1

۸۰ درصد عشایر استان اردبیل از مناطق ییلاقی کوچ کردند

 مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: ۸۰ درصد عشایر از مناطق ییلاقی این استان کوچ کرده و در میان بندها مستقر شده اند.

حاتم طهماس پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کوچ پاییزه عشایر استان اردبیل از اول مهر آغاز شده و تا ۱۰ مهر ماه ۸۰ درصد عشایر استان کوچ کرده و در میان بندها و دامنه های اطراف اردبیل مستقر شده اند.

وی با اشاره به اینکه عشایر نباید کوچ پاییزه را به تاخیر می انداختند، اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد عشایر از مناطق ییلاقی استان کوچ نکرده و هنوز در دامنه های مناطق ییلاقی مستقر هستند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با اشاره به پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر شرایط نامساعد جوی و احتمال کاهش دمای هوا در بیشتر مناطق استان بیان کرد: عشایر باید در اسرع وقت از ارتفاعات سبلان به سمت قشلاقات حرکت کرده و در میان بندها مستقر شوند.

طهماس پور اضافه کرد: زمان کوچ عشایر بر اساس سه مولفه نقطه نظرات عشایر، شرایط آب و هوایی و اکوسیستم حاکم بر منطقه و اعلام نظر کارشناسان در مورد وضعیت مراتع زمان کوچ عشایر در استان اردبیل اعلام می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه چند روز پیش جاری شدن سیل شبانه در بخش مرادلو شهرستان مشگین شهر باعث کشته شدن یک خانم از اهالی روستای گلسن گورسن شد.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل با بیان اینکه بارش باران و جاری شدن سیل خسارت زیادی به راه های ارتباطی منطقه زد، اضافه کرد: علاوه بر این سیل صدها راس از دام‌های اهالی را تلف و به زمین‌های باغی و کشاورزی این بخش خسارت وارد کرد.

طهماس پور از عشایر استان خواست علاوه بر توجه به توصیه های کارشناسان، به هنگام کوچ جوانب احتیاط را رعایت و از مستقر شدن در حریم رودخانه ها، مسیل ها و کنار جاده ها خوداری کرده و حتما دام های خود را بیمه کنند.

 

حوادث غیرمترقبه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به عشایر استان خسارت زد

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: حوادث غیرمترقبه مانند خشکسالی، سیل و بارش برف و برودت هوا از اول سال گذشته تا آخر اردیبهشت ماه سال جاری در مجموع بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به عشایر استان خسارت زده است.

طهماس پور افزود: فقط بارش برف و برودت هوا در اردیبهشت امسال در مناطق ییلاقی استان اردبیل باعث تلف شدن یکهزار راس دام عشایر استان شد.

وی اظهار کرد: مستندات خسارت وارده به عشایر استان برای جبران و کمک دولت به عشایر خسارت دیده استان با همکاری مدیریت بحران استانداری به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده است.

تامین نهاده عمده ترین مشکل عشایر استان اردبیل است

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: در حال حاضر خشکسالی و تامین نهاده های مورد نیاز از جمله عمده ترین مشکلات عشایر این استان است.

وی با بیان اینکه نیمی از عشایر استان اردبیل ترک دامداری کرده اند، افزود: سال گشته ۳۰ درصد از عشایر استان و امسال نیز طبق سرشماری‌های دامپزشکی و نهادهای ذیربط ۲۰ درصد عشایر ترک دامداری کردند.

طهماس پور اظهار کرد: سال گذشته برای ۱۳ هزار خانوار عشایری دفترچه صادر شده بود که امسال این رقم به ۹ هزار و ۴۵۸ خانوار کاهش یافته که این اقدام با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه ضربه‌ای مهلک به تولید است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد عشایر اقدام به فروش مراتع خود کرده اند که سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و مراتع شده و خطرات جدی زیست محیطی و منابع طبیعی این مناطق را تهدید می‌کند.

طهماس پور با بیان اینکه پارسال حدود ۱۳ هزار خانوار عشایری در استان اردبیل از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی استان کوچ کرده بودند، افزود: امسال در مجموع ۹ هزار و ۴۸۵ خانوار عشایری در استان اردبیل از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی کوچ کرده اند.

طهماس پور ادامه داد: سال گذشته برای تامین سوخت مورد نیاز عشایر یک میلیون و ۷۸ هزار لیتر نفت در بین عشایر استان توزیع شد و در ۶ ماهه اول امسال به علت بارش برف و برودت هوا در منطقه یک میلیون و ۹۴ هزار لیتر نفت در بین عشایر استان اردبیل توزیع شده است.

 

 

حضور عشایر اردبیل در نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر تهران

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: سه نفر عشایر از این استان در پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر که در روزهای ۱۲ تا ۱۸ مهر ماه امسال به مناسبت روز ملی “روستا و عشایر” در مصلای بزرگ تهران در حال برگزاری است، شرکت کرده اند.

طهماس پور افزود: عشایر استان اردبیل در بخش های سازنده آلاچیق، بوم گردی و گیاهان دارویی و صنایع دستی در پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر شرکت کرده و محصولات خود را عرضه می کنند.

وی معرفی جاذبه‌های فرهنگی و میراث ناملموس مناطق مانند آداب و رسوم، بازی‌های بومی، پوشش‌های محلی، فضاها و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری را از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر عنوان کرد و گفت: شرکت در این رویداد منجر به شناسایی ظرفیت‌ها و کشف استعدادها، معرفی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جدید در حوزه‌های روستایی و عشایری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، عشایر استان اردبیل با بیش از ۱۳ هزار خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ “ابه”(اقامتگاه موقت) زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم به ارززش تولید می‌کنند.

عشایر استان اردبیل در مجموع سالانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال انواع فراورده لبنی و دامی و باغی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

۳۹ درصد دام سبک استان اردبیل متعلق به جامعه عشایری است و در ۶۵۱ هزار و ۷۵۰ هکتار مراتع ییلاقی و قشلاقی تعلیف می‌شوند.




پیگیری‌های نیکزاد

پیگیری امور برای مسئولان، وظیفه‌ای است که اگر در انجام آن کوتاهی صورت بگیرد عدم پیشرفت مطلوب برنامه‌ها و اقدامات چهره خود را نشان می‌دهد.

آسیبی که عدم پیگیری در ساختار مدیریتی کشور وارد می‌کند غیرقابل جبران می‌شود. رها کردن کارها به حال خود موجب فراموشی و درنتیجه زمان‌بر شدن تکمیل پروژه‌ها و استفاده بهینه از آن‌ها می‌شود و به بیت‌المال خسارت وارد می‌گردد.

پیگیری صحیح در تمامی امور واجب و ضروری است. یک سازمان و یک فرد موقعی از توانایی‌های خود به‌طرز مطلوب استفاده می‌نماید که بتواند از طریق یک نقشه راه صحیح، وظیفه و خواسته‌های خود را جلو ببرد و پیگیری اصولی را در رأس اقداماتش قرار دهد.

پیگیری مستمر و منظم در یک سازمان، موجب حفظ روحیه کار و تلاش در مجموعه می‌شود. هر وقت مسئولی پیگیر در رأس بخشی از کارها قرار بگیرد تأثیر انتخاب صحیح در حرکت رو به جلو و تأمین رضایت مردم کاملاً قابل‌مشاهده خواهد بود.

پیگیری یکی از ویژگی‌های علی نیکزاد به شمار می‌رود. در هر مسئولیتی که قرار گرفته تلاش شبانه‌روزی و بازدید از پروژه‌ها را مورد توجه قرار داده است.

او به‌خوبی می‌داند که پیگیری از راه دور و دریافت گزارشات و راضی شدن به برخی از آمارها و ارقام در پیشرفت و توسعه نمی‌تواند گره‌گشا باشد، روی این اصل بازدیدهای میدانی متعدد، دیدارهای چهره‌به‌چهره و نشست‌های مختلف با مسئولین، نیکزاد را به‌عنوان مسئولی پیگیر معرفی کرده‌است.

برگزاری بیش‌از ۷۰۰ نشست با مسئولین در ارتباط با رفع مشکلات و موانع پروژه‌ها و طرح‌ها، برگزاری بیش‌از یکصد ملاقات مردمی و دیدار چهره‌به‌چهره با مردم قهرمان حوزه انتخابیه، انجام بیش‌از ۲۸ سفر شهرستانی و بازدید از همه روستاهای منطقه از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در راستای پیگیری امور مربوط به حوزه انتخابیه انجام پذیرفته است.

پیگیری و تلاش برای به سامان رساندن پروژه‌ها و اقدام در ارتباط با کاهش محرومیت و رساندن منطقه به جایگاه اصلی در پرونده عملکرد نیکزاد در سال سه گذشته به نقطه‌ای درخشان تبدیل شده است.

 




نخستین دستگاه پیشرفته ضدیخ‌پاش هواپیما ساخت داخل تحویل فرودگاه اردبیل شد

نخستین دستگاه مدرن ضدیخ‌پاش هواپیما در کشور، ساخت شرکت لجور اراک در آیینی با حضور استانداران اردبیل و مرکزی تحویل فرودگاه اردبیل شد.

به گزارش  استانداری اردبیل، سید حامد عاملی، استاندار اردبیل در این آیین اظهار کرد: با توجه به فاصله زیاد اردبیل با مرکز کشور، فرودگاه استان یک مساله حیاتی و جزو زیرساخت‌های مهم برای پیشرفت است و در دولت سیزدهم این موضوع مورد توجه بوده و سامانه روشنایی پیشرفته CAT II فرودگاه اردبیل به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۶ لغو پرواز از فرودگاه اردبیل گزارش شده بود که سال گذشته این عدد با کاهش قابل توجه به ۱۷ پرواز رسید و امسال تاکنون لغو پرواز به علت نبود ایمنی در فرودگاه اردبیل ثبت نشده است.

عاملی اضافه کرد: با توان و همت متخصصان ایرانی واحد تولیدی لجور، دستگاه ضدیخ‌پاش با فناوری بالاتر از مشابه وارداتی، به فرودگاه اردبیل وارد خواهد شد که مشکل پرواز در فصل سرد سال را برطرف می‌کند.

 

فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی نیز در این آیین گفت: بسیاری از تولیدات شرکت لجور اراک جزو اولین‌هایی بوده که به جامعه صنعتی کشور عرضه شده و این مجموعه پیشتاز، پس از تولید جرثقیل ۶۰ تنی در سال گذشته، برای نخستین بار موفق به طراحی و تولید دستگاه ضدیخ‌پاش در کشور شد.

وی بیان کرد: اقدام استان اردبیل و حمایتی که در راستای تحقق دستور رهبر معظم انقلاب برای حمایت از تولید ملی داشتند، شایسته تقدیر است.

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه در ارتفاع بالا، دمای هوا به منفی ۶۰ تا ۷۰ درجه می‌رسد، به‌منظور جلوگیری از یخ‌زدگی بدنه هواپیما، مواد یخ زدا به روی هواپیماها می‌پاشند. دستگاه ضدیخ‌پاش تحویلی به فرودگاه اردبیل تاکنون مشابه داخلی نداشته و از خارج از کشور تامین می شده است.




فضول‌باشی و پایان تلخ تیم ملی امید

فوتبال مملکت با این حجم از حواشی و بی‌توجهی‌ها و خودمحوری‌ها درست شدنی نیست. فقط بلدیم که به میزهای مدیریتی تکیه بزنیم، سفرهای کوتاه و طولانی خارج از کشور داشته باشیم، از حامیان خود در هیئت‌های استانی چشم‌بسته حمایت بکنیم، منتقدین خود را سزاوار محرومیت و مجازات بدانیم، از اساس‌نامه آویزان بشویم، از جواب‌گویی در قبال افکار عمومی و مسئولین جاخالی کنیم و وقتی پای نتایج به  میدان بیاید و شکست‌های مفتضحانه را تحمل بکنیم قفل سکوت بر لب بزنیم و اگر برخی‌ها بیشتر از اندازه‌شان حرف زدند و سؤال کردند برایشان شاخ‌وشانه بکشیم و “چوبک در میان بشکنیم”.

با نتایجی که فوتبال ما در رقابت‌های انتخابی المپیک و بازی‌های آسیایی گرفت نیازی به صغری و کبری چیدن و عرش و فرش را مقصر جلوه دادن و خودی‌ها را تبرئه کردن نیست. در فوتبال ما شتر بر نردبان است. نتایج بازگوکننده همه واقعیت‌ها می‌باشد. مولوی چه زیبا گفته است:

به سر مناره اشتر رود و فغان برآرد

که نهان شد ستم این‌جا مکنیدم آشکارا

گفتم: فضول باشی چرا ناراحتی؟ واقعیت فوتبال ما همین است. طبلی توخالی که آوازش فقط برای شنیدن از دور خوش است. فوتبالی که گویا هزینه کردن و میلیاردی بخشیدن در آن به هدف تبدیل شده است. فوتبالی که عده‌ای با چنگ‌ودندان به حریمش وارد شده و به هر قیمت و بهایی راضی به دل کندن از آن نیستند. فوتبالی که به خائنین‌اش مدال افتخار می‌دهد و به دلسوزان و علاقه‌مندانش حکم خانه‌نشینی و دوری از صحنه صادر می‌کند.

حرفم را قطع کرده و می‌گوید: بابا برای این می‌سوزم که در اندیشه صعود به المپیک و قهرمانی در هانگژو روزها گذراندیم و با وعده ‌و وعید دست‌اندرکاران امر دلخوش شدیم. همچون شتر، خواب پنبه‌دانه را دیدیم و یا مانند افراد برهنه برای رسیدن به کرباس پهنادار امیدوار شدیم ولی نمی‌خواستیم که باور کنیم فوتبال ایران و موفقیت و قهرمانی همچون تیشه و تبر هستند، آن دو فراهم نیامدنی‌اند و تا زمانی‌که در فوتبال ما بساط امتحان پس داده‌های ازخودراضی گسترده است رسیدن به قله‌های خوشبختی غیرممکن می باشد. زمانی‌که کشمکش فدراسیون و کمیته ملی المپیک، ماه‌ها تیم را در برزخ نگاه می‌دارد باید هم به تیم درجه سه آسیا ببازیم و به ریش همه علاقه‌مندان و دوستداران فوتبال بخندیم.

فضول‌باشی چنان جوش آورده که امکان صحبت به ما را نداده و همچنان در ادامه می‌گوید: وقتی در انتخابی المپیک در مقابل افغانستان و هنگ‌کنگ پیروز شدیم باده غرور را سر کشیدیم و خود را حاکم مطلق عرصه فوتبال آسیا قلمداد کردیم و وقتی در هانگژو مفتضحانه باختیم از استادیوم فرار نمودیم و حتی جرأت صحبت کردن با خبرنگاران را پیدا نکردیم. حالا وقتش است که فرماندهان فوتبال بعد از آبروریزی و سرافکندگی در آسیا بیایند و توضیح بدهند که چرا و چگونه هدایت تیم را به دست کسی که سابقه مربیگری در تیم‌های ملی و تجربه لازم در این مورد را نداشته سپرده‌ایم، نقش سرمربی تیم ملی در این انتخاب و معیارهای مورد توجه بیان شود تا همه نقاط مثبت و منفی اقدامات مسئولین فدراسیون، کمیته ملی المپیک و سرمربی تیم ملی فوتبال برای همگان روشن و آشکار گردد.

گفتم: فکر می‌کردند که اگر لیگ برتر را آغاز نشده تعطیل بکنند به فوتبال مملکت کمک کرده‌اند. برنامه‌ریزان متخصص سازمان لیگ و فدراسیون که نتیجه گرا هستند نمی دانستندکه طولانی شدن زمان برگزاری لیگ تا مردادماه سال آینده به تیم‌ها و بازی‌کنان لطمه می‌زند؟ چرا باید کاری را که ممکن است برای فوتبال ما عواقب خوبی نداشته باشد اجرا بکنیم و وقتی نتیجه خوبی به دست نیاوردیم، بنشینیم و حسرت بخوریم. نمی‌دانم گاهی آدم به این باور می‌رسد که در ورزش و فوتبال به وعده ها نباید اعتماد کرد چراکه در عمل ثابت شده‌است از صد چاقوی ساخته‌شده توسط مسئولین فوتبال یکی‌شان را هم دسته‌دار نبوده است.

گفت: درد این فوتبال، علاقه‌مندان را تا مرز سکته هدایت می‌کند. نود دقیقه بازیکنان ما امیدشان را بر روی سانترها متمرکز کرده بودند ولی بازیکنانی که در لیگ داخلی نامشان را تریلی نمی‌کشد نتوانستند از موقعیت‌های به‌دست‌آمده استفاده بکنند و در مقابل، هنگ‌کنگی‌ها با یک حمله نه‌چندان خطرناک به گل رسیدند و پرونده تیمی را که کوچینگ ضعیفی داشت بستند و آن‌ها را راهی تهران کردند. سرمربی تیم برای جبران گل خورده ۴۵ دقیقه فرصت داشت ولی عنایتی و کمک‌هایش نتوانستند راهکاری برای باز کردن و نفوذ به دروازه‌ی هنگ‌کنگ پیدا بکنند.

گفتم: حرص‌وجوش خوردن من و تو و امثال ما برای فوتبال نتیجه‌ای نخواهد داشت. برای عده‌ای که مدیریت بر فوتبال را نهایت آرزوی خود و دوستانشان تلقی می‌کنند این شکست‌ها اهمیتی ندارد. ماندن در قدرت و مواظبت از آرای مجمع و راضی نگه‌داشتن صاحبان رأی مهم است، فوتبال اگر شکست بخورد مشکلی نیست، من و یاران و اقربایم شکست نخوریم.

گفت: باید بروم، کار دارم و زیاد از این نمی‌توانم سر شما را درد آورم ولی مطمئن باشیم که حضرات در قبال این شکست و بی‌آبرویی خود را به کوچه علی چپ خواهند زد و از فردا و پس‌فردا مثل معروف “کور که مرد بادام چشم می‌شود” را برای فوتبال و تیم امید آن تفسیر خواهند کرد.




صیانت از منابع آب و چشم انداز توسعه پایدار

 تغییر اقلیم طی یکی دو دهه اخیر تغییرات زیادی در مناطق مختلف جهان داشته است این پدیده در ایران به شکل خشکسالی نمودداشته است. برای مواجهه با این پدیده علاوه بر شکل گیری ادبیات مرتبط، اقداماتی همچون اجرای الگوی کشت و مهار آبهای مرزی در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا تغییر اقلیم شرایط پیچیده‌ای را برای انسان در مناطق مختلف کره زمین ایجاد کرده است. این پدیده در ایران طی یکی دو دهه اخیر به شکل خشکسالی‌های گسترده و شدید و بی‌نظمی در جریان بارش‌ها خود را نشان داده است. از همین رو کارشناسان بر لزوم برنامه‌ریزی و مواجهه درست با این پدیده تاکید می‌کنند. در این راستا تغییر در ادبیات و گفتمان توسعه و شکل گیری مفاهیمی همچون سازگاری با خشکسالی چند سالی است که وارد ادبیات تخصصی حوزه‌های کشاورزی و آب شده است.

یکی دیگر از تغییرات در ادبیات و گفتمان حوزه های کشاورزی و آب، مدیریت بهینه مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی است که مورد تاکید کارشناسان و دستگاه‌های مسئول است. در این زمینه در سالهای اخیر طرح الگوی کشت با هدف استفاده بهینه منابع آب در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو به عنوان متولی تامین و توزیع آب قرار گرفته است.

در همین زمینه علیرضا الماسوندی معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران در گفت و گو با ایرنا با اشاره به کاهش چشمگیر سطح بارندگی‌ها در کشور نسبت به بلند مدت، ارتقای بهره وری آب در بخش کشاورزی را از رویکردهای اصلی وزارت نیرو عنوان کرد.

۳۲۰ شهر ایران دچار تنش آبی هستند

وی افزود: کاهش سطح بارندگی و همچنین بارش‌های خارج از فصل طبیعی شرایط متناقض و پیچیده ای از نظر تامین منابع آب ایجاد کرده است که در حال حاضر ۳۲۰ شهر و استان در سطح کشور گرفتار تنش آبی هستند.

معاون شرکت منابع آب ایران با بیان الگوی کشت باید بر اساس اقتصاد کشاورزی تدوین شود، افزود: تجربه نشان داده ارائه الگو کشت دستوری در مدیریت مصرف بهینه آب تاثیر گذار نیست و باید این الگو براساس اقتصاد کشاورزی بین کشاورزان و بهره برداران ترویج یابد.

الماسوندی با تاکید بر لزوم مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی و افزایش تاب‌آوری کشاورزان در مقابل کم‌آبی گفت: کشت محصولات کم آب بر، مصرف بهینه آب و توسعه آبیاری مدرن از جمله راهکارهایی است که می‌توان این الگوها را در بین کشاورزان رواج داد.

مهار آبهای مرزی اولویت وزارت نیرو است

یکی از مهمترین مسائلی که کشورها با آن مواجه هستند و برای آن برنامه ریزی می‌کنند مهار آبهای مرزی است. موضوعی که در سال‌های اخیر برخی کشورها تحت عنوان دیپلماسی آب از آن به عنوان ابزاری در تعاملات خود بویژه با کشورهای همسایه مد نظر قرار می‌دهند.

هرچند آب و رودخانه ها از عوامل اصلی شکل گیری تمدن‌های بشری بوده و اصولا تغییرات جمعیتی هم به میزان زیادی ناشی از وجود منابع آب بوده است با این حال و در این راستا یکی از پیامدهای تغییر اقلیم و خشکسالی در دهه‌های اخیر نحوه استفاده از منابع آب مشترک و رودخانه‌هایی است که از کشورهای مختلف عبور می‌کنند و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه این مسئله مبتلا به کشورها و ملت‌های زیادی بویژه در مناطق خشک است باید قوانینی برای بهره‌مندی همه کشورها و ملتهای واقع در حوضه‌های آبریز رودخانه‌ها تدوین شود.

در این زمینه معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران گفت: امسال در راستای استفاده بهینه از منابع آبی، هفت هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در مناطق مختلف کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته که منجر به جلوگیری از خروج منابع ارزشمند و مهار آب‌های مرزی در کشور شده است.

الماسوندی در این خصوص به ایرنا گفت: مهار آبهای مرزی جزو برنامه ویژه وزارت نیرو برای جلوگیری از خروج منابع ارزشمند آب از کشوراست که برای اجرای آن اعتبارات لازم اختصاص داده شده است.

مهار آبهای مرزی در اردبیل /۳۰ میلیون متر مکعب سیلاب در اردبیل مهار شد

استان مرزی اردبیل با وجود قرار گرفتن در شمال کشور شرایط مطلوبی از نظر منابع آب ندارد به طوری که یکی از چالش‌های اصلی مدیریت ارشد آن تامین آب پایدار برای این استان است که اقتصاد آن عمدتا مبتنی برکشاورزی است.در این راستا طرح جامع آب استان تدوین شده است که با اجرایی شدن آن آب پایدار برای ۵۰ سال آینده استان تامین خواهد شد.

در این زمینه طی سال‌های اخیر احداث سدهای متعددی در دستور کار قرار گرفته است که در حال حاضر سه طرح شاخص سدسازی استان به مرحله بهره‌برداری رسیده است. سد عنبران در نمین سد گیوی و سد عمارت سه پروژه شاخص استان اردبیل است که در دولت سیزدهم تحرک قابل ملاحظه ای داشته است.

به گفته سید کمال الدین میرجعفریان معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار اردبیل با بهره برداری از پروژه‌های سدسازی در سیلاب‌های امسال در منطقه برای نخستین بار بیش از ۳۰ میلیون متر مکتب آب ذخیره‌سازی شد.

الماسوندی با بیان اینکه استان اردبیل در سدسازی جزو استان‌های پیشرو است، با اشاره به روند احداث سد عنبران گفت: این سد تا سال ۱۴۰۰ تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشت که با روی کار آمدن دولت سیزدهم طی یکسال با پیشرفت ۱۰۰ درصدی در بدنه سد به مرحله پیش آبگیری رسید.

در همین زمینه تورج مهدی‌زاده پژوهشگر آب و مدیر پیشین رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر لزوم مهار آب‌های مرزی در استان اردبیل گفت: در استان اردبیل ۲ حوضه مستقل از هم ارس و بالهارود وجود دارد که باید برای مهار و مدیریت آبهای این حوضه تلاش شود.

وی گفت: احداث ۶ یا هفت سد در حوزه ارس و سه سد هم در حوزه بالهارورد در دست مطالعه است. البته بدلیل استراتژی‌های کلان کشور سدسازی با دقت در استان پیش می‌رود تا محیط زیست آسیب نبیند.

این کارشناس شرکت آب منطقه ای اردبیل خاطرنشان کرد: اگر در کلان کشور به این نتیجه برسند که سدسازی آثار منفی ندارد حتما به ما اجازه می‌دهند که در حوزه بالهارود سدهای سینه سر، کلاسر و توسانلو را اجرا و به بهره‌برداری برسانیم.

مهدی زاده افزود: علاوه بر این در حوضه ارس سدهای ایوریق، نوشه رود، کوهساره، نیارق و ننه‌کران مراحل مطالعاتی خود را طی می‌کند اگر مطالعات آنها تمام شود و مجوز زیست محیطی و پدافند غیرعامل صادر شود و در جداول برنامه و بودجه برای اخذ اعتبارات بیاید وارد مرحله تخصیص اعتبارات خواهد شد.




۱۴ مدال تا پایان روز چهارم؛‌ فرصت تک‌رقمی شدن با طلاهای احتمالی ووشو

 کاروان ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو و تا پایان روز چهارم موفق به کسب ۱۴ مدال شده و فردا نمایندگان ایران شانس کسب چند طلا را دارند که در صورت تحقق این امر، در جدول توزیع مدال‌ها تک رقمی خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به هانگژو، چهارمین روز بازی‌های آسیایی در شرایطی به پایان رسید که نمایندگان کشورمان در ووشو و تکواندو روی سکو رفتند و یک مدال نقره و سه مدال برنز را به نام خود ثبت کردند.

در تکواندو متین رضایی،‌ مهران برخورداری و ملیکا میرحسینی هر سه به مقام سومی دست یافتند و برنزی شدند. زهرا کیانی در ووشو مدال نقره کسب کرد و یوسف صبری، الهه منصوریان، افشین سلیمی، محسن محمدسیفی و شجاع پناهی فینالیست شدند و شهربانو منصوریان هم برنزی شد که با این حساب پیش‌بینی ۳ مدال طلا را می‌توان برای قهرمانان ووشو را داشت.

شاگردان رضا عنایتی نیز در تیم فوتبال امید با برتری مقابل تایلند به مرحله ۱/۴ نهایی صعود کردند و باید با برنده هنک‌کنگ و فلسطین بازی کنند. اگر پیش‌بینی ما درست باشد و فردا حداقل سه‌مدال خوش‌رنگ طلا به نام کاروان ایران ثبت شود، جایگاه ایران در جدول توزیع مدال‌ها تک رقمی خواهد شد.

 

اما در تفنگ سه وضعیت نجمه خدمتی، الهه احمدی و آرمینا صادقیان هر سه در مقدماتی حذف شدند، در تپانچه ۲۵ متر، هانیه رستمیان در رده ششم ایستاد و فینالیست شد اما نتوانست به مدال برسد.

در شنا و در ماده ۱۰۰ متر پروانه، مهرشاد افقری در رتبه سیزدهم قرار گرفت و از صعود به فینال بازماند. متین سهران در ۲۰۰ متر آزاد در جایگاه بیستم قرار گرفت تا شانس حضور در فینال را از دست بدهد. در تنیس روی میز، امیرحسین هدایی مقابل حریف خود به پیروزی رسید و تیم ملی بسکتبال سه نفره ایران نیز با برتری برابر ژاپن به مرحله بعدی راه یافت.

در بوکس طوفان شریفی نماینده سنگین وزن کشورمان در مصاف با حریف اردنی پیروز شد و به مرحله یک چهارم نهایی بازی‌های آسیایی صعود کرد.

در هندبال جدال تیم‌های عربستان و ایران با تساوی همراه بود اما نماینده کشورمان به لطف تفاضل گل بهتر، جواز حضور در مرحله بعد را به دست آورد.

در شطرنج مبینا علی‌نسب در پایان ۹دور مسابقات شطرنح رپید به عنوان بهتر از چهاردهمی دست پیدا نکرد، امین طباطبایی چهارم شد و پرهام مقصودلو از ادامه رقابت‌ها انصراف داد.

 

اسامی مدال‌آوران کاروان ایران تا پایان روز سوم بازی‌های آسیایی هانگژو:

مدال طلا:

تیم ملی والیبال

مدال نقره:

مهسا جاور و زینب نوروزی در قایقرانی

مهسا جاور، نازنین ملایی، فاطمه مجلل و زینب نوروزی در قایقرانی

مهدی حاج موسایی در تکواندو

علیرضا حسین پور در تکواندو

زهرا کیانی در ووشو

مدال برنز:

فرانک پرتوآذر در دوچرخه‌سواری

مرجان سلحشوری در تکواندو

مبینا نعمت زاده در تکواندو

محمد رهبری در شمشیربازی

نوشاد و نیما عالمیان و امیرحسین هدایی در تیمی تنیس روی میز

مهران برخورداری در تکواندو

متین رضایی در تکواندو

ملیکا میرحسینی در تکواندو

 

برنامه مسابقات ورزشکاران ایرانی در پنجمین روز مسابقات

ووشو ۰۴:۳۰

تیم ملی ووشو / ساندا مردان و زنان / فینال

تکواندو ۰۴:۳۰

وزن‌های ۸۰+ مردان و۶۷+ زنان / یک هشتم تا فینال

شمشیربازی ۰۴:۳۰

علی پاکدامن، محمد فتوحی، محمد رهبری، فرزاد باهر ارسباران / سابر تیمی مردان

تیراندازی۰۴:۳۰

تپانچه بادی انفرادی و تیمی مردان / مقدماتی

ووشو ۰۴:۳۰

الهه منصوریان / ساندا زنان -۵۲ کیلوگرم / فینال

شنا۰۵:۳۰

مهرشاد افقری / ۵۰ متر پروانه / گروهی و فینال

تنیس روی میز ۰۵:۳۰

تیم ملی تنیس روی میز / دونفره / یک شانزدهم نهایی

دوچرخه‌سواری

اومنیوم مردان / شروع ماده اول

تنیس روی میز ۰۵:۳۰

انفرادی زنان / یک شانزدهم نهایی

تیراندازی ۰۶:۰۰

تپانچه بادی انفرادی و تیمی مردان / فینال

شمشیربازی ۰۶:۳۰

سابر تیمی مردان / نیمه نهایی

ژیمناستیک ۱۰:۰۰

مردان / فینال سه وسیله

تنیس روی میز ۱۱:۳۰

انفرادی / یک شانزدهم نهایی

بسکتبال ۱۲:۱۰

ایران – ترکمنستان / بسکتبال سه نفره

بسکتبال۱۳:۰۰

عربستان – ایران / گروهی

شمشیربازی ۱۳:۳۰

تیم ملی شمشیربازی / سابر تیمی مردان / فینال




انتخابات و تاکتیکی به‌نام “دره عمیق”

زمانی‌که رأی جمع کردن هدف اصلی نامزدهای انتخاباتی می‌شود توسل به هر روش به یک امر عادی تبدیل می‌گردد.

آن‌هایی که برای رسیدن به کرسی مجلس نقشه‌ها کشیده و مبالغ هزینه کرده‌اند از این‌که به ‌دور اخلاق انتخاباتی خط قرمز بکشند و برای بدی‌ها سینه چاک بکنند ترسی به دل راه نمی‌دهند.

فراموش کردن پروردگار برای انسان می‌تواند پیامدها و آثار خطرناک به‌دنبال داشته باشد. ترویج بدی، خود فراموشی،‌ فسق و استهزای مؤمنان از مهم‌ترین این آثار می‌باشد.

دل بستن به دنیا و عشق به مطرح شدن و علاقه‌مندی به معروف شدن در فراموش کردن خداوند می‌تواند مؤثر باشد. دنیا با همه جاذبه‌هایش زمینه فراموشی پروردگار را فراهم می‌کند و به‌همین جهت مولای متقیان علی علیه‌السلام فرموده‌اند: “به آن‌چه نزد خداست جز با بریدن از دنیا نمی‌توان رسید”.

برخی‌ها که می‌خواهند ره صدساله را در یکی دو ماه بپیمایند برای انتخابات و افزودن بر سبد رأی از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌کنند و در این‌راستا تاکتیک‌های مختلفی را به‌کار می‌بندند که تاکتیک “دره عمیق” یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد.

کاندیداها و طرفداران آن‌ها در این تاکتیک سعی می‌کنند نتیجه اقدامات دوره قبلی را به دره عمیق و پر از مشکلات تشبیه کنند، دره‌ای که هر چه تلاش گردد پر نمی‌شود.

هدف اصلی آن‌هایی که در به‌کار بردن این تفکیک اصرار می‌کنند تخریب گسترده‌ی کسانی است که در جامعه مسئولیت داشته‌اند.

هرچند که تا زمان تبلیغات قانونی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان زیادی باقی‌مانده است ولی آن‌هایی که برای اولین‌بار می‌خواهند وارد صحنه انتخابات بشوند خود را بیشتر طرفدار و هوادار این تاکتیک نشان می‌دهند.

می‌توان نمونه‌های زیادی را در فضای مجازی مشاهده کرد. نامزدهایی که برای اولین‌بار می‌خواهند طعم و مزه کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی را بچشند کاری جز حمله به نمایندگان دوره‌های قبل و برخی از مسئولین ندارند.

عده‌ای از این قبیل کاندیداها که جایگاهی در بین مردم ندارند و در حالت طبیعی و نرمال رأی آوری خود را محال و غیرممکن می‌بینند برای این که اسم خود را بر سر زبان‌ها بیندازند برعلیه برخی از افراد معروف، کارآمد و دارای سابقه درخشان اجرایی برمی‌خیزند و با تاکتیک “دره عمیق” تمام نیروی خود را در تخریب آن‌ها به‌کار می‌بندند.

زمانی‌که انسان از محبت الهی قطع نظر می‌کند در اصل برای برچیده شدن دست عنایت خدای تعالی از سرش اقدام می‌نماید. خوبی‌های دیگران را  بدی و تلاش شبانه‌روزی برخی را سستی و تنبلی توصیف می کند و در زیر پرچم تاکتیکی به‌نام “دره عمیق” سینه می‌زند تا شاید بتواند با استفاده از این روش، افکار عمومی را قانع کند که مشکلات موجود و گرفتاری در “دره عمیق” حاصل بی‌توجهی‌ها و کم‌کاری‌های مسئولین گذشته است. ناگفته پیداست آن‌هایی که به قصد تخریب به هواداران تاکتیک “دره عمیق” تبدیل می‌شوند همیشه نمی‌توانند در انتظار موفقیت باشند.




احداث بزرگراه‌های اردبیل درگیر و دار مطالبات پیمانکاران

 ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در دست اجرا بوده که تکمیل قطعات مختلف آن نیازمند تامین اعتبارات و همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران به میزان هشت هزار میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، استان اردبیل از لحاظ شاخص برخورداری از شبکه بزرگراه در کشور جزو رده‌های آخر در بین استان‌ها بوده است که یکی از بزرگترین دلایل آن عدم احساس نیاز به توسعه شبکه بزرگراهی در سالیان قبل بوده است ، طوری‌که شاخص برخورداری استان اردبیل از بزرگراه ۲۱ درصد بوده است .

با عنایت به نقش زیرساخت حمل و نقل و توسعه شبکه بزرگراهی در توسعه سایر شاخص‌های اقتصادی، در سال‌های اخیر توجه مدیریت ارشد شهری به این بخش معطوف شده است. این رقم با بهره‌برداری از بخشی از شبکه بزرگراهی به ۲۷ درصد رسیده و تا پایان امسال با افتتاح دست‌کم ۶۰ کیلومتر دیگر به ۳۰ درصد خواهد رسید.

تا پنج سال پیش فقط چهار طرح بزرگراهی اردبیل – نیر، اردبیل – نمین، اردبیل – مشگین‌شهر و ۵۰ کیلومتر از جاده اردبیل – گرمی دارای ردیف اعتباری ملی بود ولی در سال‌های اخیر تمام مسیرهای استان دارای ردیف ملی شده و توسعه شبکه بزرگراهی از سرعت قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده است.

به گفته علی یوسف‌زاده ، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ، تا سال ۱۳۹۶ به تعداد ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود که این میزان هم‌اکنون به ۲۳۷ کیلومتر رسیده و نزدیک ۲۷۰ یا ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه هم در مناطق مختلف استان در دست اجراست.

سال گذشته ۵۲ کیلومتر بزرگراه با حضور سیدصولت مرتضوی ، معاون وقت اجرایی رئیس‌جمهور در استان اردبیل به بهره‌برداری رسید و طبق برنامه‌ریزی انجام شده طی سه چهار سال آینده در صورت تامین منابع ۳۰۰ کیلومتر دیگر به شبکه بزرگراهی استان اضافه می‌شود ولی کمبود اعتبارت و مطالبات پیمانکاران مانع توسعه بزرگراهی شده است.

 

اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل با توجه به محدودیت‌های مالی پروژه‌های در دست اجرا را بر اساس اولویت‌بندی اجرا می‌کند ، بر این اساس در حال حاضر مسیرهای اردبیل – مغان ، اردبیل – مشگین‌شهر و اردبیل – سرچم که جزو جاده‌های پرتردد و حادثه‌خیز است در اولویت بهسازی و تعریض قرار گرفته است اما با توجه به محدویت اعتبارات و محدودیت فصل کاری مطابق برنامه‌های زمان‌بندی وزارت راه و شهرسازی پیش نمی‌رود.

از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم اقدامات اساسی و زیربنایی برای جبران عقب‌ماندگی‌های استان در حوزه راه‌سازی با تامین اعتبارت لازم از محل‌های مختلف شروع شده است. در زمینه آخرین وضعیت توسعه شبکه بزرگراهی استان با علی یوسف‌زاده ، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل به گفت و گو نشستیم.

ایرنا: آقای یوسف‌زاده به نظر می‌رسد که عملیات جاده‌سازی و راه‌سازی در نقاط مختلف استان به لحاظ کمبود اعتبارات به کندی پیش می‌رود ، برای تامین اعتبارات حوزه راه استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

یوسف‌زاده: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه راه‌سازی انجام گرفته ولی آن‌طور که دلمان بخواهد کار به خوبی پیش نمی‌رود و دلیل اصلی آن بر می‌گردد به محدودیت اعتبارات که پیگیر هستیم این محدودیت برطرف شود ، ببینید اعتبارات حوزه راه بر اساس پیوست یک قانون بودجه برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی ابلاغ می‌شود. در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت. البته پیوست یک قانون تغییر نکرده بلکه ما دنبال منابع مختلف از محل ماده ۵۶ و تهاتر نفت بودیم که توانستیم از این محل‌ها اعتبارات مورد نیاز را دریافت کنیم.

در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت.

ایرنا: از محل تهاتر نفت و ماده ۵۶ چه میزان اعتبار به توسعه شبکه بزرگراهی استان اختصاص داده شده است؟

یوسف‌زاده: سال گذشته اختصاص اعتبار از محل تهاتر نفت مطرح شد ولی هنوز منابعی از این محل برای استان پرداخت نشده و مقرر است ۱۰ هزار میلیارد ریال تهاتر نفت در حوزه راه اختصاص داده شود که هفت هزار میلیارد ریال آن مربوط به راه‌سازی و سه هزار میلیارد ریال دیگر هم مربوط به راه‌آهن اردبیل – سرچم است.

ایرنا: عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان در پیگیری اعتبارت حوزه راه مثبت است؟

یوسف‌زاده: استاندار اردبیل همانند استاندار سابق به حوزه راه توجه خاصی دارد اما برنامه‌ریزی‌ها آن‌طور که دلخواه باشد نیست ، حوزه راه در استان دارای عملکرد مثبتی است اما همچنان برای ارتقای شاخص‌های بزرگراهی استان نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

ایرنا: غیر از مشکلات مالی عمده‌ترین چالش و مشکل توسعه شبکه بزرگراهی اداره کل راه و شهرسازی چیست؟

یوسف‌زاده: علاوه بر مشکلات تامین منابع مالی که باعث انباشته شدن مطالبات پیمانکاران شده است، در حال حاضر هم در تامین قیر با مشکل زیادی مواجه هستیم. بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای خرید یک هزار تن قیر ۱۷۰ میلیارد ریال به‌صورت نقد پرداخت شود که از توان ما خارج است و این مصوبه سبب شده که ما نتوانیم در اردبیل – سرچم عملیات آسفالت‌ریزی را انجام دهیم. کار تا حدودی متوقف شده است.

بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای خرید یک هزار تن قیر ۱۷۰ میلیارد ریال بصورت نقد پرداخت شود که از توان ما خارج است و این مصوبه سبب شده که ما نتوانیم در اردبیل – سرچم عملیات آسفالت‌ریزی را انجام دهیم.ایرنا: استدلال مجمع تشخیص مصلحت نظام در رد مصوبه مجلس چیست؟

یوسف‌زاده: دقیقا مشخص نیست ، یک بار مجلس مصوبه آورد مجمع آن را رد کرد و برای بار دوم هم دوفوریتی مجلس در مجمع رد شد.

ایرنا: درحال حاضر وضعیت پروژه‌های شما چگونه است و برای رفع این مشکل چه اقداماتی باید انجام داد؟

یوسف‌زاده: در مسیر پارس‌آباد –سربند و سربند – مشگین‌شهر مطالبات پیمانکاران به تعویق افتاده و قول‌های مکرری هم برای پرداخت این مطالبات داده شده ولی عملی نشده است ، با این همه این پیمانکاران کار را متوقف نکردند و این مشکل را در مسیرهای گرمی – بیله‌سوار و اردبیل – مشگین‌شهر هم داریم. البته هیچ طرحی به لحاظ نبود اعتبار در استان تعطیل نشده است. حتی در زمستان هم طرح‌های راه‌سازی غیر از عملیات بتن‌ریزی تعطیل نمی‌شود . در برخی از مناطق هم به لحاظ برودت هوا از سرعت اجرای طرح کاسته می‌شود.

 

ایرنا: الان میزان مطالبات پیمانکاران از شما چقدر است؟

یوسف‌زاده: نزدیک هشت هزار میلیارد ریال پیمانکاران حوزه راه از اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل مطالبه دارند که امیدوارم با اختصاص اعتبار از بانک گردشگری حاصل از فروش نفت این مطالبات پرداخت شود.

ایرنا: امسال چه میزان بزرگراه در استان به بهره‌برداری می‌رسد؟

یوسف‌زاده: امسال ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان بهره‌برداری می‌شود که از این مقدار ۲۰ کیلومتر مربوط به بزرگراه مشگین‌شهر – سربند، پنج کیلومتر مربوط به پارس‌آباد – سربند و ۳۵ کیلومتر هم مربوط به مسیر اردبیل – سرچم است.

ایرنا: برای افتتاح این طرح‌ها چه میزان اعتبار مورد نیاز است؟

یوسف‌زاده: هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در مناطق هموار ۲۰۰ میلیارد ریال و در مناطق صعب‌العبور ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود و در مجموع برای افتتاح ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در مناطق هموار ۲۰۰ میلیارد ریال و در مناطق صعب‌العبور ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود و در مجموع برای افتتاح ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

ایرنا: میزان مطالبات پیمانکاران در ۶۰ کیلومتر بزرگراه چقدر است؟

یوسف‌زاده: ۶ هزار میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران در این حوزه به تعویق افتاده که پیگیر تامین و پرداخت این مطالبات از محل‌های مختلف هستیم.

ایرنا: یکی از کارهای شاخص اداره کل راه شهرسازی استان بزرگراه اردبیل – سرچم به عنوان مسیر اصلی ارتباط مرکز استان با مرکز کشور است ، عملیات اجرایی بزرگراه در این مسیر چگونه پیش می‌رود و منابع مورد نیاز آن چقدر است؟

یوسف‌زاده: طرح احداث بزرگراه اردبیل – سرچم در هفت قطعه در دست اجرا است و منابع مورد نیاز برای بهسازی و تکمیل کل مسیر بزرگراه اردبیل – سرچم ۱۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است و برای تامین این میزان اعتبار پیگیری‌های لازم صورت گرفته که در صورت تخصیص ، اجرا و تکمیل بقیه قطعات اردبیل – سرچم اجرا خواهد شد.

ایرنا: مصوبات سفر رئیس‌جمهور در استان اردبیل چه میزان گشایش در حوزه پروژه‌های راه‌سازی استان ایجاد کرده و در سفر آتی رئیس‌جمهور اولویت‌های حوزه راه چیست؟

یوسف‌زاده: حسن طرح‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور این بود که تخصیص اعتبارات حوزه راه‌سازی در اولویت باشد و علاوه بر آن هم کمک بیشتری در تامین اعتبار بیمارستان نجف‌زاده و مجتمع‌های فرهنگی و هنری شده است ، طوری‌که سه مورد از این مجتمع‌ها آماده بهره‌برداری است. در مجموع مصوبات سفر ۵۰ درصد طرح‌های ما را تسریع کرد و با توجه به اینکه زیرساخت حمل و نقل منجر به توسعه استان می‌شود اعتقاد براین است همچنان توسعه این شبکه جزو اولویت‌های اصلی مصوبات سفر آتی رئیس‌جمهور باشد.

 

ایرنا: یکی از مطالبات جدی مردم استان تکمیل تونل دوم حیران است ، عملیات اجرایی این تونل در چه مرحله‌ای است؟

یوسف‌زاده: احداث تونل دوم حیران ضمن کاهش قابل توجه ترافیک در مسیر اردبیل – آستارا و بالعکس صرفه‌جویی زیادی در وقت و سوخت محقق شده و ایمنی تردد هم در این مسیر به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد. پیشرفت فیزیکی تونل دوم حیزان به ۵۰ درصد رسیده و ادامه کار به پیمانکار جدید واگذار شده تا طرح در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد. هم‌اکنون ۴۱۰ متر از داخل تونل، ۱۲۰ متر عملیات بتن‌ریزی فونداسیون قسمت پاشنه‌های ۲ طرف تونل و ۱۵۰ متر عایق‌های حفاظتی داخل تونل اجرا شده و عملیات لاینینگ (روکش لاستیکی) داخل تونل هم در روزهای آینده آغاز خواهد شد. پیش‌بینی ما این است تونل سال آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد که هزینه مورد نیاز آن ۲ هزار میلیارد ریال است.




پهلوگیری کشتی دفاع مقدس در اردبیل 

کشتی بزرگی حامل هزاران قطعه از اقلام و اشیاء یادگار هشت سال دفاع مقدس در ساحل دریاچه شورابیل اردبیل لنگر انداخته و گویی لشگری از فاتحان نبرد از آن پیاده شده و در آغوش مردم جای می‌گیرند و شمیم لباس‌های خاکی آنها تا دامنه‌های سبلان به مشام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در کنار دریاچه زیبای شورابیل اردبیل ساختمان بزرگی به شکل کشتی به عنوان موزه دفاع مقدس بنا شده که این روزها در هفته دفاع مقدس، قیامتی در آن برپاست و روزهای فتح و ظفر با شنیدن موزیک و مارش نظامی در اذهان تداعی می‌شود.

عظمت این کشتی، حدیث نبوی «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» را به یاد می‌آورد و به راستی رزمندگان اسلام همچون یاران حضرت سیدالشهداء در زمره سعادتمندانی هستند که داخل کشتی نجات راه یافتند و با نور علوی هدایت شدند.

در محوطه کشتی خاکریزها، تپه ماهورها و جریان آبی از وسط تپه‌ها می‌گذرد و آن طرف خودروهای زرهی، توپ ها و تانک‌ها طوری استقرار یافته‌اند که انگار در قالب کاروان راهیان نور در مناطق عملیاتی جنوب و غرب حضور یافته‌ای!

شبیه خط مقدم و نظیر پشت جبهه‌هاست و بسیجیان، ارتشیان و سپاهیانی را می‌بینی که مدام در حال رفت و آمد و آهسته و سریع با همدیگر سخن می‌گویند؛ گویی عملیاتی در حال تدارک است یا شب هنگام قصد دارند به دشمن شبیخون بزنند.

پیرمردی از تبار جنگ و جهاد برای عده‌ای، از سلحشوری رزمندگان اسلام می‌گوید و خواهری چفیه و سربند اهدا می‌کند و آن سو قهقهه مستانه چندین رزمنده سالخورده که بعد از سال‌ها همدیگر را دیده‌اند به آسمان بلند می‌شود.

داخل کشتی دو طبقه پر از غرفه‌ها و بخش‌های تماشایی است؛ از کت و شلوار شهید ۱۱ ساله مرحمت بالازاده تا کلاه خلبان شهید غفور جدی که در آخرین پرواز بر سر داشته و آن را برای عبرت زمینیان جا گذاشته است.

نمایشگاه کم‌نظیری که در درون کشتی گسترده شده، مدیری دارد که برای یافتنش ساعتی در راهروهای کشتی به دنبال او گشتم و بالاخره در حالی که مشغول هدایت گروهی از بازدیدکنندگان بود یافتم؛ آقای بهرام عزیزی ملبس به لباس شریف سپاه پاسداران هدف از برپایی “نمایشگاه رزمی فرهنگی عملیات مسلم بن عقیل” در اردبیل را بازسازی نمادها و الگوهای معرف این عملیات و ترویج فرهنگ ایثار و پایداری اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل در عملیات مسلم بن عقیل ۳۳ شهید عزیز تقدیم اسلام و ایران کرد، این نمایشگاه بزرگ را در دو بخش رزمی و فرهنگی توصیف کرد که در بخش رزمی آن موقعیت جغرافیایی منطقه عملیات مسلم بن عقیل و تپه‌های شهر سومار بازسازی شده است و گردان رزمی امام حسین (ع) از تیپ ۳۷ ، هر روز از ساعت ۱۶ به بعد گوشه‌هایی از عملیات مسلم بن عقیل را در آن محوطه در مقابل چشم مردم و مسئولان اجرا می‌کند.

بهداری رزمی در حد درمانگاه صحرایی، ادوات جنگی، انواع توپ، دوشکا، مسلسل، تیربار و اسلحه‌های دیگر نیز در بخش رزمی نمایشگاه چه در داخل و چه در خارج کشتی به چشم می‌خورد و برنامه‌های جانبی نیز با همکاری دستگاه‌های اداری در محوطه دایر شده است و هنرمندان تئاتر هر روز نمایش خیابانی دفاع مقدس اجرا می‌کنند.

مدیر داخلی نمایشگاه، بخش فرهنگی آن را شامل ۷۰ غرفه اعلام کرد که با همراهی بسیج محلات، پایگاه‌های برتر استان، دستگاه‌های مختلف اداری و نیروهای مسلح ترتیب یافته است و در غرفه اداره کل مخابرات استان نیز به بازدیدکنندگانی که کارت ملی به همراه دارند، سیم کارت اعتباری رایگان با حجم قابل توجهی اینترنت اهدا می‌شود.

عزیزی میانگین بازدید روزانه از این نمایشگاه را ۲ هزار نفر عنوان کرد و زمان بازدید از این مجموعه نفیس و قابل تامل را از ساعت هشت تا ۲۰ و تا ۹ تیرماه اعلام کرد و برپایی این نمایشگاه را تکلیف کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان برشمرد که چندی پیش در اردبیل با شور و حال خاصی برگزار شد.

کار ستاد اجرایی کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل بعد از برگزاری اجلاسیه نهایی، تمام نشده بلکه تحقیق و تفحص درباره آثار و احوال شهدا ادامه دارد و با دقتی که در این رابطه به کار گرفته می‌شود، شمار شهیدان استان از سه هزار و ۴۰۰ شهید بیشتر شده است.

به گفته او ، کار ستاد اجرایی کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل بعد از برگزاری اجلاسیه نهایی، تمام نشده بلکه تحقیق و تفحص درباره آثار و احوال شهدا ادامه دارد و با دقتی که در این رابطه به کار گرفته می‌شود، شمار شهیدان استان از سه هزار و ۴۰۰ شهید بیشتر شده و علت این است که بسیاری از هم استانی‌های ما بعد از شهادت، در استان‌های دیگر خاکسپاری شده‌اند که با احتساب آنها تعداد شهدای استان اردبیل از چهار هزار فراتر می‌رود.

 

سید سعید اطهر نیاری که دوستی ادیب و علاقه‌مند به حوزه دفاع مقدس است را در غرفه‌ای متعلق به موزه شهدا یافتم که مشغول نوشتن دعوتنامه‌هایی برای مسئولان و مدیران بود تا از نمایشگاه بازدید به عمل آورند.

او ماجرای اجازه گرفتن شهید مرحمت بالازاده از آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت برای اعزام به جبهه‌ها را به بازدیدکنندگان نقل می‌کرد و به این نکته از خلبان غفور جدی نیز اشاره کرد که وصیت کرده بود که پیکر مرا به جای کفن با پرچم جمهوری اسلامی ایران به خاک بسپارند.

سرنیزه و قمقمه شهید شاپور برزگر نیز در غرفه موزه شهدا بود که مسئول این غرفه احوال آن شهید و همسرش را توصیف کرد که هر دو مسئول آموزش برادران و خواهران هنگام عزیمت به جبهه‌ها بوده‌اند و شاپور برزگر از سرچشمه شهادت سیراب شده است.

“شنیدن کی بود مانند دیدن”؛ باید خودتان بیایید و ببینید چقدر دیدنی است این نمایشگاه پربار که با نام و یاد شهدا و ایثارگران آزین شده است و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند و کم نیستند گردشگرانی که تفرجگاه شورابیل را رها کرده و برای ساعتی به داخل کشتی دفاع قدس می‌آیند.

آری تایتانیک‌ها در تلاطم روزگار غرق می‌شوند و در پهنای تاریخ همچون غباری به چشم نمی‌آیند اما کشتی دفاع مقدس نه تنها در میان امواج سهمگین سیاه‌نمایی و حاشیه‌سازی معاندان نظام و بدخواهان ملت ایران، به صخره‌ای نمی‌خورد و متلاشی نمی‌شود، بلکه امروز در ساحل شورابیل اردبیل لنگر انداخته است و فردا در استانی دیگر، یاد یاران رفته را در ساحل چشمان مردم پیاده خواهد کرد.




کاهش ۳۲ درصدی تصادفات منجر به فوت در اردبیل

 رئیس پلیس راه استان اردبیل گفت: تصادفات منجر به فوت در راه‌های ارتباطی این استان در تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد کاهش داشته است.

سرهنگ وحید علیپوردر گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سه ماه تابستان سال جاری علیرغم افزایش سفرهای تابستانی به استان اردبیل با حضور تاثیرگذار دستگاه‌های مرتبط و خدمات‌رسان مانند راهداری، پلیس راه، عوامل امدادی و اورژانس، هلال احمر و امداد خودرو تصادفات منجر به فوت در محورهای مواصلاتی استان ۳۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه پلیس راه استان اردبیل علاوه بر حضور مستمر در جاده‌ها، به‌صورت هوشمند نیز رفتارهای ترافیکی رانندگان در راه‌های ارتباطی استان را مدیریت و کنترل می‌کند، اظهار کرد: با مدیریت صحیح و پایش رفتارهای ترافیکی رانندگان توسط پلیس این موفقیت حاصل شده است.

رئیس پلیس راه استان اردبیل با تقدیر از رانندگان قانونمند، بیان کرد: پلیس با اندک رانندگانی که جان و ایمنی مسافران را به خطر می‌اندازند با توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ و توقیف ساعتی وسایط نقلیه برخورد می‌کند.

سرهنگ علیپور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین علل وقوع تصادف در جاده‌ها خستگی و خواب‌آلودگی راننده است، اضافه کرد: پلیس برای جلوگیری از وقوع تصادف اقدام به اجرای طرح “توقف حرکت” کرده و از ادامه مسیر رانندگانی که علایم خستگی و خوب‌آلودگی دارند، جلوگیری می‌کند.

وی به رانندگان و مسافران توصیه کرد که ضمن خودداری از رانندگی به هنگام خستگی و خواب آلودگی با آمادگی کامل رانندگی کرده و هر۲ ساعت، حداقل ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

وی همچنین به رانندگان توصیه کرد با توجه به بالا بودن میزان تردد در راه‌های ارتباطی استان، حتما با سرعت مطمئنه حرکت کرده و جانب احتیاط را رعایت کنند.

رئیس پلیس راه استان اردبیل با اشاره به آمادگی کامل نیروهای پلیس راه برای خدمات‌رسانی به مردم و مسافران، بیان کرد: خط قرمز پلیس تخلفات حادثه‌ساز است و با رانندگان متخلف مماشات نخواهد شد.

وی از رانندگان خواست، ضمن پایبندی به مقررات راهنمایی و رانندگی، با سرعت مطمئنه حرکت کرده و از ترمزهای ناگهانی، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ خودداری و فاصله طولی خودرو خود با وسیله نقلیه جلو را حفظ کنند.

سرهنگ علیپور با بیان اینکه تمام سرنشینان خودرو اعم از ردیف جلو و عقب در طول سفر ملزم به بستن کمربند ایمنی هستند، ادامه داد: امیدواریم با همکاری رانندگان و مردم و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی آنها استان اردبیل همواره در کاهش تصادفات منجر به فوت یکی از استان‌های برتر کشور شود.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است ، از بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و هزار و ۲۲۱ کیلومتر خاکی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان و جاذبه‌های گردشگرپذیر متنوع در شمال ایران واقع شده و از مقاصد اصلی گردشگران است به طوری که هر سال در همه محورهای استان شاهد ترافیک و رشد تردد هستیم.