1

شورای شهر، خبرنگاران و معمای جیره خواری

خبری که از طریق وسایل ارتباط جمعی منتشر می شود باید درست ، روشن و جامع باشد و سرعت و دقت و صحت در آن کاملا مورد توجه قرار گیرد.
خبرنگار به کسی گفته می شود که وظیفه کسب،تهیه،جمع آوری و تنظیم اخبار و انتقال آن ها از طریق وسایل ارتباط جمعی را بر عهده داشته باشد.
با توجه به موارد بالا خبرنگاری که با سرعت و دقت، خبر را در اختیار افکار عمومی و جامعه قرار بدهد باید به عنوان یک خبرنگار موفق مورد تقدیر قرار گیرد ولی متاسفانه در شهر ما یک خبرنگار موفق مورد مواخذه قرار گرفته و در کمال تعجب با القابی چون جیره خوار روبرو می شود.
می گویند رحیم آقازاده یکی از اعضای شورای شهر در جلسه رسمی در ارتباط با مدیر کل ورزش و جوانان اظهار نظر می کند. خبرنگاران حاضر در جلسه بر حکم وظیفه نسبت به مخابره خبر اقدام می کنند و به دنبال اطلاع آقازاده از انتشار مطلب،خبرنگاران را مورد عنایت و محبت بی پایان قرار می دهد و تلاشگران عرصه اطلاع رسانی را به القابی چون جیره خوار و ضعیف مفتخر می نماید.
جلسات علنی تعریف خاص خود را دارند. در جلسات علنی سخنرانان نباید انتظار داشته باشند که انعکاس اخبار جلسه با نظر آن ها و تائید حضرات باشد.
وقتی در جلسه علنی نماینده ای حرفی بر زبان جاری می کند خبرنگاری موفق است که بتواند در کم ترین زمان ممکن اخبار جلسه را به اطلاع عموم برساند یعنی همان کا ر که خبرنگاران حاضر در جلسه شورا انجام دادند ولی به جای تقدیر و قدردانی از زحمات آن ها،جیره خوار شدند.
کسانی که اطلاع کافی در حوزه خبر و خبررسانی نداشته و به رمز و رموزآن آگاه نیستند در قبال فعالیت های اصولی موضع گیری می کنند و با رفتاری غیر قابل قبول آنچه را که نباید بر زبان جاری کنند بیان می نمایند.
دخالت و اظهار نظر در موردی که انسان علم و اطلاع کافی نسبت به آن نداشته باشد به مشکلی بزرگ در جامعه ما تبدیل می شود. کسانی که با رای مردم به مجلس شورای اسلامی و یا پارلمان محلی راه پیدا می کنند از همان ساعات اولیه به همه علوم آراسته می شوند و اظهار نظر در
همه موارد را حق طبیعی و مسلم خود به حساب می آورند.
خبرنگار جیره خوار نیست. خبرنگار فردی ضعیف و درمانده نیست. خبرنگاران افرادی آزاد،مستقل،نترس و شجاع هستند . خبرنگاری که وظیفه خود را به نحو احسن انجام بدهد باید مورد تقدیر قرار بگیرد و حرمتش حفظ بشود.
و در نهایت از رئیس محترم شورا انتظار می رود اجازه توهین به خبرنگار در صحن شورا را ندهد. مسلما جامعه خبری استان در انتظار موضعگیری رسمی رئیس شورا در قبال رفتار انجام یافته خواهند بود. بدون شک عیار مسئولین در چنین شرایطی برای مردم و افکار عمومی روشن و مشخص می شود.




بیانیه انجمن دیده‌بان طبیعت اردبیل در رابطه با طرح “پاکبانان محرم

انجمن دیده بان طبیعت اردبیل بیانیه ای در ارتباط با طرح پاکبانان محرم منتشر و به مراحل تشکیل و پاگیری آن اشاره کرد.قضاوت در مورد چگونگی اجرای طرح در محرم سال جاری با خوانندگان عزیز خواهد بود
متن بیاتیه بل شرح زیر است:
یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلى یَوْمِ الْقِیامَهِ
نظر به حواشی صورت گرفته در رابطه با طرح “پاکبانان محرم اردبیل” و اجرای آن به صورت همزمان و جداگانه توسط انجمن دیده‌بان طبیعت اردبیل و شهرداری جهت تنویر افکار عمومی و پاسخ به ابهاماتی که در این رابطه وجود دارد نکاتی را به استحضار می‌رساند:
۱. انجمن دیده‌بان، سازمانی غیردولتی، غیر‌سیاسی و غیرانتفاعی است که از بدو تاسیس در سال ۱۳۹۴ به اجرای طرح‌های زیست‌محیطی و فعالیت‌های مدنی عام‌المنفعه اشتغال دارد. طرح پاکبان محرم، یکی از ده‌ها طرح اجرا شده توسط این انجمن است که در سال‌های اخیر، به همت جوانان عاشورایی پایتخت حسینیت ایران در حاشیه مراسم باشکوه محرم اجرا و در سایه توجهات حضرت حق، با اقبال و استقبالی ملی مواجه شده است.
۲. اجرای این برنامه در محرم امسال اما با حواشی پدید آمده پیرامون حق مالکیت طرح و ورود نهادهای شبه دولتی برای بهره‌مندی از ثمرات درختی که حاصل سال‌ها تلاش مردم و جوانان این خطه بود، در هاله‌ای از غبار سیاست و مصادره و فرصت‌طلبی، خدشه‌دار شد. این چند سطر، شاید تلاشی برای ابهام‌زدایی از این ماجرا باشد یا به نظر برسد، اما در واقع گلایه‌نامه‌ای است که به امید زدودن غبار خستگی و بهت جوانان پای کار و پاک‌ دل مجری این برنامه نوشته می‌شود. همان‌ها که امسال هم مثل همه این چند سالی که از آغاز طرح پاکبان می‌گذرد آمدند، لباس سبز خادمی آقا را پوشیدند، شهر را پاک کردند و رفتند. این‌بار هم با لبخندی روی لب اما علاوه بر آن، بهتی در دل که نشان از بی‌اعتنایی همراه با بی‌خبری از بازیچه‌های چرخ بازیگر سیاست داشت.
۳. حضرت آیت‌الله عاملی امام جمعه گرانقدر اردبیل در جلسه‌ای ایده اجرای طرح پاکبانان محرم اردبیل را با شهردار اردبیل که در آن زمان چند ماه از انتخابش به این سمت می‌گذشت مطرح می‌نمایند. همزمان درخواست برگزاری طرح توسط انجمن به استانداری ارائه شده بود. با تماس معاون فرهنگی وقت شهرداری با مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری جهت طرح موضوع و جلب همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد این دو مجموعه یعنی شهرداری اردبیل و انجمن دیده‌بان به هم معرفی می‌شوند.
۴. این طرح در یکم آبان سال نود و چهار، همزمان با تاسوعای حسینی متولد شد و هماهنگی اجرای آن طی یک جلسه یک ساعته با حضور آقایان کیومرث اوچی و صادق پناهی صورت گرفت. چند روز مانده به اجرا روابط عمومی شهرداری در جریان قرار گرفت و برای پشتیبانی مسئول شد.
۵. بسیاری از اشخاص و مجموعه‌های دیگر طی پنج سال اخیر در اجرای طرح مشارکت داشته‌اند که به جهت تعدد آنها از ذکر اسامی اجتناب می‌شود.
۶. در همان سال انجمن از شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل به جهت اجرای طرح لوح سپاس دریافت کرد و این رویداد انعکاس کشوری در برنامه‌های تلوزیونی پر مخاطب داشت که از آن جمله می توان به برنامه میلیونی پایش اشاره کرد.
۷. از سال سوم با حذف معاونت فرهنگی از چارت شهرداری، روابط عمومی که پیشتر نقش پشتیبانی را در طرح ایفا می‌کرد به عنوان جایگزین، نقش مستقیم اجرا را از طرف شهرداری عهده‌دار شد که در آن زمان مسئولیت آن با جناب آقای نادر جلیلی بود.
۸. مشکلات ایجاد شده پیرامون مالکیت معنوی طرح از سال چهارم و با تغییر روابط عمومی شهرداری نقش جدی به خود گرفت چرا که آنان باور داشتند شهرداری که هزینه اجرای طرح را تامین می‌کند نیازی به جلب مشارکت دیگران را ندارد.
۹. امسال در پنجمین سال اجرا هیچ جلسه هماهنگی برگزار نشد و شهرداری اردبیل راسا و بدون اطلاع انجمن فراخوان خود را منتشر نمود.
۱۰. به جهت پاسداشت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و دفاع از شان آنان انجمن رویکرد خود را پاکبانی اندیشه قرار داد و تصمیم گرفت نشان دهد که سازمان‌های مردم نهاد دارای قدرت کافی برای اجرای مستقل برنامه‌های خود هستند و نیازی به مجموعه‌هایی چون شهرداری ندارند.
۱۱. با اخذ مجوز از شورای محترم تامین طبق سنوات گذشته توسط انجمن ثبت‌نام صرفا با ارسال پیامک به شماره رسمی انجمن آغاز شد و با عنایت و توجهات حضرت حق تعداد داوطلبان شرکت کننده در تصاویر ثبت و منعکس شده قابل ارزیابی است.
۱۲. در مقابل شهرداری اردبیل غرفه‌ ثبت‌نام خود را در پیاده‌راه عالی‌قاپو دایر کرد. با استفاده از آرشیو سال گذشته اعضای انجمن تبلیغات گسترده تلوزیونی با نام شهرداری پخش شد. بنرهای فراخوان در سطح شهر نصب گردید. نا‌امید کننده‌تر از همه اینها تلاش همه جانبه برای منصرف نمودن شهروندان برای همکاری با انجمن بود که از طریق کانال‌های تلگرامی وابسته به جدیت دنبال شد.
۱۳. تنها هزینه صورت گرفته صرفا برای تهیه کاور انجام یافت چرا که اعضای انجمن توسط ایستگاه‌های صلواتی سطح شهر پذیرایی شدند. غرفه‌ و بنری در سطح شهر مستقر نشد. کیسه‌های زباله توسط خیرین تامین شد. انعکاس اخبار توسط اعضا و نیز وجهه ملی انجمن انجام یافت و همه چیز با اوج قناعت و طبق روال اسلامی محقق شد.
۱۴. شهرداری اردبیل که با وجود وعده بیمه و ناهار، ثبت‌نامی کمتر از انجمن با یک خط سیمکارت داشت نیروهای خدماتی خود را با کاور سبز به میدان آورد و از اعداد یک‌هزار در مصاحبه‌ها استفاده کرد که به نوعی خط بطلان بر فعالیت داوطلبانه بود.
۱۵. به صراحت اذعان می‌دارد با توجه به انتشار تصاویر کاورهای رها شده در سطح شهر و بسیاری حواشی دیگر که به احترام ماه محرم از ذکر آنها معذوریم مسئولیت افرادی که با کاورهای شهرداری در شهر حضور یافتند بر عهده انجمن نیست.
۱۶. پیام واضح شهرداری اردبیل به جامعه این بود که من شریک قابل اعتمادی نیستم و بهتر است هیچ شخص، مجموعه یا سمنی طرح مشترکی را با من اجرا نکند چرا که روزی آن را به نام خود مصادره خواهم کرد.
۱۷. انجمن دست تمامی کسانی را که خالصانه و آگاهانه برای پیشرفت کهن شهر اردبیل تلاش می‌کنند می‌فشارد، برای تمامی افرادی که نا‌آگاهانه مانع فعالیت کنشگران راستین قرار گرفته‌اند بیداری آرزو می‌کند و برای آنانی که عمدا سد راه حقیقت شده‌اند طلب بخشش می‌نماید.
۱۸. همچنین اذعان می‌دارد در رابطه با ایجاد کانال‌های ناشناس که نسبت به تخریب سازمان‌یافته برگزارکنندگان اقدام نموده بودند حق پیگیری قضایی را برای خود محفوظ می‌داند.
۱۹. انجمن امیدوار است مجموعه شهرداری و شهردار محترم در کنار رقابت با یک سازمان مردم نهاد برای بهبود وضعیت محل دپوی زباله، به روز و استانداردسازی سیستم جمع‌ آوری پسماند و بهبود وضعیت معیشت رفتگران محترم نیز وقت و هزینه بگذارند.
۲۰. در انتها از حمایت‌های معنوی حضرت آیت‌الله دکتر سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم اردبیل، شورای محترم تامین استان و شهرستان اردبیل، فرماندار محترم، مدیرکل محترم دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل محترم ورزش و جوانان، مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست محترم دانشگاه محقق اردبیلی و معاونت محترم امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کمال قدردانی را می‌نماید. همچنین دست تمامی زحمت‌کشان اصلی طرح یعنی هشتصد و سیزده ثبت نام کننده امسال و همچنین هزاران شهروندی که طی چهار سال اخیر برای ارتقا مدنیت دارالاشاد اردبیل تلاش کرده‌اند و نیز تمامی عزیزانی که در شکل گیری این جنبش زیست‌محیطی از دیار شیخ صفی الدین اردبیلی سهم داشته‌اند به گرمی می‌فشارد‌.




مرور درس عاشقانه زیستن در مراسم شام غریبان هیأت مکتب الشهدا

سالار و سرور شهیدان آقا حسین بن علی(ع) با برافراشتن پرچم حماسه کربلا و عاشورا مدرسه ای را بنا نهاد تا مردمان در آن به نیکوترین و والاترین تربیت نبوی دست پیدا کنند.
حسین(ع) در آغاز نهضت و به هنگام حرکت از مدینه به سوی مکه در وصیت نامه اش نوشت “من می خواهم به خوبی ها سفارش و از زشتی ها جلوگیری کنم و به سیره جدم محمد (ص) و سیره پدرم علی بن ابی طالب(ع) رفتار نمایم” و حسین (ع) با بنیان گذاشتن چنین مدرسه ای اسلام را زنده کرد.
عاشقان حسین (ع) و کسانی که در اندیشه پیروی از آن بزرگوار هستند باید در مدرسه حسینی، روح شان اوج بگیرد و انقلاب کربلایی در درونشان رخ بدهد. آن هایی که عاشق اهل بیت(ع) هستند باید از مسیر منطق و معرفت پا به عرصه احساسات ناب و خواسته های اصیل بگذارند تا حسینی بشوند.
در عزاداری های محرم و در اشک ریختن ها و سیه زدن ها باید از شور به شعور رسید. شور حسینی اعجاز می آفریند و زمانی که احساس و تفکر دو بال شعور و معرفت آدمی شوند روح را تا عرش بالا می برند.
دل واله نهضت حسین(ع) است
جان محو تماشای حسین (ع) است
دل های همه خداپرستان
کانون محبت حسین(ص) است
مجالس عزاداری اگر با غنای محتوایی آمیخته شود و برنامه هایی بر پایه حریت و آزادگی که از ضروری ترین اساس مدرسه حسینی است به مورد اجرا گذاشته شود بهترین زمینه برای سیر آدمی به سوی کمالات را فراهم می کند.
در مجالسی که جوانان با شور وشوق حضور می یابند باید پیام های مهم عاشورا تبیین گردد و بیشتر درس های نهفته در مکتب عاشورا مورد توجه قرار گیرد.
اخلاص، صداقت، یکرنگی و یکپارچگی عزاداران حسینی در اردبیل مثال زدنی است و توجه عزاداران به حفظ سنت ها و با ممانعت از هرگونه آسیب برای رونق بخشیدن به مراسم مختلف از ویژگی های مهم دستجات عزاداری به شمار می رود.
در استان ما عزاداری برای سرور و سالار شهیدان با جسم و جان و روح وروان مردم پیوندی عاطفی، عمیق و جداناشدنی ایجاد کرده و به این علت است که در این منطقه مراسم دهه اول ماه محرم هر سال باشکوهتر از سال های قبل برگزار می شود.
در کنار عزاداری محلات مختلف، فعالیت برخی از هیأت ها در دهه اول ماه محرم نیز چشمگیر است. هیأت مکتب الشهدا با حضور جوانان ولایی و حسینی و با برنامه های متنوعی که اجرا می کند امید است بتواند با الهام از مدرسه حسینی سهمی هرچند ناچیز در تربیت و پرورش آینده سازان ایران اسلامی داشته باشد.
مراسم شام غریبان هیأت مکتب الشهدای اردبیل امسال با حضور دو نفر از پیرغلامان حسینی و از مداحان خوشنام و قابل احترام حال و هوای دیگری داشت.
جوانان مکتب در کنار بزرگان در شبی که سخت تر از آن را نمی توان در تاریخ پیدا کرد به خوبی با بازماندگان حادثه کربلا همنوائی کردند.
جوانان هیأت مراسم شام غریبان که یادآور آوارگی اهل بیت امام حسین(ع) و اسیران و کودکان بازمانده از واقعه کربلاست را با ناله ها و گریه ها و سوز و گدازشان برپا نمودند و در عزای شهادت مظلومانه شهدای کربلا اشک ماتم و عزا از دیده ها جاری کردند.
قدر این جوانان را باید دانست. جوانان با چشمانی اشکبار و با نوای حسینیم وای حسینیم وای و در حال قیام از حاج رحیم حیدری و حاج قدرت جوادی استقبال کردند و نشان دادند که تا چه اندازه به کسانی که در به اهتزار درآوردن پرچم عزای حسینی در منطقه نقش دارند، اهمیت قائل بوده وحفظ حرمت شان را واجب و لازم می دانند.
و دو پیر غلام چقدر زیبا اهمیت بودن در کنار جوانان متعهد و عاشق را دریافتند و با نوحه سرائی و قرائت اشعاری ناب از شعرای نامی بر شکوه و عظمت مجلس افزودند.
دو پیر غلام حسینی چنان با تسلط مرثیه سرایی کردند که اگر تا صبح مجلس را ادمه می دادند از همراهی جوانان و شوق آن ها برای گریه بر حسین و یارانش بالاترین لذات روحی و معنوی را می بردند.
حاج قدرت جوادی مداح پیشکسوت و پدر دو شهید گرانقدر، اشعار زیبایی از ساتید مرحوم منزوی، مرحوم مضطر و مرحوم حسان قرائت کرد و تحسین جوانان را برانگیخت.
حاج رحیم حیدری زمانی که با صدای دلنشین از تاج الشعرا مرحوم یحیوی خواند:
قاب قوسیندن اولکه چخوب اسری گیجه سی
ساربان کسدی اونون مثلنی دعوا گیجه سی
مجلس را حالتی دیگر بخشید.
مرحوم یحیوی در وصف حماسی صحنه های کربلا تبحر حاصی داشته است. آن مرحوم در به تصویر کشیدن واقعه کربلا و سرودن اشعار حماسی تا به آن حد بوده که او را فردوسی زمان لقب داده اند.
و ادامه داد:
آرترور واهمه نی عربده نهر فرات
مله شور وحشی نیستاندان اوجالمش نعمات
توکولوب یرده پاریلدار او سنق اسلحه جات
سوورور تپراقی یل یای گونی گرما گیجه سی
و ببینید که آمدن ساربان به قتلگاه را با چه مهارتی بیان می کند:
او هیاهوی خطرگه ده باخ اول سنگدله
هرچه آختاردی سالا بیلمدی بیر غارت اله
علی اوغلی منی مأیوس دیدی ایتمه بیله
گلمشم قسمت آلام منده بو اضحی گیجه سی
بولدی وار محضر شهده اونا سهمیه نهان
تحفۀ بانوی سلطان عجم دانه نشان
ایلدی اول بدوی فکر خیانت او زمان
شاه اونا مانع اولوب محنت عظمی گیجه سی
داد او غدار حسین اللرینی قطع ایلدی
تازه دن اول یارالی پیکری قانه بله دی
گوردی بر ناله گلور وا ولدی وا ولدی
بو گیجه اولدی سنیچون گنه دنیا گیجه سی
و مجلس عزای باشکوهی که با شور وشعور حسینی همراهی می کرد به پایان رسید تا گردانندگانش برای افزودن بر غنای مراسم بیشتر و بیشتر مصمم شوند. التماس دعا.




هیأت مکتب الشهدا آمیخته ای از شور و شعور حسینی

اردبیل را شهر حسینی نامیده اند. بچه های اردبیل تا زبان باز می کنند و حرف زدن آغاز می کنند یا حسین از اولین کلماتی است که یاد می گیرند و ذکرش می کنند. در اردبیل همه عاشق حسین(ع) هستند و او را مولا و سرور خود می دانند و خدمت در آستانش را افتخاری بس بزرگ قلمداد می نمایند.
اینجا در طول سال عزاداری های سالار و سرورشهیدان استمرار پیدا می کند و عزاداری های ماه محرم با جلسات هفتگی هیأت های حسینی به عزاداری های محرم سال بعد پیوند زده می شود.
در اردبیل و در دهه اول ماه محرم وقتی اسم حسین در میان باشد همه آستین همت بالا می زنند و در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا بر عظمت عزای حسینی بیفزایند و برنامه های پربار و تأثیرگذار به مورد اجرا بگذارند. در اردبیل برای مردم همیشه در صحنه و حسینی آن، مهم ترین بحث برافراشته شدن لوای سید و سالار شهیدان و عظمت روزافزون مجالس عزاداری می باشد.
و چنین است که اینجا یعنی اردبیل را پایتخت حسینیت نامیده اند و محرم اش با حال و هوای خاص مقصد دوستداران ارباب در دهه اول ماه محرم محسوب می شود.
سنت عزادری اردبیل و تقسیم بندی شهر به شش محله بزرگ و ترتیب عزاداری آن ها در سطح شهر و بازار سرپوشیده در نوع خود بی نظیر است. تعصب مثال زدنی مردم برای حفظ سنت ها بدان حد است که علی رغم گذشت ده ها سال ، مردم همچنان به آدابی که از طرف نیاکان شان بنا نهاده شده پایبند هستند.
در کنار فعالیت دسته های عزاداری محلات مختلف شهر ، در سال های اخیر در سایه همت جوانان متعهد و دوستداران اهل بیت(ع) هیأت هایی فعال شده اند که مراسم عزاداری آن ها با رعایت برخی از آداب ضروری حال و هوای خاصی پیدا کرده و جوانان بیشتری از علاقه مندان به اهل بیت(ع) را جذب کرده اند.
یکی از هیأت های فعال در اردبیل هیأت مکتب الشهدا می باشد. مجالس عزاداری این هیأت که اکثریت اعضای آن را جوانان پاک سرشت، مؤمن و عاشق نظام و انقلاب تشکیل می دهند صفای دیگری دارد. حضور پرشور جوانان و رعایت اصول اولیه شرکت در مجالس عزاداری به نقاط قوت آن تبدیل شده و چنین است که فضای معنوی مجالس عزای آن هر روز توسعه پیدا می کند و در جذب هرچه بیشتر جوانان لایق و حسینی موفق عمل می نماید.
می گویند مجالسی که به نام اهل بیت(ع) برگزار می شود محل تشرف ولی اله الاعظم آقا امام زمان(ع) می باشد پس در چنین محافلی باید گستردگی ادب و اخلاق و رعایت حرمت و عزت در صف اول اقدامات باشد . مشاهده مجالس عزای هیأت مکتب الشهدا اثبات می کند که اعضا و خدمتگزارانش در تحقق این هدف بزرگ هیأت های مذعبی قدم های مؤثری برداشته اند.
معرفت و بصیرت از آداب اصلی و اساسی مجالس عزای حسین(ع) است . معرفت و بصیرت یعنی این که وقتی کسی با نمره ده به مجلس وارد شود نمره اش به هنگام خروج  به یازده برسد. یعنی این که شرکت کنندگان در یک مجلس عزا حتما باید به داشته های خود اضافه کنند و این امر ممکن نمی شود مگر این که گردانندگان هیأت ها به محتوی مجالس توجه نمایند.
در هیأت مکتب الشهدا و در دهه اول ماه محرم برنامه عزاداری با تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید آغاز می شود. یکی از روحانیون به سخنرانی می پردازد و در ادامه زیارت عاشورا قرائت می شود. سینه زنی بخش پایانی مراسم هر شب را تشکیل می دهد.
با این برنامه و اجرای اصولی و کامل آن همه شب مسلما بر اندوخته ها و آگاهی های جوانان حاضر در مجلس افزوده می شود و به این ترتیب یکی از مهم ترین آداب مجالس عزاداری حسین(ع) تحقق پیدا می کند.
عشق آفرینی یکی دیگر از آداب مجالس عزا می باشد. مطالبی که در چنین مجالسی گفته می شود باید بتواند عشق مردم به امام حسین(ع) را زیاد بکند. هیأت مکتب الشهدا با عملکردی که دارد و با ادامه موفقیت ها در راهی که انتخاب کرده نشان می دهد با گفته ها و سخنرانی ها و برنامه ریزی ها در رسیدن به هدفی بزرگ چون بالا بردن عشق مردم به ارباب کارنامه ای قابل قبول دارد.
بدون شک یک بار حضور در مراسم مکتب الشهدا می تواند دلایل مستند و قوی برای ادعاهای بالا را در اختیار قرار بدهد. جوانان ما در مقطع کنونی برای مصون ماندن از آسیب های احتمالی ناشی از برنامه ریزی های دشمنان به هدایت صحیح نیازمند می باشند. هیأت هایی چون مکتب الشهدا قادرند در تأمین نیازهای روحی و روانی و ابزار لازم برای پرورش استعدادها و دوری آن ها از دام دشمنان قسم خورده انقلاب نقش مؤثر و تعیین کننده ای داشته باشند.
برای همه گردانندگان مکتب سیدالشهدا و اعضای جوان، مخلص و عاشق آن از درگاه احدیت توفیق هرچه بیشتر در خدمت به مکتب پربار سالار و سرور شهیدان را آرزو می کنیم.

 

 

 




شکارچی حیات‌وحش در خلخال دستگیر شد

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست خلخال از دستگیری یک شکارچی غارتگر حیات‌وحش در منطقه حفاظت شده آق‌داغ این شهرستان خبرداد.

به گزارش ایرنا، مهدی کسایی  در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس اطلاعات واصله مبنی بر تخلف انجام شده توسط فردی از اهالی یکی از روستاهای بخش خورش رستم شهرستان خلخال، ماموران یگان حفاظت این اداره با همراهی محیط‌بانان پاسگاه برندق و ماموران انتظامی پس از کسب مجوزهای لازم به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: ماموران پس از بررسی محل زندگی این فرد موفق به کشف اعضای یک لاشه شکار شده کل و بز وحشی، یک قبضه اسلحه تک لول ساچمه‌زنی، ۲۹ عدد فشنگ ساچمه، ۲۸ عدد فشنگ چهار پاره و یک لوله اضافه اسلحه غیرمجاز شدند.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست خلخال اظهار داشت: شکارچی متخلف پس از تکمیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به سیستم قضایی تحویل داده شد.

 




شاعر اردبیلی رتبه دوم جشنواره شعر رضوی را کسب کرد

مهدی میرزا رسول‌زاده شاعر اردبیلی موفق به دریافت رتبه دوم چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا،  آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی با حضور هنرمندان و مسئولان در سالن کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.

بر اساس رای هیات داوران در این جشنواره بین‌المللی و در بخش داخلی و زبان ترکی مهدی میرزا رسول‌زاده از استان اردبیل موفق به کسب رتبه دوم شد.

همچنین در این جشنواره از بین ۲۴۰ اثر داخلی رسیده به دبیرخانه رویا شاه حسین‌زاده از ارومیه نفر اول شد و در بخش خارجی نیز از بین ۳۵ اثر خارجی عارف علی‌اف از جمهوری آذربایجان موفق به دریافت رتبه برتر گردید.

 

 




مبارزه با فساد و اعتماد مردم به قوه قضاییه

اقدامات قوه قضاییه در برخورد با عوامل فساد و بررسی عملکرد مدیران اجرایی با استقبال خوب مردم در سطح کشور مواجه شده است.

مردم امیدوارند که این بار مبارزه با کسانی که به صراحت نسبت به آرمان های انقلاب خیانت کرده و با زراندوزی از راه ناصواب تیشه به ریشه ملت بزرگوار ایران اسلامی زده اند نتیجه ای مثبت به دنبال داشته باشد.

هر وقت خبری در ارتباط با دستگیری متهمی در عرصه فساد منتشر می شود موج رضایت را می توان در چهره تک تک مردم دلاور ایران مشاهده کرد.

هر کسی که متهم به فساد اداری و مالی باشد شکی نیست که باید محاکمه شود. وظیفه دستگاه های نظارتی مگر چیزی غیر از شناسایی خائنین و عاملین فساد و تشکیل دادگاه صالحه است؟

مردم در ماه های اخیر به طرق مختلف نشان داده اند که حامی و پشتیبان دستگاه های نظارتی و قوه قضاییه در بررسی بحث مهم و قابل توجهی به نام فساد می باشند. در این میان موضعگیری برخی از دولتمردان و نگرانی آن ها از بابت ورود دستگاه قضا به بررسی عملکرد مدیران اجرایی و اظهار نظر های مختلف می تواند جای تعجب داشته باشد.

وظیفه همه افراد در هر پست و مقام و موقعیتی حمایت از مبارزه با فساد و برخورد قاطع و سخت گیرانه با عوامل ناامنی اقتصادی می باشد. برای مردم فرقی نمی کند که متهم در مورد فساد چه کسی بوده و به چه فردی وابسته باشد. اکثریت مطلق جامعه خواستار اجرای عدالت و جلوگیری از تضییع بیت المال و ممانعت از یکه تازی اندک افراد در فضای ناسالم اقتصادی هستند. آیا عمل کردن به خواسته مردم کار مثبتی است یا نه و برخورد با سوء استفاده کنندگان از موقعیت و اعتماد، کار غیر قانونی و نامناسبی است؟

در ماه های اخیر برخی از دولتمردان در ارتباط با چگونگی مبارزه با فساد سخن گفته اند و دکتر روحانی رئیس جمهور نیز در جشنواره شهید رجایی به مواردی اشاره نموده است.

روحانی در جلسه یاد شده گفت: رانت چگونه ایجاد می شود؟ شما فکر می کنید با دادگاه و دستگاه قضایی فساد از بین می رود؟ هر کسی که این فکر را می کند اشتباه کرده است. دستگاه قضایی آخرین مرحله است. البته اگر کسی تخلف کرده است باید محاکمه شود اما در مرحله آخر. با بگیر و ببند و دادگاه ، فساد برطرف نمی شود.

اگر بازداشت متهمان و برپایی دادگاه در مبارزه با فساد و ریشه کن کردن و یا کاستن از گسترش آن مؤثر نباشد پس چه چیزی می تواند در این ارتباط نقش تعیین کننده داشته باشد؟

دولت و دستگاه های اجرایی برای این که قطار فساد به ایستگاه پایانی نرسد چه اقداماتی انجام داده اند؟ چرا این اقدامات مؤثر واقع نشده اند؟ وقتی هر روز بحث جدیدی در فساد مطرح می شود و زوایای تازه ای از این موضوع خود را نشان می دهد آیا نباید دستگاه های نظارتی و قوه قضائیه وارد عمل شوند و به وظیفه ذاتی و قانونی عمل نمایند؟

 




سرعین نیازمند فضای شهری بیشتری است

استاندار اردبیل با اشاره به افزایش گردشگران و محدودیت شدید فضای شهری سرعین گفت: این شهر سیاحتی به فضای بیشتری برای میزبانی و ارایه خدمات مطلوب به مسافران نیاز دارد.

اکبر بهنامجو در جلسه  اقتصاد مقاومتی شهرستان سرعین گفت: با فضای موجود ارایه خدمات مطلوب به گردشگران مشکل بوده و لازم است محدوده شهری سرعین گسترش یافته و سرمایه گذاری بیشتری در زمینه اماکن اقامتی، درمانی ، گردشگری و تفریحی انجام گیرد.

به گفته وی، محدوده سرعین در سالیان گذشته گسترش چندانی نداشته و فضای موجود هم‌اکنون پاسخگوی اجرای پروژه های بزرگ عمرانی و گردشگری نیست.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای افزایش محدوده شهری سرعین نیازمند تدوین طرح جامع است، افزود: این طرح با رویکرد بین‌المللی تدوین می‌شود و مقرر شده مشاوری در این سطح انتخاب شود.

وی تشریح کرد: در این طرح باید تمام امکانات و زیرساخت‌هایی که نیازمندی‌های مسافران را تامین می‌کند، در نظر گرفته شود.

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به تلاش برای افزایش گردشگران در زمستان از اجرای جاده دسترسی به پیست اسکی آلوارس خبر داد و گفت: باید زمینه استفاده از آلوارس به عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری زمستان برای مسافران فراهم شود.

به گفته وی، در حال حاضر بخش زیادی از جاده آلوارس در حال اجرا بوده و مابقی راه ارتباطی هم با ۲۶ میلیارد تومان اعتبار در سال آینده عملیاتی خواهد شد، ضمن اینکه راهدارخانه توسط راه و شهرسازی در منطقه ایجاد شده و ماشین‌های برف روب نیز از زمستان سال‌جاری  در آن مستقر می‌شوند.

 




پنج روستای بیله‌سوارمغان صاحب گاز شدند

 به مناسبت هفته دولت طرح گازرسانی به پنج روستا در شهرستان مرزی بیله سوار مغان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، فرماندار بیله سوار در آیین افتتاح گازرسانی به روستاهای و قشلاق‌های منصور ، رحمان، قشلاق الهویردی، خورخور علیا و شورقویی گفت: این پروژه‌ها با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال  اجرا شده است.

حسن قبادی افزود: با افتتاح این طرح‌ها ۱۲۵ خانوار روستایی و عشایری شهرستان با جمعیت ۵۰۰نفر از نعمت گاز بهره‌مند شدند.

وی بیان کرد: قبل از دولت تدبیر و امید تنها به ۲۱ روستا  در این شهرستان گازرسانی شده بود که  با افتتاح این پروژه‌ها  مجموع روستاهای برخوردار از گاز به ۱۳۹ روستا رسیده است.

به گفته وی ، سال گذشته ۵۴ روستای شهرستان گازرسانی شده است.

فرماندار بیله سوار عنوان کرد: تاکنون ۹۲درصد از روستاهای شهرستان گاز رسانی شده  و انتظار می رود تا پایان سال این روند افزایش و به ۹۷درصد برسد.

 

 




ملاک تورم جیب مردم است

اثرات افزایش سرسام آور قیمت ها در زندگی عادی مردم کاملا قابل حس می باشد. در حالی که اکثریت مردم در اندیشه چگونگی تأمین مایحتاج عمومی و پاسخگویی به نیاز روزمره خانواده است بیان برخی از اصطلاحات اقتصادی و طرح مسائلی از قبیل تورم نقطه به نقطه برای آن ها غیر قابل فهم بوده و توجیه کننده خوبی برای کاهش تورم نمی تواند باشد.

وقتی اکثریت مردم در برابر موج گرانی توان ایستادگی نداشته و معیشت شان هر روز با سختی های بیشتری مواجه می باشد پذیرش ادعای کاهش تورم برای آن ها تقریبا غیر ممکن می شود.

مردم به آمارهای تخصصی اقتصادی کاری ندارند و برای درک آن ها نیز اطلاعات کافی و وافی ندارند. قیمت گوشت، مسکن، حبوبات، لبنیات، خودرو و … برای آن ها معیار کاهش یا افزایش تورم محسوب می شود. آمارهایی که فهم شان برای مردم عادی نیاز به توضیح بیشتری دارند قادر نخواهند بود توجیه کننده برخی از موارد اقتصادی از جمله کاهش تورم باشد.

گاهی وقت ها از سوی مسئولین اقتصادی بحث هایی در مورد کاهش تورم انجام می شود و به دنبال آن دنیایی از اصطلاحات اقتصادی بر زبان ها جاری می شود ولی تا زمانی که اثرات این کاهش در زندگی عادی مردم لمس نشود اعتماد کردن به آن آمارها امری غیر طبیعی جلوه خواهد کرد.

یکشنبه گذشته دکتر روحانی رئیس جمهور در یکی از سخنرانی ها گفت: آمارهای دو ماهه اخیر و نیز روز گذشته مرکز آمار نشان می دهد که هم نرخ تورم ماهانه و هم تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه های ابتدایی سال کاهش یافته است.

یک کارمند عادی و یک بازنشسته سر و کاری با تورم نقطه به نقطه ندارند . برای آن ها کاهش تورم به معنی کاهش قیمت گوشت و مرغ است و به عبارتی دیگر وضع معیشتی ملاک اصلی برای تشخیص افزایش و یا کاهش تورم می باشد.

روحانی در تبلیغات انتخاباتی در سال 92 گفته بود که ملاک تورم جیب مردم است. این گفته رئیس جمهور برای اکثریت مردم که آشنایی با آمارهای تخصصی اقتصادی ندارند بسیار قابل درک و قابل قبول است.

جیب مردم نشان دهنده افزایش تورم است هرچند که آمارهای تخصصی خلاف آن را بازگو کنند. مردم دوست دارند در تعیین وضعیت تورم به همان گفته رئیس جمهور در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری پایبند باشند و فارغ از هرگونه اصطلاحات دهان پرکن و سخت فهم، جیب خود را معیاری مهم و قابل اعتماد برای کاهش و یا بالا رفتن تورم قرار بدهند. والسلام