1

هشدار جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به آتش زدن کاه و کلش مزارع

 سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به آتش زدن کاه و کلش مزارع پس از برداشت محصول هشدار داد و اعلام کرد: به آتش کشیدن ضایعات، کاه و کلش مزارع بعد از برداشت محصول جرم محسوب می‌شود و با خاطیان طبق قانون برخورد خواهد شد.

 این روزها که عملیات برداشت محصول غلات و دانه روغنی کلزا در مزارع استان اردبیل آغاز شده، برخی کشاورزان با برداشت نادرست از اقدام خود و یا برای آماده‌سازی مزارع برای کشت دوم و محصول بعدی، کاه و کلش باقیمانده بر کف مزارع خود را آتش می‌زنند.

آتش زدن کاه و کلش مزارع علاوه بر آلوده کردن محیط زیست، خطر سرایت آتش به مزارع جانبی را در پی داشته و بنا به ادعای کارشناسان، مضرات زیادی بر کیفیت خاک دارد و در عمل به زیان خود کشاورز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: در بازدیدهای میدانی از مزارع استان مشاهد شده که تعدادی از کشاورزان بعد از جمع‌آوری گندم، جو، کلزا و حتی سایر محصولات کشاورزی، برای شروع کشت جدید که اغلب صیفی است، کاه و کلش باقیمانده در مزرعه را به آتش می‌کشند.

نوبخت اژدری گفت: این کار علاوه بر این که چهره زیبایی ندارد و دود آن به چشم و ریه اهالی می‌رود و سبب آلودگی محیط زیست می‌شود، در خود مزرعه نیز موجب نابودی منابع مفید گیاهی و جانوری موجود در خاک شده و هزینه‌های جانبی کشاورزان را نیز برای کشت محصول جدید افزایش می‌دهد.

وی افزود: تجربه مفید بشری و علوم جدید عرصه کشاورزی ضمن رد این عمل، راهکار مفید و درآمدزای کشت مستقیم و کشاورزی حفاظتی را برای کشاورزان معرفی کرده است که در این راهکار و شیوه، با حذف عملیات خاک‌ورزی یا شخم‌زنی، از همان کاه و کلش به عنوان کود طبیعی استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، کشت مستقیم یا بی‌خاک‌ورزی را نوعی کشاورزی حفاظتی عنوان کرد و ادامه داد: در این روش کشت، سعی بر این است که میزان دستکاری در خاک به حداقل برسد و محصول جدید در بقایای محصول قبلی کشت شود.

وی تاکید کرد: توصیه ما این است که با توجه به نقش مواد آلی خاک و حفظ بقایای گیاهی در افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد در بلندمدت، کشاورزان به هیچ وجه پس از برداشت محصول خود، بقایای گیاهی را آتش نزنند و با مشورت کارشناسان و محققان در اراضی آبی، اقدام به کشت مستقیم در بقایای گیاهی کنند.

اژدری همچنین گفت: این نوع کشت مستلزم رعایت اصول و قواعدی است که در صورت رعایت آنها، مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت و در غیر این صورت، باعث افت شدید عملکرد محصول خواهد شد.

وی بیان کرد: کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش مواد مغذی زمین، کاهش نیاز به سرمایه‌گذاری برای تهیه ماشین‌آلات، کاهش زمان لازم برای آماده‌سازی زمین و حفظ رطوبت خاک تنها بخشی از جمله مزایای کشت مستقیم است که با آتش زدن اراضی و شخم مجدد، نتیجه برعکس نصیب کشاورز خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: طبق قانون آتش زدن کاه و کلش مزارع ممنوع است و برابر ماده ۳۰ آیین‌نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا جزای نقدی محکوم خواهند شد.




۴۵ سال خط مقدم مبارزه با مواد مخدر/خودکفایی و تغییر موازنه قدرت به نفع فرزندان ایران

 ۴۵ سال است که جمهوری اسلامی ایران با وجود عضویت در سازمان‌های بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر، کماکان یکه و تنها در خط مقدم مقابله قرار گرفته است و شاهد بی تفاوتی کشورهای مدعی نسبت به حمایت ایران در مسیر مقابله با مخدر هستیم؛ مسیری که تا امروز تنها با خون شهدا آبیاری شده و کشورهای غربی را امن نگاه‌ داشته و البته ثمره آن خودکفایی و تغییر موازنه قدرت به نفع فرزندان این مرز و بوم است.

گروه جامعه ایرنا – جمهوری اسلامی ایران در ۴۵ سال گذشته، خط مقدم جنگ علیه مواد مخدر و سوداگران مرگ بوده است و تا امروز برای حراست از این مرز و بوم، بیش از چهار هزار شهید را در کارنامه جهاد و ایثار ملت ایران ثبت کرده اما در عمل این جانفشانی‌ها در راه مقابله با مواد مخدر نه تنها مرزهای کشور ما که کشورهای مدعی دموکراسی و حقوق بشر را نیز از گزند این بلای خانمان‌سوز در امان نگه داشته است.

به طور تقریبی، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد مواد مخدر تولیدی در افغانستان از مسیر ایران برای ورود به اروپا و غرب آسیا قاچاق می‌شود که با رشادت و جانفشانی فرزندان این سرزمین بیش از ۷۵ درصد از این انبوه مواد مخدر، کشف و از گردونه خارج می‌شود و به واقع پیش از آنکه در چرخه توزیع و مصرف قرار گیرد، منهدم می‌گردد و تنها با یک حساب سرانگشتی می‌توان شاهد بود که در صورت عدم اقدامات لازم از سوی جمهوری اسلامی، این میزان مخدر چه فجایعی را در اروپا و آمریکا ایجاد خواهد کرد.

در این سال‌ها، همواره جمهوری اسلامی در مسیر مبارزه با مواد مخدر و حفظ سنگر اقدامات مقابله‌ای تنها بوده است. تحریم لجستیکی و محرومیت تجهیزاتی و مالی به بهانه تحریم های سیاسی، در عمل جمهوری اسلامی ایران را در مقابله با عظیم‌ترین محور قاچاق مخدر دنیا تنها گذاشته است و طبق گزارش‌های رسمی تا به امروز کشورهای غربی از کوچکترین کمک‌ها به ایران دریغ کرده‌اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی از آغاز حرکت بین المللی در مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۸، که مقر آن در شهر وین است همچنین شکل‌گیری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، یکی از اعضای موثر و همراه بود و بر این اساس، تمامی کشورهای عضور در حمایت و کمک به یکدیگر و نقش بین الملل خود مسئولیت دارند اما آنچه مشخص است تا به امروز غرب از مسئولیت خود شانه خالی کرده‌اند.

موضوعی که بارها واکنش جدی مسئولان نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشته است. سردار احدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور بارها تاکید کرده است که «افزایش تحریم‌ها بر مبارزه با مواد مخدر نیز سایه افکنده است اما به تحریم‌کنندگان جمهوری اسلامی هشدار می‌دهیم که تحریم در حوزه مواد مخدر ناهوشمندانه‌ترین تحریم است زیرا تحریم ایران به کاهش امنیت جهان خواهد انجامید.»

 

کیش و مات تحریم‌ها با دستان توانمند نخبگان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی ایرنا به ۴۶ سال تحریم و محرومیت جمهوری اسلامی ایران از تجهیزات و تکنولوژی در حوزه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بر کسی پوشیده نیست که اجرای مأموریت‌های متنوع و گسترده پلیس، مستلزم دارا بودن کارکنانی است که در بهره گیری از امکانات و تجهیزات به آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا مجهز باشند تا بتوانند، برای ایجاد امنیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حرکت در مسیر تعالی علمی و فرهنگی، گام‌های بلند و استواری بردارند.

سردار ایرج کاکاوند تصریح کرد: البته هیچ گاه جمهوری اسلامی و پلیس چشم انتظار کمک غرب نبوده و دل به شعارهای آنان خوش نکرده است و همواره پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا توانسته با اتکا به توان نخبگان و پژوهشگران، بکارگیری تجهیزات به‌روز و نیز اختراعات جدید شرکت‌های دانش بنیان به نتایج خوبی در عرصه کشفیات و دستگیری‌ها برسد اما با این حال تا به امروز غرب کوچکترین کمک مالی و تجهیزاتی به جمهوری اسلامی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه پلیس امروز در حوزه کشف و شناسایی مواد مخدر به جدیدترین تجهیزات و امکانات مجهز دست یافته است، افزود: پلیس برای هوشمندسازی خود از هیچ امری دریغ نکرده است و با استفاده صحیح از این تجهیزات نوین ریشه سوداگران مرگ را در جامعه می خشکاند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا طراحی و تولید کیت شناسایی سریع مواد مخدر(کشفیار)، تولید مکمل های غذای سگ، تولید آنتی سرم ضد پارو ویروس، تولید کاغذهای کروماتوگرافی نمونه ای از تولیدات پلیس با تکیه بر توان متخصصان داخلی دانست و گفت: امروز در جایگاهی ایستاده ایم که تامین کننده نیازهای دیگر کشورها در حوزه مبارزه با مواد مخدر هستیم.

سردار کاکاوند گفت: از یک سو با عنایت به پرچمداری و در خط اول قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در عرصه مقابله با قاچاق مواد مخدر و از سوی دیگر همسایگی با بزرگترین کشورهای تولیدکننده مواد مخدر جهان و کنترل بیش از ۲ هزار کیلومتر مرز مشترک با پاکستان و افغانستان و نیز دستیابی به بیشترین میزان کشفیات در سطح کشورهای جهان، می توان با قاطعیت گفت پلیس مبارزه با مواد مخدر در سطح منطقه و جهان جایگاه ممتاز دارد.

وی تقدیم حدود چهار هزار شهید و بیش از ۱۲ هزار جانباز در راه مقابله با مواد مخدر را خود گواه دیگری از جایگاه رفیع پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا در جهان دانست و افزود: ناگفته نماند با وجود تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی و نیز تلاش کشورهای معاند و مغرض مبنی بر نادیده گرفتن تلاش‌های ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر، مقامات سازمان ملل متحد از اقدامات مقابله‌ای جمهوری اسلامی ایران تقدیر به عمل آورده و در گزارش‌های متعدد آن سازمان، بیشترین کشفیات سالانه مواد مخدر را از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.

 

تغییر موازنه قدرت طی چهار دهه نبرد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به مقایسه شرایط کشف و شناسایی مواد مخدر در نخستین روزهای انقلاب و میزان آن در حال حاضر اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب به دلیل رهاسازی مناطق حساس کشور تقریباً هیچ کنترلی بر قاچاق مواد مخدر نبود در حالی که امروز تقریباً بیش از ۷۵ درصد محموله‌هایی که وارد کشور می شوند، شناسایی و ضبط و باندهای قاچاق نیز منهدم می‌شوند.

سردار کاکاوند ادامه داد: با ارتقای اشراف اطلاعاتی بر فعالیت عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر در شرق و جنوب شرق، هم افزایی و مشارکت رده‌های درون و برون سازمانی، تقویت توان عملیاتی استان‌های شرق و جنوب شرق کشور با تمرکز بر توزیع امکانات و تجهیزات به استان‌های هدف و تشدید اقدامات کنترلی در مرز، حاشیه مرز، محورهای مواصلاتی و کویری می توان گفت بخش گسترده‌ای از مواد مخدر قاچاق شده از مرزهای شرقی(به عنوان اصلی ترین مسیر، توسط پلیس کشف می‌شود.

به گفته وی، برای نمونه می‌توان از کشف بیش از ۵۶۰ هزار و ۴۵۰ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که نشان از تغییر موازنه قدرت میان پلیس و قاچاقچیان مواد مخدر دارد که به برکت خون شهدا، تلاش شبانه روزی سربازان نظام همچنین پیشرفت‌های تکنولوژیکی بومی حاصل شده است.

سلطه غرب از طریق تباهی کشورها با مخدر

رئیس پلیس مبارزه به مواد مخدر به چرایی استانداردهای دوگانه غرب در مبارزه با مواد مخدر و فقدان کمک به کشورهای خط مقدم اشاره کرد و توضیح داد: بر اساس اعلام دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل(UNODC) حدود ۳۵ درصد از مواد مخدر تولید شده در افغانستان به سمت جمهوری اسلامی ایران قاچاق می‌شود؛ این در حالی است که با تمرکز پلیس بر مرزهای شرقی کشور بیش از ۷۵ درصد از محموله های مواد مخدر قبل از رسیدن به استان های مرکزی توسط همکارانم در مرزهای شرقی و حاشیه شرق کشف می‌شود.

سردار کاکاوند ادامه داد: با توجه به اینکه جرایم مرتبط با مواد مخدر، جزو جرایم سازمان یافته فراملی محسوب می‌شود، هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند اقدام موثری در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام دهد. هر چند که جمهوری اسلامی ایران با وجود مشکلات نظیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و مشکلات اقتصادی پیش رو و مشارکت محدود سایر کشورها با صرف هزینه‌های هنگفت مادی و معنوی با تمام قدرت و بکارگیری هزینه‌های کلان مالی و معنوی به مقابله با قاچاق سازمان یافته مواد مخدر می‌پردازند و در جهان به عنوان پرچم دار مبارزه با مواد مخدر شناخته می‌شود.

به گفته وی، در عصر کنونی مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن به یک معضل اساسی برای بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است. ویژگی سازمان یافته و فرا ملی این جرایم موجب شده تا هیچ کشوری نتواند خود را از عواقب زیان بار آن مصون بداند. از لحاظ ابعاد امنیتی، قاچاق مواد مخدر بیشترین آثار و تهدیدات را دارد زیرا حتی در امنیت فردی افراد نیز تاثیرات سوء و عمیقی داشته و حیات و سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازد. شبکه‌های ارتکاب قاچاق مواد مخدر علاوه بر این جرم، جرایم جانبی دیگری مانند قتل عمد، خشونت، اخاذی، تهدید، تبانی، ارتشاء و فرار از مالیات را نیز مرتکب می‌شوند.

این مقام ارشد مبارزه با مخدر انتظامی کشور تاکید کرد: جرایم مواد مخدر، پیش از آن که فعالیتی تجاری و اقتصادی در عرصه مافیای اقتصاد بین‌المللی باشد، ابزاری کارآمد، موثر و راهبردی در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهای توسعه نیافته محسوب می‌شود و تحلیلگران سیاسی و اجتماعی براین باورند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده مواد مخدر مهمترین عامل به تباهی کشیدن و انحطاط جوامع بشر به شمار می‌رود.




تخریب رقبا ممنوع

فضای انتخاباتی به‌مرور گرم و گرم‌تر خواهد شد. برای افزودن بر میزان گرمای تنور انتخابات، مناظره کاندیداها می‌تواند نقش‌آفرینی بکند. اما این خواسته موقعی تحقق می‌یابد که کاندیداها در مناظره‌ها تمرکزشان را بر توانمندی‌ها و برنامه‌های خود قرار بدهند.
در برخی از انتخابات، پرداختن کاندیداها به نقاط ضعف و منفی یکدیگر و به حاشیه کشیده شدن مناظره‌ها نتایج مطلوب و قابل قبولی را به‌دنبال نداشته است.
کاندیدا‌ها در مناظره‌ها باید براساس واقعیت‌های موجود سخن بگویند و در ارائه راه‌حل و چگونگی غلبه بر مشکلات اشاره نموده و از تخریب یکدیگر و یا پا گذاشتن بر روی خطوط قرمز و تخریب رقبا خودداری نمایند.
در مناظره‌ها کاندیداها از دادن وعده‌های آنچنانی که امکان تحقق‌اش از درصد پایینی برخوردار می‌باشد خودداری نمایند. وقتی برای مردم وعده حل مشکلات اقتصادی مملکت در ۱۰۰ روز داده شود و عملی شدن اش امکان‌پذیر نباشد چه آسیبی در میزان اعتماد مردم به مسئولین وارد می‌شود؟
مطمئناً در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری با حضور گسترده و یکپارچه مردم ابراز وجود به کسانی که سال‌های گذشته به مردم دروغ گفته و همواره نگاهی از بالا به پایین داشته‌اند فضایی وجود نخواهد داشت.




 ۹ طرح سرمایه‌گذاری در فرودگاه اردبیل آماده واگذاری است

مدیرکل فرودگاه های استان اردبیل گفت: ۹ طرح سرمایه‌گذاری در بخش‌های خدماتی و هوانوردی در فرودگاه های این استان آماده واگذاری به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور است.

محمد قصابی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به موقعیت فرودگاه اردبیل و پارس آباد و جایگاه و اهمیت این فرودگاه ها در صنعت گردشگری استان، همواره نگاه ملی به توسعه آن وجود داشته و طرح‌های متعددی در قالب فرصت‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده است.

وی هتل پنج ستاره، مجتمع های خدماتی و رفاهی و گردشگری، مجتمع ورزشی چند منظوره، شهربازی و کارتینگ و پیست اسب سواری و جایگاه سوخت و کارواش خودرو را از جمله طرح هایی عنوان کرد که در فرودگاه اردبیل اماده واگذاری است.

مدیرکل فرودگاه های استان اردبیل، احداث گلخانه، مزارع و نیروگاه خورشیدی، پایانه کارگو و انبار بار و و ایجاد مراکز آموزش خلبانی را از دیگر طرح های قابل سرمایه گذاری در فرودگاه های اردبیل و پارس آباد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در فرودگاه های اردبیل و پارس آباد توجیه اقتصادی خوبی برای سرمایه گذاران دارد، بیان کرد: سرمایه گذاری در فرودگاه های استان علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان باعث افزایش درآمد و رونق و توسعه اقتصادی منطقه خواهد شد.

قصابی با بیان اینکه ارتقا و تنوع بخشی به منابع درآمدهای غیرهوانوردی از موضوع های اصلی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است، از سرمایه گذاران بخش خصوصی خواست از این فرصت برای سرمایه گذاری در فرودگاه های اردبیل و پارس آباد استفاده کنند.

فرودگاه اردبیل زیرساخت های مناسبی برای پروازهای خارجی دارد

مدیرکل فرودگاه های استان اردبیل در ادامه گفت: فرودگاه اردبیل زیرساخت های لازم و مناسب برای برقراری پروازهای خارجی را دارد.

قصابی با بیان اینکه فرودگاه اردبیل برای برقراری پروازهای خارجی هیچ مشکل زیرساختی و فنی ندارد، افزود: تحقق این امر نیازمند علاقه و رغبت آژانس های مسافرتی و شرکت های هواپیمایی است.

وی با بیان اینکه مردم امروز برقراری پرواز در مسیرهای خارجی را مطالبه می کنند، اظهار کرد: با اینکه فضای پذیرش مسافر با بهره برداری از ترمینال خارجی و دیگر امکانات و زیرساخت ها در فرودگاه اردبیل فراهم شده اما آژانس های مسافرتی از نظر تامین مسافر دچار شک و تردید هستند که آیا می توانند هر هفته ظرفیت ۲ پرواز خارجی را از استان اردبیل با مسافر پرکنند، یا نه؟

وی با اشاره به رایزنی های صورت گرفته برای برقراری پرواز در مسیر اردبیل – استانبول، بیان کرد: اگر شرکت های هواپیمایی در تامین مسافر مشکل نداشته باشند فرودگاه اردبیل از آماده برقراری پرواز از اردبیل به خارج از کشور است.

مدیرکل فرودگاه های استان اردبیل اضافه کرد: یکی دیگر از مطالبات به حق مردم استان برقراری پرواز به سایر نقاط کشور است و ما هم تلاش می کنیم تعداد و مسیر پروازها از فرودگاه اردبیل افزایش یابد اما واقعیت این است که برقراری پرواز به سایر نقاط کشور به علت وجود برخی محدویت ها از جمله کمبود هواپیما واقعا سخت و دشوار است.

به گزارش حبرنگار ایرنا ، هر هفته ۵۴ سورتی پرواز از فرودگاه‌های استان اردبیل به نقاط مختلف کشور از جمله تهران، مشهد و نجف در عراق دایر است که از این تعداد ۵۰ پرواز به فرودگاه بین‌المللی شهدای اردبیل و چهار پرواز نیز به فرودگاه پارس‌آباد انجام می‌شود.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.




امیرعبداللهیان موثرترین فرد در نزدیک کردن میدان و دیپلماسی بود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت با تاکید بر اینکه بدون شک اگر دولت سیزدهم ادامه پیدا می‌کرد در روابط با مصر، بحرین و برخی دیگر از کشورها به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یافتیم، گفت: امیرعبداللهیان موثرترین فرد در نزدیک کردن دو عرصه میدان و دیپلماسی بود.

محمد توتونچی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ویژگی‌های رفتاری و کاری شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه فقید کشورمان اظهارداشت: آقای امیر عبداللهیان در بُعد شخصی فردی بسیار متواضع، خوش اخلاق، تعامل‌گرا و با روابط عمومی بسیار بالا بود.

وی گفت: از روز اولی که بنده ایشان را می‌شناختم که کارشناس بود تا روزی که وزیر شد نوع تعامل وی تغییر نکرد، در واقع زمانی که او وزیر شد اینطور نبود اخلاقش عوض شود و این در بُعد شخصی آقای امیر عبداللهیان بسیار مهم بود.

سفیر ایران در کویت افزود: به لحاظ حرفه‌ای مدارک علمی و دانشگاهی آقای امیرعبداللهیان منطبق بر کار حوزه سیاست خارجی بود و وی مدارج علمی را تا مقطع دکتری در دانشگاه‌های معتبر گذرانده بود و در بخش حرفه‌ای و کاری شهید امیرعبداللهیان باید گفت که وی مذاکره کننده کاربلدی بود.

توتونچی بیان کرد: حجم ملاقات‌هایی که آقای امیر عبداللهیان در دوره وزارت امور خارجه انجام داده بود گواه این مطلب است که فردی شایسته در حوزه مذاکره به حساب می‌آمد، همچنین آقای امیرعبداللهیان سلسله مراتب اداری را منظم از پایین به بالا طی کرده بود، کارشناسی در ماموریت بغداد، معاون اداره، رئیس اداره، سفیر در بحرین، مدیر کل، معاون وزیر امور خارجه و پس از آن وزیر امور خارجه شدن نشان از طی شدن مرحله به مرحله این مراتب است.

وی با بیان اینکه ما در وزارت امور خارجه یا حداقل در سطح وزرای خارجه کمتر چنین رعایت سلسله مراتبی که ناشی از توانمندی خود شخص بوده است را داشتیم، عنوان کرد: نکته دیگر اینکه آقای امیرعبداللهیان شناخت کامل نسبت به مسائل منطقه داشت، تخصص ایشان در حوزه عربی و آفریقایی بود و حقیقتاً نسبت به این حوزه شناخت کاملی داشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت افزود: آقای امیرعبداللهیان در دوره وزارت به هیچ وجه از کار در حوزه‌های دیگر غافل نبود و تقریباً در اکثر حوزه‌ها به‌روز و نمود خوبی داشت. در حوزه حرفه‌ای نیز از هر ظرفیتی برای جلو بردن کارها استفاده می‌کرد.

توتونچی بیان کرد: بارزترین و اولین نوع کار در وزارت امور خارجه سفر بود و آقای امیرعبداللهیان سفرهای متعددی را انجام می داد و از ظرفیت تماس‌های تلفنی، تصویری و حضوری با مقامات کشورهای مختلف برای پیشبرد امور استفاده حداکثری می کرد.

وی گفت: این تماس‌های مکرر و متعدد خیلی در پیشبرد کارها موثر بود به طوری که بعضاً ممکن بود در طول یک ماه با یک وزیر خارجه سه مرتبه گفت و گوی تلفنی انجام دهد که به نظر من این موضوع در تاریخ سیاست خارجی ما بی سابقه بوده و این حجم از تماس و گفت‌وگوی تلفنی را در هیچ دوره‌ای تجربه نکردیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت عنوان داشت: این تماس‌ها عموماً تشریفاتی نبوده و خوبی آن هم به این بود که اکثراً حرفه‌ای و کاری، دنبال می‌شد. نکته دیگر آنکه آقای امیرعبداللهیان شخصیت‌ها و مقامات منطقه را به خوبی می‌شناخت و توانسته بود تعاملات دوستانه‌ای با همتایان خود یا دیگر مقامات کشورهای منطقه‌ای داشته باشد.

توتونچی بیان کرد: بارزترین و اولین نوع کار در وزارت امور خارجه سفر بود و آقای امیرعبداللهیان سفرهای متعددی را انجام می داد و از ظرفیت تماس‌های تلفنی، تصویری و حضوری با مقامات کشورهای مختلف برای پیشبرد امور استفاده حداکثری می کرد.

توتونچی با اشاره به اینکه آقای امیرعبداللهیان چه در بُعد شخصی و چه در بُعد حرفه‌ای و کاری خود استانداردهای بالایی را رعایت می‌کرد، یادآورشد: به نظر من یکی از شاخص‌ترین اقداماتی که آقای امیرعبداللهیان در حوزه کاری خود انجام داد عملیاتی کردن اهداف سیاست همسایه محور بود.

وی گفت: با توجه به اینکه اولویت سیاست خارجی در دولت آیت الله ابراهیم رئیسی روابط با همسایگان بود، آقای امیرعبداللهیان توانست روابط ایران را با کشورهای منطقه بهبود بخشد، ایران و عربستان بار دیگر با یکدیگر روابط عادی را از سر گرفتند، سفرای کویت و امارات برگشتند و بدون شک اگر دولت سیزدهم ادامه پیدا می کرد به طور قطع در روابط با مصر، بحرین و برخی دیگر می‌توانستیم به موفقیت‌های بیشتری برسیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت افزود: موفقیت آقای امیرعبداللهیان در توسعه روابط ایران با همسایگان و بهبود و ارتقای سطح مناسبات تهران با کشورهای منطقه دستاوردی بی‌بدیل بود و شاید بتوانیم واکنش‌ها، پیام‌ها و حضور مقامات و وزرای خارجه کشورهای مختلف همسایه و منطقه در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت را مصداقی از موفقیت سیاست همسایگی دولت سیزدهم قلمداد کنیم.

توتونچی عنوان کرد: مدیریت بسیاری از بحران‌هایی که اطراف ایران رخ می‌داد از جمله بحران قفقاز، پیوستن ایران به سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله شانگهای و بریکس و مدیریت مناسب مشکلاتی که با پاکستان ایجاد شد، از دیگر دستاوردها و اقدامات خوب سیاست خارجی دولت سیزدهم به سکانداری حسین امیرعبداللهیان بود.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل روحیاتی که شهید امیر عبداللهیان داشت، در گفتمانی که راجع به میدان و دیپلماسی در سال‌های اخیر به وجود آمده است وی موثرترین فرد در نزدیکی این دو عرصه به یکدیگر بود و توانست میدان و دیپلماسی را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کند و از ظرفیت‌های شخصی و توانمندی خود در این حوزه استفاده کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت افزود: حمایت ویژه‌ای که آقای امیرعبداللهیان از محور مقاومت در منطقه و به ویژه مساله فلسطین و مردم غزه داشت نیز از دیگر نکات قابل توجه در حوزه کاری و حرفه‌ای این شهید وزیر به حساب می‌آید. اسماعیل هنیه یک تعبیری را در خصوص شهید امیرعبداللهیان به کار برد و آن اینکه وی را وزیر خارجه مقاومت نامید که این نشان از موفقیت وی در این حوزه است.

توتونچی در پایان خاطرنشان کرد: در ابتدای ورود آقای امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه، جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عرصه بین المللی به سمت انزوا حرکت می‌کرد و روابط بعضا پرتنشی را با برخی کشورها داشتیم، اما شهید امیرعبداللهیان توانست به خوبی عرصه سیاست خارجی را هدایت کند و این شرایط خوبی را که امروز در عرصه منطقه‌ای برخوردار هستیم مرهون تلاش‌ها و زحمات این وزیر شهید است.

به گزارش ایرنا؛ عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه، خبر سانحه بالگرد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی در فضای مجازی و محافل رسانه‌ای دست‌به‌دست شد و ۱۸ ساعت پس از جستجوی نفس‌گیر برای کسب اطلاع از وضعیت وی و همراهانش، سرانجام ساعت ۸ صبح روز میلاد هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، خبر عروج شهادت‌گونه هشتمین رئیس‌جمهور کشورمان تیتر یک رسانه‌های جهان شد.




کارنامه غیر قابل‌قبول برخی از نامزدها

اتفاقاتی که در دهه‌های اخیر در ایران اسلامی رخداده هیچ‌وقت از ذهن مردم متعهد فراموش نخواهد شد.
نامزدهایی که کارنامه‌شان روشن و مشخص می‌باشد چگونه مدعی ایجاد تغییر و دستیابی به برخی از اهداف می‌شوند؟
آن‌هایی که در زمان مسئولیت‌شان همواره از پاسخ‌گویی به اقداماتی که مسئولیت مستقیم داشته‌اند فرار می‌کردن، حالا اگر از پاسخ‌گویی دم بزنند و در این‌ ارتباط حرف‌های شیرینی بر زبان جاری بکنند قابل‌قبول خواهد بود؟
کسانی که سال‌ها در قامت اصول‌گرایی ادعاها کرده‌اند وقتی در وسوسه حمایت اصلاح‌طلبان باشند تا شاید بر سبد رأی خود بیفزایند چگونه باید مورد اقبال مردمی مسلمان و متعهد قرار بگیرند؟
رفتار تخریبی و نگاه از بالا به پایین نامزد ها در دوره‌های قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری در یاد و خاطره مردم ماندنی است، شعارهایی چون “کشور مدیر می‌خواهد نه نوکر” و یا “کشور مدیر می‌خواهد نه سوپرمن” نشان‌دهنده خوی و منش کسانی است که ادعای خدمتگزاری به مردم می‌کنند.
کاندیداهایی که خود را تافته جدابافته می‌دانند نمی‌توانند با کف جامعه ارتباط مناسب برگزار کنند. آن‌هایی که سال‌ها در مسئولیت‌شان بین خود و مردم فاصله ایجاد کرده‌اند برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری نباید پز مدیریت مردمی بدهند.
داستان و قصه برجام با وعده و وعده‌های عجیب‌وغریب دست‌اندرکاران‌اش همراه بود. کسانی که در جریان آن نقش‌آفرینی کرده‌اند، با به‌کار بردن انواع ترفندها نمی‌توانند پوششی ضخیم بر گذشته‌شان بکشند. تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس شورای اسلامی امری نیست که قابل چشم‌پوشی از کارنامه کاری برخی‌ها باشد.
مردم باید در روزهای مانده تا انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری همه اتفاقات سال‌های گذشته و موضع‌گیری‌های مسئولین در مقاطع سرنوشت‌ساز کشور را در نظر داشته باشند. آیا کسانی که در مقطعی ادعا می‌کردند تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس نشانه‌ای از مدیریت قوی و اقتدار می‌باشد شایستگی نشستن بر مسند قوه مجریه را خواهند داشت؟
به جرأت می‌توان گفت که کشور به چهره‌هایی نیاز دارد که بتوانند ادامه دهنده راه دولت سیزدهم باشند. مردم مطمئن دست رد به سینه کسانی که در مقاطعی موضعی یکسان با برخی از چهره‌های خائن به ملت و مملکت داشته‌اند خواهند زد.




کرامت انسانی بزرگترین شعار امام خمینی (ره) در انقلاب است 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: بزرگترین شعار امام در انقلاب اسلامی ایران حفظ کرامت انسانی بود و این اندیشه ها باید برای نسل‌های جوان تبیین شود.

به گزارش  ایرنا، حجت الاسلام مهدی ستوده در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) اظهار کرد: خداباوری مردم باوری و خودباوری سه ویژگی بارز و منحصر به فرد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) با ایجاد تحولات تاریخی بزرگ بنیانگذار همدلی و همزبانی شد و با روش جهادی، تفکری عالمانه و عزم معنوی که داشت با استبداد و استکبار به مبارزه پرداخت و با انقلاب اسلامی موفق شد به تاریخ روحی تازه بدمد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل اضافه کرد: امام خمینی (ره) الگوی مبارزه با استکبار و نشر دهنده تعالیم اسلام در جهان بود و امروز باید با ترویج و ارج نهادن به اندیشه و افکار امام خمینی،فرهنگ معنوی را به نسل‌های جوان منتقل کرد.

حجت الاسلام ستوده افزود: بازگشت مجدد مسلمانان جهان به استقلال و رهایی از یوغ استکبار جهانی، میراث گرانبهای امام برای مردم ایران و ملت های تحت ستم در جهان است.

وی با تقدیر از مردم خلخال در خصوص پایبندی به اهداف توسعه و آرمان های انقلاب و نظام اسلامی افزود: مردم خلخال قبل از پیروزی انقلاب، دوران انقلاب و بعد از آن با حضور در صحنه ها همواره پشتیبان نظام و انقلاب بودند.

وی اظهار کرد: بزرگترین گفتمان انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم بود که ما نیز وظیفه داریم در مسیر امام این راه را ادامه دهیم.

در این مراسم که به همت ستاد برگزاری آیین‌های ملی و مذهبی شهرستان خلخال و با حضور قشرهای مختلف مردم در مسجد جمعه شهر خلخال برگزار شد، شرکت کنندگان یاد امام راحل را گرامی داشته و با برپایی مراسم سینه زنی عزاداری کردند.

همچنین به مناسبت گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد رحلت جانسوزه حضرت امام خمینی برنامه‌های مختلفی از جمله برپایی آیین عزاداری در مساجد خلخال و مراکز بخش‌های این شهرستان برگزار شد.




فسادستیزی شاخصه‌ای برای انتخاب اصلح

ایران اسلامی در هشتم تیرماه ۱۴۰۳ آزمون بزرگی را با موفقیت پشت‌سر خواهد گذاشت. با توجه به حادثه بالگرد و شهادت جمعی از خدمتگزاران صادق ایران اسلامی، کسانی که به آینده این نظام حساس هستند باید بدانند که وقت ایستادن در میدان است. همه باید در صحنه انتخابات حضور فعال داشته باشند و دست رد به سینه نمادهای فساد و اشرافیت سیاسی و خانوادگی بزنند.

مردم به دنبال فردی خواهند بود که برای آن‌ها نماد کارآمدی باشد، فردی که سال‌ها در کنار مردم بوده و در راستای تحقق نیاز جامعه و اقشار کم‌درآمد و محروم تلاش نموده باشد، کسی که از قدرت لازم برای فساد ستیزی برخوردار بوده و از جریان‌های غرب‌گرا دوری کرده باشد.

هر کاندیدایی که برای بازی در میدان دشمن رغبت نشان بدهد در جلب نظر مردم موفق نخواهد بود. حمایت رسانه‌های بیگانه از برخی از نامزدها و اقبال و استقبال‌شان از نام‌نویسی آن‌ها باید عاملی برای مرور گذشته‌شان باشد تا دلیل و علت همراهی آن‌ها را بیابند و از کرده‌های خود پشیمان بشوند و دیگر راه خطا نروند.

برای اخذ تأیید صلاحیت از شورای نگهبان یکی از شرایط اصلی، مدیر و مدبر بودن کاندیداها می‌باشد. کسانی که در مسئولیت‌های قبلی چون رئیس قوه، وزیر و …. در حل مشکلات مردم و جامعه ناتوان بوده‌ و عملکردشان از مردم و جامعه نمره قبولی نمی‌گیرند را اجازه حضور دوباره در صحنه ندهند.

مردم به خوبی با عملکردها و دیدگاه‌های سیاسی افراد و وابستگی آن‌ها به جریان‌های سیاسی آگاهند و مسلماً با آگاهی کامل برای به قدرت رسیدن دل‌بستگان غرب روی خوش نشان نخواهند داد.

مردم برای نشان‌دادن قدرت نظام با تمام وجود در پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد و بار دیگر یأس و ناامیدی را در اردوی دشمنان نظام و انقلاب حاکم خواهند کرد.




هر نه وار کرنرده وار

گفت:چه خبر از فوتبال اردبیل؟
گفتم:خدا را شکر رقابت‌های لیگ برتر شروع شده و روایت می کنند که بازی‌ها از کیفیت مطلوبی بهره می برند.
گفت: دست‌شان درد نکند ولی برای من یک سوال پیش آمده؟
گفتم : تا سوال تو چه باشد. تا بخواهیم حرف بزنیم بعضی‌ها ادعا می کنند که چشم دیدن موفقیت‌های ورزش و فوتبال را نداریم.
گفت:فصل گذشته لیگ برتر با ۱۰ تیم برگزار شد و امسال با ۱۲ تیم. دو تا تیم چگونه مجوز حضور گرفته‌اند؟
گفتم: آقایان فرموده‌اند که همه اقدامات فوتبال با حساب و کتاب است. تو بصیرت کافی برای درک عمق اقدامات را نداری. بی خیال باش و این شعار را سر بده: “هر نه وار کرنرده وار”.




فساد فوتبالی

پرونده لیگ بیست و سوم بسته شد، لیگی که از همان آغاز تا به انتها آبستن حوادث بود، لیگی که حاشیه‌ها در آن بر متن چربش زیاد داشت، و لیگی که  بسیاری از واقعیت‌های فوتبال ما را در دید همگان قرار داد و بر همه شعارها و ادعاهای انجام یافته در مورد ویژگی‌های منحصربه‌فردش خط قرمز کشید.

لیگ در فصل جاری آیینه تمام نمایی از حال‌وروز فوتبال کشور بود. روند لیگ و اتفاقات رویداده نشان داد که فوتبال ما بیمار است و مریض. از آن روزی که پرونده فساد در فوتبال ماتم‌زده مطرح شد و حرف‌ها و سخن‌ها از زدوبندها و حرکت‌های پشت پرده به میان آمد و خیلی از پیش‌بینی‌ها رنگ واقعیت گرفت بار دیگر بحثی به‌نام لزوم مبارزه با فساد مطرح گردید.

چه کسانی باید برای کندن ریشه فساد در فوتبال اقدام بکنند؟ آیا آن‌هایی که در تشکیلات فوتبال ما صاحب پست و مقام و دفترودستک شده‌اند وظیفه‌ای در قبال این آبرو ریزی ندارند؟ آیا این فساد نتیجه‌ای از نفوذ و رخنه جریان‌های منفعت‌طلب و شارلاتان مسلک‌های همیشه مدعی نیست؟ آیا زجرآور نمی‌باشد که کسانی بدون داشتن لیاقت و شرایط لازم در این فوتبال وامانده مسئولیت گرفته‌اند و به هر ترتیبی که خواسته‌اند عمل کرده‌اند؟

رفتارهاطوری است که گاهی آن‌ها که باید با باندهای مخرب و دلالان  هزار چهره و مسئولان نان به نرخ روز برخورد بکنند سکوت پیشه می‌کنند و به‌جای برخورد قاطعانه و پایان دادن به همه حرف‌ها و حدیث‌ها به فلسفه‌بافی روی می‌آورند با شیرین زبانی و کلی‌گویی چیزی هم از جامعه طلبکار می‌شوند.

بحث فساد در فوتبال چیز تازه‌ای نیست که امسال چهره خود را نشان بدهد. سال‌هاست که زحمتکشان و عاشقان راستین ورزش و فوتبال بر این مسئله تأکید و برخورد با آن را خواستار شده‌اند. فساد در فوتبال بسته به یک یا دو تیم نیست، عناصر مزاحم و باج‌خواهی که عامل ریشه دوانیدن فساد در فوتبال هستند وقتی اراده‌ای برای مبارزه نمی‌بینند دایره‌ی فعالیت خود را گسترش می‌دهند و به تاخت‌وتاز‌شان در همه زمینه‌های فوتبال ادامه می‌دهند.

کسانی که باید به معنی اخص کلمه برای فوتبال دل بسوزانند و هر حرکت و رفتار سؤال‌برانگیز را با تمام قدرت سرکوب بکنند چندان حساسیت به اصل موضوع نشان نمی‌دهند و چنین می‌شود که به بحثی چون فساد سال‌ها در فوتبال مطرح می‌شود اما اقدام جدی برای قرار دادن آن در در مسیر درست و صحیح انجام نمی‌دهند.

بیماری فوتبال در استان‌ها نیز در تاروپود آن نفوذ کرده‌است. در بسیاری از موارد تصمیم‌های خودسرانه و رفتارهای خارج از آیین‌نامه، میدان را برای ابراز وجود عناصر مخرب و سودجو فراهم می‌کند. اگر اعضای مجامع به وظیفه خود عمل کنند و برگزاری مجمع انتخاباتی را از اختیار قدرتمندان حاضر در صحنه خارج نمایند و از اقدامات خودمحورانه و تصمیم‌های خلق‌الساعه خودداری کنند پاک‌سازی فضای آن در سطح کشور دور از دسترس نخواهد بود.

تا زمانی‌که فوتبال و فضای مدیریتی آن از دست عناصر ناباب و باند‌های شناخته شد و عناصر بدسابقه و جماعت مخل و انگل خلاصی نیابد برای پاکسازی کامل آن و به قدرت رسیدن مدیران دلسوز و کاردان و پاکدست امیدی نخواهد بود.