1

سد تازه‌کند انگوت آماده بهره‌برداری شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اقدامات اساسی در زمینه سدسازی از تکمیل و راه‌اندازی سد “تازه‌کند” انگوت خبر داد.

عباس جنگی مرنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با افتتاح این سد برای اولین بار اراضی کشاورزی  منطقه گرمی‌مغان و شهرستان تازه تاسیس انگوت از منابع سد تازه‌کند بهره‌مند شده و زیرپوشش  آبیاری قرار می‌گیرد.

وی هدف از رهاسازی بخشی از آب ذخیره شده در مخزن سد تازه‌کند انگوت را تامین آب کشاورزی، تغذیه آبخوان‌های مربوط به برداشت شرب شهری و روستایی و حفظ حیات رودخانه در کاهش اثرات خشکسالی عنوان کرد و گفت: سد مخزنی تازه‌کند انگوت با ظرفیت ذخیره حدود هشت میلیون متر مکعب آب بر روی رودخانه سامبورچایی در شهرستان انگوت احداث شده  و در حال بهره‌برداری می‌باشد.

جنگی مرنی ادامه داد: حجم تنظیمی سد تازه کند حدود ۸.۵ میلیون مترمکعب در سال است و تاکنون حدود ۸۰۰ میلیارد ریال برای این سد هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه تامین مالی تکمیل سدهای مخزنی عمارت و تازه‌کند در دستور کار است، افزود: برای تکمیل مطالعات ۲ سد جدید در حوزه آبریز رودخانه مرزی بالهارود نیز اعتبار مورد نظر از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است.

جنگی مرنی گفت: مبلغ یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار مالی توسط سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل سدهای مخزنی عمارت و تازه‌کند، هزار میلیارد ریال فاینانس بنیاد مستضعفان و جانبازان برای سد عمارت، ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مدیریت بحران کشور برای ساماندهی رودخانه بالهارود و مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای تکمیل مطالعات طرح‌های توسعه حوزه آبریز این رودخانه مرزی اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: بازسازی کانال آب‌آور سد گیلارلو گرمی با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال از سوی بنیاد علوی و تکمیل مطالعات تصفیه‌خانه آب شرب روستاها و شهرهای پایاب سد تازه‌کند انگوت در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بوده است و علاوه بر این تامین آب شرب، صنعت، گردشگری و کشاورزی منطقه از طریق منابع آب زیرزمینی و سطحی و سدهای شهرستان گرمی مغان با جدیت در حال برنامه‌ریزی و اقدام می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه عملیات اجرایی سد عمارت شهرستان گرمی پیشرفت خوبی دارد و  تا پایان سال جاری آبگیری می‌شود، افزود: پروژه احداث سد عمارت شهرستان گرمی با پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصد به مرحله تکمیل رسیده و عملیات اجرایی این سد توسط پیمانکاران ادامه دارد و در صورت تامین اعتبار لازم در زمان مقرر به بهره‌برداری می‌رسد.