1

انتخابات و مرجع‌سازی اطلاع‌رسانی

انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال ۱۴۰۲ در تاریخ سیاسی ایران اسلامی فصل دیگری را باز خواهد کرد. برای برگزاری مطلوب آن عوامل متعددی باید در انجام وظایف دقت بیشتری داشته باشند. بدون شک رسانه‌های جمعی دراین ‌راستا می‌توانند نقش تأثیرگذاری ایفا نمایند.

رسانه‌ها عامل مهمی در مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی محسوب می‌شوند. رسانه‌ها در انتخابات، وظیفه مهم و خطیر اطلاع‌رسانی را برعهده دارند. رسانه‌ها با حضور فعال در صحنه و ارائه اطلاعات و آگاهی‌های لازم به مردم کمک می‌کنند تا در انتخاب اصلح و شناخت لازم از نامزدها موفق عمل نمایند.

رسانه‌ها اگر وظیفه اطلاع‌رسانی خود را به‌درستی انجام دهند منبع قابل‌اعتمادی برای مردم خواهند بود. برای یک‌رسانه هیچ‌چیز مهم‌تر و باارزش‌تر از اعتماد مردم نبوده و نخواهد بود.

رسانه‌ها با بسیج همه امکانات در ایام منتهی به برگزاری انتخابات با رویکرد آگاهی‌بخشی، ایجاد نشاط سیاسی و افزایش مشارکت اجتماعی نقش آفرین می شوند.

برخی از جریانات سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات، تلاش می‌کنند که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خاص را به‌عنوان مرجع اصلی اطلاع‌رسانی برجسته کنند و نظر مردم را به سوی آن‌ها جلب نمایند.

این‌که رسانه،استقلال‌اش را به خاطر یک جریان به حراج بگذارد و به بلندگوی یک جناح و یا یک فرد تبدیل بشود با روح مطالبه‌گری کاملاً در تضاد است. رسانه‌ای که خود را در صف مردم و مدافع حقوق جامعه تلقی می‌کند چگونه با هواداری تمام‌عیار از یک جریان سیاسی می‌تواند کنار بیاید.

تبدیل شدن به تریبون خاص در برخی از موارد، رسانه را به انتشار اخبار جعلی و گمراه‌کننده مجبور می‌کند و یا دست‌اندرکاران رسانه با تخریب چهره‌ها به برهم زدن فضای ثابت سالم رقابت‌ها اقدام می‌نمایند و یا بساط تبلیغات زود هنگام و قبل‌از موعد مقرر قانونی را پهن می‌کنند.

فراهم کردن فضایی مناسب و اطلاع‌رسانی بی‌طرفانه و صادقانه یکی از اصلی‌ترین وظایف رسانه‌ها در رویدادهای مهم جامعه از جمله انتخابات می‌باشد. تبدیل شدن به مرجعی خاص در انتخابات ازجمله انتخابات مجلس دور از روح استقلال و حقیقت‌طلبی و بی‌طرفی رسانه  محسوب می‌شود.

 

 

 




با وجود جوانانی پرانگیزه و متخصص هیچ بن بستی برای حل مشکلات وجود ندارد

 نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت:با حضور جوانانی پرانگیزه و متخصص، و بهره مندی از حضور رهبری حکیم و فرهیخته قطعا  مشکلات قابل حل است و هیچ بن بستی در کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،  علی نیکزاد در نشست علنی صبح روز سه شنبه17 مرداد ماه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت:سلام و درود و صلوات میفرستم به روح پرفتوح حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) و شهدای گرانقدرِ اسلام و برای مقام معظم رهبری (مدّ ظله العالی)، آرزوی سلامت و سربلندی دارم. محضر ملت شریف ایران، بویژه مردم عزیز و همیشه در صحنه ی استان اردبیل و شهرستانهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین و همچنین نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی عرض سلام، ادب و احترام دارم.ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را تسلیت عرض میکنم و روز خبرنگار را گرامی می‌دارم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی  افزود: جمهوری اسلامی ایران که تا به امروز به رغم همه فشارهای بینالمللی و جفای جفاکاران داخلی، با عنایت به الطاف الهی و توجهات حضرت ولیعصر (عج) و رهبری شایسته و صبورانه مقام معظم رهبری، به یکی از حساسترین مراحل تاریخی خود در تعالی به قدرت و شایستگی در عرصه نظام بینالملل رسیده؛ برای برداشتن گام نهایی نیاز به یک پوستاندازیِ ساختاری و شهامت بازگشت به مسیر اصلی و اولیه انقلاب در برخی بخش‌ها دارد.

وی در ادامه یادآور شد: طبیعی است که پافشاری در این مسیر، موانعی داشته و دارد. جریانهای غربگرا، واپسگرا، متحجر و محافظه کار، جریان‌های سیاسی وابسته به شرق و غرب،و جریانهای وابسته به اسلام جعلی،  تکنوکراتها، پشیمانها و افسردگانِ سیاسی، در این سالها تلاش کردند با دمیدن بر اشرافی گری، ویژه خواری، ترویج ایده‌های لیبرالیستی در اقتصاد و فرهنگ، خصوصی‌سازی بی ضابطه، پولی کردنِ آموزش و پرورش، استحاله فرهنگی، وادادگی سیاسی، خمودگی و خستگی در مدیریت، چشم دوختن به اراده چند کشور خارجی و دهها بلیّه دیگر، حرکت نظام اسلامی را مختل یا منحرف کنند.

نیکزاد با تاکید بر استقرار مجلس انقلابی و روی کار آمدن دولت مردمی، گفت:  پس از هشت سال رخوت و سستی در امور داخلی و سیاست خارجی، مسیری متفاوت برای بازگشت به آرمان‌های اصیل و انقلابی نظام اسلامی را برای کشور گشود و برای تداوم این مسیر  هم نیاز به مراقبت داریم و هم نیازمندِ سرعت و شتاب در حرکت، و دقت و جامعیت در طراحی هستیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه تاکید کرد: تحول در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سبک زندگی و الگوهای حکمرانی، پس از آواربرداری از ویرانی های ناشی از کم کاری و معطل گذاشتن ظرفیت‌های داخلی،نیازمندِ جراحی‌های بزرگ و ایجاد تحول‌های ساختاری در حوزه بانک، تامین مالی، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، تسهیل تجارت، عدالت گستری در توزیع امکانات و اعتبارات، تحول فرهنگی و بازسازی ساختار اجتماعی کشور و ده‌ها محور موضوعی مهم است، و بغرنج ترین مشکلات امروز، معیشت، گرانی و مسکن است. این مشکلات، با وجود ظرفیت‌های متنوع خدادادی در کشور، با حضور جوانانی پرانگیزه و متخصص، و بهره مندی از حضور رهبری حکیم و فرهیخته قطعا قابل حل است و هیچ بنبستی در کشور وجود ندارد.

وی در ادامه یاداور شد: اما حرکت در مسیر تحول، که ابعاد آن در سخنرانی رهبر حکیم انقلاب اسلامی در سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) مورد تاکید قرار گرفت، نیازمند توجه به چند نکته است؛نخست اینکه: بسترهای تحولخواهی به هیچ وجه به معنی تغییر در شعارهای اصیل انقلاب اسلامی نیست، و بایستی آرمانهای اصیل مُصرَّح در قانون اساسی و بیانات امامین انقلاب، با صدای رسا و بدون رودربایستی فریاد زده شود. نکته بودم تحول بایستی در محور اخلاق حکمرانی،  ناظر به بازگشت به ارزش‌های حکمرانی اسلامی و روحیه غالب در کارگزاران دهه 60 باشد. تاکید بر روحیه مردمی، ساده زیستی، گشاده رویی، پاکدستی، فسادستیزی و مبارزه با اشرافیگری از جمله شاخصه های تحول در این محور است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سوم اینکه این تحول، نیازمندِ اصلاحِ فرایندها و ساز و کارهای معیوب در ساختار اداری کشور است. تحول اداری به ویژه در زمینه افزایش رضایتمندی مردم، مبارزه با غولِ هفتسرِ بروکراسی و دیوانسالاری، شایستهسالاری، جوانگرایی و نخبهگرایی در انتصابها و ایجاد هماهنگی بین ارکان مختلف دولت، ایجاد تحول ساختاری در نظام اقتصادی کشور، تسهیل کسب و کار و تجارت، گرهگشایی از سرمایه گذاری سالم در کشور، حمایت از تولید، اصلاح ساختار تامین مالی طرحهای عمرانی و تولیدی کشور، اصلاح در نظام بانکی کشور، ایجاد چرخش در نظامهای فرهنگی کشور با توجه به حلقه های میانی،حمایت و میدان گشایی برای گروههای مردمی، مساجد و مراکز اصیل فرهنگ و هنر انقلابی، همافزایی و مهندسی دستگاه‌های متعدد فرهنگی، از جمله ی مهمترینِ تحولهاست.این محورهای تحولی، نیازمند تصمیمهای بزرگ است و با تصمیم‌های مَقطعی و مُسَکِّنهایی که فقط درد را پنهان می‌کنند، نمی توان تحول را رقم زد.

نیکزاد در ادامه یاداور شد: استان اردبیل نیز در این سال‌ها دچار کم لطفی‌های مختلف شده است و ضروری است که در دولت سیزدهم که دغدغه عدالت اجتماعی دارد، مورد توجه قرار گیرد. در سه سالی که منتدارِ اعتماد مردم شریفِ اردبیل، نیز، نمین و سرعین، نماینده محترم و محبوب ولی فقیه در استان، مدیران ، نمایندگان محترم و فعالان سیاسی استان بودهام تا مطالبات ایشان را نمایندگی کنم، با همکاری دولت محترم توانسته ایم بخشی از محرومیت‌ها را جبران و اقدامات تحولیِ زیرساختی را در استان آغاز نماییم،اما تکمیل و استمرار این طرح‌ها نیازمند توجه ویژه دولت است.

نماینده مردم اردبیل در ادامه تصریح کرد:  از رئیس جمهور محترم درخواست میکنم تا با نگاهی ویژه، بخشی از این طرحها را سرعت بخشند؛ افتااح راه آهن اردبیل بعد از گذشت حدود دو دهه از آغاز طرح و رسیدن به پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد، آغاز عملیات اجرایی طرح راه آهن اردبیل به پارس آباد، تخصیص منابع پیش بینی شده در سفر اول دولت سیزدهم اعم از اعتبارات عمرانی و تسهیلات بانکی جهت جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی، تخصیص و اجرای طرح آبرسانی پایدار به استان اردبیل، و اختصاص حقابه استان از رود ارس، تکمیل سدهای معیشتی و راههای روستایی و شبکه ارتباطی تلفن و اینترنت و اجرای طرح هادی روستایی در استان، حمایت از شهرداری‌ها با توجه به اهمیت فصل عمران شهری، شروع عملیات اجرایی دانشگاه صنعتی، شروع عملیات اجرایی و تعیین تکلیف واقعی منطقه آزاد، تعیین تکلیف و خارج نمودنِ واگذاری کشت و صنعتهای استان از اصل 44 قانون اساسی، چهاربانده کردنِ تنها راه اصلی اردبیل به مرکز کشور از طریق جاده سرچم، استقلال شرکت برق منطقه‌ای، شروع عملیات اجرایی بروزرسانی 25 میلیون متر مکعب گاز برای توسعه استان، عنایت به تقویت زیرساختهای فرهنگی، میراث فرهنگی و گردشگری، تجارت، مرز، حمایت از کشاورزان و عشایر عزیز و بخش خصوصی واقعی سرمایهگذار در سفر دوم دولت مردمی به استان اردبیل.

نیکزاد در پایان خاطر نشان کرد: در پایان بر خود وظیفه می‌دانم از مردم شریف حوزه انتخابیه و همچنین اعتماد و محبت نمایندگان محترم ملت بزرگ ایران در مجلس شورای اسلامی در سه سال گذشته نهایت سپاس و امتنان را داشته باشم. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته./




فعالیت سه دفتر خدمات مسافرتی اردبیل تعلیق شد

کمیته نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان اردبیل فعالیت سه دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری را به حالت تعلیق درآورد و با فعالیت مجدد ۲ دفتر دیگر موافقت کرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل خبرنگار ایرنا گفت: امروز ۱۰ پرونده دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در کمیته نظارت بر این دفاتر بررسی شد و با توجه به تخلفات صورت گرفته از جمله عدم تمدید پروانه فعالیت ، مجوز سه دفتر به حالت تعلیق درآمد.

یحیی نجارقابل افزود: همچنین در خصوص ۲ دفتر خدمات مسافرتی که در حال تعلیق بودند، با توجه به اصلاح ایرادات و دریافت پروانه بهره‌برداری، نسبت به رفع تعلیق آنها اقدام شد و پرونده ۲ درخواست تاسیس دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری دیگر نیز در این جلسه بررسی شد.

وی با اشاره به مسئولیت دفاتر در برگزاری تورهای طبیعت‌گردی و لزوم رعایت قوانین مربوطه، ادامه داد: رعایت مفاد آیین‌نامه نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری برای همه دفاتر دارای مجوز بند ب الزامی است و در صورت عدم رعایت طبق قانون برخورد لازم انجام می‌شود.

طبق اعلام انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان اردبیل ۶۵ آژانس مسافرتی و گردشگری مجوزدار در این استان زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

استان اردبیل در شمال ایران با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، اقتصادی و مذهبی از مقاصد اصلی گردشگران خارجی و داخلی است.




انتخابات و تاکتیک “برچسب” یا “لیبل”

یکی از روش‌ها و تکنیک‌هایی که در آستانه انتخابات مورد استفاده جناح‌ها، کاندیداها و اتاق فکر نامزدها قرار می‌گیرد تکنیکی به نام برچسب یا لیبل است. لیبل در لغت به معنی برچسب ظریفی است که بر روی کالا چسبانده می‌شود. لیبل معمولاً حاوی اطلاعاتی درباره مشخصات یک کالا و یا یک شیء می‌باشد.

در آستانه انتخابات، جناح ها و سیاسیون و کسانی که قصد ورود به انتخابات را دارند، ماه‌ها قبل‌از زمان برگزاری به طرق مختلف سعی می‌کنند که با استفاده از این تکنیک مردم را تحت تأثیر قرار بدهند. با بهره بردن از روش‌های مختلف تلاش می‌شود تا به‌مرور خواسته‌ها و اهدافشان را به جامعه ارائه بکنند وآن‌ها را به‌تدریج برای عمل مطابق خواسته‌شان آماده کنند.

در بیشتر موارد از این تکنیک برای مخدوش کردن چهره رقبا و زیر سؤال بردن آن‌ها استفاده می‌کنند. می‌خواهند با تمرکز بر روی یک سری اطلاعات درست و نادرست، روی ناکارآمدی و یا عدم توانایی افراد و رقبا مانور بدهند و فضا را برای یکه‌تازی و موفقیت نهایی خود در انتخابات آماده بکنند.

البته این تکنیک جنبه‌ی مثبت نیز دارد. مثلاً ممکن است با برنامه‌ریزی و اقدام به‌موقع، یک نکته مثبت را به‌خوبی برای یک گروه و یک جریان تبلیغ کنند. مثلاً با جریان‌سازی و تلاش انجام یافته، یک جریان و یا جناح و گروهی را سمبل پیشرفت و توسعه و آزادی قلمداد نمایند.

این‌روز‌ها در فضای مجازی نمونه‌های متعددی از جنبه‌ی منفی تکنیک برچسب می‌توان مشاهده کرد. جریان‌ها و افراد و هواداران آن‌ها با به راه انداختن صفحات جعلی با برچسب زدن و بیان اتهامات واهی می‌خواهند با مخدوش کردن پیشینه و سابقه رقبا نظر مردم را به سوی خود و دوستانشان چلب نمایند.

این افراد و گروه‌ها تا چه حد می‌توانند به اهداف خود دست یافته و با استفاده از این تکنیک بر سبد رأی خود بیفزایند؟ گذشت زمان آن را نشان خواهد داد.




شبکه توزیع آب مشگین‌شهر نیازمند ساماندهی است

مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر با بیان اینکه کارگاه‌های صنعتی، ماسه شویی‌ها و کارگاه‌های بلوک زنی مشگین‌شهر از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند، گفـت: مشکل اصلی آب شرب این شهرستان علاوه بر مصرف بی رویه، ساماندهی نشدن شبکه توزیع آب است که باید با همکاری دستگاه‌های مربوطه این شبکه اصلاح شده و مورد بازنگری قرار بگیرد.

ارسلان فرجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در صورتی که وضعیت شبکه توزیع آب در مشگین‌شهر تغییر نکند، حتی اگر کل آب رودخانه خیاوچایی در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار بگیرد جوابگوی نیاز آبی این شهرستان نخواهد بود.

وی اضافه کرد: مصرف سرانه آب در مشگین‌شهر ۲۱۷ لیتر در ثانیه است که با در نظر گرفتن هدررفت شبکه، باید حداکثر نیاز مصرف سرانه ۲۳۰ لیتر در ثانیه ‌باشد و این در حالی است که به طور متوسط بیش از ۴۲۰ لیتر در ثانیه آب از رودخانه خیاوچایی وارد تصفیه‌خانه می‌شود.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر ادامه داد: اگر شبکه توزیع آب اصلاح و نیاز مصرفی مردم در آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت از هم جدا شود کمبودی در تامین آب آشامیدنی شهرستان وجود نخواهد داشت.

فرجی ادامه داد: هم‌اکنون آب کشاورزی و صنعت شهرستان هم از تصفیه‌خانه آب مشگین‌شهر تامین می‌شود و تمامی اضافه برداشت‌ها، کارگاه‌های صنعتی، ماسه شویی‌ها و کارگاه‌های بلوک زنی از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند که همین امر سبب تشدید تنش آبی در مشگین‌شهر شده است.

هم اکنون آب کشاورزی و صنعت شهرستان هم از تصفیه خانه آب مشگین شهر تامین می‌شود و تمامی اضافه برداشت‌ها، کارگاه‌های صنعتی، ماسه شویی‌ها و کارگاه‌های بلوک زنی از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند

وی گفت: در سال‌های اخیر فقط به تامین آب در منطقه برنامه‌ریزی شده و در توزیع آب اقدامات خوبی صورت نگرفته که ضروری است آب بخش صنعت و کشاورزی از طریق پساب‌ها تامین شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین‌شهر با بیان اینکه دبی پایه رودخانه خیاوچایی در محل آبگیر در فصل زراعی و تابستان به ۶۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسد ، افزود: با برداشت آب مورد نیاز شهری، میزان آب در پایین دست رودخانه به کمتر از ۲۰۰ لیتر در ثانیه خواهد رسید.

فرجی افزود: تامین آب پایدار در افق درازمدت مشگین‌شهر از دغدغه‌های اصلی وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای اردبیل است که در سال‌های اخیر با جدیت تمام در حال پیگیری و اجراست.

وی با بیان اینکه منابع آب آشامیدنی مشگین‌شهر در شرایط فعلی عمدتا از رودخانه خیاوچایی وچشمه خاتون تامین می‌شود، گفت: در صورت استفاده بی‌رویه از آب، مردم این شهرستان با مشکل جدی آب مواجه خواهند شد.

فرجی ادامه داد: کاهش دبی رودخانه خیاوچایی و کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی، فرسوده بودن شبکه توزیع در داخل شهر، توسعه غیر اصولی و خارج از طرح تفصیلی شهر، دستکاری کنتورهای مصارف خانگی و برداشت‌ها و انشعابات غیرمجاز، تبدیل روستاها به شهر و افزایش نیاز به مصرف آب از جمله مشکلات پیش روی تامین آب در مشگین‌شهر است.

به گفته او، تکمیل طرح آبرسانی مشگین‌شهر از رودخانه خیاوچایی و پایدار نمودن خط انتقال و بند آبگیر، بهسازی، ترمیم و بازسازی خط انتقال نهر خاتون، تسریع در اجرای طرح انتقال آب آشامیدنی از سد احمد بیگلو به تصفیه‌خانه، شروع عملیات اجرایی علاج‌بخشی سد اینچه نو در ذخیره‌سازی آب، تامین آب شهری و لایروبی و تجهیز چاه‌های موجود در بستر رودخانه چایی در محدوده پارک جنگلی جزو اولویت‌های طرح آبرسانی مشگین‌شهر است.

به گزارش ایرنا ، از مجموع ۳۰۵ میلیون متر مکعب ظرفیت منابع آب شهرستان مشگین‌شهر،۱۹۴ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های سطحی و ۱۱۱ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های زیرزمینی است که ۶۰ درصد آب‌های سطحی در بخش‌های مختلف به بهره‌برداری می‌رسد.

حجم آب‌های زیرزمینی این شهرستان ۷۶.۸۹ میلیون مترمکعب است که با ۱۴۴ رشته قنات ، یک هزار و ۷۸۴ حلقه چاه مجاز و ۹۶۸ دهنه چشمه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شهرستان مشگین‌شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل و در دامنه کوه سبلان قرار دارد.




رسانه‌ها و انتخابات مجلس

نزدیک شدن به انتخابات مجلس، فعالین رسانه‌های اجتماعی را به تحرک و تکاپوی بیشتری مجبور می‌کند. جبهه‌بندی‌ها، مصاحبه‌ها و تحلیل‌هایی که از اکثریت آن‌ها بوی جانبداری و طرفداری از یک فرد و یا یک طیف به مشام می‌رسد، فضای مجازی استان را کم‌کم به تسخیر خود درمی‌آورد.

رسانه‌های جمعی در شکل‌دهی افکار عمومی نقشی مهم و تأثیرگذار دارند. رسانه‌ها توسط سازوکاری که در اختیار دارند می‌توانند در سطح جامعه جریان‌سازی بکنند و انگیزه و اشتیاق مشارکت سیاسی را بالا ببرند.

رسانه‌های جمعی با تأثیرگذاری بر مشارکت سیاسی و بالا بردن میزان آن قادرند در رونق بخشیدن به فضای انتخابات و به نمایش گذاشتن وحدت و همدلی مردم نقش مهمی را ایفا نمایند.

فضای مجازی، فضای فعالیت شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی گونه‌ای از رسانه‌های اجتماعی هستند. این رسانه‌ها در بحث انتخابات از سال ۱۳۹۴ در انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار جدی وارد صحنه شده‌اند.

این نقش مهم اگر از مسیر اصلی منحرف بشود و به‌جای ارائه و انتقال محتواهای فرهنگی به جامعه و سیاست‌گذاری مناسب برای آگاهی‌بخشی درست در راستای بیان واقعیت‌ها و حقایق به چماقی برای پایمال کردن حقایق و تبلیغات مسموم تبدیل بشود بدبینی و کم اعتمادی به رسانه‌های اجتماعی را به‌دنبال خواهد داشت.

وقتی می گوییم که رسانه‌ها بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مردم شده‌اند و بر نقش تعیین‌کننده آن‌ها در شکل‌گیری رفتارهای سیاسی و انتخاباتی تأکید می‌شود حرکت برخلاف مسیر آب آزاردهنده و ناراحت‌کننده می‌شود.

“والتر لیپمن” در کتاب “افکار عمومی” می‌گوید: “رسانه‌ها با دادن اخبار درست به مردم می‌توانند در نقش نمایندگان عمومی عمل کنند”. بااین‌همه اهمیت و جایگاهی که برای رسانه‌ها بیان می‌شود تبدیل فضای مجازی به عرصه‌ای برای تسویه‌حساب‌های شخصی و سیاسی، تهمت‌زنی‌ها و بازی با آبروی افراد چگونه قابل توجیه می‌باشد.

انتخابات مهم‌ترین و بارزترین و قابل‌اندازه‌گیری‌ترین نوع مشارکت در عرصه سیاسی است. کسانی که بخواهند در مسیر افزایش مشارکت مردم و منحرف کردن افکار عمومی و دادن اطلاعات غلط و مغرضانه اقدام نمایند، خیانتکاری بیش نیستند.

انجام بهینه وظایف برای رسانه‌های جمعی جّو ایده‌آلی را در فضای مجازی با بیان واقعیت‌ها و توانایی‌های کاندیداها ایجاد می‌کند. هرچقدر از دروغ‌گویی‌ها، سیاه بازی‌ها و شارلاتان بازی‌ها فاصله گیرند و نقد منصفانه و دوری از اهانت و حرمت‌شکنی را در دستور کار قرار بدهند رسانه‌ها می‌توانند ادعا بکنند که به‌درستی و به معنی واقعی در جامعه مؤثر هستند.

تبلیغات برای انتخابات در دو بخش رسانه‌ای و غیررسانه‌ای قرار می‌گیرد. واضح‌ترین و روشن‌ترین تبلیغات مستقیم رسانه‌ای، انتشار آگهی‌های تبلیغاتی است. جذب آگهی برای ادامه حیات یک رسانه از ضروریات است به شرطی که آن را با مسائل حاشیه‌ای، دشنام‌های سیاسی، دروغ‌های چندش‌آور، تهمت‌های آزاردهنده و هتک حرمت‌های غیرقابل‌قبول ترکیب نکنند.

اعتماد مردم با انتشار مطالب مشمئزکننده از بین می‌رود. اگر برای مدت زمان طولانی، رسانه‌ها اخبار و تصاویر جعلی و گمراه‌کننده در اختیار مخاطبان قرار بدهند در فرو ریختن هرچه بیشتر پایه‌های اعتماد مردمی عمل می‌کنند.

برخی رسانه‌ها که نان خود را در ایجاد اختلاف و شکست دیوار بین اخبار واقعی و جعلی و بازی با احساسات مخاطبان جستجو می‌کنند اگر با هوشیاری و آگاهی لازم کاربران مواجه گردند در رسیدن به هدف با شکست مواجه خواهند شد.

و درنهایت انتخابات در هر دوره‌ای، مشارکت رسانه‌ای مسئولانه را طلب می‌کند و امیدواریم که رسانه‌های جمعی چه در فضاهای مجازی و چه در رسانه‌های بر خط و مکتوب تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در جریان تولید محتوا و نشر آن جانب حق را بگیرند و منافع جامعه و مردم را در پای مطامع شخصی و منافع باندی و گروهی قربانی نکنند. ان‌شاءالله.




بیش از ۳۳ درصد از مشترکان اردبیلی مشمول پاداش مدیریت مصرف برق شدند

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: بیش از ۳۳ درصد از مشترکان بخش خانگی در استان اردبیل در ۲ ماه گذشته مشمول پاداش مدیریت مصرف برق شدند.

حسین قدیمی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: سرانه مصرف مشترکان برق خانگی در استان اردبیل در ۲ ماه گذشته بیش از۶ مگاوات کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اردبیل اضافه کرد: در ۲ ماه گذشته در مجموع بیش از ۶۰ میلیارد ریال پاداش به مشترکان کم مصرف در استان اردبیل تعلق گرفت و حتی برخی از این مشترکان علاوه بر دریافت قبض رایگان، در قبض آینده نیز بستانکار شده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین در ۲ ماه گذشته ۴۵۲ هزار و ۱۵۰ قبض برای مشترکان خانگی استان اردبیل صادر شده که از این تعداد ۱۴۹ هزار و ۵۵۷ مشترک مشمول دریافت پاداش شدند و نتیجه این صرفه‌جویی تا این لحظه با وجود افزایش میانگین دما نسبت به پارسال، پایداری شبکه برق در استان بوده است.

قدیمی ادامه داد: تیر ماه و مرداد ماه به علت افزایش دما اوج مصرف برق در استان است که امیدواریم مشترکان مشارکت بیشتری در صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف برق داشته باشند.

وی با اشاره به هزینه بالای تولید برق و زمان بر بودن آن، افزود: در صورت اعمال ۱۰ درصد صرفه جویی از سوی مشترکان خانگی می توان بدن هیچگونه مشکلی از پیک بار تابستان با موفقیت عبور کرد.

 

کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق و دریافت پاداش با راهکارهای ساده امکان‌پذیر است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل در ادامه گفت: افزایش بی‌رویه مصرف برق این روزها رکوردهای کم‌سابقه‌ای از میزان مصرف رقم زده درحالی‌که با راهکارهایی ساده می‌توان ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کرد و پاداش گرفت.

قدیمی گفت: ساعات اوج مصرف در استان اردبیل ۱۱ صبح تا ۱۷ عصر و ۲۰ عصر تا ۲۳ شب است و امیدواریم هموطنان در این ساعات از روشن کردن و استفاده از لوازم خانگی پرمصرف جلوگیری کنند.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از خاموشی ناخواسته ادارات و دستگاه‌های اجرایی باید علاوه بر استفاده از مولدهای خود تامین، کنترل میزان مصرف برق و استفاده از نور طبیعی برای تامین روشنایی مورد نیاز، از لامپ‌های ال ای دی استفاده کرده و لامپ های اضافی خود را خاموش کنند.

برای جلوگیری از خاموشی ناخواسته ادارات و دستگاه‌های اجرایی باید علاوه بر استفاده از مولدهای خود تامین، کنترل میزان مصرف برق و استفاده از نور طبیعی برای تامین روشنایی مورد نیاز، از لامپ‌های ال ای دی استفاده کرده و لامپ های اضافی خود را خاموش کنند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اردبیل بیان کرد: از جمله اقداماتی که به صرفه جویی، اصلاح الگوی مصرف و مدیریت آن کمک می‌کند استفاده از سیستم روشنایی با بازده بالا ، بکارگیری تجهیزات خانگی و ساختمانی با بازده بالا، بکارگیری کابل‌ها با تلفات کمتر و بکارگیری موتورهای الکتریکی و تجهیزات با بازده بالا می‌باشد.

قدیمی اضافه کرد: استفاده کنندگان از وسایل الکتریکی سرمایشی باید درجه کولر گازی را روی دمای آسایش یعنی ۲۴ و در صورت استفاده از کولر آبی آن را روی دور کُند تنظیم کنند.

وی خواستار تغییر زمان استفاده از جارو برقی، اتو و ماشین لباس‌شویی و ظرفشویی به ساعات غیر پیک بار شد و از مردم خواست برای گذر از اوج پیک بار از وسایل برقی پرمصرف مانند اتو، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، فر برقی و جاروبرقی در ساعات اوج پیک بار استفاده نکنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اردبیل حذف لامپ‌های رشته‌ای، استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی و کم‌مصرف به همراه خاموش کردن لامپ‌های اضافی و وسایل برقی بلااستفاده، استفاده‌ نکردن از روشنایی‌های غیرضرور و خاموش‌کردن لامپ‌های اضافی در منازل و اداره و استفاده از لوازم خانگی با برچسب مصرف انرژی A را از جمله راهکارهای ساده برای کاهش مصرف برق برشمرد.

وی استفاده از نور طبیعی در روز و روشنایی موضعی برای اهداف خاص، خاموش کردن لوازم مصرف‌کننده انرژی مانند رایانه، مانیتور، چاپکر، اسکنر و نمابر به هنگام خروج و پایان وقت اداری و عدم استفاده از هیتر و بخاری برقی، سماور برقی و وسایل الکتریکی حرارت‌زا را از دیگر اقدامات شهروندان برای مدیریت مصرف در زمان اوج پیک بار ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان ادامه داد: اعمال این روش‌های به‌ ظاهر ساده علاوه بر کمک بسیار مؤثر به پایداری شبکه برق باعث برخورداری مشترکان از پاداش مدیریت مصرف برق خواهد شد.

قدیمی خواستار رعایت اصول بهره‌وری انرژی و جلوگیری از مصارف مازاد از سوی مشترکان شد و گفت: برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در این فصل بهترین و اقتصادی‌ترین روش صرفه‌جویی، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف است.

وی افزود: اصلاح الگوی مصرف و مدیریت مصرف برق به معنای مصرف نکردن و کاهش رفاه جامعه نیست بلکه صحیح مصرف نمودن و کاربرد منطقی و خردمندانه از انرژی الکتریکی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اردبیل اظهار کرد: با پیش بینی‌ها و اقدامات انجام شده و در صورت همراهی و صرفه جویی مردم سال ۱۴۰۲ سالی بدون خاموشی و قطعی برق در استان اردبیل خواهد بود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل حدود ۶۲۰هزار مشترک برق دارد که ۸۱ درصد آنها خانگی، ۱۲ درصد تجاری، ۴.۵ درصد عمومی و ۱.۹ درصد نیز سایر موارد هستند..




توصیه‌های جهاد کشاورزی اردبیل برای جلوگیری از تداوم سفیدک در مزارع سیب‌زمینی

 سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برای جلوگیری از تداوم بیماری سفیدک دروغی در سال‌های آینده در مزارع دارای سابقه آلودگی توصیه‌هایی حین برداشت و پس از برداشت ارائه کرد.

، همزمان با آغاز برداشت سیب زمینی در مزارع استان اردبیل، سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به این که قارچ عامل بیماری سفیدک دروغی در مزارع آلوده، در بقایای گیاهی و در غده‌های سیب‌زمینی آلوده باقی می‌ماند، در صورت عدم مدیریت بقایا و مهیا بودن شرایط آب و هوایی در سال زراعی آینده با شدت بیشتری در آن مزارع بروز خواهد کرد.

بر اساس این اطلاعیه در صورتی که غده‌های برداشت شده از این مزارع، آلوده به قارچ عامل بیماری باشد، می‌تواند در شرایط انبار توسعه یافته و باعث پوسیدگی پس از برداشت شود.

جهاد کشاورزی استان اردبیل برای پیشگیری از بیماری در سال‌ آینده و پوسیدگی غده‌ها در مراحل انبارداری به کشاورزان توصیه کرده برای تسریع تشکیل پوست غده حداقل ۲ هفته قبل از برداشت آبیاری مزرعه قطع شود.

بر اساس این اطلاعیه از کشاورزان خواسته شده است قبل از برداشت سیب زمینی اندام‌های سبز آلوده اعم از ساقه و برگ و همچنین غده‌های آلوده و غیر قابل فروش و پس از انتقال به بیرون مزرعه به صورت اصولی امحا کنند تا از انتقال آلودگی از اندام‌های هوایی به غده‌ها جلوگیری شود.

جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به کشاورزان توصیه کرده است بلافاصله پس از تشکیل پوست غده‌ها (۲ هفته بعد از قطع آبیاری) اقدام به برداشت شود تا از آلودگی‌های ثانویه غده‌ها به نماتد و قارچ‌های عامل پوسیدگی و آفات خسارت‌زای بید سیب زمینی، کرم مفتولی و طوقه‌بر جلوگیری شود.

طبق این اطلاعیه در صورتی که مزرعه به صورت لکه‌ای به بیماری آلوده شده باشد، ابتدا قسمت آلوده مزرعه برداشت شود و از مخلوط کردن محصول قسمت آلوده مزرعه با محصول سالم خودداری گردد.

رطوبت خاک در زمان برداشت محصول در حدی باشد که خاک به غده‌ها نچسبد و اصطلاحاً گاو رو باشد چرا که عامل بیماری با خاک مرطوب به راحتی منتقل شده و در انبار باعث پوسیدگی غده‌ها خواهد شد.

اجتناب از برداشت و کیسه‌گیری غده‌های آلوده و ضربه خورده (زخمی) و استفاده از کیسه‌های درشت بافت (توری) برای جمع‌آوری محصول و عدم انباشت بالای کیسه‌های حاوی سیب زمینی روی هم برای تهویه بهتر از دیگر توصیه‌های جهاد کشاورزی به سیب زمینی‌کاران استان است.

همچنین در این اطلاعیه به کشاورزان توصیه شده برای جلوگیری از پوسیدگی غده‌ها در شرایط انبار و حمل و نقل، غده‌های برداشت شده تا ۲ ساعت در سطح مزرعه رها شود و پس از آن کیسه‌گیری شود تا رطوبت سطح غده‌ها به حداقل برسد.

جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به کشاورزان توصیه کرده است از انبار کردن محصول مربوط به مزارع با آلودگی بالا (بیش از ۵۰ درصد اندام‌های هوای آلوده شده باشند) اجتناب کنند ضمن اینکه برای جلوگیری از پوسیدگی غده‌ها در شرایط انبار، لازم است، تهویه در انبار به خوبی صورت بگیرد.

روز گذشته یحیی آذرمی ، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان توصیه کرد برای جلوگیری از آسیب‌های سفیدک دروغی به مزارع، در مزارع سبز و دیرکاشت همچنان سمپاشی مزارع را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش ایرنا ، از ۱۰ روز قبل برداشت محصول سیب‌زمینی در مزارع استان اردبیل آغاز شده و انتظار می‌رود فرایند برداشت تا مهرماه ادامه داشته باشد. سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در مزارع استان اردبیل تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.




۱۷ طرح آبی در استان اردبیل در دست اجرا است

 معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۱۷ طرح آبی اعم از تکمیل سدهای سبلان، عمارت، خداآفرین، گیوی و تعدادی تصفیه‌خانه‌ آب در این استان در دست اجراست که از این تعداد ۲ سد عنبران و عمارت امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

جبرئیل رمضانی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته برای اجرا و تکمیل طرح‌های آبی ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که ۱۰۰ درصد این اعتبارات جذب شد.

وی با بیان اینکه تکمیل این طرح‌ها منجر به انقلاب آبی در استان اردبیل خواهد شد ، افزود: از بین این طرح‌ها سدهای عمارت و عنبران دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد است که در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه تکمیل سد عنبران نمین نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است، گفت: با بهره‌برداری از این سد در هفته دولت امسال ۷۰۰ هکتار از اراضی پایین دست سد زیر کشت آبی خواهد رفت.

رمضانی اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی سد عنبران در سال گذشته ۷۷ درصد بود که با تامین اعتبارات لازم پیشرفت آن نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافت.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: تاکنون ۸۹۰ میلیارد ریال برای اجرای سد عنبران هزینه شده که ۲۹۰ میلیارد ریال آن سال گذشته اختصاص داده شد.

رمضانی بیان کرد: هم‌اکنون کارگاه با ۱۱۰ نیروی انسانی و ۶۳ دستگاه سنگین به صورت ۲ نوبت کاری فعال بوده و جزو معدود کارگاه‌های عمرانی است که تعطیل نشده و هیچ بدهی به پیمانکار و کارگران ندارد.

پیشرفت فیزیکی سد عمارت به ۹۷ درصد رسید

رمضانی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی سد عمارت به ۹۷ درصد رسیده است، افزود: مقرر است برای تکمیل این سد، پنج هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: امسال برای این طرح، از اعتبارات سال گذشته یک هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال جذب شد و برای بهره‌برداری کامل هم هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: این سد با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون مترمکعب بزرگترین سد استان اردبیل است و با بهره‌برداری از این سد امکان آبیاری حدود پنج هزار هکتار از اراضی تراس دره رود تا ارس در محدوده شهرستان‌های انگوت و اصلاندوز و آب آشامیدنی منطقه به میزان ۶۵ میلیون مترمکعب تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات تکمیلی سد عمارت در مسیرهای مختلف با جدیت در حال انجام است، افزود: ارتفاع این سد از پی ۱۰۶ متر، طول تاج ۳۱۵ متر، عرض تاج ۱۲ متر و آب قابل تنظیم آن ۱۱۸ میلیون متر مکعب است.

۷۰درصد اراضی واقع در مخزن سد عمارت تملک شده است

رمضانی تملک اراضی باقی مانده واقع در مخزن سد و جابجایی روستاهای واقع در داخل مخزن و اجرای زیرساخت‌ برای این روستاها را از بخش‌های باقی مانده این سد عنوان کرد و گفت: برای آبگیری کامل سد، به میزان ۴۲۴ هکتار اراضی و مستحدثات تملک خواهد شد که هم‌اکنون ۷۰ درصد آن خریداری و تملک شده است.

وی احداث مخزن ذخیره در سد یامچی اردبیل را یکی از رویکردهای اصلی شرکت آب منطقه‌ای برای تامین آب پایدار اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۱۰۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب در اردبیل وجود دارد که این میزان آب تا ۱۲۰ هزار متر مکعب قابلیت ارتقا دارد.

رمضانی اضافه کرد: برای تامین آب آشامیدنی اردبیل تا افق ۱۴۲۵ حداقل به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال منابع نیاز است تا بتوان آب مورد نیاز شهروندان اردبیل را به صورت پایدار تامین کرد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت اجرای طرح‌های انتقال آب برای حل مشکل کمبود آب آشامیدنی اردبیل تصریح کرد: با توجه به ظرفیت محدود منابع آب نسبت به تمرکز جمعیت و ظرفیت پایین تصفیه در مرکز استان باید دنبال انتقال آب برای برطرف شدن کمبود آب در اردبیل باشیم.

در استان اردبیل ۱۰ سد بزرگ و ۴۲ سد کوچک احداث شده است.




رویکردهای جدید رسانه‌ای در عصر دیجیتال

رویکردهای سنتی در نحوه اطلاع رسانی، انعکاس اخبار و رویدادها در بسیاری از رسانه‌های مطرح دنیا منسوخ شده و رویکردها و مدیریت‌های جدید مبتنی بر متن و محتوا با ساختار ماتریسی و چندمحصولی در رسانه‌های رسمی جایگزین آن شده است.

به گزارش ایرنا ، اکنون دوران رسانه‌های یک سویه که روزگاری بذر سلطه بر اذهان عمومی کاشته و انفعال مخاطبان در مواجهه با پیام‌های رسانه‌ای را رقم می‌زد به سر آمده و ابررسانه‌ها در قالب شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاری شهروندی، شبکه‌ای و موبایلی جایگزین رسانه‌های سنتی و یک سویه شده است. جا دارد در این عصر از رویکردهای جدید رسانه‌ای و فناوری‌های روز دنیا در رسانه‌های رسمی اعم از خبرگزاری‌ها و روزنامه رسمی بهره مند شده و خود را با تکنولوژی‌های روز دنیا با تامین امکانات زیرساختی تطبیق داده تا از قافله تحولات روبه رشد فناوری‌های مبتی بر وب عقب نمانیم.

سبک‌های مدرن خبر؛ رویکرد جدید در رسانه‌های جمعی و رسمی

رویکرد اصلی رسانه‌های مکتوب و رسمی در عصر حاضر علاوه بر کنشگری و توسعه‌مدار بودن با تولید محتوای مخاطب محور، استفاده از مدل‌ها و سبک‌های جدید خبر نویسی و گزارش نویسی در رسانه‌های رسمی در کنار محیط‌های وب است ، البته استفاده از این مدل‌ها و سبک‌ها برای شبکه‌های اجتماعی هم صادق است.

امروز سبک‌های خبر نویسی هرم وارنه، سبک تاریخی، سبک تاریخی به همراه لید، سبک بازگشت به عقب و سبک پایان شگفت‌انگیز جای خود را به سبک‌های خبر نویسی مدرن رویترز، سبک گیلاس، ساعت شنی، وال استریت ژورنال، سبک داستانی، فهرست نویسی و فصل بندی داده اما هنوز رسانه‌های ما وارد این وادی نشده‌اند تا حداقل بر جذب مخاطب که پاشنه آشیل رسانه‌های مکتوب به شمار می‌رود، کمک کنند.

واقعیت این است که رسانه‌های رسمی همچنان در خبرنویسی و گزارش نویسی رویکردهای سنتی را پیش گرفته و در عصر دیجیتال لازم است آنها در مقطعی برای سرپا ماندن و حذف نشدن از گردونه رسانه‌ای، به سمت رسانه توسعه مدار با رویکرد مبتنی بر مردم محوری و جامعه محوری و سبک‌های مدرن خبرنویسی سوق پیدا کنند.

علاوه بر رویکرد جدید رسانه‌ای مربوط به خبر نویسی در گزارش نویسی هم رویکردهای جدیدی تحت عنوان دیتاژورنالیسم در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته که از این طریق می‌توان به داده‌های مورد نظر در گزارش نویسی دست یافت ، همچنان‌که در کنار این رویکرد نباید از روزنامه‌نگاری تحقیقی، بحران، شبکه‌ای و روزنامه‌نگاری اجتماعی و گفت و گو غافل شد هر چند این رویکردها برای رسانه‌های مکتوب موقتی است و راه برون از این وضعیت، دیجیتالی شدن مطبوعات همزمان با انتشار مکتوب است.

رسانه‌های مکتوب برای حفظ جایگاه خود باید به سمت گزارش نویسی و گزارش‌های تحقیقی و توصیفی، خبرهای تکمیلی و بیان جزئیان خبر حرکت کنند سرگرم سازی و دانش افزایی، تحلیل و تفسیر، همسو شدن با موج فناوری از دیگر رویکردهایی است که رسانه‌های رسمی می‌توانند از آن استفاده کنند.

از طرفی رسانه‌های رسمی در انتشار اخبار و گزارش باید کاری کنند که از دست رسانه‌های مجازی بر نمی‌آید این همان کنش‌گری، مطالبه‌گری، روزنامه‌نگاری تحقیقی، فیچر، تحلیل و تفسیر است.

خبر مُرد زنده باد گزارش/ نرم خبر به جای سخت خبر

در سال ۱۳۹۵ یادداشتی با عنوان “خبر مرد زنده باش گزارش” در مجله صدا منتشر شد که درونمایه و مضمون اصلی این یادداشت حکایت از چگونگی بازگشت به روزنامه‌نویسی در رهایی از بحران میان مایگی، خروج رسانه‌ها از روایت‌گری و سوگیری آنها به سمت کنشگری رسانه‌ای با عنصر خبری”چرا و چگونه” دارد. به عبارتی گذر از سخت خبر و تغییر رویکرد رسانه‌ای از سخت خبر به نرم خبر یا همان جایگزینی سبک‌های نوین خبرنویسی با سبک‌های سنتی که به آن اشاره شد.

با توجه به تغییرات گسترده در ساختار شیوه‌های ارتباطی و حرکت در مسیر تحولات دیجیتال، ضروری است که رسانه‌های رسمی و مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی نیز با همگام شدن خود و بهره‌گیری از پژوهش‌های جدید در علوم ارتباطات، نسبت به بکارگیری شیوه‌های نوین به منظور برقراری ارتباط سازنده با مخاطبان اقدام کنند.

با ظهور شبکه‌ها و فضاهای مجازی به عنوان دستاورد بزرگ بشر در عصر دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی، شیوه‌های یاددهی و یادگیری، توزیع دانش هم دچار تغییر و تحول شده است و همگام با پیشرفت این فناوری‌های نوین رسانه‌ای، رویکرد و نظریه‌های جدیدی در جهت بهبود این فرایند، پا به عرصه گذارده و بر زندگی بشر در جوامع پیشرفته تأثیر بسزایی داشته است؛ لیکن ذهنیات اساتید و فراگیران، هنوز به عصر صنعتی تعلق دارد.

این در حالی است که باید بازنگری‌هایی در نظام رسانه‌ای در حیطه آموزش و پژوهش صورت پذیرد تا رسانه‌ها ضمن حفظ وضعیت موجود انتشار کاغذی و مکتوب به سمت محیط‌های وب با تولید محتوای حرفه‌ای سوق پیدا کنند.

چند رسانه‌ای شدن؛ نوآوری در جذب مخاطب

رویکرد دیگری که رسانه‌های رسمی با توجه با گسترش فناوری‌های نوین از آن بهره می‌برند چند رسانه‌ای شدن با تولید محتوای مخاطب پسند است. طی سال‌های اخیر برخی از رسانه‌ها در کشور توانستند با تولید فیلم، ویدئو، فوتوتیتر، کپشن، پادکست در قالب نوآوری‌های رسانه‌ای در جذب مخاطب نقش‌آفرینی کنند هرچند نظیر این نوآوری در شبکه‌های اجتماعی هم انتشار می‌یابد با این تفاوت که مخاطب به محض مواجهه با این پیام‌های چند رسانه‌ای در رسانه‌های رسمی، به اعتبار، سندیت، درستی آن اطمینان دارد کما اینکه این اطمینان و اعتماد در شبکه‌های اجتماعی صدق نمی‌کند.

یکی دیگر از نوآوری‌های جدید در رسانه‌های جمعی، انتشار مطالب روزنامه‌ها در فضای مجازی با ساختن اپلیکیشن‌های اطلاع‌رسانی است که می‌تواند جایگاه روزنامه‌ها را در جذب مخاطب محفوظ نگه دارد.

جای خالی “روزنامه‌نگاری گفت و گو” در رسانه‌ها

رویکرد بعدی رسانه‌ها که مناسبت بیشتری با ژانرهای نوینی مانند روزنامه‌نگاری شهروندی، شبکه ای ، صلح و حوزه عمومی یورگن هابرماس دارد روزنامه‌نگاری گفت و گو نام دارد. هدف روزنامه‌نگاری گفت و گو نقد، فهم و خلق مشترک معانی است و تفاوت آن با ارتباط هم در این است که ارتباط، فرایند انتقال پیام است ولی گفت و گو چیزی را با مشارکت هم خلق کردن است بنابراین روزنامه‌نگاری گفت و گو حقیقت‌جو، فرایند مدار، کنشگر و مردم محور است و رسانه‌های رسمی می‌توانند از این قابلیت در عرصه اطلاع رسانی استفاده کنند.

پرهیز از اخبار جعلی در رسانه‌های جمعی

انتشار اخبار جعلی علاوه بر اینکه اعتبار و اعتماد عمومی به رسانه‌ها را در بین مخاطبان پایین می‌آورد موجب گریز مخاطبان از رسانه و گرایش آنها به رسانه‌های دیگر می‌شود.

انتشار اخبار جعلی بیشتر از ناحیه شبکه‌های اجتماعی با اهداف مختلف دیده شدن و تشویش اذهان عمومی صورت می‌گیرد و سهم رسانه‌های رسمی در انتشار اخبار جعلی کمتر است با این همه باید رسانه‌های رسمی در برابر انتشار اخبار جعلی شبکه‌های اجتماعی، اخبار درست و صحیحی را انتشار دهند تا اعتماد عمومی نسبت به رسانه‌های رسمی ارتقا یابد.

البته این مدل‌ها و رویکردهای ذکر شده، در برابر غول‌های رسانه‌ای و شاخ‌های اجتماعی زیاد دوام نخواهد آورد و این مدل‌ها تنها برای سرپا ماندن موقتی رسانه‌ها از سوی کارشناسان ارتباطات در زمان کوتاه تجویز می‌شود و برای ماندگاری بلند مدت نشریات کاغذی و رسانه‌های رسمی، هیچ راهی جز دیجیتالی شدن وجود ندارد.

هرچند در برخی از کشورها از جمله انگلستان بلبشوهای فضای مجازی ناشی از انتشار اخبار جعلی سیاستمداران این کشور را بر آن داشته تا مطبوعات و رسانه‌های مکتوب را در برابر شبکه‌های اجتماعی بیشتر مورد حمایت قرار دهند تا با انتشار اخبار درست و صحیح شکل‌دهی و تنویر افکار عمومی را مدیریت کنند. در کشور خودمان هم اگر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های رسمی در کنار مطالبه‌گری بحق مردم دغدغه‌های آنان را مطالبه کنند و زبان گویای مردم باشند با اعتماد و اقبال عمومی مردم مواجه خواهند شد.