1

فضول باشی و ثبت نام بهاوند

فضول باشی زنگ زد و در حالی‌که هیجان و خوشحالی از صدایش معلوم بود با صدائی بلند گفت: خدا را شکر بالاخره حیدر بهاروند بر سر فوتبال این مملکت منّت گذاشت و فوتبالی‌ها را شرمنده کرد و پنجشنبه شب برای ریاست فدراسیون ثبت نام نمود تا فوتبال کشور جای خالی دوستانی چون مهدی تاج و علی کفاشیان و ساکت را احساس نکند. خیلی خوشحالم اگر او برای ثبت‌نام اقدام نمی‌کرد پایه‌های گروه حاکم بر فوتبال به لرزه در می‌آمد و امکان فرو ریختن‌اش وجود داشت. اگر او اراده نمی‌کرد کسی توان و قدرت ایجاد هماهنگی بین دوستان این گروه در هیئت‌های شهرستانی را نداشت. اگر او برای ریاست نظری نداشت روزهای خوش از فوتبال ایران رخت بر می‌بست. اگر بهاروند نمی‌آمد کمر لیگ می‌شکست و در نهایتا اگر او برای حفظ صندلی مدیریت پیشقدم نمی‌شد دوستان و وابستگانش در هیأت‌های استانی سکته می‌زدند و فوتبال مناطق مختلف را یتیم می‌کردند.

فضول باشی در ادامه گفت: وقتی خبر ثبت نام بهاروند اعلام شد علاوه بر هیئت‌های استانی و کمیته امور استان‌های فدراسیون، خیبر خرم آباد و دوستان نزدیک وی سجده شکر به جای آوردند و برای پیروزی‌اش در مقابل غیر فوتبالی هائی چون علی کریمی دست به دعا برداشتند.

حرف‌هایش را قطع کردم و گفتم: تو جرئت می‌کنی که به جادوگر غیر فوتبالی بگوئی؟ تو دیگه کی هستی؟ دیگر از این حرف‌ها نزن، آبروی ما را می‌بری.

خندید و گفت: مگر حرف بدی زدم؟ در تشکیلاتی که بهاروند‌ها و طالقانی‌ها فوتبالی باشند برای غیر فوتبالی خواندن علی کریمی شک و تردید نباید داشته باشی. مطمئنا تا فوتبالی‌هایی چون بهاروند و دوستانش در هیئت‌های استانی شرف حضور دارند امکان به قدرت رسیدن غیر فوتبالی‌هایی چون علی کریمی وجود ندارد. دلتان را خوش نکرده و کار عزیزان ما از جمله بهاروند‌ها و طالقانی‌ها را زیاد نکنید.

همچنان با حرارت بیشتر افزود: علی کریمی چگونه جرئت رقابت با صاحبان اصلی فوتبال این مملکت و نماینده آنها حیدر بهاروند را پیدا کرده است. مسلما جسارت به حریم فوتبالی‌ها از طرف غیر فوتبالی‌هایی چون کریمی، گناهی بزرگ و نابخشودنی است. مسلما فوتبالی‌های عضو مجمع در روز رأی‌گیری جواب دندان شکنی به غیر فوتبالی‌هایی چون علی کریمی خواهند داد تا دیگر علی کریمی‌ها نتوانند بیش از کوپن خود حرف بزنند و اقدام بکنند.

گفتم: فضول باشی مثل این که قاطی کرده‌ای. علی کریمی تبلور فوتبال است. علی کریمی درد کشیده فوتبال و یکی از پرچمداران فوتبال ایران در دنیاست. حالا وقت آن رسیده است که آویزان‌های فوتبال در فدراسیون غزل خداحافظی بخوانند و به شهر و دیارشان برگردند و به کارهای عادی و روزمره خود بپردازند و امور فوتبال را به صاحبان اصلی چون علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا بسپارند.

فضول باشی صدایش را بلند کرد و گفت: به همین خیال باشید. در امور اجرایی فوتبال این مملکت جایی برای علی کریمی‌ها نیست. تا بهاروند‌ها و طالقانی‌ها و … هستند فوتبال در ید قدرت آنها خواهد بود. فکر دیگری نکنید و بی‌خود برای دیگران اسباب ناراحتی را فراهم نفرمائید.

 




فوتسال کوثر و بی‌توجهی مسئولان

وقتی خبر درماندگی یکی از زحمتکشان فوتسال استان و شهرستان کوثر را در ارتباط با حضور در رقابت‌های لیگ دسته یک نوجوانان کشور می‌شنویم بی‌اختیار به یاد ادعای مسئولین فوتبال استان مبنی بر توسعه پایدار فوتبال در سطح منطقه می‌افتیم.

کسی‌که سال‌ها عمر خود را در فوتسال گذرانده و در این ارتباط کارنامه قابل قبولی هم دارد حالا برای تأمین ورودیه رقابت‌های کشوری به هر دری می‌زند و وقتی کاری از پیش نمی‌برد و حمایت نمی‌شود چاره‌ای جز افسوس خوردن به حال و روز ورزش و خندیدن به شعارها و ادعاهای مسئولین نمی‌تواند داشته باشد.

آینده سازان شهرهای محروم استان چه گناهی مرتکب شده‌اند؟ وقتی امکانات نباشد، وقتی ورزش در اولویت‌های اولیه مسئولین قرار نگیرد، زمانی که مسئول یک شهر و منطقه با ورزش بیگانه باشد باید اصغر محمدزاده‌ها خون دل بخورند و در نزد شاگردانشان شرمنده بشوند.

حال مسئولان بیایند و در رسانه‌ها در خبر رسانی، شعار دادن و ارائه عملکردها از یکدیگر سبقت بگیرند، بیایند خود را قهرمان عرصه خدمت رسانی معرفی نمایند، کاری بکنند که در فضای مجازی هر روز حرفی و سخنی از آن‌ها به چشم بیاید ولی اگر همه این اقدامات در کنار هم قرار بگیرند قادر به باز کردن گره کوچکی از مشکلات نوجوانان فوتسالیست شهرستان کوثر نبوده و نخواهد بود.

نوجوانی که با هزاران امید و در شرایط سخت کرونایی ماه‌ها تمرینات سخت و منظمی را پشت سر گذاشته و در آستانه آغاز رقابت‌ها با خبر عدم حضور مواجه می‌شود آیا انگیزه‌ای برای ادامه ورزش در او باقی می‌ماند؟ آیا عدم اعتماد به مسئولین در دل و جان آنها لانه نمی‌کند؟

و اما اصل ماجرا را از زبان مربی نام آشنای فوتسال استان اصغر محمدزاده بشنویم: “در سال جاری امتیاز لیگ برتر نونهالان را گرفتم که متأسفانه تأمین ورودیه آن امکان پذیر نشد و در ادامه قرار براین شد که به جای تیم ناجیان مشگین شهر در دسته اول حضور پیدا بکنیم و باز به سد بزرگی به نام مشکل مالی برخورد کردیم”.

“برای خانواده‌ها و اولیای بازیکنان در شرایط اقتصادی موجود امکان کمک مالی وجود ندارد و متأسفانه مسئولین شهر نیز از کنار عشق نوجوانان و جوانان منطقه بی‌تفاوت عبور می‌کنند”.

“در حال حاضر تیم خوبی در اختیار دارم که می‌تواند در رقابت‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد ولی چه باید کرد که نمی‌توانیم و قدرت آن را نداریم که بر مشکلات مالی غلبه پیدا بکنیم”.

“حضور در رقابت‌ها بیش از 300 میلیون ریال هزینه نیاز دارد. من حاضرم که نصف آن را تقبل بکنم و برای تأمین بقیه نیز مسئولین باید به ما کمک بکنند که با توجه به سابقه چندان امیدی به این کار وجود ندارد”.

در حالی که همه از لزوم توجه به جوانان و نوجوانان دم می‌زنند و برای پر کردن اوقات فراغت ده‌ها تئوری ارائه و مطلب می‌نویسند در عمل کار چندانی در تحقق این شعارها انجام نمی‌دهند.

آیا استاندار اردبیل نمی‌تواند برای نوجوانان شهرستان کوثر 150 میلیون ریال مساعدت مالی نماید؟ نماینده شهرستان چطور؟ تأمین نیازهای مالی یک تیم فوتسال کمترین کاری است که نماینده منطقه  در حق نوجوانان و جوانان می‌تواند انجام بدهد.

 




قادر دهقان پرچمدار مربیان جوان اردبیل

همه افرادی که در دهه 50 و 60 برای فوتبال اردبیل زحمت کشیده و عرق ریخته اند برای دوست داران این رشته ورزشی عزیز هستند. معرفی به نسل جوان کسانی که در گمنامی منشأ خیر و برکت برای فوتبال ما بوده‌اند کار درخور توجه می‌تواند باشد.

در فوتبال اردبیل بودند کسانی چون مرحوم هوشنگ چمن آرا که خدمات شایانی به فوتبال کردند. چمن آرا‌ها باید به هر طریق ممکن نام و یادشان در جامعه و بخصوص در میان ورزشی‌ها و فوتبالی‌ها نباید فراموش شود.  مصاحبه هایی که در ناظر ورزش منتشر می‌شود دقیقا در راستای این اهداف می‌باشد. سعی خواهیم کرد بیشتر به سراغ عزیزانی برویم که در دو دهه 50 و 60 علیرغم کمبودها و کاستی‌ها از فوتبال دست نکشیدند و در زمین های خاکی برای برپا نگه داشتن پرچم فوتبال منطقه دوندگی کردند.

از این مصاحبه‌ها که برای ما مستلزم صرف وقت می‌باشد هدفی جز معرفی زحمتکشان عرصه فوتبال اردبیل و ادای وظیفه به عاشقان صادق و وفادار فوتبال چیز دیگری نبوده  و نخواهد بود.

تلاش خواهیم کرد اگر عمری باشد تا پایان سال بخشی از گفتگوها را به صورت کتاب نیز منتشر بکنیم تا در آینده حداقل در کتابخانه‌ها به عنوان منبعی در اختیار پژوهشگران و علاقه مندان به تاریخ فوتبال اردبیل قرار بگیرد.

برای هر مصاحبه از اولین گام تا انتشار آن باید ساعت‌ها وقت و به مقدار کافی انرژی صرف بکنیم و برای این کار خود نیز که محرکی جز علاقه مندی به فوتبال و تلاشگران سال های گذشته آن نداریم، افتخار می‌کنیم.

امیدواریم بتوانیم گوشه ای از زحمات بزرگان و زحمتکشان فوتبال این منطقه را با قلم ناتوان خود جمع آوری نماییم و برای آیندگان به یادگار بگذاریم. بدون شک با توجه به تعداد زیاد قهرمانان، زحمتکشان و افتخارآفرینان، مصاحبه با همه آنها امکان پذیر نخواهد بود. هرچند که دوست داریم اگر اجل امان بدهد به مرور در خدمت همه ستاره های فوتبال دهه 50 و 60 اردبیل باشیم. بنابراین از محضر همه بزرگوارانی که مصاحبه ممکن است با آنها به آینده موکول گردد عذر خواهی می‌کنیم. تلاش ما این خواهد بود که در کنار انتشار ویژگی‌ها و کارنامه فوتبالی برخی از بزرگان، اعضای تیم منتخب اردبیل در دور اول جام فلق را در اولویت قرار بدهیم.

از همه علاقه مندان به فوتبال و پیشکسوتان و بزرگان این رشته بابت همه کمبودها و احیانا کوتاهی‌ها و اشتباهها پوزش می‌طلبیم و از همه دوستان انتظار داریم که ما را در جهت هرچه بهتر شدن این نوشته‌ها از راهنمایی های خود بی بهره نکنند.

در بین مربیان جوانی که راه پیشرفت و تعالی را به خوبی طی کرده و در فوتبال کشور مطرح شده اند قادر دهقان برای فوتبال دوستان اردبیلی نامی آشنا است.

قادر دهقان از جمله جوانانی است که فعل خواستن را چه در دوره بازیگری و چه در زمان مربیگری به خوبی صرف کرده و برای رسیدن به اهدافی که در نظر داشته با برنامه و اصولی گام برداشته است.

نظم در کارها و برخورداری از آرشیو کامل از دوران مربیگری یکی از ویژگی های خاص این جوان علاقه مند به فوتبال و حرفه مربیگری است. برای تمام روزهای مربیگری اش در تیم‌ها یادداشت های خاص خود را دارد که به موقع می‌تواند برای علاقه مندان به تاریخ فوتبال مثمرثمر باشد. این همان بحثی است که برای نگارنده این سطور در گرداوری کتاب از “صعود تا سقوط” کمک قابل توجهی کرد.

حضور یک مربی جوان و شهرستانی در کادر فنی تیم ملی نوجوانان سندی محکم بر لیاقت و کارایی می‌تواند باشد. قادر دهقان و موفقیت های او در مربیگری و طی مسیر پیشرفت، برای فعالین جوان عرصه فوتبال اردبیل می‌تواند پیام های خاصی را داشته باشد. موقعیت دهقان در فوتبال کشور برای مربیان جوان و جویای نام اردبیل الگویی در راه رسیدن به اوج می‌باشد. حرکت با برنامه و مشخص کردن هدف و ابزار مورد نیاز برای دستیابی به آن همچون چراغی پر نور برای حرکت در تاریکی است. قادر دهقان از آن روزی که پا به توپ شد تا به امروز که یک مربی شناخته شده است هیچ وقت از تلاش برای رسیدن به اهدافش دست نکشید.

هر شکستی را پلی برای رسیدن به موفقیت‌ها به حساب آورد و در کنار همه اقدام های فنی، اخلاق حرفه ای، ادب، حفظ حرمت بزرگان، تواضع، فروتنی، پرهیز از غرور و خودمحوری و ضرورت یادگیری را فراموش نکرد.

عشق قادر به مربیگری یکی از عوامل مهم موفقیت او در این عرصه است. یوهان کرویف اسطوره فوتبال هلند می‌گوید: “مربی خوب با مدرک ساخته نمی شود”.

مربیگری باید در ذات و خون افراد باشد، صرف داشتن مدرک برای پیشرفت در این عرصه به تنهایی نمی تواند کارساز باشد. البته نمی توان منکر تجربه و همچنین کلاس و درس و تخته سیاه و رایانه و … شد. این‌ها هم مهم هستند ولی به نظر می‌رسد شرط اصلی همان باشد که کرویف گفته است. قادر نیز جز آن دسته از مربیانی است که با تمام وجود به کار در عرصه مربیگری فوتبال علاقه دارد و عشق می‌ورزد.

قادر دهقان در حال حاضر در شهر کاشان به عنوان سرمربی تیم رده نوجوانان لیگ برتری ستارگان کاشان      مشغول انجام وظیفه است. او از پارامترهای لازم برای مطرح شدن هرچه بیشتر در دنیای مربیگری فوتبال برخوردار است و امیدواریم که بتواند از استعداد خود در زمینه مربیگری به خوبی بهره برداری نماید.

شب یلدا بهانه ای بود تا قادر از کاشان به اردبیل بیاید و ما از این فرصت استفاده کردیم و علیرغم کمبود وقت با بزرگواری دعوت ما را پذیرفت تا در دفتر ناظر ورزش برای ساعاتی در خدمتش باشیم که حاصل آن متنی است که در اختیار شما علاقه مندان به فوتبال قرار می‌گیرد.

معرفی

قادر دهقان در 22 آذر ماه سال 1354 در کوچه شهید کرامتی اردبیل در پشت ورزشگاه تختی چشم به جهان گشوده است. او در دوران ابتدایی را در مدرسه شهید عادل سرایی، راهنمایی را در مدرسه پورسینا و مقطع متوسطه را در دبیرستان مدرس تحصیل کرده و دارای مدرک کارشناسی مهندسی کشاورزی است. او در سال 84 ازدواج کرده و همسرش از خانواده ورزش و دبیر ورزش بوده و دو پسر به اسامی شایان و سبحان دارد.

شروع فوتبال

دهقان در مورد چگونگی آغاز فوتبال گفت: “مثل اکثر بازیکنان، فوتبال را از کوچه‌ها و زمین های خاکی شروع کردم و در دوره راهنمایی به همراه تعدادی از همکلاس هایم در تمرینات تیم الماس اردبیل(بهداری) شرکت کردم و در رده جوانان در سال 67 وارد فوتبال باشگاهی شدم و از سال 67 لغایت 87 در تیم های الماس، شهرداری، جهاد، همیاری و ذوب آهن اردبیل، راه آهن تهران، ماشین سازی تبریز و تراکتور سازی تبریزتوپ زده ام و از سال 87 تا 89 بعنوان مدیر تیم در خدمت باشگاه ذوب آهن اردبیل در لیگ دسته 2 کشور بودم”.

مربیان دهقان

” در طول دوران بازیگری افتخار شاگردی مربیان زیادی را داشتم که کریم اسدی بقال، نادر مشروطه، کرامت جعفری، جمال پیله ور، حاج رحمان یعقوبی، مرسل وقری، محبوب داوردان، غفور نژاد ابراهیم، ناصر ابراهیمی، مسعود اقبالی، بهروز تابانی، احد شیخ لاری، بیوک حاجی اوف، مهدی دینورزاده، عباس موسیوند، حمید علیدوستی، حسن آذرنیا و محمد اخوان از آن جمله می‌باشند”.

فوتبال اردبیل

” تا جائی که شاهد بوده ام فوتبال اردبیل دوران پرفراز و نشیبی را تجربه کرده است. پرفرازترین آن به جام فلق بر می‌گردد که طی سه سال مقام های اول تا سوم را کسب کرد و بعد از آن به صورت سینوسی گاهی دوران درخشان و گاهی در سراشیبی بوده است. به دنبال ورود پول به فوتبال کشور، محرومیت اردبیل از صنایع بزرگ و نبود حامی مالی به طور کامل فوتبال منطقه را تحت تأثیر قرار داد و این خود یکی از دلایل ناکامی پایدار برای فوتبال اردبیل است”.

وی نبود امکانات و زمین های مناسب و قابل استفاده در طول سال، عدم وجود باشگاه های معتبر و سازمان یافته، نبود مسابقات متعدد و منظم باشگاهی و عدم مدیریت مناسب را از دیگر دلایل ناکامی فوتبال اردبیل برشمرد.

موفقیت در فلق

دهقان دلیل موفقیت فوتبال اردبیل در مسابقات فلق را ناشی از عوامل زیر می‌داند:

*فعالیت تعداد زیاد و قابل توجه تیم‌ها در سطح اردبیل

*برگزاری مسابقات و کثرت رقابت ها

*صداقت و صمیمیت در بین اعضای تیم ها

*وجود زمین های خاکی در سطح شهر که متأسفانه به مرور زمان به ساختمان های اداری و مسکونی تبدیل شدند.

*برگزاری مسابقات آموزشگاهی در سطح شهر و استان که نقش پررنگی در پرورش استعداد‌ها داشت

*عدم نقش آفرینی پول در فوتبال کشور در آن مقطع زمانی

وی در ادامه می‌گوید: “باید به یاد داشته باشیم برای داشتن بازیکنان توانمند و با اخلاق به مربیان اخلاق مدار و توانا نیاز داریم. از طرف دیگر با توجه به نبود باشگاه های معتبر هر شخص از راه رسیده ای به راه انداری یک تیم و یا مدرسه فوتبال اقدام می‌کند و همه مسئولیت‌ها از قبیل مربیگری، مدیریت، سرپرستی و تدارکات را بر عهده می‌گیرد. در چنین مواقعی انتظار وجود رقابت با کیفیت بالا و ظهور استعداد های ناب نمی تواند منطقی و قابل قبول باشد”.

دوستان فوتبالی

“خدا را شاکرم که به واسطه فوتبال دوستان زیادی را در جای جای ایران پیدا کرده ام، اما به واسطه هم سن و سال بودن، بیشتر با قادر تیموری، شهرام جوادزاده ، بهرام شیخلووند و احد عروجی صمیمی تر هستم”.

جام عقاب

“جام عقاب در پیشرفت بازیکنان و تیم های آن دوران فوتبال اردبیل بیشترین سهم را داشته است. جامی که زحمات برپایی آن بر عهده مرد زحمتکش فوتبال منطقه زنده یاد هوشنگ چمن آرا بود. در اردبیل با توجه به شرایط جوی در ایام منتهی به ایام عید نوروز برپایی مسابقاتی چون جام عقاب نیاز به عاشقان راستین داشت که خوشبختانه تیم‌ها و برگزار کنندگان جام از این ویژگی برخوردار بودند”.

مربیگری

“از سال 89 به صورت رسمی وارد عرصه مربیگری شدم و در رده های سنی شهرداری و ذوب آهن به عنوان سرمربی و در بزرگسالان شهرداری در لیگ دسته یک، مربی و در رده ملی در تیم ملی نوجوانان به مدت دو سال دستیار اول بودم. همچنین استعداد یاب رسمی فدراسیون برای تیم های ملی رده های پایه بوده ام”.

خاطره فوتبالی

“در سال 73 در یک بازی حساس برای مشخص کننده تیم صعود کننده به لیگ دو در شهرستان خلخال در قالب تیم شهرداری به مصاف سپیدرود رشت رفتیم”.

“در نیمه اول این دیدار با اشتباه خط نگهدار یک بر صفر عقب افتادیم و در ادامه با هنرنمایی بازیکنان تیم از جمله مرحوم مقصود بایرامی و زنده یاد ناصر عروجی، ودود اسحق زاده، محمد قلیزاده، یونس مهدیزاده و میر رضا حسینی 2بر 1 پیروز شدیم و صعود کردیم. در آن بازی نقش مرحوم مقصود بایرامی به عنوان کاپیتان تیم خیلی تأثیرگذار بود”.

“در سال 83 به همراه تیم ذوب آهن اردبیل در یک شب سرد و زمستانی با یک اتوبوس واحد عازم مریوان شدیم. داخل اتوبوس خیلی سرد و ناراحت کننده بود. قادر تیموری به شوخی می‌گفت اگر ما را از دستگیره های اتوبوس آویزان بکنند مثل گوشتِ یخ زده خواهیم شد. با آن همه رنج و زحمت در مریوان پیروز شدیم و همان سال ذوب آهن به دسته دو صعود کرد”.

او در ادامه گفت: “این خاطرات را یادآوری کردم که دوستان بدانند در دهه های گذشته برای پابرجا ماندن فوتبال اردبیل زحمات زیادی کشیده شده است ولی الآن متأسفانه فقط شاهد پسرفت آن هستیم”.

“فوتبال اردبیل به روزی افتاده است که تیم اول آن از تیم دوم آستارا در لیگ سه فصل گذشته(با همه احترام به فوتبال آستارا) 6 گل می‌خورد ون ماینده فصل جاری استان در لیگ دسته سه در یک بازی دوستانه 15 بر هیچ شکست می‌خورد.

حبیب نجفلو

معمار فوتبال نوین اردبیل. صمیمانه از زحمات وی قدردانی کرده و آرزوی سلامتی دارم.

اژدر عمی

نمونه کامل یک هوادار واقعی ورزش  فوتبال. خدایش بیامرزد.

مشهدی عارف

انسانی دل پاک و زحمتکش که فوتبال اردبیل را عاشقانه دوست داشت.

حرف آخر

“برای همه پیشکسوتان ارشمند ورزش و فوتبال اردبیل آرزوی سلامتی دارم و به روح همه بزرگانی که در بین ما نیستند درود می‌فرستم”.

“امیدواریم مثل دهه های گذشته شاهد موفقیت فوتبال اردبیل و حضور استعداد های این منطقه در تیم های ملی پایه و درخشش دوباره تیم های استان در لیگ های مختلف باشیم”.

“آرزو می‌کنم سرمایه های اصلی فوتبال در جایگاه واقعی در خدمت فوتبال استان باشند. از مسئولین استان درخواست می‌کنم که با توجه به  فوتبال استان از کوچ بازیکنان زیر 18 سال منطقه جلوگیری نمایند”.

 

 

 

 

 

 

 

 




۲۶مصوبه مهم مجلس در راستای اصلاح بودجه به نفع مردم/ کمیسیون تلفیق بمب ساعتی دولت را خنثی کرد

بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس نشان می دهد این کمیسیون به وعده خود مبنی بر اصلاح اساسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ تا حدود زیادی عمل کرده به گونه ای که علاوه بر اصلاح بسیاری از ایرادات این لایحه، تصمیمات مهم متعددی در راستای حذف رانت گروه‌های خاص و به نفع معیشت مردم گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از گذشت حدود یک ماه و برگزاری جلسات متعدد کمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی کلیات و جزئیات لایحه بودجه 1400، روند بررسی این لایحه در این کمیسیون تقریبا به پایان رسیده است و قرار است از اواسط هفته آینده روند بررسی گزارش این کمیسیون درباره لایحه بودجه 1400 در صحن علنی مجلس آغاز شود.

نگاهی کوتاه به مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس نشان می دهد این کمیسیون به وعده خود مبنی بر اصلاح اساسی لایحه بودجه 1400 که لایحه ای به شدت پرایراد بود و برخی نمایندگان مجلس به آن لقب «بمب ساعتی دولت» داده بودند، تا حدود زیادی عمل کرده است به گونه ای که علاوه بر اصلاح بسیاری از ایرادات مهم این لایحه، تصمیمات مهم فراوانی به نفع مردم گرفته شده است. در ادامه این گزارش به بررسی مهمترین مصوبات کمیسیون تلفیق می اندازیم:

*محور اول: افزایش درآمد و کاهش هزینه دولت با حذف رانت گروه‌های خاص

1- حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی: مهمترین و جنجالی ترین مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، حذف ارز ترجیحی یا 4200 تومانی بابت واردات کالاهای اساسی بود، سیاستی که با هدف کنترل قیمت کالاهای اساسی از اوایل سال 97 اجرایی شده بود ولی تا حدود زیادی محقق نشده و شاهد افزایش چشمگیر قیمت آنها بودیم. همچنین تخصیص ارز 4200 تومانی موجب شده بود که رانت بزرگی در میان برخی واردکنندگان کالاهای اساسی توزیع شود و تولیدکنندگان داخلی این کالاها هم به شدت تضعیف شوند. در واقع، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت که این ارزی که به اسم مردم داده می‌شد ولی به کام برخی واردکنندگان کالاهای اساسی بود، حذف کند.

2-افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی کالاها از 4200 تومان به نرخ نیمایی: با وجود آنکه از مردادماه 97 تاکنون بخش اعظم واردات کشور با نرخ ارز نیما صورت می گرفت و قیمت این کالاها در داخل کشور هم با همین نرخ و حتی نرخ ارز آزاد تنظیم می‌شد، مبنای محاسبه حقوق ورودی همچنان نرخ ارز 4200 تومانی بود. در نظر گرفتن نرخ ارز ترجیحی به جای نرخ ارز نیمایی در این محاسبات، علاوه بر کاهش درآمد چشمگیر دولت، نرخ مؤثر حقوق ورودی را نیز کاهش داده و در نتیجه، نرخ حمایت مؤثر از کالای داخلی در مقابل کالای وارداتی عملاً به حدود یک چهارم کاهش یافته بود. مجلس تصمیم گرفت این رانت بزرگ واردکنندگان بخصوص واردکنندگان کالاهای غیراساسی را حذف کند.

3- حذف معافیت مالیاتی انتشارات کمک درسی و موسسات کنکوری: در راستای حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضرروی و حتی پرضرر، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت معافیت مالیاتی انتشارات کمک درسی در صورتی که  بالای 500 میلیون تومان در سال درآمد داشته باشند و همچنین معافیت مالیاتی موسسات کنکوری را حذف کند. این مصوبه این کمیسیون گام مهمی در راستای حذف رانت بزرگ مافیای کنکور در کشور بود.

4- حذف معافیت مالیاتی هنرمندانی که بالای 500 میلیون تومان در سال درآمد دارند: در راستای حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضروری و حتی پرضرر، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت معافیت مالیاتی انتشارات کمک درسی در صورتی که  بالای 500 میلیون تومان در سال درآمد داشته باشند را حذف کند. این مصوبه این کمیسیون گام بزرگی در راستای حذف رانت بزرگ برخی هنرمندان بود که دولت بخاطر مباحث سیاسی و انتخاباتی علاقه ای به حذف آن نداشت.

5-افزایش قیمت سوخت (گاز) و برق صنایع پتروشیمی و فولادی: با وجودی که صنایع پتروشیمی و فولادی بخش زیادی از محصولاتشان صادراتی است و در نتیجه، درآمد ارزی بالایی دارند، قیمت سوخت (گاز) و برق این صنایع به صورت یارانه‌ای و بسیار پایین بود. با مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس، این رانت بزرگ صنایع پتروشیمی و فولادی حذف شد و مقرر شد قیمت برق این صنایع به قیمت تمام شده و قیمت سوخت این صنایع به 50 درصد قیمت خوراک صنایع پتروشیمی برسد.

6-اضافه کردن دو پله مالیاتی برای پردرآمدها: کمیسیون تلفیق مجلس در راستای افزایش عدالت مالیاتی و جلوگیری از تشدید فاصله بین حقوق بگیران، دو پله مالیاتی به مالیات حقوق اضافه کرد و آخرین پله را که در لایحه 25 درصد بود، به 35 درصد افزایش داد تا عملا افرادی که حقوق های بالا می گیرند، مجبور باشند مالیات بیشتری بدهند. گفتنی است در بسیاری از کشورهای دنیا، بالاترین پله مالیات بر حقوق، 40 درصد است.

7-کاهش 37 درصدی کف حقوق نجومی: طبق مصوبه شورای حقوق و دستمزد در تیرماه 95، سقف خالص حقوق و مزایای مدیران و کارکنان دولت (به غیر از مناطق محروم)، 21 برابر حداقل حقوق بود یعنی عملا سقف ناخالص حقوق آنها حدود 24 برابر حداقل حقوق بود و این رقم عملا کف حقوق نجومی محسوب می شد. کمیسیون تلفیق مجلس در راستای مبارزه با حقوق‌های نجومی، تصمیم گرفت که سقف ناخالص حقوق و مزایای مدیران و کارکنان دولت را به 15 برابر حداقل حقوق کاهش دهد و عملا کف حقوق نجومی در سال آینده را حدود 37 درصد کاهش داد.

*محور دوم: افزایش درآمدهای مالیاتی بدون ایجاد فشار به عموم مردم

علاوه بر موضوعات مطرح شده در قالب محور اول، کمیسیون تلفیق مجلس مصوبات دیگری برای افزایش درآمدهای مالیاتی بدون ایجاد فشار به عموم مردم داشت که مهمترین آنها عبارتند از:

 

1- افزایش درآمد دولت از محل مالیات بر خودروهای لوکس و مالیات بر خانه‌های خالی: در لایحه بودجه، عملا سازوکاری برای اخذ مالیات بر خودروهای لوکس دیده نشده بود و پیشنهاد دولت درباره مالیات بر خانه های خالی هم هیچ تناسبی با مصوبه جدید مجلس درباره این موضوع نداشت. کمیسیون تلفیق مجلس هم سازوکار اخذ این دو پایه مالیاتی رو مشخص کرد و هم رقم درآمد دولت از این دو محل را به صورت چشمگیری افزایش داد.

2-افزایش تعرفه واردات گوشی‌های لوکس: در راستای اخذ مالیات از ثروتمندان و در کنار اخذ مالیات از خانه ها و خودروهای لوکس، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت تعرفه واردات گوشی های لوکس که قیمتی بالاتر از 600 دلار دارند را به 12 درصد افزایش دهد و عملا از دارندگان این گوشی ها، مالیات بگیرد.

 

3-حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد: در راستای حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضروری و حتی پرضرر، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت معافیت مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده را حذف کند. حذف این معافیت مالیاتی نه تنها منجر به افزایش درآمدهای دولت خواهد شد، بلکه بر روی میزان فرار مالیاتی در کشور و شفاف شدن زنجیره عرضه کالا و خدمات در کشور اثرگذار است. گفتنی است از آنجایی که مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است و مصرف‌کننده آن را پرداخت خواهد کرد و بار مالی آن به تولیدکننده اصابت نمی‌کند، این معافیت مالیاتی به بهانه حمایت از تولید، منطق کارشناسی نداشت.

4- افزایش درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده از محل مبارزه با فرار مالیاتی: دولت در تنظیم لایحه بودجه، درآمدهای مالیاتی را صرفا با توجه به تورم، افزایش داده بود و این در حالی بود که اقدامات مناسبی در راستای مبارزه با فرار مالیاتی در حال انجام است که آثار آنها بر درآمدهای مالیاتی هم باید دیده می شد. در راستای توجه به این موضوع، کمیسیون تلفیق مجلس با توجه به اینکه بانک مرکزی براساس ماده 11 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، در حال ساماندهی دستگاه های کارتخوان است و در نتیجه، شاهد کاهش فرار مالیاتی در این بخش خواهیم بود، میزان درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده را حدود 40 درصد (32 هزار میلیارد تومان) افزایش داد.

*محور سوم: حمایت از معیشت مردم و بخش تولید

1-اختصاص درآمد ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به مردم: کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت با هدف جلوگیری از ایجاد فشار به زندگی مردم بخاطر حذف ارز ترجیحی، بخش اعظم منابع حاصله از محل حذف ارز 4200 تومانی (محاسبه 8 میلیارد دلار ارز نفتی با ارز 17500 تومانی به جای 4200 تومانی) را در قالب یارانه (تبصره 14) بین مردم توزیع کند. مابقی این منابع هم به بیمه ها اختصاص خواهد یافت تا آثار حذف ارز ترجیحی دارو را جبران نماید.

2-نصف کردن نرخ گمرکی کالاها: کمیسیون تلفیق مجلس در راستای جلوگیری از ایجاد فشار به زندگی مردم بخاطر اصلاح نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی کالاها، مصوب کرد نرخ تعرفه گمرکی کالاها از 4 درصد به 2 درصد کاهش یابد.

3- افزایش فاصله پله‌های مالیاتی برای افرادی که حقوق پایینی می گیرند: در راستای حمایت از معیشت اقشار ضعیف و متوسط، کمیسیون تلفیق مجلس فاصله پله های مالیاتی برای افرادی که حقوق پایینی می گیرند را افزایش داد و عملا موجب شد تا میزان مالیات پرداختی آنها در سال آینده کاهش یابد.

4- کاهش مالیات تولیدکنندگان از 25 درصد به 20 درصد: در راستای حمایت از تولید، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت که مالیات تولیدکنندگان را از 25 درصد به 20 درصد کاهش دهد.

5- افزایش میزان وام ازدواج از 50 به 70 و 100 میلیون تومان: با توجه به تورم بالای امسال، کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفت میزان وام قرض الحسنه ازدواج از 50 میلیون تومان به 70 میلیون تومان افزایش یابد. همچنین این کمیسیون با هدف تشویق جوانان به ازدواج در سنین پایین، میزان این وام برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال را 100 میلیون تومان تعیین کرد. کمیسیون تلفیق مجلس، دوره بازپرداخت وام ازدواج را افزایش داد و شرایط ضمانت برای پرداخت این وام را هم تسهیل کرد.

6-درنظر گرفتن بودجه بابت پوشش دادن هزینه درمان زوج های نابارور: با وجودی که درمان زوج های نابارور می تواند نقش مهمی در افزایش نرخ رشد جمعیت در کشورمان داشته باشد، بخش اعظم هزینه درمان آنها تحت پوشش قرار نداشت. در راستای اصلاح این وضعیت، کمیسیون تلفیق مجلس بودجه قابل توجهی بابت پوشش دادن هزینه درمان زوج های نابارور درنظر گرفت.

7- اعطای سهام عدالت به 7 میلیون نفر از اقشار کم درآمد: گروهی از اقشار ضعیف جامعه از داشتن سهام عدالت محروم بودند و با توجه به همین موضوع، کمیسیون تلفیق مجلس مصوب کرد دولت در سال آینده به 7 میلیون نفر از این گروه، سهام عدالت اعطا نماید.

8- رایگان شدن هزینه آب و برق و گاز برای اقشار محروم کم مصرف: در راستای حمایت از معیشت اقشار ضعیف، کمیسیون تلفیق مجلس مصوب کرد هزینه آب و برق و گاز برای اقشار محروم کم مصرف رایگان شود و هزینه تحمیل شده به دولت بابت این موضوع از محل افزایش تعرفه آب و برق و گاز پرمصرف ها جبران گردد.

*محور چهارم: کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی

1- تنظیم لایحه براساس صادرات 1.5 میلیون بشکه ای نفت خام: دولت لایحه بودجه 1400 را با فرض صادرات 2.3 میلیون بشکه ای نفت تنظیم کرده بود یعنی عملا اداره کشور را به لغو کامل تحریم های نفتی توسط آمریکا گره زده بود. کمیسیون تلفیق مجلس با هدف جلوگیری از گره خوردن اداره کشور به اقدامات کشورهای خارجی، منابع نفتی بودجه را براساس صادرات 1.5 میلیون بشکه ای نفت خام تنظیم کرد.

2-حذف اوراق سلف نفتی: دولت قصد داشت با هدف جلوگیری از جبران کسری بودجه در سال آینده، اوراق سلف نفتی به صورت گسترده منتشر نماید. از آنجایی که این راهکار پرهزینه ترین راهکار جبران کسری بودجه محسوب می شد و منجر به ایجاد بحران بدهی در سال های آتی می گردید، کمیسیون تلفیق مجلس این اوراق را از لایحه بودجه 1400 حذف کرد.

*محور پنجم: افزایش شفافیت بودجه

1-اضافه کردن برخی از بودجه های خارج از بودجه به منابع و مصارف عمومی بودجه: 841 هزار میلیارد تومان سقف اسمی بودجه عمومی در سال آینده بود و بخش های مهم و قابل توجهی مانند بند «و» تبصره 2 و بند «و» تبصره 5 در داخل این رقم وجود نداشتند. کمیسیون تلفیق مجلس در راستای واقعی شدن بودجه و افزایش نظارت پذیری آن، تصمیم گرفت این بخش ها به منابع و مصارف عمومی بودجه اضافه شود.

2- الزام دستگاه های اجرایی و شرکتهای دولتی به شفاف سازی میزان حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان: کمیسیون تلفیق مجلس با هدف زمینه سازی برای مدیریت عادلانه شیوه افزایش حقوق و مزایای کارمندان دولت و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی (مالیات بر حقوق) دستگاه های اجرایی و شرکتهای دولتی، آنها را موظف به شفاف سازی این اطلاعات کرد و ضمانت اجرایی مناسبی هم برای تحقق این موضوع مشخص کرد.

3- الزام دستگاه های اجرایی و شرکتهای دولتی به تکمیل سامانه سادا: شرط اصلی فروش و مولدسازی اموال و دارایی های مازاد دولت، شناسایی آنهاست. کمیسیون تلفیق مجلس با درنظر گرفتن ضمانت اجرایی مناسب، دستگاه های اجرایی و شرکتهای دولتی را موظف به تکمیل اطلاعات مذکور در سامانه ساداد (اموال و دارایی های دولت) کرد.

4-کاهش اختیارات دولت در جابجایی اعتبارات فصول هزینه ای: مهمترین ابزار قانونی سازمان برنامه و بودجه برای جابجایی اعتبارات فصول هزینه ای و دور زدن قانون بودجه یعنی اتفاقاتی مشابه اتفاقی که در سال جاری برای افزایش حقوق چشمگیر کارکنان دستگاه های اجرایی افتاد، اختیارات قانونی دولت در قالب قوانین بودجه سالیانه بود. در راستای اصلاح این وضعیت، کمیسیون تلفیق مجلس اختیارات دولت در این زمینه را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

5- اضافه کردن درآمدهای صادرات گاز مایع و اتان توسط شرکت ملی گاز ایران به درآمدهای هدفمندی: بخاطر مقاومت وزارت نفت و کم توجهی نمایندگان مجلس، تاکنون بخشی از درآمدهای فروش محصولات شرکت ملی گاز ایران در قالب تبصره 14 مدیریت نمی شد و هیچ سهمی از این درآمدها به دولت نمی رسید. با تلاش اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، این مشکل برطرف شد و درآمدهای ناشی از فروش داخلی و صادرات گاز مایع و اتان هم در قالب تبصره 14 لایحه بودجه (تبصره هدفمندی یارانه ها) قرار گرفت.

 

به گزارش فارس، البته انتظار می رفت که کمیسیون تلفیق مجلس اقدامات دیگری مانند اصلاح روش مدل افزایش حقوق کارمندان در سال آینده، کاهش سهم اوراق در جبران کسری بودجه و همچنین کاهش هزینه های غیرضروری را هم انجام دهد که متاسفانه این انتظارات محقق نشد.




ثبت شکایت بیرانوند از پرسپولیس در کمیته وضعیت

وکیل دروازه بان سابق پرسپولیس گفت: هر حکمی فدراسیون فوتبال در پرونده بیرانوند بدهد قبول می کنیم زیرا این موضوع داخلی است.

مصطفی سلیمانی درباره شکایت علیرضا بیرانوند از باشگاه پرسپولیس به کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال اظهار داشت: اختلاف ما با پرسپولیس درباره میزان مطالبات بیرانوند است و مدارک مان را در اختیار کمیته وضعیت قرار دادیم تا به این پرونده رسیدگی و حکم خود را صادر  کند‌.

وی درباره اینکه در صورت نتیجه نگرفتن از کمیته وضعیت پرونده را در مراجع بین المللی مانند فیفا پیگیری می کند، توضیح داد: این موضوع داخلی است و ارتباطی به فیفا ندارد. هر حکمی فدراسیون فوتبال ایران بدهد قبول می کنیم زیرا به عدالت کمیته وضعیت ایمان داریم.

وکیل بیرانوند درباره اینکه به نظر می رسد کمیته وضعیت تاکنون نامه ای درباره دریافت این شکایت برای باشگاه پرسپولیس ارسال نکرده است، گفت: من در جریان این موضوع نیستم. معمولا مدتی طول می کشد تا پس از تشکیل پرونده از طرف مقابل لایحه بخواهند و این تاخیر هم طبیعی است. به هر حال ما پرونده را در کمیته وضعیت ثبت کرده ایم و اکنون منتظر سایر مراحل می مانیم.

سلیمانی درباره جلسات خود با تیم مدیریتی جدید باشگاه پرسپولیس برای پیگیری طلب بیرانوند عنوان کرد:  اعتقاد داریم بیرانوند حدود ۵ میلیارد از پرسپولیس طلب دارد اما تیم مدیریتی جدید هم با ما به توافق نرسیده اند.

 




هنرنمایی محمد قلیزاده در فوتبال ایران

دنیای اردبیل؛ نود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل و با بررسی مسائل مختلف فرهنگی و ورزشی استان با عناوین،اصلاح امور در فوتبال“، چه کسی به فکر فوتبال است و  … منتشر شد.
دانلود نسخه PDF نود ونهمین شماره نشریه دنیای اردبیل
/http://donyayeardabil.ir/wp-content/uploads/2020/05/pdfjoiner-13.pdf

مطالب موجود در صفحه دوم  شماره نود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*مدیریت مخلص؛ نیاز ورزش کشور

*روزهای سرنوشت ساز در انتظار فدراسیون پنج ستاره

مطالب موجود در صفحه سوم نود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*چه کسی به فکر فوتبال است

*اصلاح در امور فوتبال

*تیموری و خدنگی در اردوی تیم ملی ناشنویان

مطالب موجود در صفحه چهارم و پنجنود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل

*هنرنمایی محمد قلیزاده در فوتبال ایران

*مطالب موجود در صفحه  ششم نود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل

*وزنه برداری استان در انتظار مدیری شایسته

مطالب موجود در صفحه هفتم نود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل

*حفظ و جذب سرمایه گذاران توانمند در حوزه گردشگری

مطلب موجود در صفحه هشتم نود و نهمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*عملیات اجرایی باند دوم سه راهی سربند، مشگین شهر آغاز شد

*تصفیه خانه فاضلاب شهرستان پارس اباد سال 1400 به پایان می رسد

 




مدیریت مخلص؛ نیاز ورزش کشور

ورزش کشور نیاز به مدیریتی پرتلاش، مخلص و متخصص دارد. نابسامانی‌های موجود و مشکلاتی که بر سر راه ورزش وجود دارد با وجود ”خدمت بی‌منت قابل حل می‌باشد.

یکی از بزرگترین مشکلات موجود، مدیران آویزان، مدیران ناکارآمد و مدیران تحمیلی خارج از مجموعه ورزش می‌باشد. چرا با وجود استعدادهای ناب و امکانات کافی موفقیت مورد نظر در ورزش حاصل نمی‌شود؟ به چه دلیلی از همه آنچه که در اختیار ورزش است استفاده بهینه نمی‌شود و چرا کسانی که در ورزش در رأس امور قرار دارند چندان روی خوش به برنامه‌ریزی نشان نمی‌دهند و نقشه راه مشخصی برای آینده ترسیم نمی‌کنند؟

روزمرگی و دل بستن به نتایج زودگذر و انجام حرکات فریبنده برای ورزش کشوری که می‌تواند در بیشتر رشته‌ها در سطح دنیا آقایی بکند آفتی خطرناک و سمی کشنده است. کارهای ساختاری و اهمیت دادن به اقدامات زیربنایی در ورزش ما از چه جایگاهی برخوردار می‌باشد؟

به همان میزانی که برای بهره‌برداری‌های حاشیه‌ای، راه انداختن برنامه‌های تبلیغاتی و ایجاد سر و صدا در ورزش هزینه کرده و وقت صرف شده است آیا در مسیر صحیح و اصولی و رسیدگی به مشکلات واقعی و اقدام قاطع برای جبران عقب ماندگی‌ها نیز توجه شده است؟

دلیل اصلی برای عدم به کارگیری صاحبان اصلی ورزش در امور مربوط به آن و سپردن مسئولیت‌های کلیدی و اصلی به استخوان خرد کرده‌های ورزش چه می‌تواند باشد؟

ترس از سرنوشت صندلی مدیریتی یکی از علل عدم دعوت از ورزشی‌ها برای حضور فعال در عرصه مدیریت‌بخش‌های مختلف آن می‌باشد. این امر می‌تواند در همه سطوح مدیریتی ورزش از یک شهر تا مسئولیت‌های کلیدی و حساس صادق باشد.

مدیری که تحمیلی است، مدیری که در جامعه ورزش میهمان ناخوانده است، مدیری که با زیر و بم ورزش غریبه است و مدیری که نه در سایه شایسته سالاری بلکه با زد و بند‌های سیاسی به جایگاهی می‌رسد نمی‌تواند در کنار خود صاحبان اصلی ورزش را تحمل نماید. البته ممکن است این کار توسط برخی از ورزشی‌های به منصب رسیده نیز انجام شود ولی معمولا از درصد پائینی برخوردار بوده و چندان نمی‌توان بر روی آن تأکید نمود.

ضرباتی که تاکنون ورزش کشور از مدیران بی‌انگیزه خورده است غیر قابل جبران می‌باشد. اکثر این قبیل از به اصطلاح مدیران برای خدمت به ورزش نیامده‌اند بلکه آنها آمده‌اند تا ورزش را ابزار و وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف سیاسی، باندی و گروهی قرار بدهند. آن‌ها از شورآفرینی ورزش در جهت تبلیغات حزبی و رجزخوانی برای اثبات برتری خود و ناکارآمدی دیگران استفاده می‌کنند.

مثال روشن و واضح برای این بحث، وضعیت فوتبال کشور است. هر وقتی اداره امور آن به دست غیرفوتبالی‌ها سپرده شده قرار گرفتنش در سراشیبی سقوط حتمی شده است.

این سقوط تنها مربوط به کسب نتیجه نیست. نتیجه فقط بخش کوچکی از آن می‌تواند باشد. جنبه‌های دیگری چون فساد، نابسامانی اخلاقی و فروریختن دیوار حرمت از دیگر موارد قابل ذکر است.

چرا مبارزه با فساد در فوتبال علیرغم شعارهای فراوان به نتیجه نرسیده است. مقابله با فساد در فوتبال همت، شجاعت و استقامت می‌طلبد. آنهایی که در فوتبال و ورزش مخالف مبارزه با فساد هستند و به نوعی در مسیر آن سنگ اندازی می‌کنند و چوب لای چرخ می‌گذارند باید شناسایی شوند و به طور کامل از صحنه ورزش و فوتبال طرد گردند.

امیدواریم حداقل در دولت آینده برای ورزش و مدیریت آن چاره‌ای در راستای نفع ورزش و جامعه ورزش اندیشیده شود و اداره امور آن به امتحان داده‌های دارای کارنامه قابل قبول سپرده شود. انشااله.

 




روزهای سرنوشت ساز برای فدراسیون پنج ستاره

اعضای مجمع فدراسیون فوتبال در آستانه آزمایشی بزرگ قرار گرفته‌اند. قرار است در اسفندماه انتخابات رئیس فدراسیون بر اساس اساسنامه جدید برگزار شود. آیا این بار ساختار فدراسیون تغییرات اساسی را شاهد خواهد بود و یا چون پنج سال گذشته سرنوشت آن همچنان به دست افراد کنگر خورده و لنگر انداخته سپرده می‌شود؟

وضعیت نابسامان فدراسیون فوتبال در سایه مدیریت گروه و باند حاکم بر آن، مسئله‌ای روشن و آشکار‌ می باشد. اینکه اعضای هیئت رئیسه فعلی و دست نشاندگان آنها توان پذیرش واقعیت‌ها را نداشته باشند تعجب آور نیست چرا که به تجربه ثابت شده است حاکمین فعلی برای از دست ندادن موقعیت‌شان در فوتبال کشور حاضرند به کف‌های روی آب نیز چنگ بیاندازند.

فوتبال اردبیل روزهای سرنوشت‌سازی را در پیش رو دارد. با احساس مسئولیت و اقدام مناسب و در خور توجه اعضای مجمع می‌توان آینده‌ای روشن برای آن ترسیم کرد. درست است که غیر فوتبالی‌های فعال در فدراسیون برای ریشه دوانیدن در آن خوب مهره چینی کرده و نقشه‌ها پیاده نموده‌اند ولی حضور تأثیرگذار فوتبالی‌ها می‌تواند در قطع ریشه‌های نابجای آنها برای همیشه تأثیر بگذارد و فوتبال این کشور را از وجود غیر فوتبالی‌های پرادعا پاک و فضای آن را برای کار شبانه روزی و مدیریت جهادی آمهده نماید.

فدراسیون پنج ستاره از ترکش های قرارداد ویلموتس نجات نیافته با مسئله دیگری چون توقیف ساختمان‌اش مواجه می‌شود. هرچند که بحث مزایده به عقب افتاده اما همه این مسائل که همچون دانه‌های تسبیح به دنبال هم قرار گرفته‌اند، دلیل روشن و مدرکی واضح بر چگونگی مدیریت حاکم بر پرطرفدارترین رشته ورزشی کشور است.

شاخ و برگ‌های عوامل قدرت در فدراسیون فوتبال باید بریده شود. این امر با جایگزینی و یا دور کردن آنها از صحنه با توجه به سناریوهای اجرا شده از قبل در انتخابات استان‌ها مقدور نیست، چاره این کار بیدار کردن وجدان‌ها می‌باشد. درک کامل از وضعیت فوتبال و چگونگی حال و روز آن و تصمیم گرفتن به دور از هرگونه جانبداری در روز مجمع و در نظر گرفتن نفع جامعه و فوتبال می‌تواند در دمیدن نفسی تازه به کالبد بی‌جان این رشته ورزشی مؤثر واقع شود.

هفته گذشته بهاروند سرپرست فدراسیون با موضعگیری در قبال منتقدان فدراسیون و هیئت رئیسه آن نشان داد که او و دوستانش در فدراسیون چندان به روزهای خوب مدیریتی در روزهای آینده امیدوار نیستند.

او تهدید کرد و گفت: احدی حق انتقاد از اعضای مجمع را ندارد. حال چه این آقای بهاروند دوست داشته باشد و چه گفته‌های ما و منتقدان به مذاقش خوش نیاید باید پذیرفت که حال و روز فعلی فدراسیون و فوتبال حاصل دستپخت مدیریتی وی و دوستان و یارانش در پنج سال اخیر می‌باشد.

آقای بهاروند از چه جایگاهی و با آویزان شدن از کدام ریسمانی انتقاد کردن از اعضای مجمع را قدغن اعلام می‌کند. عجب روزگاری است فوتبال ایران در بسیاری از نقاط کشور زمینگیر شده، فساد در فوتبال به سوژه روز تبدیل گردیده، ویلموتس‌ها و قراردادهای منعقده نقل محافل بوده و حالا می‌فرمایند که صحبت از اعضای مجمع گناه بزرگی است که نباید به آن اقدام گردد.

اعضای مجمع اگر بخواهند می‌توانند انقلابی به یادماندنی در فوتبال کشور ایجاد بکنند. زمینه خداحافظی امتحان پس داده‌های ناموفق را فراهم کرده و با اعتماد به چهره‌های مقبول و قابل قبول جامعه ورزش و فوتبال فصل نوینی را در تاریخ این رشته ورزشی باز نمایند.

نگاهی به اسامی هیئت رئیسه فعلی فدراسیون نمی‌تواند خالی از لطف باشد. مهدی تاج، علی کفاشیان، حیدر بهاروند، لیلا صوفی‌زاده، کاظم طالقانی، فریدون اصفهانیان، هدایت ممبینی، محمود اسلامیان و محمود شیعی تصمیم گیرندگان اصلی فوتبال در پنج سال اخیر بوده‌اند. یعنی حال و روز این روزهای فوتبال ما حاصلی از تفکر، ابتکار، آینده نگری و برنامه‌ریزی آنهاست. راستی آیا می‌توان به عوامل مؤثر در ایجاد وضعیت فعلی دوباره اعتماد کرد؟

 

 




تیموری و خدنگی در اردوی تیم ملی فوتبال ناشنوایان

قادر تیموری مربی نام آشنای اردبیل به عنوان مربی تیم ملی فوتبال ناشنوایان در اردوی آمادگی این تیم حضور دارد.

این اردو که به منظور آماده شدن تیم فوتبال ناشنوایان برای حضور در رقابت های آسیا و اقیانوسیه و انتخابی المپیک 2021 برزیل برگزار می شود در گام اول با 25 بازیکن آغاز شده است.

بعد از شناخت نفرات اصلی از 26 دی ماه مرحله دوم اردو زیر نظر کادر فنی در دانشگاه خوارزمی کرج برگزار می شود.

قادر تیموری یکی از مربیان جوان و با دانش فوتبال اردبیل، در تیم ملی ناشنوایان کارنامه مطلوبی دارد و حضور چندین ساله وی در کادر فنی این تیم دلیلی بر این ادعا می باشد.

علاوه بر قادر تیموری در تیم ملی ناشنوایان، ورزش اردبیل نماینده دیگری نیز دارد. سخاوت خدنگی رئیس هیئت ناشنوایان استان و از زحمتکشان عرصه ورزش منطقه، سرپرستی تیم ملی ناشنوایان کشور را بر عهده دارد.

برای یاران خوش‌نام ورزش استان سخاوت خدنگی و قادر تیموری موفقیت آرزو می نماییم




اصلاح در امور فوتبال

اعلام آمادگی علی کریمی برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال از نشانه‌ها و آثار اساسنامه جدید فدراسیون است. اساسنامه‌ای که نسبت به گذشته، راه را برای حضور فوتبالی‌ها هموار کرده و آن را از انحصار غیر فوتبالی‌های آویزان از مجموعه فوتبال خارج کرده است.

امیدواریم شرایط مورد نیاز برای کاندیداتوری هیئت‌های استانی نیز دچار تغییرات گردد تا در مراکز استان‌ها چهره‌های فوتبالی امکان نامزدی داشته باشند. سال‌هاست اساسنامه مورد قبول فدراسیونی‌ها امکان تغییرات در رؤسای هیئت‌های استانی را غیر ممکن کرده است. وقتی در تأیید صلاحیت نامزدها ریش و قیچی به دست عوامل رئیس هیئت استان سپرده می‌شود حذف چهره‌های مقبول و رقیب به آسانی امکان پذیر می‌شود. هرگونه اعتراض برای رد صلاحیت‌ها چاره ساز نمی‌شود چرا که فدراسیون‌نشین‌ها از دست دادن مهره‌های دست‌نشانده را بر نمی‌تابند و به هر طریق ممکن در تثبیت موقعیت عوامل خود اقدام می‌کنند.

اگر اساسنامه هیئت‌های استانی بر اساس واقعیت‌های موجود امکان تصمیم‌گیری در مورد نامزدها توسط عوامل هیئت‌های استانی را محدود کند می توان برای برگزاری انتخاباتی که نتایج اش از قبل مشخص نباشد امیدوار شد.

امتحان پس داده ها

خبر می‌رسد که امتحان پس داده‌ها همچنان در اندیشه تکیه زدن بر صندلی مدیریت در ساختمان سئول هستند. با وضعیتی که فوتبال ما دارد تلاش برای ماندن در عرصه تأسف‌آور است. درایت آن‌ها در پنج سال گذشته بر همگان روشن شده است. گویا مزه مدیریت فوتبال بدجوری زیر دندان بعضی‌ها مزه داده که دلبسته آن شده‌اند.

شایسته سالاری

فوتبال برای نجات از وضعیت فعلی نیاز دارد که کار و بار و امور آن را به دست افراد صلاحیت دار بسپارند. افرادی که هم در فوتبال صاحب نظر باشند و هم از نظر علمی و تحصیلات آکادمیک سابقه روشن داشته باشند.

حضور فوتبالی‌ها می‌تواند عرصه را برای دلال‌ها، کارچاق‌کن‌ها، شارلاتان‌ها، فرصت طلب‌ها و نان به نرخ روز خورها تنگ نماید. وقتی شایسته‌ها در رأس امور فوتبال قرار بگیرند سهم خو اهان و بادمجان‌های دور بشقاب جرئت پرسه زدن در اطراف آن را پیدا نمی‌کنند.

بحث ماندن در رأس فوتبال چنان در ساختار آن ریشه دوانیده که در سطح کشور نیز آن هایی که در استان‌ها و شهرستان‌ها قدرت فوتبال را در اختیار دارند هرگز حاضر به ترک آن نبوده و نیستند. چنین تفکری استفاده از هر وسیله‌ای و ابزاری را ممکن می‌سازد. قبیله سالاری، باند و جناح گرائی و قوم و خویش بازی از جمله عواملی هستند که در تعیین تکلیف مدیریت فوتبال در استان‌ها نقش آفرینی می‌کنند.

یک خاطره

یکی از کاندیداهای ریاست هیئت فوتبال در مرکز یکی از استان‌ها تعریف می‌کرد: “به عنوان یک ورزشی نویس، منتقد هیئت فوتبال بودم. با اعلام رسمی ثبت نام کاندیداها، اقدامات قانونی را به موقع انجام دادم. علیرغم ارائه مدارک متعدد، کمیته سه نفره با رهبری دبیر هیئت صلاحیت من را در ارتباط با سابقه 5 سال مدیریت رد کردند. اعتراض‌ها کارساز نشد و در نهایت من را از حضور در رقابت محروم نمودند. مدت‌ها گذشت. آقایی که با عنوان دبیر هیئت در رد صلاحیت‌ام نقش اصلی داشت برای یک کار شخصی به من مراجعه نمود. از او گلایه کردم که چرا با من رفتار مناسب ننموده و در روز روشن حق‌ام را پایمال کرده است.

لبختدی زد و با افتخار گفت: شما از ما انتقاد کردید، هرچه گفتیم که از موضع‌ات کوتاه بیایی قبول نکردی، ما هم رد صاحیت‌ات کردیم تا تلافی نماییم.

آیا جای تأسف ندارد که بر فوتبال ما این قبیل افراد حکومت بکنند. این‌ها مدعی نوآوری و تحرک بخشیدن به فوتبال و بالاتر از همه اجرای عدالت در فوتبال هستند!!

تا زمانی که فوتبال ما از وجود چنین افراد مغرض، ناآگاه و آلت دست پاک نشود، فوتبال روی خوش نخواهد دید.