1

نگاهی کوتاه به فوتبال باشگاهی اردبیل در سال ۶۷

بعد از بررسی فوتبال باشگاهی و اولین دوره رقابت های جام فلق در سال 66 از این شماره، فوتبال اردبیل در سال 67 را مورد توجه قرار داده و به مهم ترین اتفاقات رخ داده در آن سال به طور خلاصه اشاره خواهیم کرد. برگزاری رقابت های پرشور و به یاد ماندنی باشگاه ها و حضور تیم منتخب اردبیل در دومین دوره از مسابقات جام فلق از شاخص ترین رویدادهای مورد اشاره در سال 67 خواهد بود.
خاطره های بر جای مانده از فوتبال دهه 60 گنجینه ای از عمر و زندگی هواداران و فوتبالی های آن سال هاست. مرور رخدادهای لذت بخش آن دوران موجب به جوش آمدن احساس خوش در انسان می شود. روحیه درک کنندگان آن دوران را باز می کند و حضور و اعتماد به نفس و رضایتمندی خاطر از ثقل بار زندگی و کش و قوس های روزمره و وضعیت ناخوش فعلی فوتبال منطقه می کاهد.
امیدواریم مرور خاطرات قشنگ و روح نواز فوتبال اردبیل همدم تنهایی های دوستداران فوتبال باشد و دقایقی تصاویر زیبای خاطره ای، امید ها را قوام و اراده جوانان امروزی را برای بازگرداندن عظمت گذشته به فوتبال استان را مستحکم کند.
همانطوری که در شماره های قبلی اشاره شده و به اطلاع علاقه مندان به تاریخ ورزش اردبیل و دوستداران فوتبال در دهه 60 رسیده است، اطلاعات مورد استفاده برای تنظیم تاریخ فوتبال اردبیل در دهه 60 از آرشیو نگارنده است. برای تکمیل آن برخی از عزیزان از جمله حاج مسعود هوشمندی و جعفر ظاهری از پیشکسوتان خوشنام و دوست داشتنی فوتبال اردبیل نگارنده را مورد حمایت قرار می دهند که جا دارد از این عزیزان تشکر و قدردانی شود. انتظار می رود عزیزانی که می توانند در این راه ما را کمک کرده و در انعکاس تاریخ پربار فوتبال اردبیل یاری گر ما باشند از کمک ها، راهنمایی ها و مساعدت هایشان ما را محروم نکنند.
همچنانچه قبلا گفته ایم فوتبال اردبیل در دهه 60 روزهای اوج و افتخار آفرین خود را سپری می کرد. زحماتی که در دهه های 40 و 50 برای فوتبال منطقه کشیده شده بود و تخمی که کاشته بودند و به خوبی آبیاری شده و از آن محافظت شده بود در این سال ها به بار نشسته و مرغوب ترین ، بهترین و زیباترین و سالم ترین محصولات را تحویل جامعه ورزش داده بود.
استمرار موفقیت های فوتبال اردبیل در دهه 60 علل و دلایل مختلفی داشت که گوشه هایی از آن در بحث درخشش فوتبال منطقه در رقابت های گرامی داشت دهه فجر در سال 66 ارائه شد. رونق رقابت های باشگاهی و عشق به فوتبال و خدمت بی منت به جوانان، وحدت و صمیمیت حاکم بر فضای فوتبال، وجود زمین های متعدد خاکی و برگزاری رقابت های محلات و حاکمیت رقابتی سالم و پرشور در فضای فوتبال از علل قابل ذکر ادامه موفقیت های فوتبال در دهه 60 بود.
در آن سال ها جوانان جویای نام و با تجربه ها ، فوتبال را به خاطر فوتبال دوست داشته و نسبت به رونق بخشیدن به آن تلاش می کردند. نه پولی در بساط بود و نه موقعیت و مقام و جایگاهی، نه از نامردی خبری بود و نه از روباه صفتی و مکر و حیله، نه ناسزا و فحش می توانستی در محیط های فوتبالی بشنوی و نه از توهین و هتک حرمت خبری بود. در فوتبال آن روزهای اردبیل نه از مربیان سفارشی
می توانستی رد پایی پیدا بکنی و نه از دلالان و واسطه های بی چشم و رو سراغی داشته باشی. هر چه بود همه اش صفا و صمیمیت و دوستی و یک رنگی همراه با یک رقابتی مردانه، فشرده و هیجان انگیز.
بگذریم در بررسی فوتبال اردبیل در سال 67 در اولین گام اشاره به رقابت های باشگاهی دسته اول اردبیل خواهیم داشت. امیدواریم دوستانی که می توانند، ما را در تکمیل کردن اتفاقات فوتبالی آن سال حمایت و پشتیبانی نمایند.
مسابقات فوتبال دسته اول باشگاه های اردبیل با حضور 12 تیم از تیر ماه سال 67 آغاز شد. هیات فوتبال برای آغاز این رقابت ها مراسم خاصی را در نظر گرفته بود که رژه تیم های حاضر و سخنرانی مسؤولین از آن جمله بود.
بازی افتتاحیه در حضور جمع کثیری از علاقه مندان و تماشاگران خونگرم اردبیلی بین دو تیم استقلال و توانیر برگزار شد.
هر دو تیم استقلال و توانیر برای پیروزی در این دیدار از انگیزه های لازم برخوردار بودند. توانیر فوتبالی زیبا را به نمایش گذاشت و استقلال که از تیم های مطرح شهر و منطقه می باشد در آغاز راه نشان داد که با روزهای خوش فاصله بسیار دارد . این دیدار در نهایت با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید.
دیدار دو تیم بنیاد شهید و صنعت نفت در حالیکه تا 7 دقیقه به پایان بازی با نتیجه 2 بر 1 به نفع بنیاد در جریان بود به دلیل بارش شدید باران به دستور داور ناتمام ماند. راه و ترابری در یک بازی پرگل تیم جوان شده عقاب را 3 بر 2 مغلوب نمود. ژاندارمری رقابت های فصل را با پیروزی 4بر3 در مقابل آراز آغاز کرد و تیم هلال احمر در رویارویی با تیم دگرگون شده بانگ استان با نتیجه 1بر1 متوقف شد. بانگ استان که در فصل جدید با تغییر و تحولی که در آن به وجود آمده و تنی چند از یاران خود را از دست داده است ، نشان داد که حرف هایی برای گفتن خواهد داشت.
آخرین دیدار هفته اول را دو تیم پاس و دارایی برگزار کردند . پاس که یکی از تیم های استخواندار و پرمهره فوتبال اردبیل است با ارائه یک بازی زیبا و تهاجمی با سه گل بر حریف غلبه کرد.
یادآوری
متاسفانه از رقابت های باشگاهی دسته اول اردبیل در سال 67 اطلاعات موجود مربوط به هفته های اول، پنجم، هشتم، دهم و هفته پایانی است که بیان آنها می تواند وضعیتی قابل قبول از رقابت ها و شور و حال فوتبال آن روزها را ترسیم نماید.