دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح جزئیات پیشنهادات گروه‌های پژوهشی برای عادلانه‌ترشدن تخصیص سهمیه‌های کنکور پرداخت و گفت: اصلاح شیوه‌نامه موجود به نوعی تعدیل منطق حاکم بر سهمیه‌های فعلی و افزایش سطح کیفی پذیرش داوطلبان است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه هم‌اندیشی عدالت آموزشی در آموزش عالی با تمرکز بر موضوع سهمیه‌های کنکور سراسری در ششم مردادماه امسال از پیشنهاداتی سازنده با هدف بازطراحی و بهینه‌سازی سهمیه‌های کنکور سراسری به منظور دستیابی به الگویی عادلانه‌تر و کارآمدتر خبر داد اما به جزئیات آن اشاره نشد.

در همین راستا علی‌باقر طاهری‌نیا دبیرستاد علم‌وفناوری شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا به تشریح جزئیات این پیشنهاد پرداخت.

وی کنکور را یکی از طرح‌های کلان و ملی کشور که سالانه تعداد بسیار قابل توجهی از خانواده‌های ایرانی، جوانان و متقاضیان تحصیل در دانشگاه با آن مواجه هستند، دانست و گفت: یکی از متغیرهای موثر در نتیجه کنکور داوطلبان حضور در دانشگاه‌ها، متاثر از سهمیه‌هاست.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیان جزئیات پیشنهادهای سازنده برای سهمیه‌ها توضیح داد: سهمیه‌هایی که از قبل به انواع مختلف و بر اساس ضوابط وجود داشت، تابع منطق قابل توجه و قابل دفاع و متناسب با زیست‌بوم در نظام آموزشی ما بوده است که البته در گذر زمان نواقص و کاستی‌های آنها محرز و دلیلی شد تا به سمت اصلاح سهمیه‌ها و سیاستگذاری آن برویم.

فلسفه اصلی پیش‌بینی سهمیه‌ها

طاهری‌نیا گفت: فلسفه اصلی پیش‌بینی سهمیه‌ها از نگاه کارشناسان، ناظر به توسعه عدالت آموزشی است و سهمیه‌ها ابتدا به توازن سطوح آموزشی مناطق مختلف کشور و قشرها و طیف‌های گوناگون کمک می‌کند و نهایتاً این سهمیه‌ها در صورتی که از قوام و منطق مستحکمی برخوردار باشد به افزایش عدالت آموزشی و سطح دسترسی عادلانه به آموزش عالی و رشته‌های خاص آموزش عالی می‌انجامد.

وی افزود: در سنوات گذشته به واسطه تحولاتی که در جامعه و در جمعیت مشمول سهمیه‌ها وجود داشت، انتقاداتی ناظر به سطح کیفی متوسط یا متوسط به پایین برخی از سهمیه‌ها وارد شد و بر این اساس به سمت سیاستگذاری رفت و اکنون وزارت علوم به عنوان متولی این موضوع بسته سیاستی خود را برای اصلاح سهمیه‌ها تنظیم و ارائه کرده است.

بسته پیشنهادی وزارت علوم در مسیر رفت و برگشت بین وزارتخانه و دولت

دبیر ستاد علم‌وفناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس اخبار و آنچه ما مطلع هستیم، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم بعد از اقدام کارشناسی مقدماتی، بسته پیشنهادی خود را در اختیار رئیس جمهور قرار داد و با توجه به اینکه رئیس دولت چهاردهم خود به موضوع سهمیه‌ها توجه و برای این موضوع ایده دارد، این بسته پیشنهادی وزارت عتف در مسیر رفت و برگشت بین این وزارتخانه و دفتر رئیس‌جمهور است.

طاهری‌نیا گفت: انتظار این است که در کوتاه‌مدت، پیشنهاد وزارت علوم نهایی شود و با در اختیار قرار گرفتن شورای عالی انقلاب فرهنگی و انجام فرایند خود، این بسته ملاک عمل قرار گیرد.

وی به ماموریت ستاد علم و فناوری که متناسب با اسناد بالادستی و مصوبات آن وضعیت سهمیه‌ها را رصد می‌کند، اشاره کرد و گفت: بر این اساس گروه پژوهشی جوان و توانمند در این حوزه اقدام پژوهشی خوبی انجام داد و از آنها دعوت کردیم تا طرح پیشنهادی خود را در یک جلسه کارشناسی ارائه دهند.

دبیر ستاد علم‌وفناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: ما در این جلسه کارشناسی از نظرات افرادی که از خبرگی و تجربه بسیار قابل توجهی در حوزه سهمیه‌ها برخوردار بودند و هم نگاه‌های متفاوتی داشتند، بهره بردیم و این گروه پژوهشی هم طرح پیشنهادی خود را ارائه کردند.

طرح‌های پیشنهادی برای سهمیه‌های کنکور

طاهری‌نیا درباره رویکرد این طرح پیشنهادی از سوی دانشجویان گفت: رویکرد آنها عادلانه‌تر شدن سهمیه‌ها و اصلاح آن به نفع افزایش سطح کیفی پذیرش داوطلبان است و برداشت این بود که پیشنهاد این گروه پژوهشی به نوعی تعدیل منطق حاکم بر سهمیه‌های فعلی خواهد بود.

رئیس سابق مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: در این تعدیل، مناطق مختلف محرومیت‌ها و حقوق افراد و هم نکات ناظر به سطح کیفی لازم برای تحصیل در دانشگاه و تراز قابل قبول علمی داوطلبان کنکور برای رشته‌های خاص و دانشگاه‌های خاص مطرح بود.

وی یادآور شد: البته پیشنهادهای مختلفی مطرح شد اما چون در حد طرح اولیه در این جلسه بیان شد، چندان قابل استناد نیست که به آن بپردازیم. از دیگر پیشنهادهای مختلف این است که سهمیه‌ها برای حوزه جغرافیایی خاص باشد.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از پیشنهادهای ارائه شده این است که منطق سهمیه‌ها از درصد ظرفیت صندلی به نمره داوطلب تغییر و سهمیه‌ها در قالب نمره داوطلبان معنا یابد و بعد آن نمره در مجموع سرنوشت فرد داوطلب تاثیرگذار باشد.

طاهری‌نیا افزود: جمع‌بندی نشست اخیر این بود که بسته پیشنهادی با مباحث مطرحی در نشست اخیر تنقیح و اصلاح شود و ما نتیجه آن را در اختیار دولت قرار می‌دهیم که در جمع‌بندی نهایی به بسته پیشنهادی این ملاحظات هم توجه کنند. چنانچه این اتفاق بیفتد، در اولین فرصت موضوع در دستور کار ستاد علم و فناوری شورای عالی قرار می‌گیرد تا مسیر خود را دنبال کند.

وی اظهار امیدواری کرد که موضوع سهمیه‌ها در نهایت به توسعه عدالت آموزشی، رعایت حقوق داوطلبان و گروه‌های مختلف داوطلبی منجر شود و به ارتقای سطح کیفی آموزش و پژوهش در آموزش عالی و در نتیجه بهره‌وری و توانمندی نیروی انسانی در کشور انجامد.

بازدیدها: 1