1

انتخابات و تاکتیکی به‌نام “دره عمیق”

زمانی‌که رأی جمع کردن هدف اصلی نامزدهای انتخاباتی می‌شود توسل به هر روش به یک امر عادی تبدیل می‌گردد.

آن‌هایی که برای رسیدن به کرسی مجلس نقشه‌ها کشیده و مبالغ هزینه کرده‌اند از این‌که به ‌دور اخلاق انتخاباتی خط قرمز بکشند و برای بدی‌ها سینه چاک بکنند ترسی به دل راه نمی‌دهند.

فراموش کردن پروردگار برای انسان می‌تواند پیامدها و آثار خطرناک به‌دنبال داشته باشد. ترویج بدی، خود فراموشی،‌ فسق و استهزای مؤمنان از مهم‌ترین این آثار می‌باشد.

دل بستن به دنیا و عشق به مطرح شدن و علاقه‌مندی به معروف شدن در فراموش کردن خداوند می‌تواند مؤثر باشد. دنیا با همه جاذبه‌هایش زمینه فراموشی پروردگار را فراهم می‌کند و به‌همین جهت مولای متقیان علی علیه‌السلام فرموده‌اند: “به آن‌چه نزد خداست جز با بریدن از دنیا نمی‌توان رسید”.

برخی‌ها که می‌خواهند ره صدساله را در یکی دو ماه بپیمایند برای انتخابات و افزودن بر سبد رأی از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌کنند و در این‌راستا تاکتیک‌های مختلفی را به‌کار می‌بندند که تاکتیک “دره عمیق” یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد.

کاندیداها و طرفداران آن‌ها در این تاکتیک سعی می‌کنند نتیجه اقدامات دوره قبلی را به دره عمیق و پر از مشکلات تشبیه کنند، دره‌ای که هر چه تلاش گردد پر نمی‌شود.

هدف اصلی آن‌هایی که در به‌کار بردن این تفکیک اصرار می‌کنند تخریب گسترده‌ی کسانی است که در جامعه مسئولیت داشته‌اند.

هرچند که تا زمان تبلیغات قانونی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان زیادی باقی‌مانده است ولی آن‌هایی که برای اولین‌بار می‌خواهند وارد صحنه انتخابات بشوند خود را بیشتر طرفدار و هوادار این تاکتیک نشان می‌دهند.

می‌توان نمونه‌های زیادی را در فضای مجازی مشاهده کرد. نامزدهایی که برای اولین‌بار می‌خواهند طعم و مزه کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی را بچشند کاری جز حمله به نمایندگان دوره‌های قبل و برخی از مسئولین ندارند.

عده‌ای از این قبیل کاندیداها که جایگاهی در بین مردم ندارند و در حالت طبیعی و نرمال رأی آوری خود را محال و غیرممکن می‌بینند برای این که اسم خود را بر سر زبان‌ها بیندازند برعلیه برخی از افراد معروف، کارآمد و دارای سابقه درخشان اجرایی برمی‌خیزند و با تاکتیک “دره عمیق” تمام نیروی خود را در تخریب آن‌ها به‌کار می‌بندند.

زمانی‌که انسان از محبت الهی قطع نظر می‌کند در اصل برای برچیده شدن دست عنایت خدای تعالی از سرش اقدام می‌نماید. خوبی‌های دیگران را  بدی و تلاش شبانه‌روزی برخی را سستی و تنبلی توصیف می کند و در زیر پرچم تاکتیکی به‌نام “دره عمیق” سینه می‌زند تا شاید بتواند با استفاده از این روش، افکار عمومی را قانع کند که مشکلات موجود و گرفتاری در “دره عمیق” حاصل بی‌توجهی‌ها و کم‌کاری‌های مسئولین گذشته است. ناگفته پیداست آن‌هایی که به قصد تخریب به هواداران تاکتیک “دره عمیق” تبدیل می‌شوند همیشه نمی‌توانند در انتظار موفقیت باشند.




احداث بزرگراه‌های اردبیل درگیر و دار مطالبات پیمانکاران

 ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در دست اجرا بوده که تکمیل قطعات مختلف آن نیازمند تامین اعتبارات و همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران به میزان هشت هزار میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، استان اردبیل از لحاظ شاخص برخورداری از شبکه بزرگراه در کشور جزو رده‌های آخر در بین استان‌ها بوده است که یکی از بزرگترین دلایل آن عدم احساس نیاز به توسعه شبکه بزرگراهی در سالیان قبل بوده است ، طوری‌که شاخص برخورداری استان اردبیل از بزرگراه ۲۱ درصد بوده است .

با عنایت به نقش زیرساخت حمل و نقل و توسعه شبکه بزرگراهی در توسعه سایر شاخص‌های اقتصادی، در سال‌های اخیر توجه مدیریت ارشد شهری به این بخش معطوف شده است. این رقم با بهره‌برداری از بخشی از شبکه بزرگراهی به ۲۷ درصد رسیده و تا پایان امسال با افتتاح دست‌کم ۶۰ کیلومتر دیگر به ۳۰ درصد خواهد رسید.

تا پنج سال پیش فقط چهار طرح بزرگراهی اردبیل – نیر، اردبیل – نمین، اردبیل – مشگین‌شهر و ۵۰ کیلومتر از جاده اردبیل – گرمی دارای ردیف اعتباری ملی بود ولی در سال‌های اخیر تمام مسیرهای استان دارای ردیف ملی شده و توسعه شبکه بزرگراهی از سرعت قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده است.

به گفته علی یوسف‌زاده ، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ، تا سال ۱۳۹۶ به تعداد ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود که این میزان هم‌اکنون به ۲۳۷ کیلومتر رسیده و نزدیک ۲۷۰ یا ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه هم در مناطق مختلف استان در دست اجراست.

سال گذشته ۵۲ کیلومتر بزرگراه با حضور سیدصولت مرتضوی ، معاون وقت اجرایی رئیس‌جمهور در استان اردبیل به بهره‌برداری رسید و طبق برنامه‌ریزی انجام شده طی سه چهار سال آینده در صورت تامین منابع ۳۰۰ کیلومتر دیگر به شبکه بزرگراهی استان اضافه می‌شود ولی کمبود اعتبارت و مطالبات پیمانکاران مانع توسعه بزرگراهی شده است.

 

اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل با توجه به محدودیت‌های مالی پروژه‌های در دست اجرا را بر اساس اولویت‌بندی اجرا می‌کند ، بر این اساس در حال حاضر مسیرهای اردبیل – مغان ، اردبیل – مشگین‌شهر و اردبیل – سرچم که جزو جاده‌های پرتردد و حادثه‌خیز است در اولویت بهسازی و تعریض قرار گرفته است اما با توجه به محدویت اعتبارات و محدودیت فصل کاری مطابق برنامه‌های زمان‌بندی وزارت راه و شهرسازی پیش نمی‌رود.

از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم اقدامات اساسی و زیربنایی برای جبران عقب‌ماندگی‌های استان در حوزه راه‌سازی با تامین اعتبارت لازم از محل‌های مختلف شروع شده است. در زمینه آخرین وضعیت توسعه شبکه بزرگراهی استان با علی یوسف‌زاده ، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل به گفت و گو نشستیم.

ایرنا: آقای یوسف‌زاده به نظر می‌رسد که عملیات جاده‌سازی و راه‌سازی در نقاط مختلف استان به لحاظ کمبود اعتبارات به کندی پیش می‌رود ، برای تامین اعتبارات حوزه راه استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

یوسف‌زاده: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه راه‌سازی انجام گرفته ولی آن‌طور که دلمان بخواهد کار به خوبی پیش نمی‌رود و دلیل اصلی آن بر می‌گردد به محدودیت اعتبارات که پیگیر هستیم این محدودیت برطرف شود ، ببینید اعتبارات حوزه راه بر اساس پیوست یک قانون بودجه برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی ابلاغ می‌شود. در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت. البته پیوست یک قانون تغییر نکرده بلکه ما دنبال منابع مختلف از محل ماده ۵۶ و تهاتر نفت بودیم که توانستیم از این محل‌ها اعتبارات مورد نیاز را دریافت کنیم.

در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت.

ایرنا: از محل تهاتر نفت و ماده ۵۶ چه میزان اعتبار به توسعه شبکه بزرگراهی استان اختصاص داده شده است؟

یوسف‌زاده: سال گذشته اختصاص اعتبار از محل تهاتر نفت مطرح شد ولی هنوز منابعی از این محل برای استان پرداخت نشده و مقرر است ۱۰ هزار میلیارد ریال تهاتر نفت در حوزه راه اختصاص داده شود که هفت هزار میلیارد ریال آن مربوط به راه‌سازی و سه هزار میلیارد ریال دیگر هم مربوط به راه‌آهن اردبیل – سرچم است.

ایرنا: عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان در پیگیری اعتبارت حوزه راه مثبت است؟

یوسف‌زاده: استاندار اردبیل همانند استاندار سابق به حوزه راه توجه خاصی دارد اما برنامه‌ریزی‌ها آن‌طور که دلخواه باشد نیست ، حوزه راه در استان دارای عملکرد مثبتی است اما همچنان برای ارتقای شاخص‌های بزرگراهی استان نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

ایرنا: غیر از مشکلات مالی عمده‌ترین چالش و مشکل توسعه شبکه بزرگراهی اداره کل راه و شهرسازی چیست؟

یوسف‌زاده: علاوه بر مشکلات تامین منابع مالی که باعث انباشته شدن مطالبات پیمانکاران شده است، در حال حاضر هم در تامین قیر با مشکل زیادی مواجه هستیم. بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای خرید یک هزار تن قیر ۱۷۰ میلیارد ریال به‌صورت نقد پرداخت شود که از توان ما خارج است و این مصوبه سبب شده که ما نتوانیم در اردبیل – سرچم عملیات آسفالت‌ریزی را انجام دهیم. کار تا حدودی متوقف شده است.

بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای خرید یک هزار تن قیر ۱۷۰ میلیارد ریال بصورت نقد پرداخت شود که از توان ما خارج است و این مصوبه سبب شده که ما نتوانیم در اردبیل – سرچم عملیات آسفالت‌ریزی را انجام دهیم.ایرنا: استدلال مجمع تشخیص مصلحت نظام در رد مصوبه مجلس چیست؟

یوسف‌زاده: دقیقا مشخص نیست ، یک بار مجلس مصوبه آورد مجمع آن را رد کرد و برای بار دوم هم دوفوریتی مجلس در مجمع رد شد.

ایرنا: درحال حاضر وضعیت پروژه‌های شما چگونه است و برای رفع این مشکل چه اقداماتی باید انجام داد؟

یوسف‌زاده: در مسیر پارس‌آباد –سربند و سربند – مشگین‌شهر مطالبات پیمانکاران به تعویق افتاده و قول‌های مکرری هم برای پرداخت این مطالبات داده شده ولی عملی نشده است ، با این همه این پیمانکاران کار را متوقف نکردند و این مشکل را در مسیرهای گرمی – بیله‌سوار و اردبیل – مشگین‌شهر هم داریم. البته هیچ طرحی به لحاظ نبود اعتبار در استان تعطیل نشده است. حتی در زمستان هم طرح‌های راه‌سازی غیر از عملیات بتن‌ریزی تعطیل نمی‌شود . در برخی از مناطق هم به لحاظ برودت هوا از سرعت اجرای طرح کاسته می‌شود.

 

ایرنا: الان میزان مطالبات پیمانکاران از شما چقدر است؟

یوسف‌زاده: نزدیک هشت هزار میلیارد ریال پیمانکاران حوزه راه از اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل مطالبه دارند که امیدوارم با اختصاص اعتبار از بانک گردشگری حاصل از فروش نفت این مطالبات پرداخت شود.

ایرنا: امسال چه میزان بزرگراه در استان به بهره‌برداری می‌رسد؟

یوسف‌زاده: امسال ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان بهره‌برداری می‌شود که از این مقدار ۲۰ کیلومتر مربوط به بزرگراه مشگین‌شهر – سربند، پنج کیلومتر مربوط به پارس‌آباد – سربند و ۳۵ کیلومتر هم مربوط به مسیر اردبیل – سرچم است.

ایرنا: برای افتتاح این طرح‌ها چه میزان اعتبار مورد نیاز است؟

یوسف‌زاده: هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در مناطق هموار ۲۰۰ میلیارد ریال و در مناطق صعب‌العبور ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود و در مجموع برای افتتاح ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در مناطق هموار ۲۰۰ میلیارد ریال و در مناطق صعب‌العبور ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود و در مجموع برای افتتاح ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

ایرنا: میزان مطالبات پیمانکاران در ۶۰ کیلومتر بزرگراه چقدر است؟

یوسف‌زاده: ۶ هزار میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران در این حوزه به تعویق افتاده که پیگیر تامین و پرداخت این مطالبات از محل‌های مختلف هستیم.

ایرنا: یکی از کارهای شاخص اداره کل راه شهرسازی استان بزرگراه اردبیل – سرچم به عنوان مسیر اصلی ارتباط مرکز استان با مرکز کشور است ، عملیات اجرایی بزرگراه در این مسیر چگونه پیش می‌رود و منابع مورد نیاز آن چقدر است؟

یوسف‌زاده: طرح احداث بزرگراه اردبیل – سرچم در هفت قطعه در دست اجرا است و منابع مورد نیاز برای بهسازی و تکمیل کل مسیر بزرگراه اردبیل – سرچم ۱۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است و برای تامین این میزان اعتبار پیگیری‌های لازم صورت گرفته که در صورت تخصیص ، اجرا و تکمیل بقیه قطعات اردبیل – سرچم اجرا خواهد شد.

ایرنا: مصوبات سفر رئیس‌جمهور در استان اردبیل چه میزان گشایش در حوزه پروژه‌های راه‌سازی استان ایجاد کرده و در سفر آتی رئیس‌جمهور اولویت‌های حوزه راه چیست؟

یوسف‌زاده: حسن طرح‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور این بود که تخصیص اعتبارات حوزه راه‌سازی در اولویت باشد و علاوه بر آن هم کمک بیشتری در تامین اعتبار بیمارستان نجف‌زاده و مجتمع‌های فرهنگی و هنری شده است ، طوری‌که سه مورد از این مجتمع‌ها آماده بهره‌برداری است. در مجموع مصوبات سفر ۵۰ درصد طرح‌های ما را تسریع کرد و با توجه به اینکه زیرساخت حمل و نقل منجر به توسعه استان می‌شود اعتقاد براین است همچنان توسعه این شبکه جزو اولویت‌های اصلی مصوبات سفر آتی رئیس‌جمهور باشد.

 

ایرنا: یکی از مطالبات جدی مردم استان تکمیل تونل دوم حیران است ، عملیات اجرایی این تونل در چه مرحله‌ای است؟

یوسف‌زاده: احداث تونل دوم حیران ضمن کاهش قابل توجه ترافیک در مسیر اردبیل – آستارا و بالعکس صرفه‌جویی زیادی در وقت و سوخت محقق شده و ایمنی تردد هم در این مسیر به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد. پیشرفت فیزیکی تونل دوم حیزان به ۵۰ درصد رسیده و ادامه کار به پیمانکار جدید واگذار شده تا طرح در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد. هم‌اکنون ۴۱۰ متر از داخل تونل، ۱۲۰ متر عملیات بتن‌ریزی فونداسیون قسمت پاشنه‌های ۲ طرف تونل و ۱۵۰ متر عایق‌های حفاظتی داخل تونل اجرا شده و عملیات لاینینگ (روکش لاستیکی) داخل تونل هم در روزهای آینده آغاز خواهد شد. پیش‌بینی ما این است تونل سال آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد که هزینه مورد نیاز آن ۲ هزار میلیارد ریال است.




هتاکان به حیثیت و تشویش اذهان عمومی در مشگین‌شهر دستگیر شدند

دادستان عمومی و انقلاب مشگین‌شهر از بازداشت عاملین هتاک به حیثیت و تشویش اذهان عمومی در شبکه‌های اجتماعی در این شهرستان خبر داد.

آرش نونهال  اظهار کرد: در پی انتشار تصاویر حاوی هتک حیثیت و تشویش به فساد و فحشا در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام بنام مشگین کسجم meshgin_kasagamو soh۰۰۰۱۲) توسط متهمان که در آن نسبت به برخی از همشهریان صورت گرفته بود ، بلافاصله موضوع شناسایی و دستگیری مرتکبین در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به برانگیخته شدن افکار عمومی ، مطالبه به حق مردم در شناسایی و برخورد با عاملین بزه ، تجری مرتکبین در تداوم به اقدام خلاف مقررات و تصور آنها از عدم شناسایی به‌علت استفاده از پیچ فیک (غیر واقعی) آن هم در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام) و پیشگیری از برخی مخاطرات احتمالی ، موضوع با حساسیت پیگیری و پس از صدور دستورات قضایی و با رصدهای فنی و تخصصی صورت گرفته توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) و همچنین اقدام مقتدرانه پلیس مرتکب اصلی بنام (ت.ز) دستگیر و عامل دیگر نیز شناسایی و دستگیر و سپس با دستور قضایی به زندان معرفی شدند.

دادستان مشگین‌شهر تصریح کرد: برخورد با همه جرایم را در اولویت برنامه‌ها قرار داده‌ایم اما جرایم خشن و جرایمی که به‌نحوی از آن امنیت مردم اعم از امنیت اجتماعی یا روانی مردم را مختل کند برخورد با شدت و حدت و بدون اغماض خواهد بود.

نونهال از رصد و اشرافیت اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) ، عملیات مقتدرانه و شجاعانه ماموران انتظامی ، فرماندهی انتظامی و پلیس اطلاعات و عملیات که اقدام به‌موقع و قاطعانه آنها منتج به نتیجه مطلوب این موضوع شد ، قدردانی کرد.

مشگین‌شهر در شمال غربی اردبیل قرار دارد.




۵۷۶ هکتار اراضی ملی استان اردبیل رفع تصرف شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت:  در ۶ ماه نخست امسال ۵۷۶ هکتار اراضی ملی این استان به ارزش بیش از  ۴۰۳ میلیارد ریال از متصرفین رفع تصرف و به بیت‌المال بازگردانده شد.

محمود قلی‌زاده  از تشکیل پرونده تخریب برای اراضی ملی به مساحت ۹۰۵ هکتار در قالب ۲۲۲ فقره پرونده در ۶ ماه اول سال جاری خبر داد و افزود: پرونده‌های متشکله به مراجع استان ارجاع داده شده که در مرحله رسیدگی و صدور حکم است.

وی اظهار کرد: بر اساس قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، قانونگذار وظیفه حفاظت و صیانت از عرصه‌های ملی را به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور داده و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز حسب وظیفه ذاتی و قانونی به‌طور شبانه‌روزی با سوداگران و متعدیان به اراضی ملی برخورد قانونی می‌کند.

قلی‌زاده ادامه داد: این اداره کل بر اساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، هر گونه تخریب و تصرف عدوانی به عرصه‌های مذکور را احصاء و مراتب را طی تشکیل پرونده تخلف به مرجع قضایی احاله می‌کند و تعامل و مساعدت دستگاه قضایی استان به‌ویژه رئیس کل دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در این رابطه قابل تحسین است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی طبق اصل ۵۰ قانون اساسی وظیفه عمومی تلقی می‌گردد ، افزود: مشارکت همه‌جانبه و آگاهانه اقشار مختلف و همکاری مردم ، همیاران طبیعت و نیز دستگاه‌های اجرایی در حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی ضروری است.

قلی‌زاده از مردم و دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هر گونه تخریب منابع طبیعی و اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب مراتب را به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹ مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.

استان اردبیل ۹۰۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان‌بند و ۶۹ هزار هکتار جنگل دارد.




پهلوگیری کشتی دفاع مقدس در اردبیل 

کشتی بزرگی حامل هزاران قطعه از اقلام و اشیاء یادگار هشت سال دفاع مقدس در ساحل دریاچه شورابیل اردبیل لنگر انداخته و گویی لشگری از فاتحان نبرد از آن پیاده شده و در آغوش مردم جای می‌گیرند و شمیم لباس‌های خاکی آنها تا دامنه‌های سبلان به مشام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در کنار دریاچه زیبای شورابیل اردبیل ساختمان بزرگی به شکل کشتی به عنوان موزه دفاع مقدس بنا شده که این روزها در هفته دفاع مقدس، قیامتی در آن برپاست و روزهای فتح و ظفر با شنیدن موزیک و مارش نظامی در اذهان تداعی می‌شود.

عظمت این کشتی، حدیث نبوی «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» را به یاد می‌آورد و به راستی رزمندگان اسلام همچون یاران حضرت سیدالشهداء در زمره سعادتمندانی هستند که داخل کشتی نجات راه یافتند و با نور علوی هدایت شدند.

در محوطه کشتی خاکریزها، تپه ماهورها و جریان آبی از وسط تپه‌ها می‌گذرد و آن طرف خودروهای زرهی، توپ ها و تانک‌ها طوری استقرار یافته‌اند که انگار در قالب کاروان راهیان نور در مناطق عملیاتی جنوب و غرب حضور یافته‌ای!

شبیه خط مقدم و نظیر پشت جبهه‌هاست و بسیجیان، ارتشیان و سپاهیانی را می‌بینی که مدام در حال رفت و آمد و آهسته و سریع با همدیگر سخن می‌گویند؛ گویی عملیاتی در حال تدارک است یا شب هنگام قصد دارند به دشمن شبیخون بزنند.

پیرمردی از تبار جنگ و جهاد برای عده‌ای، از سلحشوری رزمندگان اسلام می‌گوید و خواهری چفیه و سربند اهدا می‌کند و آن سو قهقهه مستانه چندین رزمنده سالخورده که بعد از سال‌ها همدیگر را دیده‌اند به آسمان بلند می‌شود.

داخل کشتی دو طبقه پر از غرفه‌ها و بخش‌های تماشایی است؛ از کت و شلوار شهید ۱۱ ساله مرحمت بالازاده تا کلاه خلبان شهید غفور جدی که در آخرین پرواز بر سر داشته و آن را برای عبرت زمینیان جا گذاشته است.

نمایشگاه کم‌نظیری که در درون کشتی گسترده شده، مدیری دارد که برای یافتنش ساعتی در راهروهای کشتی به دنبال او گشتم و بالاخره در حالی که مشغول هدایت گروهی از بازدیدکنندگان بود یافتم؛ آقای بهرام عزیزی ملبس به لباس شریف سپاه پاسداران هدف از برپایی “نمایشگاه رزمی فرهنگی عملیات مسلم بن عقیل” در اردبیل را بازسازی نمادها و الگوهای معرف این عملیات و ترویج فرهنگ ایثار و پایداری اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل در عملیات مسلم بن عقیل ۳۳ شهید عزیز تقدیم اسلام و ایران کرد، این نمایشگاه بزرگ را در دو بخش رزمی و فرهنگی توصیف کرد که در بخش رزمی آن موقعیت جغرافیایی منطقه عملیات مسلم بن عقیل و تپه‌های شهر سومار بازسازی شده است و گردان رزمی امام حسین (ع) از تیپ ۳۷ ، هر روز از ساعت ۱۶ به بعد گوشه‌هایی از عملیات مسلم بن عقیل را در آن محوطه در مقابل چشم مردم و مسئولان اجرا می‌کند.

بهداری رزمی در حد درمانگاه صحرایی، ادوات جنگی، انواع توپ، دوشکا، مسلسل، تیربار و اسلحه‌های دیگر نیز در بخش رزمی نمایشگاه چه در داخل و چه در خارج کشتی به چشم می‌خورد و برنامه‌های جانبی نیز با همکاری دستگاه‌های اداری در محوطه دایر شده است و هنرمندان تئاتر هر روز نمایش خیابانی دفاع مقدس اجرا می‌کنند.

مدیر داخلی نمایشگاه، بخش فرهنگی آن را شامل ۷۰ غرفه اعلام کرد که با همراهی بسیج محلات، پایگاه‌های برتر استان، دستگاه‌های مختلف اداری و نیروهای مسلح ترتیب یافته است و در غرفه اداره کل مخابرات استان نیز به بازدیدکنندگانی که کارت ملی به همراه دارند، سیم کارت اعتباری رایگان با حجم قابل توجهی اینترنت اهدا می‌شود.

عزیزی میانگین بازدید روزانه از این نمایشگاه را ۲ هزار نفر عنوان کرد و زمان بازدید از این مجموعه نفیس و قابل تامل را از ساعت هشت تا ۲۰ و تا ۹ تیرماه اعلام کرد و برپایی این نمایشگاه را تکلیف کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان برشمرد که چندی پیش در اردبیل با شور و حال خاصی برگزار شد.

کار ستاد اجرایی کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل بعد از برگزاری اجلاسیه نهایی، تمام نشده بلکه تحقیق و تفحص درباره آثار و احوال شهدا ادامه دارد و با دقتی که در این رابطه به کار گرفته می‌شود، شمار شهیدان استان از سه هزار و ۴۰۰ شهید بیشتر شده است.

به گفته او ، کار ستاد اجرایی کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل بعد از برگزاری اجلاسیه نهایی، تمام نشده بلکه تحقیق و تفحص درباره آثار و احوال شهدا ادامه دارد و با دقتی که در این رابطه به کار گرفته می‌شود، شمار شهیدان استان از سه هزار و ۴۰۰ شهید بیشتر شده و علت این است که بسیاری از هم استانی‌های ما بعد از شهادت، در استان‌های دیگر خاکسپاری شده‌اند که با احتساب آنها تعداد شهدای استان اردبیل از چهار هزار فراتر می‌رود.

 

سید سعید اطهر نیاری که دوستی ادیب و علاقه‌مند به حوزه دفاع مقدس است را در غرفه‌ای متعلق به موزه شهدا یافتم که مشغول نوشتن دعوتنامه‌هایی برای مسئولان و مدیران بود تا از نمایشگاه بازدید به عمل آورند.

او ماجرای اجازه گرفتن شهید مرحمت بالازاده از آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت برای اعزام به جبهه‌ها را به بازدیدکنندگان نقل می‌کرد و به این نکته از خلبان غفور جدی نیز اشاره کرد که وصیت کرده بود که پیکر مرا به جای کفن با پرچم جمهوری اسلامی ایران به خاک بسپارند.

سرنیزه و قمقمه شهید شاپور برزگر نیز در غرفه موزه شهدا بود که مسئول این غرفه احوال آن شهید و همسرش را توصیف کرد که هر دو مسئول آموزش برادران و خواهران هنگام عزیمت به جبهه‌ها بوده‌اند و شاپور برزگر از سرچشمه شهادت سیراب شده است.

“شنیدن کی بود مانند دیدن”؛ باید خودتان بیایید و ببینید چقدر دیدنی است این نمایشگاه پربار که با نام و یاد شهدا و ایثارگران آزین شده است و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند و کم نیستند گردشگرانی که تفرجگاه شورابیل را رها کرده و برای ساعتی به داخل کشتی دفاع قدس می‌آیند.

آری تایتانیک‌ها در تلاطم روزگار غرق می‌شوند و در پهنای تاریخ همچون غباری به چشم نمی‌آیند اما کشتی دفاع مقدس نه تنها در میان امواج سهمگین سیاه‌نمایی و حاشیه‌سازی معاندان نظام و بدخواهان ملت ایران، به صخره‌ای نمی‌خورد و متلاشی نمی‌شود، بلکه امروز در ساحل شورابیل اردبیل لنگر انداخته است و فردا در استانی دیگر، یاد یاران رفته را در ساحل چشمان مردم پیاده خواهد کرد.




برنامه چهار ساله توسعه کلانشهر اردبیل تصویب شد

 رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل گفت: با هدف توسعه کلانشهر شهر اردبیل در قالب برنامه مدون و با موافقت اعضای شورای شهر، برنامه راهبردی عملیاتی چهار ساله توسعه شهر اردبیل تصویب شد.

سیدحسین سیدهاشمی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این برنامه چهار ساله نظرات نخبگان و صاحبنظران شهری جمع‌آوری و اعمال شده است ، افزود: این برنامه عملیاتی با دعوت از اساتید دانشگاهی و کارشناسان متخصص و صاحبنظران حوزه شهری پس از بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی متعدد مطرح و در نهایت تصویب شده و اجرا خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اردبیل ادامه داد: هدف اصلی به نتیجه رساندن برنامه چهار ساله توسعه است چرا که توسعه در قالب یک برنامه مدون و دور از هرگونه اعمال سلیقه شخصی منجر به بهبود عملکرد و توسعه همه‌جانبه یکنواخت و مورد انتظار خواهد شد.

سیدهاشمی با بیان اینکه در حال حاضر شهر اردبیل با چالش‌های متعددی همچون عدم عدالت اجتماعی در برخی مناطق، کمبود فضای سبز و افزایش ترافیک شهری مواجه است، اظهار کرد: برای جلوگیری از رخ دادن این گونه معضلات و مشکلات نیاز به یک برنامه‌ریزی مدون بود که امروز با موافقت اعضای شورای شهر بعد از اعمال تغییرات و چندین پیشنهاد کارشناسی از سوی کارشناسان متخصص حوزه شهری به تصویب رسید.

رئیس شورای شهر اردبیل با تقدیر از تلاش مجموعه مدیریت شهری در تدوین این برنامه چهارساله خاطرنشان کرد: شهری پیشرو و توسعه یافته با زیرساخت‌های شهری و عمرانی و معماری و شهرسازی متعادل و متوازن، شهری سالم و با کیفیت در شاخص‌های زیست محیطی شهری از چشم‌اندازهای برنامه عملیاتی و راهبردی شهرداری اردبیل است.

وی ارتقای ایمنی و پیشگامی در کنترل خطرات و بحران‌ها، توسعه زیرساخت‌های عبور و مرور کارآمد، سیمای چشم‌نواز با جایگاه برتر توریستی و گردشگری و فرهنگ مشارکت‌جو و شهری هوشمند متکی بر علم و فناوری را از دیگر اهداف تدوین این برنامه ذکر کرد.




برداشت سیب از باغ‌های استان اردبیل آغاز شد

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از آغاز برداشت سیب از باغ‌ها خبر داد و گفت: سرمازدگی دیررس بهاره و تگرگ میزان تولید سیب در این استان را دست‌کم ۵۰ درصد کاهش داد.

رحیم یوسفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سطح زیرکشت باغ‌های استان اردبیل ۴۰ هزار هکتار است که در شرایط عادی سالانه ۴۵۰ هزار تن انواع میوه دانه‌دار و هسته‌دار برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: سطح زیر کشت باغ‌های دانه‌دار (سیب، به و گلابی) ۱۴ هزار هکتار و سطح زیرکشت باغ‌های هسته دار( هلو ، شلیل و زردآلو ) ۱۶ هزار هکتار است ، میوه‌های ریزهسته مانند توت و انجیر هم در نواحی نیمه گرمسیری استان برداشت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: بیشترین محصول سردرختی استان سیب است که ۳۰ درصد از باغ‌های استان به کشت این محصول اختصاص یافته است و در شرایط عادی سالانه ۲۵۰ هزار تن انواع سیب (قرمز ، زرد و سبز) از باغ‌های استان برداشت و روانه بازار می‌شود.

یوسفی با بیان اینکه عمده محصول سیب در مشگین‌شهر برداشت می‌شود، گفت: هفت هزار هکتار باغ‌های سیب استان در این شهرستان واقع شده است و سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع سیب از باغ‌های این شهرستان برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: شهر خلخال با سطح زیرکشت هزار و ۸۰۰ هکتار باغ سیب و تولید ۱۹ تا ۲۰ هزار تن و شهرستان کوثر با سطح زیرکشت هزار و ۴۰۰ هکتار و تولید حدود ۱۷ هزار تن در رتبه‌های بعدی در استان قرار دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: سیب تولیدی استان به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، هند پاکستان صادر می‌شود ، در عین حال سال گذشته باغداران استان نیاز تنظیم بازار استان را هم در داخل تامین کردند.

یوسفی خاطرنشان کرد: امسال به علت سرمای دیررس بهاره در ۱۱ و ۱۲ فروردین و وقوع تگرگ در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ۵۰ درصد محصول سیب استان از دست رفت.

برداشت سیب از باغ‌های استان اردبیل آغاز شد

وی در خصوص میزان اشتغال در باغ‌های سیب استان گفت: به ازای هر هکتار بین یک و نیم تا ۲ نفر اشتغال مستقیم در باغ‌ها وجود دارد ضمن اینکه در اشتغال فصلی در زمینه‌هایی مانند هرس، برداشت در هر هکتار ۹۵ نفر در روز اشتغالزایی ایجاد می شود و با این حساب می‌توان گفت در شرایط عادی نزدیک به یک میلیون نفر به‌صورت فصلی در باغ‌های سیب استان مشغول کار می‌شوند.

این کارشناس بخش کشاورزی اضافه کرد: هزینه تولید هر کیلو سیب برای باغداران ۹۰ هزار ریال است که شامل هزینه مدیریت باغ هرس آبیاری تغذیه و برداشت محصول است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای ارتقای عملکرد باغ‌های سیب استان گفت: نظارت بر تولید نهال‌های مثمر پایه رویشی و کشت بافتی که بازده بالاتری دارند و توزیع این نهال‌ها بین باغداران استان و برگزاری کارگاه‌های ترویجی از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در مقاطع مختلف است.

یوسفی افزود: با توجه به شرایط آب و هوای استان و بروز سرمازدگی دیررس بهاره و برای مواجهه با این پدیده‌ها هم کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که در این کلاس‌ها به باغداران مشاوره‌هایی مانند انتخاب مکان مناسب برای احداث باغ، مدیریت آبیاری و تغذیه مناسب خاک ارائه می‌شود.

برداشت سیب از باغ‌های استان اردبیل آغاز شد

وی یادآور شد: در راستای مقابله با خسارت‌های تگرگ به تازگی استفاده از نت هاووس (توری) محافظ در دستور کار قرار گرفته است که به‌صورت پایلوت در مشگین‌شهر استفاده می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: علاوه بر این در سال‌های اخیر راه‌اندازی و نصب سامانه‌های ضدتگرگ در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون چهار سامانه در مشگین‌شهر، ۲ سامانه در خلخال و ۲ سامانه در کوثر نصب شده است.

یوسفی اضافه کرد: در زمانی که هواشناسی هشدار وقوع تگرگ می دهد این سامانه با شلیک این توپ صوتی از تشکیل هسته‌های یخ جلوگیری می‌کند.

وی افزود: برای تامین این سامانه پیشنهاد شده تسهیلات در اختیار باغداران قرار بگیرد و با توجه به پراکندگی باغ‌ها اگر تعدادی از باغداران به‌صورت متمرکز اقدام کنند می‌توانند این سامانه را خریداری و در باغ‌های خود نصب کنند.




کاهش ۳۲ درصدی تصادفات منجر به فوت در اردبیل

 رئیس پلیس راه استان اردبیل گفت: تصادفات منجر به فوت در راه‌های ارتباطی این استان در تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد کاهش داشته است.

سرهنگ وحید علیپوردر گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سه ماه تابستان سال جاری علیرغم افزایش سفرهای تابستانی به استان اردبیل با حضور تاثیرگذار دستگاه‌های مرتبط و خدمات‌رسان مانند راهداری، پلیس راه، عوامل امدادی و اورژانس، هلال احمر و امداد خودرو تصادفات منجر به فوت در محورهای مواصلاتی استان ۳۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه پلیس راه استان اردبیل علاوه بر حضور مستمر در جاده‌ها، به‌صورت هوشمند نیز رفتارهای ترافیکی رانندگان در راه‌های ارتباطی استان را مدیریت و کنترل می‌کند، اظهار کرد: با مدیریت صحیح و پایش رفتارهای ترافیکی رانندگان توسط پلیس این موفقیت حاصل شده است.

رئیس پلیس راه استان اردبیل با تقدیر از رانندگان قانونمند، بیان کرد: پلیس با اندک رانندگانی که جان و ایمنی مسافران را به خطر می‌اندازند با توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ و توقیف ساعتی وسایط نقلیه برخورد می‌کند.

سرهنگ علیپور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین علل وقوع تصادف در جاده‌ها خستگی و خواب‌آلودگی راننده است، اضافه کرد: پلیس برای جلوگیری از وقوع تصادف اقدام به اجرای طرح “توقف حرکت” کرده و از ادامه مسیر رانندگانی که علایم خستگی و خوب‌آلودگی دارند، جلوگیری می‌کند.

وی به رانندگان و مسافران توصیه کرد که ضمن خودداری از رانندگی به هنگام خستگی و خواب آلودگی با آمادگی کامل رانندگی کرده و هر۲ ساعت، حداقل ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

وی همچنین به رانندگان توصیه کرد با توجه به بالا بودن میزان تردد در راه‌های ارتباطی استان، حتما با سرعت مطمئنه حرکت کرده و جانب احتیاط را رعایت کنند.

رئیس پلیس راه استان اردبیل با اشاره به آمادگی کامل نیروهای پلیس راه برای خدمات‌رسانی به مردم و مسافران، بیان کرد: خط قرمز پلیس تخلفات حادثه‌ساز است و با رانندگان متخلف مماشات نخواهد شد.

وی از رانندگان خواست، ضمن پایبندی به مقررات راهنمایی و رانندگی، با سرعت مطمئنه حرکت کرده و از ترمزهای ناگهانی، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ خودداری و فاصله طولی خودرو خود با وسیله نقلیه جلو را حفظ کنند.

سرهنگ علیپور با بیان اینکه تمام سرنشینان خودرو اعم از ردیف جلو و عقب در طول سفر ملزم به بستن کمربند ایمنی هستند، ادامه داد: امیدواریم با همکاری رانندگان و مردم و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی آنها استان اردبیل همواره در کاهش تصادفات منجر به فوت یکی از استان‌های برتر کشور شود.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است ، از بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و هزار و ۲۲۱ کیلومتر خاکی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان و جاذبه‌های گردشگرپذیر متنوع در شمال ایران واقع شده و از مقاصد اصلی گردشگران است به طوری که هر سال در همه محورهای استان شاهد ترافیک و رشد تردد هستیم.




منشاء ۵۰ درصد گرد و خاک در اردبیل داخلی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: منشاء حدود ۵۰ درصد از گرد و خاک در استان اردبیل داخلی است و علت عمده آن خشکسالی‌‎های اخیر بوده است.

حسن قاسم پور  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اثرات و پیامدهای پدیده گرد و غبار در محیط زیست و زندگی روزمره مردم ، این پدیده را ناشی از عملکرد نامناسب انسان در بهره‌برداری از طبیعت ذکر کرد و بر لزوم توجه و برنامه‌ریزی در خصوص مهار این پدیده طبیعی تاکید کرد.

وی با تاکید بر لزوم تفکیک دو پدیده گرد و غبار از گرد و خاک گفت: استان اردبیل در داخل استان بیشتر مواجه با پدیده گرد و خاک بوده و در زمان‌هایی که کشورمان بصورت منطقه ای (بیشتر از غرب کشور) درگیر این پدیده با منشاء خارجی می شود، استان اردبیل هم در مواردی با گرد و غبار مواجه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در ادامه نبود رطوبت کافی در خاک بویژه در فصل‌هایی که امکان عملیات کشاورزی و کشت و زرع مقدور نبوده و سطح خاک عاری از هرگونه پوشش گیاهی است، (اواخر زمستان و اوایل بهار و اواسط پائیز) و نیز به دلیل عدم مدیریت اصولی زمین‌های زراعی را از دیگر علل شیوع پدیده گرد و خاک در استان اردبیل ذکر کرد.

این کارشناس محیط زیست در ادامه گفت: عدم بهره برداری اصولی از زمین‌های اطراف شهرهای بزرگ، فعالیت غیراصولی برخی واحدهای برداشت شن و ماسه و معادن، خشک شدن برخی رودخانه‌ها همچنین عدم رعایت حق آبه زیست محیطی رودخانه‌ها موجب تشدید این پدیده در برخی نقاط استان شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مناطق و چشمه‌های گرد و خاک در استان هم گفت: منشاء داخلی گرد و خاک استان اردبیل بیشتر از زمین‌های زراعی بایر و نیز زمین‌های بلاتکلیف و فاقد پوشش گیاهی حاشیه شهرهاست ضمن اینکه زمین‌هایی که در آنها عملیات عمرانی و ساختمانی و نیز فعالیت معدنی یا تولید شن و ماسه صورت می گیرد از دیگر چشمه‌های گرد و خاک در استان اردبیل است.

قاسم پور با تاکید بر لزوم هم افزایی و همکاری دستگاه‌های دولتی و مردم در مقابله با این پدیده و جلوگیری از شیوع بیشتر آن استفاده از وسایل نقلیه عمومی، عدم ساخت کارخانه درنزدیکی شهرها و انداختن زباله‌های مخرب برای هوا درسطل‌های زباله وتفکیک زباله را از راهکارهای ساده مقابله با ریزگردها عنوان کرد.

پنج راهکار تخصصی مقابله با ریزگردها

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اردبیل درخصوص راه‌های تخصصی پیشگیری ومبارزه ریزگردها گفت: ایجاد پوشش گیاهی و کمربندهای جنگلی(راهکار بیولوژیک) و استفاده از پوشش برای تثبیت تپه‌های شنی شامل خرده‌های کاه،گندم، برنج،شن، گراول،خاک اره، مونتموریلونیت، برگ گیاهان، لیگنین، کودهای گیاهی وحیوانی(راهکار مکانیکی) از راهکارهای موثر در مقابله با پدیده ریزگردها به شمار می رود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این استفاده از مالچ‌های نفتی(راهکار شیمیایی) و استفاده از حصارهای سیمی(راهکار مهندسی) از دیگر راهکارهای تخصصی در مقابله و مهار ریزگردها به شمار می رود و در دنیا این روش‌ها مرسوم است.

قاسم پور در ادامه بر لزوم پیگیری و اجرای سیاست‌های بهسازی زمین و استراتژی کاهش فقر(راهکارهای اقتصادی واجتماعی) تاکید کرد و گفت: این روشها باید به صورت مستمر در دستور کار قرار گیرد و افکار عمومی و مسئولین باید با حساسیت بالا این مسئله را مد نظر قرار دهند.

دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با ریزگردها چه وظایفی دارند

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اردبیل خاطرنشان کرد: طبق ماده ۲۳ الی ۲۸ قانون هوای پاک که به مسئله ریزگردها اختصاص دارد، وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری) باید نسبت به اجرای طرح‌های بیابان زدایی برای مهار کانون‌های مستعد بیابان زایی و تولید گردوغبار اقدام کند.

وی گفت: علاوه بر این وزارت نیرو هم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به تخصیص نیاز آبی زیست محیطی رودخانه‌ها و تالاب ها و …. و نیز تامین منابع آبی مورد نیاز موضوع ماده ۲۷ اقدام نماید.

قاسم پور یادآورشد:بر اساس ماده ۲۷ قانون هوای پاک وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و وزارت کشور از محل اعتبارات بودجه‌ای و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مکلفند حریم سبز بزرگراه‌ها و کمربند سبز شهرها و روستاهای تحت تاثیر رخدادهای گرد و غبار را با روش آبیاری مدرن و با اولویت استفاده از پساب‌های شهری و روستایی ایجاد کنند.

وی افزود: علاوه بر این وزارت راه و شهرسازی(سازمان هواشناسی کشور) هم باید نسبت به تکمیل شبکه ملی هشدار و پیش آگاهی رخدادهای سیل و طوفان و گرد و غبار اقدام کند و سازمان صدا و سیما نسبت به فرهنگ‌سازی، ظرفیت سازی، اطلاع رسانی و آموزش در قالب برنامه‌های آگهی و یا آموزشی رسانه ای با اخذ ۵۰ درصد بها اطلاع رسانی و پخش نماید.

به گزارش ایرنا به گفته علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد وقوع خشکسالی‌ها و دامنه گستره آن‌ها ۳۰ درصد افزایش داشته است.

بر اساس آخرین یافته‌های جهانی و نتایجی که آژانس اسکپ سازمان ملل متحد منتشر کرده، طی ۵۰ سال اخیر حدود ۵۰ درصد وقایع آب و هوایی مربوط به خشکسالی بوده است.

در ۵۰ سال اخیر حدود ۱۲۴ میلیارد دلار خسارات اقتصادی ناشی از خشکسالی بوده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰حدود ۷۰۰میلیون نفر مهاجرت ناشی از خشکسالی در جهان شکل بگیرد.

درحال حاضر ۳.۲ میلیارد نفر در جهان با مشکل کمبود آب مواجه هستند و تحقیقات نشان می‌دهد این مقدار تا سال ۲۰۵۰ به پنج میلیارد نفر خواهد رسید که سه چهارم جمعیت کل جهان است.




ضرورت ترویج فرهنگ و علایق مؤثر در دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس تداعی کننده خاطرات فراوانی از پایمردی، ایستادگی، مقاومت، وفاداری و مبارزه همه‌جانبه ملت قهرمان و ولایتمدار ایران می‌باشد.

در این هفته بار دیگر دفتر مهربانی‌ها و ایثارگری‌ها باز می‌شود و صفحات پرافتخار آن مرور می‌گردد. حقایق دفاع مقدس، صفا و خلوص نیت رزمندگان، اخلاق ایثار‌گری حاکم بر جامعه، عشق و شیدایی غرورانگیز، یک‌رنگی و یکدلی مردم و حماسه خرمشهر، سرپل‌ذهاب، سوسنگرد، دوکوهه و…. در ذهن‌ها نفس می‌کشند و یاد و خاطره‌شان برای مردمی که دل در گروی انقلاب اسلامی ایران دارند موجی از غرور و ستایش ایجاد می‌کند.

دفاع مقدس و رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های آن ایام به تاریخ آبرو می‌بخشد. قصه مردان بی‌ادعا و تاریخ ساز جزیره مجنون، طلاییه و…. زینت‌بخش صفحات کتاب قطوری است که هر ورق آن دلیلی بر حقانیت مردم قهرمان و مسلمان و همیشه ‌درصحنه‌ی ایران اسلامی است.

دنیا از تحلیل و پذیرش چگونگی حضور مخلصانه رزمندگان در جبهه‌ها و حمایت همه‌جانبه ملت ایران از فرزندان خود سردرگم بودند، این‌که چگونه جوانان دلاور و خدا شناس ایران در آن ایام خواسته‌ها و خواستن‌ها را درهم شکستند و به مقام نخواستن رسیدند و چگونه در جوانان ایران اسلامی تحولی شگرف پدید آمد که آن‌ها را به مرحله گذشتن از همه‌چیز و حتی ایثار جان ‌رساند.

امروز باید با روایت‌های صادقانه و با عمل مخلصانه به جوانان آگاهی‌های لازم از دوران مقدس ارائه گردد. جوان مسلمان ایرانی باید با تمام وجود درک نماید و بپذیرد که در حال حاضر اطاعت از ولایت فقیه در جامعه اسلامی تنها ریسمان نجات و اتحاد محسوب می‌شود.

جوان ایران اسلامی به پشتوانه تاریخ دفاع مقدس و نگاه عمیق به زندگی رادمردانی که دغدغه‌ای جز ساختن کشوری آباد نداشته و ندارند برای  ایجاد فردایی بهتر کمر همت ببندند و در این راه از همه توانایی‌های خود بهره بگیرند.

ارائه ابعاد مختلف دوران دفاع مقدس به نسل جوان ضروری است. تفهیم این‌که فردی برای حفظ کشور و انقلاب و جهت دفاع از آب و خاکش به دل دشمن بزند و ترسی از اتفاقات و حوادث احتمالی به دل راه ندهد و آگاهانه به سمت خطرهای جدی منجر به شهادت برود می‌تواند برای جوانان ایران مهم و تأثیرگذار باشد و چنین است که باید فرهنگ و علایق مؤثر در دفاع مقدس به‌خوبی به نسل جوان منتقل بشود و در این راه از همه امکانات موجود به‌نحو مطلوب بهره‌برداری گردد.(