1

جای خالی کاراته استان در رقابت های لیگ

فدراسیون کاراته در خبری که منتشر کرده است اسامی تیم های شرکت کننده در رقابت های لیگ کاراته را اعلام کرده است.

در رقابت های لیگ کاراته که در سبک آزاد و کنترلی برگزار می شود ۹۲ تیم از سراسر کشور در مقطع بانوان و آقایان ثبت نام کرده اند.

با مرور اسامی تیم ها متأسفانه متوجه می شویم که در بین ۹۲ تیم نام تیمی از استان اردبیل وجود ندارد.

غیبت استان اردبیل با سرمایه انسانی غنی در رشته کاراته سؤال برانگیز است. وجود اساتید گرانقدر و دارای رزومه در سطح استان و بخصوص در شهرهای اردبیل و پارس آباد و جمعیت تحت پوشش این رشته جایی برای توجیه عدم شرکت تیم های اردبیل در این رقابت ها باقی نمی ماند.

مسئولین کاراته استان با جذب نظر مساعد علاقه مندان و صاحبان صنایع و رایزنی های متعدد می توانند برای این رشته در رقابت های لیگ، سرنوشت خوب و مساعدی را رقم بزنند.

هزینه مورد نیاز برای حضور یک تیم در لیگ کاراته با برخی از رشته ها قابل مقایسه نمی باشد. این که چرا دست اندرکاران این رشته برای میدان دادن به جوانان و افزودن بر تجربه و توانایی آنها جهت شرکت در لیگ چاره ای نمی اندیشند می تواند جای بحث داشته باشد.

یکی از پیشکسوتان و فعالین عرصه کاراته در جواب سؤال ما مبنی برآورد هزینه شرکت در لیگ گفت: با رعایت صرفه جویی و همکاری ورزشکاران با مبلغی در حدود ۲۵ الی ۳۰ میلیون تومان می توان در لیگ شرکت نمود.

از طرف دیگر روایت می کنند که استاد بهروز قربانی یکی از پیشکسوتان و رئیس هیئت کاراته شهرستان نیز در صورت حضور یک تیم از اردبیل برای تقبل بخشی از هزینه ها اظهار تمایل کرده است. با وجود چنین زمینه هایی آیا نباید تیمی از اردبیل در بین ۹۲ تیم تیم حاضر در لیگ برای خود جایی باز می کرد.

برخی از رشته ها چون فوتبال و والیبال برای لیگ هزینه زیادی نیاز دارند. جذب اسپانسر و حامی مالی برای این رشته ها در شرایط اقتصادی موجود کار طاقت فرسایی است ولی رشته هایی چون کاراته وقتی می توانند با حداقل هزینه ها میدان پیشرفت و آبدیده شدن ورزشکاران و جوانانش را فراهم بکنند با اندکی تلاش، گذشت، همکاری و احساس مسئولیت امکان برداشتن قدم های مثبت در این ارتباط وجود دارد.

بعد از اردبیل، کاراته در پارس آباد مغان نیز از جایگاه والایی برخوردار می باشد. این شهر همواره مهره های تأثیرگذار و قهرمانانی افتخارآفرین داشته است. کاراته بی شک جز رشته هایی است که در سطح آن شهرستان بالاترین میزان تحت پوشش ورزشکاران را دارند. همچنین مربیان و اساتید کاراته آن شهرستان نیز کارنامه دار می باشند. وجود اساتیدی چون استاد صمد نوری می تواند نعمتی برای این رشته محسوب شود.

این که استان با بهره بردن از این هم نیروی انسانی نمی تواند در بین ۹۲ تیم جایگاهی برای خود داشته باشد زجرآور نیست؟

همه مشکلات موجود بر سر راه پیشرفت ورزش و توسعه رشته های مختلف ورزشی با اندکی صبر و گذشت و مضاعف کردن تلاش و احساس مسئولیت در قبال جوانان و آینده سازان این مرز و بوم قابل حل است.

در پشت میز نشستن و به کار بردن جملات و کلماتی مانند “سخت است”، “نمی شود”، “پول نیست” و همکاری و تعامل وجود ندارد کارها حل شدنی نمی شود. باور داشتن به قدرت و توان همکاری و نیت خدمت بی منت گره گشای بسیاری از مشکلات می تواند باشد. پشت کردن به منیّت ها و قهر کردن با خصوصیات زشتی چون خودمحوری و دراز کردن دست همکاری به سوی همه اعضای خانواده ورزش ترسیم کننده روزهای خوب برای ورزش هستند.