1

استقبال اردبیل از نخستین برف پاییزی

ریزش نخستین برف پاییز امسال همراه با سرما از عصر پنجشنبه حال و هوای اردبیل و پهنه گسترده‌ای از این استان را زمستانی کرده است.

بارش حدود ۱۰ سانتیمتر برف همراه با وزش باد ۴۵ کیلومتری از جانب شمال‌شرق سبب بروز مشکلاتی در تردد رهگذران پیاده و سواره در گذرگاه‌های درون‌شهری اردبیل شده است.

یک ناوه عمیق ترکیبی از پهنه‌های آبی سیاه و مدیترانه از مرز شمالغرب وارد کشورمان شده است که اثر بارشی آن در این منطقه و استان اردبیل تا ظهر فردا انتظار می رود ولی هوای سرد و مه‌آلود و یخبندان تا اوایل هفته آینده ماندگار است.

در شهرستان‌های نمین ، نیر ،سرعین ، خلخال و مشگین‌شهر نیز برف می‌بارد و هوا سرد است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به اطلاعیه سطح نارنجی هواشناسی از ساکنان این استان خواست تا موارد احتیاط و ایمنی شامل پرهیز از سفرهای غیرضروری و در صورت ضرورت بستن زنجیرچرخ و همراه داشتن تجهیزات کامل زمستانی ، رعایت سرعت مطمئنه هنگام رانندگی در جاده‌های برفی ، لغزنده و کولاک گیر ، بازبینی دمای مکان‌های حساس به سرما باتوجه به کاهش چشمگیر دما در روزهای آینده ، بازبینی ضدیخ خودروها و ماشین‌آلات راه‌سازی و کشاورزی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و گاز شهری را رعایت کنند.

فرهاد عبدالعلی‌پور همچنین با اشاره به احتمال ریزش سنگین برف طی ساعات آینده و خطر شکستن شاخه‌های درختان با توجه به عدم خزان کامل بعضی از آنها گفت: شهروندان می‌توانند با ماموران شهرداری نسبت به تکاندن درختان به منظور جلوگیری از شکسته شدن شاخه‌های آنها همکاری کنند.

مرکز پایش راه‌های اداره کل راه و شهرسازی اردبیل با اشاره به ادامه ریزش برف در تمام جاده‌های مواصلاتی اعلام کرد: راه‌های اصلی و فرعی این استان باز هستند و تردد وسایط نقلیه در گردنه‌ها و مناطق کوهستانی سخت‌گذر با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است.

این نخستین برف جدی امسال از ابتدای پاییز تاکنون است و برخلاف سردسیری منطقه، ساکنان اردبیل طی هفته‌های گذشته شاهد نفوذ پی در پی هوای سرد و بارشی بودند اما به غیر از یک مورد بارش برف خفیف در بقیه موارد فقط باران بارید.