حمل و نقل امن، سریع و کم هزینه از مولفه‌های هر کار اقتصادی است و دولت محلی، تکمیل شبکه بزرگراهی استان اردبیل را با هدف توسعه همه جانبه بخش‌های کشاورزی، گردشگری، خدمات و صادرات پیگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا ، استان مرزی اردبیل با وجود ظرفیت‌های بسیار بالا در بخش‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری از نظر شاخص‌های اقتصادی جزو استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود. عدم وجود زیرساخت‌های مورد نیاز به ویژه زیرساخت های حمل و نقل باعث شده ظرفیت‌های استان به فعلیت درنیاید.

در توضیح این امر باید اذعان کرد یکی از مولفه های مد نظر هر سرمایه گذاری دستیابی سریع ایمن و آسان به بازارهای مصرف است و تحقق این امر مستلزم وجود شبکه حمل و نقل توسعه یافته اعم از شبکه بزرگراهی، حمل و نقل ریلی و حمل و نقل هوایی است.

استان اردبیل با داشتن دو فرودگاه در مرکز استان و به ویژه در شهرستان مرزی پارس آباد ظرفیت های بسیار خوبی برای جابجایی محصولات کشاورزی استان به سایر نقاط کشور و سایر کشورها دارد ، علاوه بر این راه آهن اردبیل _ میانه در مراحل پایانی است و انتظار می رود با تامین و تزریق منابع به بهره برداری رسیده و تاثیرات شگرفی در اقتصاد استان به همراه داشته باشد.

در کنار این دو بخش، توسعه شبکه بزرگراهی در سال های اخیر مورد اهتمام مسئولان ارشد استان و نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی بوده است. هر چند جبر توپوگرافی و وجود گردنه‌های متعدد در مسیرهای خروجی و ورودی از مشکلات بسیار مهم پیش روی استان است با این حال طی سال های اخیر اقدامات گسترده ای برای تکمیل شبکه بزرگراهی استان در دستور کار قرار گرفته است به طوری که در حال حاضر همه پروژه های در دست اجرای استان دارای ردیف ملی بوده و هر سال با توجه به تامین منابع بخشی از این پروژه‌ها تکمیل و زیر بار ترافیک می‌رود.

بر اساس این گزارش ، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر انواع جاده در استان، ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.

استان اردبیل؛کارگاه بزرگ راه سازی

پروژه های مختلف از جنوب تا شمالی ترین نقطه استان در مرز جمهوری آذربایجان در دست اجراست و می توان ادعا کرد استان اردبیل کارگاه بزرگ راه سازی است و انتظار می رود طی سال های پیش رو با تکمیل این پروژه ها شاهد رشد و ارتقای شاخص های اقتصادی استان اردبیل باشیم.

تکمیل و بهره برداری از این پروژه ها بر اساس شاخص هایی مانند میزان تردد و تصادفات جاده ای در دستور کار قرار گرفته است ، بر این اساس یکی از اولویت های اصلی دولت در استان اردبیل اجرای شبکه بزرگراهی در محور ۱۷۸ کیلومتری اردبیل – سرچم به عنوان اصلی ترین مسیر ارتباطی مرکز استان اردبیل به مرکز کشور است. به گفته مسعود امامی یگانه ، استاندار اردبیل در حال حاضر ۱۳۵ کیلومتر بزرگراه در قطعات مختلف در محور اردبیل _ سرچم در حال اجراست و ۳۴ کیلومتر آن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار اردبیل یادآور شد: تاکنون بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است و امسال نیز از محل اعتبارات ملی برای آن هزینه می‌شود.

این در حالی است که یکی از مهم ترین مسائلی که در سفرهای شهرستانی استاندار و مسئولان استان به شهرستان ها مطرح و بررسی می شود توسعه شبکه بزرگراهی است. در این زمینه در شمال استان هم از مشگین شهر به سمت پارس آباد پروژه های بزرگراهی در قالب قطعات مختلف در دست اجراست که با تامین منابع، این قطعات هم به تدریج زیر بار ترافیک می رود.

نکته بسیار مهم در این بین هزینه های رو به رشد اجرای پروژه های عمرانی و به ویژه پروژه های بزرگراهی است ، طوری که هزینه اجرای هر کیلومتر بزرگراه دست کم ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد می شود و انتظار می رود با توجه به نقش اساسی زیرساخت های بزرگراهی در توسعه استان تامین منابع این پروژه ها از محل های مختلف مانند تهاتر نفت، مولد سازی و جذب و تامین منابع ملی در دستور کار مسئولان باشد.

 

راه‌های مواصلاتی و بخش کشاورزی استان

بی شک یکی از بخش هایی که جاده های مناسب و استاندارد از الزامات توفیق آن محسوب می شود، بخش کشاورزی است. استان اردبیل با تولید سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی نقش اساسی در امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند ، با این حال تداوم این روند مستلزم وجود زیرساخت های حمل و نقل و بزرگراه های توسعه یافته است

استاندار اردبیل معتقد است که کشاورزی از ظرفیت های مهم استان اردبیل است و فعالیت های چشمگیر بنگاه های اقتصادی و تولید کشاورزی و دامپروری در شمال استان ایجاب می کند شبکه بزرگراهی استان از شمال به جنوب و سایر مناطق، به بهترین شکل ممکن آماده شود.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی اردبیل، این استان کمتر از یک درصد مساحت ایران را داراست و ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان کشت می‌شود و شامل ۲۷۰ هزار هکتار اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار اراضی دیم است.

در استان اردبیل سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی را تولید می شود و این استان مرزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان پیش‌بینی کرده میزان تولید گندم طی سال زراعی جاری به ۵۷۰ هزار تن برسد.

استان اردبیل با تولید حدود ۵۷۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی در سال، سهم عمده‌ای در تامین محصولات کشاورزی کشور را دارد.

کشت گندم با حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار و جو با حدود ۱۲۷ هزار هکتار، بیشترین سهم کشت کشاورزی در استان اردبیل را دارد و بر اساس آمارها، استان اردبیل ۱۳۵ هزار بهره بردار کشاورزی دارد و یک سوم اشتغال و تولید ناخالص داخلی استان به بخش کشاورزی مربوط است.

شرکت کشت، صنعت و دامپروری پارس به عنوان یک مجتمع بزرگ غیردولتی و شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در شمال استان اردبیل در تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت هستند.

فقط شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان با بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

از سوی دیگر بر اساس اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، برای احداث چندین واحد تولیدی در شهرک‌های گلخانه‌ای استان اردبیل بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

علی حسین احدی عالی می گوید: سالانه بالغ بر ۲۳ هزار تن از تولیدات گلخانه‌ای استان صادر می شود و مقصد صادرات کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

 

اهتمام دولت به زیرساخت‌ها

وقتی دولت برای تامین انرژی شهرک های گلخانه ای و پایداری شبکه گاز استان، دومین خط گازرسانی به اردبیل را از منطقه چلوند استان گیلان در چهار مرحله تعریف و با ارزش تقریبی ۳۰ هزار میلیارد ریال اجرا می کند، راه نیز در این میان به عنوان پیشران توسعه، اهمیت خاص خود را دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل به جاده‌های دارای پیچ و خم و شیب‌های بسیار تند استان اشاره و بیان کرد: هشت گردنه سخت‌گذر و برفگیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.

محبوب حیدری در عین حال مشکل کمبود اعتبارات را یادآور شد و گفت: یکی از اصلی‌ترین موانع تکمیل طرح‌های توسعه بزرگراهی و جاده‌ای استان، نبود منابع مالی است و در صورت تامین اعتبار طرح‌های بزرگراهی در دست اجرا در موعد مقرر به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

استاندار اردبیل با اذعان به ضرورت تکمیل و توسعه شبکه بزرگراهی استان، این امر را از اساسی‌ترین مطالبات مردم استان و از موارد مطروحه در سفر وزیر راه و شهرسازی به اردبیل اعلام کرد.

امامی یگانه در کنار جاده های مواصلاتی بر تکمیل راه آهن اردبیل – میانه نیز تمرکز دارد و از اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار جدید برای ادامه اجرای آن بر اساس تأکید رئیس‌جمهور در سفر رئیس جمهور در دهه محرم به استان اردبیل خبر داد.

وی گفت: اختصاص این اعتبار نشانگر جدیت دولت برای تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه متعاقب پیگیری‌های مستمر استانداری و مجمع نمایندگان استان است.

بازدیدهای مکرر و جلسات بررسی آخرین وضعیت اعتباری و اجرایی بزرگراه ها و جاده های استان نشان می دهد که دولت محلی با مشی و مرام وفاق از ظرفیت دستگاه های مرتبط و وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی و اعتبارات ملی برای پیشبرد امور در حوزه راه تلاش می کند تا پیشران توسعه همه جانبه استان، هر چه زودتر تکمیل شود.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت در شمال غرب ایران واقع شده است.

بازدیدها: 3