1

زمین های پادگان و ورزشگاه ۵ هزار نفری؛ مطالبه و یا….

مطالبه رئیس هیئت فوتبال استان از استاندار اردبیل مبنی بر اختصاص فضایی از پادگان برای احداث ورزشگاه 5 هزار نفری علامت سؤال بزرگی را بر جای گذاشته است.
آیا این مطالبه که طبق نامه ای از طرف هیئت فوتبال به استاندار تقدیم شده بر آیندی از نظریه کارشناسان و اساتید فن بوده است؟ آیا تحقیقاتی که تا کنون در مورد چگونگی احداث ورزشگاه ها و مسئله جانمائی آنها صورت گرفته می تواند تأیید کننده مطالبه رئیس هیئت فوتبال استان باشد؟
هر درخواست و هر طرحی باید از یک پشتوانه علمی قوی برخوردار باشد تا مورد قبول قرار گیرد. مشارانی که در لزوم نگارش نامه و درخواست احداث ورزشگاه در زمین های پادگان، رئیس هیئت را راهنمایی و تشویق کرده اند آیا تحصیلات دانشگاهی مرتبط با نگهداری و تأسیس اماکن ورزشی داشته اند؟
کوچکترین آشنایی با اصول مربوط به اماکن ورزشی و ورزشگاه ها این درخواست رئیس هیئت فوتبال استان را فاقد هرگونه پشتوانه علمی تلقی خواهد کرد.
متخصصین امر می گویند که در بحث احداث ورزشگاه، جانمایی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. شاخص هایی چون قیمت زمین، همسایه های مجاور، نحوه توزیع اماکن و فضاهای ورزشی و تسهیل رفت و آمد و جلوگیری از اختلال ترافیکی از جمله شاخص های تأثیرگذار در زمینه مکان یابی اماکن و فضاهای ورزشی است.
در مکان یابی ورزشگاه ها معیارهایی چون همجواری با بافت های مسکونی، گذرگاه ها، مراکز آموزشی و مراکز درمانی باید مورد توجه قرار بگیرد و همخوانی داشته باشد.
موقعیت پادگان اردبیل با یافته های علمی در مورد مکان یابی ورزشگاه ها چقدر می تواند سازگار باشد؟ اینکه فقط حرفی بزنیم و نامه ای بنویسیم دردی از دردهای فوتبال اردبیل را قابل درمان خواهد کرد؟
مسئول هر ارگان و نهاد و سازمان های غیر دولتی حرف ها، سخن ها و گفته هایشان باید چیزی بر داشته ها و مجموعه تحت مدیریت به افزاید. حرف هایی که بدون پشتوانه علمی باشد نمی تواند ارزشی هر چند کم و ناچیز داشته باشد.
به هر حال مکان یابی ورزشگاه ها و اماکن ورزشی تابع یک سری اصول و قواعد است که با خواست و نظر یک یا چند نفر غیر متخصص به سرانجامی نمی رسد. در این قبیل موارد باید نظر اساتید و متخصصین اخذ شود تا اگر مطالبه ای هم انجام می شود به سرنوشتی مناسب و قابل قبول منجر بشود.