1

حضور به موقع مردم

دشمن به روش‌های مختلف در تلاش است تا بتواند در روند انتخابات ریاست‌جمهوری تأثیر بگذارد و با اجرای سناریوهای مختلف به اهداف ازپیش‌تعیین‌شده‌اش دست پیدا کند.
تجربه ثابت کرده‌است که دشمنان نظام، انقلاب و مردم ایران اسلامی می‌خواهند از همراهی مردم با مسئولین و برگزاری باشکوه انتخابات بکاهند اما مردم بارها نشان داده‌اند که با تمام وجود در پای آرمان‌ها و ارزش‌های منبعث از انقلاب ایستادگی کرده و مقتدرانه در مسیر تحقق آرمان‌ها گام برداشته‌اند.
بدون شک این‌بار نیز با حضور به‌موقع مردم، تلاش دشمنان بی‌نتیجه خواهد ماند و همچنان دشمنان و بدخواهان طمع‌کار و دارای خوی چپاولگری ناامید خواهند شد.
انتخاب فرد اصلح برای ریاست‌جمهوری در شرایط کنونی دنیا و منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. دشمنان دوست ندارند که در ایران اسلامی، دولتی بر سر کار بیاید که راه‌حل مشکلات و درمان نارسایی‌ها را در خارج از مرزهای ایران جستجو بکند و برداشته‌های ملی و ظرفیت‌های مردمی بی‌تفاوت باشد.
کسانی که در خارج از مرزهای ایران نشسته و برای ایرانی‌های مقاوم و همیشه‌ در صحنه نسخه پیچی می‌کنند می‌خواهند دولتی در رأس امور ایران قرار بگیرد که در اداره مملکت از شعارها و آرمان‌های انقلاب فاصله بگیرد و در برابر خواست و اراده دشمنان تسلیم بشود.
آن‌ها برای‌این‌که در آستانه هشتم تیرماه به این هدف خود برسند با آویزان شدن از دامن تاکتیکی به‌نام ایجاد یأس و ناامیدی می‌کوشند تا مردم را به آینده کشور و سلامت انتخابات و صلاحیت کاندیداها ناامید بکنند و این نظریه را که برای اداره کشور، نگاه‌ها باید به خارج از کشور معطوف باشد در سطح جامعه گسترش بدهند.
مردم و کاندیداها در راه مبارزه با دشمنان و خنثی کردن نقشه‌ها و اهداف آن‌ها این‌بار نیز واقع‌بینانه قدم به عرصه می‌گذارند و در دام جنگ روانی و توهمات و القائات دشمنان و دست نشانده های آن‌ها اسیر نمی‌شوند و بنا بر این رأی خود را به‌نام کاندیدایی که در خط رهبری، دارای کارنامه روشن و مدافع مردم و نظام باشد می‌نویسند و با الهام گرفتن از تجربیات سال‌ها و دوره‌های گذشته از قد برافراشتن آن‌هایی که در دوران مسئولیت‌هایشان بر کشور و ملت هزینه‌های سنگینی تحمیل کرده‌اند جلوگیری می نمایند.
در جمهوری اسلامی ایران برای سیاست پردازی‌های خیالبافانه و برای بازگرداندن گذشته‌هایی که در ذهن مردم خاطره خوبی نداشته است جایی وجود ندارد.
ایرانی‌های سرافراز به‌خوبی با توطئه‌ها و شرارت دشمنان آشنایی دارند و چنین است که در راستای عمل به وظیفه و سپردن مسئولیت امور اجرایی کشور به فردی اصلح و خدمتگزار به‌درستی و واقع‌بینانه اقدام خواهند کرد.




فریب افکار عمومی

انتخابات هشتم تیرماه با مشارکت بالای مردم، عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در مقابل چشم جهانیان به نمایش می‌گذارد. این انتخابات می‌تواند به محکمه عمومی برای محاکمه‌ی کسانی تبدیل شود که سال‌ها با قرار گرفتن در مسئولیت‌های مختلف، عاملی برای به وجود آمدن نابسامانی‌های اقتصادی و معیشتی بوده‌اند.

کسانی هستند که بار دیگر هوای رسیدن به قدرت و ادامه دادن سیاست‌های شکست‌خورده به سرشان زده است، کسانی با قرار گرفتن در کنار یک کاندیدا می‌خواهند با رسیدن به قدرت همچنان در خدمت منافع جناحی و شخصی خود قرار بگیرند و بدون شک محقق شدن این تقشه‌ها خود یک نوع دهن‌کجی و توهین به ملت می‌تواند تلقی شود.

مردم و کسانی که باید در پای صندوق‌های رأی حاضر بشوند برای انتخاب نامزد مورد اعتماد با وسواس بیشتری عمل خواهند کرد. کاندیدایی که مورد حمایت مسببان و حامیان برجام خسارت بار باشد در انتخاب نهایی آن‌ها نمی‌تواند جایی داشته باشد. کسانی که سال‌ها در سیاست فاجعه‌بار ارز ۴۲۰۰ تومانی نقش‌آفرین بوده‌اند حالا چگونه به خود اجازه می‌دهند که بار دیگر برای فریب افکار عمومی به بهانه حمایت از کاندیداها وارد عرصه بشوند، آن‌ها باید بپذیرند که چند سالی سکوت و پرده‌نشینی نمی‌تواند زمینه پاک شدن حافظه مردم را فراهم بکند.

بر همه کسانی که دل در گروی پیشرفت ایران اسلامی دارند واجب و ضروری است که با استفاده از هر وسیله ممکن برای کنار زدن پرده‌ها و معرفی کاندیداها و هواداران آن‌ها اقدام کنند و بدین وسیله از بازگشت به عقب برای میدان دادن به کسانی که نماد مستقیم مشکلات جامعه در هشت سال حکمرانی دولت تدبیر و امید بوده‌اند جلوگیری نمایند.




معرفی ۱۹۱ جالیزکار متخلف اردبیل به مراجع قضایی

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در ۲ سال اخیر ۲۵۸ اخطاریه زیست‌محیطی برای جمع‌آوری پلاستیک‌ها به جالیزکاران صادر شده است که از این میزان ۶۷ مورد منجر به پاکسازی و ۱۹۱ مورد به مراجع قضایی معرفی شده است.

به گزارش  ایرنا امروزه به دلیل کاهش و کمبود آب در جهان و ایران جهت افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی، راهکارهایی برای جلوگیری از هدررفت آب به دلیل تبخیر از سطح خاک و همچنین بعد از شخم زدن ارایه شده است.

یکی از متداول‌ترین روش‌ها در این زمینه استفاده از تکنولوژی‌های نوین آبیاری مانند آبیاری قطره‌ای، تحت فشار و بارانی بوده است که در سالهای اخیر کشت‌های زیرنایلونی هم برای تولید محصولات جالیزی بدان افزوده شده است.

اگرچه کشت های زیرنایلونی دارای مزایایی از قبیل کاهش تبخیر و هدررفت آب و یا افزایش راندمان مصرف آب، کاهش رشد علف های هرز، حفظ رطوبت خاک و…است اما عدم جمع آوری پسماندهای پلاستیکی موجب آلودگی خاک، محصولات و انتقال ریزپلاستیک ها به زنجیره غذایی و آسیب به سلامتی انسان، دام و سایر موجودات زنده می شود.

روزانه حدود یک میلیون تن انواع پلاستیک در جهان تولید می‌شود که به دلیل قرار گرفتن در معرض هوا و نور خورشید، تجزیه و پوسیده شده و به ذراتی به اندازه ۰.۱ میکرومتر (نانو پلاستیک) تا ۵ میلی‌متر (میکرو پلاستیک) تبدیل می‌شود.

این ذرات در محیط به ویژه در اکوسیستم‌های کشاورزی حضور داشته و باعث اختلال در محیط بیوفیزیکی خاک و ایجاد خسارت‌های بالقوه، منجر به خسارات اقتصادی و ورود آنها به زنجیره غذایی و تاثیر منفی بر سلامت انسان و سایر موجودات می‌شود.

افزون بر این شخم زدن زمین باعث انتقال ذرات میکرو و نانوپلاستیک به عمق خاک حتی تا ۹۰ سانتی‌متر شده و با تاثیر بر روی رشد کرم‌های خاکی، موجب کاهش وزن آنها می‌شود. این در حالی است که کرم‌های خاکی علاوه بر نقب‌زنی و هوادهی خاک، ضمن جلوگیری از فرسایش آن به بهبود زهکشی و بازیافت مواد مغذی کمک می‌کنند

در همین زمینه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل رور جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در سال های اخیر شاهد رواج و افزایش سطح زیرکشت محصولات جالیزی در استان هستیم به طوری که در سال ۱۴۰۲، مساحتی در حدود چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت محصولات جالیزی شامل خیار، گوجه‌فرنگی، خربزه و هندوانه اختصاص پیدا کرد.

به گفته حسن قاسم پور بیشترین میزان کشت زیرنایلونی در اراضی شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز به میزان حدود سه هرار هکتار بوده است.

بیشتر کشت های زیرنایلونی استان اردبیل استیجاری است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در عین حال گفت: بیشتر کشت‌های زیرنایلونی در اراضی زراعی استان به صورت استیجاری بوده و توسط جالیزکاران سایر استان ها، در منطقه کشت می شود و بعد از برداشت محصول، مواد پلاستیکی در زمین رها می شود و مشکلات بوجود آمده برای صاحبان این مزارع را دوچندان می کند.

وی در ادامه گفت: در ۲ سال اخیر ۲۵۸ اخطاریه زیست‌محیطی برای جمع‌آوری پلاستیک‌ها به جالیزکاران صادر شده است که از این مقدار ۶۷ مورد منجر به پاکسازی و ۱۹۱ مورد به مراجع صالح قضایی معرفی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل خاطرنشان کرد: بر این اساس با پیگیری های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، موضوع ممنوعیت کشت محصولات زیرنایلونی، در کارگروه‌های مدیریت پسماند استان و شهرستان‌های تابعه، مطرح و به تصویب رسیده است.

وی با تقدیر از تعامل و همکاری دستگاه قضایی استان به ویژه شهرستان‌های شمال استان اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد این کشاورزان به قانون تمکین کرده و اقدام به جمع آوری و پاکسازی پسماندهای پلاستیکی می‌کنند و دستگاه قضایی برای متخلفان حکم قضایی صادر می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: کشاورزان طبق الزامات قانونی باید از آتش زدن پسماندهای نایلونی و ضایعات کشاورزی خودداری و ضایعات و پسماندهای پلاستیکی مزارع را پس از برداشت محصولات جالیزی (زیر نایلونی) جمع آوری کنند.

قاسم پور افزود: با توجه به وظایف قانونی محوله در ضوابط و روش های مدیریت پسماندهای کشاورزی برای وزارت جهاد کشاورزی و با عنایت به وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست طبق ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماندها، این اداره کل نسبت به پیگیری موضوع مدیریت پسماندهای کشاورزی از سازمان جهادکشاورزی استان اقدام کرده است.




فضاسازی چهره‌های همیشه مدعی

انتخابات ریاست‌جمهوری در هشتم تیرماه برای ایران اسلامی مهم و قابل توجه است.
اقدام به‌موقع براساس قانون اساسی برای روشن شدن تکلیف ریاست‌جمهوری تا ۵۰ روز بعد از شهادت رئیس‌جمهور، خود نشانه‌ای از اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی است.
مردم ایران اسلامی بعد از پشت‌سر گذاشتن حوادث و اتفاقات مختلف از زمان پیروزی انقلاب و مقاومت در برابر توطئه‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمن به آن بلوغ و آگاهی دست یافته‌اند تا بتوانند خدمتگزاران واقعی، دوستداران صادق مردم و چهره‌های همراه با نظام را بشناسند.
مردم به‌خوبی با اهداف، برنامه‌ها، عملکردها و کارنامه جریان‌های مختلف آشنایی دارند. آن‌ها می‌دانند که کدام جریان در خط انقلاب، نظام و رهبری حرکت می‌کند و با تمام وجود به آرمان‌های شهدا پایبند هستند. آن‌ها با چهره‌ی کسانی که خارج از مجموعه نظام تعریف می‌شوند به‌خوبی آشنا هستند‌ هرچند که این‌ها بخواهند با بالا بردن تابلوی نظام، سرپوشی بر کارنامه سیاه خود بکشند‌.
ملت قهرمان و سرافراز ایران اسلامی کاملاً با مواضع و دیدگاه‌های جریان‌ها و چهره‌های سیاسی آشنا بوده و به موضع‌گیری آن‌ها در قبال نظام و انقلاب آگاهی دارند. تلاش جمعی برای ایجاد یأس و ناامیدی در بین مردم و تأثیرگذاری بر جریان انتخابات و یا سینه زدن در زیر لوای افکار وابسته به غرب و دشمنان ایران چیزی جز آب در هاون کوبیدن نبوده و نخواهد بود.
در فاصله اندک باقی‌مانده تا روز برگزاری انتخابات، برخی‌ها با سیاه‌نمایی‌ می‌خواهند چهره مقبول از خود به نمایش بگذارند و با ارائه مطالب غیر واقعی و آمارهای شبهه انگیز بر گذشته‌ی سراسر سوال برانگیز پوشش بدهند و تلاش‌شان را بر این استوار بکنند که بار دیگر خود را بر مردم تحمیل نمایند.
اما ایرانی‌های همیشه در صحنه‌ و وفادار به نظام و انقلاب به‌خوبی می‌دانند که جریان‌ها و چهره‌هایی که خود عاملان اصلی در ایجاد مشکلات کشور و مانعی بزرگ و فراموش‌نشدنی در حل مشکلات مردم داشته‌اند نباید بار دیگر میدان ابراز وجود پیدا بکنند.
مردم با حضور یکپارچه در پای صندوق‌های رأی و با انتخابی آگاهانه و مشارکتی فراگیر و به‌دور از فضاسازی چهره‌های همیشه مدعی و ناکارآمد و غرب‌گرا، فصل نوینی در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی ایران خواهند گشود.




فضول‌باشی و بوی کباب

پول‌دارها به کباب و بی‌پول‌ها به بوی کباب عادت کرده‌اند. تورم و بالا رفتن قیمت‌ها برای اقشار آسیب‌پذیر به یک عادت تبدیل شده‌است. هم چنان‌که شکست‌های متوالی نمایندگان فوتبال استان در رقابت‌های منطقه‌ای و لیگ سه و دو یک امر طبیعی تلقی می‌شود. اگر روزی روزگاری تیمی بتواند از این استان در یک دوره از مسابقه، مقتدرانه پیش برود و در صدر جدول قرار بگیرد باید معجزه رخ داده باشد.

با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین شدنی نیست، آمار دادن و شرایط را مطلوب و بی‌نقص ترسیم کردن برای ورزش و فوتبال نمی‌تواند چاره ساز شود. اگر به آمار و ارائه اطلاعات و به‌به گفتن‌ها بود الان باید استان ما از خیلی از استان‌های کشور جلو می‌زد. مگر سال‌ها قبل نمی‌گفتند که اردبیل جزو ۱۰ استان برتر فوتبالی کشور است اما واقعیت چیز دیگری بود. آمار و ارقام یک مشت عدد است که برخی‌ها برای راضی نگه‌داشتن دل خود و به نوعی کلاه گذاشتن بر سر افکار عمومی به دامن آن متوسل می‌شوند. با سخن گفتن‌ها، مصاحبه کردن‌ها، قیافه گرفتن‌ها و ادای بزرگان را درآوردن‌ها برای ورزش و فوتبال ما نام و نان نمی‌شود و چه زیبا گفته‌اند که “با دعای گربه‌کوره باران نمی‌آید”.

گفتم: فضول‌باشی وقتی در سطح جامعه صحبت از انتخابات و انتخاب چهاردهمین رئیس‌جمهور مملکت است تو چرا به جاده خاکی می‌زنی و از ورزش و فوتبال سخن می‌گویی؟ ضرب‌المثلی است که می‌گوید “لوله لهنگش آب می‌گیره” یعنی طرف از قدرت و نفوذ برخوردار است اگر مسئولی، رئیسی و یا مدیری بتواند آمار بدهد و از کنار آن به‌راحتی عبور کند و در موردش توضیح بیشتری ندهد یعنی این‌که طرف به قدرت و توان خودش امیدوار است که از بزرگ‌نمایی نمی‌ترسد و تخته گاز در این جاده پیش می‌رود.

گفت: درد بزرگ ما در مدیریت، تکبر برخی از مدیران است که از خودشان خیلی راضی هستند. تا به موقعیتی می‌رسند گذشته خود را فراموش می‌کنند و چنان قیافه‌ی ششدانگ می‌گیرند که نگو و نپرس. این‌ها افرادی هستند که “نی به نوک دماغ‌شان نمی‌رسد” فکر می‌کنند که همیشه چرخ‌های دنیا بر مراد آن‌ها خواهد چرخید و تا دنیا دنیا هست ردای مدیریت بر تن آن‌ها باقی خواهد ماند. انسان به فردایش و به روزی که در جلسه تودیع باید حضور یابد فکر کند و دیوار اعتماد و حرمت را با بولدزرهای قوی خراب نکند.

گفتم: مدیران تازه به دوران رسیده “غوره نشده مویز می‌شوند” یعنی با بی‌تجربگی می‌خواهند خود را بزرگ، کاردان، لایق و مطلع از همه امور عالم معرفی بکنند و حتی گاهی غرور و تکبر و خودخواهی چنان بر وجودشان مستولی می‌شود که برای پلک زدن و لب روی لب گذاشتن و دهان بستن هم افتخار نمی‌دهند.

گفت: آن‌هایی که با یک حکم و دو خط نوشته از خود بی‌خود می‌شوند و با یک شمشیر دو لبه همه چیز را از دم تیغ می‌گذرانند بهتر است بدانند که “هر جا چاه است یوسف در آن نیست” هر وقت انسان به موقعیتی رسید بداند که برایش وفا نخواهد کرد چرا که اگر وفاداری پست‌ها و منصب‌ها به اثبات می‌رسید نوبت مدیریت به آن‌ها نمی‌رسید. این را اگر بدانیم و بفهمیم دیگر نیازی به فخر فروختن، زور می‌گفتن و غرور و خودپسندی نخواهد بود.




تضمین اقتدار نظام

برای انتخاب درست در هشتم تیرماه توجه به برخی از نکات لازم و ضروری است. برای مردم در انتخاب فرد مورد نظر، حمایت گروه‌ها چه داخلی و چه خارجی مهم و تعیین‌کننده است.

وقتی حلقه‌هایی از دوستان و یاران معلوم‌الحال به دور یک نماینده تنیده شوند باید در نوشتن اسم کاندیدا بر روی برگه رأی بادقت و وسواس بیشتری عمل شود.

این روزها فضای مجازی با انتشار ویدیوها و پست‌های مختلف و به قولی در سایه پمپاژ رسانه‌ای می‌خواهند برخی واقعیت‌ها را از دید مردم پنهان نگاه دارند اما چهره‌ی همه‌ی کسانی که در عرصه سیاسی و اقتصادی فعال بوده و سال‌ها در مناصب مختلف ادعای خدمتگزاری داشته‌اند شناخته شده‌است. آن‌هایی که به خون شهدا وفادارند و دل‌شان برای آرمان‌های انقلاب می‌سوزد اجازه نمی‌دهند کسانی که در کارنامه‌شان نقاط مثبت و چشمگیری از همراهی مردم و وفاداری به ارزش‌های نظام را ندارند دوباره قد علم کنند و با ادعای حکمرانی قدم به صحنه بگذارند.

ایران اسلامی خود را برای حضوری باشکوه در پای صندوق‌های رأی آماده کرده‌است. مردم به کسی رأی می‌دهند که درد آن‌ها را درک بکند و با مشکلات دست‌وپنجه نرم کرده و برنامه‌ای برای رهایی و خلاصی از این مشکلات ارائه نماید.

توانایی و قدرت اجرایی مهم‌ترین دلیل برای قرار گرفتن در فهرست نامزدهای دارای شانس انتخاب به شمار می‌رود. دوران شعار دادن و بازی با کلمات گذشته است، سابقه وعده بدون عمل قادر به جلب اعتماد مردم نخواهد بود.

ایران اسلامی به رئیس جمهوری نیاز دارد که معتقد به قانون اساسی بوده و خود را ملزم به اجرای آن بداند و هم مورد اعتماد و همراه با ولایت فقیه باشد.

برای ایرانی‌های سرافراز قابل‌قبول نخواهد بود که نامزدی فریاد عدالت‌خواهی سر بدهد ولی در کنارش کسانی باشند که پیشینه سکوت در مقابل جریان استکباری را داشته و بدون برنامه مدون و قابل‌قبول برای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی مدعی باشند.

ایران به رئیس جمهوری باتجربه و کارآمد نیاز دارد. توانمندی در اداره امور اجرایی یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند در رسیدن به هدف نامزدها را یاری نماید.

در انتخاب از میان نامزدها ضروری‌ست توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری و امام راحل مبنی‌بر برخورداری بالاترین مقام اجرایی کشور از قدرت و توانایی به‌عهده گرفتن مسئولیت باید موردنظر قرار بگیرد، نامزدی که قادر باشد با توانمندی و علم و آگاهی نسبت‌به وظایف و اختیاراتش اهداف عالیه نظام را بتواند محقق بکند.

انتخابات فرصت طلایی برای تبدیل آن به یک حماسه سیاسی است و مسلم مردم ایران اسلامی در هشتم تیرماه ۱۴۰۳ چون همیشه حماسه می‌آفرینند و در سایه آن اقتدار نظام را تضمین می‌کنند.




مردم به چه کسی رأی می‌دهند

در فاصله ۱۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهور، بازار تبلیغات نامزدها کم‌کم داغ می‌شود. با پخش برنامه‌های تبلیغی از صدا و سیما و آغاز فعالیت ستادها، فضای کشور به‌مرور رنگ‌وبوی تبلیغاتی به خود می‌گیرد.

سخنرانی‌ها، نشست‌ها و سفر برخی از کاندیداها به استان‌ها و شهرستان‌ها و ارتباط با اقشار مختلف و نخبگان، بخشی از تحرکات انتخاباتی و نشانی از تلاش نامزدها و هواداران‌شان برای جلب توجه افکار عمومی است.

در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها ستاد نامزدها در تکاپوی جلب نظر مردم و پررونق کردن ستادهای انتخاباتی و به نوعی در تدارک زهر چشم گرفتن از رقبا و هواداران آن‌ها هستند. هر چه به‌روز برگزاری انتخابات نزدیک بشویم با اوج گرفتن فعالیت‌ها و پخش مناظره‌های صدا و سیما، گفتار و رفتار نامزدها بیشتر مورد رصد مردم و افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

با توجه به فرصت اندک نامزدها برای تبلیغات میدانی به‌نظر می‌رسد در دوره چهاردهم، صداوسیما نقش تأثیرگذاری در فضای انتخاباتی داشته باشد. حضور نامزدها در برنامه‌های مختلف و مخصوصاً مناظره‌ها برای کاندیدا‌ها سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده خواهد بود.

گروه رسانه‌ای کاندیداها درصورتی‌که بتوانند در تولید محتوا از تجربیات دوره گذشته استفاده ‌کنند قادر خواهند بود با طراحی برنامه‌های جدید، نظر اکثریت جامعه را به سوی کاندیدای مورد حمایت خود جلب نمایند.

کاندیداها به هر ترتیبی می‌خواهند در بین هواداران وحدت و هماهنگی ایجاد بکنند و به‌نظر می‌رسد در جایی که جمع شدن همگی در زیر یک سقف امکان‌پذیر نباشد راه‌اندازی ستادهای مردمی هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

تجربه انتخابات دوره‌های گذشته و مخصوصاً انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری، کارایی و قدرت نفوذ و تأثیرگذاری ستادهای مردمی را نشان داده است. در روزهای اخیر با صدور احکامی با این عنوان توسط برخی از نامزدها حتی رقابت در درون تشکیلات، خود به عاملی برای افزایش شور و شوق انتخاباتی و بالا رفتن میزان مشارکت تبدیل شده‌است.

و درنهایت با اوج گرفتن برنامه تبلیغاتی نامزدها و فعالیت شبانه‌روزی ستاد‌ها و حاکم شدن فضای انتخاباتی در سطح کشور این سؤال مهم و حیاتی و فراگیر مطرح است که مردم به چه کسی رأی می‌دهند؟




کاندیدای اصلح

برای فردی که بتواند از سبد رأی بیشتری برخوردار باشد برخورداری از برخی از ویژگی‌ها لازم و ضروری است. فردی که می‌خواهد به‌عنوان ریس جمهور در صدر قوه مجریه ایران اسلامی قرار گیرد باید به مبانی اسلام از بن دندان مسلح باشد و این ویژگی را در مسئولیت‌های قبلی نشان داده باشد.

مردم به نامزدی رأی خواهند داد که به معنی اخص کلمه شجاع باشد. نامزدی که توان و شجاعت لازم برای دفاع از اسلام و دفاع از آرمان‌ها و دفاع از مردم را داشته باشد با استقبال آن‌ها مواجه می‌شود. کافی‌ست که پیشینه نامزد‌ها در برخی از رویدادها و اتفاقات سال‌های گذشته مورد بررسی قرار بگیرد. موضع‌گیری در فتنه‌ها و روند مذاکرات با کشورهای دیگر در بازسازی عملکردها می‌تواند مؤثر باشد.

مردم به کاندیدایی رأی می‌دهند که عدالت‌خواهی در فصولی از مسئولیت‌های وی کاملاً روشن و واضح بوده و برخوردار از روحیه جهادی و فساد ستیزی و ایستادگی در مقابل ناعدالتی باشد.

کاندیدای اصلح برای انتخاب حداکثری مردم کسی است که معیشت مردم برایش از اهمیت بالایی برخوردار باشد. اگر کاندیدایی در کارنامه‌اش به مسائل اقتصادی و از جمله تولید ملی و رفع موانع آن توجه داشته و حمایت جوانان را در دستور کار قرار داده باشد می‌تواند در جلب نظر رأی‌دهندگان موفق عمل نماید.

برای مردم قهرمان و ولایتمدار ایران اسلامی کاندیدای اصلح کسی است که برایش حفظ استقلال کشور و عزت مردم اهمیت داشته باشد. کسانی که بر طبل مذاکره‌های بی‌فرجام بکوبند و توانایی کوتاه کردن دست نفوذی‌ها، دزدها،  جاسوس‌ها و تروریست‌ها را نداشته باشند جایی در انتخاب آن‌ها در هشتم تیر نخواهند




پرهیز از نیرنگ و فریب

رعایت اخلاق و دوری از تخریب و تهمت در ایام تبلیغات می‌تواند زمینه برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور را فراهم کند.
مردم برای انتخاب اصلح نیاز به آشنایی با نامزدها و کاندیداها دارند. دوری کاندیداها از تخریب رقبا و تمرکز بر ارائه برنامه‌ها و معرفی هرچه بیشتر خود، می تواند برای مردم در انتخاب فرد اصلح بالاترین و بزرگ‌ترین کمک را بکند.
زمانی‌که کاندیداها و هواداران آن‌ها به دروغ، افترا، بزرگ‌نمایی مشکلات و دادن وعده‌های دست‌نیافتنی روی می‌آورند در واقع نسبت‌به گسترش بداخلاقی های انتخاباتی اقدام می‌نمایند.
برای هر کاندیدایی که می خواهد در دل مردم برای خودش جا باز کند و از رأی بسیار بالایی برخوردار شود معرفی برنامه‌ها و حفظ حرمت و احترام رقیب ضروری است.
آن‌هایی که در اداره امور کشور کارنامه سیاهی دارند و یا حتی در پایبندی به نظام نقطه‌های تاریکی در رفتارهایشان دیده شده‌است در طرفداری از یک نامزد می‌توانند بالاترین و بیشترین ضربه را بر وی وارد نمایند چراکه ملت ایران در حفظ اصول انقلاب با هیچ احدی مدارا نخواهند کرد.
ارائه برنامه کاربردی و قابل‌اجرا یکی دیگر از موارد رعایت اخلاق انتخاباتی محسوب می‌شود. نامزدهایی که به دامن وعده‌های دهان پرکن پناه نبرند و با مردم صادق باشند و هر برنامه‌ای را با توجه به واقعیت‌های موجود اعلام بکنند نسبت‌به کاندیداهایی که آن‌ها را رعایت نکنند از اقبال بیشتر بهره می‌برند. کاندیداها اگر به این مورد که شعارهای غیرواقعی حکم
فریب مردم را دارند معتقد باشند هرگز به این کار روی نمی آورند.
نامزدها در روزهای حساس و سرنوشت‌سازی که در پیش رو دارند در صورت رعایت اخلاق و تقوا و ادب اسلامی می‌توانند برای موفقیت در رقابت با رقبا امیدوار باشند. هر نامزدی که در گفته‌ها و نوشته‌ها و سخنرانی‌ها جانب انصاف را داشته باشد و از پایمال کردن حق رقبا خودداری کرده و از فضای موجود در جهت جلب رضای پروردگار استفاده نماید قادر به جلب اعتماد مردم خواهد بود.
در شرایط حاضر برای جامعه اسلامی ما حفظ وحدت و دوری از تفرقه و اختلاف ضروری است. سلیقه‌های گوناگون و اختلاف سلیقه‌ها امری طبیعی است نباید اجازه داد که عده‌ای فرصت‌طلب از آن سوءاستفاده نمایند و اعتقادات مردم همیشه‌درصحنه را نشانه بگیرند.
همه آن‌هایی که برای ایران اسلامی دل‌شان می‌تپد و موفقیت و سربلندی ملت بزرگ ایران را خواستار هستند و همه نامزد های ریاست‌جمهوری و هوادارانشان باید از هوا و هوس و نیرنگ و فریب بپرهیزند و به معنی واقعی کلمه از تجاوز به حقوق دیگر نامزدها خودداری بکنند.




اطلاعات فریبکارانه

در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات، فضای مجازی به محلی برای انتشار و ارائه اطلاعات فریبکارانه تبدیل می‌شود.

صفحات جعلی و در مواردی برخی از کانال‌ها و صفحات باهویت در انتشار اطلاعات فریبکارانه سعی دوچندان می‌کنند. اطلاعات فریبکارانه معمولاً به تلاش‌های عامدانه و اغلب سازماندهی‌شده اطلاق می‌شود که هدفی جز سردرگم کردن مردم و دستکاری اذهان از طریق ارائه اطلاعات نادرست ندارند.

اطلاعات فریبکارانه در همه ایام و به‌خصوص در مواردی چون انتخابات بسیار خطرناک است چراکه تولید و انتشار این‌گونه اطلاعات، سازماندهی‌شده است و از پشتیبانی مناسب مالی و امکاناتی نیز بهره‌مند می‌شوند.

معمولاً منتشر کنندگان اطلاعات فریبکارانه بر روی نقاط ضعف و تعصبات بالقوه جامعه تأکید می‌کنند و با این حربه تلاش‌شان بر این استوار می‌شود که بتوانند به حد کافی توسط دیگران تولیدات خود را در فضای مجازی به‌طور گسترده منتشر نمایند.

با انتشار اخبار جعلی و اطلاعات فریبکارانه، فضای اطلاعاتی را به‌گونه‌ای برای همه آلوده می کنند و حتی در برخی موارد، خود مبتکران و آغازگران این روند نیز از آن آسیب متحمل می‌شوند.

نمونه‌ای از اطلاعات فریبکارانه که در روزهای اخیر در فضای مجازی به‌طور گسترده منتشر شده بحث دستگیری صبا آذر پیک و یاشار سلطانی برای اجرای حکم محکومیت بوده که آن را منتسب به اعمال نفوذ قالیباف کرده‌اند.

این درحالی‌ا‌ست که روزنامه جوان در صفحه دوم شماره ۷۰۵۰ در یادداشتی آورده است: “در پرونده آذرپیک هفت شاکی و در پرونده‌ی سلطانی ۱۷ شاکی وجود دارد که قالیباف جزو شاکیان هیچ‌یک از این دو پرونده نیست.

این امر خود نمونه آشکار و روشن از انتشار اطلاعات فریبکارانه در فضای مجازی می‌باشد.