گرمی، نمین و نیر هر کدام یک طرح، در خلخال سه طرح، در مشگین‌شهر 6 طرح و در پنج طرح برای بهره‌برداری در نظر گرفته شده است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به 73 طرح در دست اجرای در سطح استان ادامه داد: در سفر وزیر میراث‌فرهنگی به استان مقرر شده تا از هفت طرح شامل دو هتل چهار‌ستاره، یک هتل سه‌ستاره، سه مجتمع گردشکری و پارک آبی سرعین با حجم سرمایه‌گذاری 9 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم 500 نفر بازدید شود.

کیسان از شروع عملیات عمرانی هتل پنج‌ستاره با سرمایه‌گذاری سه هزار و 500 میلیارد ریال در منطقه شورابیل با اشتغالزایی 250 نفر مستقیم در زیربنای 35 هزار مترمربع خبر داد و گفت: عملیات عمرانی این هتل در سفر وزیر میراث‌فرهنگی به استان آغاز می‌شود.

 

 

 




تصفیه خانه فاضلاب شهرستان پارس آباد سال ۱۴۰۰ به پایان می رسد

استاندار اردبیل گفت: تصفیه خانه فاضلاب شهرستان پارس آباد سال ۱۴۰۰ به پایان می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری اردبیل، اکبر بهنام جو در بازدیدی از پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر پارس آباد به همراه نماینده شهرستان های پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز، معاون عمرانی استاندار و فرماندار پارس آباد و معاونت آبفای استان با بیان اینکه برای این پروژه ۴۴ میلیارد تومان قرارداد بسته شده است، گفت: ۱۶ میلیارد برای امسال اعتبار مصوب داریم که ۱۰۰ درصد تخصیص آن از سازمان آب و فاضلاب اخذ شده است

وی بر توجه ویژه به پروژه های آب و فاضلاب در کشور اشاره کرده و گفت: شهرستان پارس‌آباد جز چهار شهر کشور است که تصفیه خانه فاضلاب آن مورد تاکید ویژه وزارتخانه قرار گرفته و برنامه‌ریزی به گونه‌ای انجام شده تا پایان ۱۴۰۰ این پروژه به پایان برسد.

بهنام جو از در حال ساخت بودن تجهیزات و خریدهای خارجی این تصفیه خانه خبر داد و گفت: ظرفیت این تصفیه خانه در روز ۲۹ هزار متر مکعب می باشد که برای جمعیتی معادل ۲۰۷هزار نفر طراحی و در آینده مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.

استاندار اردبیل همچنین از پیگیری حل مشکل آب شرب شهرهای اسلام‌آباد و مغانسر نیز خبر داد و گفت: هشت کیلومتر خط انتقال آب اسلام آباد و تازه کند و همچنین مشکلات موجود در محلات تازه تاسیس برای توسعه شبکه اجرایی و عملیات آن تسریع می شود.

 




با حضور استاندار اردبیل: عملیات اجرایی باند دوم سه راهی سربند، مشگین شهر آغازشد

با حضور استاندار اردبیل ،عملیات اجرایی باند دوم سه راهی سربند، مشگین شهر به طول ۴۰ کیلومتر از ۱۳۰ کیلومتر این مسیر آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری اردبیل، اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل در آیین آغاز عملیات اجرایی این مسیر گفت: در سه سال اخیر بر اساس آمارها بودجه های دولتی ۱۵ الی ۱۶ درصد بیشتر افزایش نداشته ،ولی بودجه فصل راه استان ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به آغاز اجرای عملیات راهسازی ،این اقدام را نشانگر تلاش همه مسوولان استان اعم از نمایندگان ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، معاونت عمرانی و مدیر راه و شهرسازی دانست.

وی تصریح کرد: امسال جهش خوبی در خصوص بودجه راه در استان اتفاق افتاده ،به طوری که در سال گذشته بودجه این منطقه در بخش راه شش میلیارد تومان بود که امسال با رشد بالغ بر هشت برابری ، ۴۰ میلیارد تومان شده است.

استاندار اردبیل اظهار کرد: مسوولان استان به فکر مردم و امید آفرینی  بوده و نمایندگان هم دغدغه توسعه زیرساخت ها در استان را دارند.

بهنام جو اظهار کرد: این حرکت ها به نتیجه رسیده و با توجه به اهمیت منطقه مغان برای استان ، تامین زیرساخت های مختلف و توسعه این منطقه مورد توجه جدی است.

وی افزود: در راستای ایجاد زیرساخت های توسعه از جمله راه، سال گذشته جاده بیله سوار- گرمی  آغاز شده و با توجه به حجم اقدامات در این منطقه کسی نمی تواند بگوید در مرکز استان  به مغان توجهی نمی شود.

بهنام جو بیان کرد: در همین راستا آگهی پیمانکاری اجرای جاده اسلام آباد نیز از سوی راه و شهرسازی منتشر شده و از دهه فجر افتتاح ها در ابن مسیر فاز به فاز آغاز می شود.

وی گفت: در دهه فجر با همکاری مسوولان حوزه راه استان ، سوم خرداد و هفته دولت فازهای مختلف این مسیر به بهره برداری می رسد.