1

ناصر عروجی سردار فوتبال اردبیل

حضرت امام سجاد(ع)فرموده اند: شاکرترین شما از خدا،قدردان ترین شما از مردم است. از ششمین امام شیعیان جهان حضرت صادق(ع)نقل است که فرمودند:از آن کسی که به تو نعمت رسانده تشکر کن.
نهادینه کردن فرهنگ قدردانی در جامعه در همه زمینه ها لازم و ضروری است. قدردانی از کسانی که عمری را در ورزش سپری کرده و برای پیشرفت و سربلندی ان زحمت کشیده و عرق ریخته اند بر همه کسانی که در این عرصه فعال هستند از امور واجب به شمار می رود.
دعدغه در کار و گرفتاری های روزمره که افراد جامعه با آن مواجه هستند موجب آن شده که بحث سپاسگزاری و قدردانی در اولویت کارها و اقدامات قرار نگیرد. برای ورزش و رشته های مختلف ورزشی در پنجاه شصت سال اخیر خیلی افراد در لباس های مختلف زحمت کشیده اند،از هیچ کمکی برای توسعه آن کوتاهی ننموده اند،همه توانایی ها و کارآیی خود را صادقانه در خدمت جامعه ورزش قرار داده اند،ورزش را به خاطر ورزش دوست داشته و برای سربلندی آن کوشیده اند،برای ورزش کیسه ندوخته و از جیب برای آن هزینه کرده اند، ورزش را پلی برای رسیدن به برخی از اهداف غیر ورزشی قرار نداده اند ،برای دستیابی به برخی از آمال و آرزوها ورزش و دوستداران آن را معامله نکرده اند،و برای اندک پست و مقام و دیناری به ضرر ورزش و ورزشی ها گام بر نداشته اند.
این قبیل افراد آنهایی هستند که نام و یادشان همواره در پیشانی ورزش با درخشش خاص جا خوش کرده اند و خدمات و آثار از جان گذشتگی ،شهامت،شجاعت و لیاقت آنها با ورزش منطقه همراه و هم قدم بوده است.

قدردانی از افرادی با چنین ویژگی های منحصر به فرد فواید مختلفی می تواند برای جامعه به دنبال داشته باشد.وظیفه جامعه و دست اندرکاران ورزش است که در قبال کسانی که سال ها برای ورزش استان زحمت کشیده و تلاش ها کرده اند در مقام سپاسگزاری برآیند.
سپاسگزاری از زحمت کشان واقعی،صادق،بی ریا،متواضع و بدون حاشیه و مردمی اثرات زیادی می تواند در جامعه بر جای بگذارد که ایجاد انگیزه برای خدمت و تلاش بیشتر در جوانان و آینده سازان جامعه، عمل به یک وظیفه مهم شرعی و اخلاقی،نشان دادن ارزش خدمت به جامعه،تشویق آحاد مختلف جامعه برای خدمت هرچه بیشتر و تقویت رفتارهای نیک و پسندیده از مهم ترین آنها می تواند باشد.
تقدیر محبت ها را زیاد می کند. این امر می تواند در باز شدن گره های بیشتری از روابط متقابل افراد جامعه موثر واقع شود و بذر تعامل ،همکاری ،صمیمیت ،عشق و وحدت را در سطح بیشتری از جامعه بکارد و بر قدرت تحکیم روابط اجتماعی به افزاید.
این که آیا تا به امروز مسوولین ورزش و دست اندرکاران فوتبال تا چه حد در انجام وظیفه در قبال زحمت کشان و نام آوران ورزش موفق عمل کرده اند بحث دیگری را طلب می کند و در این فرصت کوتاه باید از گروه ها و کسانی که با ابتکار خاص و برنامه ریزی های انجام یافته در این ارتباط اقدام کرده و به نوعی برخی از کم محبتی ها و بی توجی های مسوولین را پوشش می دهند یاد کرد و اقدام آنها را ستود.
بهانه این چند سطر تقدیر جمعی از پیشکسوتان فوتبال و ورزش استان و گروهی که به نام مرد بزرگی چون مرحوم مقصود بایرامی نامگذاری شده است از یکی از چهره های استثنایی و دوست داشتنی فوتبال ناصر عروجی است.
مشاهده چهره هایی از روزگار خوش فوتبال اردبیل برای کسانی که آن ایام را از نزدیک شاهد بوده اند یادآور خاطراتی دلنشین،افتخارآمیز و به یادماندنی است.
این بار یاران مقصود دور هم جمع شده و چون نگینی ناصر را در میان گرفتند تا به این هافبک تکرار نشدنی و چپ پای با تکنیک دهه ۶۰ و ۷۰ فوتبال اردبیل بگویند که آنها نمی توانند خدمات ناصر و فداکاری های او را فراموش بکنند. آمده بودند در راستای نهادینه کردن فرهنگ قدردانی در جامعه ورزش و فوتبال گام بردارند . آنها بوسه بر گونه های ناصر زدند تا گل های زیبا،دریبل های تماشایی و تعصب بی مثالش را به یاد آورند و از طریق رسانه ها و فضای مجازی به جوان ها بازیکنان بزرگی چون ناصر عروجی را معرفی بکنند تا دیگر کسانی که در بعضی از وقت ها گذشته درخشان فوتبال را زیر سوال می برند جرئت طرح دوباره مطالب وحدت شکن و مغرضانه را نداشته باشند.
ناصر در کنار همه ویژگی های فنی و توانایی اش در مستطیل سبز از نطر اخلاقی و رفتار از بازیکنان استثنایی فوتبال منطقه است.عصبانیت و رفتار احساسی و خارج از اصول از ناصر عروجی را کسی در میدان و خارج از آن ندیده است. اگر اشتباه نکنم او را می توان از جمله بازیکنان فوتبال کشور نام برد که در دوران بازی کارتی از داوران نگرفته است.
ناصر عروجی وقتی در دوران اوج فوتبالش توسط بیوک صباغ مرد نیک نام فوتبال آذربایجان به تیم منتخب آذربایجان شرقی برای حضور در لیگ قدس دعوت شد کوچک ترین تغییر در رفتار و کردار وی مشاهده نشد.
ناصر عروجی در سه دوره از رقابت های جام فلق از بازیکنان متعصب و تاثیر گذار تیم منتخب اردبیل بود . او هیچ وقت به تیم شهرش پشت نکرد . به فوتبال و پیراهن تیم شهرش عشق می ورزید و با تمام وجود در خدمت تیم قرار می گرفت تا با کسب نتیجه مطلوب به همراه دیگر یارانش, تماشاگران اردبیل را شاد و خرسند نماید.
ناصر عروجی برای فوتبال اردبیل یاری وفادار،مهره ای استثنایی،عاشقی صادق،بازیکنی متواضع،چهره ای مطمئن و سرداری سرافراز و سربلند بود.
زحمات همه آنهایی که در قالب گروه مقصود ،برنامه دیدار از پیشکسوتان واقعی و خوش نام اردبیل را تدارک می بینند و کسانی که بی ریا و بدون خودنمایی در برنامه ها حضور پیدا می کنند ستودنی و قابل ستایش است. اقدام آنهامی تواند الگویی برای هواداران و دست اندرکاران و استخوان خردکرده های دیگر رشته های ورزشی استان قرار بگیرد.
از خداوند متعال سلامتی،طول عمر و توفیق هرچه بیشتر فوتبالی های نامدار و بی ادعای اردبیل در دوران خوش و آفتابی فوتبال منطقه و بخصوص سردار فوتبال اردبیل ناصر عروجی را مسئلت می نماییم.