در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات، فضای مجازی به محلی برای انتشار و ارائه اطلاعات فریبکارانه تبدیل میشود.
صفحات جعلی و در مواردی برخی از کانالها و صفحات باهویت در انتشار اطلاعات فریبکارانه سعی دوچندان میکنند. اطلاعات فریبکارانه معمولاً به تلاشهای عامدانه و اغلب سازماندهیشده اطلاق میشود که هدفی جز سردرگم کردن مردم و دستکاری اذهان از طریق ارائه اطلاعات نادرست ندارند.
اطلاعات فریبکارانه در همه ایام و بهخصوص در مواردی چون انتخابات بسیار خطرناک است چراکه تولید و انتشار اینگونه اطلاعات، سازماندهیشده است و از پشتیبانی مناسب مالی و امکاناتی نیز بهرهمند میشوند.
معمولاً منتشر کنندگان اطلاعات فریبکارانه بر روی نقاط ضعف و تعصبات بالقوه جامعه تأکید میکنند و با این حربه تلاششان بر این استوار میشود که بتوانند به حد کافی توسط دیگران تولیدات خود را در فضای مجازی بهطور گسترده منتشر نمایند.
با انتشار اخبار جعلی و اطلاعات فریبکارانه، فضای اطلاعاتی را بهگونهای برای همه آلوده می کنند و حتی در برخی موارد، خود مبتکران و آغازگران این روند نیز از آن آسیب متحمل میشوند.
نمونهای از اطلاعات فریبکارانه که در روزهای اخیر در فضای مجازی بهطور گسترده منتشر شده بحث دستگیری صبا آذر پیک و یاشار سلطانی برای اجرای حکم محکومیت بوده که آن را منتسب به اعمال نفوذ قالیباف کردهاند.
این درحالیاست که روزنامه جوان در صفحه دوم شماره ۷۰۵۰ در یادداشتی آورده است: “در پرونده آذرپیک هفت شاکی و در پروندهی سلطانی ۱۷ شاکی وجود دارد که قالیباف جزو شاکیان هیچیک از این دو پرونده نیست.
این امر خود نمونه آشکار و روشن از انتشار اطلاعات فریبکارانه در فضای مجازی میباشد.