1

کشتی اردبیل امیدها را زنده کرد

هادی صباغی –  مسابقات کشتی جوانان قهرمانی کشور در گروه ب در دو رشته آزاد و فرنگی به میزبانی اردبیل برگزار شد. بعد از سالها اردبیل بازهم حال و هوای کشتی بخود گرفت. ناخود آگاه حال و هوای سالهای اوج کشتی اردبیل در دهه شصت و هفتاد شهر را فرا گرفت. با اینکه استقبال از این مسابقات در حد و اندازه آن سالها نبود و این دو قابل مقایسه نیست، ولی همینکه دوباره رشته اول ورزش استان با خیل علاقمندانش تحرک خوبی بخود گرفت و دوباره بر سر زبانها افتاد، خود کورسوی امیدها را در دل دوستدارانش روشن کرد.

کشتی اردبیل در طی حدود 10 سال گذشته فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشت. در مقاطعی توانست جرقه هایی را با تک قهرمانانش ایجاد کند ولی با افول مجدد آنان، نشان داد که حرکت و کار اصولی و کارشناسی نشده است و تک قهرمانان هم به مرور از دور خارج شدند و عملا پشتوانه لازم برای این قهرمانان ایجاد نشد.

کشتی اردبیل به جهت سبقه و گذشته عالی آن، معدن پیشکسوتان و صاحب نظران شاخصی است که اکثرا هم تحصیلکرده و صاحب نظر و سبک هستند و قطعا اگر در سالهای گذشته زمینه جذب و همراهی آنان مهیا می شد، قطعا مشکلات ساختاری و پشتوانه سازی کشتی به این سبک نمی بود. متاسفانه خلائی که در سالهای گذشته در بحث استعدادیابی هم در بحث کیفی و هم در بحث کمی بوجود آمد، عملا کشتی استان را از داشتن پشتوانه خوب و امیدوار کننده خالی کرد. بعضا کم لطفی و کم محبتی به برخی مربیان و پیشکسوتان سازنده و استعدادیاب هم مزید بر علت شد و همه این عوامل دست به دست هم داد تا کشتی استان سالهای اوج خود را به فراموشی سپرده و دچار افت شدید در عرصه کشتی کشور شود.

با ایجاد تحولات در هیئت کشتی استان در سالهای اخیر و تغییر اساسی در تفکرات و نگرش ها، کم کم زمینه بازگشت مربیان سازنده و علاقمند به بدنه کشتی استان مهیا شود. توجه اصولی و کارشناسی به پروسه استعدادیابی و پرورش آنها باعث شد تا فضایی مناسب بخصوص در رده های پایه در کشتی استان ایجاد شود.

البته این بمعنای ایده آل بودن همه چیز نبود. مشکلات و مسائل انباشت شده از سالهای قبل، پیشرفت سایر استانها، افزایش توان و دانش مربیان سایر استانها، افت شدید کشتی استان و از دست دادن جایگاه و پایین آمدن سطح فنی آن، چیزی نبود که با یک یا دو سال کار بتوان ترمیم کرد. تلاش شبانه روزی و توجه به ارتقای توان مربیان و بدنبال آن ورزشکاران و کشتی گیران، مهمترین استراتژی و رویکرد هیئت استان می توانست باشد و همینطور هم شد. وقتی فضا برای کار مهیا شد، انگیزه و تلاش هم بیشتر شد و به مرور توجه به زیرسازی و رده های پایه تبدیل به یک سیاست اصولی گردید و نتیجه همین برنامه محوری در این مسابقات بخوبی خود را نشان داد.

تیم فرنگی جوانان استان که کشتی گیران بسیار خوب و فنی داشت، شاید اگر در گام اول به تیم پر قدرت توابع تهران نمی خورد، می توانست تا فینال مسابقات خود را بالا کشیده و به گروه الف صعود کند. اردبیل پتانسیل بالقوه عظیمی در کشتی فرنگی کشور محسوب می شود و این عامل یک انگیزه و توان ویژه به کشتی گیران استان می دهد. اردبیل به توابع باخت و بقیه مسابقات خود را با قدرت برد و نهایتا در جایگاه سوم ایستاد و از راهیابی به گروه الف بازماند.

اما تیم کشتی آزاد جوانان اردبیل کاری کرد کارستان و توانست با قدرت تا بازی فینال پیش برود و در دیدار فینال برابر تیم قدرتمند خوزستان، در حالی 4 کشتی از 5 کشتی اول خود را باخت که در تایمهای اول مقتدرانه از حریفان پیش بود و همه تماشاگران منتظر برد قاطع تیم اردبیل بودند. اما ضعف بدنی کشتی گیران اردبیلی و تحلیل رفتن بدن آنان و کشتی بلدی حریفان خوزستانی که اکثرا به فنون کشتی فرنگی و همچنین کار در فنون خاک مسلط بودند، باعث شد در تایم دوم بچه های اردبیلی گرفتار فنون پر امتیاز حریفان بخصوص در خاک شده و کشتی را واگذار نمایند. اما کسب مقام نایب قهرمانی مسابقات و ورود به جمع تیمهای الف کشور، نشان داد کشتی آزاد اردبیل سالهای پر فروغ و پر امیدی در پیش دارد و در صورت حفظ این کشتی گیران و افزایش تجربه و توان فنی آنان، اردبیل می تواند سالها در این رشته جزو مدعیان باشد.

بهرحال مسابقات قهرمانی کشور با نتایج راضی کننده برای کشتی اردبیل به پایان رسید. این مسابقات نشان داد درصورت توجه و سرمایه گذاری مادی و معنوی در سنین پایه، می توان محصول موفقیت را برداشت نمود. این نقطه شروع است. کار از امروز سخت تر شده است. کشتی اردبیل هم در بحث مربیگری و هم در بحث ورزشکاری پتانسیل بالقوه بسیار خوبی دارد. فقط باید دید و بکار گرفت. این رشته ورزشی از معدود رشته هایی است که پیشکسوتان و بزرگان آن پای کار هستند و در کنار رشته. این یک امتیاز ویژه است. فقط هدایت و مدیریت می خواهد تا این پتانسیل بالقوه را به بالفعل رساند و از آن در جهت تعالی بهره برد. به امید روزهای بهتر برای کشتی استان اردبیل…