مدیرکل دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان سینمایی با ارائه آماری گفت: سینما کمترین میزان درآمد را در صنعت تصویر دارد و سکوهای نمایش خانگی حدود ۱۰ برابر سینما درآمد دارند.

به گزارش  سازمان سینمایی حسین یزدانشناس در دوره تخصصی افق‌های نو در صنعت تصویر در دومین روز از برگزاری دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی پارک‌های علم و فناوری در موزه سینما برگزار شد، با تقسیم صنعت تصویر به چهار حوزه سینما، تلویزیون، سکوهای پخش آنلاین(برخط) و شبکه‌های اجتماعی گفت: ایران ظرفیت های خیلی خوبی در تمام این حوزه‌ها دارد.

وی درباره پخش آنلاین(برخط) نیز گفت: اکنون ۵۱۷ سکو از ساترا مجوز دارند که در حوزه نمایش خانگی سه سکوی فیلیمو، فیلم‌نت و نماوا بیشترین مخاطب را دارند. این سکوها از سه محل فروش اشتراک، تبلیغات و پهنای باند به درآمد می‌رسند. البته بیشترین درآمد این سکوها از فروش پهنای باند است. زیرا مخاطبان با مشاهده ویدیو، اینترنت زیادی مصرف می‌کنند.

یزدانشناس افزود: بعضی گزارش‌ها نشان می‌دهد سکوهای پخش در سال ۱۴۰۳ از پهنای باند پنج همت، از تبلیغات ۴.۸ همت و از فروش اشتراک ۳.۹ همت درآمد و مجموعا ۱۳ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند. پیش‌بینی می‌شود درآمد این پلتفرم‌ها در سال ۱۴۰۴ به ۲۱ همت برسد. با این حساب سینما کمترین میزان درآمد را در صنعت تصویر دارد و پلتفرم‌ها حدود ۱۰ برابر سینما درآمد دارند.

وی ادامه داد: پنج هزار و ۶۶۶ کانال یا اکانت آپارات در سال گذشته به درآمدزایی رسیده‌اند و مجموعا ۱۹۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ درآمد کسب کرده‌اند؛ به طور میانگین هر کانال سالی ۳۵ میلیون تومان و ۱۴ کانال بیش از یک میلیارد تومان درآمد داشته‌اند.

این مقام مسئول افزود: بیشترین تولید محتوای منجر به درآمد در این حوزه ها عبارتند از ویدیو گیم(۳۲ درصد)، تحصیلات یادگیری(۱۸درصد)، موسیقی(۱۰ درصد)، خودرو(۷درصد)، آشپزی(۶ درصد) است. در واقع در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ میلیارد بازدید از ویدیوهای آپارات اتفاق افتاده و حدود ۶۵ هزار پخش زنده داشته است؛ به عبارتی هر ایرانی به طور متوسط ۲۱۶ ویدئو آپارات را دیده که یکی از آنها پخش زنده بوده است.

رکورد فروش بلیط در ۲۴ سال گذشته شکسته شد

یزدانشناس گفت: تا پایان سال ۱۴۰۳ ما در ایران ۳۰۴ سینما و ۸۳۴ سالن سینما داریم که حدود ۱۴۸ هزار صندلی دارند. در سال ۱۴۰۳ سینماها ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار بلیت فروخته‌اند و رکورد فروش بلیط در ۲۴ سال گذشته شکسته شده است. با در نظر گرفتن جمعیت کشور که طبق داده‌های مرکز آمار ایران ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است، هر ایرانی در سال ۱۴۰۳ حدود چهار دهم بار به سینما رفته است. همچنین سینماها در سال گذشته از اکران ۷۴ فیلم حدود ۲ همت درآمد داشته‌اند.

وی افزود: پرفروش ترین فیلم در سال ۱۴۰۳ فیلم کمدی هفتاد سی بوده که با حدود پنج‌ و نیم میلیون مخاطب، ۳۳۷ میلیارد تومان فروش داشته است. پرفروش ترین استان‌ها، تهران (۴۵ درصد کل فروش کشور) با ۸۷۶ میلیارد تومان و کم فروش ترین استان‌ها، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۵۹ میلیون تومان فروش بوده‌اند. پر تماشاگرترین استان‌ها، استان تهران با حدود ۱۴ میلیون مخاطب و کم تماشاگرترین استان کهکیلویه و بویر احمد با پنج هزار مخاطب محسوب شده‌اند.

مدیرکل دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان سینمایی گفت: پر فروش‌ترین سینماها، کوروش در رتبه نخست بوده که ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد و حدود یک و نیم میلیون تماشاگر داشته است.

یزدانشناس افزود: از مجموع ۷۴ فیلم ایرانی که در سال ۱۴۰۳ اکران شده‌اند، پنج فیلم بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشته‌اند، چهار فیلم بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان، ۱۶ فیلم بین ۱۰ تا ۵۰ میلیارد تومان و ۲۶ فیلم کمتر از یک میلیارد تومن و در پایین جدول، هشت فیلم هم کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشته اند. یعنی حدود هزار تماشاگر بیشتر نداشته‌اند.

وی با بیان این که تلویزیون؛ همچنان پرمخاطب‌ترین رسانه‌ها و پردرآمدترین آنهاست، افزود: تلویزیون در ایران از ۲ منبع تبلیغات و بودجه سالانه درآمد دارد. بودجه سالانه صدا و سیما در سال ۱۴۰۲، هشت هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۳، ۲۴ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۴، ۳۵ میلیارد تومان بوده است. درآمد تلویزیون از محل آگهی‌ها، به صورت شفاف اعلام نمی‌شود ولی محاسبات نشان می‌دهد مبلغ آن چندین برابر بودجه سالانه تلویزیون است. مثلا طبق گزارش روزنامه فرهیختگان درآمد صدا و سیما از پخش فوتبال‌های استقلال و پرسپولیس در سال گذشته ۳۲ تا ۵۸ همت بوده است. همچنین درآمد تلویزیون از پخش سریال پایتخت بیش از ۱۰ همت برآورد می‌شود.

۷۱.۳ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند

مدیرکل دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان سینمایی درباره شبکه‌های اجتماعی گفت: از جمعیت ۸۶ و نیم میلیون نفری ایران ۸۵/۴ درصد کاربر اینترنت داریم. از بابت نفوذ اینترنت نسبتا وضعیت خوبی داریم. سهم کاربران از شبکه های اجتماعی ۸۲ درصد است. یعنی فقط سه درصد کاربران اینترنت در شبکه های اجتماعی حضور ندارند.

یزدانشناس ادامه داد: ۷۱.۳ درصد از کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند که آماری زیاد و نگران کننده است. همچنین ضریب نفوذ اینترنت موبایل ۱۳۷ درصد و ضریب نفوذ اینترنت ثابت ۱۳ درصد است. به لحاظ حجمی ۷۰ درصد از کاربران از اینترنت موبایل و ۳۰ درصد آنها از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند. از لحاظ قیمت، ایران ارزان‌ترین اینترنت در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را بعد از اسرائیل دارد و از نظر کیفیت نیز ایران بی‌کیفیت‌ترین اینترنت منطقه را دارد.

بازدیدها: 3