۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در دست اجرا بوده که تکمیل قطعات مختلف آن نیازمند تامین اعتبارات و همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران به میزان هشت هزار میلیارد ریال اعتبار است.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، استان اردبیل از لحاظ شاخص برخورداری از شبکه بزرگراه در کشور جزو ردههای آخر در بین استانها بوده است که یکی از بزرگترین دلایل آن عدم احساس نیاز به توسعه شبکه بزرگراهی در سالیان قبل بوده است ، طوریکه شاخص برخورداری استان اردبیل از بزرگراه ۲۱ درصد بوده است .
با عنایت به نقش زیرساخت حمل و نقل و توسعه شبکه بزرگراهی در توسعه سایر شاخصهای اقتصادی، در سالهای اخیر توجه مدیریت ارشد شهری به این بخش معطوف شده است. این رقم با بهرهبرداری از بخشی از شبکه بزرگراهی به ۲۷ درصد رسیده و تا پایان امسال با افتتاح دستکم ۶۰ کیلومتر دیگر به ۳۰ درصد خواهد رسید.
تا پنج سال پیش فقط چهار طرح بزرگراهی اردبیل – نیر، اردبیل – نمین، اردبیل – مشگینشهر و ۵۰ کیلومتر از جاده اردبیل – گرمی دارای ردیف اعتباری ملی بود ولی در سالهای اخیر تمام مسیرهای استان دارای ردیف ملی شده و توسعه شبکه بزرگراهی از سرعت قابل ملاحظهای برخوردار شده است.
به گفته علی یوسفزاده ، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ، تا سال ۱۳۹۶ به تعداد ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود که این میزان هماکنون به ۲۳۷ کیلومتر رسیده و نزدیک ۲۷۰ یا ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه هم در مناطق مختلف استان در دست اجراست.
سال گذشته ۵۲ کیلومتر بزرگراه با حضور سیدصولت مرتضوی ، معاون وقت اجرایی رئیسجمهور در استان اردبیل به بهرهبرداری رسید و طبق برنامهریزی انجام شده طی سه چهار سال آینده در صورت تامین منابع ۳۰۰ کیلومتر دیگر به شبکه بزرگراهی استان اضافه میشود ولی کمبود اعتبارت و مطالبات پیمانکاران مانع توسعه بزرگراهی شده است.
اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل با توجه به محدودیتهای مالی پروژههای در دست اجرا را بر اساس اولویتبندی اجرا میکند ، بر این اساس در حال حاضر مسیرهای اردبیل – مغان ، اردبیل – مشگینشهر و اردبیل – سرچم که جزو جادههای پرتردد و حادثهخیز است در اولویت بهسازی و تعریض قرار گرفته است اما با توجه به محدویت اعتبارات و محدودیت فصل کاری مطابق برنامههای زمانبندی وزارت راه و شهرسازی پیش نمیرود.
از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم اقدامات اساسی و زیربنایی برای جبران عقبماندگیهای استان در حوزه راهسازی با تامین اعتبارت لازم از محلهای مختلف شروع شده است. در زمینه آخرین وضعیت توسعه شبکه بزرگراهی استان با علی یوسفزاده ، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل به گفت و گو نشستیم.
ایرنا: آقای یوسفزاده به نظر میرسد که عملیات جادهسازی و راهسازی در نقاط مختلف استان به لحاظ کمبود اعتبارات به کندی پیش میرود ، برای تامین اعتبارات حوزه راه استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
یوسفزاده: در سالهای اخیر اقدامات خوبی در حوزه راهسازی انجام گرفته ولی آنطور که دلمان بخواهد کار به خوبی پیش نمیرود و دلیل اصلی آن بر میگردد به محدودیت اعتبارات که پیگیر هستیم این محدودیت برطرف شود ، ببینید اعتبارات حوزه راه بر اساس پیوست یک قانون بودجه برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی ابلاغ میشود. در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت. البته پیوست یک قانون تغییر نکرده بلکه ما دنبال منابع مختلف از محل ماده ۵۶ و تهاتر نفت بودیم که توانستیم از این محلها اعتبارات مورد نیاز را دریافت کنیم.
در سال ۱۴۰۰ استان اردبیل از لحاظ اعتبارات حوزه راه رتبه بیست و سه کشوری قرار داشت که با بسته شدن پرونده سال مالی این استان در رتبه دوم کشوری قرار گرفت.
ایرنا: از محل تهاتر نفت و ماده ۵۶ چه میزان اعتبار به توسعه شبکه بزرگراهی استان اختصاص داده شده است؟
یوسفزاده: سال گذشته اختصاص اعتبار از محل تهاتر نفت مطرح شد ولی هنوز منابعی از این محل برای استان پرداخت نشده و مقرر است ۱۰ هزار میلیارد ریال تهاتر نفت در حوزه راه اختصاص داده شود که هفت هزار میلیارد ریال آن مربوط به راهسازی و سه هزار میلیارد ریال دیگر هم مربوط به راهآهن اردبیل – سرچم است.
ایرنا: عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان در پیگیری اعتبارت حوزه راه مثبت است؟
یوسفزاده: استاندار اردبیل همانند استاندار سابق به حوزه راه توجه خاصی دارد اما برنامهریزیها آنطور که دلخواه باشد نیست ، حوزه راه در استان دارای عملکرد مثبتی است اما همچنان برای ارتقای شاخصهای بزرگراهی استان نیازمند حمایت مسئولان هستیم.
ایرنا: غیر از مشکلات مالی عمدهترین چالش و مشکل توسعه شبکه بزرگراهی اداره کل راه و شهرسازی چیست؟
یوسفزاده: علاوه بر مشکلات تامین منابع مالی که باعث انباشته شدن مطالبات پیمانکاران شده است، در حال حاضر هم در تامین قیر با مشکل زیادی مواجه هستیم. بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای خرید یک هزار تن قیر ۱۷۰ میلیارد ریال بهصورت نقد پرداخت شود که از توان ما خارج است و این مصوبه سبب شده که ما نتوانیم در اردبیل – سرچم عملیات آسفالتریزی را انجام دهیم. کار تا حدودی متوقف شده است.
بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید برای خرید یک هزار تن قیر ۱۷۰ میلیارد ریال بصورت نقد پرداخت شود که از توان ما خارج است و این مصوبه سبب شده که ما نتوانیم در اردبیل – سرچم عملیات آسفالتریزی را انجام دهیم.ایرنا: استدلال مجمع تشخیص مصلحت نظام در رد مصوبه مجلس چیست؟
یوسفزاده: دقیقا مشخص نیست ، یک بار مجلس مصوبه آورد مجمع آن را رد کرد و برای بار دوم هم دوفوریتی مجلس در مجمع رد شد.
ایرنا: درحال حاضر وضعیت پروژههای شما چگونه است و برای رفع این مشکل چه اقداماتی باید انجام داد؟
یوسفزاده: در مسیر پارسآباد –سربند و سربند – مشگینشهر مطالبات پیمانکاران به تعویق افتاده و قولهای مکرری هم برای پرداخت این مطالبات داده شده ولی عملی نشده است ، با این همه این پیمانکاران کار را متوقف نکردند و این مشکل را در مسیرهای گرمی – بیلهسوار و اردبیل – مشگینشهر هم داریم. البته هیچ طرحی به لحاظ نبود اعتبار در استان تعطیل نشده است. حتی در زمستان هم طرحهای راهسازی غیر از عملیات بتنریزی تعطیل نمیشود . در برخی از مناطق هم به لحاظ برودت هوا از سرعت اجرای طرح کاسته میشود.
ایرنا: الان میزان مطالبات پیمانکاران از شما چقدر است؟
یوسفزاده: نزدیک هشت هزار میلیارد ریال پیمانکاران حوزه راه از اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل مطالبه دارند که امیدوارم با اختصاص اعتبار از بانک گردشگری حاصل از فروش نفت این مطالبات پرداخت شود.
ایرنا: امسال چه میزان بزرگراه در استان به بهرهبرداری میرسد؟
یوسفزاده: امسال ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان بهرهبرداری میشود که از این مقدار ۲۰ کیلومتر مربوط به بزرگراه مشگینشهر – سربند، پنج کیلومتر مربوط به پارسآباد – سربند و ۳۵ کیلومتر هم مربوط به مسیر اردبیل – سرچم است.
ایرنا: برای افتتاح این طرحها چه میزان اعتبار مورد نیاز است؟
یوسفزاده: هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در مناطق هموار ۲۰۰ میلیارد ریال و در مناطق صعبالعبور ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد میشود و در مجموع برای افتتاح ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در مناطق هموار ۲۰۰ میلیارد ریال و در مناطق صعبالعبور ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد میشود و در مجموع برای افتتاح ۶۰ کیلومتر بزرگراه در استان ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
ایرنا: میزان مطالبات پیمانکاران در ۶۰ کیلومتر بزرگراه چقدر است؟
یوسفزاده: ۶ هزار میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران در این حوزه به تعویق افتاده که پیگیر تامین و پرداخت این مطالبات از محلهای مختلف هستیم.
ایرنا: یکی از کارهای شاخص اداره کل راه شهرسازی استان بزرگراه اردبیل – سرچم به عنوان مسیر اصلی ارتباط مرکز استان با مرکز کشور است ، عملیات اجرایی بزرگراه در این مسیر چگونه پیش میرود و منابع مورد نیاز آن چقدر است؟
یوسفزاده: طرح احداث بزرگراه اردبیل – سرچم در هفت قطعه در دست اجرا است و منابع مورد نیاز برای بهسازی و تکمیل کل مسیر بزرگراه اردبیل – سرچم ۱۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است و برای تامین این میزان اعتبار پیگیریهای لازم صورت گرفته که در صورت تخصیص ، اجرا و تکمیل بقیه قطعات اردبیل – سرچم اجرا خواهد شد.
ایرنا: مصوبات سفر رئیسجمهور در استان اردبیل چه میزان گشایش در حوزه پروژههای راهسازی استان ایجاد کرده و در سفر آتی رئیسجمهور اولویتهای حوزه راه چیست؟
یوسفزاده: حسن طرحهای مصوب سفر رئیسجمهور این بود که تخصیص اعتبارات حوزه راهسازی در اولویت باشد و علاوه بر آن هم کمک بیشتری در تامین اعتبار بیمارستان نجفزاده و مجتمعهای فرهنگی و هنری شده است ، طوریکه سه مورد از این مجتمعها آماده بهرهبرداری است. در مجموع مصوبات سفر ۵۰ درصد طرحهای ما را تسریع کرد و با توجه به اینکه زیرساخت حمل و نقل منجر به توسعه استان میشود اعتقاد براین است همچنان توسعه این شبکه جزو اولویتهای اصلی مصوبات سفر آتی رئیسجمهور باشد.
ایرنا: یکی از مطالبات جدی مردم استان تکمیل تونل دوم حیران است ، عملیات اجرایی این تونل در چه مرحلهای است؟
یوسفزاده: احداث تونل دوم حیران ضمن کاهش قابل توجه ترافیک در مسیر اردبیل – آستارا و بالعکس صرفهجویی زیادی در وقت و سوخت محقق شده و ایمنی تردد هم در این مسیر به میزان قابل ملاحظهای افزایش خواهد داد. پیشرفت فیزیکی تونل دوم حیزان به ۵۰ درصد رسیده و ادامه کار به پیمانکار جدید واگذار شده تا طرح در زمان مقرر به بهرهبرداری برسد. هماکنون ۴۱۰ متر از داخل تونل، ۱۲۰ متر عملیات بتنریزی فونداسیون قسمت پاشنههای ۲ طرف تونل و ۱۵۰ متر عایقهای حفاظتی داخل تونل اجرا شده و عملیات لاینینگ (روکش لاستیکی) داخل تونل هم در روزهای آینده آغاز خواهد شد. پیشبینی ما این است تونل سال آینده مورد بهرهبرداری قرار بگیرد که هزینه مورد نیاز آن ۲ هزار میلیارد ریال است.