1

دلنوشته فوتبالی/ تصویری از فوتبال اردبیل

رقابت های فصل جدید فوتبال ایران با شروع لیگ برتر کلید خورد. قرار بود این رقابت ها در هفته گذشته آغاز شود ولی بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا رقابت ها را تا 16 ابان ماه عقب انداخت.

عدم حضور تماشاگر قابت ها را از شور و حال خاص خودش دور می کند ولی به هر حال برگزاری لیگ تکلیفی است که باید انجام شود.فعلا جای شکرش باقی است که در سطح کلان یعنی در سازمان لیگ تلاش می شود که همه رقابت ها انجام شود و در استان ها نیز بسته به شرایط و توان، دوراندیشی و کارآمدی مسئولان رقابت های استانی تا به انتها و معرفی قهرمان برگزار می گردد و در استان هایی چون اردبیل با شش هفته رقابت پرونده بازی ها بسته می شود و به هر طریق ممکن قهرمان معرفی می گردد تا در امتیاز بندی معمول در ارزیابی هیئت های استانی سبد هیئت از امتیاز این بخش خالی نباشد.

تقریبا همه استان های کشور به نوعی درگیر مسابقات فوتبال در سطوح مختلف هستند. بر  اساس آئین نامه ابلاغی از سوی فدراسیون، قهرمان لیگ های استانی به عنوان نماینده استان در مسابقات لیگ دسته سه حضور می یابند. این امتیازی است که همه استان ها اعم از برخوردار و کم برخوردار از آن بهره مند هستند.

مفهوم این امر آن است که حضور یک تیم از هر استان در لیگ دسته سه معیاری برای ارزیابی توان و کارکرد هیئت ها نیست. اگر استانی در همه رده های لیگ، از برتر تا دسته سه دارای تیم باشد و در برخی از سطوح لیگ هم بیش از یک تیم داشته باشد مسئولین فوتبالش می توانند عملکرد مطلوب را مدعی باشند و گرنه حضور یک تیم در دسته سه نمی تواند دلیلی محکم  وقابل قبول برای تحول در فوتبال یک منطقه محسوب شود.

سهم اردبیل در لیگ فوتبال(بزرگسالان)

اشاره به تعداد تیم های حاضر در لیگ بزرگسالان تا حدودی می تواند بیان کننده سهم استان اردبیل از سفره گسترده فوتبال کشور باشد.

در لیگ برتر16 تیم، لیگ یک 18 تیم، لیگ دو28 تیم و لیگ سه 56 تیم حضور دارند. مجموع تیم های حاضر در این رقابت ها 118 تیم است. سهم استان اردبیل از این تعداد فقط یک تیم است. تیمی که بودنش هیچ منتی ندارد چرا که بر اساس آئین نامه قهرمان هر استان به طور مستقیم به لیگ دسته سه صعود خواهد کرد.

آیا استحقاق و شأن فوتبال اردبیل برخورداری از یک تیم در میان 118 تیم است؟ شاید توقع برخی ها از فوتبال منطقه بیشتر است و یا ممکن است باشند کسانی که این یک سهمیه را نیز برای فوتبال منطقه زیاد بدانند اما هر چه که باشد حق فوتبال اردبیل این نبوده و نخواهد بود.

طرح این موضوع امیدواریم که چون گذشته برای عزیزان دست اندرکار غیر قابل تحمل نباشد و با دستپاچگی به دنبال استخدام میرزابنویس از نقاط مختلف استان و بیان مسائل پیش پا افتاده و ایجاد گرد و خاک برای پوشش دادن واقعیت هایی به نام کم کاری و عدم توانایی بر نیایند.

بهتر است برای کم کردن زحمات و هزینه های جانبی برخی، برای چندمین بار اعلام بکنیم که نگارنده این سطور(نادر پرستار) عضو کمیته اهلیت در بحث واگذاری امتیاز تیم شهرداری بوده و در آخرین جلسه آن در کنار 12 نفر دیگر حضور داشته است.

شهرداری و شورای شهر در آن مقطع با توجه به نامه شماره 97842 مورخه 10/8/93 معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور مصمم به واگذاری امتیاز تیم بود و کمیته اهلیت از بین سه نفر متقاضی افراد را برای تصمیم گیری با اولویت به شورا معرفی کرده است. همچنین تاکنون پنج جلد کتاب به همت نگارنده این سطور چاپ و منتشر شده و هر ارگان و نهاد و فردی که از ناشر نسبت به خرید این کتاب ها اقدام کند ربطی به نویسنده نخواهد داشت. هرچند که وظیفه همه ارگان ها و بخصوص امور فرهنگی و ورزشی است که از تألیفات و آثار منتشر شده حمایت مادی و معنوی بکند. تألیف کتاب و توزیع و فروش آن هم اگر جرم می باشد و گناه آن نیز متوجه نویسنده کتاب باشد در این ارتباط نیز حاضر به دادن تاوان خواهیم بود.

برخی ها همیشه عادت کرده اند که از خود مواظبت نکنند و متأسفانه بارها از حول حلیم به دیگ افتاده و هیچ گاه از گذشته عبرت نگرفته اند.

حربه جدید نیز در اختیار گذاشتن صورتجلسه کمیته اهلیت است که برخلاف اصول امانتداری و روال اداری مرسوم انجام می پذیرد. به هر حال همه این اقدامات نوعی چنگ انداختن به حباب روی آب است و نتیجه مطلوب و موافق میل نمی تواند بر جای بگذارد.

واقعیت های فوتبال اردبیل

کفگیر فوتبال اردبیل به ته دیگ خورده است. این را نمی توان کتمان کرد. در حاکمیت این شرایط بدون شک عوامل و پارامترهای مختلف دخیل هستند. در باب نابودی فوتبال اردبیل گرفتن یقه یک نفر و یا یک مجموعه دور از انصاف است. هر بخشی در این میان سهمی را به خود اختصاص می دهند. ممکن است مجموعه ای درصد بیشتری سهم داشته باشد. وقتی بخواهیم همه واقعیت ها را کتمان بکنیم و خود را قهرمان بلامنازع و مدیر بدون عیب و نقص معرفی نماییم اینجای کار سؤال برانگیز می شود.

اگر بپذیریم که اوضاع این رشته پرطرفدار باب میل نیست و هر بخش به اندازه خودش در ایجاد آن سهیم بوده تحلیل مسئله و رسیدن به نتیجه ای مطلوب برای غلبه بر مشکلات کاری آسان و قابل قبول خواهد بود.

با کوچکترین انتقاد زره جنگی بر تن کردن و خود را از هر اتهامی تبرئه نمودن و گناه و تقصیر وضعیت فوتبال را به گردن دیگران انداختن کاری پسندیده نیست و در این میان تأسف از آنِ کسانی است که صداقت و مردانگی خود را با دیناری معامله می کنند و حرف های دیروز خود را در مقابل امتیازی بی ارزش چون بخشیده شدن ورودی تیم و یا حکم مسئولیتی در مجموعه پس می گیرند.

امیدواریم دست اندرکاران امر و کسانی که در تعیین تکلیف مدیریتی فوتبال اردبیل دخیل هستند برای پایان دادن به وضعیت فعلی و به کار بستن چاره ای کارآمد و کارساز اندیشه بکنند.

اگر تلاش ها بر مالکیت قانون و اجرای آن در عمل و نه در حرف استوار باشد و عقل کل مآبانه با مسائل برخورد نشود و به حرف و سخن صاحب نظران و آرای منتقدان و تذکرات دلسوزانه خیرخواهان توجه گردد ایجاد تحول در وضعیت فعلی نمی تواند دور از دسترس باشد.

اگر صادقانه و بدون تعصب با واقعیات غیر قابل انکار برخورد مناسب شود و هرچه که در سطح جامعه به وضوح و روشنی قابل رویت است مورد قبول قرار گرفته و از کتمان کردن مسائل بدیهی خودداری شود و برای رفع و برطرف کردن مشکلات موجود اقدامات مناسب و مطابق با نیازهای روز انجام بپذیرد فوتبال ما می تواند نفسی تازه کند و در مسیر جدیدی برای پیشروی قرار بگیرد.

پذیرفتن به نتیجه نرسیدن سبک و سیاق اداره امور فوتبال در سال های اخیر و قابل قبول نبودن نظم و ثبات تشکیلاتی و مدیریتی و بی اثر بودن برخی نام ها در مجموعه مدیریتی حاکم و دوری کردن از اقدامات تکراری و روش های نخ نما و کلیشه ای می تواند روحی تازه در کالبد فوتبال منطقه بدمد به شرطی که کار را به دست اهلش بسپارند و از منیت ها، خودمحوری ها و منفعت طلبی ها دوری نمایند.

شرایط سخت حاکم

برای ورزش و بخصوص فوتبال شرایط موجود در بحث بیماری کووید19 مشکلی بزرگ و غیر قابل پیش بینی بوده است. از هر رشته ورزشی توقع و انتظار باید با توجه به واقعیت ها باشد. آماده کردن تیم ها و برپایی تمرینات منظم در تمامی سطوح و نمایندگان فوتبال و فوتسال استان در رقابت های قهرمانی کشور بس طاقت فرساست.

تأمین هزینه ها و امکانات مورد نیاز برای تیم هایی که باید در مسابقات قهرمانی کشور حضور پیدا بکنند در شرایط موجود همتی مضاعف را طلب می کند. بار سنگین همه این کارها بر دوش عوامل و گردانندگان تیم ها است. آن ها با دست های خالی به هر دری می زنند تا شرمنده اعضای تیم و اولیای بازیکنان نباشند و حقیقت امر کار همه آن ها قابل تحسین و لازمه تقدیر می باشد.

در کنار تلاش مسئولین تیم ها چنانچه تشکیلات فوتبالی استان برای حمایت از تیم ها و شناساندن جایگاه آن ها در رقابت های کشوری برای جامعه و مسئولین و دست اندرکاران استان دارای برنامه باشند و برای پیگیری امور مربوط از افراد شناخته شده و دارای پیشینه قابل قبول و معتقد به خدمت بی منت بهره ببرد می توان کارهای زیادی در ارتباط با رفع مشکلات و تأمین نیازها انجام داد. منتظر موفقیت تیم ها بودن و سکه درخشش به نام خود زدن و متهم کردن دیگران در زمان شکست و تبرئه مجموعه فوتبالی در چنین شرایط می تواند ظلم بزرگی در حق دست اندرکاران و فعالین عرصه تیمداری در سطح منطقه باشد.

اعضای مجمع

اعضای مجمع هیئت فوتبال استان بزرگترین و اصلی ترین مقصر در ایجاد شرایط فعلی برای این رشته به شمار می روند. وظیفه مجمع و اعضای آن جمع شدن در زیر یک سقف و رأی انداختن به صندوق و یا دست بلند کردن در ازای پیشنهادهای رئیس هیئت نیست. برای رائی که داده اند در مقابل پروردگار باید پاسخگو باشند. همه نقاط ضعف و مثبت فوتبال به پای آنها نوشته خواهد شد. عواقب همه کارهای خیر و ناصواب برای آنهاست. حضور فعال اعضای مجمع می تواند در رشد هرچه بیشتر مشکلات و ناهنجاری فوتبال بکاهد.

آیا در هشت سال گذشته اعضای مجمع به وظیفه قانونی و ذاتی خود عمل کرده اند؟ آیا حاصلی از اقدامات در رابطه با انتخاب رئیس و دیگر اعضای هیئت را مورد بررسی قرار داده اند؟ آیا شکست های متوالی نمایندگان استان در رقابت های کشوری و لیگ را آسیب شناسی کرده اند؟ آیا برای آنها صرف عضویت در مجمع و جلب نظر مساعد برخی از دوستان و هم ولایتی ها کافی است؟ آیا مایل به برنامه ریزی برای ترسیم آینده ای روشن در فوتبال برای جوانان این منطقه نیستند؟

امیدواریم که اعضای مجمع حداقل برای بررسی عملکرد سه سال اخیر هیئت فوتبال به دور از هرگونه حاشیه  و شعارها اقدام بکند و افکار عمومی را در جریان قرار بدهند.

سیمیه مازاد

اختصاص یک سهمیه علاوه بر سهمیه قانونی استان برای لیگ دسته سه برای فوتبال استان مشکل آفرین شده است.

در هر کاری اگر تکیه به قانون نباشد و سلایق شخصی و گروهی و تصمیمات آنی و گردن نهادن یه سفارش دوستان و مسئولان بر

عرف و قانون پیشی بگیرد، بروز حاشیه و ایجاد تنش حتمی خواهد بود. همان بحثی که این روزها فوتبال ما با آن دست به گریبان می باشد. ساوالان یوردوم مشگین شهر به دلیل قرار گرفتن در رده دوم جدول رقابت های به اصطلاح لیگ برتر استان معرفی به رقابت های لیگ را حق طبیعی خود می داند از طرف دیگر رئیس هیئت فوتبال این سهمیه را برای خود تلقی کرده و آن را به تیم هفتم جدول رده بندی واگذار می کند. همین اقدام کافی است که گلایه ها، تهدیدها، افشاگری ها و برخوردهای لفظی بیشتر نمود داشته باشند و در برخی از موارد نیز به حرمت ها و جایگاه ها آسیب وارد نمایند.

بیان دلایل و علل اقدام رئیس هیئت فوتبال استان می تواند از میزان و شدت حاشیه ها بکاهد. هر اقدامی که از سوی مسئولین انجام بپذیرد باید پرونده ای از دلایل و مستندات در پشت آن باشد.

اگر اعطای امتیاز حضور در لیگ سه به تیم رده هفتمی لیگ استان اقدامی بر اساس روال و مقررات می باشد رئیس هیئت می تواند با به خدمت گرفتن رسانه های دوست و همراه ، افکار عمومی را در جریان بگذارد و با شفاف سازی از گسترش حاشیه ها ممانعت نماید.

اساسنامه؛ آری یا نه

اساسنامه فدراسیون فوتبال به ابزاری برای به کرسی نشاندن اهداف و خواست های مسئولین این رشته تبدیل شده است.

هر جا که منافع ایجاب بکند به مواد مختلف این اساسنامه پناه می برند و هرجا که مواد آن را بر خلاف خواسته های خود تشخیص بدهند به آرامی و بدون سر و صدا از کنار آن عبور می کنند. این کار یعنی پشت پا زدن به صداقت و کاشتن بذر بی اعتمادی در جامعه فوتبال استان.

اصرار بر اجرای مواد مربوط به تأیید پنج سال سابقه مدیریت کاندیداهای ریاست هیئت و سپر کردن آن در مقابل منتقدان و بی اعتنا بودن به شرایط احراز اعضای هیئت رئیسه و نائب رئیس بانوان و دبیرهیئت نمونه های یک بام و دو هوای پایبندی به اساسنامه محسوب می شود.

کلام آخر

شفافیت در هر امری یکی از ضروریات می باشد. اگر شفافیت نباشد همه چیز نامعلوم شده سره از ناسره شناخته نمی شود و فرق دوغ و دوشاب معلوم نخواهد شد.

اگر شفافیت نباشد زمینه تولد فساد فراهم می شود. اگر شفافیت نباشد امکان تشخیص افراد خودخواه از متواضع و سالم از فاسد میسر نمی شود.