1

کنفرانس توسعه اقتصادی ایران و چین؛ معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اردبیل

کنفرانس توسعه اقتصادی چین که با حضور نمایندگانی از استان‌های اردبیل و چینگ‌های چین در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد، ضمن امضای سه تفاهم‌نامه همکاری، محمل و فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های اردبیل برای سرمایه‌گذاران چینی است. کما اینکه در این کنفرانس ۲۱ فرصت سرمایه‌گذاری به طرف چینی ارائه شد.

به گزارش ایرنا ، رویداد اردبیل ۲۰۲۳ فرصتی ارزشمند برای استان اردبیل است تا با معرفی ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، زیرساختی و صنعت و معدن اقدام به جلب و جذب سرمایه کرده و این ظرفیت‌های بالقوه را به فعلیت درآورد. از این جهت حضور سفیر چین در اردبیل در ششم اردیبهشت ماه امسال و رایزنی‌های مقامات ارشد استان با وی را می‌توان آغاز فرایندی ذکر کرد که در کنفرانس روز گذشته در تهران ظهور و بروز یافت.

ششم اردیبهشت ماه جاری و در جریان آغاز رویداد اردبیل ۲۰۲۳، سیدحامد عاملی استاندار اردبیل در دیدار با سفیر چین در ایران که به اردبیل سفر کرده بود، با معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری از برنامه‌ریزی برای طرح اتصال راه‌آهن اردبیل به روسیه و آسیای مرکزی و توجه و اهتمام مسئولان کشوری به این موضوع خبر داد و به سفیر چین پیشنهاد کرد با توجه به توسعه روابط میان تهران و پکن، شرکت‌های حوزه ریلی چین در قالب فاینانس، همکاری در پروژه مذکور را بررسی کنند.

وی همچنین با اشاره به سفر سالانه حدود پنج میلیون گردشگر داخلی و خارجی به اردبیل بخش گردشگری و حمل و نقل را از دیگر محورهای جذاب برای همکاری و سرمایه‌گذاری طرف چینی در اردبیل عنوان کرد.

عاملی در این دیدار خواستار نقش‌آفرینی سفارت چین در تهران برای توسعه همکاری‌ها و هماهنگی بین دست‌اندرکاران حوزه‌های صنعت ، عمران ، گردشگری و کشاورزی در استان اردبیل شد.

در ادامه رایزنی‌های مستمر برای توسعه همکاری‌های اقتصادیی روز گذشته مسئولان ارشد استان‌ اردبیل و چینگ‌های ظرفیت‌های خود را ارائه کرده و نحوه تعامل میان ۲ استان در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی را بررسی کردند. علاوه بر این سیدحامد عاملی استاندار اردبیل ۲۱ طرح اقتصادی، عمرانی و فرهنگی پیشنهادی استان اردبیل را جهت همکاری به طرف چینی ارائه کرد.

 

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دستاورد و خروجی این کنفرانس را امضای سه تفاهم‌نامه در حوزه‌های «انرژی‌های پاک»، «کشاورزی» و «روابط دوستانه و مدیریت شهری» بین استان اردبیل (ایران) و استان چینگ‌های (چین) ذکر کرد.

محور نخستین تفاهم‌نامه که توسط حسین قدیمی ، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل و مسئول کمیسیون توسعه و اصلاح استان چینگ‌های امضا شد تفاهم‌نامه «انرژی‌های پاک» بود. توسعه انرژی‌های پاک سال‌هاست که به دلایل مختلف در کشورهای توسعه یافته در کانون توجهات قرار گرفته است و کشور چین هم به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی در این بخش ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد.

مدیریت مصرف انرژی و مصرفه بهینه آن چند سال است که در کشور مدنظر قرار گرفته و ساختارهای اداری و اجرایی آن همچون سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) ایجاد شده است. از این جهت اجرایی شدن این تفاهم‌نامه را می‌توان ظرفیت‌سازی برای توسعه پایدار استان اردبیل ارزیابی کرد.

دومین تفاهم‌نامه را نوبخت اژدری ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و رئیس بخش کشاورزی و امور روستایی استان چینگ‌های از سوی طرف چینی امضا کردند. استان اردبیل با تولید سالانه بیش از چهار میلیون تن محصولات کشاورزی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است ، هرچند در سال‌های اخیر خشکسالی خسارت‌های سنگینی به این بخش وارد کرده است با این حال ظرفیت‌های گسترده‌ای در این بخش وجود دارد که در صورت سرمایه‌گذاری این بخش می‌تواند ضمن رونق بخشی به توسعه و اشتغال نقش استان را در ارتقای امنیت غذایی افزایش دهد.

هوشمندسازی کشاورزی ، استفاده بهینه از آب ، راه‌اندازی صنایع تبدیلی وابسته و ده‌ها صنعت مرتبط با بخش کشاورزی ظرفیت‌هایی است که در استان اردبیل وجود دارد ، از این جهت همکاری ایران و چین می‌تواند هم برای سرمایه‌گذاران سود آور باشد و هم زمینه‌ساز توسعه بخش کشاورزی اردبیل باشد.

 

تفاهم‌نامه روابط دوستانه و مدیریت شهری سومین تفاهم‌نامه‌ای بود که روز گذشته به امضای محمود صفری شهردار اردبیل و مدیرکل دفتر امورخارجه استانداری چینگ‌های رسید. شهر اردبیل در سال جاری میلادی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شده است.

این شهر با داشتن جاذبه‌های تاریخی همچون مجموعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ، بازارهای سنتی و خانه‌های تاریخی از یک سو و جاذبه‌های طبیعی همچون دریاچه شورابیل و بالیخلوچای از سوی دیگر ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای توسعه گردشگری دارد. از این جهت استفاده از دانسته‌ها و تجربیات مدیریت شهری می‌تواند زمینه‌ساز شکوفایی اردبیل شده و استانداردهای آن را یک شهر گردشگرپذیر جهانی ارتقا دهد.

سیدحامد عاملی استاندار اردبیل ، عبداللهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل، میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل، حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران – چین ، صفری شهردار اردبیل و پیرموذن نماینده اتاق بازرگانی استان اردبیل هیات اردبیلی را تشکیل دادند. در هیات چانگ‌های نیز عضو کمیته مرکزی و دبیر کمیته استان چینگ‌های حزب، سفیر چین در ایران، سخنگوی وزارت بین‌الملل چین و رئیس اتاق بازرگانی ایران-چین حضور داشتند.




برنامه‌های عزاداری روز تاسوعا و عاشورا در اردبیل اعلام شد

 مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به این که عزاداری‌های روزهای تاسوعا و عاشورا در اردبیل از برنامه‌های شاخص عزاداری در کشور است ، این برنامه‌ها را اعلام کرد.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برنامه عزاداری روز تاسوعا ساعت ۱۳:۳۰ روز پنجشنبه پنجم مرداد در محل عالی قاپو اردبیل در قالب قرائت قرآن، سخنرانی و مداحی توسط مداحان اهل بیت (ع) اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اجتماع بزرگ حسینیان اردبیل نیز در روز عاشورا ساعت ۱۷ جمعه ششم مرداد در محل عالی قاپو اردبیل در قالب قرائت قرآن، سخنرانی و مداحی توسط مداحان و شعرای آئینی با حضور هیات‌ها، دسته‌های عزاداری و مردم حسینی دارالارشاد اردبیل برگزار می‌شود.

وی اقامه نماز ظهر عاشورا را نماد عبودیت همراه با دلدادگی به حضرت امام حسین (ع) دانست و گفت: مردم مومن و عزادار اردبیل با حضور گسترده در نماز ظهر عاشورا نماد عبودیت همراه با عزاداری را به عنوان خاستگاه تشیع در کشور به نمایش گذاشته و به یاد آخرین نماز حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به اقامه نماز ظهر عاشورا می‌پردازند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده افزود: در شهر اردبیل در ۲ نقطه شهر اعم از مصلای حضرت امام (ره) اردبیل و امامزاده سید صدرالدین (ع) واقع در میدان وحدت اردبیل و در شهرستان‌ها در مساجد جامع هر شهر نماز ظهر عاشورا اقامه خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه اردبیل در پرورش مداحان شهیر نقش بسزایی داشته و عزاداری‌های منطقه شهرت بین‌المللی دارد، اظهار کرد: مردم اردبیل عقلانیت و تدین را در اجتماع عزاداری روز تاسوعا و عاشورای حسینی به نمایش می‌گذارند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده مراسم عزاداری ماه محرم اردبیل را الگوی عزاداری برای کشور دانست و افزود: اردبیل با برگزاری مراسم باشکوه و مدون عزاداری محلات ۶ گانه و سیزده گانه در بازار تاریخی و سطح شهر نشان داد که با تلفیق شور و شعور حسینی همواره در احیای مکتب حسینی ثابت قدم بوده و همواره با تاکید بر ترویج وفاق و همدلی در اشعار و مداحی‌ها زبان زد تمامی استان‌ها است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این مراسم مطالبه ملی از اردبیل است و آحاد حسینیان، چشم به عزاداری اردبیل دوخته و همواره عشق و ارادت خود را به حسینیان اردبیل اعلام می‌کنند، لذا مداحان و شعرا بایستی از قرائت هر گونه اشعار تفرقه‌انگیز و طعنه‌پرداز خودداری کرده و پیام‌های همدلی و یکپارچگی حول محور حب اهل بیت (ع) و تبیین اهمیت ایثار و شهادت را به عزاداران ارائه کنند.

دیار دارالارشاد و دارالایمان اردبیل که محل زندگانی شیوخ، عرفا و فضلایی همچون شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مقدس اردبیلی بوده و در استقرار حکومت یکپارچه شیعی به همت صفویان نقش مهمی داشته است، ماه محرم را با آئین‌ها و برنامه‌های خاصی گرامی می‌دارد و شکوهمندی این برنامه‌ها به حدی است که اردبیل، به عنوان قطب عزاداری‌های ماه محرم، الگویی برای سایر مناطق کشور محسوب می‌شود.




احیای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان را با جدیت دنبال می‌کنیم

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به احیای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان یک نگاه مشتاقانه و رو به جلو است و با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم.

به گزارش استانداری اردبیل، محمدمهدی اسماعیلی در نشست هیئت امنای بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان که -دوشنبه ۲ مرداد- برگزار شد، افزود: نقش آذربایجان در ساحت فرهنگ و تمدن ایرانی‌-اسلامی همواره تعیین‌کننده بوده و وقتی از آذربایجان صحبت می‌کنیم ادبیات ما، ادبیات انسجام و همگرایی ملی در ایران است.

وی با بیان اینکه آذربایجان نقش مهمی در منطقه قفقاز شمالی و جنوبی دارد،گفت: در تاریخ پیش و پس از اسلامی و همچنین تاریخ معاصر ایران شخصیت‌های بزرگ خطه آذربایجان همواره منشاء حرکت‌های رو به جلو و پیروزی انقلاب اسلامی بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مرزهای فرهنگی آذربایجان فراتر از مرزهای سیاسی همه کشورهای اطراف را درنوردیده و نگاه ما به ایران، به عنوان کشوری است که مرزهای فرهنگی قدرتمندی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تاریخ ایران اسلامی و منطقه آذربایجان و نقش پادشاهان صفوی همچون شاه اسماعیل در ایجاد وحدت ملی و تشکیل کشور متحد ایران اشاره کرد و گفت: ما پیش از کشورهای اروپایی و غربی در ایران دولت متحد داشتیم که باید در این زمینه به طور جدی اقدامات تبلیغاتی شود.

اسماعیلی درباره احیای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان تصریح کرد: اهتمام و توجه به این امر در جایگاه خود در حال پیشرفت است. نمی‌توان فرهنگ را به جغرافیای سیاسی محدود و محصور کرد و باید در این حوزه اقدامات جدی صورت گیرد.

اهمیت احیای مفاخر و میراث فرهنگی آذربایجان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت ارتباط اعضای هیئت امنای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان با سازمان آثار و مفاخر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معرفی مفاخر فرهنگی خطه آذربایجان تاکید کرد و گفت: احیای مفاخر و میراث فرهنگی این منطقه مهم فرهنگی کشور باید با کارهایی مثل تجدید چاپ متون قدیمی آغاز شود.

وی با بیان اینکه باید داشته‌های فرهنگی تاریخی خود را به جهانیان معرفی کنیم، اظهار کرد: پروژه‌های فرهنگی از جمله جاده حکمت در همدان و زنجان و مناطق فرهنگی خوی و خراسان از جمله برنامه‌های آغاز کننده در این زمینه است؛ ولی به کارهای جدی‌تر در این زمینه نیاز داریم.

اسماعیلی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید به دنبال احیای مفاخر و میراث فرهنگی کشور است و با ورود همه مسئولان مرتبط سعی دارد در این حوزه پروژه‌های فرهنگی جدی از جمله احیای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان را در سیاست‌های خود دنبال کند.

مدیر عامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان نیز در این نشست گزارشی از وضعیت و ساختار کنونی بنیاد و فعالیت‌ها و اهداف آن در حوزه فرهنگ و هنر منطقه آذربایجان ارائه کرد و با تشکر از دولت سیزدهم در اهتمام به احیای این بنیاد گفت: در دوره جدید در حال تاسیس بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان هستیم که مبتنی بر روایت درست تاریخ آذربایجان و هویت و فرهنگ این خطه از ایران اسلامی در آن ترکیب شده است.

روح‌الله رشیدی وجه پژوهشی بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان را بخش اصلی این بنیاد عنوان کرد و افزود: در این دوره سعی بر این است که تولید محتواهای مختلف از جمله کتاب، فیلم و طرح فراخوان فیلمنامه و رمان در سیاست کار بنیاد قرار گیرد. همچنین چاپ و انتشار فصل‌نامه‌های مربوط به پژوهش در حوزه آذربایجان از دیگر فعالیت‌های این بنیاد خواهد بود.

تقویت دیپلماسی فرهنگی آذربایجان با کشورهای همسایه

استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست بر لزوم احیا و فعالیت بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان با توجه به دو حوزه داخلی و خارجی منطقه آذربایجان تاکید کرد و گفت: توجه به دو جنبه داخلی و خارجی در حوزه فرهنگ آذربایجان ضروری است که در بخش داخلی هم‌افزایی و هم‌راستایی در حوزه فرهنگ و هنر چهار استان آذری زبان نیاز است.

زین‌العابدین رضوی خرم تاکید کرد: مهمترین محل شکل‌گیری این هم‌افزایی بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان است. در بخش خارجی نیز تاثیرگذاری در بیرون از این استان‌ها و توجه به کشورهای همسایه و مسائل مربوط به تبلیغات خارجی ضروری است.

وی افزود: یکی از کارکردهای اصلی بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان در خارج از کشور تقویت دیپلماسی فرهنگی و ایجاد ساختار مناسب برای بنیاد در حوزه تبلیغات در کشورهای اطراف است که لازمه رسیدن به این مهم ماموریت‌محور کردن این بنیاد است.

استاندارآذربایجان شرقی ادامه داد: همانطورکه مقام معظم رهبری فرمودند، «روایت تاریخ ایران بدون روایت آذربایجان ناقص است»، چون این خطه یکی از پرچمداران آزادی و وحدت در تاریخ ایران اسلامی بوده است.

وی در ادامه به برخی کارهای بر زمین مانده حوزه فرهنگ در منطقه آذربایجان اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان ورود نخبگان و شخصیت‌های فرهنگی برای انجام کارهای عقب‌مانده حوزه فرهنگ در این منطقه است.

لزوم نگاه یکپارچه به مسائل فرهنگی استان‌های آذری‌زبان

استاندار اردبیل هم در این جلسه با تشریح برخی ضرورت‌ها و عوامل مورد نیاز برای تقویت بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان گفت: از مهمترین این عوامل می‌توان به نگاه یکپارچه به مسائل فرهنگی آذربایجان در چهار استان آذری‌زبان و نبودن رقابت‌های محلی اشاره کرد.

سید حامد عاملی تاکید کرد: برای کار فرهنگی در حوزه آذربایجان نگاه گسسته باید به نگاهی پیوسته و متحد تبدیل شود.

وی در ادامه شناخت فرصت‌ها و تهدیدات در حوزه فرهنگ و ادب آذربایجان و تقویت مبانی آن را یکی از ضرورت های تقویت و کار فعال در این حوزه ذکر کرد و گفت: برای تولید محتوای اثربخش پیش از بررسی و شناسایی فرصت‌ها، توجه به تهدیداتی از جمله تحریف تاریخ آذربایجان از سوی دشمنان ضرورت دارد.

عاملی گفت:باید از همه ظرفیت‌های فرهنگی آذربایجان در این بنیاد استفاده شود تا جلوی این تحریف و تبلیغات منفی گرفته شود.

وی افزود: ابتذال و نابودی ریشه‌های اسلامی، دینی و اخلاقی از سوی جریان‌های افراطی در خارج از کشور یکی از تهدیداتی است که باید به طور جدی به آن توجه شود.

عاملی به فرصت‌های موجود در حوزه فرهنگ آذربایجان، مبانی هویت‌ساز تاریخ این خطه و تقویت جغرافیا و دیپلماسی فرهنگی برای نزدیکی با مردم کشورهای همسایه اشاره کرد و ادامه داد: در کشورهای همسایه مردم دارای باورها و ریشه‌های تاریخی مشترک با مردم ایران هستند که باید از این اشتراک در شناسایی و تبلیغ چهره‌های فرهنگی و گسترش نفوذ فرهنگی استفاده کرد.

علی اصغر شعردوست پژوهشگر و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز به توصیه‌های مقام معظم رهبری در برگزاری کنگره‌های باشکوه برای شعرایی مثل شهریار اشاره کرد و گفت: طبق توصیه‌های رهبری نیاز به جذب نخبگان و شخصیت‌های فرهنگی برای کار در زمینه فرهنگ آذربایجان وجود دارد که از نمونه کارهای پیشنهادی ایجاد فرهنگستان زبان ترکی با محوریت ایران اسلامی است.

وی با اشاره به برخی طرح‌های ناتمام حوزه فرهنگ در استان‌های آذری‌زبان افزود: باید در مسیر مقابله با تحریفات و تبلیغات خارجی که برای ضربه زدن به شعر و ادب فارسی انجام می‌شود کار جدی در این زمینه صورت گیرد و آثار قدیمی مرتب تجدید چاپ شود.

گقتنی است، در این نشست مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان نیز حضور داشتند.




کاهش چنج درصدی نزاع در اردبیل

 مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل از کاهش پنج درصدی نزاع در این استان در سه ماه اول امسال خبر داد.

به گزارش روبط عمومی پزشکی قانونی اردبیل ، دکتر نگار خوشنویس ر گفت: درسه ماه اول سال جاری سه هزار و ۹۳۹ نفر با ادعای نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان اردبیل مراجعه کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۹۵۷ نفر را مردان و ۹۲۸ نفر را زنان تشکیل دادند.

وی اضافه کرد: بر اساس اطلاعات واحد آمار اداره کل پزشکی قانونی استان اردبیل این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که چهار هزار و ۱۲۴ بود ، پنج درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمار ، بیشترین فراونی وقوع جرم در استان اردبیل مربوط به نزاع و درگیری خیابانی است.

خشونت به عنوان یک عامل ناپسند در رفتارهای اجتماعی هرسال تعداد زیادی را در استان اردبیل را به دادگستری می‌کشاند.

این تعداد بر اثر رفتارها و برخوردهای نادرست و خشونت‌آمیز در مناسباتشان با دیگران در مکان‌های مختلف از خانواده گرفته تا فضاهای کسب و کار ، معابر ، آموزشگاه‌ها و نظایر آن کارشان به نزاع و درگیری‌های انفرادی و یا گروهی کشیده می‌شود.




احیای فوتبال گل کوچک در استان، اگر اجازه بدهند

فوتبال گل کوچک با محوریت فدراسیون ورزش‌های همگانی راه‌اندازی می‌شود.

رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی از موافقت وزارت ورزش و جوانان برای احیای فوتبال گل کوچک تحت نظارتاین فدراسیون خبر داد.

در سال‌های نه‌چندان دور گل کوچک یکی از محبوب‌ترین و پرطرف‌دار‌ترین رشته‌های ورزشی بود که در سطح محلات و گذرگاه‌ها از رونق بیشتری برخوردار بوده‌است. در هر کوی ‌و برزن با دو دروازه و یک توپ پلاستیکی بساط گل کوچک پهن می‌شد و ساعت‌ها انجام این بازی شور و نشاط خاصی بر هر منطقه می‌بخشید.

این رشته زیبا و پر تحرک سال‌ها به دلایل مختلف فعالیتش محدود شد و گستردگی و عظمت خود را از دست داد. فدراسیون ورزش‌های همگانی با موافقت وزارت ورزش و جوانان برای احیای این رشته اقدام کرده‌است و مسلما در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها با برنامه‌ریزی هیئت ورزش‌های همگانی، رونق بازار فوتبال گل کوچک در جذب بیشتر جوانان و بزرگسالان به ورزش و فعالیت‌های بدنی تأثیرگذار خواهد بود.

هیئت ورزش‌های همگانی استان اردبیل با توجه به عملکرد موفقی که در سال‌های اخیر داشته است مطمئناً در گسترش این رشته، برنامه‌ریزی خواهد کرد. وقتی مینی فوتبال براساس قوانین موجود تحت نظر فدراسیون همگانی فعالیت خود را آغاز کرد در همان گام اول هیئت فوتبال استان اردبیل در قبال آن موضع‌گیری نمود و مدارس فوتبال و دیگر وابستگان به هیئت را از حضور در رقابت‌های مینی فوتبال منع کرد. اقدام هیئت فوتبال در آن مقطع نمونه بارزی از رفتارهای خودمحورانه و پشت کردن به مقررات جاری در ارتباط با مینی فوتبال و همکاری هیئت‌های ورزشی برای گسترش ورزش بود.

امیدواریم این‌بار در قبال گل کوچک و واگذاری اداره امور آن به فدراسیون ورزش‌های همگانی برآشفته نشویم و اظهار نظر در مورد فوتبال، چه گل بزرگ و چه مینی و چه گل کوچک را فقط در حیطه خود تلقی ننماییم.

وزارت ورزش، مسئولیت امور مربوط به مینی فوتبال و گل کوچک را به فدراسیون و هیئت‌های ورزش همگانی سپرده است و استان ما تافته جدابافته‌ای نیست که این مصوبات را نپذیرد و در قبال عملکرد هیئت ورزش‌های همگانی سنگ‌اندازی نماید.

رقابت‌های فوتبال گل کوچک در کنار فعالیت گسترده مینی فوتبال می‌تواند برای رونق بخشیدن به فضاهای ورزشی و جذب علاقه‌مندان بیشتر میادین موفق عمل نماید. ان‌شاءالله.




فضای مجازی ناامن

فضای مجازی این روزها ناامن شده‌است. ناامن به این مفهوم نیست که در آن ششلول بندها با انواع اسلحه در انتظار چکاندن ماشه هستند. ناامن آن نیست که ممکن است به‌طور فیزیکی مورد حمله قرار بگیری و تاوان حرکت‌های اصولی و منطقی‌ات را بدهی. ناامن به این مفهوم نیست که توان حضور در این فضا را نداشته باشی چرا که با ورودت دهانت را ببندند و تا می‌توانند با ضربه‌های کمربند چرمی نوازشت بدهند.

ناامن یعنی فروریختن دیوار حرمت‌ها و رواج تهمت‌ها و پایمال کردن واقعیت‌ها و برچیدن بساط اعتماد و گستردن سفره دروغ و جانبداری‌های معنی‌دار.

ناامن یعنی دنیای سیاست را آلوده کردن و بر حقایق موجود در جامعه پشت پا زدن و به هر وسیله‌ای منافع خود و دوستان را تأمین نمودن و در این راه دیگران را قربانی کردن و بی‌آبرو نمودن.

ناامن یعنی در آستانه انتخابات صفر را صد و صد را صفر جلوه دادن. ناامن یعنی آمارهای ساختگی ارائه کردن و افکار عمومی را با یک مشت اطلاعات غلط بمباران نمودن. ناامن یعنی رواج بی‌اخلاقی و قربانی کردن منافع جامعه در پای منافع شخصی و باندی. ناامن یعنی نسبت‌های ناروا دادن و مردی و مردانگی را در پای چندرغازی تهوع‌آور قربانی کردن.

هر کسی که در ناامن کردن فضای مجازی کوچک‌ترین نقشی داشته باشد باید از خدا بترسد. قرار گرفتن در پشت اسامی جعلی و عقده خالی کردن در قالب ناشناس‌ها کجایش می‌تواند در زمره کارها و اقدامات قابل‌قبول قرار گیرد.

وقتی کارها برای خدا و نوشتن‌ها و ادعاها و میدان‌داری‌ها در راستای جلب رضایت خلق خدا نباشد اوضاع رفته‌رفته خطرناک می‌شود. گاهی وقت‌ها یک مطلب، یک جمله و یک اقدام می‌تواند مشت خیلی‌ها را باز بکند و نقاب از چهره خناسان کنار بزند. دراین‌حال کسانی که با نقابی بر چهره، عاملی برای بازی با حیثیت و آبروی دیگران بودند با دست خود آبرویشان را می‌برند تا دگربار نتوانند با رفتارهای دوگانه ادای مصلحان، مبارزه کنندگان با فساد و بی‌عدالتی را درآورند و سنگ مردم‌داری،حق‌جویی، جوانمردی، انسانیت، بزرگ‌مردی و پایبندی به اصول را به سینه بزنند.

ترس از این است که هر چه به اسفندماه نزدیک بشویم بر دامنه دروغ، ریا و تزویر و حمله به حق و حقیقت افزایش پیدا بکند و نامردی و چشم بر حقایق بستن به عادی‌ترین اعمال تبدیل گردد.

ولی درهرحال باید توجه داشت که:

و مکروا و و مکر‌الله والله خیر‌الماکرین




خاطرات محرم، پیرعبدالملک محله عشق و وفا

فرارسیدن ایام عزاداری سالار و سرور شهیدان، بهترین فرصت برای بیان خاطراتی از دوران نوجوانی و جوانی در ماه محرم است. دوران نوجوانی و جوانی ما  در ماه‌های محرم، سرشار از خاطرات خوب است، خاطراتی که   این روزها رو به رو شدن با موارد مشابه  آن‌ها شاید امکان‌پذیر نباشد. رفتارها و عملکردهایی که این روزها نمی‌توان ردپایی از آن‌ها پیدا کرد.

همه‌ساله با فرارسیدن ماه محرم در برخورد با مواردی از قبیل حضور مردم در دسته‌جات عزاداری و عشق و علاقه آن‌ها برای اقامه عزای سید شهیدان همیشه این فکر در ذهنم می‌چرخد که عجب دنیایی است دنیای عاشقان صادق و راستین حسین (ع).

از اولین روزهایی که توان حضور در محافل و مجالس را داشته‌ام مسجد و دسته عزاداری، نخستین مقصدم بوده است. محافل حسینی در تربیت و پایه‌ریزی شخصیت اجتماعی من و هم‌سن و سال‌هایم نقشی مهم و تأثیرگذار داشته است.

خاطراتی که از ماه محرم در ذهنم نقش بسته است نمادهایی هستند که نسل‌ها در بین مردم منطقه و به‌خصوص در محله پیر‌عبدالملک اردبیل رواج داشته است. خاطرات ماه محرم و حضور در عزاداری‌ها برای اکثریت مردم حسینی اردبیل خاطره‌انگیز است و به جرئت می‌توان گفت که باورها و اعتقادات اردبیلی‌ها بخشی از زندگی‌ آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

بدون شک محرم و حال‌وهوای آن برای اردبیلی‌ها معنی و مفهوم خاصی دارد. در ده روز اول ماه محرم همه تبدیل به یک خانواده می‌شوند چرا که جمع شدن در زیر پرچم حسین(ع) جمع اردبیلی‌های پرشور را به یک خانواده بزرگ تبدیل می‌کند.

از عشق مردم اردبیل به حسین(ع) و علی اولاد حسین(ع) همین بس که در طول سال با برپایی هفته‌خوانی‌ها، هیئت‌ها و مجالس روضه، عاشورا‌‌ها را به‌هم پیوند می‌زنند و در هوای محرم و عاشورا روزگار می‌گذرانند.

برگزاری روضه ماهانه در منازل، سنت بسیار حسنه و با خروجی مناسب بود که متأسفانه این روزها بر پایی آن کم‌رنگ شده‌است. در شب اول هر ماه در اکثریت منازل در اردبیل با حضور یک روحانی، مجلس عزای حسین(ع) برای اهل خانه برپا می‌شد. در سال‌های اخیر برخی از جوانان پاک و بی‌ریا تلاش می‌کنند که این سنت حسنه را احیا نمایند.کاری که می‌تواند در ساختن آینده‌ای سرشار از پاکی، یک‌رنگی، امانتداری، صداقت و دوری از هرگونه کارهای زشت و ناپسند برای آینده‌سازان ایران اسلامی تأثیرگذار باشد.

خاطرات ماه محرم بیشتر به‌صورت شفاهی مطرح می شود. هر کس که خاطراتی از گذشته این ماه از پدران و پدر بزرگ‌ها شنیده و در ذهن‌ها ثبت نموده‌اند در محافل خصوصی  ودور همی ها طرح می کنند. در منطقه ما نیز بیشتر این خاطرات به روایت‌های شفاهی ختم می‌شود و امیدواریم که اهالی فن و محققین در جمع‌آوری این خاطرات و به یادگار گذاشتن آن‌ها برای نسل آینده اقدام نمایند. مطمئناً دراین‌راستا حمایت‌های لازم از سوی مسئولین فرهنگی می‌تواند به‌عنوان عامل محرکی در عملی شدن آن نقش آفرینی نماید.

در آستانه ماه محرم، تغییر چهره شهر و سیاه‌پوش شدن معابر و گذرگاه‌ها، من را به دورانی راهنمایی کرد که یادآوری آن‌ها برای پا به‌ سن‌گذاشته‎‌ای چون من موجی از غرور و افتخار در ثابت قدم بودن مردم در زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره امامی بزرگوار و حماسه‌آفرینی چون او را موجب می‌شود. سیاه کردن کاغذ برای بیان برخی از خاطرات محرم در محله پیرعبدالملک و در فاصله دهه 50 تا دهه60، ممکن است عاملی برای زنده شدن گذشته‌های عزاداری برخی از عزیزان باشد.

مشق زنجیرزنی

به‌طور معمول هفته خوانی زنجیر‌زنان محله پیر‌عبدالملک بعد از عید قربان آغاز می‌شد. پنج‌شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در منزل یکی از اهالی محل مجلس عزا برپا می‌شد. در سه یا چهار روز مانده به آغاز مراسم سنتی تشت‌گذاری هفته‌خوانی‌ به مسجد منتقل می‌گردید. مهم‌ترین بحث در هفته‌خوانی مسجد، مشق زنجیرزنی بود.

در این شب‌ها تمرین چگونگی ورود به مسجد در حال زنجیرزنی، نحوه ایستادن و هماهنگی با سردسته و مداح برگزار می‌شد. این کار با سخت‌گیری تمام انجام می‌گردید و بزرگانی چون مرحوم حاج جبار غفاری بر حسن تمرین نظارت می‌کردند. اتفاق می‌افتاد که در یک شب چگونگی ورود به مسجد چندین‌بارتکرار می‌شد و تا زمانی‌که زنجیرزنان نمی‌توانستند رضایت مرحوم غفاری را تأمین بکنند تمرین یا مشق زنجیر زنی ادامه پیدا می‌کرد.

حرمت‌ها و جایگاه‌ها

جوان‌ها جرئت اظهارنظر و سرپیچی از دستوربزرگان و ریش‌سفیدان را نداشتند. پرهیز از هرگونه حرکت اضافی، احترام به بزرگ‌ترها و حفظ حرمت رؤسای محله از خصوصیاتی بود که سال‌ها بر فضای مدیریتی مسجد پیر عبدالملک و دسته زنجیرزنی سایه انداخته بود.

خدایش بیامرزد، مرحوم حاج محمد برنجی یکی از افتخارات بزرگ محله بود. او وقتی به مسجد وارد می‌شد همه در حال خبردار قیام می‌کردند و روی حرفش حرفی نمی‌زدند.

چایخانه مسجد، قانون مخصوص به خود داشت. هر کسی که از راه می‌رسید امکان ورود به آن مکان را نداشت. گاهی اتفاق می‌افتاد که بیش‌از ظرفیتش نیروی جوان برای خدمت را پذیرا می‌شد و در مواقعی صحبت‌های بلندتر به داخل مسجد نفوذ می‌کرد. حضور حاج محمد برنجی در مقابل چایخانه و نگاه معنی دارش، سکوت مطلق را بر چایخانه حاکم می‌کرد.  من در دورانی که در دبیرستان تحصیل می‌کردم یکی از خدمتگزاران چایخانه و مأمور توزیع چای در بین عزاداران بودم.

رفتار و برخورد بزرگان و زحمتکشان مسجد در دهه‌های ۴۰ ،۵۰ و ۶۰ برای نوجوانان و جوانان آن ایام الگوی تمام‌عیار بود. سلامت نفس، مدیریت اصولی، برخورد عادلانه و تعصب به محله از ویژگی‌هایی بودند که تنفس در فضای محله و مسجد را زیباتر و دلچسب‌تر می‌نمود.

روحشان شاد و یادشان گرامی باشد عزیزانی چون مرحوم امیر عمی و مرحوم زینی کسلائی در کفشداری و چا‌یخانه مسجد که نمونه بارزی از انسان‌های صادق و بامعرفت بودند.  منِ نگارنده‌ی این سطور از آن دو عزیز بسیار آموخته بودم. از آثار تربیتی نقش بسته در نهاد ماست که الآن هم جرئت حضور در چایخانه بدون برنامه و صرفاً تماشا را ندارم. اگر چنین امری اتفاق بیفتد هر لحظه احساس می‌کنم که امیر عمی و  آقا زینی با رفتار اصولی‌شان می‌فهمانند که باید فضا را برای کسانی که به حکم وظیفه کار دارند خالی نمایم.

به‌هرحال نوجوانان و جوانان آن سال‌ها هیچ رفتار و اقدامی خارج از چهارچوب حرمت و احترام به بزرگان انجام نمی‌دادند. آن‌ها طوری تربیت یافته‌اند الان که خودشان در عرصه پیری وارد شده‌اند در قبال نام و ذکر  آن‌ها پا می‌چسباند و با تمام وجود به روح بلند‌شان درود و سلام می‌فرستند.

بعد از فوت حاج‌محمد برنجی مرحوم حاج کریم صالحی یکی از نیکان روزگار و از بزرگان منطقه، مسئولیت محل را برعهده گرفت. این دو بزرگوار را نمی‌توان فراموش کرد. همه رفتارها و برخوردهای آن‌ها برای جوانان آموزنده و الگو بودند.

حاج‌محمد برنجی‌ها و حاج کریم صالحی‌ها برای محله پیر عبدالملک چهره‌های تکرار نشدنی هستند. در ایام محرم و در تجمع‌های جوانان باید چهره‌هایی چون مرحوم برنجی و صالحی توسط بزرگان محله معرفی شوند تا آن‌ها با افتخارات منطقه و کسانی که در ایام یاد شده در اداره امور شهر تأثیرگذار و وجودشان تکیه‌گاهی برای ساکنین محله بود بیشتر آشنا شوند.

عبا پوشان

برای اقامه عزای حسین(ع) در اردبیل فصول سرد و گرم و وضعیت آب‌وهوایی تأثیر چندانی ندارد. در سردترین ایام سال و در یخبندان کوچه‌ها و گذرگاه‌ها و یا در روزهای گرم و طاقت‌فرسا همه می‌آیند و با پیراهن مشکی دست رد بر سینه سرما و گرما می‌زنند. در یک کلام برای اردبیلی‌ها برپایی عزای حسینی و حضور گسترده در آن اهمیت دارد و برودت هوا در قبال آتش عشق حسین(ع) و یارانش برای ممانعت از حضور در عزاداری‌ها کارساز نمی باشد.

در یکی از سال‌هایی که ماه محرم با فصل زمستان هم‌زمان بود بارش شدید برف و سرما و بوران و طوفان حرکت دسته‌جات عزاداری را درشب‌ها با کندی روبرو کرده بود به‌طور خودجوش استفاده از عبا در بین زنجیر‌زنان محله پیر‌عبدالملک رایج شد. در شب‌های ماه محرم و به‌هنگام حضور در مساجد و محلات، اکثریت زنجیرزنان عبا بر تن می‌کردند. این اقدام برای ممانعت از  سرماخوردگی و به‌خصوص در لحظاتی که با بدنی عرق کرده فاصله‌ی دو مسجد طی می‌شد بسیار کارساز بود.

مرحوم پدرم عبای مشکی ضخیمی داشت که می‌گفت در یکی از سفرهایش به کربلا تهیه کرده بود. عبا را به من داد تا من جوان نیز از قافله عبا‌پوشان محله عقب نمانم. این عبا را هنوز هم دارم و برای روسیاهی چون من بسیار ارزشمند است. این رسم در یکی دو سالی که زمستان و ماه محرم همراه بودند در دسته زنجیرزنی محله اجرا می‌شد و متأسفانه با گذشت زمان این هم دچار فراموشی گردید.

چراغ زنبوری

روابط بین دو محله دروازه و پیر‌عبدالملک بی‌نظیر است. احترام متقابل و صمیمیت بین اهالی این دو محله در دسته‌جات عزاداری ده روز اول ماه محرم زبانزد خاص‌وعام می‌باشد.

در چهارمین روز از ماه محرم که نوبت عزاداری محله عالی قاپو و شعبات تابعه در بازار و مسیرهای تعیین‌شده است در محله پیر‌عبدالملک از اوایل صبح جنب‌وجوش خاصی دیده می‌شود. محوطه مسجد و مسیر حرکت اولین دسته محله عالی‌قاپو آب‌پاشی می‌شود. اهالی محل از پیر و جوان تا ساعت ۱۰ خود را به محوطه مقابل مسجد می‌رسانند تا با حمل پرچم و طوق محله استقبال باشکوهی از عزاداران عالی‌قاپو داشته باشند.

در تقسیم‌بندی‌های انجام‌یافته، این دو محله نعمتی و حیدری برادرند و بین آن‌ها از سال‌های دور پیوند ناگسستنی حاکم بوده‌است. در مراسم استقبال حسینیان پیر‌عبدالملک از اولین دسته عزاداری محله عالی‌قاپو، مراسم به‌هم رسیدن طوق‌های دو محله اوج استقبال می‌باشد، استقبالی که با شور حسینی همراه بوده و صحنه‌های بسیار جالب و ماندنی از علاقه‌مندی مردم منطقه به حسین(ع) و اولاد حسین(ع) دارد.

تا آن‌جایی‌که به یاد دارم تا اواخر دهه‌ی ۵۰ یکی از برنامه‌های بسیار مطلوبی که توسط حسینیان دو محله اجرا می‌شد حمل چراغ زنبوری در استقبال از یکدیگر در شب‌های ماه محرم بود.

براساس یک رسم قدیمی، زنجیر زنان محله پیر عبدالملک در شب هشتم ماه محرم برای عزاداری به محله عالی قاپو می‌روند و حسینیان عالی‌قاپو نیز در شب نهم در محله پیر‌‌عبدالملک حضور پیدا می‌کنند.

در شبی که باید دسته عزاداری عالی‌قاپو به پیرعبدالملک بیاید نیم‌ساعت قبل‌از موعد مقرر حرکت آن دسته، جوانان محله پیر‌عبدالملک تعدادی چراغ زنبوری روشن را تا مسجد عالی‌قاپو حمل می کردند  و منتظر حرکت دسته‌ی این محله می‌شدند تا آن‌ها را تا محله پیر‌عبدالملک همراهی کنند و به‌این‌ترتیب مسیرشان را روشن نمایند. البته عین این حرکت توسط اهالی دروازه در شب هشتم برای زنجیرزنان پیر‌عبدالملک انجام می‌شد.

در نهمین روز از ماه محرم وقتی زنجیرزنان نواب صفوی به‌عنوان آخرین دسته محله طوی، مسجد پیر‌عبدالملک را ترک می‌کردند جوانان بلافاصله چراغ‌های زنبوری را با بررسی نفت و توری روشن می‌کردند و منظره‌ی خاصی به ورودی مسجد می‌دادند تا زمانی‌که دستور حرکت به سمت محله عالی قاپو توسط ریش‌سفیدان صادر می‌شد.

لذت و شیرینی لحظاتی که برای اولین‌بار اجازه حمل چراغ زنبوری تا محله عالی‌قاپو را پیدا کردم قابل فراموشی نیست. آرزویم بود که به موقعیتی برسم تا من نیز در زمره حمل‌کنندگان چراغ در استقبال از عزاداران دروازه قرار بگیرم. آن لحظات در ذهن من نقش بسته و هنوز هم با گذشت ۵۰ سال از آن ‌اتفاق، همه لحظات حرکت از پیر‌عبدالملک تا دروازه و بازگشت در مسیر را می‌توان مرور کرد و با آن روزهای سرشار از محبت، احترام، صمیمیت و عشق به حسین زندگی کرد و نفس کشید.

دهه پنجاه به نیمه نرسیده بود که این سنت حسنه به فراموشی سپرده شد. وقتی روشنائی مسیرها و کوچه‌ها تأمین ‌شد و زمانی‌که با خیابان‌کشی‌ها، مسیرهای رفت‌وآمد آسان‌تر شد برای حمل چراغ‌های زنبوری در استقبال از عزاداران نیازی احساس نگردید و کم‌کم از برنامه‌های قابل‌اجرا در عزاداری‌های ده روز اول ماه محرم حذف و به فراموشی سپرده شد.

اسطوره مداحی محل

از دوره نوجوانی برای ما چنین تفهیم شده بود که محلات شش‌گانه به دلیل موقعیت خاص باید از مداحان نامی و آشنا به رموز مداحی استفاده نمایند. برای ما مداحی که بتواند صادقانه در خدمت حسینیان باشد و از طرف دیگر حضورش در کنار عزاداران محله سال‌ها استمرار داشته باشد آرزویی بزرگ محسوب می‌شد.

با احترام به همه عزیزانی که در طی سال‌های مختلف با دسته زنجیرزنی محله همکاری کرده‌اند باید اعتراف بکنم که برای من نزدیک به ۳۰ سال مداحی حاج عبدالحسین نجار باشی لحظه لحظه‌اش خاطره بوده‌است. این‌که مداح نامداری بتواند به مدت ۳۰ سال همراه و هم‌قدم زنجیر‌زنان محله باشد پیام‌های مختلفی می‌تواند در دل خود داشته باشد. اهمیت دادن به عزاداری و دوری از حاشیه‌ها و پشت کردن به ریا و خودنمایی‌ها و توجه به ادب و متانت مجالس و بالاتر از همه در نظر گرفتن فلسفه عزاداری و معامله نکردن بودن‌ها و مداحی‌ها با مادیات و در رأس قرار گرفتن معنویت و عظمت عزاداری و حفظ آبرو و شأن مداح و زنجیرزنان از جمله این پیام‌ها هستند.

حاج عبدالحسین نجار باشی در سی سال حضور در محله پیر‌عبدالملک به بخشی از تاریخ این محله تبدیل شده‌است. امضای قرارداد مداحی بین محل و مداح در ادبیات رایج منطقه به سرخط معروف است. معمولاً زمانی‌که نوحه خوان معروف برای محله‌ای سرخط می دهد مبلغ قرارداد و مبلغی که به‌عنوان تبرک باید پرداخت شود گاهی وقت‌ها به سوژه روز تبدیل می‌گردد ولی به جرئت می‌توان گفت که در طول سی سال مبلغی را که باید به وی پرداخت می‌شد حتی همه اهالی محله مطلع نمی‌شدند. مفهوم این ادعا جز اهمیت ندادن به مادیات در اقامه‌ی عزا چیز دیگری نمی‌تواند باشد. اتفاقی که از نوحه‌خوانان پاک و صادق و عاشقی همچون نجار‌باشی انتظار می‌رود.

برای من که سی سال به‌عنوان عضو کوچکی از زنجیر‌زنان محله در خدمتش بودم همه دو بیت‌ها، نوحه‌ها و جوشی‌‌هایش خاطره‌انگیز و یادآور بهترین ایام و ساعات عزاداری بوده‌است. حاج عبدالحسین نجار باشی برای من که در سال‌های آخر عمرم می‌باشم همچنان نوکری با وقار، مداحی سالم و عاشقی بی ریا است. او هنوز هم با صدای گرمش به زیبایی مصائب حسین(ع) و خاندانش را به تصویر می‌کشد و در اقامه عزای ارباب در منطقه نقش آفرینی می‌کند.

برای این مداح عاشق و دل‌سوخته از خداوند بزرگ سلامتی تن، تأثیر نفس بیشتر و طول عمر آرزو می‌نمایم.

دعای مخصوص تشت‌گذاری

تشت‌گذاری محله پیر‌عبدالملک در کنار تشت‌گذاری مسجد جامع در طی سال‌ها از شکوه بیشتری برخوردار بوده‌است. ازآن‌جایی‌که آخرین مراسم تشت‌گذاری محلات شش‌گانه در محله پیر‌عبدالملک است استقبال خوبی از آن به عمل می‌آید به‌طوری‌که مراسم و حضور دسته‌جات شعبات بعداز نماز ظهر و عصر آغاز و حداقل تا ساعت ۲۲ ادامه پیدا می‌کند.

ورود تشت‌ها به مسجد بردوش بزرگان و صاحب‌نامانی چون مرحوم حاج محمد برنجی، مرحوم حاج اژدر مولا زاده، مرحوم حاج جبار غفاری و …. نشان از عظمت و بزرگی مراسم بود. وقتی در میان گریه و زاری و شیون حاضرین تشت‌ها در محل مخصوص خود قرار می‌گرفتند و سینه‌زنی حاضرین با ندای “الدخیل یا اباالفضل” به پایان می‌رسید قرائت دعای پایان مراسم حال‌وهوای دیگری داشت. سال‌ها این وظیفه بر عهده مرحوم حاج یحیی حمیدی بود. او با چشمانی اشک‌بار و دستانی بلند شده به سوی آسمان و با سرازیر شدن قطرات اشک با حزن و اندوهی فراوان دعای مراسم را قرائت می‌کرد. آن مرحوم در دهه‌ی ۵۰ ساکن تهران بود ولی در روز تشت‌گذاری خود را به اردبیل می‌رساند و در کنار عزاداران قرار می‌گرفت.

من عاشق دعاهای مرحوم حاج یحیی حمیدی بودم. در مقابل تشت‌ها  در کنار وی می‌ایستادم و تا پایان دعا در قرائت با وی همراهی می‌کردم. برای حضور در تشت‌گذاری و قرائت دعای مخصوص همراه با مرحوم حمیدی یک سال انتظار می کشیدم، چه روزهایی بود و چه عشق و علاقه‌ای مثال‌زدنی و افتخارآمیز.

شیرکاکائو

توزیع شیرکاکائو در دسته عزاداری محلات ششگانه از رسم‌های فراموش‌شده می‌باشد. هر وقت دسته عزاداری محلات گازران، طوی، سرچشمه، دروازه و اوچدکان در مسجد پیر‌عبدالملک عزاداری می‌کردند به پاس حرمت محلات در بین آن‌ها شیرکاکائو پخش می‌شد.

شیرکاکائو در قوری‌های چینی توسط خدمت‌گزاران و در فنجان‌های کوچک و بسیار شیک به عزاداران ارائه می‌شد.

اصولاً برای نوجوانان خوردن شیرکاکائو در دسته عزاداری یک رؤیا بود و من که همیشه از عوامل چایخانه بودم درصورتی‌که بعد از بدرقه‌ی میهمانان، چیزی از شیرکاکائو باقی می‌ماند بی‌نصیب نمی‌ماندم.

البته در آن مقطع برخی‌ها مخالف توزیع شیرکاکائو برای یک دسته خاص بودند و آن را نوعی تبعیض تلقی کرده و دور از شأن مجلس عزای ارباب می‌دانستند. البته این رسم خیلی جلوتر از دیگر رسوم فراموش شد.

بحث تبعیض و عدم رعایت بهداشت در استفاده‌ی مکرر از فنجان از مهم‌ترین دلایل برچیده شدن بساط توزیع شیر کاکائو می‌تواند به حساب آید. با همه این تفاسیر آماده کردن و توزیع شیرکاکائو خود عالم دیگری داشت، دنیایی که همچنان در دفتر خاطرات ایام محرم افرادی چون من به یادگار باقی‌مانده است.

مطالبی که نوشته شد بخشی از خاطرات ماه‌های محرم در سال‌های نه‌چندان دور بود. خاطراتی که در محله پیر‌عبدالملک، محله صمیمیت‌ها، محبت‌ها، عشق، وفا، دوستی‌ها و یک‌رنگی‌ها اتفاق افتاده است. مسلماً اگر باز فرصتی پیش آید می‌توان این خاطره‌نویسی را ادامه داد.




باز گشایی مزه شهرستان نمین

 موزه شهر نمین طی مراسمی روز سه‌شنبه با حضور مسئولان استانی بازگشایی شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل در مراسم بازگشایی این مجموعه فرهنگی گفت: موزه شهرستان نمین پس از مدتی تعطیلی با بازگشت اشیای مربوط به این موزه کار خود را از سر گرفت و اشیای باستان‌شناسی، صنایع‌ دستی و مردم‌شناسی در این موزه به نمایش گذاشته شد.

حسن محمدی ادیب ادامه داد: موزه نمین و موزه شهرستان‌های خلخال و نیر به دلیل کمبود نیروی انسانی تعطیل شده بودند که با همکاری شورای اسلامی شهر نمین نیروی انسانی لازم برای فعالیت موزه نمین تامین شد.

او افزود: اشیای موزه نمین پس از تعطیلی به مخزن مرکزی استان انتقال یافته بود که به منظور بازگشایی این موزه، پس از بازسازی و بهسازی ساختمان موزه اشیای مورد نظر به شهرستان نمین انتقال داده شد.

محمدی ادیب با اشاره به اهمیت فعالیت موزه‌ها در معرفی تاریخ و تمدن استان، گفت: موزه نمین اولین موزه بازگشایی شده از بین موزه‌های تعطیل شده است و بزودی موزه‌های نیر و خلخال نیز بازگشایی خواهد شد.

استان اردبیل به خاطر پیشینه غنی تاریخی خود دارای موزه‌های متعددد است که از جمله آنها می‌توان موزه چینی خانه بقعه شیخ‌صفی، موزه سنگ و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ‌صفی ، موزه مفاخر دینی ، موزه مردم‌شناسی ،موزه صنایع دستی، موزه تاریخ طبیعی در شهر اردبیل و موزه صارم‌السلطنه شهر نمین ، موزه باستان‌شناسی شهر نیر، موزه باستان‌شناسی شهر خلخال و موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر را نام برد.




زمین مورد نیاز برای احداث ۳۲ هزار واحد مسکن در استان اردبیل تامین شد

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از تامین زمین برای احداث ۳۲ هزار و ۳۴۰ واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در ۱۵ شهر این استان خبر داد.

محبوب حیدری  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: مجموع ثبت‌نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن استان اردبیل به ۱۱۶ هزار و ۳۹۳ نفر رسیده که از این تعداد ۱۷ هزار و ۶۹۸ متقاضی آورده بالای ۸۰ میلیون تومان و ۲۷ هزار و ۹۳۵ متقاضی هم آورده بالای ۴۰ میلیون تومان را واریز کردند.

وی افزود: به متقاضیانی که مابقی مبلغ آورده ۸۰ میلیون تومان را واریز نکرده‌اند تا پایان تیرماه مهلت داده شده تا به تکمیل پرونده خود اقدام کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: در ۱۰ شهر این استان، اجرای فونداسیون در چهار هزار و ۵۰۶ واحد به اتمام رسیده و در ۶ شهرستان دیگر نیز عملیات اسکلت و سقف ۲ هزار و ۳۷۸ واحد تکمیل شده است.

حیدری با اشاره به روند عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در استان گفت: روند عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن در این استان مطلوب بوده و تا پایان تیرماه ۳۶۰ واحد مسکن در اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: سال گذشته ۱۸۰ واحد مسکن ملی در اردبیل به بهره‌برداری رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال در مجموع ۶۰۰ واحد مسکن در نقاط مختلف استان به بهره‌برداری برسد.
در۱۰ شهر استان اردبیل، اجرای فونداسیون در چهار هزار و ۵۰۶ واحد به اتمام رسیده و در ۶ شهرستان دیگر نیز عملیات اسکلت و سقف ۲ هزار و ۳۷۸ واحد تکمیل شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل اظهار کرد: واریز مبالغ اولیه مرحله اول و دوم آورده نقدی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن شهر اردبیل به‌صورت یکجا بلامانع است و متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن اگر قصد خانه‌دار شدن در سریع‌ترین زمان را دارند، باید آورده خود را به‌موقع پرداخت کنند.

حیدری با بیان اینکه امتیاز مبالغ واریزی با تقدم زمان، ملاک عمل و در اولویت تخصیص قرار می‌گیرد، افزود: به دلیل تاخیر در واریز وجوه اسم افراد از لیست متقاضیان نهضت ملی مسکن حذف نمی‌شود بلکه تلاش بر این است تا متقاضیان به پرداخت مبلغ مورد نظر ترغیب شوند و قطعا بر اساس این پرداختی‌ها اولویت انتخاب با متقاضیان پرداخت وجه خواهد بود.

 همکاری بانک‌های عامل در ساخت مسکن ضعیف است

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه همکاری بانکهای عامل با متقاضیان مسکن گفت: در بحث همراهی بانک‌های عامل بجز بانک مسکن بقیه بسیار ضعیف عمل کردند به طوری که در ۱۱ هزار واحد خود مالکی که زمین، آب، برق و گاز آماده است، بانک‌ها همکاری نمی‌کنند به طوری که از ۱۱ هزار واحد تنها به ۱۵۰ یا نهایت ۲۰۰واحد تسهیلات پرداخت شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این۲۷ هزار واحد حمایتی تا امروز ۶ هزار واحد تسهیلات دادند و در این شرایط واقعا انتظار داریم بانکهای استان همکاری کنند و اگر بانک‌ها حمایت نکنند قطعا پروژه ها آسیب می بینند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل در ادامه با بیان اینکه از بابت زمین ریالی از مردم پول دریافت نمی شود، خاطرنشان کرد: بهترین زمین‌ها به این طرح اختصاص یافته است و ارزش این زمین‌ها واقعا بالاست و این زمین‌ها به صورت ۹۹ ساله در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

 

 از تکنولوژی نوین در ساخت واحدها استفاده می‌کنیم

وی افزود: قیمت زمین باید یک سوم قیمت ساخت باشد. بنابراین اگر قیمت ساخت ۹ میلیون تومان است قیمت زمین باید ۳ میلیون تومان باشد.با وجود اینکه اغلب استانها با چالش محدودیت زمین مواجه هستند سعی بر این بوده زمینهای با ارزش در اختیار این طرحها قرار بگیرد و وقتی این طرحها اجرا شود خواهید دید قابل مقایسه با طرحهای قبلی نیست

حیدری با بیان اینکه برای ساخت این واحدها از ظرفیت تمام پیمانکاران انبوه سازان ونهادهایی مثل بنیاد مسکن ستاد اجرایی امام استفاده می کنیم، در خصوص استفاده از تکنولوژی نوین ساخت مسکن  در استان هم گفت: برای ساخت مجموعه های ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحدی استفاده از تونل قالبی توجیه ندارد وقتی تعداد به بیش از ۲ هزار واحد می رسد  استفاده از این تکنولوژی توجیه پذیر است.الان در مشگین شهر این تکنولوژی قالب تونلی استفاده می شود. در اردبیل هم ۶ هزار واحد با قالب تونلی اجرا می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص تسهیلات مسکن هم گفت: سود این تسهیلات از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافته بود که باز هم به ۱۸ درصد کاهش یافت علاوه بر این مبلغ ن هم از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است ضمن اینکه علاوه بر این ۲۵ درصد هم به روشهای صنعتی سازی وام تسهیلات داده می‌شود.

به گزارش ایرنا، طرح نهضت ملی مسکن، از سوی دولت و با هدف خانه‌دار کردن اقشار جامعه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و هدف نهایی آن ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آینده در کشور است.

بر اساس این گزارش ، سقف تسهیلات مسکن براساس مناطق مختلف شهری و روستایی اعلام شده و قرار بر این است که تسهیلات این طرح بر اساس قیمت تمام شده مسکن در مناطق مختلف تعیین شود.

سقف وام نهضت ملی مسکن در اردبیل سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و در شهرستان‌های استان سه میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.




وزیر علوم:کیفیت آموزشی برخی واحدهای دانشگاه آزاد پایین است/ به رئیس دانشگاه گوشزد کرده‌ایم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استانداردهای آموزشی در برخی واحدهای دانشگاه آزاد ضعیف است که در تعامل با دانشگاه آزاد این موارد را گوشزد و مرتفع می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، در روزهای اخیر با برگزاری کنکور سراسری، توجه خانواده‌ها به موضوع توجه به کیفیت آموزشی در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های آزاد و غیر دولتی افزایش یافته است؛ به خصوص که دانشگاه آزاد با افزایش صندلی های آموزشی، همه ساله پذیرای حجم بالاتری از دانشجویانی است که بعضاً بدون آزمون در رشته‌هایی که آینده‌ساز کشور بوده یا ممکن است مانند رشته های زیرمجموعه گروه علوم پزشکی با سلامت مردم در ارتباط باشند، مشغول به تحصیل می شوند.

این مسأله به یکی از دغدغه های نخبگان جامعه تبدیل شده و خواهان توجه جدی وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوزه کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد شده‌اند. برخی خبرها حاکی از آن است که این دانشگاه در زمینه افزایش واحدهای آموزشی و حتی توسعه دانشکده‌های فنی مهندسی یا پرستاری و مامایی در برخی شهرهای فاقد زیرساخت های علمی مناسب فعال شده است.

از دیگر دغدغه‌های خانواده‌های دارای دانشجو در واحدهای دانشگاه آزاد، افزایش شهریه‌ها با وجود عدم توسعه کیفی مناسب و عدم ارتقای سطح علمی برخی واحدهای دانشگاه آزاد است.

در همین ارتباط محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دولت ایرنا، در خصوص اقدامات اخیر دانشگاه آزاد اظهار کرد: در شورای گسترش آموزش عالی وضعیت دانشگاه ها را بررسی می کنیم و از مدیران آنها توضیح می‌خواهیم؛ سعی می شود تا از نظر سطح علمی و نسبت استاد به دانشجو، سطح کیفی دانشگاه ها رعایت شود.

وی در خصوص بحث هزینه شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد گفت: هیأت امنای دانشگاه آزاد تصمیم گیرنده است و وزارت علوم در این زمینه ورود نمی کند؛ ما در وزارت علوم به عنوان عضو هیأت امنا در جلسات شرکت می‌کنیم ولی سعی می‌کنیم اگر بحث هزینه ها و افزایش شهریه مطرح شد، با توجه به شعار امسال که مهار تورم و رشد تولید است، موضوع توجه به اقتصاد و معیشت خانواده ها را در نظر بگیریم.

عضو شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد با توجه به تعدد واحدهای آن مورد تأیید وزارت علوم است یا خیر؟ تصریح کرد: این مسأله بستگی به واحدهای مختلف دارد در برخی واحدها استانداردها خوب و در برخی دیگر ضعیف است ولی سعی می کنیم در تعامل با دانشگاه آزاد این موارد را گوشزد و مرتفع کنیم

زلفی گل درباره اینکه آیا قرار است واحدهای زیان‌ده یا با کیفیت پایین تر آموزشی دانشگاه آزاد در سایر واحدهای این دانشگاه ادغام شوند یا نه؟ گفت: این موضوع بستگی به نظر رئیس دانشگاه آزاد دارد.