1

پیگیری‌های نیکزاد

پیگیری امور برای مسئولان، وظیفه‌ای است که اگر در انجام آن کوتاهی صورت بگیرد عدم پیشرفت مطلوب برنامه‌ها و اقدامات چهره خود را نشان می‌دهد.

آسیبی که عدم پیگیری در ساختار مدیریتی کشور وارد می‌کند غیرقابل جبران می‌شود. رها کردن کارها به حال خود موجب فراموشی و درنتیجه زمان‌بر شدن تکمیل پروژه‌ها و استفاده بهینه از آن‌ها می‌شود و به بیت‌المال خسارت وارد می‌گردد.

پیگیری صحیح در تمامی امور واجب و ضروری است. یک سازمان و یک فرد موقعی از توانایی‌های خود به‌طرز مطلوب استفاده می‌نماید که بتواند از طریق یک نقشه راه صحیح، وظیفه و خواسته‌های خود را جلو ببرد و پیگیری اصولی را در رأس اقداماتش قرار دهد.

پیگیری مستمر و منظم در یک سازمان، موجب حفظ روحیه کار و تلاش در مجموعه می‌شود. هر وقت مسئولی پیگیر در رأس بخشی از کارها قرار بگیرد تأثیر انتخاب صحیح در حرکت رو به جلو و تأمین رضایت مردم کاملاً قابل‌مشاهده خواهد بود.

پیگیری یکی از ویژگی‌های علی نیکزاد به شمار می‌رود. در هر مسئولیتی که قرار گرفته تلاش شبانه‌روزی و بازدید از پروژه‌ها را مورد توجه قرار داده است.

او به‌خوبی می‌داند که پیگیری از راه دور و دریافت گزارشات و راضی شدن به برخی از آمارها و ارقام در پیشرفت و توسعه نمی‌تواند گره‌گشا باشد، روی این اصل بازدیدهای میدانی متعدد، دیدارهای چهره‌به‌چهره و نشست‌های مختلف با مسئولین، نیکزاد را به‌عنوان مسئولی پیگیر معرفی کرده‌است.

برگزاری بیش‌از ۷۰۰ نشست با مسئولین در ارتباط با رفع مشکلات و موانع پروژه‌ها و طرح‌ها، برگزاری بیش‌از یکصد ملاقات مردمی و دیدار چهره‌به‌چهره با مردم قهرمان حوزه انتخابیه، انجام بیش‌از ۲۸ سفر شهرستانی و بازدید از همه روستاهای منطقه از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در راستای پیگیری امور مربوط به حوزه انتخابیه انجام پذیرفته است.

پیگیری و تلاش برای به سامان رساندن پروژه‌ها و اقدام در ارتباط با کاهش محرومیت و رساندن منطقه به جایگاه اصلی در پرونده عملکرد نیکزاد در سال سه گذشته به نقطه‌ای درخشان تبدیل شده است.

 




نخستین دستگاه پیشرفته ضدیخ‌پاش هواپیما ساخت داخل تحویل فرودگاه اردبیل شد

نخستین دستگاه مدرن ضدیخ‌پاش هواپیما در کشور، ساخت شرکت لجور اراک در آیینی با حضور استانداران اردبیل و مرکزی تحویل فرودگاه اردبیل شد.

به گزارش  استانداری اردبیل، سید حامد عاملی، استاندار اردبیل در این آیین اظهار کرد: با توجه به فاصله زیاد اردبیل با مرکز کشور، فرودگاه استان یک مساله حیاتی و جزو زیرساخت‌های مهم برای پیشرفت است و در دولت سیزدهم این موضوع مورد توجه بوده و سامانه روشنایی پیشرفته CAT II فرودگاه اردبیل به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۶ لغو پرواز از فرودگاه اردبیل گزارش شده بود که سال گذشته این عدد با کاهش قابل توجه به ۱۷ پرواز رسید و امسال تاکنون لغو پرواز به علت نبود ایمنی در فرودگاه اردبیل ثبت نشده است.

عاملی اضافه کرد: با توان و همت متخصصان ایرانی واحد تولیدی لجور، دستگاه ضدیخ‌پاش با فناوری بالاتر از مشابه وارداتی، به فرودگاه اردبیل وارد خواهد شد که مشکل پرواز در فصل سرد سال را برطرف می‌کند.

 

فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی نیز در این آیین گفت: بسیاری از تولیدات شرکت لجور اراک جزو اولین‌هایی بوده که به جامعه صنعتی کشور عرضه شده و این مجموعه پیشتاز، پس از تولید جرثقیل ۶۰ تنی در سال گذشته، برای نخستین بار موفق به طراحی و تولید دستگاه ضدیخ‌پاش در کشور شد.

وی بیان کرد: اقدام استان اردبیل و حمایتی که در راستای تحقق دستور رهبر معظم انقلاب برای حمایت از تولید ملی داشتند، شایسته تقدیر است.

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه در ارتفاع بالا، دمای هوا به منفی ۶۰ تا ۷۰ درجه می‌رسد، به‌منظور جلوگیری از یخ‌زدگی بدنه هواپیما، مواد یخ زدا به روی هواپیماها می‌پاشند. دستگاه ضدیخ‌پاش تحویلی به فرودگاه اردبیل تاکنون مشابه داخلی نداشته و از خارج از کشور تامین می شده است.




فضول‌باشی و پایان تلخ تیم ملی امید

فوتبال مملکت با این حجم از حواشی و بی‌توجهی‌ها و خودمحوری‌ها درست شدنی نیست. فقط بلدیم که به میزهای مدیریتی تکیه بزنیم، سفرهای کوتاه و طولانی خارج از کشور داشته باشیم، از حامیان خود در هیئت‌های استانی چشم‌بسته حمایت بکنیم، منتقدین خود را سزاوار محرومیت و مجازات بدانیم، از اساس‌نامه آویزان بشویم، از جواب‌گویی در قبال افکار عمومی و مسئولین جاخالی کنیم و وقتی پای نتایج به  میدان بیاید و شکست‌های مفتضحانه را تحمل بکنیم قفل سکوت بر لب بزنیم و اگر برخی‌ها بیشتر از اندازه‌شان حرف زدند و سؤال کردند برایشان شاخ‌وشانه بکشیم و “چوبک در میان بشکنیم”.

با نتایجی که فوتبال ما در رقابت‌های انتخابی المپیک و بازی‌های آسیایی گرفت نیازی به صغری و کبری چیدن و عرش و فرش را مقصر جلوه دادن و خودی‌ها را تبرئه کردن نیست. در فوتبال ما شتر بر نردبان است. نتایج بازگوکننده همه واقعیت‌ها می‌باشد. مولوی چه زیبا گفته است:

به سر مناره اشتر رود و فغان برآرد

که نهان شد ستم این‌جا مکنیدم آشکارا

گفتم: فضول باشی چرا ناراحتی؟ واقعیت فوتبال ما همین است. طبلی توخالی که آوازش فقط برای شنیدن از دور خوش است. فوتبالی که گویا هزینه کردن و میلیاردی بخشیدن در آن به هدف تبدیل شده است. فوتبالی که عده‌ای با چنگ‌ودندان به حریمش وارد شده و به هر قیمت و بهایی راضی به دل کندن از آن نیستند. فوتبالی که به خائنین‌اش مدال افتخار می‌دهد و به دلسوزان و علاقه‌مندانش حکم خانه‌نشینی و دوری از صحنه صادر می‌کند.

حرفم را قطع کرده و می‌گوید: بابا برای این می‌سوزم که در اندیشه صعود به المپیک و قهرمانی در هانگژو روزها گذراندیم و با وعده ‌و وعید دست‌اندرکاران امر دلخوش شدیم. همچون شتر، خواب پنبه‌دانه را دیدیم و یا مانند افراد برهنه برای رسیدن به کرباس پهنادار امیدوار شدیم ولی نمی‌خواستیم که باور کنیم فوتبال ایران و موفقیت و قهرمانی همچون تیشه و تبر هستند، آن دو فراهم نیامدنی‌اند و تا زمانی‌که در فوتبال ما بساط امتحان پس داده‌های ازخودراضی گسترده است رسیدن به قله‌های خوشبختی غیرممکن می باشد. زمانی‌که کشمکش فدراسیون و کمیته ملی المپیک، ماه‌ها تیم را در برزخ نگاه می‌دارد باید هم به تیم درجه سه آسیا ببازیم و به ریش همه علاقه‌مندان و دوستداران فوتبال بخندیم.

فضول‌باشی چنان جوش آورده که امکان صحبت به ما را نداده و همچنان در ادامه می‌گوید: وقتی در انتخابی المپیک در مقابل افغانستان و هنگ‌کنگ پیروز شدیم باده غرور را سر کشیدیم و خود را حاکم مطلق عرصه فوتبال آسیا قلمداد کردیم و وقتی در هانگژو مفتضحانه باختیم از استادیوم فرار نمودیم و حتی جرأت صحبت کردن با خبرنگاران را پیدا نکردیم. حالا وقتش است که فرماندهان فوتبال بعد از آبروریزی و سرافکندگی در آسیا بیایند و توضیح بدهند که چرا و چگونه هدایت تیم را به دست کسی که سابقه مربیگری در تیم‌های ملی و تجربه لازم در این مورد را نداشته سپرده‌ایم، نقش سرمربی تیم ملی در این انتخاب و معیارهای مورد توجه بیان شود تا همه نقاط مثبت و منفی اقدامات مسئولین فدراسیون، کمیته ملی المپیک و سرمربی تیم ملی فوتبال برای همگان روشن و آشکار گردد.

گفتم: فکر می‌کردند که اگر لیگ برتر را آغاز نشده تعطیل بکنند به فوتبال مملکت کمک کرده‌اند. برنامه‌ریزان متخصص سازمان لیگ و فدراسیون که نتیجه گرا هستند نمی دانستندکه طولانی شدن زمان برگزاری لیگ تا مردادماه سال آینده به تیم‌ها و بازی‌کنان لطمه می‌زند؟ چرا باید کاری را که ممکن است برای فوتبال ما عواقب خوبی نداشته باشد اجرا بکنیم و وقتی نتیجه خوبی به دست نیاوردیم، بنشینیم و حسرت بخوریم. نمی‌دانم گاهی آدم به این باور می‌رسد که در ورزش و فوتبال به وعده ها نباید اعتماد کرد چراکه در عمل ثابت شده‌است از صد چاقوی ساخته‌شده توسط مسئولین فوتبال یکی‌شان را هم دسته‌دار نبوده است.

گفت: درد این فوتبال، علاقه‌مندان را تا مرز سکته هدایت می‌کند. نود دقیقه بازیکنان ما امیدشان را بر روی سانترها متمرکز کرده بودند ولی بازیکنانی که در لیگ داخلی نامشان را تریلی نمی‌کشد نتوانستند از موقعیت‌های به‌دست‌آمده استفاده بکنند و در مقابل، هنگ‌کنگی‌ها با یک حمله نه‌چندان خطرناک به گل رسیدند و پرونده تیمی را که کوچینگ ضعیفی داشت بستند و آن‌ها را راهی تهران کردند. سرمربی تیم برای جبران گل خورده ۴۵ دقیقه فرصت داشت ولی عنایتی و کمک‌هایش نتوانستند راهکاری برای باز کردن و نفوذ به دروازه‌ی هنگ‌کنگ پیدا بکنند.

گفتم: حرص‌وجوش خوردن من و تو و امثال ما برای فوتبال نتیجه‌ای نخواهد داشت. برای عده‌ای که مدیریت بر فوتبال را نهایت آرزوی خود و دوستانشان تلقی می‌کنند این شکست‌ها اهمیتی ندارد. ماندن در قدرت و مواظبت از آرای مجمع و راضی نگه‌داشتن صاحبان رأی مهم است، فوتبال اگر شکست بخورد مشکلی نیست، من و یاران و اقربایم شکست نخوریم.

گفت: باید بروم، کار دارم و زیاد از این نمی‌توانم سر شما را درد آورم ولی مطمئن باشیم که حضرات در قبال این شکست و بی‌آبرویی خود را به کوچه علی چپ خواهند زد و از فردا و پس‌فردا مثل معروف “کور که مرد بادام چشم می‌شود” را برای فوتبال و تیم امید آن تفسیر خواهند کرد.




انتخابات و تاکتیکی به‌نام “دره عمیق”

زمانی‌که رأی جمع کردن هدف اصلی نامزدهای انتخاباتی می‌شود توسل به هر روش به یک امر عادی تبدیل می‌گردد.

آن‌هایی که برای رسیدن به کرسی مجلس نقشه‌ها کشیده و مبالغ هزینه کرده‌اند از این‌که به ‌دور اخلاق انتخاباتی خط قرمز بکشند و برای بدی‌ها سینه چاک بکنند ترسی به دل راه نمی‌دهند.

فراموش کردن پروردگار برای انسان می‌تواند پیامدها و آثار خطرناک به‌دنبال داشته باشد. ترویج بدی، خود فراموشی،‌ فسق و استهزای مؤمنان از مهم‌ترین این آثار می‌باشد.

دل بستن به دنیا و عشق به مطرح شدن و علاقه‌مندی به معروف شدن در فراموش کردن خداوند می‌تواند مؤثر باشد. دنیا با همه جاذبه‌هایش زمینه فراموشی پروردگار را فراهم می‌کند و به‌همین جهت مولای متقیان علی علیه‌السلام فرموده‌اند: “به آن‌چه نزد خداست جز با بریدن از دنیا نمی‌توان رسید”.

برخی‌ها که می‌خواهند ره صدساله را در یکی دو ماه بپیمایند برای انتخابات و افزودن بر سبد رأی از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌کنند و در این‌راستا تاکتیک‌های مختلفی را به‌کار می‌بندند که تاکتیک “دره عمیق” یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد.

کاندیداها و طرفداران آن‌ها در این تاکتیک سعی می‌کنند نتیجه اقدامات دوره قبلی را به دره عمیق و پر از مشکلات تشبیه کنند، دره‌ای که هر چه تلاش گردد پر نمی‌شود.

هدف اصلی آن‌هایی که در به‌کار بردن این تفکیک اصرار می‌کنند تخریب گسترده‌ی کسانی است که در جامعه مسئولیت داشته‌اند.

هرچند که تا زمان تبلیغات قانونی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان زیادی باقی‌مانده است ولی آن‌هایی که برای اولین‌بار می‌خواهند وارد صحنه انتخابات بشوند خود را بیشتر طرفدار و هوادار این تاکتیک نشان می‌دهند.

می‌توان نمونه‌های زیادی را در فضای مجازی مشاهده کرد. نامزدهایی که برای اولین‌بار می‌خواهند طعم و مزه کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی را بچشند کاری جز حمله به نمایندگان دوره‌های قبل و برخی از مسئولین ندارند.

عده‌ای از این قبیل کاندیداها که جایگاهی در بین مردم ندارند و در حالت طبیعی و نرمال رأی آوری خود را محال و غیرممکن می‌بینند برای این که اسم خود را بر سر زبان‌ها بیندازند برعلیه برخی از افراد معروف، کارآمد و دارای سابقه درخشان اجرایی برمی‌خیزند و با تاکتیک “دره عمیق” تمام نیروی خود را در تخریب آن‌ها به‌کار می‌بندند.

زمانی‌که انسان از محبت الهی قطع نظر می‌کند در اصل برای برچیده شدن دست عنایت خدای تعالی از سرش اقدام می‌نماید. خوبی‌های دیگران را  بدی و تلاش شبانه‌روزی برخی را سستی و تنبلی توصیف می کند و در زیر پرچم تاکتیکی به‌نام “دره عمیق” سینه می‌زند تا شاید بتواند با استفاده از این روش، افکار عمومی را قانع کند که مشکلات موجود و گرفتاری در “دره عمیق” حاصل بی‌توجهی‌ها و کم‌کاری‌های مسئولین گذشته است. ناگفته پیداست آن‌هایی که به قصد تخریب به هواداران تاکتیک “دره عمیق” تبدیل می‌شوند همیشه نمی‌توانند در انتظار موفقیت باشند.




احداث بزرگراه‌های اردبیل درگیر و دار مطالبات پیمانکاران

 ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در دست اجرا بوده که تکمیل قطعات مختلف آن نیازمند تامین اعتبارات و همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران به میزان هشت هزار میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، استان اردبیل از لحاظ شاخص برخورداری از شبکه بزرگراه در کشور جزو رده‌های آخر در بین استان‌ها بوده است که یکی از بزرگترین دلایل آن عدم احساس نیاز به توسعه شبکه بزرگراهی در سالیان قبل بوده است ، طوری‌که شاخص برخورداری استان اردبیل از بزرگراه ۲۱ درصد بوده است .

با عنایت به نقش زیرساخت حمل و نقل و توسعه شبکه بزرگراهی در توسعه سایر شاخص‌های اقتصادی، در سال‌های اخیر توجه مدیریت ارشد شهری به این بخش معطوف شده است. این رقم با بهره‌برداری از بخشی از شبکه بزرگراهی به ۲۷ درصد رسیده و تا پایان امسال با افتتاح دست‌کم ۶۰ کیلومتر دیگر به ۳۰ درصد خواهد رسید.

تا پنج سال پیش فقط چهار طرح بزرگراهی اردبیل – نیر، اردبیل – نمین، اردبیل – مشگین‌شهر و ۵۰ کیلومتر از جاده اردبیل – گرمی دارای ردیف اعتباری ملی بود ولی در سال‌های اخیر تمام مسیرهای استان دارای ردیف ملی شده و توسعه شبکه بزرگراهی از سرعت قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده است.

به گفته علی یوسف‌زاده ، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ، تا سال ۱۳۹۶ به تعداد ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود که این میزان هم‌اکنون به ۲۳۷ کیلومتر رسیده و نزدیک ۲۷۰ یا ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه هم در مناطق مختلف استان در دست اجراست.

سال گذشته ۵۲ کیلومتر بزرگراه با حضور سیدصولت مرتضوی ، معاون وقت اجرایی رئیس‌جمهور در استان اردبیل به بهره‌برداری رسید و طبق برنامه‌ریزی انجام شده طی سه چهار سال آینده در صورت تامین منابع ۳۰۰ کیلومتر دیگر به شبکه بزرگراهی استان اضافه می‌شود ولی کمبود اعتبارت و مطالبات پیمانکاران مانع توسعه بزرگراهی شده است.

 

اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل با توجه به محدودیت‌های مالی پروژه‌های در دست اجرا را بر اساس اولویت‌بندی اجرا می‌کند ، بر این اساس در حال حاضر مسیرهای اردبیل – مغان ، اردبیل – مشگین‌شهر و اردبیل – سرچم که جزو جاده‌های پرتردد و حادثه‌خیز است در اولویت بهسازی و تعریض قرار گرفته است اما با توجه به محدویت اعتبارات و محدودیت فصل کاری مطابق برنامه‌های زمان‌بندی وزارت راه و شهرسازی پیش نمی‌رود.

از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم اقدامات اساسی و زیربنایی برای جبران عقب‌ماندگی‌های استان در حوزه راه‌سازی با تامین اعتبارت لازم از محل‌های مختلف شروع شده است. در زمینه آخرین وضعیت توسعه شبکه بزرگراهی استان با علی یوسف‌زاده ، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل به گفت و گو نشستیم.

ایرنا: آقای یوسف‌زاده به نظر می‌رسد که عملیات جاده‌سازی و راه‌سازی در نقاط مختلف استان به لحاظ کمبود اعتبارات به کندی پیش می‌رود ، برای تامین اعتبارات حوزه راه استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

یوسف‌زاده: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه راه‌سازی انجام گرفته ولی آن‌طور که دلمان بخواهد کار به خوبی پیش نمی‌رود و دلیل اصلی آن بر می‌گردد به محدودیت اعتبارات که پیگیر هستیم این محدودیت برطرف شود ، ببینید اعتبارات حوزه راه بر اساس پیوست یک قانون بودجه برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی ابلاغ می‌شود. در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت. البته پیوست یک قانون تغییر نکرده بلکه ما دنبال منابع مختلف از محل ماده ۵۶ و تهاتر نفت بودیم که توانستیم از این محل‌ها اعتبارات مورد نیاز را دریافت کنیم.

در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت.

ایرنا: از محل تهاتر نفت و ماده ۵۶ چه میزان اعتبار به توسعه شبکه بزرگراهی استان اختصاص داده شده است؟

یوسف‌زاده: سال گذشته اختصاص اعتبار از محل تهاتر نفت مطرح شد ولی هنوز منابعی از این محل برای استان پرداخت نشده و مقرر است ۱۰ هزار میلیارد ریال تهاتر نفت در حوزه راه اختصاص داده شود که هفت هزار میلیارد ریال آن مربوط به راه‌سازی و سه هزار میلیارد ریال دیگر هم مربوط به راه‌آهن اردبیل – سرچم است.

ایرنا: عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان در پیگیری اعتبارت حوزه راه مثبت است؟

یوسف‌زاده: استاندار اردبیل همانند استاندار سابق به حوزه راه توجه خاصی دارد اما برنامه‌ریزی‌ها آن‌طور که دلخواه باشد نیست ، حوزه راه در استان دارای عملکرد مثبتی است اما همچنان برای ارتقای شاخص‌های بزرگراهی استان نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

ایرنا: غیر از مشکلات مالی عمده‌ترین چالش و مشکل توسعه شبکه بزرگراهی اداره کل راه و شهرسازی چیست؟

یوسف‌زاده: علاوه بر مشکلات تامین منابع مالی که باعث انباشته شدن مطالبات پیمانکاران شده است، در حال حاضر هم در تامین قیر با مشکل زیادی مواجه هستیم. بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای خرید یک هزار تن قیر ۱۷۰ میلیارد ریال به‌صورت نقد پرداخت شود که از توان ما خارج است و این مصوبه سبب شده که ما نتوانیم در اردبیل – سرچم عملیات آسفالت‌ریزی را انجام دهیم. کار تا حدودی متوقف شده است.

بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای خرید یک هزار تن قیر ۱۷۰ میلیارد ریال بصورت نقد پرداخت شود که از توان ما خارج است و این مصوبه سبب شده که ما نتوانیم در اردبیل – سرچم عملیات آسفالت‌ریزی را انجام دهیم.ایرنا: استدلال مجمع تشخیص مصلحت نظام در رد مصوبه مجلس چیست؟

یوسف‌زاده: دقیقا مشخص نیست ، یک بار مجلس مصوبه آورد مجمع آن را رد کرد و برای بار دوم هم دوفوریتی مجلس در مجمع رد شد.

ایرنا: درحال حاضر وضعیت پروژه‌های شما چگونه است و برای رفع این مشکل چه اقداماتی باید انجام داد؟

یوسف‌زاده: در مسیر پارس‌آباد –سربند و سربند – مشگین‌شهر مطالبات پیمانکاران به تعویق افتاده و قول‌های مکرری هم برای پرداخت این مطالبات داده شده ولی عملی نشده است ، با این همه این پیمانکاران کار را متوقف نکردند و این مشکل را در مسیرهای گرمی – بیله‌سوار و اردبیل – مشگین‌شهر هم داریم. البته هیچ طرحی به لحاظ نبود اعتبار در استان تعطیل نشده است. حتی در زمستان هم طرح‌های راه‌سازی غیر از عملیات بتن‌ریزی تعطیل نمی‌شود . در برخی از مناطق هم به لحاظ برودت هوا از سرعت اجرای طرح کاسته می‌شود.

 

ایرنا: الان میزان مطالبات پیمانکاران از شما چقدر است؟

یوسف‌زاده: نزدیک هشت هزار میلیارد ریال پیمانکاران حوزه راه از اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل مطالبه دارند که امیدوارم با اختصاص اعتبار از بانک گردشگری حاصل از فروش نفت این مطالبات پرداخت شود.

ایرنا: امسال چه میزان بزرگراه در استان به بهره‌برداری می‌رسد؟

یوسف‌زاده: امسال ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان بهره‌برداری می‌شود که از این مقدار ۲۰ کیلومتر مربوط به بزرگراه مشگین‌شهر – سربند، پنج کیلومتر مربوط به پارس‌آباد – سربند و ۳۵ کیلومتر هم مربوط به مسیر اردبیل – سرچم است.

ایرنا: برای افتتاح این طرح‌ها چه میزان اعتبار مورد نیاز است؟

یوسف‌زاده: هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در مناطق هموار ۲۰۰ میلیارد ریال و در مناطق صعب‌العبور ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود و در مجموع برای افتتاح ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در مناطق هموار ۲۰۰ میلیارد ریال و در مناطق صعب‌العبور ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود و در مجموع برای افتتاح ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

ایرنا: میزان مطالبات پیمانکاران در ۶۰ کیلومتر بزرگراه چقدر است؟

یوسف‌زاده: ۶ هزار میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران در این حوزه به تعویق افتاده که پیگیر تامین و پرداخت این مطالبات از محل‌های مختلف هستیم.

ایرنا: یکی از کارهای شاخص اداره کل راه شهرسازی استان بزرگراه اردبیل – سرچم به عنوان مسیر اصلی ارتباط مرکز استان با مرکز کشور است ، عملیات اجرایی بزرگراه در این مسیر چگونه پیش می‌رود و منابع مورد نیاز آن چقدر است؟

یوسف‌زاده: طرح احداث بزرگراه اردبیل – سرچم در هفت قطعه در دست اجرا است و منابع مورد نیاز برای بهسازی و تکمیل کل مسیر بزرگراه اردبیل – سرچم ۱۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است و برای تامین این میزان اعتبار پیگیری‌های لازم صورت گرفته که در صورت تخصیص ، اجرا و تکمیل بقیه قطعات اردبیل – سرچم اجرا خواهد شد.

ایرنا: مصوبات سفر رئیس‌جمهور در استان اردبیل چه میزان گشایش در حوزه پروژه‌های راه‌سازی استان ایجاد کرده و در سفر آتی رئیس‌جمهور اولویت‌های حوزه راه چیست؟

یوسف‌زاده: حسن طرح‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور این بود که تخصیص اعتبارات حوزه راه‌سازی در اولویت باشد و علاوه بر آن هم کمک بیشتری در تامین اعتبار بیمارستان نجف‌زاده و مجتمع‌های فرهنگی و هنری شده است ، طوری‌که سه مورد از این مجتمع‌ها آماده بهره‌برداری است. در مجموع مصوبات سفر ۵۰ درصد طرح‌های ما را تسریع کرد و با توجه به اینکه زیرساخت حمل و نقل منجر به توسعه استان می‌شود اعتقاد براین است همچنان توسعه این شبکه جزو اولویت‌های اصلی مصوبات سفر آتی رئیس‌جمهور باشد.

 

ایرنا: یکی از مطالبات جدی مردم استان تکمیل تونل دوم حیران است ، عملیات اجرایی این تونل در چه مرحله‌ای است؟

یوسف‌زاده: احداث تونل دوم حیران ضمن کاهش قابل توجه ترافیک در مسیر اردبیل – آستارا و بالعکس صرفه‌جویی زیادی در وقت و سوخت محقق شده و ایمنی تردد هم در این مسیر به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد. پیشرفت فیزیکی تونل دوم حیزان به ۵۰ درصد رسیده و ادامه کار به پیمانکار جدید واگذار شده تا طرح در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد. هم‌اکنون ۴۱۰ متر از داخل تونل، ۱۲۰ متر عملیات بتن‌ریزی فونداسیون قسمت پاشنه‌های ۲ طرف تونل و ۱۵۰ متر عایق‌های حفاظتی داخل تونل اجرا شده و عملیات لاینینگ (روکش لاستیکی) داخل تونل هم در روزهای آینده آغاز خواهد شد. پیش‌بینی ما این است تونل سال آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد که هزینه مورد نیاز آن ۲ هزار میلیارد ریال است.




پهلوگیری کشتی دفاع مقدس در اردبیل 

کشتی بزرگی حامل هزاران قطعه از اقلام و اشیاء یادگار هشت سال دفاع مقدس در ساحل دریاچه شورابیل اردبیل لنگر انداخته و گویی لشگری از فاتحان نبرد از آن پیاده شده و در آغوش مردم جای می‌گیرند و شمیم لباس‌های خاکی آنها تا دامنه‌های سبلان به مشام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در کنار دریاچه زیبای شورابیل اردبیل ساختمان بزرگی به شکل کشتی به عنوان موزه دفاع مقدس بنا شده که این روزها در هفته دفاع مقدس، قیامتی در آن برپاست و روزهای فتح و ظفر با شنیدن موزیک و مارش نظامی در اذهان تداعی می‌شود.

عظمت این کشتی، حدیث نبوی «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» را به یاد می‌آورد و به راستی رزمندگان اسلام همچون یاران حضرت سیدالشهداء در زمره سعادتمندانی هستند که داخل کشتی نجات راه یافتند و با نور علوی هدایت شدند.

در محوطه کشتی خاکریزها، تپه ماهورها و جریان آبی از وسط تپه‌ها می‌گذرد و آن طرف خودروهای زرهی، توپ ها و تانک‌ها طوری استقرار یافته‌اند که انگار در قالب کاروان راهیان نور در مناطق عملیاتی جنوب و غرب حضور یافته‌ای!

شبیه خط مقدم و نظیر پشت جبهه‌هاست و بسیجیان، ارتشیان و سپاهیانی را می‌بینی که مدام در حال رفت و آمد و آهسته و سریع با همدیگر سخن می‌گویند؛ گویی عملیاتی در حال تدارک است یا شب هنگام قصد دارند به دشمن شبیخون بزنند.

پیرمردی از تبار جنگ و جهاد برای عده‌ای، از سلحشوری رزمندگان اسلام می‌گوید و خواهری چفیه و سربند اهدا می‌کند و آن سو قهقهه مستانه چندین رزمنده سالخورده که بعد از سال‌ها همدیگر را دیده‌اند به آسمان بلند می‌شود.

داخل کشتی دو طبقه پر از غرفه‌ها و بخش‌های تماشایی است؛ از کت و شلوار شهید ۱۱ ساله مرحمت بالازاده تا کلاه خلبان شهید غفور جدی که در آخرین پرواز بر سر داشته و آن را برای عبرت زمینیان جا گذاشته است.

نمایشگاه کم‌نظیری که در درون کشتی گسترده شده، مدیری دارد که برای یافتنش ساعتی در راهروهای کشتی به دنبال او گشتم و بالاخره در حالی که مشغول هدایت گروهی از بازدیدکنندگان بود یافتم؛ آقای بهرام عزیزی ملبس به لباس شریف سپاه پاسداران هدف از برپایی “نمایشگاه رزمی فرهنگی عملیات مسلم بن عقیل” در اردبیل را بازسازی نمادها و الگوهای معرف این عملیات و ترویج فرهنگ ایثار و پایداری اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل در عملیات مسلم بن عقیل ۳۳ شهید عزیز تقدیم اسلام و ایران کرد، این نمایشگاه بزرگ را در دو بخش رزمی و فرهنگی توصیف کرد که در بخش رزمی آن موقعیت جغرافیایی منطقه عملیات مسلم بن عقیل و تپه‌های شهر سومار بازسازی شده است و گردان رزمی امام حسین (ع) از تیپ ۳۷ ، هر روز از ساعت ۱۶ به بعد گوشه‌هایی از عملیات مسلم بن عقیل را در آن محوطه در مقابل چشم مردم و مسئولان اجرا می‌کند.

بهداری رزمی در حد درمانگاه صحرایی، ادوات جنگی، انواع توپ، دوشکا، مسلسل، تیربار و اسلحه‌های دیگر نیز در بخش رزمی نمایشگاه چه در داخل و چه در خارج کشتی به چشم می‌خورد و برنامه‌های جانبی نیز با همکاری دستگاه‌های اداری در محوطه دایر شده است و هنرمندان تئاتر هر روز نمایش خیابانی دفاع مقدس اجرا می‌کنند.

مدیر داخلی نمایشگاه، بخش فرهنگی آن را شامل ۷۰ غرفه اعلام کرد که با همراهی بسیج محلات، پایگاه‌های برتر استان، دستگاه‌های مختلف اداری و نیروهای مسلح ترتیب یافته است و در غرفه اداره کل مخابرات استان نیز به بازدیدکنندگانی که کارت ملی به همراه دارند، سیم کارت اعتباری رایگان با حجم قابل توجهی اینترنت اهدا می‌شود.

عزیزی میانگین بازدید روزانه از این نمایشگاه را ۲ هزار نفر عنوان کرد و زمان بازدید از این مجموعه نفیس و قابل تامل را از ساعت هشت تا ۲۰ و تا ۹ تیرماه اعلام کرد و برپایی این نمایشگاه را تکلیف کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان برشمرد که چندی پیش در اردبیل با شور و حال خاصی برگزار شد.

کار ستاد اجرایی کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل بعد از برگزاری اجلاسیه نهایی، تمام نشده بلکه تحقیق و تفحص درباره آثار و احوال شهدا ادامه دارد و با دقتی که در این رابطه به کار گرفته می‌شود، شمار شهیدان استان از سه هزار و ۴۰۰ شهید بیشتر شده است.

به گفته او ، کار ستاد اجرایی کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل بعد از برگزاری اجلاسیه نهایی، تمام نشده بلکه تحقیق و تفحص درباره آثار و احوال شهدا ادامه دارد و با دقتی که در این رابطه به کار گرفته می‌شود، شمار شهیدان استان از سه هزار و ۴۰۰ شهید بیشتر شده و علت این است که بسیاری از هم استانی‌های ما بعد از شهادت، در استان‌های دیگر خاکسپاری شده‌اند که با احتساب آنها تعداد شهدای استان اردبیل از چهار هزار فراتر می‌رود.

 

سید سعید اطهر نیاری که دوستی ادیب و علاقه‌مند به حوزه دفاع مقدس است را در غرفه‌ای متعلق به موزه شهدا یافتم که مشغول نوشتن دعوتنامه‌هایی برای مسئولان و مدیران بود تا از نمایشگاه بازدید به عمل آورند.

او ماجرای اجازه گرفتن شهید مرحمت بالازاده از آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت برای اعزام به جبهه‌ها را به بازدیدکنندگان نقل می‌کرد و به این نکته از خلبان غفور جدی نیز اشاره کرد که وصیت کرده بود که پیکر مرا به جای کفن با پرچم جمهوری اسلامی ایران به خاک بسپارند.

سرنیزه و قمقمه شهید شاپور برزگر نیز در غرفه موزه شهدا بود که مسئول این غرفه احوال آن شهید و همسرش را توصیف کرد که هر دو مسئول آموزش برادران و خواهران هنگام عزیمت به جبهه‌ها بوده‌اند و شاپور برزگر از سرچشمه شهادت سیراب شده است.

“شنیدن کی بود مانند دیدن”؛ باید خودتان بیایید و ببینید چقدر دیدنی است این نمایشگاه پربار که با نام و یاد شهدا و ایثارگران آزین شده است و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند و کم نیستند گردشگرانی که تفرجگاه شورابیل را رها کرده و برای ساعتی به داخل کشتی دفاع قدس می‌آیند.

آری تایتانیک‌ها در تلاطم روزگار غرق می‌شوند و در پهنای تاریخ همچون غباری به چشم نمی‌آیند اما کشتی دفاع مقدس نه تنها در میان امواج سهمگین سیاه‌نمایی و حاشیه‌سازی معاندان نظام و بدخواهان ملت ایران، به صخره‌ای نمی‌خورد و متلاشی نمی‌شود، بلکه امروز در ساحل شورابیل اردبیل لنگر انداخته است و فردا در استانی دیگر، یاد یاران رفته را در ساحل چشمان مردم پیاده خواهد کرد.




منشاء ۵۰ درصد گرد و خاک در اردبیل داخلی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: منشاء حدود ۵۰ درصد از گرد و خاک در استان اردبیل داخلی است و علت عمده آن خشکسالی‌‎های اخیر بوده است.

حسن قاسم پور  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اثرات و پیامدهای پدیده گرد و غبار در محیط زیست و زندگی روزمره مردم ، این پدیده را ناشی از عملکرد نامناسب انسان در بهره‌برداری از طبیعت ذکر کرد و بر لزوم توجه و برنامه‌ریزی در خصوص مهار این پدیده طبیعی تاکید کرد.

وی با تاکید بر لزوم تفکیک دو پدیده گرد و غبار از گرد و خاک گفت: استان اردبیل در داخل استان بیشتر مواجه با پدیده گرد و خاک بوده و در زمان‌هایی که کشورمان بصورت منطقه ای (بیشتر از غرب کشور) درگیر این پدیده با منشاء خارجی می شود، استان اردبیل هم در مواردی با گرد و غبار مواجه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در ادامه نبود رطوبت کافی در خاک بویژه در فصل‌هایی که امکان عملیات کشاورزی و کشت و زرع مقدور نبوده و سطح خاک عاری از هرگونه پوشش گیاهی است، (اواخر زمستان و اوایل بهار و اواسط پائیز) و نیز به دلیل عدم مدیریت اصولی زمین‌های زراعی را از دیگر علل شیوع پدیده گرد و خاک در استان اردبیل ذکر کرد.

این کارشناس محیط زیست در ادامه گفت: عدم بهره برداری اصولی از زمین‌های اطراف شهرهای بزرگ، فعالیت غیراصولی برخی واحدهای برداشت شن و ماسه و معادن، خشک شدن برخی رودخانه‌ها همچنین عدم رعایت حق آبه زیست محیطی رودخانه‌ها موجب تشدید این پدیده در برخی نقاط استان شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مناطق و چشمه‌های گرد و خاک در استان هم گفت: منشاء داخلی گرد و خاک استان اردبیل بیشتر از زمین‌های زراعی بایر و نیز زمین‌های بلاتکلیف و فاقد پوشش گیاهی حاشیه شهرهاست ضمن اینکه زمین‌هایی که در آنها عملیات عمرانی و ساختمانی و نیز فعالیت معدنی یا تولید شن و ماسه صورت می گیرد از دیگر چشمه‌های گرد و خاک در استان اردبیل است.

قاسم پور با تاکید بر لزوم هم افزایی و همکاری دستگاه‌های دولتی و مردم در مقابله با این پدیده و جلوگیری از شیوع بیشتر آن استفاده از وسایل نقلیه عمومی، عدم ساخت کارخانه درنزدیکی شهرها و انداختن زباله‌های مخرب برای هوا درسطل‌های زباله وتفکیک زباله را از راهکارهای ساده مقابله با ریزگردها عنوان کرد.

پنج راهکار تخصصی مقابله با ریزگردها

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اردبیل درخصوص راه‌های تخصصی پیشگیری ومبارزه ریزگردها گفت: ایجاد پوشش گیاهی و کمربندهای جنگلی(راهکار بیولوژیک) و استفاده از پوشش برای تثبیت تپه‌های شنی شامل خرده‌های کاه،گندم، برنج،شن، گراول،خاک اره، مونتموریلونیت، برگ گیاهان، لیگنین، کودهای گیاهی وحیوانی(راهکار مکانیکی) از راهکارهای موثر در مقابله با پدیده ریزگردها به شمار می رود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این استفاده از مالچ‌های نفتی(راهکار شیمیایی) و استفاده از حصارهای سیمی(راهکار مهندسی) از دیگر راهکارهای تخصصی در مقابله و مهار ریزگردها به شمار می رود و در دنیا این روش‌ها مرسوم است.

قاسم پور در ادامه بر لزوم پیگیری و اجرای سیاست‌های بهسازی زمین و استراتژی کاهش فقر(راهکارهای اقتصادی واجتماعی) تاکید کرد و گفت: این روشها باید به صورت مستمر در دستور کار قرار گیرد و افکار عمومی و مسئولین باید با حساسیت بالا این مسئله را مد نظر قرار دهند.

دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با ریزگردها چه وظایفی دارند

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اردبیل خاطرنشان کرد: طبق ماده ۲۳ الی ۲۸ قانون هوای پاک که به مسئله ریزگردها اختصاص دارد، وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری) باید نسبت به اجرای طرح‌های بیابان زدایی برای مهار کانون‌های مستعد بیابان زایی و تولید گردوغبار اقدام کند.

وی گفت: علاوه بر این وزارت نیرو هم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به تخصیص نیاز آبی زیست محیطی رودخانه‌ها و تالاب ها و …. و نیز تامین منابع آبی مورد نیاز موضوع ماده ۲۷ اقدام نماید.

قاسم پور یادآورشد:بر اساس ماده ۲۷ قانون هوای پاک وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و وزارت کشور از محل اعتبارات بودجه‌ای و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مکلفند حریم سبز بزرگراه‌ها و کمربند سبز شهرها و روستاهای تحت تاثیر رخدادهای گرد و غبار را با روش آبیاری مدرن و با اولویت استفاده از پساب‌های شهری و روستایی ایجاد کنند.

وی افزود: علاوه بر این وزارت راه و شهرسازی(سازمان هواشناسی کشور) هم باید نسبت به تکمیل شبکه ملی هشدار و پیش آگاهی رخدادهای سیل و طوفان و گرد و غبار اقدام کند و سازمان صدا و سیما نسبت به فرهنگ‌سازی، ظرفیت سازی، اطلاع رسانی و آموزش در قالب برنامه‌های آگهی و یا آموزشی رسانه ای با اخذ ۵۰ درصد بها اطلاع رسانی و پخش نماید.

به گزارش ایرنا به گفته علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد وقوع خشکسالی‌ها و دامنه گستره آن‌ها ۳۰ درصد افزایش داشته است.

بر اساس آخرین یافته‌های جهانی و نتایجی که آژانس اسکپ سازمان ملل متحد منتشر کرده، طی ۵۰ سال اخیر حدود ۵۰ درصد وقایع آب و هوایی مربوط به خشکسالی بوده است.

در ۵۰ سال اخیر حدود ۱۲۴ میلیارد دلار خسارات اقتصادی ناشی از خشکسالی بوده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰حدود ۷۰۰میلیون نفر مهاجرت ناشی از خشکسالی در جهان شکل بگیرد.

درحال حاضر ۳.۲ میلیارد نفر در جهان با مشکل کمبود آب مواجه هستند و تحقیقات نشان می‌دهد این مقدار تا سال ۲۰۵۰ به پنج میلیارد نفر خواهد رسید که سه چهارم جمعیت کل جهان است.




شبکه‌های مجازی و تولید و انتشار شایعه انتخاباتی

تولید و انتشار شایعه در ایام منتهی به انتخابات به یک امر عادی تبدیل می‌شود. با توسعه شبکه‌های اجتماعی زمینه برای تولید شایعات و انتشار آن‌ها در سطحی گسترده فراهم شده‌است.

اهمیت انتخابات ازیک‌طرف و دامنه فراگیری گسترده آن در جامعه از طرف دیگر بر بالا رفتن آمار تولید و انتشار شایعات مختلف کمک می‌کند.

علاقه وافر جمعی برای رسیدن به صندلی مجلس و نگاه تجاری عده‌ای به بحث تبلیغات و کم‌تجربگی و تعجیل کاندیداها برای معروفیت و مقبولیت بر رشد شایعه کمک می‌کند.

شبکه‌های مجازی به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص در انتشار گسترده شایعه نقش اساسی دارند. ویژگی‌هایی چون امکان تولید محتوا توسط کاربر، تشکیل گروه‌های دوستانه، حاکمیت سطح گسترده ارتباط میان فردی و وجود امکانات تعاملی، شبکه‌های مجازی را به وسیله‌ای برای انتشار شایعات تبدیل می‌کند.

یکی از مهم‌ترین اهداف کسانی که به شایعه و انتشار آن دامن می‌زنند تخریب نامزدهای رقیب است. شایعاتی که با اهداف تخریبی در فضای مجازی به‌طور گسترده منتشر می‌شود توسط ستادهای انتخاباتی و تحت نظر کاندیداها تولید می‌گردد. نامزدهایی که ازنظر عملکرد، جایگاه اجتماعی و کارایی و توانایی در سطح پایینی بوده و برای مردم چندان شناخته‌شده و مورد اعتماد نیستند برای رفع این نقیصه چاره‌ای به جز پناه بردن به دامن شایعه و بازی با آبروی افراد ندارند.

نامزدی که در رسیدن به اهداف انتخاباتی، انجام هر اموری را روا می‌داند با راه‌اندازی اتاق فکر و استخدام افرادی که تجسم واقعی حاشیه و نامردی هستند در راستای تخریب موقعیت و وجهه سیاسی و اجتماعی کاندیداهای رقیب اقدام می‌کند. هرچند که زمان زیادی تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی‌مانده است ولی از حالا می‌توان نمونه‌های مشخصی از این قبیل شایعات را که از اردوی نامزدهای جویای نام با کارنامه مردودی و پرونده غیر قابل‌قبول منتشر می شود در فضای مجازی مشاهده کرد.

انتشار شایعه برای ایجاد نفاق در بین اعضای جامعه و طرف‌داران کاندیداهای با شانس بالای انتخاب صورت می‌گیرد. همیشه در این راه ردپای کاندیداهایی که در نمک خوردن و شکستن نمکدان ید طولانی دارند قابل‌مشاهده است. آن‌هایی که به‌ظاهر مظلوم و اخلاق‌مدار هستند و رسیدن به صندلی مجلس را ضرورتی برای ادامه حیات سیاسی خود تلقی می‌کنند با برخورداری از مشورت خناسان، دیوارهای یک‌رنگی و حرمت نان‌ونمک را فرو می‌ریزند و به‌خاطر یک موقعیت دنیوی، حیات اخروی‌شان را به باد می‌دهند.




۱۰۰ روستای اردبیل دچار تنش آبی است

 فرماندار اردبیل گفت: از ۱۶۱ روستای اردبیل ۱۰۰ روستا دچار تنش آبی بوده و تامین آب پایدار در این روستاها نیازمند اعتبار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سیدمحمد اعتماد اعجازی روز سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اردبیل افزود: منابع آب پایدار در روستاها در گذشته تامین نشده ضمن اینکه مصرف بهینه آب هم کمتر مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس بیشتر روستاها با کمبود آب آشامیدنیو کشاورزی مواجه هستند.

وی اظهار کرد: رویکرد دولت در تامین آب اشامیدنی روستاها تامین آب پایدار و احداث منابع آب جدید توام با استفاده بهینه از آب چشمه‌ها و قنوات در روستاها است.

حقابه برخی روستاهای اردبیل مشخص نشده است

فرماندار اردبیل همچنین با بیان اینکه حقابه برخی از روستاها مشخص نشده است ، افزود: مشخص نشدن حقابه روستاها منجر به اختلاف شدید روستاها به‌ویژه روستای خیارک و ثمرین شده بود ولی با هماهنگی‌های لازم و بررسی مشکلات حقابه این ۲ روستا مشخص شد و اختلاف چندین ساله آنها به پایان رسید.

وی افزود: در حال حاضر ۲ چشمه برای تامین آب آشامیدنی این روستاها ساماندهی شده و مقرر است از این ۲ چشمه فقط برای تامین آب آشامیدنی استفاده شود و هیچ یک از اهالی حق استفاده از این آنها برای کشاورزی را ندارد.

اعتماد اعجازی ادامه داد: مصمم هستیم تا پایان سال مشکل حقابه روستاها را برطرف کرده و در درازمدت آب پایدار در این روستاها تامین شود.

افت سفره زیرزمینی دشت اردبیل به میزان ۵۰ متر

فرماندار اردبیل با بیان اینکه سفره‌های زیرزمینی دشت اردبیلبه میزان ۵۰ متر افت کرده است ، تصریح کرد: این میزان افت در دشت اردبیل در ۳۰ سال گذشته اتفاق افتاده و دلایل اصلی آن استفاده بی‌رویه از منابع آب چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات بوده و علاج‌بخشی این دشت مستلزم عزم جدی مسئولان دستگاه‌های اجرایی در استان می‌باشد.

اعتماد اعجازی افزود: شهر اردبیل هم مانند روستاهای این شهر در تنش آبی است و در صورت مصرف بی‌رویه و نبود مدیریت بهینه مشکلات آب در اردبیل دوچندان خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد آب اردبیل در کشاورزی مصرف می‌شود ، ادامه داد: اصلاح الگوی کشت، پرهیز از کشت دوم، پرهیز از کشت محصولات پر آب بر و ترویج کشت گلخانه‌ای از رویکردهای جدید بخش کشاورزی استان در جلوگیری از تنش آبی است.

تامین ۹۲ میلیون متر مکعب آب تا افق ۱۴۲۵

فرماندار اردبیل تامین آب پایدار شهرستان اردبیل تا افق ۱۴۲۵ را یادآور شد و گفت: تا سال ۱۴۲۵ باید ۹۲ میلیون متر مکعب آب از منابع مختلف در اردبیل تامین شود.

وی افزود: علاوه بر تامین آب پایدار اردبیل جلوگیری از هدر رفت آب هم در دستور کار است و باید اذعان کرد که ۲۵ درصد آب بر اثر فرسودگی لوله‌های اردبیل هدر می‌رود و برای پیشگیری از این میزان هدر رفت آب نیاز است لوله‌های فرسوده آب از سوی آب و فاضلاب اردبیل ترمیم و اصلاح شود.

اعتماد اعجازی توسعهطرح آبیاری نوین در اراضی کشاورزی را برای مدیریت مصرف آب بسیار ضروری دانست و ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از اراضی سیب‌زمینی شهرستان اردبیل زیرپوشش آبیاری نوین قرار گرفته است.

فرماندار اردبیل با بیان اینکه خشکسالیهمچنان بخش کشاورزی اردبیل را تهدید می‌کند، گفت: کشاورزان علاوه بر استفاده بهینه از آب باید محصولات خود را بیمه کنند تا در صورت تداوم خشکسالی بخشی از خسارت‌های وارده از طریق صندوق بیمه کشاورزان جبران شود.

وی از اختصاص یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی اردبیل خبر داد و تصریح کرد: با تکمیل این طرح، شاهد تامین آب آشامیدنی بهداشتی در شهرستان خواهیم بود.

سرانه فضای آموزشی شهرستان اردبیل پنج متر کمتر از استاندارد کشوری است

فرماندار اردبیل با بیان اینکه سرانهفضای آموزشی شهرستان اردبیل پنج متر کمتر از میانگین سرانه کشوری است ، گفت: ۳۰ درصد مدارس اردبیل توسط خیران احداث شده و برای جبران کمبود فضای آموزشی می‌توان از ظرفیت خیران استان بیش از گذشته استفاده کرد.

وی اظهار کرد: برخی مدارس هسته مرکز شهر نیازمند ساماندهی و برخی دیگر هم نیازمند تغییر کاربری و بهینه‌سازی است که ضروری است مسئولان آموزش و پرورش دراین باره برنامه‌ریزی‌های لازم را عملیاتی کنند.

اعتماد اعجازی گفت: آموزش سبک زندگی سالم و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس مبنای کار قرار گرفته است و مقرر است در مدارس اردبیل دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف برگزار شود.

 




۷۵ کیلومتر به شبکه بزرگراهی استان اردبیل اضافه می‌شود

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: برای احداث ۷۵ کیلومتر بزرگراه، ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار شاهد افتتاح این میزان بزرگراه تا پایان سال در استان خواهیم بود.

محبوب حیدری  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تشریح برنامه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل برای توسعه شبکه بزرگراهی استان گفت: استان اردبیل از نظر شاخص توسعه بزرگراهی جزو استان‌های کم برخوردار بوده است و از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم یکی از اولویت‌های دولت در این استان توسعه شبکه بزرگراهی بوده است.

وی با اشاره به نقش اساسی شبکه حمل و نقل در توسعه سایر بخشهای استان از جمله گردشگری، کشاورزی و صنعت اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر اغلب پروژه های بزرگراهی استان دارای ردیف ملی هستند و در صورت تامین منابع انتظار می رود عقب ماندگیهای استان در این بخش آینده جبران شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در این راستا احداث ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در مسیرهای پرتردد و حادثه خیز استان تا چهار سال آینده برنامه‌ریزی شده است که از این میزان سال گذشته ۵۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده و تا پایان سال جاری هم ۷۵ کیلومتر دیگر احداث می‌شود.

حیدری اضافه کرد: ۵۰ کیلومتر از این برنامه در جاده اردبیل- سرچم در جنوب استان قرار دارد که راه ارتباطی اردبیل به مرکز کشور است و تاکنون ۴۳ کیلومتر از این مسیر ۱۷۸ کیلومتری تبدیل به بزرگراه شده است.

وی همچنین با اشاره به روند عملیات اجرایی بزرگراه اردبیل – مشگین‌شهر افزود: هشت کیلومتر از این مسیر در مرحله آسفالت‌ریزی لایه دوم است و در صورت پرداخت بدهی یک هزار میلیارد ریالی به پیمانکار، امسال این مسیر به طور کامل به روی خودروهای عبوری گشوده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل تعریض و بهسازی جاده پارس آباد – سربند را دیگر پروژه توسعه شبکه بزرگراهی استان ذکر کرد و گفت: با توجه به حجم بالای تردد و تصادفات بالا در مسیر جاده پارس‌آباد – سربند، تعریض و بهسازی این مسیر از سال گذشته شروع شده است و در صورت تامین اعتبار لازم این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته حیدری این طرح جزو طرح‌های اولویت‌دار اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل است که در ۲ سال اخیر حدود ۴۰ کیلومتر از این مسیر تعریض شده و بهسازی باقی مانده مسیر به طول ۲۰ کیلومتر هم در دست اجرا است.

توسعه متوازن شبکه بزرگراهی در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی اردبیل است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اظهار کرد: تلاش بر این است با پرداخت مطالبات پیمانکار، اجرای طرح سرعت گرفته و این مسیر پرتردد در زمان مقرر به روی خودروهای عبوری باز شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت اجرای پروژه‌ها میزان تردد و تصادفات در مسیرهاست در عین حال توسعه متوازن راه‌های استان در شمال، جنوب و مرکز استان مد نظر قرار دارد و همه تلاش ما این است در دولت سیزدهم کارنامه موفقی در حوزه راه و مسکن به یادگار بگذاریم.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده در استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.