1

پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی اردبیل بهبود می‌یابد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی اردبیل با رعایت شاخص‌های زیست محیطی بهبود می‌یابد.

به گزارش ایرنا، محمد اهلی در بازدید  از این شهرک افزود: رعایت شاخص‌های زیست‌محیطی یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی است و  تلاش می شود با اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت، روند تصفیه پساب خروجی واحدهای صنعتی بهبود یابد.

وی افزود: شهرک صنعتی ۲ اردبیل با مساحت بیش از ۷۰۰ هکتار بزرگترین شهرک صنعتی استان اردبیل است که با توجه به وسعت آن، دارای معضلاب و مشکلاتی است که باید برطرف شود.

اهلی،  تکمیل گنجایش تصفیه خانه شهرک صنعتی اردبیل ۲ را یکی از مشکلات موجود در آن برشمرد و افزود: ظرفیت کنونی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی اردبیل۲ به میزان ۲۵۰۰ مترمکعب در روز است که جوابگویی حجم پساب ورودی واحدهای تولیدی را ندارد.

وی از جمله برنامه‌های کوتاه مدت برای حل این معضل را الزام واحدهای تولیدی نسبت به رعایت مسائل زیست محیطی و نصب پیش تصفیه در پساب خروجی دانست و افزود: بر اساس ضوابط و مقررات زیست محیطی حاکم بر شهرک ها و نواحی صنعتی و مطابق با مفاد قراردادها، کلیه واحدهای صنعتی موظف هستند با طراحی و اجرای پیش تصفیه، فاضلاب صنعتی خود را ابتدا تصفیه اولیه نموده و سپس به تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی هدایت نمایند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل از دیگر برنامه‌های کوتاه مدت این شرکت برای بهبود روند تصفیه فاضلاب را پیگیری برای جداسازی پساب خروجی واحد تولیدی سبلان پارچه برشمرد و ادامه داد: شرکت سبلان پارچه دارای بیش از ۱۵۰۰ مترمکعب پساب خروجی است که عملاً بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت تصفیه‌خانه شهرک صنعتی اردبیل ۲ اختصاص به پالایش این واحد صنعتی دارد.

وی ادامه داد: مقرر شده شرکت سبلان پارچه نسبت به اجرای خط انتقال اختصاصی و خارج کردن پساب آن از تصفیه‌خانه شهرک صنعتی اردبیل۲ اقدام نماید که تحقق این امر نقش بسزایی بر بهبود عملکرد تصفیه‌خانه خواهد داشت.

اهلی از برنامه‌های میان مدت این شرکت برای رعایت مسائل زیست محیطی در شهرک صنعتی اردبیل ۲  را اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرک صنعتی برشمرد و افزود: ساختمان ابنیه مدول دوم تصفیه‌خانه با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی و استانی آغاز شده است که تکمیل آن به ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

وی یکی از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار و کاهش اثرات نامطلوب محیط زیست را بهبود و توسعه روش‌های تصفیه فاضلاب دانست و ابراز امیدواری کرد تا واحدهای صنعتی با رعایت مسائل زیست محیطی و افزایش سطح کیفی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، به توسعه پایدار استان و حفظ محیط زیست کمک بیشتری نمایند.

استان اردبیل دارای ۲۱ شهرک و نواحی صنعتی است.