1

کشتی و گام های رو به جلو

اردبیل بعد از سال ها انتظار، میزبانی یک دوره مسابقه کشتی در سطح قهرمانی کشور را بر عهده گرفت و در پایان ضمن کسب موفقیت در هر دو رشته آزاد و فرنگی از نظر میزبانی و رضایت میهمانان نیز سرافراز شد.
رقابت های کشتی آزاد و فرنگی گروه ب در رده سنی جوانان به مدت چهار روز در سالن آسمانی مجموعه ورزشی تختی اردبیل برگزار شد. در پایان رقابت ها در کشتی فرنگی تیم اردبیل در سکوی سوم قرار گرفت و از صعود به گروه الف باز ماند . در کشتی آزاد تیم اردبیل با درخشش در رقابت های مقدماتی به عنوان اولین تیم گروه به فینال رسید و با این نتیجه سال آینده باید در گروه الف رقابت ها پنجه در پنجه حریفان بیاندازد.
کشتی آزاد فراتر از حد انتظار
اگر واقعیت را بخواهیم بازگو بکنیم قبل از شروع رقابت ها در پیش بینی ها کم تر امیدی به درخشش آزادکاران وجود داشت. نظر ها بیشتر روی فرنگی کارها متمرکز شده بود و می گفتند که اگر مقدماتی با توابع تهران برخورد نکنند حضور در فینال حتمی است. متاسفانه چنین نشد و دو تیم اردبیل و توابع تهران در روز اول رقابت ها در مقابل هم قرار گرفتند که توابع تهران با پیروزی به فینال رسید و به راحتی با کسب مقام قهرمانی به گروه الف صعود کرد و اردبیل با قرار گرفتان در سکوی سوم همچنان در حسرت صعود به گروه اول باقی ماند.
کشتی آزاد و جوانان جویای نام این استان فعل خواستن را به خوبی صرف کردند و با انجام کشتی های قابل قبول و پیروزی های متوالی در دور مقدماتی به شایستگی به فینال رسیدند. برخی از عزیزان و کسانی که در کشتی منطقه صاحب نظر هستند قبل از شروع رقابت ها برای کشتی آزاد شانسی برای صعود قائل نبودند ولی کادر فنی و کشتی گیران آزاد با احساس مسؤولیت بر پیش بینی خیلی ها قلم قرمز کشیدند و لیاقت و سزاواری خود را به نمایش گذاشتند و در پایان رقابت ها منتقدین را برای سر تعظیم فرود آوردن در مقابل درخشش خود مجبور کردند.
آنهایی که می گفتند آزادکاران اردبیل در رقابت ها چون برگ پاییزی فرو می ریزند در روز پایانی حرفی برای گفتن نداشتند و برای سرپوش گذاشتن به ضعف پیش بینی ها در شادی جامعه کشتی سهیم می شدند.
فینال عذاب آور
استحقاق تیم اردبیل باخت 7 بر 3 در مقابل خوزستان نبود. خوزستانی ها برای این رقابت ها کشتی گیرانی را روانه تشک کرده بودند که کاملا با فنون کشتی فرنگی آشنا بودند. آنها با اجرای فنون مختلف فرنگی امتیاز های حساسی را به دست می آوردند.
اکثر کشتی گیران اردبیلی در روز پایانی در سه دقیقه اول خوب مبارزه کرده و امتیاز های قابل توجهی را به نام خود ثبت می کردند اما متاسفانه در ادامه راه و در سه دقیقه دوم با احساس خستگی و عدم توانایی ، در مقابل حریفان دست بسته عمل می کرده و پیروزی سه دقیقه اول را با باخت تاسف آور در پایان مسابقه عوض می کردند.
دیدار با خوزستان برخی از واقعیت های موجود در یاران آزاد کار کشتی اردبیل و ضعف آنها در محافظت از امتیازات به دست آمده را آشکار کرد و این امر مطمئنا مسؤولیت کادر فنی برای از بین بردن این ضعف ها را بالا می برد.
شلوغی اطراف تشک
یکی از بزرگ ترین مشکلات که در روز پایانی رقابت ها به چشم می خورد شلوغی اطراف تشک در حین کشتی گرفتن جوانان اردبیلی بود. فریادهای بلند و راهنمایی های متعدد از سوی افراد مختلف عرصه را برای تفکر و عمل کردن به موقع توسط کشتی گیران تنگ می کرد. از هر گوشه ای راهنمایی های متعدد و سفارش های مختلف به سوی کشتی گیران سرازیر می شد و آنها در دریایی از حرف ها و سفارش ها و فریادها گیج شده و امتیازات مکرر  از دست می دادند.
البته ناگفته پیداست که در تعصب همه عزیزانی که در کنار تشک در تب و تاب بودند شکی نیست ولی در اداره امور یک تیم ، وظایف تعریف شده است . کار بزرگ رهبری تیم و بازیکنان در روی تشک وظیفه کادر فنی است که اجازه نشستن در کنار تشک را پیدا کرده اند. دخالت در امور و وظایف دیگران می تواند عواقب ناخوشایندی را در بر داشته باشد. به مانند نتیجه ای که در کشتی اردبیل و خوزستان مشاهده شد.
کشتی گیران خوزستان با آرامش کامل بدون وجود کوچک ترین حاشیه با فکر کشتی گرفته و به خوبی تقسیم انرژی می کردند و در مقابل، کشتی گیران ما در میان فریادهای دهها مربی خود را گم کرده و مفت و مجانی امتیاز از دست می دادند.
انتظار از کشتی فرنگی
واقعیت این است که کشتی فرنگی با قرار گرفتن در سکوی سوم نتوانست انتظارات را برآورده بکند. هرچند که در انفرادی نتایج بسیار خوبی به دست آورد و سه مقام اولی نصیب استان شد ولی پیشینه کشتی فرنگی اردبیل سطح توقع علاقه مندان از این رشته را بالا برده است .
ظلمی که در سال های گذشته با عدم توجه به تیم های پایه به کشتی استان روا داشته شده فرصت زیادی را می طلبد تا در سایه زحمات دست اندرکاران موقعیت از دست رفته به دست آید. نتیجه حاصل شده در کشتی فرنگی امیدواری در بین دوستداران به این رشته را افزایش داده و هیچ تردیدی نباید داشت که در رقابت های سال آینده سکوی اول گروه ب رقابت های جوانان قهرمانی کشور از آن کشتی گیران و تیم اردبیل خواهد بود.
میزبانی نقطه قوت هیات
هیات کشتی استنان اردبیل در مجموع برای میزبانی این رقابت ها موفق عمل کرد. بارها گفته شده است که در دهه هفتاد، اردبیل قطبی برای میزبانی رقابت های مهم کشتی بود. به دلایل مختلف در سال های اخیر اردبیلی ها از تماشای رقابت های کشتی در سطح بالا محروم بودند. علی رغم کمبود ها و تنگناهای مالی ، همت هیات کشتی استان برای میزبانی این رقابت ها ستودنی بود و متعاقب آن موفقیت در میزبانی و گزارش این امر به فدراسیون می تواند در نگاه دست اندرکاران فدراسیون نسبت به کشتی اردبیل مؤثر باشد.
رضایت میهمانان
کشتی گیران، همراهان تیم ها، داوران و نفرات اعزامی از فدراسیون از نحوه میزبانی ، پذیرایی و به طور کلی از برگزاری رقابت ها رضایت کامل داشتند. در این گونه میزبانی ها اگر میهمانان با خاطره خوش اردبیل را ترک نمایند می تواند اثرات بسیار خوبی در روند توسعه منطقه داشته باشد.
زمانی که جذب گردشگر یکی از محورهای توسعه استان محسوب می شود میزبانی موفق در رقابت های
قهرمانی کشور در معرفی استان و اماکن دیدنی و سیاحتی آن می تواند تاثیر گذار باشد .اگر به خوبی از موقعیت های به دست آمده بهره برداری شود میزبانی رقابت های ورزشی در جذب گردشگر داخلی نقش مهمیرا خواهد داشت.
صرفه جویی در هزینه ها
مخالفان میزبانی اردبیل در رقابت های ورزشی معمولا هزینه های میلیاردی و ریخت و پاش های آنچنانی را مطرح کرده و نتیجه می گیرند میزبانی با هزینه های آنچنانی به نفع ورزش منطقه نبوده و نیست. خوشبختانه هیات کشتی استان در این ارتباط هوشیارانه عمل کرد. هرچند که از بیش از 130 نفر میهمان میزبانی می نمود ولی در هزینه ها و جلوگیری از خرج های اضافی و در مجموع برای تحقق صرفه جویی به خوبی اقدام کرد.
مطمئنا ادعای ریخت و پاش ها و صرف هزینه های میلیاردی برای این رقابت ها صادق نخواهد بود. همه ورزشکاران در خوابگاه ورزشگاه تختی اسکان یافته بودند و غذای تیم ها نیز در محل اسکان به تیم ها تحویل داده می شد . این امر نیز یکی از نقاط مثبت و قابل توجه این رقابت ها محسوب می شود.
همکاری همه جانبه
صمیمیت، وحدت و یک دلی اکثریت خانواده کشتی برای هر چه بهتر برگزار شدن این رقابت ها ستودنی بود. اداره کل ورزش و جوانان نیز یار و یاور هیات کشتی برای میزبانی موفق رقابت ها بود. تجربه نشان داده است که در انجام موفق یک کار گروهی در ورزش اگر همه عوامل و بخش هایی که می توانند دخیل باشند با صداقت و به دور از هرگونه بغض و کینه دست در دست یکدیگر بگذارند بالاترین و سخت ترین کارها به آسانی شدنی می شوند.
پیشکسوتان و جایگاه خبرنگاران
در روز پایانی رقابت ها پیشکسوتان گرانقدر و قابل احترام کشتی برای تماشای مسابقه دو تیم اردبیل و خوزستان در جایگاه خبرنگاران مستقر شده بودند. خبرنگاران حاضر در سالن نیز به احترام پبشکسوتان در روی سکو ها و در بین تماشاگران مستقر شدند و نسبت به استقرار آنها در جایگاه کوچک ترین اعتراضی نکردند.
ای کاش عوامل اجرایی مسابقات محل مناسبی را در سالن برای پیشکسوتان در نظر گرفته و آنها را برای استقرار به آن محل راهنمایی می کردند و اجازه می دادند خبرنگاران در جایگاه اختصاصی مستقر شوند. امیدواریم که استقرار افرادی به جز خبرنگاران در جایگاه یاد شده در آینده به یک عادت تبدیل نشود.
پرونده این رقابت ها در ارتباط با خبرنگاران و جامعه رسانه با سوءتفاهم پیش آمده بین رئیس هیات کشتی استان و دو تن از خبرنگاران جوان با اما ها و اگرهائی مواجه گردید. امید است با سعه صدر و حوصله به خرج دادن در میادین ورزشی شاهد این قبیل سوءتفاهم ها نباشیم.
حضور مسؤولین
در روز پایانی رقابت های کشتی فرنگی و آزاد حضور مسؤولین استان و شهر در سالن شهید آسمانی و شرکت در مراسم توزیع جوایز قابل تقدیر بود. سرپرست استانداری، فرماندار اردبیل، رئیس شورای شهر و تنی چند از اعضای شورا از میهمانان ویژه رقابت ها بودند.
حضور جواد زنجانی فرماندار اردبیل در مراسم توزیع جوایز درد کهنه دوستداران ورزش حاضر در سالن راتازه کرد و نمک بر رویزخم آنها ریخت. فرمانداری که می تواند به ورزش اهمیت بدهد و در برخی از مراسم ورزشی حضور پیدا بکند چرا بعد از سقوط تیم شهرداری به دسته دوم و در جریان حضور این تیم در دسته دوم و سقوط به دسته سوم نسبت به سرنوشت آن بی تفاوت شد؟ چرا وقتی تیم در دسته یک روزهای خوبی داشت با دوستان و اطرافیان در هر بازی خانگی حضور می یافت و بعد از سقوط، فرماندار میانه اش را با فوتبال به هم زد و مساعدتی نسبت به این تیم ننمود؟ مسلما گذشت زمان می تواند در مورد علل سکوت و بی توجهی مجید خدابخش استاندار سابق و جواد زنجانی فرماندار اردبیل نسبت به سرنوشت نماینده فوتبال استان مسائل مطرح را روشن کند.
امیدواریم هیات کشتی استان در سال های آینده با میزبانی مسابقات مهم و تماشاگر پسند برای رسیدن به موقعیت های از دست رفته در این رشته گام های اساسی و تاثیر گذار بردارد.
 
زادآ