1

سبقت گرفتن سینه چاکان برگزاری مراسم ۲۴ آذر ماه از یکدیگر

بیست و چهارم آذر ماه سال روز درگذشت یکی از ماندگارترین چهره های ورزش استان، مرحوم مقصود بایرامی است. در ارتباط با ویژگی های منحصر به فرد آن مرحوم که بنیانگذار فوتبال نوین منطقه است در آخرین شماره نشریه به طور کامل سخن گفتیم و چون سال های گذشته یاد و نام این بزرگمرد فوتبال اردبیل را گرامی داشتیم.
جای خوشحالی است که امسال خیلی ها به تکاپو افتاده اند تا برای زنده یاد بایرامی مراسم بزرگداشت برگزار بکنند. از این که بتوانیم بحث قدر شناسی را در جامعه ورزش نهادینه بکنیم و به مناسبت های مختلف از زحمتکشان عرصه فوتبال و ورزش یاد کرده و مراسم بزرگداشتی برای آنها ترتیب بدهیم اقدامی مناسب و در خور تحسین و تقدیر می باشد به شرطی که این کارها و اقدامات در جهت جلب رضای خدا و خلق خدا باشد و در پشت آن اهداف دیگری از سوی برگزارکنندگان و سینه چاکان امروزی برگزاری مراسم بزرگداشت پنهان نشده باشد.
وقتی امروز می بینینم که برخی ها در حال سبقت گرفتن از یکدیگر برای برپایی مراسم بزرگداشت هستند سوال هایی در ذهن ایجاد می شود ، حضراتی که امسال برای این کار همت گماشته اند پس در 20 سال گذشته در کجا بودند و چه می کردند؟ آنهایی که امروز سرود برگزاری همایش سر داده اند حداقل در چهار سال گذشته که در راس امور بودند چرا به فکر مرحوم مقصود بایرامی نبودند؟ چه عاملی باعث شده است که امسال برای برگزاری جلسات ستاد بزرگداشت و حضور در جلسات آن بعضی ها شب و روز نمی شناسند و زمین و زمان را به هم می دوزند تا اسمی و نامی از آنها نیز بر زبان ها جاری شود.
بهترین، بالا ترین، بزرگترین و اساسی ترین گرامی داشت برای مرحوم مقصود بایرامی الگو قرار دادن رفتارها و کردارها و اخلاق حسنه و نیکوی آن مرحوم می باشد. کسانی که عمری در ورزش و فوتبال اردبیل گذرانده اند و به خصوصیات منحصر به فرد وی آشنا بوده اند به خوبی می دانند که اعتلای فوتبال اردبیل و حاکمیت فضای صمیمیت، یک دلی، وحدت و یک رنگی در آن یکی از آرزوها و آمال آن مرجوم در طول دوران زندگی ورزشی اش بود. آنهایی که مرحوم بایرامی را حتی برای یک دقیقه از نزدیک ندیده اند و با اخلاق و خصوصیات وی آشنایی نداشته اند امروز در زیر پرچم حمایت از فوتبال آن مرحوم و برگزاری مراسم بزرگداشت به وی عاملی در تفرقه و چند دستگی فوتبال اردبیل شده اند.
بدانیم و حتم بدانیم که روح گرامی و عزیز مقصود بایرامی از نابسامانی موجود در فوتبال اردبیل و اقدام تفرقه آمیز مدعیان خدمت به ورزش و فوتبال در برپایی مراسم بزرگداشت نمی تواند راضی و خشنود باشد.آنهایی که دوست دارند با استفاده از هر فرصتی عکس خود را در نشریات و فضای مجازی ببینند و با دستاویز قرار دادن هر مسئله ای برای خود کارنامه و رزومه درست نمایند با این اقدامات تفرقه افکنانه و وحدت شکنانه دل دوستداران واقعی فوتبال و مرحوم مقصود بایرامی را به درد می آورند.
آنهایی که امروز از خواب غفلت بیدار شده اند چرا نمی خواهند به یکی از آرزوهای آن مرحوم یعنی حاکمیت وحدت در فوتبال و ورزش عمل نمایند. چگونه است که امسال در آستانه 24 آذر ماه هیات فوتبال استان، هیات فوتبال شهرستان اردبیل، اداره کل ورزش و جوانان و جمعی از پیشکسوتان منفعلانه عمل می کنند . به این هایی که امروز می خواهند با نهادینه کردن نفاق و چند دستگی در ورزش و فوتبال و با استفاده از نام یکی از پرافتخارترین و با معرفت ترین یاران فوتبال اردبیل خودی نشان بدهند باید گوشزد گردد که اجازه بدهید مراسم بزرگداشت آن مرحوم با عظمتی دوچندان و در عین برخورداری از یک سادگی دلنشین همچون سال های گذشته توسط دوستان و یاران وی برگزار شود. نیازی به مانور من آنم که رستم بود پهلوان شما نان به نرخ روز خورها وجود ندارد. در آن سال هایی که باید برای زنده نگهداشتن یاد و نام مرحوم مقصود بایرامی اقدام می کردید در گوشه ای به فکر پیاده کردن نقشه های خود بودید و به یک باره امسال تازه خیلی ها به یادشان آمده است که دیار قهرمانان و سرافرازان در فوتبال سربازی فداکار، لایق، توانا، مدبر و کاردان به نام مقصود بایرامی داشته است.
مرحوم مقصود بایرامی نه تعلق به هیات فوتبال استان و نه تعلق به ادره کل ورزش و جوانان و نه تعلق به آن چند نفری دارد که هر از چند به یاد آن مرحوم می افتند، بلکه مقصود طلای گرانبها و صدف ارزشمند فوتبال استان است که در دل دوستداران فوتبال، جایگاهی ابدی برای خود دست و پا کرده است. مقصود، عشق فوتبالی های دهه 50 و 60 و 70 اردبیل و آذربایجان است و اجازه بدهید فارغ از هرگونه کشمکش قدرت و بازی های سایسی و برنامه ها و اهداف منفعت طلبانه، عاشقان و دوستداران صادق و راستین بایرامی نسبت به بزرگداشت وی اقدام نمایند.
مطمئن بدانیم و بدانید هر کار و افدامی که از آن بوی منیت، منفعت طلبی و شهرت پرستی به مشام برسد نمی تواند آخر و عاقبت خوبی داشته باشد.
مرحوم مقصود بایرامی بزرگمردی فراموش نشدنی در فوتبال و الگویی در رعایت اخلاق ورزشی بود. یاد و نام وی برای همیشه در بین علاقه مندان بی ریا، مخلص، پاک، سالم و بی ادعای فوتبال و ورزش استان زنده و جاوید خواهد بود. روحش شاد و خامواده محترمش و به خصوص مادر عزیز، همسر فداکار و فرزند موفق و تنها یادگارش سالم و تندرست باشند.