1

فوتبال را دریابیم و پذیرای واقعیت‌ها باشیم

در فوتبال استان برخی از واقعیت‌ها وجود دارند که عبور از کنار آن‌ها و بی‌توجهی بیشتر، مورد قبول دوستداران واقعی این رشته پرطرف‌دار نمی‌تواند باشد.
باید در قبال اقدامات کسانی که حقیقت را قربانی مصلحت خود می‌گردانند تا موقعیت‌شان حفظ شود با برهان و استدلال بر واقعیت‌ها تاکید شود و اجازه هیچ‌گونه بهره‌برداری زیر لوای قانون و مقررات داده نشود.
مسئولین در هر پست و رده و مقامی‌که بوده باشند، موقعی می‌توانند دم از موفقیت بزنند که شایسته‌سالاری را در سرلوحه اقدامات خود قرار بدهند. در هر مجموعه‌ای اگر ملاک‌هایی چون قبیله سالاری و باند و جناح‌گرایی و قوم‌وخویش‌بازی به‌جای شایسته‌سالاری حاکم گردد، امید به اجرای عدالت و دادن حق به حق‌دار سرابی بیش نخواهد بود.
تا زمانی‌که هیئت‌های ورزشی قائم به شخص باشند، تعیین یک خط‌مش برای آینده و تهیه و تنظیم یک روش جاری برای اجرای برنامه‌های منطقی، ممکن نمی‌شود.
بارها گفته‌شده که از بیان کمبودها و کاستی‌ها، قصد و غرضی جز اجرای مقررات و رفتار براساس عدل و انصاف و دوری از هرگونه بزرگ‌نمایی و آمارسازی نبوده و نیست. اگر کارها در مسیر اصولی باشد، مگر می‌توان حرفی زد و انتقادی کرد؟ پس امید می‌رود دست‌اندرکاران هیئت‌های ورزشی نوشته‌های خبرنگارانی که دغدغه‌ای جز پیشرفت و سالم‌سازی محیط ورزش را ندارند، نپذیرند و در اصلاح امور تا می‌توانند گام‌های مؤثر بردارند.
بر حکم وظیفه خبری و لزوم پیگیری رخدادها، بار دیگر بر تصمیم غیرقانونی کمیته مسابقات هیئت فوتبال استان تاکید کرده انتظار می‌رود، مسئولین هیئت در کمترین زمان ممکن به اصلاح تصمیم مبادرت نموده و بحث کمیته انضباطی و معرفی نفرات آن را جدی بگیرند.
وقتی اساسنامه هیات های استانی صراحت دارد که به‌جز رکن قضایی، هیچ تشکیلات دیگر حق اعمال تنبیه، محرومیت و جریمه نقدی در مجموعه فوتبال را ندارد، چرا نباید براساس آن رفتار کرد و کار به صاحب اصلی‌اش سپرده شود. بر اساس قانون هیچ‌یک از افرادی که در جلسه کمیته مسابقات برای تصمیم‌گیری در مورد اتفاقات بازی دو تیم میعاد و گرمی حضور داشته‌اند، حق اظهار نظر، رأی دادن و اتخاذ تصمیم را نداشته‌اند. در جایی‌که قانون اشاره صریح به مسئله دارد گذشتن از کنار آن آیا نمی‌تواند جای سوال داشته باشد؟

در ارتباط با محکومیت مدیرعامل میعاد مغان، ذکر یک کلمه ضروری است که توجه به آن می‌تواند به خیلی از ابهامات موجود در مورد تصمیم یاد شده پاسخ‌گو باشد.
هیئت فوتبال استان در اطلاعیه‌ای که صادر کرده خبر از محرومیت مدیرعامل میعاد مغان به مدت یک‌سال از حضور در مسابقات داده‌است.

توجه به بند ۴ ماده ۳۵ آیین‌نامه کمیته انضباطی می‌تواند گویای برخی از مسائل در ارتباط با آن باشد:
بند ۴ ماده ۳۵: شخصی که از حضور در مسابقه محروم است، حق دارد از جایگاه تماشاگران یا جایگاه ویژه، تماشاگر مسابقه باشد (مگر این‌که از ورود به ورزشگاه محروم باشد) اما حق ندارد در طول مسابقه با استفاده از وسایل الکترونیکی یا مخابراتی یا هیچ‌گونه وسیله و روش دیگری از جمله اشاره‌ای و کمک گرفتن از واسطه مبادرت به برقراری ارتباط با نیمکت و بازیکنان نماید و در صورت تخلف، به‌علت استنکاف از اجرای مقررات، مجازات می‌شود.
به‌نظر می‌رسد محرومیت از مسابقه شامل حال بازیکنان و کادر فنی و سرپرستی باشد. محکوم کردن مدیرعامل یک باشگاه به مدت یک‌سال از مسابقه چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ یک مدیرعامل در جریان یک مسابقه چه وظیفه‌ای در نیمکت و در داخل میدان دارد که باید محروم شود؟ و در نهایت باید گفت که: تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!