1

دو هندوانه با یکدست؛ مسئولیت هم‌زمان در ادارات‌کل و هیئت های ورزشی

با یک دست نمی‌شود دو تا هندوانه برداشت. این ضرب‌المثل به‌صراحت اعلام می‌کند که دو یا چند کار مهم را نمی‌توان هم‌زمان انجام داد. یک هندوانه‌ی بزرگ را برداشتن کاری سخت تلقی می‌شود، حال اگر بخواهیم دوتا هندوانه را برداریم آن هم با یک دست، ممکن است عواقب خوبی به‌دنبال نداشته باشد.

فردی که دو مسئولیت مهم را پذیرا می‌شود یعنی انرژی و توان خودش را به دو قسمت تقسیم می‌کند و نتیجه این بدسلیقگی ضربه خوردن مسئولیت‌ها و به سرانجام نرسیدن مأموریت هاست.

وقتی ادعا می‌کنیم، در دولت سیزدهم کسانی که در مجموعه و بدنه ادارات‌کل و نهادها دارای مسئولیت مهم هستند باید تلاش و دوندگی شبانه‌روزی داشته باشند تا شاید بدین‌وسیله گوشه‌ای از نابسامانی‌های به ارث رسیده از سال‌های قبل ترمیم پیدا بکند دیگر جایی برای برداشتن دو هندوانه با یک دست باقی نمی‌ماند.

عزیزی که در یک اداره‌ی کل دارای مسئولیت مهم باشد دیگر نباید در اندیشه ریاست بر هیئت های ورزشی به سر برد. اگر چنین افرادی چشم به هیئت‌های پرکار دارای جمعیت تحت پوشش بالا داشته باشند مسلماً نمی‌توانند در رونق بخشیدن به امور هر دو مسئولیت کاری از پیش ببرند.

درخواست از استاندار

افراد دارای مسئولیت مهم در ادارات و نهادها برای موفقیت و جلب بیشتر رضایت مردم، باید حول یک مسئولیت متمرکز بشوند. پذیرش مسئولیت مهم دیگری در کنار آن، اصلا قابل‌قبول نبوده و نخواهد بود.

انتظار می‌رود استاندار اردبیل برای تمرکز توان و ذهن مدیران و معاونین ادارات‌کل در راستای انجام بهینه وظایف، دستور دهند از پذیرش مسئولیت دیگری که برهم‌زننده توازن کارایی افراد باشد خودداری کنند. البته صرف گفتن و تأکید کردن نمی‌تواند کارساز شود بلکه پیگیری لازم از سوی بازرسی و مشخص شدن اسامی و لیست مدیران و معاونینی که دارای مسئولیت‌های دیگری هستند، می‌تواند در ممانعت از گسترش این قبیل کارها که ضربه‌ای برای منافع یک مجموعه است، تأثیرگذار باشد.

اگر مدیری خدمت در هیئت‌های ورزشی را مهم بداند و تلقی بکند کنار کشیدن از مسئولیت و پرداختن به مسائل هیئت تحت پوشش، کاری منطقی و قابل‌قبول خواهد بود.

امید است با نظر مساعد استاندار اردبیل در اولین فرصت لیستی از مدیران و معاونین ادارات‌کل و نهادها که در سازمان‌های دیگر و هیئت‌های ورزشی، هم‌زمان مسئولیت دارند، تهیه شود و تکلیف نهایی آن‌ها مشخص و معین گردد. ان‌شاءالله.