کتاب «مهدی‌نگاران» شرحی بر تاریخ تدوین حدیث و تالیف کتاب‌های مهدوی است که قرن‌های اول تا سوم را دربرمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا کتاب «مهدی‌نگاران؛ سیر تطور و تاریخ تدوین حدیث و تالیف کتب مهدوی» توسط اسماعیل شفیعی سروستانی نوشته شده و انتشارات موعود عصر(عج) این کتاب را در صد نسخه و در ۱۷۲ صفحه منتشر کرده است.

ناشر در ابتدای کتاب نوشت: این مجموعه ابتدا به عنوان مقدمه ای برای «دانشنامه مولفان و راویان مهدوی» انتخاب شده بود اما دریغمان آمد که ماجرای رفته بر جمع کثیری از مومنان و محققان مهدی‌باور که با مجاهدت تمام، مجموعه احادیث، روایات و آثار قلمی را از همه فراز و نشیب های طاقت فرسا و از دستان سیاه حاکمان و متعصبان کورباطن، گذر داده و به دست امروزیان رساندند، به فراموشی سپرده شود.

در این کتاب مطالبی همچون سیر تطور و تاریخ تدوین حدیث، ماجرای رفته بر نقل و جعل حدیث نبوی، مرارت های رفته بر عالمان و مولفان امامی، رسالت ابلاغ مهدویت در قله تاریخ اسلام و سیر تطور کتب و مولفان مهدوی آمده و نویسنده با بیان مفهوم انتظار به عنوان ذاتی وجود آدمی از امام زمان (عج) به عنوان قلب عالم امکان و انسان کامل یاد کرده است.

در بخشی از کتاب می خوانیم: در سال های اخیر کتاب معجم مهدویت در روایات تفسیری اثر پژوهشگر ارجمند مرتضی عبدی چارلی چاپ شده است. در این مجموعه مفصل سه جلدی، پژوهشگران با مراجعه به روایات تفسیری به ۳۶۳ آیه (مرتبط به مهدویت) استناد و تعداد سوره های متربط را ۹۱ سوره اعلام داشته اند. در این مجموعه در بیان سبب توسعه مباحث قرآنی در موضوع مهدویت چنین آمده است «اگر نه همه مباحث مهدویت، دست کم بخش عمده ای از مباحث آن، از آن جهت که از مصادیق غیب و پنهان است، جز با استعانت از کتاب و سنت، قابل تبیین و کشف نیست و بهترین مددکار علاقه مندان به فهم مهدویت راستین و دور از لطایف و کژی ها همان روایات تفسیری است که با ترکیب خاصی از قرآن و حدیث پدید آمده و سرشار از لطایف و ظرافت نابی است که باید سرچشمه اندیشه صحیح مهدویت قرار گیرد. (صفحه ۵۰)

نویسنده که سیر تطور و تاریخ تدوین حدیث را به دو دوره حضور حضرات معصومین و دوره غیبت تقسیم کرده، به میراث حدیثی امیر مومنان علی (ع) و حضرت زهرا(س) پرداخته و در ادامه دوران امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و صادقین را بررسی کرده و به صورت فهرست وار به دوران امام کاظم(ع) تا امام حسن عسکری(ع) اشاره کرده و نوشته است که هزار و ۶۹۵ کتاب از ۶۰۳ نفر به عنوان آمار اصحاب معصومان ثبت و ضبط شده است.

در بخشی دیگر می خوانیم: از همان روزهای ابتدایی جمع آوری حدیث، راویان و مولفان با مشکلات روزگار و زمانه خود دست و پنجه نرم می کردند. سُلیم بن قیس از نخستین مولفان مهدوی بود که در دوره ابن زیاد و در هنگام قیام امام حسین(ع)، در زندان ابن زیاد به سر می برد و در زمان روی کار آمدن حَجاج بن یوسف در سال ۷۵ از عراق گریخت. زیرا از نخستین افرادی بود که حجاج به سبب دوستی و سابقه روشنش با اهل بیت نبی اکرم(ص) به سراغ او فرستاد. سلیم در این تبعید اجباری که در آن ۷۷ سال داشت، به سمت ایران آمد تا در سرزمین فارس در نزدیکی شیراز به شهری به نام نوبندجان رسید و در همان شهر وفات کرد و به خاک سپرده شد. (صفحه ۱۵۷)

بازدیدها: 2