1

خط انتقال گاز اردبیل- گرمی افتتاح شد

خط انتقال گاز ۲۴ اینچ اردبیل – گرمی با اعتباری بالغ بر ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال با حضور استاندار اردبیل و مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افتتاح شد.

، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز در آیین در آیین افتتاح پروژه انتقال گاز ۲۴ اینچ اردبیل – گرمی مغان اظهار کرد: این پروژه برای بالا بردن ظرفیت انتقال منطقه گرمی و پایین دست تا اصلاندوز با هزینه ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و طول ۷۶ کیلومتر و قطر ۲۴ اینچ تعریف شده تا نیازهای بخش صنعتی، اداری، تجاری به خصوص کشاورزی و شهرک‌های صنعتی را پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: این پروژه بخشی از چندین پروژه فعال است که با هدف تامین و تضمین و تثبیت فشار گاز در استان اردبیل اجرا می شود.

نوشادی با تشریح پروژه‌های در دست اجرای شرکت مهندسی توسعه گاز در استان اردبیل گفت: خط لوله ۱۵۰ کیلومتر از رشت تا ورودی استان اردبیل در منطقه چلوند در دست اجراست علاوه بر این پروژه ایستگاه تقویت فشار گاز چلوند را توسعه خواهیم داد.

وی در ادامه پروژه دیگر خط انتقال گاز ۳۰ اینچ از منطقه چلوند تا اردبیل را پروژه دیگر شرکت مهندسی توسعه گاز در استان اردبیل ذکر کرد و گفت: مجموعه این پروژه‌ها شریان‌های گاز استان را تامین و تضمین خواهد کرد.

آغاز مطالعات برای یافتن هیدروژن در استان‌های شمال غرب کشور

مدیر عامل شرکت توسعه مهندسی گاز لرزه‌نگاری گنبد نمکی برای ذخیره سازی گاز را از جمله برنامه‌های این شرکت در استان اردبیل عنوان کرد و گفت: رویاهای بلندمدت‌تری برای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل داریم و مطالعات برای یافتن منابع جدید از جمله هیدروژن که جزو منابع جدید انرژی پاک است، شروع شده است.

ایرج رحمانی مدیر پروژه انتقال گاز اردبیل -گرمی هم در این اظهار کرد: این پروژه توسعه متوازن و توزیع عادلانه امکانات و فعالیت‌های اقتصادی در پهنه ایران را عینیت خواهد بخشید.

وی افزود: تحقق رویای تبدیل منطقه مغان به قطب جدید کشاورزی و صنعتی مستلزم دسترسی صنایع به منابع پایدار انرژی است و تا زیربنای اصلی توسعه و محکم بنیان این استان نهاده شود و با تکیه بر قدرت توسعه بخش گاز سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام شده به ثمر بنشیند.

رحمانی اضافه کرد: اکنون که به برکت رود پرآب ارس ، دشت حاصلخیز مغان و جاده‌های ترانزینی که تقاطع با کشورهای همسایه را مسیر می‌سازد فرصتی بی‌نظیر در اختیار ماست که شمال اردبیل را به قطب صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی تبدیل کنیم.

 

مدیر پروژه انتقال گاز اردبیل-گرمی یادآورشد: شرکت ملی گاز ایران با تمام ظرفیت گام به این آوردگاه نهاده و با اجرای سه طرح راهبری و نهادی به نام پروژه های رشت – چلوند ، چلوند – اردبیل و اردبیل – گرمی ضمن رساندن گاز به دورترین نقاط مرزی در منطقه پارس‌آباد ، مشکل افت فشار در روزهای سرد زمستانی را برای همیشه به خاطره‌ها سپرد.

وی یادآورشد: طرح بزرگ گازرسانی به شمال استان در چهار فاز در قالب پروژه‌های خطوط انتقال گاز به شهرهای گرمی، بیله‌سوار پارس‌آباد و اصلاندوز در دستور کار قرار گرفت و امروز خط لوله گاز اردبیل – گرمی به طول ۷۶ کیلومتر با میزان سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به عنوان یکی از راهبردی‌ترین پروژه‌های استان در اردبیل به ثمر نشست.

رحمانی گفت: مایه خرسندی است که اعلام کنیم این پروژه بسترساز مهاجرت معکوس اهالی بومی منطقه است ، چرا که تامین پایدار گاز رونق چشمگیر اشتغال و معیشت ساکنان شمال استان اردبیل به‌ویژه رونق شهرک‌های گلخانه‌ای را به ارمغان می‌آورد و نه تنها روند مهاجرت جوانان جویای شغل این دیار به شهرهای دیگر متوقف می‌شود بلکه مهاجرت معکوس نیز شکل می‌گیرد و افرادی که به دلیل نبود امکانات در این خطه به مناطق دیگر رفته بودند به زادگاه خود برمی‌گردند.

 

وی افزود: امروز شاهد گازرسانی به دورترین نقطه از منابع تولید گاز هستیم که مظهر رویکرد عدالت‌محور نظام مقدس جمهوری اسلامی در توزیع عادلانه امکانات است و با توجه به زمینه‌سازی برای اجرای طرح‌های توسعه در بخش سیمان ، پتروشیمی و فولاد می‌توان چشم‌انداز روشنی برای جوانان مستعد استان اردبیل ترسیم کرد.

مدیر پروژه انتقال گاز اردبیل – گرمی تصریح کرد: این پروژه ملی پژواک آرمان بزرگ همه ما برای ساختن ایرانی آباد و پیشرفته است که از گوشه و کنار این خاک به گوش می‌رسد و نمونه بارز اراده نظام جمهوری اسلامی برای برقراری رفاه ، آسایش و آرامش برای مردم است تا فردای میهن را به بهترین شکل بسازند.

سیدحامد عاملی ، استاندار اردبیل هم در این آیین اظهار کرد: این استان در حوزه زیرساخت‌های اساسی اعم از آب و برق و گاز گرفتاری‌های اساسی بود که در دولت سیزدهم در این زمینه گام‌های بلندی برداشته شد.

وی با اشاره به سفر هفته گذشته خود به شهرستان گرمی از مسئولان و دست‌اندرکاران پروژه‌ها خواست با تمام توان فعالیت کنند تا این پروژه‌ها به سرانجام برسد.

استاندار اردبیل با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور اظهار کرد: پروژه انتقال گاز اردبیل به گرمی جزو مصوبات سفر شهید آیت‌الله رئیسی به استان اردبیل بود و امروز اگر چه ایشان حضور ندارد اما این پروژه به دست پرتوان کسانی که برای دلشان برای عزت کشور و ملت می‌تپد ، به نتیجه رسید.